"ragische burlesk ver de jaloezie David Zinman vaste gast-dirigent Meedogenloos in de uitverkoop 'ILH Bij amro bank THE TWIST ET olongaties n reprises Aan iedereen die eindelijk wei tis met succes zou willen sparen. Rotterdams Philharmonisch GROTE MANIFESTATIE L.I.M.STAPH0RST 1977 Medica prenten over geneeskunst i APRIL 1977 FILM KUNST Trouw/Kwartet 15 door VV. Wielek-Berg !C le Chabrol, wiens „Le Serge" uit 1958 wordt be- iuwd als de eerste film van 'ranse „nouvelle vague" zich in zijn omvangrijke een ongrijpbaar regisseur ond. leeft een voorliefde voor het end oppervlak, voor mooie verzorgde interieurs, im wordt hij vaak gedoodverfd Ie croniqueur van de Franse ;eoisie. Niet als aanklager: aan boodschap heeft hij geen schap, alhoewel hij in „Les No- )Uges" het schijnheilige Franse ncialisme, dat als vanzelf tot lubbele moord leidt, toch lelijk de kaak stelt en ons in „Nada" teling confronteert met een ge- ider milieu: dat van een groep slagen anarchisten. het ook zij: wat van praktisch al films beklijft is zijn pre- )atie met en gevoel voor ver vingen in menselijke verhou- en. Die zijn niet statisch, wat ten onder lag ligt vandaag bo- Stéphane Autran en Bruce Dern in The Twist. iche Rouge. Briljante film van J ik Cassendi over een verzets- p in de oorlog, waarbij verleden leden vloeiend in elkaar overlo- De gehele week in Cinétol II, Iterdam; 16 t.e.m. 19 april Film- Amersfoort; 14 t.e.m. 17 april iter t' Hoogt. Song. Obsederende film van juerite Duras die je bijblijft als melodie. 20 april Vera, Gronin- jets. De eerste en misschien de i film van Peter Bogdanovitch. kehele week in Cinétol, Amster- Roct»en zijn broers. Klassieke film ifllocino Visconti over een emi- Bftngezin uit het zuiden van Ita- De gehele week Kriterion, iterdam. farkiezin van O. Perfecte „more- imedie" van Eric Rohmer naar novelle van Heinrich van Kleist. [ehele week in Beyerd, Breda. aus Glas. Interessante, intellec- ïfilm van de Westduitse cineast ler Herzog. De gehele week in tra 2, Tilburg. r de Fête. Tati's eersteling uit een charmante comedie, in een iwe, met de hand ingekleurde «ie. De gehele week in Saskia, sterdam en Lumière 4, Rot- dam. Juge et TAssassin. Prachtige film I Bertrand Tavernier, waarin het ile onrecht wordt gedemon- trd aan de figuur van een Franse irdenaar uit het eind van de vori- luw. De gehele week in Studio ^P^msterdam. Klein. Navrant portret van bezet Ifijs in een film van Joseph Losey Ét Alain Delon in de hoofdrol. De jbele week in City 2, Hilversum. Ivrouw in het zand. Meesterwerk P de Japanse regisseur Hirosji pjigahara. Vrijdag- en zaterdag- :ht Studio K, Amsterdam. iale ven en onverschilligheid kan van het ene ogenblik op het andere over slaan in liefde of haat. In „The Twist" houdt hij zich bezig met de jaloezie, die onberekenbare omverwerper van de dagelijkse sleur in al zijn vormen. Claire, een mon daine Frangaise, weet haar leven re delijk in evenwicht te houden. Ze is getrouwd met William, een Ameri kaanse schrijver, die zij bijstaat zo als het hoort: ze tikt zijn manuscrip ten over en verleent hem zowel in als buitenshuis een stijlvolle entou rage. Ze heeft ook een minnaar, de uitgever van haar man. Als ze hem ervan verdenkt dat hij haar bedriegt met een fraaie Itali aanse vertaalster, ontdekt ze, dat niet de vriend doch de echtgenoot overspelig is. Meteen valt ze in eèn put van diepe ellende: de verhouding kan haar gestolen worden, ze wil haar man terug. Om hem niet met zijn neus op het spek te binden sleept zij hem van hun comfortabele Parijse apparte ment naar een onherbergzaam kas teel in de barre buitengebieden en dat werkt natuurlijk averechts: Wil liam vlucht naar zijn vertaalster, doch wordt op zijn beurt overvallen door jaloezie en besluit met de moed der wanhoop het nog maar eens te proberen. Claude Chalbol heeft van deze bour- geois-gebeurtenissen een burleske tragi-comedie gemaakt, waarbij hij zich niet ontziet Maria Schell te ge bruiken als „komische Alte", oftewel een manzieke dienstbode van mid delbare leeftijd en Charles Aznavour als een wrakke dokter, die voor Don Juan wordt uitgekreten. Het heeft niet veel om het lijf en je neemt er weinig van mee, doch hij weet met meesterhand nuances aan te brengen en zijn acteurs te bespe- Correctie In de recensie van de