Kerk en het visioen
van zachte energie
Feike Asma als gewijd persoon
Ruilen bij dienst
doen met een vrouw
Bluyssen billijkt
uitstel ambtskeuze
\n
Kerken van Arkel
schrijven werklozen
Christelijk blad in
Rhodesië mag weer
Interview met
Jan Terlouw
Kerk en kernsplitsing III
VANDAAGE
fff]
Onderwegdiensten
beginnen weer
VOORBIJGANG*
VRIJDAG 22 APRIL 1977
KERK
door A. J. Klei
Het kan wonderlijk lopen In een
mensenleven. Vroeger irriteerde
het me altijd, wanneer mijn vader
voor dag en dauw de gewijde
muziek van de NCRV door 't huis
liet schallen. Ik gal dan knorrig te
kennen dat lk me wel aangenamer
muziek kon voorstellen bij 't
krieken van de dageraad. Mijn
vader maakte er geen punt van.
Ieder z'n smaak, zei hij, en: 't Is zó
afgelopen. En hoe is het
tegenwoordig met mij gesteld? Ik
moet verklaren dat ik onder het
scheren dolgraag Veluwse (of
andere) koren bekende gezangen
hoor galmen, 't liefst begeleid door
een organist die niet zuinig in de
toetsen grijpt.
Ik weet precies wanneer de NCRV
dit soort gewijde muziek de lucht
instuurt, dat is op
donderdagochtend, 's Maandags is
het programma Te Deum
Laudamus te laat voor me. dan ben
ik al op weg naar mijn
broodwinning. Op woensdag zit dit
gewijd onderdeel van het
NCRV-pakket op Hilversum 4 en
dan zoeken ze het een beetje
hogerop, met gedeelten uit oratoria
of zo Ook mooi hoor, maar het
haalt toch niet bij de vertrouwde
klanken, welke de
donderdagmorgen biedt. Onder het
inzepen neurie ik zachtjes en
tevreden mee en er daalt vrede in
mijn ziel
Gisterochtend echter drukte ik te
laat de knop van mijn radio in,
maar toch nog ver genoeg vóór half
acht om het slot van Te Deum
Laudamus mee te maken. Maar ik
kreeg geen geliefd versje, het waren
de mijn niet onbekende geluiden
van de finale van de derde
symfonie van Saint-Saëns welke de
badkamer vulden. Héél fijne
muziek, meeslepend en opwindend,
maar een beetje druk en lawaaierig
voor het vroege uur. Ik
controleerde of ik de goeie zender
aan had Ja. dat was in orde. Wat
zou er aan de hand zijn?
Deconfessionalisering bij de
omroep met den Bijbel?
Nieuwsgierig wachtte ik op de
afkondiging, maar die kwam niet.
Saint-Saëns ging direct over in het
ANP-nleuws. Met ingezeepte
wangen stoof ik naar beneden om
de Omroepgids (jazeker, we zijn bij
de NCRV, dat is dik in orde) te
raadplegen. Op 't eerste oog klopte
alles. Hilversum 1, de NCRV
7 08, Te Deum Laudamus
Samenzang met Feike Asma
Jammer, dat had ik dus gemist
Verenigde Veluwse koren juist,
de gebruikelijke
donderdagochtendkosten hé,
als laatste nummer: Molto allegro
finale) uit de Symfonie nr. 3 in C
kl.t.opus 78, Saint-Saëns.
Merkwaardig, wat deed deze
symfonie uit het wufte Parijs van
de eeuwwisseling tussen onze
psalmen en gezangen? Nadere
beschouwing van het programma
bracht aan het licht dat de
orgelpartij in de symfonie gespeeld
werd door Feike Asma en toen
begreep ik dat de medewerking van
déze organist voor de
programmaleiding van de NCRV
voldoende reden was. om dit
alleraardigste werk van de
alleraardigste componist
Saint-Saëns in gewijde sfeer te
plaatsen. Of de heer Asma nu
Veluwse koren begeleidt of aan het
orgel bij het Residentie-orkest zit
onder leiding van Roberto Benzi,
het maakt niet uit, waar zijn
vingers de toetsen beroeren, zijn we
in gewijde omgeving.
