x)e Venetiaanse exmachine :-)e dood en -iet meisje eckinpah trekt ten oorlog Grieks geld uit Holland Uitstekende acteurs LLINI'S CASANOVA Prolongaties en reprises fc.RIA CUERVOS VERBRANDE BRUG ROSS OF IRON Hulde aan een groot documentarist r— postgiro en rijkspostspaarbank *TET= "T3 22 APRIL 1977 Trouw/Kwartet 15 eldei Vo. eei :Ujki Jn zlj- aanu w. Wielek-Berg 3d0 rihren^ vanc*aag gisteren: hij speelt er al twintig jaar mee. Doch niet uit sympathie: hij noemt e rnarova s mem°ires »zo spannend als een telefoonboek" en heeft het over „opschepperij van een aan grootheidswaan, die nooit echte hartstocht heeft gevoeld". verkt gen of zijn briljante uitvindingen, maar om zijn prestaties in bed. Die volvoert hij, gestoken in een witte onderbroek en een belachelijk keurslijfje, met de precisie van een computer, bij voorkeur begeleid door een mechanische vogel, die op of uit de maat met zijn vleugels klappert. ide of5^n eindelijk het plan in reali- »n. 0<^rd omgezet (overigens heeft laltjq in de tussenliggende twintig' etga%tuurlijk allerminst stilgeze- ora loos hij als hoofdpersoon van straat|] Casanova" niet een mooie, emeefc-e man, een typische „Latin uwstr maar de blonde, lange, knoki- te èsbehalve knappe en zeer wei- bevetdelljke uit Canada afkomstige wone> Donald Sutherland, niet in de het vj plaats omdat die „een gezicht ment van was, Je kunt er van alles an- tJhaken". Hij veranderde hem overbk tot bijna onherkenbaarheid zU- ;hoor zijn haar af tot zijn voor- een abnormale lengte en een de welving vertoonde en gaf ^^wen nieuwe neus. Dit alles niet ïm op de echte Casanova te lijken, maar om hem te ver- iden, om het het uiterlijk te van een ledepop of van ie- van een andere planeet, a's Casanova is niet de bloedige vrouwenveroveraar e legende, maar een soort sex- ine, die in de voor- ïtionaire achttiende eeuw aan lente Europese vorstenhoven (huizen van de hoge adel wordt d, niet om zijn geestige dis- zijn intelligente verhandelln- Weerzin De vrouwen die hij vindt zijn even dood als hij, want ze zijn slechts een projectie van zijn ik: hij wil ze niet eens bezitten, hij gebruikt ze omzijn kundigheid te toetsen en zijn sexuele status te verhogen. Geen spoor van genegenheid kan hij opbrengen: geen wonder dat de film bij vlagen zwaar is van de walging voor het llefdesbedrijf, en dat stren ge Italiaanse rechters niet lang no dig hadden om hem van pornografie vrij te pleiten. Pas aan het eind wan neer Casanova oud, gebogen en ver vallen, als bibliothecaris aan een somber Duits hof niet eens meer zijn dagelijkse portie macaroni krijgt toegeschoven, wordt hij een tikkel tje tragisch, of liever zielig. Voor zijn -roodbelopen ogën verschijnt het imaginaire Venetië, een beeld waar mee „n Casanova" begon: een vreemd barbaars boegbeeld tracht zich te ontworstelen aan de golven van de lagune, doch wordt telkens teruggezogen. En voor het laatst danst hij met de levensechte Roco- co-pop, die hem eens tot minnares diende. Aangezien Fellini, volgens eigen zeggen, niets anders dan autobio grafische films kan maken („zelfs als ik het levensverhaal van een vis zou vertellen zou het nog autobiogra fisch zijn") mogen we gerust aanne men dat het negatieve mansbeeld dat hij in zijn laatste film schildert niet alleen op een historische figuur, maar ook op hemzelf terugslaat. Er zitten overigens zoveel symbolen, hyperbolen, metaforen en hoe het allemaal mag heten in, dat het geen zin heeft om ze in kort of lang bestek te gaan duiden: Fellini zelf heeft trouwens de neiging om zulke