film „Rocky" (8 april j.l.) is een venijnige zetfout geslopen. Uit de zin: „Rocky is een eenvoudige film, vol sentiment en simpele levenswijsheden maar niet kitschig en vals zoals 'Love Story'" viel het woordje niet weg, waardoor de bedoeling in zijn tegendeel ver keerde. Waarvoor onze excuses. RDAM „Ars Medica" is itel van de prentententoonstel- die van 16 april tot 6 juni te zien ijn in het Museum Boymans- Beuningen te Rotterdam. Deze ime collectie houtsneden, gra- 6s en etsen 134 kunstwerken in laai is bezit van het Amerikaan- Philadelphia Museum of Art en 'dt nu voor het eerst op het Euro- e vasteland geëxposeerd. werd door Smith Kline French •oratories aan het museum ge- onken en in 1952 voor het eerst toongesteld. Daarna was de col- tie ook te zien in een aantal Ame- aanse, Canadese en Engelse den. Alle kunstwerken laten een aspect van de geschiedenis en de uitoefe ning van de geneeskunst zien. Door de ontwikkeling van de ge zondheidszorg uit de doeken te doen, wordt het hele menselijke be staan belicht: geboorte, gezondheid en ziekte, sterfelijkheid. Tot de collectie behoren onder meer etsen van Rembrandt (Portret van doctor Ephraim Bonus, en Christus, de zieken genezend) en houtsneden, een ets en een gravure van Dürer, waaronder de geboorte van Maria. De expositie is ingericht in de zaal voor wisselende exposities in de ou de vleugel van het museum. ntiek naaigerei in Frans Halsmuseum lARLEM De 39 stuks naaigerei, 1 in de 18e-eeuwse Regentenzaal het Frans Halsmuseum, Haar- tot 3 september worden ge- tod, dateren uit de periode vanaf vroege 17e eeuw tot en met de 'leontische tijd. De meeste 'erpen zijn van zilver. (*l bijzonder is een zilveren chate- die fijn gedecoreerd is met een Pain strik-motief en fijne zilve- I kettinkjes met een schaartje, l vingerhoeddoosje en een naal- wtokertje. Waarschijnlijk was dit "bare kleinood bedoeld om een Jg meisje, vertrouwd te maken het naaigerei, waarmee ze leren omgaan. toalve zilveren scharen, vinger hoeden, chatelaines, naalden en naaldenkokers, zijn er ook een paar Meissen porselein vingerhoeden te zien. Een schilderij van Reynier Hals en vier foto's van 17e- en 18e-eeuwse schilderijen geven een beeld van het gebruik van deze voorwerpen, die meermalen ook als versiering van de kleding dienden. Het Frans Halsmuseum is dagelijks van 10-17 uur en op zon- en feestda gen van 13-17 uur geopend. Tot 16 mei kan men er bovendien iedere avond terecht van 20.30 tot 22.30 uur. De stijlkamers en een aantal gangen zijn dan verlicht met kaar sen en in de binnentuin en in de Renaissancezaal wordt muziek ten gehore gebracht. len. Vooral Bruce Dern en Stephane Audran (Chabrol's vrouw). Amsterdam-City I, 18 jr. (ADVERTENTIE) Dit jaar lukt't. II weet hop 't saat. SDaren is een U weet hoe 't gaat, sparen is een kwestie van regelmaat. Elke maand iets kunnen missen. Voor een apart potje. De Amro helpt u daarbij. Door dat bedrag dan ook elke maand in zo'n „potje" te stoppen. Oftewel, op een Amro Spaarrekening naar keuze. Eén keertje afspreken en 't gaat voortaan vanzelf. Zo houdt u de regelmaat d'r in. En u kunt 't niet meer „per ongeluk" uitgeven, terwijl uw spaargeld toclrmeteen opvraagbaar kan blijven. Dit noemen we het AmrOmaat spaarsysteem. Probeer het. Door eerst 'ns met een bescheiden bedrag te beginnen. U kunt nog altijd hoger. Maar ook lager. En stoppen natuurlijk. En moet u 'ns een maandje overslaan, dat kan ook. Stap 'ns bij ons binnen, dan kijken we samen naar uw mogelijkheden. ROTTERDAM Dat David Zinman (van het Nederlands Kamerorkest) vaste gastdirigent bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest wordt was het belangrijkste nieuwe feit dat donderdagmid dag tijdens een persbijeenkomst in de Rotterdamse Doelen ter tafel kwam. Belangrijk ook omdat het Rotter damse Orkest zich nu wellicht van een eventuele opvolger voor Edo de Waart verzekerd weet. Want al is De Waart voorlopig nog contractueel vast aan het Rotterdamse Orkest verbonden, hij heeft de laatste jaren in het buitenland zozeer de aandacht getrokken dat hij het zich kan (en zelfs moet) permitteren daar steeds meer belangrijke uitnodigingen af te slaan, en reeds gedane toezeggingen af te zeggen. Hij liet ook (om ondui delijke redenen) verstek gaan bij de ze persbijeenkomst. Waar