Dit jaar viert Fèike Asma zijn
gouden organistenjubileum. Mij
dunkt dat er geen fraaier
jubileumcadeau denkbaar was dan
de samenstelling van het
programma Te Deum Laudamus
van gistermorgen. Want daarmee
werd Feike Asma verheven tot een
gewijd persoon. Ik wilde dit, als een
soort voorproefje van wat ik later
in dit jaar over jubilaris Asma hoop
te schrijven, graag doorgeven
Vandaar dit stukje.
Feike Asma
ZEIST Een groot aantal vrouwelijke ambtsdragers in de hervormde
gemeente te Zeist heeft in een brief aan de centrale kerkeraad protest
aangetekend tegen een zin op het dienstrooster van de ouderlingen.
De Inhoud van die zin komt hierop neer: Als u, ambtsdrager, principiële
bezwaren hebt tegen het dienst-doen samen met een vrouwelijke ambtsdra
ger. moet u dat probleem maar zien op te lossen door onderling te ruilen. De
briefschrijfsters verzetten zich tegen een visie, die hen ziet als ongewenste of
tweederangs ouderlingen en diakenen.
Het moderamen van de centrale kerkeraad heeft de brief om advies
toegestuurd aan de kerkeraden van de twee wijken met een gereformeerde-
bondspredikant. Dit omdat het aantal vrouwelijke ambtsdragers de laatste
Jaren sterk is toegenomen.
DEN BOSCH Bisschop Bluyssen van Den Bosch acht het een
goede zaak, dat theologiestudenten zo lang mogelijk de vrijheid
willen behouden om al dan niet te kiezen voor het celibatalre
priesterschap.
(ADVERTENTIE!
Conferenties
ARKEL Als „gezamenlijke ker
ken van Arkel" hebben hervormden,
rooms-katholieken en gereformeer
den ter plaatse samen een brief ge
schreven aan allen die in Arkel
werkloos zijn. In de brief laten de
kerken weten mee te leven en zeg
gen zij dat werkloos zijn geen schan
de is. „Eerder is het zo, dat wij
beschaamd zijn omdat wij deel uit
maken van een samenleving die toe
laat, dat er mensen zonder werk
zitten. Waarom Juist u er slachtoffer
van moet zijn, daar weten wij geen
antwoord op. Maar u draagt de last
van ons aller falen. Het is van dit
gezichtspunt uit, dat wij ons solidair
met u willen verklaren."
Na een gesprek van de hervormde ds
K. B. du Pon met de directeur van
het arbeidsbureau in Gorinchem is
door bemiddeling van dit bureau
gezorgd voor verspreiding van de
brief onder de 45 ingeschreven
werkzoekenden uit Arkel. Hun na
men en adressen zijn niet aan de
kerken bekend gemaakt. Wel heb
ben zij, ongeacht hun wel of niet lid
zijn van een kerk, de uitnodiging
gekregen, zich desgewenst op te ge
ven voor een gesprek over de proble
men van het werkloos zijn.
Hervormd
Nederland
„Zeker als het gaat om een keuze
voor de kerk. en kerkelijk werk, be
denken jonge mensen zich wel een
hele tijd voor ze hun keuze definitief
maken. En dat recht kun je hun niet
ontzeggen," aldus bisschop Bluyssen
ln een interview met het Bossche
bisdomblad ter gelegenheid van roe
pingenzondag op 24 apriL Sommige
mensen menen volgens de bisschop
al te gemakkelijk een oplossing te
weten voor de wijze, waarop toe
komstige priesters moeten worden
opgeleid.
Volgens de bisschop wil een bedui
dend aantal van de ruim 1100 r.k.
theologiestudenten in Nederland
zich niet helemaal aan de kerk bin
den, zoals een priester dat doet door
het celibaat, zijn toebehoren aan het
bisdom en de bisschop, de wijding
voor het leven. Hij meent ook. dat
SALISBURY Het in januari ver
boden christelijke blad Umbowo.
dat in Rhodesië verschijnt, mag
weer uitkomea Of de raad van ker
ken de voorwaarden aanvaardt die
de regering stelt is nog niet bekend.