dui dingen met een hartelijk gelach te beantwoorden. Gelijk heeft hij, ie dereen die gaat kijken moet zich maar onderwerpen aan zijn eigen associaties. Prachtige film Doch laat er geen twijfel over be staan, dat „II Casanova" een prach tige film is, glinsterend van de Donald Sutherland in Fellini's 'Casanova' vondsten, geheel gestoken in Felli ni's bloedeigen stijl, tegengesteld aan die van het Italiaanse neo realisme: voor Fellini is de massa de verpersoonlijking van het individu, voor de neorealisten is het individu de verpersoonlijking van de massa. Het superbe speelsheid rijgt hij een aantal episoden aan elkaar die schitteren als diamanten, ook al zijn ze soms gehuld in slierten mist uit de zee, die de film omspoelt. Zo schept hij een imaginair Venetië, zo overstromend van fantasie, dat het de barokste dromen overtreft. Even als in „Satyricon" heeft hij een heel leger vreemdsoortige gestalten la ten opdraven: tweelingdwergen, een reuzin van twee meter veertig, gro tesk dikke vrouwen, narren, bulte naren, monsters, hoeren van elk ge slacht, rang en stand. De kostuums en maskers, die altijd weer verbluf fen op een moment dat men denkt niet meer verbluft te kunnen wor den, zijn van Danilo Donati, de schilderijen in de stijl van Longhi, Moreau, Mengs, Guardi en Jeurat werden herschapen en gekarikatu- seerd door Fellini's schoolvriend Ri- naldo Geleng en alles werd gefoto grafeerd door Giuseppe Rotunno. Casanova is Fellini's zestiende-en- een-halve film. Welk onderwerp hij in de toekomst ook zal kiezen voor zijn volgende (hij heeft al eens aan Don Quichotte gedacht, ook een rid der van de droevige figuur, maar van geheel andere orde dan zijn Ca sanova), hij zal bij de uitwerking ervan ongetwijfeld zijn tintelende, kinderlijke, geniale zelf blijven. Waarvoor reeds bij voorbaat hulde. Amsterdam Calypso en Saskia, 18 jr. I' Affiche Rouge. Briljante film van Frank Cassenti over een ver zetsgroep uit de oorlog, waarbij ver leden en heden vloeiend in elkaar overlopen. De gehele week in Cine- tol 2, Amsterdam; 23 april St. Rood, Vlaardingen; 27 april De Krabbe- dans, Eindhoven. Le Juge et L'Assassin Prachtige film van Bertrand Tavernler, waarin het sociale onrecht wordt gedemon streerd aan de figuur van een Franse moordenaar uit het eind van de vori ge eeuw. De gehele week in Studio K. Amsterdam. Jour de Fête. Tati's charmante de buut uit 1947 in een nieuwe, met de hand ingekleurde versie. De gehele week in City 3, Amsterdam. Barry Lyndon. Meesterlijke film van Stanley Kubrick over de mooie, ver re, koude wereld van het verleden. De gehele week in City, Middelburg. 1900 deel I. Revolutionair epos van Bernardo Bertolucci over het Ita liaanse landleven met opkomend so cialisme en facisme. De gehele week in Mabi, Maastricht; Harmonie, Alkmaar, Rivoli, Heerlen. Mr Klein Navrant portret van bezet Parijs in een film van Joseph Losey met Alain Delon in de hoofdrol. De gehele week in Studio M, Eindhoven en Studio A, Enschede. Effi Briest Prachtige film van Ral- ner Werner Fassblnder, gebaseerd op de klassieke roman van Theodor Fontane. Van 21 t.e.m. 23 april in Filmhuis Nijmegen. Te gek om los te lopen. Schokkende en ontroerende documentaire over nieuwe wegen om geesteszieken te integreren in de maatschappij, ge maakt door een Italiaans collectief. 