Hij vond dat getril zo bar mooi Joods gezinsleven; net als vroeger bij ons Yoga is tegenwoordig heel gewoon VANDAAG d/uuT tussen droom en ZATERDAG 23 APRIL 1977 Trouw/Kwartet RDAI Het kerkje van de gereformeerde gemeente in ons dorp had een nieuw orgel gekregen en de vriendelijke voorganger nodigde mij uit. het te komen bekijken. Op een woensdagmiddag liepen wij erheen .Nieuwsgierig stoof Ik de trap naar het orgel op. Het was zo'n f abrieksdlng, zoals die in de vooroorlogse Jaren snel In elkaar geflanst werden, maar goed. het was dan toch een echt orgel. Ga Je gang, zei mijn gastheer, die me enigszins hijgend volgde. Beleefd vroeg Ik, wat hij wenste te horen en dat was psalm 84. Die had ik gelukkig goed in de vingers en de eerwaarde knikte tevreden. Halverwege de psalm echter drukte hij de wipper, waar „tremulant" op stond, naar beneden en terstond maakte zich een geweldige bibber van het geluld meester. Na afloop verklaarde mijn luisteraar de reden van zijn Ingreep: hij vond dat getril zo bar mooi. In mijn Jeugdige rechtlijnigheid sprak ik bestraffend dat 't dan net klonk als een bioscooporgel, maar deze opmerking werd volstrekt genegeerd. De herinnering aan dit voorval dringt zich met kracht aan mij op. nu ik bericht ontvang dat heden, zaterdagavond de 23ste april, in de Singelkerk te Ridderkerk legerdominee J. J. Poort aan Michèle Leclerc het eerste exemplaar zal overhandigen van de plaat, welke zij aan belde kanten volgespeeld heeft met weliswaar verrukkelijke, doch weinig calvinistisch Franse orgelmuziek uit het einde van de vorige en het begin van deze eeuw. Ik word er namelijk bij bepaald dat Juist de meest orthodoxe protestanten het meest gesteld zijn op onreformatorlsche orgelklanken. Toen was het de lerend ouderling uit mijn dorp met zijn ontzag voor de tremulant, vandaag is het een gereformeerde bondsdomlnee, die in zijn vlotte toespraken voor de soldaten nimmer van de rechte leer zal afwijken, maar niettemin met de nodige tamtam een grammofoonplaat met zwierige toccata's en luchtige variaties, welke zó uit zeer roomse kathedralen weggelopen zijn, de wereld instuurt. Begrijp me wel, lk ben zelf ook gek op deze orgelmuziek en aan 't eind van dit verhaal zal lk de plaat van Michèle Leclerc minstens zo warm aanbevelen als ds. Poort dat straks ongetwijfeld zal doen. Maar deze werken, dat valt niet te ontkennen, geuren sterk naar wierook, vermengd met parfum. Zo'n toccata van Mulet, een heerlijk stuk, Is opgebloeid in de zoetige weelde van de Sacré Coeur te Parijs, en de meeslepende Variations sur un Noél van Dupré zijn geboren In de pompeuze Saint Sulplce, eveneens in Parijs. Ik heb geestelijken uit de rechter hoek van de reformatie nooit in de weer gezien ten gerieve van oer-protestantse koraalvoorspelen uit de zeventiende en achttiende eeuw, maar ze wel meermalen ln grote geestdrift zien geraken voor d* virtuoze pronkstukken, v. aar mee begaafde Franse organisten hun ietwat verveeld publiek poogden te behagen. Hoe zou dit komen? Op deze vraag moeten godsdienstsociologen zich maar eens storten. Ik heb wel eens gedacht dat deze ietwat bedwelmende muziek een soort van uitlaatklep betekent voor mensen van een streng leef- en Michelle Leclerc aan de speeltafel van het Van den Heuvelorgel in Ridderkerk. denkpatroon. Een uitlaatklep, waar ze zich ln moreel opzicht geen buil aan kunnen vallen, want er is eigenlijk geen ordentelijker bezigheid te bedenken dan luisteren naar een orgel. Of betekent dit soort muziek een welkome aanvulling op strakke, sobere opvattingen? Wat dit betreft, ik denk nog altijd met enige verbazing