Feest rondom
Helder Camara
in ons land
Tussen vereenzelviging en opstand
Ouderling
laat kerk
bezit na
Kerk in Midden-Amerika:
UIT DE KERKBLADEN
Misselijk zijn
we weer thuis
gekomen
VANDAAG
VOORBIJGANGER":
Kerken bereiden
'Belgrado' voor
MAANDAG 25 APHIL 1977
KERK
Trouw/Kwartet
AMSTERDAM. De Braziliaanse aartsbisschop
Dom Helder Camara heeft het afgelopen weekeinde in
ons land deelgenomen aan twee feestelijke
godsdienstoefeningen, zaterdag in de St. Petruskerk
in Leiden en gisteren in de Westerkerk in Amsterdam.
Qe Braziliaanse aartsbisschop viert
dit jaar zijn 25-Jarig bisschopsjubi
leum. In verband hiermee waren tal
rijke kerkelijke en wereldlijke hoog
waardigheidsbekleders naar de kerk
in Leiden gekomen.
Onder hen de concelebranten kardi
naal Pellegrino van Turijn, bisschop
Gran van Oslo, bisschop Cauwelaar
uit Brussel, bisschop Simonis van
Rotterdam en twee priesters uit
Münster en Milaan. Verder waren
aanwezig de ministers Pronk. De
Gaay Fortman, Lubbers en Trip en
vijf staatssecretarissen. Er waren
ook vele kamerleden en andere poli
tieke personen.
Bisschop Helder Camara deed Ne
derland aan op weg naar een confe
rentie die de rooms katholieke vre
desbeweging Pax Christi tot
woensdag organiseert in Derry in
Noord-Ierland.
Bisschop Helder Camara merkte op
dat de regering van Brazilië liever
Onder de kerkgangers die zaterdag de feestelijke dienst in de Petruskerk in Leiden meemaakten was
ook prinses Irene. Op de foto in gesprek met Dom Aelder Camara.
heeft dat de kerkelijke activiteiten
zich beperken tot de kerkelijke ge
bouwen en niet werkt aan de gerech
tigheid in de wereld.
Dat gaat volgens Helder Camara
echter niet op, want de kerk moet
opkomen voor de hele mens. De
bisschop riep op tot aandacht voor
schendingen van de mensenrechten
ook buiten Brazilië. „In een univer
sum. waarvan de Godheid Vader
wordt genoemd en liefde wil zijn,
kan haat niet het lot zijn waarin de
kerk kan berusten," aldus de
bisschop.
door Koos Koster
De priester duikt snel achter zijn stuur. Terwijl hij gas geeft, zegt
hij glimlachend: „We bidden er voor dat de ogen van de kardi
naal voor altijd open gaan of gesloten blijven. „Mario Cardinal,
Casariego, de aartsbisschop van Guatemala City, is een bemin
nelijke kerkvorst, die z'n priesters echter voortdurend achter de
broek zit of de mis wel in het Latijn opgedragen wordt en of ze
hun priesterkleding met boord en al wel dragen. De kardinaal
vormt het grootste obstakel op weg naar de vernieuwing van de
katholieke kerk in Guatemala, zeggen veel priesters.
Midden 1976 stond kerkelijk Guate
mala op z'n achterste benen doordat
de blschoppen een herderlijk schrij
ven publiceerden onder de titel:
„Verenigd in de hoop". In dit docu
ment werden krasse dingen gezegd
zoals: „De eenvoudigste Guatemal-
teek is meer waard dan alle rijkdom
men van het vaderland en zijn leven
is heilig en onaantastbaar." De
bisschoppen klaagden de corrupte
structuren van hun land aan en ver
oordeelden de onrechtvaardige ver
deling van de rijkdom in Guatemala.
Op het moment van de verschijning
van de brief was de kardinaal in
Rome. Hij ondertekende niet alleen
het document niet, maar kwam later
met een eigen verklaring op de prop
pen. Daarin dringt hij bij arbeiders
en bazen aan op onderling respect en
eerbied, terwijl hij het alcoholisme
en het toenemend geweld veroor
deelt.
