ntmoeting bioloog en ingenieur Ideaal alarmeringssysteem voor bejaarden bestaat niet 'e Spinoza van dr. F. de Graaff jlangwekkend boek over de biotechniek Nieuwe boeken Consulent ,,werd bijna gek" van bestuderen mogelijkheden Nood niet verhullen Weer vrees voor woningnood in Eindhoven L 3 Freek Vermeer Auto Peter G 26 APRIL 1977 H 9 Henk van Halm tegenwoordig mogelijk kunstarmen te maken, waarin de spieren zijn vervangen door een natisch systeem dat bestaat uit een cilinder, een zuiger en een drukleiding. De druk die moet •n uitgeoefend op de bewegende delen, kan worden gestuurd door de elektrische verschijnse- de spieren die nog geactiveerd kunnen worden in wat er van de echte arm is overgebleven. Jen Sovjet unie zijn al meer dan Izend van deze „myo- sche" prothesen in gebruik en rijf jaar worden ze ook in West- op steeds ruimere schaal bracht. I trstaanbaar doet een dergelijk t denken aan de „man van zes n". de futuristisch lijkende sche" mens. maar een andere •irvenheid" van deze televisie- het kunstmatige oog. zal ïien altijd een schone droom i Al is het technisch mogelijk t-camera te maken ter grootte rfn duim. men weet te weinig et proces waarbij het op het és geprojecteerde beeld van de (wereld wordt doorgegeven et gezichtscentrum in de her- iststaand wordt aangenomen Ik punt van het netvlies zijn 29iorende projectiepunt in het itscentrum heeft, al is de scha- nog niet precies bekend. Als _jtdekt is. zou dit punt theore- geactiveerd kunnen worden jwee uiterst fijne draadjes, die (n batterij zijn aangesloten Technisch is het echter onmogelijk om van de honderdduizenden beeldpuntjes van een t v.-buis even zoveel minikabeltjes naar het ge zichtscentrum te leggen. Bij dit denkmodel zal het voorlopig wel moeten blijven, al weet je natuurlijk nooit Vindingen „Fantasie van de schepping" van Werner Nachtigall is geen boek dat je in één adem uitleest. Niet alleen is het met zijn ruim vierhonderd blad zijden een omvangrijk werk. het draagt ook zo'n overstelpende hoe veelheid gegevens aan dat je vaak moet pauzeren om een en ander te verwerken. Dat is ook de reden waar om u enige tijd hebt moeten wach ten op deze bespreking. Het is pakkende lectuur, en zeker niet alleen voor biologisch geïnteres seerden. zoals uit het zojuist vertelde blijkt De ondertitel „Fascinerende ontdekkingen van biologie en bio techniek" geeft beter dan de titel weer waar dit boek over gaat: de beschrijving van vaak kortgeleden ontdekte wetmatigheden en biolo gische structuren (de bouw van li chaamsdelen. weefsels, zintuigen) en wat de technicus daaraan kan ontle nen voor vindingen waar de mens heid wat aan heeft. Het is niet het eerste populaire boek over dit onderwerp Jaren geleden verschenen Vitus Dröscher's „Magie der zintuigen" en een Wereldakade- mie-deel van L. Gérardin „Bionica. schakel tussen bioloog en inge nieur". en heel recent Felix Paturi's „De plant als bouwmeester". The ma's uit deze boeken zijn ook terug te vinden in Nachtigall's werk. dat kan niet anders, maar daarnaast geeft het heel veel nieuws, en zo actueel dat het iedereen iets moet zeggen. Door de ervaringen weer te geven van een aantal vroege „biotechnici" zoals Leonardo da Vinci en Otto Li- lienthal wordt afgerekend met het wijd verbreide misverstand dat de natuur technische tekeningen zou kunnen leveren, die zonder meer als constructiehandleidingen te gebrui ken zouden zijn. De natuur levert alleen principes, inspiratie voor de creatieve geest die deze principes toepast in technische doelstellingen. tgeverij De Boekerij te Baarn t aenen: Een handvol hemel, ro- "\an W. Heinrich. (324 blz. - en De vlam van de WXocht, roman van K. Woodiwiss, ld ten tijde van de Normandi- Jnval in Engeland (322 blz. 0). Dekjes: 1657: Herman de Man. T. Pollemans; 1659: Franciscus Issisi, door dr. L. A. M. Goos- 1660: Weer publiek in de zaal, atjB. J. Bertina. Uitg. Stichting Lelystad, 20 blz. - 1.50. rus in de dessa, van Augusta de 27e druk. Uitg. De Standaard, _jerpen. 