De regering eist dat het blad ln de
toekomst alleen aandacht besteedt
aan godsdienstige en opvoedings
vraagstukken. Umbowo is ln 1918
opgericht en heeft de afgelopen Ja
ren steeds irritatie gewekt bij de
blanke minderheidsregering. In 1975
werd een van de redacteuren van
het blad. Stanford Mukasa, tot een
Jaar veroordeeld wegens een op
ruiend artikel.
Pretoria reageert niet
op beschuldiging Naudé
KAAPSTAD - De ZuidalrlkaanM
regering is net van plan een onder
zoek in te stellen naar de beschuldi
ging door het christelijk instituut in
Kaapstad dat in de Zuidafrlkaanse
gevangenissen stelselmatig gefol
terd wordt. De brochure, waarin het
christelijk instituut deze beschuldi
ging doet, is verboden. Hij gaat
thans van hand tot hand ln het land.
daar er voor het moment dat hij
werd verboden reeds 2.500 exempla
ren van waren verkocht
het algemene klimaat van vragen en
van huiver ten aanzien van de insti
tutionele kerk een grote rol speelt
Bisschop Bluyssen is het eens met
zijn Bredase ambtgenoot mgr.
Ernst, dat de kerk niet om wille van
het celibaat priesterloos mag wor
den. Hij wil het celibaat beslist voor
de kerk bewaren, „maar als het celi
baat een bedreiging voor de kerk
gaat worden, hoop ik, dat een ver
zachting van de voorwaarden moge
lijk ls".
Deze week in Hervormd Nederland
o.a.:
Krakers van Krasnapolsky onder
schot
Jan van Houwelingen (ARP): cul
tuur zit gevangen in ban van de
welvaart
We moeten niet doen of er geen
kapitalisme is
Hoe heidens is de zondag?
De bijbel als bestseller
Ik abonneer mij op HN vraag een
proefnummer
Naam:
Straat: -
Plaats:
Tel. nr.:
Ab. prijs 31per halfjaar.
Zonder postzegel verzenden aan
Antwoordnummer 1776 Den Haag.
Bellen kan ook: 070 - 512111
HN Is ook In de losse verkoop ver
krijgbaar
Christelijke eenheid en eindtijd,
maandag 25 april 10 uur tot half vijf,
Zendingsdiaconessenhuis, Jan van
Zutphenweg 4, Amerongen. Spre
kers ev. A. P. vd. Bande, ds. O. M.
Winston. J. A. E. Vermaat, ds. W.
Kos en ds. A. di Pardo.
De mens in het landschap. Werk
en studiedag van het interkerkelijk
werkverband voor de recreatie, don
derdag 28 april van tien tot vier uur
in Het Grote Bos te Driebergen,
m.m.v. prof. dr G. Th. Rothuizen.
Inf. en opg. teL 02158-1302.
Tussen droom en daad. Een week-
endlange confrontatie met de ver
kiezingen in zicht, vrijdagavond 6
mei tot zondagmiddag 8 mei bij
Kerk en Wereld te Driebergen. Inf.
en aanm. teL 03438-2241 (toest. 128).
Aanpakken en doorgeven. Diako-
nale zomerconferentie hervormde
kerk, dinsdagavond 3 mei half acht
tot woensdagmiddag 4 mei half vier.
Evert Kupersoord te Amersfoort,
Stichtse Rotonde 11. Inleiders ds A.
Romein en dr A. van der Meiden. Inl.
en opg. tel. 030-332426.
Ontmoetingsdag Nes Ammim. za
terdag 7 mei ln de Johanneskerk te
Utrecht-Overvecht, m.m.v. prof. dr
H. Berkhof, forumdiscussie en af
sluiting huizenactie. Opgave Bu
reau'Nes Ammim. Van Lynden van
Sandenburglaan 43, Utrecht.