Bevrijding
Priesters vertellen van gevallen waa
rin sommige bisschoppen aan de Gu-
altemalteekse autoriteiten brieven
geschreven hebben met het verzoek
om buitenlandse priesters, die van
vakantie terugkwamen uit hun land,
niet in Guatemala meer toe te laten.
Ongeveer 807c van de priesters in
Guatemala zijn buitenlanders.
Progressieve kerkelijke groepen wer
ken, over het hele land verspreid,
aan de bevrijding van de ongeveer
zes miljoen inwoners van dit land
met 33 vulkanen. Ze hebben weinig
organisatorische contacten onder el
kaar omdat dit gevaarlijk is en de
verdenking van staatsorganen en
kerkleiding uitlokt. Deze groepen,
die onafhankelijk van elkaar opere
ren. werken vooral aan de be
wustwording van het boerenproleta-
riaat op het platteland. Vorig Jaar
november verscheen een studie over
de werk- en leefsituatie van honderd
duizenden dagloners op de grote kof
fie- katoen- en suikerplantages aan
3e kust. Deze moderne slaven ver
lenen in de meeste gevallen nog
geen 27. gulden per dag en worden
iedere morgen als vee in vrachtwa
gens geladen en naar de plantages
gereden. Meestal zonder ziekteverze
kering. sociale en medische zorg.
Priesters proberen dit onder anderen
dit slavenproletariaat te organiseren
in vakbonden of in andere organisa
ties. Ze moeten daarbij dikwijls clan
destien te werk gaan door de onder
drukking van de grootgrondbezit
ters. die vja gewapende benden de
arbeiders tot zwijgen brengen en
door de angst van de dagloners hun
werk te verliezen, als ze zich bij een
vakbond aansluiten Onder de dag
loners en landarbeiders aan de kust
van Guatemala is een nieuwe vorm
van gemeenschap aan het groeien.
De kardinaal staat mijlenver van
deze nieuwe „kerkvorm". Hij zegt in
een gesprek als we aandringen op
een meer kritische opstelling van de
kerk t.o. de staat: „De generaals zijn
mijn broeders. Ik heb 32 kolonels,
die allemaal door mij gevormd zijn."
De vrede die de kerk verkondigt,
verschillend van die van de staat?
Het gaat om dezelfde vrede,
antwoordt hij zonder aarzelen. De
kerk zegt de wapens, niet om te
doden, maar om het vaderland te
verdedigen.
San Salvador
In de dwergstaat San Salvador zijn
begin maart presidentsverkiezingen
gehouden, waarbij talrijke doden en
gewonden vielen. Volgens de oppo
sitie zou de regering van El Salva-
dors sterke man kolonel-president
Arturo Molina, de stembusultslagen
vervalst hebben. In daarop volgende
demonstraties openden de politie en
het leger het vuur op de vuur het
merendeel Jonge betogers, waarbij
veel studenten en arbeiders het le
ven lieten. De regering spreekt over
zes doden; de oppositie houdt het op
enkele honderden.
Een week voor de verkiezingen werd
een Belgische priester, die aan de
rand van de hoofdstad in een armen
wijk werkte, gearresteerd en een dag
voor het stembuscarnaval het land
uitgezet. Priesters moeten zielen ge
nezen en zich niet met politiek inla
ten. verdedigde president Molina
zich op een persconferentie. Tegelijk
met de Belg werd een Noordameri-
kaanse priester eveneens El Salva
dor uitgezet. Belden zouden zich aan
volksopruiing schuldig gemaakt
hebbe. De campagne tegen progres
sieve sectoren binnen de katholieke
kerk van El Salvador bereikte z'n
voorlopig hoogte- en dieptepunt,
toen op 12 maart de 49-jarige jezult
Rutillo Grande, op weg naar de mis.
in z'n auto neergeschoten werd, sa
men met twee andere passagiers.
