Pieter Stastok ging -onder Tamar en de Naam Studenten schrijven synodes over kernenergie 4* 11 Opbloei van kerken in de Ver. Staten Voorstel aan synode: zeven vergaderweken Pax Christi: geen opvolger voor Alfrink Gemeenteleden bouwen zelf hun kerk M \j Overdracht huizen in Nes Ammim Dag voor Nederlandse gasten Kirchentag Jong sektelid verbrandt zich VANDAAG VOORBIJGANG*) ÜJ I DINSDAG 26 APRIL 1977 KERK Trouw/Kwartet "DAG door A. J. Klei Na gedane arbeid betrad ik in gezelschap van een collega, met wie ik uitnemende betrekkingen onderhoud, een lokaliteit waar wij onder een glas de toestand in de wereld en vooral die op de krant behandelden. Ondanks verschil in leeftijd en geestelijke komaf waren wij het steeds volstrekt met elkaar eens en een trefzeker gebruik van citaten uit de psalmberijming van 1773 vergrootte de saamhorigheid. Onze conversatie kon echter zo aantrekkelijk niet zijn of ik hield de tijd in de gaten. Op zeker moment stond ik op een verklaarde naar huis te zullen gaan. dat ik. om met de heer Stastok senior te spreken, om den dood niet graag wilde dat er nachtwerk van wierd. Over wie heb je 't nu?, vroeg mijn collega. Stastok Pieter Stastok, je weet wel. antwoordde ik. niets vermoedend. Maar hij wist het niet. Uit de Camera, hielp ik. nog steeds argeloos Hij keek me niet-begrijpend aan. en toen drong de ernst van de situatie tot me door. Daar had ik binnen handbereik een geletterd persoon, een doctorandus nog wel (zij het in een B-faculteit), die nimmer een blik in de Camera Obscura had geslagen en. naar me duidelijk werd, ook niet het voornemen koesterde dit te doen. Ik ga nog steeds gewoon met deze collega om. dat wel. maar ik vraag me bij zijn aanblik bekommerd af hoe. als ik hem tot het groene hout van de Nederlandse bevolking mag rekenen, het dan wel met het dorre hout gesteld zal zijn voor wat betreft de kennis omtrent de Camera Obscura: het boek van novellen en schetsen, dat Nicolaas Beets in 1839 onder de naam Hildebrand in het licht gaf. Aanleiding om mijn bezorgdheid te uiten vind Ik in de brief die uitgeverij L. J. Veen te Wageningen insloot bij de door haar op de markt gebrachte nieuwe druk van de Camera. Daarin wordt het meesterstuk van Beets omschreven als ..het werk dat meer dan enig ander werk uit de Nederlandse literatuur bekend is bij ons gehele volk." Ja dat dacht ik ook. tot een doctorandus een streep door deze zonnige overtuiging haalde. Intussen laat ik het hoofd niet hangen en breng met nadruk ter kennis dat de Camera uitverkoren is om het vijftigste, dus jubileumdeel te zijn van L. J. Veen's serie Amstelpaperback's, die goed is voor herdrukken van vaderiandse en vooral buitenlandse klassieken. De „Camera Obscura" kreeg deswege een gouden omslag (hetgeen even wennen is), telt 446 pagina's en kost zestien gulden. Deze uitgave is gebaseerd op de 21ste druk. de laatste die nog door de auteur werd gecorrigeerd. De spelling is gemoderniseerd, maar de stomme Nicolaas Beets in 1837, toen hij de eerste stukken schreef van de „Camera Obscura" e's bleven overeind en aan ouderwetse tweede naamvallen (des anderen daags) e.d. is niet geknoeid. Marijke, Stapert-Eggen schreef een beknopte inleiding en zorgde voor terzake doende verklarende voetnoten (uiteraard zijn er ook Hildebrands eigen aantekeningen). Er staan helaas geen plaatjes in deze Camera, maar je kunt voor zestien gulden ook niet alles eisen. Mensen die de Camera niet (meer) in huis hebben en met mij eens zijn, dat daarin verandering dient te komen, weten nu dus dat dit klassieke boek nog altijd over de toonbank gaat. Ik raad de kopers aan, allereerst „De familie Stastok" te (her)lezen. Ze kunnen dan, net als ik. hun tijdig vertrek uit een café sieren met een citaat uit de Camera. Degenen die mijn advies van een paar weken terug niet in de wind geslagen hebben en zich het boek-van-de-maand „Het Woord in beeld" aanschaften, zullen met extra aandacht de prent op pagina 152 bekijken, want die was te zien in de kamer van de boerderij, waar Pieter Stastok, die bij 't spelevaren kopje-onder ging, binnengeleid wordt: „een dier tabelletjes! waarop men lezen kan, hoeveel kapittels, hoeveel verzen, hoeveel ende's in de bijbel staan en dergelijke wetenswaardigheden meer. Zulk een hing er in een verguld lijstje". Dank zij „Het Woord in beeld" weet ik welke „wetenswaardige dingen" dat zal zo waren, bijvoorbeeld dat er 31192 verzen en 3566480 letters in de bijbel staan, dat het middelste kapittel psalm 117 en het middelste vers psalm 101 vers 8 is. De vervaardigers van deze tabellen waren grotere tellers dan dichters, getuige het rijm dat onder de uitkomsten van hun gecijfer staat: „Het Heilig Bijbelwoord is ons veel grooter Schat/dan gantsch 't Geschapendom, met al haar heil bevat". En deze wetenswaardigheden mogen de (aanstaande) lezer van de Camera Obscura als extra voetnoot dienen. Van een onze verslaggevers LEUSDEN De nieuwe generale synode van de geformeerde kerken zal. volgens het voorlopige plan, haar agenda spreiden over zeven vergaderweken van oktober 1977 tot november 1978. Het openingsceremonieel is dinsdag 10 mei in de Buitensociëteit in Zwol le. Daar zal onder meer een nieuw moderamen worden gekozen. Ook wordt daar het breed moderamen samengesteld, dat de taak van de synode zoveel mogelijk zal verlich ten. De avond tevoren is er een ..dienst van Woord en Tafel" in de Oosterkerk aan de Begijnesingel. Het eigenlijke werk gebeurt op de Blije Werelt te Lunteren. Voor dit jaar zijn daar vergaderweken ge pland, die resp 10 oktober. 14 no vember en 30 november beginnen. Dan komen onder meer aan de orde de nuancering van de censuur in verband met het nieuwe onderteke ningsformulier voor de predikanten en hoogleraars, de kerkvisitatie door de classes, het jeugd- en jongeren pastoraat en een interimrapport over een betere werkwijze van de synode (tweede week). Verder be zwaarschriften inzake het program tot bestrijding van het racisme (PCR). zowel pro als contra, drugver slaving en het spreken van de kerk DUBLIN Het internationale be stuur van Pax Christi is er op zijn jaarvergadering in Dublin niet in geslaagd, met voldoende meerder heid een nieuwe president te benoe men Daarom blijft kardinaal Alfrink nog een jaar extra aan. Kardinaal Alfrink staat sinds 1965 aan het hoofd van Pax Christi. Als opvolger van de Internationale se cretaris. de Nederlander C ter Maat. ls benoemd de Belgische polemo loog E. de Jonghe. Als gevolg hier van zal het Internationale secretari aat. dat op het ogenblik in Den Haag gevestigd is. waarschijnlijk naar Brussel verhuizen. Het internationale bestuur van Pax Chnsti sprak zijn grote bezorgdheid uit over de Europese conventie ter bestrijding van het terrorisme, zoals die door de ministers van Justitie van de raad van Europa op 27 Janua ri is ondertekend. Pax Christi is vooral bezorgd over het asielrecht en de behandeling van de politieke vluchtelingen in de betrokken lan den. De nationale secties van Pax Christi zullen trachten een debat over deze conventie op gang te bren gen Via Pax Christi internationaal zal deze kwestie ook op internatio naal niveau aan de orde worden gesteld. Evenals vorig Jaar heeft het interna tionale bestuur zich opnieuw uitge sproken over de gewetensbezwaren tegen de militaire dienst. In Spanje. Zwitserland. Frankrijk. Latijns- Amenka en Afrika is de erkenning van het recht op gewetensbezwaren nog steeds onvoldoende geregeld Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 inzake politiexe en economische vraagstukken (derde week). In 1978 beginnen de zittingen respec tievelijk op 6 maart, 3 april. 