Waarom zal ik mijn kind (niet)
laten dopen? Zaterdag 7 mei van half
elf tot half vijf, Toerustingscentrum
te Leusden, voor ouders die vragen
hebben rond het laten dopen van
hun kind, m.m.v. ds H. Hogenhuls.
Aanm. teL 033-43244 (toest. 123).
Dag mensen, dag bloemen, een
zomerweek voor ouderen, 9-15 mei
In 't Dackhues, Huissen (Gld.). Inf.
en opg. teL 085-259105.
Halve eeuw CJV-kampen te Leus
den, open dag zaterdag 7 mei op De
Treek te Leusden, vanaf tien uur.
Inl. teL 03438-6341.
Bijbelse grondslagen van de zen
ding, bijtankdag hervormde zen
ding, zaterdag 23 april tien uur tot
half vier, Zendingshuis, Leidse-
straatweg 11, Oegstgeest. Aanm. tel.
071-152940.
Gebed voor de prediking. Bijeen
komst Werkgroep Politiek Avondge
bed Amsterdam, zaterdavond 30
april acht uur in de Amstelkerk.
Sprekers prof. dr J. de Graaf en ds
A. A. Spijkerboer. InL teL 020-
736869.
Gerechtigheid, het vervullen van
Gods wil. Weekend voor 25-plussers.
29 april tot 1 mei op De Hezenberg te
Hattem. Inl. en opg. tel. 05206-1648.
Vlaamse bijbeldag, zaterdag 30
april in zaal Roma, Turnhoutsebaan
286. Borgerhout (Antwerpen). Spre
kers ds A. de Reuver Jr., ds George
Winston en ds Michael Williams.
Thema „Waakzaamheid". Aanvang
samenkomsten 10 uur, 15 uur en
19.15 uur.
Nieuw denken over arbeid, zater
dag 23 april in het gebouw van het
bedrijfsapostolaat, Jan Ligthart-
straat 40, Rotterdam. Inf. prov.
herv. kerkelijk bureau, tel. 010-
264500.
Bijbel en economie, zaterdag 23
april, aanvang 10 uur, Kandelaar-
kerk, Heiligerbergerweg,
Amersfoort, van de Stichting bijbel-
getrouwe wetenschap. Sprekers drs.
A. Keizer en drs. C. P. van Dijk.
Dichttekst en kontekst, week
endcursus met dichters en mensen
die van gedichten houden, 30 april
1 mei, Den Alerdinck, Laag Zu-
them tel. 05290-541).
door Aldert Schipper
In de twee voorgaande stukken over kerk en kernenergie heb lk aangestipt dat het onderwerp Juist
voor de kerk erg belangrijk ls, omdat kernenergie te maken heeft met het geestelijk leven van de
toekomst
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
WestWaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Kerkelijke activiteiten in ons land
op dit terrein zijn echter nog vrij
schaars. Ik moet dit enigszins corri
geren. omdat de werkgroep nieuwe
levensstijl van de raad van kerken
de zaak niet heeft laten liggen. Bo
vendien kreeg ik dezer dagen een
discussiemap over kernenergie van
het landelijk centrum voor gerefor
meerd jeugdwerk toegezonden.')
In het reeds eerder genoemde blad
Vredesopbouw van maart komen
Eric-Jan Tuininga en Wouter van
Dieren nog eens terug op een ge
ruchtmakend artikel, dat de Ameri
kaanse presidentiële energiedeskun-
dige Amory B. Lovins heeft geschre
ven. Lovlns ls „bekeerd" van kem-
energleaanhanger tot -bestrijder.
(Zie onze krant van gisteren) En het
ziet er naar uit dat hij in zijn beke
ring president Carter heeft meege
kregen. Dat wil wel iets zeggen, want
Carter is zoals bekend zelf kernfy
sicus.