„De eerste martelaar van Salvador",
zei de bisschop Oscar Romeo y Gal-
\6I0S55
Corozpl^J
Middlesex!
fi<ï" I Sl
Jsidmi
jjBHI
"cTbag Puer"
GUATEMALA
^Quezaltenanco
^J-v^Mazafenango %H0NL
De dictator van Nicaragua, generaal Somoza (rechts) kort na de
aardbeving in Managua.
dinez bij de begrafenis. Deze jezuït
had een tijdje geleden een waarschu
wing gekregen dat hij het lahd uitge
zet zou worden. Een andere priester
ligt nog steeds buiten westen in een
ziekenhuis, na vreselijk gefolterd te
zijn.
De aalmoezenier van het Salvado-
reense leger, monseigneur Eduardo
Alvarez, die meer in legeruniform
dan in priestertoog rondloopt, is vo
rig jaar door theologische studenten
en priesters ondervraagd over de
wandaden van het leger. Evangeli
seer de militairen van El Salvador!
vroegen ze hem kort en krachtig.
Zeven boeren gefusilleerd in de pro
vincie San Vicente in 1974; begin
1975 een familie uitgemoord op het
platteland; 30 juli 1975 25 studenten
neergeschoten en tientallen vermist
na studentendemonstraties; augus
tus 1975 arrestaties en verdwijnin
gen op grote schaal van vakbondslei
ders. Op deze waslijst van aanklach
ten en vragen ging de aalmoezenier
niet in. Wel waarschuwde hij de stu
denten hen niet als priester te zullen
toelaten, terwijl de protesterende
priesters met overplaatsing naar af
gelegen parochies bedreigd werden.
Vietnamisering
Dichter-priester-schrijver Emesto
Cardenal, klaagt de „vietnamise
ring" van zijn land aan. Hij beschul
digt de nationale garde van Nicara
gua ervan met napalm de boerenbe
volking uit te roeien, vanwege haar
steun aan het Sandinistiese nationa
le Bevrijdingsfront. Alleen het Pen
tagon ondersteunt dictator Somoza,
zegt Cardenal, want alle andere la
gen van de bevolking inclusief de
kerk zijn tegen hem. De bisschop
pen hebben hun jarenlang stilzwij
gen over de misdaden van Latijns-
Amerikaanse oudste familidictatuur
in januari verbroken, toen zij in een
pittige verklaring de schending van
de mensenrechten in verschillende
provincies van Nicaragua door troe
pen van Somoza aan de kaak
stelden.
Ondertussen gaat de Operatie „Uit
roeiing" (Ausradierung, zeiden de
Duitsers in de oorlog), onverminderd
verder. Verschillende provincies en
heuvelachtige bergstreken worden
uitgekamd door troepen die per heli
kopters aangevoerd worden. 807e
van de bevolking uit die omgeving is
naar veiliger streken gevlucht, ver
tellen missionarissen, terwijl ze be
wijsmateriaal aandragen over de
vermissing en verdwijning van hon
derden boeren op het platteland. De
bevolking wordt zonder onderscheid
afgemaakt. Op advies van Ameri
kaanse Rangersspecialisten en Bra
ziliaanse technische instructeurs.
Jimmy Carter schijnt de schending
van de mensenrechten in Somoza's
strafkolonie over het hoofd te zien,
zeggen kerkelijke kringen in Mana
gua, de bizarre spookhoofdstad van
Nicaragua.
RIDDERKERK De gereformeer
de gemeente van Ridderkerk heeft
een erfenis ontvangen van (na aftrek
van de successierechten) 107.000
gulden. Dit is de gehele nalla-
tenschap van ouderling C. van Win
gerden, die in zijn leven een be
langrijke plaats in de gemeente in
genomen heeft.