26 april in K.V.J., Haarlem. Rocco en zijn broers. Klassieke film van Luchino Visconti over een emi grantengezin uit het zuiden van Ita lië. De gehele week in Kriterion, Amsterdam. Family Plot Hitchcock's laatste thriller met een knipoog. De gehele week in Olympia, Den Haag. d'r ït ie «raz] I,-)S Saura, geboren in 1931, werd tijdens het Franco-regime de belangrijkste politieke Spaanse cineasten gerekend, ho- hij nooit een echte politieke film heelt gemaakt. inog ue q r de dictatuur kon dat ook niet: Qc«(>uide zijn (gematigd) linkse a ondergronds, in films waarin irheid en achterlijkheid van de rise boureoisie hem tot onder- 5 dienden. Toch ging hij in 1973 •"fascistische begrippen over de je ef. in „La prima Angélica" mcj ht Angelica") werd de burger- g voor het eerst uit het ge- spunt van de linkse verliezers S een, met het gevolg dat rechts- ale groepen de bioscopen rao- ïrden waar de film draaide. In x 59het jaar waarin zijn „Cria cuer- 7# („Teel ravenwerd old, was het democratiserings- tijd is in Spanje al zover voortge- den, dat ook direct politieke gemaakt zouden kunnen wor- maar Saura houdt zich aan zijn )#*ïologische ontleding van de ocr erklasse. I ravenen ze pikken Je de uit", zo luidt het Spaanse spreekwoord waaraan Saura zijn ti tel ontleende. In een welgestelde fa milie, wonend in een burgerlijk huis midden in Madrid dat tot benau- wens toe is volgestopt met voorwer pen, zijn drie dochters geteeld. De middelste Ana, (Ana Torrent) sluit een verbond met de dood. In het begin van de film zien we hoe ze in nachthemd de trap afsluipt, luistert naar geluiden ln de slaapkamer en roerloos blijft staan wanneer een vouw halfgekleed de kamer komt uitstormen. Daarna vergewist ze zich van het feit dat de man, haar vader, dood is en ze wast zorgvuldig een glas oni dat op het nachkastje stond. Ze heeft haar vader vermoord, of liever ze denkt dat ze haar vader heeft vermoord, uit wraak voor haar gestorven moeder, die hij minachtte en bedroog. Ze heeft een doosje met poeder in haar bezit dat dodelijk vergit bevatdat denkt ze. Later biedt ze het haar verlamde en stom- Ana Torrent in ,,Cria cuervos me grootmoeder aan om haar te heI-> pen zelfmoord te plegen (de vrouw weigert glimlachend) en tenslotte doet ze het in de melk van haar tante, die met weinig succes pro beert de plaats van de moeder in te nemen. Dan blijkt dat het poeder geheel onschuldig is en Ana wordt een gewoon meisje, dat met haar zusjes naar school gaat. Dat ze normaal is opgegroeid, blijkt trou wens ook al uit de monologen van haar volwassen ik, die soms de film binnen komt dwalen (evenals de moeder gespeeld door Geraldine Chaplin.) „Cria cuervos beweegt zich borlog trekt de bioscopen r binnen: door de films over Vliegtuig- en treinongeluk- bommeldingen, branden, pbreuken en zoal meer ft men blijkbaar goesting fegen in de grootste ramp alle rampen. voorhoede-film van het genre r en komen er veel meer, de Dt is vruchtbaar nog waaruit dit om Brecht te citeren) is Sam inpah's „Cross of Iron", waar een Duitse producer de beno- vijftien miljoen fourneerde en )uitse bestseller-schrijver (Willi rich met zijn „Das geduldige ch", „Het geduldige vlees") de leverde. Peckinpah, de bizarre ïticus van het geweld, die het iek bloed in de ogen pleegt te tot het er bijkans in stikt, is Bmd geworden door zijn Wes- die hij soms tot een respecta- ftiveau verhief. „Cross of Iron" t ijzeren kruis") gesitueerd in and na Stalingrad, onder Duit- die eigenlijk allemaal wel weten oorlog verloren is, heeft in zijn dan ook typische Westem- :nten gekregen. i goede en de kwade over elkaar staan sergeant ner (James Coburn). de cynische. I alle wateren gewassen, noncon- pistische en geniale soldaat lelner is een mythe" wordt er