Lovins- heeft uitgerekend wat de kos
ten zouden zijn van een maatschap
pij, a>e terwille van haar doorgroei
end energieverbruik voor een groot
deel op kernenergie zou overschake
len. HIJ tekent een maatschappij die
op elektriciteit zou draaien, met ln
de Verenigde Staten 450 tot 800
kerncentrales, waaronder tachtig
snelle kweekreactoren, elk geladen
met 2.5 ton plutonium, 500 tot 800
zeer grote kerncentrales, 1000 tot
1600 nieuwe kolenmijnen en 15 mil
joen elektrische auto's. Het op
pervlaktewater zou opgewarmd wor
den met twee tot tien graden. Het
massale transport en de opslag van
plutonium eisen bewaking door een
enorm polltle-apparaat. De atmos
feer zou verpest worden door zwavel
en koolstofdloxyde. Het beslag van
de sector energie op het totale natio
nale inkomen zou in 1999 tussen de
26 en 37 procent zijn.
Ramp
Lovlns' kos ten-analyse leidt tot de
conclusie dat een plutonlum-maai-
schappij dicht bij een financiële
ramp zou komen. HIJ wijst er trou
wens op dat particuliere onderne
mingen nu al niet meer ln kernener
gie investeren. Lovins' devies ls: doe
meer met minder energie. Van de
Duitse vakbonden ls bekend dat zij
zeer bezorgd zijn over een ombui
ging van de produktiemethode van
energie van kernsplijting naar ande
re bronnen. De vakbonden zijn er
tegen omdat alternatieve energie-
produktte en bezuiniging de werkge
legenheid in gevaar zou kunnen
brengen.
De nationale academie van we
tenschappen in de VS heeft er ech
ter op gewezen dat Juist de bespa
ring op energie nieuwe arbeidsplaat
sen kan kweken. En de Nederlandse
lr Theo Potma zet in het blad Beta
van februari 1977 uiteen dat er
70.000 arbeidsplaatsen ln ons land
zullen bijkomen, indien wij ons
energieverbruik zouden terug
schroeven en zouden overschakelen
op „zachte" energiebronnen.
Op deze zachte energiebronnen
wijst Lovins. HIJ vertelt dat we grof
weg drie soorten energie gebruiken:
het meeste voor verwarming, en ook
nog voor mechanische beweging en
voor electricitelt. Verwarming tot
bescheiden temperaturen ls heel
goed mogelijk zonder eerst door
kernsplitsing een temperatuur van
500 graden op te wekken. Zo'n twin
tig graden temperatuurverhoging,
voor verwarming van gebouwen bij
voorbeeld. kan beter bereikt worden
met eenvouwige warmtepompen
(een soort omgekeerde koelkasten)
of met zonnecollectoren op het dak.
Bredeweg
Wat hebben kerker, nu met zulke
technische dingen als zonne-cellen
en warmtepompen te maken? Deze
technische instrumenten bestaan al
en hun toepasbaarheid maakt dat
we op een tv. eesprong staan. Aan de
ene kant -.en we de brede weg voor
ons die ons voert langs steeds meer
welvaart, gekocht voor beperking
van de individuele vrijheid en een
toenemende kloof tussen rijk en
arm. Aan de andere kant het doorni
ge pad van versobering en samen
delen.
Misschien is dit beeld wat al te ne-
gentiende-eeuws. Maar op de teke
ning van de brede weg en het smalle
pad, die ln het kortgeleden versche
nen boek van de maand ,Het woord
ln beeld' nog eens staat, kun je zien
dat er een zijweggetje ls waarlangs
de mensen van de brede weg naar
het smalle pad kunnen oversteken.
Hoe moeten we ons de maatschap
pij van het smalle pad voorstellen?
Niet zo fleurig, op het eerste gezicht.
In sommige van de landen ln de
derde wereld zie Je er al lets van.
Mensen leven er niet ln zulke grote
verbanden als wij tegenwoordig
doen. Ze hebben wat meer te zeggen
over hun eigen omgeving. Ze dragen
weliswaar niet zulke keurige kleren
en de kinderen lopen bij mooi weer
zelfs op blote voeten. Maar ze spelen
en worden niet door auto's doodge
reden. De vaders en moeders helpen
elkaar ln huls en op het erf.