OMMEN De classis Ommen van
de gereformeerde kerken heeft uit
gesproken, dat zij ten volle staat
achter het „niet-toelaatbaar", dat
de synode heeft uitgesproken over
elementen uit de verzoeningsleer
van dr. H. Wiersinga. Van de kerke
raden verwacht de classis, dat zij
hiermee rekening houden bij het
toezicht op de predikanten en het
uitbrengen van beroepen. De classis
acht het wenselijk, dat kandidaten
bij kerkelijke examens worden uit
genodigd, zich uit te spreken over de
verzoeningsleer, het Schriftgezag en
eventueel andere belangrijke onder
delen van de belijdenis.
RIJSWIJK De interkerkelijke
commissie voor geestelijke verzor
ging van werknemers in de bagger
bedrijven is op zoek naar een domi
nee, die interesse heeft in werk on
der Nederlandse baggeraars en hun
gezinnen in het buitenland, met na
me in de Perzische Golf, Een partti
me-functie, die hopelijk kan
uitgroeien tot fulltime-werk, aldus
de secretaris van de commissie, ds.
M. Grashoff te Rijswijk.
AMSTERDAM Het bureau
Dienst in de industriële samenle
ving vanwege de kerken, DISK. te
Amsterdam, heeft een DISK-cahier
samengesteld ten behoeve van voor
gangers en liturgische werkgroepen,
die zoeken naar materiaal voor een
viering rond het thema arbeid: bij
bels-theologische overwegingen,
teksten, een korte preek, gebeden en
liederen.
WASHINGTON - De algemene
raad van de baptisten wereldallian
tie vergadert dit jaar niet in Guate
mala, maar in Miami Beach (Flori
da,VS). Deze beslissing is genomen,
omdat het er naar uitzag, dat niet
alle driehonderd mensen, die be
trokken zijn bij de algemene raad en
zijn commissies, in Guatemala zou
den worden toegelaten. Guatemala
was dit jaar door de baptisten geko
zen om in Latijns-Amerika te zijn*
De datum blijft gelijk: 11-15 juli.
BARCELONA Over enkele weken
zal in Barcelona weer een vrijmetse
laarsloge worden opgericht. De vrij
metselarij was onder Franco ver
boden.
NEW YORK De Indonesische ver
tegenwoordiging bij de Verenigde
Naties heeft verklaard, dat de Indo
nesische regering zeventien kerken
op Oost-Timor herbouwt. De mees
ten zijn rooms-katholiek.
LONDEN De Britse filmprodu
cent John Heyman denkt dertig jaar
nodig te hebben voor zijn plan, de
hele bijbel te verfilmen. Zeventig
theologen, historici en archeologen
hebben volgens hem hum medewer
king toegezegd.
NEW YORK Orthodoxe rabbij
nen hebben tijdens een symposium
in Hasbrouck Heights overlegd, wat
zij kunnen doen tegen bewegingen
als „Joden voor Jezus". Door actieve
evangelisatie uit de hoek van de
evangelischen zijn de laatste jaren
vele, vooral jonge, joden christen
geworden. Een van de plannen is nu.
de „vijand" met zijn eigen wapen te
bestrijden, door joodse koffiebars te
stichten om jonge joden terug te
brengen naar de synagoge.
HA MM De Westfaalse landssyno-
de heeft dr. Heinrich Reiss (57) uit
Bielefeld gekozen tot praeses van de
evangelische kerk van Westfalen.
Hij volgt Hans Thimme op, die eind»
juni met emeritaat gaat.
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
In Made, een dorp in West-Brabant,
moet een klein woonwagencentrum
komen en het gemeentebestuur no
digde de bewoners van de huizen
binnen een straal van vijfhonderd
meter uit voor een inspraakavond.
Overweg Informatieblad voor het
bisdom Breda, bericht over die
avond:
Misselijk, doodgewoon lijfelijk mis
selijk zijn we thuis gekomen. Drie
uur lang een stille getuige In het
Madese café „Hof van Holland" van
in wezen toch zeer wrange vruchten
van twintig eeuwen christelijke be
schaving. Een zaai vol Brabantse
vrouwen en mannen, die hun mede
mensen. die anders leven dan zij.
schreeuwend en tierend op hart en
ziel hebben getrapt. Genadeloos.