9 okto ber en 20 november. Hiervoor ver meldt het voorlopig agendum onder meer het oorlogsvraagstuk. de IKON. een pastoraal advies inzake homofilie (eerste week), de kwestie kinderen naar het avondmaal, die thans in de gemeenten wordt door gesproken i tweede week), het eenpa rig geloofsgetuigenis en de reacties daarop, de Invloed van de charisma tische beweging in de kerken en het onderwerp kerk en theologie (derde week). GROOTEGAST Over enkele we ken eind mei. begin juni, als alles meezit zal de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) haar nieuwe kerkge bouw in gebruik nemen. Het bijzon dere is, dat de kerk van a tot z door de eigen kerkleden is gebouwd. „Voorzover mij bekend, is dat nog nooit in Nederland gebeurd. Wel komt het voor. dat leden hand- en spandiensten verrichten, maar wij hebben alles voor honderd procent zelf gedaan." aldus ds J. Hoorn. De nieuwe kerk is gebouwd naast de oude, die te klein geworden was en nu in gebruik zal blijven voor vereni gingsactiviteiten. Anderhalf jaar lang zijn de gemeenteleden twee avonden in de week en de hele zater dag in touw geweest onder leiding van twee deskundige broeders. Eerst was men zes weken bezig met de afbraak van een oud huis en op 1 januari vorig jaar kon de bouw van de kerk beginnen. De bouwkosten bedragen zo niet meer dan 150.000 gulden. Hiervan heeft de gemeente (circa zestig ge zinnen) zelf vijftigduizend gulden opgebracht. De zusterkerken schon ken 30.000 gulden. Op de foto: ir. J. van der Graaf (links) met de predikant van Nes Ammim, de Nederlander ds. Simon Schoon. Van een onzer medewerkers NES AMMIM Tijdens een korte plechtigheid in Nes Ammim (Israël) is een paviljoen met vier schakelwo ningen voor ongehuwden overgedra gen, waarvoor het geld bijeen is ge bracht tijdens de Nes Ammim-actie in het rayon Midden-Holland. De woningen hebben de namen Gou we. Goeree-Overflakkee, IJssel-en- Lek en Waddinxveen gekregen. De vier naamtegels werden achtereen volgens aan de woningen geplaatst door ir. J. van der Graaf, secretaris van de gereformeerde bond, die die dag als leider van een reisgroep in Nes Ammim was. de heer H. Mein- dert uit Gouda, secretaris van het Midden-Holland-Comité van Nes Ammim. de Israëliër Eli Baruch en Henk Versluis uit Reeuwijk, thans werkzaam in Nes Ammim. Van de opbrengst van de actie in Midden- Holland (130.000 gulden) zal ook nog een eengezinswoning worden gebouwd. Van een onzer verslaggevers GRONINGEN Het Groningerstudentenpastoraat en de gereformeerde studentenwijkraad in Groningen hebben aan respectievelijk de hervormde en gereformeerde synode gevraagd zich uit te spreken over een moratorium voor kernenergie (een uitstel van de beslissing kernenergie in te voeren). De hervormde synode zal hier in zijn junivergade- ring over spreken. De Groningse studenten vinden dat in de discussie over het voor en tegen van kernenergie aan de maatschap pen jkethische kanten van de zaak vaak wordt tekort gedaan. Zij menen dat de wenselijkheid van kernener gie op zijn minst betwijfeld moet worden. Zij wijzen er op dat de technici en wetenschapsmensen het niet eens zijn over de veiligheidsas pecten van deze bron van energie en dat er getwijfeld wordt of de invoe ring van kernenergie economisch wel nodig is. De werkgroep vindt de beslissing kernenergie ip te