Misschien lijken hun huizen wel wat
schameler dan de onze. Er staat
geen kleuren-televisie. Voor de tv
moet Je naar het dorpshuis. Maar er
wordt daar 's avonds heel wat afge-
lachen en omdat de lichamen weer
mogen werken, hoor je minder van
hartziekten. De mensen worden
misschien minder oud, maar ze gaan
ln vrede heen als hun tijd gekomen
ls.
Bijna zou je denken dat kinderen
weer met adders spelen, maar zover
is het nog niet. Daar is iets meer
voor nodig. Maar de ouden zitten er
wel tevreden onder een boom voor
hun huis. JesaJa heeft het er dus wel
een beetje naar zijn zin.
En de kerken, spreekt dit vlsoen
onze kerken aan? Kernsplitsing
heeft nog niet geleid tot kerkspllt-
slng, maar aan de hand van de keus
voor of tegen kernenergie lijkt daar
toch een schelding der geesten aan
het licht te komen. De eerste oproe
pen zijn er al vernomen van mensen,
die de ondermljners van de wel
vaartsstaat uit de kerk willen
smijten.
BENAUWDE VRAAG
>n(
na
/arsL,
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Ook in de komen
de zomermaanden zullen elke zon
dagmorgen in allerlei plaatsen op
strategische punten langs de grote
Vegen „onderwegdiensten" worden
gehouden, korte, Interkerkelijke
diensten voor mensen, die geen tijd
of gelegenheid hebben om naar een
gewone kerkdienst te gaan.
Op 1 mei beginnen de diensten in
het Pietermankerkje, langs rijksweg
16, bij Zwijndrecht. Ze worden elke
zondagmorgen gehouden van tien
uur tot tien voor half elf. Gezien de
grote belangstelling worden er in
Juni, juli en augustus twee diensten
gehouden, om 9 en 9.45 uur. In sep
tember wordt er weer één dienst per
zondag gehouden, om tien uur. De
laatste dienst is zondag 25 sep
tember.
De Onderwegkerk Nulde, in het Pos
tiljon-wegrestaurant aan de
rijksweg Zwolle-Amersfoort, begint
haar diensten eveneens op 1 mei en
zet ze voort tot 25 september. Deze
bijeenkomsten zijn van tien uur tot
half elf met koffiedrinken na afloop.
In de Blauwkapel aan de oude weg
Utrecht-Hllversum zijn op Eerste
Paasdag de diensten al begonnen.
Daar gaat men door tot begin no
vember.
Ook in de hervormde kerk van
Spaarndam beginnen op 1 mei weer
onderwegdiensten, elke zondag om
negen uur tot en met 11 september.
Zojuist heb ik de hoorn op de h
gelegd, zoals dat heet. Een nief01
kort gesprek met een oude ken°r
Ze vertelde me hoe het met haf^
ging. Ik ken haar al jaren en
onmiddellijk als ik haar stem tfei
rijst haar beeld weer voor mij o A
is in een niet al te florissante stjie;
De oorlog, zij heeft een niet g<
onbelangrijke rol in het verzettid
gespeeld, heeft haar voor goednei
gekneusd. Daaroverheen is zijjde
acht jaar geleden, door
voorbijkomend verkeer dwars^
het hekwerk van een oude bn
een der grachten in het water
gestoten. Ze werd gered en is
sindsdien nog meer gehandical
Haar geest is echter ongeschonY
en ongebroken. Ik vroeg hoe W
was. Met een nauwelijks verhol
ironie vertelde ze hoe blij ze wa
nu, na acht jaar, de schade van
ongeval geregeld was. Maar to^
kwam het: Ja, ja, feliciteert u n
maar niet, want de belasting L
helemaal bij geweest. Zo'n
schadevergoeding is inkomen.bï
u. En dat doen ze dan in een paja
happen, dan blijft er niet veel iU
over. Ik moest even later aan hi
denken toen ik door de radio hfc
dat de Tweede Kamer gedicusf
had over een uitbreiding van dj
financiële tegemoetkoming ai
allerlei slachtoffers vah de oor)
vraagt je dan af: verdient het rC
daar nu nog weer aan? Schrijnt0,
is nog de vraag hoe het gaat me
die door het laatste Ul
vliegtuigongeluk getroffen zijr^(
Wordt de staat, worden wij alle;k
ik durf het haast niet te vragenL
daar nu werkelijk nog beter vaidl
vraagt 't je toch wel even af als,r
gruwelverhalen gehoord hebt. 0(
Daarbij vergeleken is de fraude^
die kleine mannen in Rotterdam
nog maar kinderspel.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Ouderkerk a.d. Ls,
J. P. Verkade te Montfoort; te_
delburg (toez.): G. H. Otte te A£
ft
kerke.