Woonwagenbewoners? Prachtig,
dat die mensen geholpen worden,
maar mijn eigen huls daalt in waar
de. Ze stelen en ze maken er een
troep van. De wethouder, die deze
inspraakavond moest lelden, ging
de mist In. ondanks al zijn goede
bedoelingen. Deskundigen van het
Woonwagencentrum In Breda deden
er In vredesnaam maar het zwijgen
toe. Dat kamp niet bij ons in de
buurt" En dat werd dan gegild door
vrouwen. De mannen bedachten het
ene onzinnige en inhumane argu
ment na het andere om het plan van
de gemeente te lijf te gaan. Zakelij
ke en emotionele argumenten vlo
gen over en weer en de mens die in
een woonwagen wil wonen, ver
dween figuurlijk In de gaskamers
van de burgerlijke haat en van de
Na haast 23 uur vergaderen en wan-
delgang-gesprekken overheerst bij
mij toch het positieve: de fijne ge
sprekken buiten de vergadering om;
de goede dingen die op de vergade
ring gezegd zijn en de stimulansen
die gegeven zijn om met stukken
werk verder te gaan.
Twee procent
.niet in onze buurt.
mensonwaardige onverdraagzaam
held. Dat gebeurde in Made. maar
voor die naam kunt u elke andere
van welke stad of dorp ook Invullen.
Synode
Ouderling R. A. van Oosten uit Zei-
hem was eind maart voor het eerst
lid van de generale synode der her
vormde kerk en geeft zijn impressies
in Kerkleven in Oost-Gelderland:
Vooral de volgende zaken vielen me
op tijdens de vergaderingen:
de aparte plaats van de Gerefor
meerde Bond; bij leder agendapunt
zijn er een aantal sprekers uit deze
„hoek" die elkaar bijvallen in hun
kritiek op wat er aan de orde is; Je
merkt hoe groot de verschillen bin
nen de Hervormde Kerk zijn, haast
onoverbrugbare kloven
de kritiek «op haast alles) doet zó
eenzijdig aan. dat je je haast ge
dwongen voelt om eerst ook de goe
de dingen te noemen en je eigen
kritische vragen wat in te slikken;
dat is de ellende van polarisatie; je
laat je door de omstandigheden ver
leiden tot het duidelijk maken van
de andere kant, omdat die niet to z'n
recht komt en wordt daardoor zelf.
ten onrechte, ongenuanceerd!
er is geen echt gesprek tussen de
verschillende sprekers (groepen); af
en toe lijken de gesproken woorden
haast politieke leuzen en zou je de
sprekers tot de orde willen roepen
en hen vragen; wat zeg je nu eigen
lijk en wat wil je dan? Dit Is een
vervelende constatering, er is voor
lopig heel wat werk aan de winkel
want „ieder acht zichzelf uitnemen-
der dan de ander"
al met al, een minder hoogeer
waard gezelschap dan Je zou denken
bij de naam en de af en toe moeilijke
woorden die er gebruikt worden, en
toch samen in dienst van Christus
Laten we het hopen We vierden
wel samen avondmaal na de eerste
dag.
Nog meer napraten over de her
vormde synode. Ds C. Meijer te
Spaamwoude is allerminst te spre
ken over het synode-besluit inzake
de „twee procent". In zijn kerkblad
Perspektief schrijft hij:
„Moeten" wij 2% van ons jaarlijks
budget afzonderen voor Ontwikke
lingssamenwerking?" Sinds
„Uppsala 1968" speelt deze vraag
voor elke plaatselijke kerkvoogdij
en diakonie in de hervormde kerk.