terug aan synodale debatten over de samenstelling van het liedboek, waarbij uitgerekend zeer dogmatische dominees en zeer steile ouderlingen getuigden van hun voorliefde voor nogal sentimentele religieuze versjes. Maar terzake. Vanavond geven de in ons land "niet onbekende Franse organlste Michèle Leclerc en haar Nederlaridse collega Ben van Oosten een concert in de al genoemde Singelkerk te Ridderkerk, waar een degelijk en fraai orgel staat, gebouwd door de jonge Dordtse orgelmaker Jan L. door A. J. Klei van den Heuvel. Diens bedrijf bestaat op 1 mei tien jaar en ter gelegenheid daarvan verschijnt de al genoemde plaat van Michèle Leclerc, waaropzij behalve het Rldderkerkse orgel ook het Van den Heuvel-orgel in Strijen bespeelt. De hoes biedt beknopte, maar terzake doende Inlichtingen over beide orgels (inclusief foto's en disposities), over de orgel bouwer en de organlste. De hierbij afgedrukte foto haal ik van de achterkant van de hoes. Van den Heuvel is, zacht gezegd, een opmerkelijk orgelmaker, daarvoor behoef Je alleen het front van het door hem ontworpen Ridderkerkse orgel te bekijken. We krijgen via het spel van Michèle Leclerc een uitstekende indruk van deze orgels; ze getuigen van groot vakmanschap en goede smaak. Ik heb al laten merken dat ik behoorlijk plezier heb in deze plaat met werken van Gigout, Vieme, Mulet, Duruflé en Leclerc zelf in Ridderkerk, en van (alweer) Mulet, Fleury, Carol en Dupré in Strijen. Door het vele variatiewerk dat Michèle Leclerc in Strijen ten beste geeft, worden vooral van het orgel daar de vele en pakkende mogelijkheden heel voordelig gedemonstreerd. Fijne muziek, vakkundig en boeiend uitgevoerd op orgels die wat voorstellen. Met niet geringe aandrang adviseer ik de liefhebbers: aanschaffen. Dat kan vanavond in Ridderkerk voor twaalf gulden (en als 't een beetje wil, zet Michèle haar handtekening op des kopers plaat) en daarna kost deze plaat van Festivo Grammofoonplaten te Bodegraven vijftien gulden, hetgeen nog niet veel is. door ds. C. B. Bavinck Wie over het gezin schrijft, raakt daarmee een teer punt aan. Het is geen gunstig teken, dat er over het gezin zo veel te doen is. „Het gezin ln de branding". We zitten boordevol vragen en problemen ten aanzien van huwelijk en gezin. Daarom ls het zeker interessant eens te lezen, hoe men van joodse zijde over het gezin denkt En dat nog te meer, daar ons christelijk gezin regelrecht afstamt van het joodse. De eerste christenen waren Joden, die de Joodse levensgewoonten aanhielden. En dat onder de chris tenen uit de volken ln die eerste eeuw zulk een hoog zedelijk peil werd aangetroffen, was waarlijk niet, dank zij de decadente sfeer van het heldendom, waaruit ze voortgekomen waren, maar dank zij het ook bij weldenkende heide nen bewondering afdwingenue le ven ln soberheid en ingetogenheid van de Joodse tijdgenoten. Daarom nam lk met grote belang stelling een pas verschenen boek over „Joods gezinsleven" ter hand. Wat ls het eigenlijk voor een boek? Een platenatlas met uitvoerige be geleidende tekst, of een leesboek met zeer veel Ulustratie's? Ik kies voor het laatste, omdat hoe fraai de foto's ook mogen zijn, de leesstof me toch speciaal geboeid heeft Mevrouw Musaph, die een voor woord leverde voor dit boek van Chaim Bermant, schrijft m.1. zeer terecht, dat de schrijver „meer een Journalist ls, dan een man van we tenschap". Wat zijn voor- en nade len heeft. Een voordeel ls stellig, dat het boek vlot en boeiend ls geschreven. Oeen zware en diep gaande getogen; nee, leder die Inte resse heeft ln dit onderwerp, kan een enorm" hoop Informatie