152 blz. - 8.50. lelijke vertellingen, door Roel plieu van Londersele. Uitg. I en Van Ditmar, Den Haag. 95 Y, 12.90; van dezelfde uitgeverij veede druk van De flauwgeval- priester op mijn tong. van J. ierens. (190 blz. - 17.50). Prisma Budo-boek van T. Leef- Uitg. Spectrum. Utrecht. 176 5.50. nog eens een gedicht, Neder- se poëzie uit de jaren zestig en ntig, gekozen en ingeleid door an Deel. Uitgave van Vroom en ysmann, Amsterdam. 168 blz. - O. In de serie „Bruna Culinaur" van uitgeverij Bruna, Utrecht versche nen: Scandinavië, met recepten van Gunnevi Bonekamp (128 blz.) en Spanje en Portugal, met recepten van Alejandro Doméneck (128 blz.). Prijs per deeltje 7.50. Gedragslijnen, een methode voor vermageren door gedragsverande ring door R. B. Stuart en B. Davis. Uitg. Van Loghum Slaterus. 100 blz. - 14.50. Liefde zonder compromis, dubbelro man van Annie Oosterbroek- Dutschun. Uitg. Zomer en Keuning. Wageningen. 495 blz. - 22.50. Vincent en Astrid van Gogh verdwij nen in een korenveld, door Roobjee. Uitg. Manteau, Brussel/Den Haag. 361 blz. - 27.90. Bijtijds ontdekt, borstkanker kan genezen worden. Geschreven door P Strax en uitgegeven door van Lochum Slaterus, Deventer in de serie „Leven en welzijn". 85 blz. - 14.50. De Baskische Goya, een roman van S. Edwards met als thema de vrij heidsstrijd van de Basken. Uitg. Veen. Wageningen. 265 blz. - 19.90. Nieuwe woordenboek deel 2, van Maarten van Nierop. Uitg. Heidelan- d-Orbis, Hasselt. 232 blz. - 325 Belg. franks. Bij uitgeverij Samson, Alphen a.d. Rijn verscheen: Matrix-organisatie, integratiemogelijkheden voor grote organisaties, door D. R. Kingdom (219 blz. - 37.50) en Actie-onderzoek en organisatieverandering door P. A. Clark (186 blz. - 28.50). Agologisch werkboek, door Roel Bouwkamp. Uitg. Nelissen te Bloe- mendaal. 432 blz. Prijs 49.50. Met dit „agologisch werkboek" over het begeleiden van verande ringsprocessen wil de auteur een op de praktijk van hulpverleners en begeleiders afgestemde inleiding in de sociale agologie geven. Het is vooral bedoeld voor het sociaal- agogisch onderwijs en voor degenen die zich met hulpverlening en bege leiding (huisartsen, wijkver pleegsters. maatschappelijk wer kers etc.) bezig houden. nen te leren, de opgeslagen informa tie op te vragen Als zodanig is de natuur een super databank. waarvan we nu pas begin- Enige voorbeelden Iedereen weet dat het radar (sonar) principe door heel wat dieren wordt toegepast bij hun oriëntatie. De sprekendste voorbeelden zijn de vleermuizen en de dolfijnen, maar ook andere walvissen, de vetvogel en spitsmuizen zoeken trefzeker hun weg in het donker met behulp van uitgezonden en weer opgevangen ultrasone geluiden. Ook elektrische vissen beschikken over een soort „radar". Vaak leven ze in troebele wateren en oriënteren ze zich door middel van een zelfopgewekt elektrisch veld. De vissen berekenen de aard van een voorwerp dat hun regelmatige elektrische veld stoort en wellicht ook de grootte en de afstand. Zo vinden zij hun prooi en ontwijken ze hindernissen. Dat doen vleermuizen ook, maar hun voornaamste prooidieren, nachtvlinders, hebben een aantal „verdedigingsmiddelen" die het de vleermuizen moeilijk maken ze te vangen. Hun zachte beschubde lijf absorbeert de uitgezonden ge luidsgolven, die zij bovendien kun nen horen en dus ontwijken. Men vermoedt dat ze zelf ook trillingen kunnen produceren en daarmee de sonar van de vleermuizen storen. De cellen in een bijenraat zijn niet echt zeskantig. maar