in begin van de film gezegd) en Wteln Stransky. (Maximüian kil) een Pruisische officier die Jer veracht, doch letterlijk over Scene uit „Cross of Iron' Met kan niet zeggen dat Peckinpah een pro-oorlogsfilm heeft gemaakt, maar een anti-oorlogsfilm is het ook niet geworden (die zijn dan ook dun gezaaid, Kubrick's „Paths of Glory." is een van de weinigen). De domme kracht van het oorlogsgeweld, dat over vriend en vijand heenwalst, weet hij in enkele scènes indrukwek kend te verbeelden, maar „Cross of Iron" is ook zeker niet vrij van sol- datenverheerlijking: het „geduldige wvlees" dat zich steeds opnieuw ge- mimen en tenslotte bevriest "het disclplineerd en deemoedig beschik- lijken gaat om het IJzeren Kruis te verwerven, een blikje dat Steiner zo nonchalant op zijn vuile uniform draagt. Tussen deze twee protago nisten ageren en reageren milde offi cieren (David Wamer en Hames Ma son). de soldaten die Steiner blinde lings volgen en de angstigen en ge- chanteerden. die Stransky hand- en spandiensten verlenen. Stransky laat 8teiner's patrouille zogenaamd door een misverstand beschieten om een lastige getuige uit de weg te beeld wanneer de sergeant zijn kapi tein meeneemt naar het „land waar de IJzeren Kruisen groeien". baar stelt om gemarteld en gedood te worden wekt eerder sympathie dan weerzin en Steiner's oorlogs- obesessie is een heroïsche trek, daar kunnen geen gemompelde anti- oorlogsfrasen iets aan veranderen. Soms verzinkt Peckinpah zelfs in de glorifiëring van platte soldatensen- timentaliteit- en solidariteit, bij voorbeeld wanneer Steiner een jon ge Russische gevangene een harmo nica geeft voor hij hem naar zijn 4 eigen mensen stuurt (hij wordt overigens onderweg gedood) en vooral wanneer hij, in het zieken huis, Senta Berger's charmes afslaat om zich weer in de oorlog te storten. Bovendien kan hij het niet laten om in een ingelaste scène (die komt in het boek niet voor) sadistische sexu- aliteit te verbinden met fascisme, alsof ze onverbrekelijk bij elkaar horen. Zo eenvoudig is het niet, al zou je dat wel gaan geloven als je sommige etalages van sexwinkels ziet. Dat hij met zijn vingers maar liever van dat onderwerp moet afblijven blijkt eens te meer uit de foto's van door fascisten gefolterden en vermoor den (opgehangen partisanen en zo meer) waarmee hij de film inlijst. Deze slachtoffers van het fascisme hebben met deze oorlogsfilm niets te maken, maar ze mogen blijkbaar voor alles gebruikt worden: de do den zijn vogelvrij. Amsterdam-City I en Flora; Arnhem- Rembrandt; Breda-Grand; Eindho- ven;Metropole; Den Haag-Apollo I en Odeon I; Groningen-Camera; Haar- lem-Lido; Heerlen-HS; Hilversum- Churchill; Leeuwarden-Tivoli I; Lei den-Trianon; Nijmegen-Luxor; Rot terdam-Cinerama; Tilburg-Midi; Utrecht-Catharijne I, 18 jr. soms wat te log en te zwaar symbo lisch voort, maar Saura is er wel in geslaagd binnen te dringen in de magische gedachtenwereld van een kind, waar de angst regeert en het geluk ver te zoeken is. Hij weet daar bij mooie overgangen te vinden van de binnen- naar de buiten-wereld, van de obsessie naar het gewone dagelijkse leven. En vooral maakt hij een prachtig gebruik van een banale Spaanse schlager „Porqué te vas" („Waarom ben je weggegaan") die Ana eindeloos draait op haar kindergrammofoon en waarnaar ze luistert met grote, glinsterende, zwarte, slapeloze ogen. Amsterdam De Uitkijk, 18 jr. Dat „Verbrande Brug" van Guido Henderickx een mijlpaal betekent in de geschiedenis van het Vlaamse fil men kan men moeilijk beweren: het