op doen op een onderhoudende manier. Jammer vind ik, dat de schrijver tegenover de traditionele leefwijze de moderne opvattingen wel noemt, maar daar niet diep op in gaat en bijv. geen poging doet om een en ander te verklaren of ook maar over die nieuwe ideeén een oordeel uit te spreken. Wie over de toestand ln het gezin in traditioneel levende Joodse kringen zo leest, valt de sterke overeen komst op met wat bijv. een eeuw geleden volkomen normaal was in streng orthodox christelijke kring. Het absolute gezag van vader, de maaltijden met daaraan verbon den gebeden, de els van absolute maagdelijkheid voor het huwelijk, het verzwijgen en als minderwaar dig of zondig veroordelen van sek sualiteit, om maar enkele dingen te noemen-— het ls ons alles uit eigen kring bekend. En al benutten onze vaderen niet de diensten van een huwelijksmakelaar, hoe vaak was ook ln onze kring de stem van de ouders beslissend wanneer het om een huwelijk ging. Wat mij altijd weer verwondert: bij Joden zowel als christenen ging het nog meestal goed ook, en waren de huwelijken helemaal niet diep on gelukkig, terwijl ze nu, bij volko men vrije keuze, vaak na enkele Jaren vanwege onhoudbaarheid van de toestand, door schelding ontbonden worden. In dit interessante boek wordt spe ciaal veel aandacht besteed aan de positie van de vrouw. „Een man moet de geboorte van een dochter zien als een zegen van de Heer", zegt de Talmoed. Maar dat neemt niet weg, dat de vrome Jood elke morgen in zijn ochtendgebed God dankt, dat Hij hem niet een vrouw heeft gemaakt. Toch betekent dat niet, dat de vrouw een soort voet veeg was bij de traditioneel leven de Joden, want thuis was zij het die grotendeels de dienst uitmaakte. Vandaar dat speciaal op de Sabbat die Iedere vrome jood thuis viert het sterkst het gemis aan „huisvrede" of „huwelijksgeluk" pijnlijk werd ervaren. Elke andere dag kon de man maken dat hij elders bezig was, maar op de Sab bat was hij de gevangene thuis. Sex en huwelijk Wie belang stelt in de opvattingen over sex en huwelijk, kan ln dit boek uitvoerige inlichtingen daaro ver ontvangen. En ook op dit punt ls er grote overeenkomst met de opvattingen van onze strenge vade ren. Al gaan de wetsgetrouwe Joden soms zo ver, dat ze alle geboorte controle verfoeien. Alleen lees Je dan weer met verbazing, dat abor tus ls toegestaan, wanneer het le ven van de moeder ln gevaar ls. Heel bont ls m.L de mening, dat na tien Jaar een kinderloos gebleven huwelijk ontbonden zou moeten worden, want of de vrouw kan een kind ter wereld brengen, maar dóét het niet wat natuurlijk een on vergeeflijke zonde is of ze kén het niet, en dan had de man al veel eerder zich van haar moeten laten schelden. Maar zulk een extreem standpunt ls alleen denkbaar bij de ultra-orthodoxen. Natuurlijk is er ook in joodse kring in de laatste Jaren enorm veel ver anderd. Er zijn ook nu nog wel streng traditionele kringen, maar de grote massa, ook onder wetsge trouwe Joden, denkt en leeft volko men anders, ook weer precies als dat bij ons het geval is. En dan spreek ik nog maar niet eens van de „gereformeerde geloofsgenoten" zoals ln het boek de Reform-joden worden genoemd want de opvat tingen van hen gaan nog veel verder. Dankbaar ben ik, dat de schrijver ook een hoofdstuk wijdt aan het gezinsleven in de kibboets, al valt dan wel op, dat hij de mosjav sji- toefi, die juist daarin van de kib boets verschilt, dat de gezinnen een eenheid vormen en een eigen huis hebben, niet eens noemt. Het boek staat vol met opvallende uitdrukkingen aan de Talmoed ontleend, of typische gewoonten uit de praktijk. Zoals