in wezen rond Toch maken ze de indruk zeshoekig te zijn en wiskundig blijkt dat de ideale vorm om zoveel mogelijk ele- De cellen in een bijenraat zijn oiet echt zeskantig, maar rond menten van een bepaald volume in een vaststaande ruimte onder te brengen. De regelmatige zeshoek is de ideale plattegrond, meteen weer galoos nuttig gebruik van beschik bare ruimte en stevigheid. Pas sinds enige jaren is men bezig consequent volgens de zeshoek ontworpen wo ningen te bouwen, het „trelele- ment"-huis van Neckermann. Zes- kantige stijlen van aluminium vor men de pijlers, door waaiervormige dakelementen verbonden. Wie in de natuur om zich heen kijkt, ziet ook hoe zaden in zaaddozen en zaadhoofdjes zich door hun hoekige vormen zo tegen elkaar aanvlijen dat er zoveel mogelijk in de beschik bare ruimte kunnen. Denk maar aan de platte schotel van de uitgebloei de zonnebloem, een wonderbaarlijk geheel van schijnbaar kruiselings door elkaar lopende spiralen Onthullende beelden De rasterelektronenmicroscoop is van onschatbare waarde voor de bio-techniek gebleken. Het onthul de met zijn driedimensionale beeld de bijzondere constructie van de kiezelpantsertjes van micro-algen die bekend staan als kiezelwieren of diatomeeën. De structuur van deze skeletjes is zo fijn dat deze met geen enkele, met gewoon licht werkende microscoop te ontdekken zou zijn. Prachtige foto's toont Nachtigall's boek van deze skeletjes en ook van Foto Henk van Halm menselijke constructies, waarbij ge bruik werd gemaakt van de princi pes volgens welke de kiezelpantser tjes zijn opgebouwd Nachtigall's boek is fascinerend, cok al gaat het jammer genoeg mank aan zetfouten en zullen neerlandici zich ergeren aan het af en toe zeer kreupele taal gebruik, biologen aan de gebrekkige vertaling van sommige diernamen en de vage, niet de inhoud dekkende hoofdstuktitels. Dit boek had beter verdiend dan deze onverantwoorde vertaling. Werner Nachtigall: Fantasie van de schepping. Uitg. H. Meulenhoff, Baarn 432 blz., 42,50. r dr. C Rijnsdorp spreek van de driehon- te sterfdag van Spinoza. |oodse wijsgeer zou dus al eeuwen lang op sterven En bijgevolg nog leven, zelfs gesproken van de ■niking van Spinoza's 300e ag. Dit zou dus een toe- tig gebeuren zijn, waarbij ïlangstelling in 1977 als iijzonders uit de doeken orden gedaan. Voor mijn nag dat gerust, nu ik het 3 van dr. F. de Graaff ter eking heb gekregen. Laat st de titel noemen: Spino- de crisis van de westerse ir, een uitgave van J. N. loeve, Den Haag (195 blz., 0) hervormde predikant is een ïidig. calvinistisch cultuurfilo- lekend onder andere door zijn Als goden sterven van 1969. poet onderscheid maken tus- )n vakfilosoof die zich strikt It tot Spinoza's denken, zoals —zijn werken tot uitdrukking is ten. en die de joodse wijsgeer t in de context van de filosofie jn tijd, en een cultuurfilosoof, «inoza in een veel grotere ruim- Stelt. Een verlies aan strikte 'titchappelijkheid is hier onver- Üjk. waartegenover de winst van een creatieve visie. De be ing van de letter wijkt voor tleg (soms zelfs inleg) naar de k vooropstellen dat ik de au- a zijn laatste hoofdstuk: „Spi- tn de crisis der westerse cul- Iteeds minder heb kunnen vol- n tegen het einde de indruk dat om het een beetje cru te het onderwerp met de /er aan de haal was gegaan, fordt de betekenis van Spinoza ëgwijzer uit de huidige cul- isis naar mijn stellige mening overtrokken. Dit is begrijpe- •nneer men de emotionele bin- /an de schrijver aan zijn held en de onvermijdelijk blikver- ng in rekening brengt, die een is van een langdurig verkeer en grote figuur uit het verle- len kan dit vergelijken met de fetatie door een beroemd diri- fan een bepaald klassiek mu- trk. Zij brengen 