voeren van zeer verstrekkende aard, omdat deze het leven en welzijn van het nageslacht beïnvloeden. In hun brief schrijven het Groninger studentenpastoraat en de gerefor meerde studentenwijkraad dat de verspreiding van radioactief materi aal een aanzienlijk gevaar oplevert Hoe groot dat gevaar is. staat niet vast, maar deze onzekerheid zou re den moeten zijn tot uiterste voor zichtigheid. Het risico dat er een groot ongeluk gebeurt met een kerncentrale of een opwerkingsfa briek is zo aanzienlijk dat volgens de briefschrijvers verdere bouw van kerncentrales onverantwoord is. Zij vinden het niet juist met de ontwik keling van kernenergie door te gaan, zolang er geen afdoende oplossing voor het probleem van het afval is. Het Groninger studentenpastoraat acht kernenergie onlosmakelijk ver bonden met de mogelijkheid BONN Ter gelegenheid van de komende Kirchentag. van 8 tot 12 juni in Berlijn, zullen de Westduitse posterijen een speciale postzegel uitgeven. Als motief wordt het the ma van de Kirchentag gekozen. 'Draagt elkanders lasten'. Neder landse deelnemers aan de Kirchen tag komen op zaterdag 21 mei bijeen in de Morgensterkapel in Drieber gen. waar de Berlijnse predikant Bé Buys spreekt. Zo n voorbereidings dag is aan te bevelen, omdat een Kirchentag een veelkleurige keus van gebeurtenissen is. Verwacht wordt dat de Kirchentag ditmaal weer wat minder dan vroe gere jaren te lijden zal hebben onder de in Duitsland zo sterk ontwikkel de polarisatie-verschijnselen. De president van de Kirchentag, dr. Helmuth Simon, denkt dat de scher pe kantjes van de polarisatie afge slepen zijn. Dit zal hem niet nage zegd worden door de vertegenwoor digers van de 'Gemeindetag unter dem Wort', die van 17 tot en met 19 mei een bijeenkomst houden in Dortmund. De voorzitter van deze bijeenkomst, ds. Baumer, heeft ver klaard dat in Dortmund de 'echte' Kirchentag wordt gehouden door 'de eigenlijke vertegenwoordigers van de evangelische kerk in West- Duitsland, zoals deze wil en moet zijn'. Baumer is tegen het veelvormi ge karakter van de Kirchentag en zolang dat wordt gehandhaafd 'zijn wij niet genteresseerd in samen werking'. De Kirchentag in Berlijn zal onder meer vragen aan de orde stellen zoals werkloosheid, militarisme en ontwapening. Ook zal er ruimte zijn voor liturgische experimenten. Oecumenische vieringen Voor- jaarsontmoeting Nederlandse afde ling van de International Ecumeni cal Fellowship. 6-8 mei in het centrum Seppe te Bosschenhoofd (NB). Inleider prof. dr. H. A. M. Flo- let. Inf. en aanm. tel. 010-768249. Dialoog met de niet-christelijke godsdiensten (de nadruk zal liggen op de systematische verwerking van de nieuwe ervaring van de betrekke lijkheid van het christendom). 9-11 mei in vormingscentrum Vredeveld, Zeegse (Dr Bestemd voor pedikan- ten. pnesters en andere pastorale werkers Inl. tel. 050-134036 Herstrukturcring van de gemeen te, 9-12 mei Ernst Sillem-hoeve. La ge Vuursche. Bestemd voor predi kanten. Inl. en aanm. Toerustings centrum (tel. 033-43244. toest. 123). Op joek naar evenwicht. Over ge bed. meditatie, stilte, geloofsoriën- tatie. yoga enz., 30 april-1 mei. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). RENNES Een twintigjarig lid van de Franse afdeling van de Unified Family heeft zich in het Bretonse dorp Saint Lunare in brand gesto ken Hij is in een ziekenhuis aan zijn brandwonden over.eden De Jongen. Patrick Esnault. had meegedaan aan een proefperiode van de sekte en logeerde nu enkele dagen bij zijn grootouders in Bretagne Zijn ou ders deden verwoede pogingen de jongen met de sekte te doen breken NEW \ORK De Amerikaanse kerken lijken de teruggang van de laatste tien jaar tot staan te hebben gebracht. De belangrijkste kerken signaleren geen daling van hun le dentallen meer. De theologische fa culteiten hebben vorig Jaar zelfs een record aantal studenten ingeschre ven: meer dan 43.000. Volgens het onderzoeksbureau Gallup heeft het wekelijkse kerkbezoek (49 procent in 1958. 