bijv. deze: „Als een man het bed moest hou den kreeg hij gekookt kippevlees, kippebouillon en wittebrood. Als hij daar niet beter van werd, haalde men de dokter er bij." Nu begrijp ik waar de uitdrukking: „dat lust een zieke jood wel" vandaan komt. Waardevol Bc moet stoppen, zal zou ik nog wel een tijdje door kunnen gaan. Ik kan ieder die voor deze dingen belangstelling heeft, aanraden om het boek van Bermant zelf aan te schaffen en te lezen. door dr R. Kranenborg Een'opvallend verschijnsel van de laatste paar Jaar Is de grote belangstelling voor oosterse religies, sectes, meditatie en yoga, occultisme en spiritisme, „stille krachten", telepathie, magneti seurs en aanverwante verschijnselen. Er wordt veel over geschre ven en vrijwel elke boekhandel heeft tegenwoordig een paar planken boeken over dit soort onderwerpen. Het ls nog niet zolang geleden dat de Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 940 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 ontmoeting met aanhangers van een andere religie een aangelegenheid was van geleerden en zendingsmen sen. De meeste christenen kwamen zelden of nooit met dit soort ver schijnselen ln aanraking. Maar nu, anno 1977, ligt dat heel anders en ontdekken we dat buren, familieleden en goede vrienden aan yoga doen of zich aansluiten bij een zeer overtuigde sectarlsche groepe ring van oosterse oorsprong. Dit soort contacten roepen op tot een keuze, tot een nadere bepaling van de eigen houding, en dat ls geen eenvoudige zaak voor christenen die wel gewend waren te debatteren met niet (meer) gelovigen, maar vreemd staan aan te kijken tegen deze heel andere vormen van geloven. Sommigen vervallen In een houding van: het ls allemaal prima wat ze geloven en doen, het belangrijkste ls dat een mens geloof heeft: lk het mijne, hij het zijne, en we komen allemaal uiteindelijk bij dezelfde God uit. Het is een gemakkelijke houding, dat wel, maar het betekent ook dat men een wezenlijke ontmoe ting met mensen van een ander ge loof uit de weg gaat. Het ls ook een ongenuanceerde houding, want lang niet alles ls precies gelijk. Bovendien vergeet men dat ln veel van de nieu we sectes en stromingen mensen op een dwaalspoor raken en ln de ver nieling terecht komen. Kortom: deze houding ls veel te gemakkelijk, men maakt zich van de zaken af zonder zich er mee Ingelaten te hebben. We hebben hier een oeverloze verdraag zaamheid, en die ls even vervelend als fanatieke onverdraagzaamheid. Want anderen verwijzen al deze be wegingen en verschijnselen zonder pardon naar het terrein van het de monische. Het is ietwat overdreven van mij om het Zo te stellen, maar soms heb lk het idee dat het nutti gen van een onbespoten biologisch- dynamlsche maaltijd ln een makro- blotlsch restaurant voor sommigen al een zich Inlaten met demonische krachten betekent. Het ls erg onge nuanceerd om alles naar het domein van de duivel te verwijzen; ook dan maakt men zich van de dingen af en komt men niet tot een wezenlijke ontmoeting. Bovendien verwaar loost men zo toch een aantal heel reële verschijnselen. Zo ken ik mensen die transcendente meditatie beoefenen zonder de filo sofie daarvan ook maar ln het minst te aanvaarden en die sinds ze begon nen zijn werkelijk meer ontspannen en rustiger zijn geworden. Ditzelfde geldt voor yoga. Een aantal mensen wordt werkelijk geholpen door mag netiseurs, zonder dat ze in psycho tische toestanden terechtkomen. Er ls een aantal (meetbare) gevallen waarin telepathie en verwante ver schijnselen een realiteit blijken te zijn. En een regelmatige makrobio- tlsche leefwijze schijnt