'hun' Beetho- yhun' Bach. Zo brengt dr de t zijn Spinoza, maar dit dan Van een verslaggever UTRECHT Het is onmogelijk om voor bejaarden een alarmsysteem te ontwerpen dat aan alle eisen en wensen vol doet, aangezien sommige van de eisen en wensen met elkaar in strijd zijn. Tot deze slotsom komt Klaas Kwekel in het bijna helemaal aan alarmering gewijde blad „Op Leeftijd" van de Nederlandse Federatie voor Bejaardenbeleid. Kwekel maakt deel uit van de werkgroep „alarmering" waarin vertegenwoordi gers zitten van onder andere de federatie, de bejaardenbonden, het bouwcentrum en de PTT. Er zijn „actieve systemen, waarbij de betrokkene voor het geven van alarm een handeling moet verrich ten (een SOS-driehoek voor het raam zetten, een drukknop of een trekcontact bedienen, opbellen) en „passieve" systemen, waarbij het alarm in werking treedt als bepaalde handelingen achterwege worden ge laten. Dat laatste kan het geval zijn als de bejaarden bijvoorbeeld de te lefoon niet opneemt, wanneer hij op een afgesproken tijd word gebeld, maar ook als er speciale apparatuur is aangebracht die voor alarm zorgt als hij om maar een paar voorbeel den te noemen op bepaalde tijdstippen geen water gebruikt, de gewichten van de klok niet ophaalt, bepaalde plaatsen in de woning niet passeert of een regelmatig in wer king tredende zoemer niet uitscha kelt. Spinoza dank zij een zeer zorgvuldige bestu dering van de partituur. Verdraagzaamheid Spinoza zou niet hebben kunnen schrijven zonder de verdraagzaam heid die in de Republiek der 7 Ver enigde Nederlanden heerste zegt de auteur. Deze tolerantie was een vrucht van het calvinisme, dat trou wens door zijn kennis van het Oude Testament en van het hebreeuws een brug sloeg naar het Jodendom. De joodse synagoge moest haar be gaafde zoon wel uitwerpen, want Spinoza had de aanspreekbaarheid van God ontkend. Hoe kon de Jonge Baruch daartoe komen? Het wach ten op de verlossing had te lang geduurd en Spinoza was tot de over tuiging geraakt, dat dit wachten te vergeefs moest heten. Het beruste op verbeelding Hier bood alleen de rede uitkomst. Niettemin bleef Spinoza jood. maar dan aldus dr De Graaff in de geest van de kabbalis ten, die zich van de illusoire toe komstverwachting afwendden en met hun denken teruggingen naar de oorsprong, naar de schepping. Slechts in de vereniging met de oor sprong is verlossing te vinden. En die oorsprong is God. namelijk speciaal de verborgen, ongrijpbare God, het En-Sof. Hiermee was de bijbelse no tie van de persoonlijke God verlaten. Spinoza heelt net En-Soi vertaald in het spraakgebruik van de nieuwere wijsbegeerte De geopenbaarde God is slechts de verborgen God, ver staanbaar gemaakt voor de menig te. De verborgen God, het En-Sof, wordt door Spinoza aangeduid met de term „substantie Zo kon hij in een gespleten wereld de eenheidsge dachte handhaven. Spinoza stamde af van de Mammen, die op het Iberisch schiereiland on der dwang rooms-kathollek gewor den waren. Daardoor konden som migen tot hoge eer geraken, maar wennen aan de nieuwe situatie de den ze nooit. Uit reactie tegen de contra-reformatie en het Jezuïetis me met hun sterke verbeeldingswe reld kon Spinoza tot loochening van de aanspreekbaarheid Gods komen. Maar zo geraakte hij ook In conflict met het calvinisme, dat een verlos sing leert niet van schijn, maar van schuld en zonde. Heel werkelijk. Spinoza bezat een exemplaar van Calvijns Institutie, die een persoon lijke vertrouwensrelatie met God leert. Die wees hij af. De auteur ziet ook een relatie met de Islam. Vermoedelijk had Spinoza door zijn afkomst zelfs moors bloed in de aderen. Spinoza's verlossings- leer wordt door de schrijver gezien als ook aan de Islam verwant. De wiskunde, die niet naar een doel