Afscheid op 24 april van Heei
J. Rooze ber. te Gennep;
demsvaart: D. C. van Goevc,
ber. te Groesbeek.
Intrede te Spijkenisse*. M.
Werfhorst uit Opsterland-Noohi
Eist (cl. Nijmegen): dr. E. W.
stra voorheen zendingspred
Ambon. J
ALG. DOOPSG. SOC.
Afscheid van Alkmaar: A. J. V
Sluis wegens emeritaat.
GEREF. KERKEN
Afscheid van Zaandam: H. W. e]
da wegens emeritaat; van Gr"
ren: E. S. Wigboldus ber. te Lf
Hornhuizen; van Giessen-Rij.e'
(N.Br.): P. v. d. Horst ber. te Ka,r
aan Zee. '1
Intrede te Schoonebeek: S. Fee"
uit Berlikum; te Zwaagweste1
drs. C. A. de Bilt kand. te I
te Zevenhuizen (ZH): kand. 1
vldse uit Groningen.
Bevestiging te Amsterdam (n
raat verpleegtehuis De Poorf
Eringa uit Rotterdam-Heypla:
GEREF. KERKEN (VRÏJG.)
Beroepen te Appingedam: r
Trimp, kand. te Kampen.
Afscheid van Blija en Holwerdfl
Lameris ber. te Spakenburg-Z.
CHR. GEREF. KERKEN P
Afscheid van Amersfoort: B?
Smeden ber. te Den Haag-Zul,
EV. LUTH. KERK
d'*r-
dfi
Cistr
De discussiemap over kernenergie
ls te verkrijgen bij het LCGJ in Drie
bergen.
De illustratie bij deze bijdrage is van
Mare ter Stroet en ia ontleend aan
Vredesopbouw, maart 1977.
Dit is het laatste artikel in een serie
van drie. De andere stukken stonden
in onze krant van 19 en 20 april.
Aangenomen naar Apeldoorn:^
Jense te Ede.
J. A. E. Vermaat
De jonge publicist en mede^
aan (o.a.) de Evangelische Oi
J. A. Emerson Vermaat heef!
een lijvig boek gepubliceerd,
hij de op gang komende
tussen christenen en marxisl
wijst. Dialoog betekent het zc
naar een compromis, een syi£
en leidt daarom onvermijdeli;
een verideologisering van het g.
zo stelt hij. Met name de thejl
van de revolutie en de theologj
de bevrijding worden door hen
worpen als „antichristelijke i"
gie in een deels christelijke ter
logie". Hij licht zijn standpui^
vanuit de geschiedenis: Rusla'
1917, Duitsland na 1933 en ChÜ
1949. In al deze situaties kwh
binnen de kerken strijd over d|
ding. die men tegenover de h&
de ideologie aan moest nemer
toen in een bepaald land aan d*1
was, voltrekt zich volgens EnÊ,
Vermaat nu wereldwijd: „Mi
teel voltrekt zich op wereld
een geraffineerde ideologiserii
het theologisch denken, waar,
theologie van de bevrijdin
maar het topje van de ijsberg*
Ideologische processen voltrf,
zich grotendeels ondergron
zijn daarom des te gevaarlijk
werelddiktator van morgen zal
door ineens kunnen toeslaan
klimaat vinden waarin alles
voor een politiek evangelie, ee(*
tiek-ideologische Christus-h
en een politieke kerk. die be
zich achter zijn revolutionair
tus quo te stellen." Vermaat' K
„Christus of Ideologie?" kost
den, telt 515 pagina's en ls eenft
ve van De Banier te Utrecht