velen goed te doem Het gaat mijns inziens in dit verband om een belangrijke vraag, één die in bovengeschetste houdingen niet aan de orde komt, maar die ik wel van groot belang acht ln de ontmoeting met dit soort bewegingen uit een andere geloofstraditie. De één stelt de vraag niet vanwege gebrek aan Interesse, de ander verdiept zich er niet ln daar hij bij voorbaat over tuigd ls dat er niets van oosterse religies, meditatie, yoga, „stille krachten", etc. te leren valt. De vraag ls: wat ls er te leren van en over te nemen uit deze religieuze verschijnselen? Wat ls waardevol en wat ls niet waardevol? Zijn occultis me, magnetisme, transcendente me ditatie, yoga, telepathie, enz. uitein delijk uitingen van het demonische en van de duivel? Als dat zo is moet Je er niet aan gaan beginnen. Of betreft het hier krachten die gewoon een onderdeel van Gods schepping vormen die hoewel ze misschien sporadisch voorkomen door ieder mens gebruikt en benut kunnen worden, dus ook door christenen? Bij een zaak als het spiritisme is een antwoord niet moeilijk te vinden, de naam zegt al genoeg, evenals bij de satanskerk. Maar ls dat met al die „stille krachten" het geval? Zou het gevaar niet veeleer hierin gelegen zijn dat een aantal van deze ver schijnselen op zichzelf niet demo nisch ls, maar wel demonisch ge bruikt kunnen worden, en dat het hier precies zo ligt als met bijvoor beeld de krachten van electriclteit en techniek? Het lijkt me daarom goed zulk soort verschijnselen te bestuderen op wat er echt aan de hand is, strikt we tenschappelijk, en de realiteit ervan te onttrekken aan de kaders waarze in geplaatst zijn. Ter illustratie een voorbeeld: ln de kringen van transcendente medita tie (TM) werkt men met een mantra (een klank zonder betekenis), waar door mensen rustig worden. Een mantra ls volgens de overtuiging van TM geheim en strikt persoon lijk, Je mag die nooit aan een ander vertellen en Je krijgt hem toegefluis terd in een speciale inwijdingscere- APOSTELENKRING Je vraagt Je misschien w< eens af, hoe die kring vat apostelen ontstaan is. Noeet ging zo: meestal trok Hij dan terug, op een berg of En dan moest er iemand 'e Hem komen. Soms ook ein®' paar van ons. Daar zat g«Jj® systeem is, Hij riep wie H"sf wilde. En met die s d „geroepenen" sprak Hij (f n, vroeg ze of ze bereid warem voortaan met Hem mee tf°° gaan, zijn leven te delen. tn 3 vertelde ons dan ook wat' van ons verwacht werd. 11ke, moesten de boodschap dl m ons gebracht had, doorgetie verkondigen. En daartoe^! Hij ons uitzenden. Wij zoi ook macht hebben om bdj^ geesten uit te drijven. Zo, ai waren we na enige tijd mt o twaalven. Allemaal mannr die Hij tot deze gemeenscP,;, en tot dit werk had aangê" Hier heb je 't lijstje. Ik he^ar af en toe iets bij gezet, wa de moet weten. Zo gaf Hij al: b aan Simon de bijnaam Pi Dat deed Hij trouwens wtei meer, want die jongens vL Zebedeus, Jacobus en ing Johannes noemde Hij .zigi. des donders,,. Nou ja, en (e natuurlijk bekend: Judas— Iskariot is die man die He, verraden heeft. Natuurlijjr hebben ook al die andere: Andreas en Philippus en H. Bartholomeus en Thoma Jacobus (van Alpheus) ener Thaddeus en Simon (de se IJveraar) ook allemaal hvs eigen verhaal, maar zo zij1'3 ongeveer bij elkaar gekof Je kunt 't samenvatten: riep ze en stelde ze aan. Bu ed (Markus 3 vers 13-19) na Beroepingswerk H NED. HERV. KERK ne Beroepen te Assendelft: K.n Eldering kand, te Amsterd^nf Zeist: E. M. Bakker te Nieuw? v a.d. IJssel; te Oud-Beijerland1, Verkade te Montfoort. Aangenomen het beroep dooi Amsterdam tot pred. voor bf werkzm. (ziekenhuispastoraivri R. Brommet kand. te Amstef" Bedankt voor Tholen: J. JonjT te Harderwijk. 