streeft en de mogelijkheid schept de dingen te ordenen, wees voor de Islamiet naar Allah terug en kreeg zo iets mystieks. En Spinoza schreef zijn Ethica op de wijze der meet kunde. Het grote probleem van de nieuwere wijsbegeerte is, dat psyche en li chaam in een volstrekt isolement zijn gebracht. Spinoza ontkent de geslotenheid van die beide werelden en betrekt ze beide op God. Zo over wint hij Descartes' dualisme. Juist omdat Spinoza een vreemdeling is, ziet hij de donkere situatie van de westerse cultuur met haar toene mende godloosheid duidelijker dan zij die ertoe behoren. Spinoza wil hulp bieden door de vooral Spaanse Kabbala aan de westerse mens door te geven, aldus dr De Graaff. „De technische doelstelling met haar wil tot macht vervangt Spinoza door de wiskundige methode, die een doello ze waarheid zoekt. Dat wil zeggen een waarheid, die niet dienstbaar is aan de wil tot macht" (bladzij 96). De schrijver wijat nog hoofdstuk ken aan het bijbels getuigenis, aan de Staat, de tolerantie en de vrij heid, en aan Spinoza's mystiek. De Kabbala heeft door de ballingschap het zicht op de toekomst en op het verleden verloren. „Slechts als ver tolking van de Kabbala kan Spino za's stelsel in alle nuances gezien worden" (113). Toch is Spinoza geen volledige kabbalist, zegt de schrij ver, want hij heeft het wonder niet aanvaard. Ik heb al schrijvend maar wat in het boek gegrasduind, meer om u nieuwsgierig te maken dat om u volledig te informeren. Het laat zich zo prettig lezen door de grote letter en de korte zinnen, alsook door de onwillekeurige herhalingen, die in het geheel even organisch functio neren als thema's en motieven in de muziek. Als een zeer persoonlijke en breed gedocumenteerde visie op 8plnoza acht ik dit boek een be langrijke bijdrage tot de herden king. De auteur is erin geslaagd de wijsgeer tot een eigen creatie te ma ken. terzijde van wat hij noemt het spinozisme, dat wil zeggen de alge meen aanvaarde, gemiddelde kijk op de grote filosoof. Het is in leder geval de Spinoza van dr De Graff, en die is de moeite waard. Een alarmsysteem is alleen maar doeltreffend, als het niet van toeval lig omstandigheden afhangt of het signaal (de SOS-driehoek. een rode lamp aan de buitenmuur) wordt op gemerkt Het beste is een systeem, waarbij de signalen binnenkomen op een doorlopend bewaakte centrale post. Maar omdat de bewaker in geval van nood niet zelf poolshoogte kan gaan nemen, moeten er dan ook hulpverleners bereikbaar zijn. De kans op vals alarm blijft groot. Als het alarm in werking treedt bij het nalaten van bepaalde handelin gen. moet de bejaarde als dat per ongeluk gebeurt de installatie ook weer kunnen uitschakelen. Kwekel somt nog veel haken en ogen op en hij bepleit dan ook een brede aanpak van het alarmeringsprobleem Er zou bijvoorbeeld een commissie kun nen worden samengesteld voor het formuleren van aanbevelingen of richtlijnen. „Op Leeftijd" meldt, dat het minis terie van volkshuisvesting al tijden bezig is met het bestuderen van de problematiek van de alarmering. De consulent voor de bejaardenhuisves ting vertelt, dat hij bijna gek gewor den is na het bestuderen van vier- d vijfhonderd verschillende systemen inclusief bellen, toeters, vlaggen, piepers en flitslichten die er op de markt zijn. De overheid is van plan om in de toekomst woningen voor bejaarden te laten voorzien van een extra leiding, waarop en waaraan zo nodig een of andere alarmeringsap paraat kan worden aangesloten. Dat vergt naar schatting een eenmalige Investering van ongeveer duizend gulden per woning. „Op Leeftijd" onderstreept nog, dat alarmeringssystemen nuttig zijn om er een plotseling optredende noodsi tuatie snel zichtbaar mee te maken, maar dat ze er niet zijn „om