In de synodevergadering van 29
maart heeft de hervormde kerk be
sloten de plaatselijke gemeenten
ook in de komende jaren op te roe
pen om zich voor de 2%-bijdrage in
te zetten! Alleen wordt van de
centrale budgetten geen 27o meer af
gezonderd!! De krant vermeldt, dat
de Generale Financiële Raad aan de
synodeleden duidelijk wist te ma
ken dat dat beter was. Als u 't mij
vraagt is dit een compromis, zó lam
lendig van toegeeflijkheid aan de
kritici van de 2%-regeling en zo
prettig voor de generale middelen
dat nu alle gewicht van deze materie
naar de plaatselijke gemeenten ver
legd is. Van de ruim 1400 deden er
280 mee in 1976. Aan inkomsten
voor het Ontwikkelingsfonds bete
kent dit besluit het verlies van een
groot bedrag, vrees ik. Zo maakte de
synode dan wel een heel dapper
gebaar!
De Engelse zendeling GeSrge
Young, die van 1924 tot 1951 in Chi
na werkte, kreeg onlangs de gele
genheid het land terug te zien. Uit
zijn verslag in het baptisten--
weekblad De Christen:
Het hoogtepunt van mijn bezoek
was het bijwonen van een dienst in
een van de vier gemeenten in Peking
en om een paar van deze dappere en
blijde „overwinnaars", die een goed
getuigenis geven, te ontmoeten. Ik
werd bij de deur begroet door de
Chinese voorganger en werd de trap
op geleid naar een kleine zaal waar
23 mensen bijeengekomen waren
voor een dienst. Er waren 12 Chine
zen, 2 Afrikanen uit Zambia. 3 Britse
onderwijzeressen van Chinese colle
ges en scholen en mensen van Britse
en Amerikaanse legaties. Ik kreeg
een orde van dienst in het Chinees
en de eerbiedwaardige pastor leidde
de dienst bijzonder mooi. Er waren
een oproep tot aanbidding en het
antwoord daarop door lezing van
Psalm 148. Er werd ernstig gebeden
en er werden liederen gezongen als
O, God, Die droeg ons voorgeslacht;
Neem tijd om te knielen; Elk uur.
elk ogenblik; Rots der eeuwen. De
Schriftlezingen waren Psalm 104, 1
Petrus 1 13-35. Lukas 11 27-36.
Daarna werd op indrukwekkende
wijze het avondmaal, gevierd. De
voorganger, een man Gods, mocht
niet preken maar er was genoeg ge
beurd in de dienst om de beproeving
van de Chinese christenen te voelen,
en de realiteit van hun geloof en hun
standvastige trouw jegens hun ge
liefde Heer en Heiland Jezus Chris
tus. Hier was een kolonie van de
hemel in een communistische staat.
De ware gemeente onder het Kruis,
bespot en geminacht door mensen,
vervolgd door hooggeplaatsten en
toch levend in tegenspoed, zich ver
blijdend in de verdrukking en de
lend in de gemeenschap van Chris
tus' lijden en in Zijn overwinning
over de wereld.
VERVREEMD
En Hij ging een huis binnen;
en weer ging de schare met Hem
mee,
zodat het voor hen zelfs niet
mogelijk was om brood te eten.
En toen z'n naaste familieleden d:
hoorden gingen ze Hem halen,
want ze zeiden: Hij is uitzinnig.
(Markus 3,20.