1S AÜVERTENHES Afgezien van de boeiende tekst is het een waardevol platenboek met vele mooie illustraties, in kleur en in zwart-wit. De vertaling is van dien aard, dat de vlotte vertellende toon duidelijk tot zijn recht komt. Al viel me op, dat het onderschei den gebruik van „hun" en „hen" ln het Nederlands niet feilloos ge schiedt. Maar dat komt meer voor. Al met al een boek dat onmogelijk „duur" te noemen is, al is 59,50 een heel bedrag. Ds. C. B. Bavinck, oud-actuaris van het deputaatschap der gereformeer de kerken dat zich bezighoudt met de verhouding tussen kerk en Israël, bespreekt: „Joods gezinsleven" door Chaim Bermant, uitg. Gaade, Ame- rongen, prijs 59,50. Bijgaande af beelding van „De jongste getrouwd" van de in 1966 overleden Amerikaan se schilder Saul Raskin is uit dit boek overgenomen. monie, waarover evenmin gespro ken mag worden. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen inderdaad rustig en ont spannen worden door kalm een klank zonder betekenis te herhalen. Maar. zo blijkt, al de religieuze ver sieringen, al de geheimzinnigheid omtrent de mantra en al de gedach ten van Maharishl (de leider van TM) zijn daarbij helemaal niet nodig. licht JL ifronfaP Met de verkiezingen in zicht een weekend-lange confront Is de politiek de beste manier snel veranderingen in de maatschappij te bereiken? w* 01 hebben de actie-groepen g( a die zelf de handen uit de mouvi/' steken? En de mensen die actief zijn zc het kader van een partij of de achtergrond van een actiegroe AJ die modellen tijdens een groot weekend-t van vrijdagavond 6 tot zondagmiddag 8 mei bij „Ke Wereld" In Driebergen. Een markt vaa mogelijkheden, workshops, „Proloog" en refle$r$ Voor 60 per persoon, inclusitbo en slapen. bc vi; jkr Aanmelding en Informatie bi.de „Kerk en Wereld", Postbus 1tu 3970 AA Driebergen Rijsenbiu Telefoon (03438) 2241. En Iets soortgelijks zou best eens kunnen gelden voor de andere ge noemde verschijnselen als yoga, ma- kroblotiek, telepathie, magnetisme, meditatie, etc. Het lijkt me toe dat we als christe nen uit deze benadering nog het een en ander kunnen ontdekken en kun nen leren. Je moet de duivel niet laten waar hij geen recht op heeft. Dr. R. Kranenborg, gereformeerd predikant te Amsterdam, promoveer de op een studie over moderne ooster se religieuze stromingen. De tekenin gen zijn uit het boekje „Yoga boven de veertig" van Edith Raucb (Uitg. De Driehoek, Amsterdam). SI Anne de Vries DE LEVENSROMAN VAN JOHANNES POST 332 blz.. geb. 19,90. Dezer dagen vorschi|nt de 8e druk va bekende boek. waarin zonder heldenvtCj loven en werken beschreven wordl van C grote loidors mi het verzei Een histoid ment van blijvende waarde, ook voor del se generate. R! Ds. J. Overduin HEL EN HEMEL VAN DACH 7e druk, 208 blz., geb. In dil aangi'ipendo boek zi|0 ervaringen in ver gevangemssi concentratiekampen De geest van fx Socialisme deod hem orrverbrddoniik legen de bezetters Wim Ramaker F.EN VRIJE DAG 5 MEI p 52 blz.. 5,50 Dit geïllustreerde boekje geeft op duid* informatie over Durtstand. de oorlog, dei volging en het verzet m Nederland E«^0] Mn er duizenden mensen d« met vrqi Dre. A. H. Paape ni WIJ EN DE VRIJHEID V 12e druk, 48 blz.. 5,10 fij Een belangrijk boek|e over oortog. bevrijding. Kot actueto en indringende'1-' vragen en een opdracht van Prof. dr. I Naast de tekst goven een groot aantalj, beetd van de werketykhoid un die dajr' Verkrijgbaar m de boekhandel <1 DACr ingemssor^ et van het i »ddoni|k nA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2