40 procent in het begin van de jaren zeventig) zich weer hersteld op 42 procent. Van de Amerikanen is 62 procent bij een christelijke kerk aan gesloten. WENEN In een lezing in Wenen heeft Oskar Sakrausky. de bisschop van de kleine protestantse kerk van Oostenrijk, de noodklok geluid over zijn kerk. die rond 400.000 leden telt en er de afgelopen jaar 26.000 ver loor. Financieel redt de kerk het al leen dankzij een overheidssubsidie van rond twee miljoen en doordat vele dominees in het onderwijs bij verdienen. Van de 206 predikants plaatsen zijn er veertig vacant, ter wijl nog eens 33 dominees hun emeri taat naderen. Er zijn meer enkele nieuwe predikanten te verwachten. BRASILIA Met driehonderd zendelingen uit honderdvijftig ge nootschappen is Brazilië thans het land. waar de meeste zending wordt bedreven. STOCKHOLM - Het Zweedse parlement moet beslissen over een voorstel om de (lutherse) kerk van Zweden los te maken van de staat. Volgens het voorstel moet de kerk als hoogste wetgevend lichaam een synode krijgen. De kerkbelasting moet vervangen worden door vrijwil lige bijdragen van de kerkleden, aan gevuld door overheidssubsidie. Het socialistische voorstel wordt ge steund door leden van de andere grote Zweedse partijen. VARNSDORF - De dringend noodzakelijke restauratie van de oud-katholieke kathedraal van Varnsdorf (Tsjechoslowakije) is weer gestagneerd, door gebrek aan geld. De herstelwerkzaamheden konden destijds beginnen dankzij hulp van de Nederlandse oud-katholieke kerk. De Tsjechische raad van kerken heeft nu een beroep gedaan op de wereldraad om verdere hulp. STUTTGART - De Westduitse or ganisatie van werelddiakonaat „Brood voor de wereld" heeft een miljoen gulden bestemd voor de ver spreiding van levensmiddelen in Ethiopië, waar dit jaar opnieuw hon ger dreigt door droogte. door ds. A. A. Spijkerboer Renate Rubinstein schrijft onder de schuilnaam „Tamar" een column in Vrij Nederland. Ze is echt, ze is geestig en ontroe rend, en niemand zal het ooit helemaal met haar eens kunnen zijn. Zo verenigt ze alle eigenschappen van een goede colum niste in zich. In het Jongste nummer van Vrij Nederland schrijft ze over een paaswake van de omroepparochie in Amersfoort, die ze voor de televi sie heeft gezien. Ze was maar wei nig gesticht en ze was „danig ge schokt" omdat ze de Naam van God hoorde uitspreken en „jawee" hoorde zeggen: „Durven ze wel. dacht ik. dat misselijke stelletje verlichte geesten, wat is het goed koop van ze. ze weten nu kennelijk ook al in Brabant dat ze dat gratis voor niets doen kunnen, dat God ze niet zal slaan en de bliksem ze niet zal treffen". Renate Rubinstein legt uit, waarom je geen „Jawee" zegt: „Ja- wee, heette vroeger de Heer, of Hee- re. of God. of de Na^zi. of Jehova. Alles slechts aanduiayigen van de echte naam. die ontuitsprekelijk geheim bleef (wel met de ogen te lezen, maar niet met de mond te spreken) en slechts één keer per jaar in de duisternis van het Heilige der Heiligen, de binnenste hof van de Tempel, door de Hogepriester uitgesproken mocht worden.Ze ergert zich aan geestelijken, die „de Heer zo platvloers door de mand laten vallen door de afspraak omtrent de onuitspreekbaarheid van zijn Naam te schenden". De christenen pikken Je zomaar alles af: „Want dat spreekt. God verhoede, zijn naam