Uit de tekst krijg je eerst even
indruk dat de mensen, en dus
Jezus, geen brood konden eten
dat ze mannetje aan mannetje sty"
den. Maar de bedoeling zal wel ziL
dat ze door heel die toestand ral
aan eten toekwamen. Blijkba#
taalde Jezus er ook niet naar. I
vooral dat laatste zal de familief
den. aanwezig of ervan door ander
verwittigd, ongerust gemaakt h<_
ben. Hij laat z'n eten staan. Dat ki
nooit goed aflopen. Een mens mo 1
op tijd eten. wat zullen we nou h<
ben. Iemand die z'n eten laat staal
met zo iemand is iets aan de har
Zo iemand is gek. Hij verliest V
ware verhoudingen uit het oog. E:
een tijd om te werken, te predikil
en wat dies meer zij. maar er is oi n
een tijd om te eten. Hij staat erbi t
ten, staat er eigenlijk. Buitc
zichzelf, buiten z'n zinnen. Hij is vi v
zichzelf vervreemd. Dit is Jezus nil.,
Dit mag Jezus niet zijn, iemand <J1
de ware proporties niet meer zit li
die niet weet te relativeren. Wa|
alleen zo heeft Hij toekomst als ïf
nergens buiten gaat staan en dm
ook nergens buiten valt. Met mei
sen die er buiten gaan staan moet e
oppassen. Daarom moet Hij meek
men. In de veilige moederschoot vj
de familie. Daar zullen ze Hem F
eten geven en tot zichzelf laten k t
men. Want zo denken wij over <j I
dingen. i
t
Beroepingswerk J
GEREF KERKEN
Beroepen te Rotterdam
Hillegersberg/Schiebroek: A. L. Jq
se de Jonge, pred. van de evang. ot
gemeente te Ispra Varese (Italië)""
NED. HERV. KERK J
Aangenomen naar Amsterdam (We
terkerkgemeente): N. M. A. ter Li£
den te Lith en Oyen (bijst.i.h.pas
en pastor Pompekliniek en medisAj
centrum Dekkerswald te Nijmegerr
Henk van Andel
Ds Henk van Andel te Oegstgeest)e
directeur geworden van de EAA, E£i
ro Action Acord, een Club van ni£'
gouvernementele organisaties (w#1
ronder Novib) in acht landen.
negentien deelnemende organirf0
ties vormen samen een consortium
dat ontwikkelingsprojecten coörrf1'
neert. Sinds 1971 was ds Van An#(
secretaris van de X min Y bewegin3
Ds A. L. Kwansa |j
Ds A. L. Kwansa, secretaris vol!'
interkerkelijke en oecumenische tr'
trekkingen van de presbyteriaanr]
kerk van Ghana, brengt samen mr
zijn vrouw van 28 april tot 6 mei e<!e
afscheidsbezoek aan Nederland.
zijn functie heeft hij jarenlang hlg
contact onderhouden met de ze!a
ding en het werelddiakonaat van
Nederlandse hervormde kerk. P
september gaat hij weer in het gr
meente-pastoraat, in een grote wijl*
gemeente in de hoofdstad Accra.'1
r
D
e
De 64-jarige Franse priester Abt!
Pierre is door de Italiaanse hulpr
ganisatie Mani Tese en door de voi
malige burgemeester van Florei
Giorgio la Pira voorgedragen v<
de Nobelprijs voor de vrede,
wordt tijd, aldus de Italiaanse hi
organisatie, dat deze prijs eens g;
naar een verdediger van de arm!
en van maatschappelijke randgri
pen. Abbé Pierre is intemation;
bekend geworden als stichter van
Emmausbeweging.
Kathryn Kuhlman -
„De Amerikaanse evangelrsP
Kathryn Kuhlman besefte op. hi
laatst van haar leven, dat de tijd val
grote genezingssamenkomsten f
evangelisatie-meetings voorbij wjf
De kerken hebben nu zelf oog gek
gen voor de dienst der genezing*
Met deze woorden heeft de biograf
van de evangeliste, Jamie Bu?
kingham, geprobeerd olie te gooif
op de golven van verontwaardigir
onder de bewonderaars van de voir
jaar overleden Kathryn Kuhlmaf
sinds haar testament bekend wen'
Toen bleek namelijk, dat zij ge<
cent van haar (niet geringe) ven
gen had nagelaten aan haar orga)
satie of enige andere godsdienst!
organisatie. Familie en vrienden e
den alles. Kathryn Kuhlman
het eind van een tijdperk, aid!
Buckingham.
»-
FRANKFURT De leiding van 4_
conferentie van Europese kerkt
i KEK) bespreekt dezer dagen in Ja
sy bij Boedapest de vraag hoe f
Europese kerken kunnen bijdragt
aan een succesvol verloop van
conferentie van Belgrado, waar e«
evaluatie zal plaatshebben van f
slotacte van de conferentie van I
sinki over veiligheid en samenw
king in Europa.
Abbé Pierre
an
iHï
nwe