thema is mager, niet meer dan een uitgewerkte schets over een kroegru zie. Zeer realistisch, bijna naturalis tisch, met gesproken woord in een Vlaams dat Nederlandse ondertite ling behoeft en krijgt, zo uit het ruige leven gegrepen. Maar als vehikel voor een aantal voortreffelijke ac teurs heeft hij zijn verdiensten. Daar is in de eerste plaats Jan De- cleir, een toneelspeler van klasse, die een prachtige hoofdrol neerzet van een kroegbaas met huwelijksproble men. Het is kermis in zijn gehucht en hij voelt de onbedwingbare behoefte om zijn knappe vrouw, die nog lang niet los is van haar vroegere geliefde, een kermisklant, voortdurend in het oog te houden. Vooral in het begin van de film, wanneer het gevecht nog smeult en het echte drinken nog niet is begonnen, vult hij die Charel met zijn brilletje en zijn rokershoest in zijn gewone dagelijkse doen ge heel en al met zijn niet geringe per soonlijkheid. FEDERICK WISEMAN Tien jaar is de Amerikaan Frederick, Wiseman aan het filmen. Hij maakte in die tijd tien films en ontwikkelde zich tot misschien de belangrijkste documentaire filmer van onze tijd. Zijn werk is voor het grote publiek ook in ons land niet onbekend geble ven: twee van zijn documentaires „Welfare" (over de Newyorkse bij stand) en „Meat" (over het verwer kingsproces van koe tot steak) zijn door de televisie vertoond. Hij doet zich in die twee films (en in al zijn films) kennen als een cineast van meedogenloze eerlijkheid die zijn publiek niet spaart en zich van commentaar onthoudt: iedereen moet zijn eigen conclusies trekken. Hij filmt maatschappelijke instel lingen, die eigenlijk onontbeerlijk zijn, waarin soms ruimte is voor menselijke goedheid en tederheid, maar die wel allemaal niet goed (of té goed) functioneren. „Meat" en „Welfare" hebben we al genoemd. „Highschool" gaat over een zeer gedisciplineerde Ameri kaanse school; „Law and Order" over de politie; „Hospital" over een ziekenhuis; „Basic Training" over het leger; „Essene" over een angli caans klooster; „Juvenile Court" over de kinderrechtspraak en „Pri mate" over de vivisectie. „Primate" is zijn hardste film: het zal welhaast iedereen zeer moeilijk vallen om be grip op te brengen voor de we tenschappers, die een levend aapje aan stukken snijden voor een zeer schemerig doel. Zlenema Oktopus organiseert van 20 april tot 8 mei a.s. een overzicht van Wisemans werk in de filmhuizen Zienema Oktopus, Melkweg, Ui lenstede (alle in Amsterdam) en het jongerencentrum Hippo in Leeuwar den. Hun initiatief valt zeer te prij zen. Ook bij de andere acteurs (de vrouw landers (Johnny Kraaykamp, Paul wordt door een Duitse gespeeld) be- Meyer. Rita Corita) doen een beetje hoeft men geen ogenblik met omge- voor spek en bonen mee, maar ze krulde tenen te zitten, een houding detoneren gelukkig niet. die bij Nederlandse speelfilms geenszins ongebruikelijk is. De Hol- Amsterdam- City 6, 18 jr. 0 postgiro chèques postau x néerlandais carte de paiement ]0IMD betaalkaart 9234567 TH G LUCASSEN STATIONSSTRAAT 33 L00W0UDE 9999 J>R ZOOO^ naar potirek ..,1 m neder land garant» lot 100 guldon ni Gaat u genieten van de Griekse zon en van de antieke cultuur? Laat uw genot dan niet bederven door te weinig geld op zak. Neem wat betaalkaarten van de postgiro mee. Elk postkantoor in Griekenland geeft u er 2000 drachmen per kaart voor, op vertoon van uw giropas en paspoort. (Vanaf 1 mei 1977 uw nieuwe giropas.) Goede reis! Contant vreemd geld in meer dan 30 landen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15