maar uit en neemt ons hele verbond en onze ark en ons testament ongevraagd over, dat bemoeit zich overal mee, maar het houdt zich aan God noch Gebod. Want zo is het toch? Het hele christendom is toch geloof op een koopje? Ze hoeven geen aparte serviezen te hebben voor de melk en voor het vlees en voor de Pe sach. ze mogen op zaterdag de kachel aan doen en op zondag ook, Renate Rubinstein ze mogen ham eten en paling en garnalen, ze mogen kortom alles doen als ze maar gelóven". Hier verschil ik van mening met Renate Rubinstein. Het is natuur lijk wel waar dat christenen wel eens op een koopje menen te kun nen geloven, maar geloof in de nieuw-testamentische zin van het woord betekent ook, dat je een manier van leven aanvaardt, die niet minder ingrijpend en veelom vattend is dan het houden van de joodse spijs- en sabbatswetten. Wie écht gelooft, ziet God en de naaste niet als satellieten om zich heen draaien en leeft niet egocentrisch. Dat is zoiets onmogelijks, dat het je gegéven moet worden. Renate Rubinstein is kwaad op de pastoors en de dominees: zij ontheiligen uw Naam, zoniet in de Hemel dan toch wel op aarde, zij leven van u, hun inkomen, hun trendverhoging en hun inflatievast pensioen, hun nagels zijn getrok ken en hun tanden gevijld en daar om denken zij van u hetzelfde. Heer, dat van die bliksem, dat be grijp ik, dat kan niet meer, maar kunt u niet één keer, één trendver hoging laten overslaan? Dat zal ze leren Heer, wie hier de Baas is". Ze schrijft, dat ze zelf waarschijn lijk ergens in gelooft, maar weet wel van dat heilige respect voor de Naam. dat in de bijbel „vreze des Heren" heet en dat in de kerk wei eens pijnlijk ontbreekt. kernwapens te vervaardigen. Export van kernenergie verlaagt de drempel om te komen tot een nieuwe kernwa- penstaat en maakt pogingen de ver spreiding van kernwapens tegen te gaan tot een aanfluiting. Aan hun brief aan de synodes heb ben de gereformeerde studenwijk- raad en het Groninger studenten pastoraat een bijlage toegevoegd, waarin zij hun argumenten tegen de invoering van kernenergie nog eens uitgebreid uiteenzetten. De verkla ring Jean men verkrijgen bij het Gro ninger Studenpastoraat Kraneweg 33, Groningen, tel. 050-129926. KOBLENZ De Westduitse le- gerpredikanten hebben vastgesteld, dat depressieve verschijnselen onder soldaten in schokkende mate aanwe zig zijn. De eerste telefonische hulpdienst voor militairen in Ko blenz registreerde in zeven maanden bijna zesduizend telefoongesprek ken. De depressies zijn vooral aan te wijzen bij 814 „zwijgende 'tele foontjes". Deze militairen bellen en kunnen alleen met diep ademen, zuchten of huilen hun nood te ken nen geven. Het aantal zelfmoord pogingen en zelfmoorden onder Westduitse militairen groeit snel. BRUSSEL Belgische protes tanten hebben een beroep op koning Boudewijn gedaan, om zijn invloed te laten gelden tegen elk wetsvoor stel, dat de mogelijkheden van abor tus in België zal verruimen. DE GOEDE HERDER De VARA-haan kondigde de afgelopen zondagmorgen aan daj het 17 april was en. hoe progress ook. daarmee liep hij wel mooi e^euj] week achter. Dit was echter voonns vrouwelijke dominee van een dojaan bij ons uit de buurt geen reden ofc na niet voor haar afscheidsdienst infoet kleine oude kerkje aanwezig te zfte 0 en precies op tijd de eens uit de gmt katholieke kerk (16e eeuw) 6n g meegenomen fraaie kansel te zaj beklimmen. Een aantal jaren hee zij. na haar emeritaat, hier geweWft, Dat het niet voor niets was gewes41" toonde de overvolle kerk. Wij ^e j kwamen in het grote middenpad^ g terecht, wat weer het voordeel h^tj dat wij de eersten in het bijgebou Qp voor