de nood waarin de maatschappij verkeert, het gebrek aan solidariteit en mede menselijkheid, te verhullen en om schuldgevoelens daarover te doen Indutten." Het beleid is er tegenwoordig op gericht, ouderen zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen Men kan zich afvragen of wonen in de wijk inplaats van in een verzorgingshuis wel een verbetering is als de bejaar den dan volautomatisch moeten worden „bewaakt". „Eehzame. al leenstaande oudere mensen help Je niet uit de nood, door hen te omge ven met elektronica zodat ze. ais hun tenslotte iets zeer ernstigs dreigt te overkomen, een beroep mogen doen op anonieme hulpverlenerszegt „Op Leeftijd" EINDHOVEN De federatie sa menwerkingsverband van woning bouwcorporaties in de agglomeratie Eindhoven vreest dat in Eindhoven zo'n tekort aan woningwetwoningen zal ontstaan, dat er weer gesproken kan worden van woningnood In een brief aan het Eindhovens gemeente bestuur vraagt de federatie om maatregelen. Volgens de federatiesecretaris. A. Bergman, zijn er in Eindhoven 1402 woningen in aanbouw. Slechts 46 daarvan zijn woningwetwoningen. Bij de federatie staan ongeveer 8500 woningzoekenden ingeschreven. Volgens Bergman zijn daaronder on geveer 3400 aanvragers die niet be schikken over eigen woonruimte en die gezien hun inkomen zijn aange wezen op een woningwetwoning. Volgens Bergman is er in Eindhoven jaarlijks behofte aan ongeveer 475 nieuwe woningwetwoningen Hij on derschrijft daarmee de conclusie van een onlangs verschenen gemeentelij ke nota „bouwstromen". Holland Haag N.V. te 's-Gravenhage Jaarlijkse Algemene Vergadering van aandeelhouders op donderdag 12 mei 1977, des middags te 16 00 uur in het Bel Air Hotel te 's-Gravenhage. Johan de Wittlaan 30 Overeenkomstig artikel 18 der statuten, liggen de agenda van deze vergadering en de jaarstukken vanaf 28 april 1977 ter inzage ten kantore der vennootschap te Gouda, Kampenringweg 44 Ingevolge artikel 20 der statuten, dienen de aandeelhou ders die de vergadering willen bijwonen, hun aandelen of een door een bankinstelling afgegeven depotbewijs voor of op 8 mei 1977 te deponeren ten kantoren van de vennootschap te Gouda 's-Gravenhage, 25 april 1977 Ino v.d. Zijden de echte bakker Spireastraat 107, Dan Haag vraagt voor direct een all-round banketbakker broodbakker 65+ voor 2 nachten per week. Tel. na 10 uur. 648271 ZAKENFLITSEN Koffie vers uit eigen branderij Extra aanbiedingen Royal i 4 97 per 250 gr Delica èf 4 63 per 250 gram Orienta 4 37 per 250 gram Koffiebranderij Hat Klaverblad. Hogewoerd 15. Leiden Van ma tot en met vrijdag van 9-5 uur buitenboordmotoren Hoofddealer Evinrude bloem watersport inruil-financiering-reparatie Hogewoerd 104, Lelden. Telefoon 071-131620. Wat een leuk hssrstuk en wal een fantastisch mooia kleur reg waar heb ie die vandaan'' Waar nou andera dan bij damaskapsalon o ia. ik ga er ook een bij hem kopen Hij is de 1# prijswinnaar v h college Coiffures Artisque t Is nogal wat gedtpl haarspeoa- litl Allaan Morsstraat 10 Leiden DATSUN DEALER AUTOBEDRIJF BROERTJES SAS SEN HE IM 02522-12921 Laai nu vakkundig uw auto spuitan voor slechts 350- ST AAGTENSTRAAT 16-20, LEIDEN TEL 071-134700 DOUWES TV Service. Sieboidsiraat 34 Teieloon 071-133677-122725 GRASZODEN en grond ook zakken grond m elke hoeveelheid lever baar F Phikppo', Margrietstr 5. Leiden, tel 071-126414 UW BOEKHOUDING is bij ons in goede handen En méér dan datl Wi| verzorgen uw gehele boek houding en belastingzaken op een vakkundige wijze en tegen billijk tarief Graag verstrekken wij vrijblijvend .elke gewenste inlichting. Administratiekantoor P Chaudron, K Doorman- straat 12. Rijnsburg Telefoon 01718-20139 (ook 's avonds).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9