het afscheid bij een kopje koffie waren. Het was de zondag fe" c de Goede Herder en daar hield o£n( dominee zich aan. Tot onze vreu^g mag ik wel zeggen. Ze ging de bi gemakkelijke paden voorbij en ons op indringende wijze de Goe( he Herder te laten zien. Ze las daarbhU uit Ezechiël 34. De laatste woord^ de bleven nog lang hangen in het kerkje: Gij zijt mensen en ik ben»n- God! Ze had het er even over datj.0ii vaak liever wolven zijn, of engele^rj met vleugeltjes, maar dat we ons-^ maar goed moeten realiseren dates t schapen zijn. Even schoot mij ee^ 0 cartoon door het hoofd, 't Is er van Jo Spier: een schaap dat met"® achterpoot zichzelf krabt. Hij 1 re schreef erbij: Het ongélukkigste e— is een schaap dat geen wol op z'n kan velen. En daar ging het ook o die morgen. Oude kennissen uit I Indonesië daar hadden wij haa leren kennen waren in groten getale aanwezig. En zo was het go Een stukje verbondenheid over tijden, afstanden en omstandigheden heen. Elkaar 'er ontmoetend rond de woorden vai de Goede Herder. Wat wil je meePri een zondagmorgen met de storm* 1 het huis? 'd pF ~"irk Beroepingswerk NED. HERV. KERK jer Beroepen: te Nieuw-Lekkerlaniat.' Vroegindewey te Katwijk aan Zeiai Kampen (toez) M. Verduin te Brie te Waddinxveen (buitengew. viel gem. in wording) Th. H. G. HuKve Westzaan; te Lunteren (toez.) C.; Sliedregt te Oude Tonge. ,rdt Bedankt: voor Terheijde aan zq D. Lucas te Waardenburg s 1 III) GEREF. KERKEN gd Beroepen: te Wirdum (Fr.) M. Jjar der Veen-Schenkeveld te Krinhi^ a/d IJssel; te Zwijndrecht en te Vis dam-Wildervank J. W. de Roo te lek denberg; te Oenkerk J. W. Kuipere< Roodeschool; te Ezinge (Gr.) koe W. A. van der Lugt te Ezinge, dierl beroep heeft aangenomen. t Aangenomen: naar Delft W. H. Dies te Berkum, die bedankte voor feei drecht. lat Bedankt: voor Middelburg H. ÜT ters te Maassluis; voor Duurswm i H. J. Douwes te Den Burg (Te*^ CHR. GEREF. KERKEN rk Bedankt: voor Den Haag-West J.J a n Amstel te Enschede-West. it ia GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Emmeloord A. feu gunst te Veen. Bedankt: voor Ermelo en voor &e nen J. Koster te Barneveld; n Oostkapelle A. Bac te Boskoop; iU Lelystad en voor Zwolle A. Hoi land te Krabbendijke; voor Mii harnis R. Boogaards te Leiden... BAPT. GEMEENTEN Bedankt: voor Rotterdam-C. H. k leveld te Enschede. ril GEREF. KERKEN (vrijg).) tl Beroepen te Loenen aan de Veot Weesp: kand. P. J. Trimp Kampen. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Hendrik Ido Amba M. van Beek te Opheusden. }r Ds. R. Bijl Op 67-jarige leeftijd is onverwtc overleden ds. R. Bijl, emeritus h vormd predikant te Bergum (ld Ds. Bijl heeft zich zeer ingesparfei voor het gebruik van de Friese fel in de kerk. Hij preekte veel in tl Fries en hield (in 1952) de eae Friese radiokerkdienst voor ft! IKOR. Ook had hij bemoeienis t; de vertaling van de bijbel en i gezangen in de Friese taal. Ds. Ie die van huis uit gereformeerd o maar tijdens zijn studie oveii' naar de hervormde kerk, was k 1934 tot zijn emeritaat in 1974 pii kant, achtereenvolgens in Drtj ham. Emmercompascuum, He Berlikum, Haarlem, Joure en tenpost. i Ds. N. Bruin I Op de leeftijd van 57 jaar is ovt den ds. N. Bruin, vrijgema gereformeerd predikant te Grc gen. Ds. Bruin is vanaf 1949 pi kant geweest, achtereenvolgen Santpoort-Beverwijk, Rotterd Charlois en (sinds 1966) in Grc gen-Helpman. Twee maal had zitting in het moderamen van generale synode (in 1964/65 als F de scriba en in 1972/73 als ea scriba). Ook was hij curator val theologische hogeschool van de f formeerde kerken (vrijgemaakt Kampen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2