overigens directeur Oosterlee en artistiek lei der Vos uitgebreide informatie over het komende concertseizoen gaven. Extra serie Een concertseizoen dat met het oog op te verwachten toenemende pu blieke belangstelling wordt uitge breid met een extra serie van zeven (ADVERTENTIE) Landbouw-Industrie-Middenstand. Folklore, antiek, oude ambachten. Meer dan 5000m2 expositie, die open is van 15 t/m 20 april van 10-17 uur en 19-22 uur. (Op zaterdag 16 april alleen open van 10-17 uur; zondag 17 april gesloten.) Dat alles in de nieuwe hal van IBRINK Luchtverwarming donderdagavondconcerten (de meest in het gehoor liggende) wor den herhaald. Ondanks de geringe belangstelling voor de vrijdaga vondserie (zes concerten) waar het meer geavanceerde eigentijdse re pertoire aan de beurt komt, gaat men daarmee door. Otto Ketting di rigeert daarvan drie programma's, Edo de Waart één, en Diégo Masson en David Zinman ook ieder een. In deze programma's wordt veel aan dacht besteed aan het werk van Matthijs Vermeulen en Darius Mil- haud. Verder komen er werken van o.a. Varése, Ives, Henze, Cage, Stra- winsky en Krauze tot uitvoering. Tournee Hoewel bij de programmering van de abonnementsconcerten in de gewo ne series het behoudende element overheerst, staat daar toch onder meer een werk als „Sinfonia" van de Nederlandse componist Tristan Keuris bij, dat, met de Elektra Suite van Diepenbrock meegenomen wordt op de grote tournee die het orkest van 24 oktober tot 24 novem ber van dit Jaar door de Verenigde David Zinman Staten gaat maken. Onder Edo de Waart worden van 23 concerten ge geven o.a. in San Francisco, Las Ve gas, Washington en New York. En voor het 60-jarig Jubileum dat het orkest in 1978 hoopt te vieren zijn opdrachten voor een orkestwerk ge geven aan Peter Schat en Otto Ketting. Ver van huis gaat het orkest ook in februari 1979 met een concertreis in het verre Oosten, waar tien concer ten in Hongkong en zeven in diverse Japanse steden worden gegeven. De meest nabije uitstap zowel naar tijd als naar plaats, is die naar Lon den op 13 en 14 september waar het orkest in de beroemde Prom-serie zal spelen, ook onder Edo de Waart. Ter inleiding van deze rubriek graag eens aandacht vooreen man die hier in Nederland eigenlijk altijd te weinig aandacht heeft gehad: Kenny Rankin, een telg uit de Amerikaanse pop-folk-scene van de jaren zestig, die zo langzamerhand is uitgegroeid tot een volbloed romanticus met een tamelijk unieke aanpak van songmateriaal. Kenny Rankin paart een nogal gepolijst, maar pakkend stemgeluid aan doorgaans subliem gitaarspel, en wordt daarin op zijn platen bijgestaan door een handvol knappe muzikanten. Het beste van zijn werk zag ik onlangs al met lede ogen meedogenloos in de uitverkoop liggen, zijnde de lp „Silver Mo -ning" uit 1974, die hier ïauwelijks aan de bak kwam. Afgezien van een ijzersi erke titelsong, verlustigde Rankin zich op deze plaat met zijn Braziliaanse gitaar op stukken als „Haven't we met", „In the name of love" en „Berimbau", die te zamen een zeer aangenaam soort latin-pop lieten horen. Een hele eigenzinnige kopie van Paul McCartney's „Blackbird" maakte dit album tot een luisterbelevenis die naar meer deed verlangen. Dat leek moeilijk, gezien de kwaliteit van zijn volgende lp „Inside" (1976), die eigenlijk een tikje teleurstelde. Kenny Ranklin Nu is er dan weer een nieuwe: „The Kenny Rankin Album" (Little David, nr. 59656), zijn zevende album in successie. De titel verraadt iets verzamelachtigs, doch dit is onjuist. The Kenny Rankin Album herbergt tien nieuwe songs, die hem op het lijf zijn geschreven. Naast drie eigen werken (waaronder de prachtige uitsmijter „Through the eye of the eagle") zingt Kenny een oudje van Hank Williams („A house of gold"), het in de jazzwereld vermaarde „Here's that rainy day", stukken van Stephen Bishop en Billy Preston, en andermaal een knipoog naar het onsterfelijke Beatle-oeuvre met een zeer geromantiseerde versie van Gearge Harrison's „While my guitar gently weeps". Het album is tot stand gekomen met de medewerking van zijn ontdekker Don Costa, die tot de elite van de Amerikaanse producers behoort (hij werkte o.a. met Frank Sinatra). Naar de arrangementen te oordelen komt dit de plaat ten goede; rest alleen de vraag of het nu al tijd is om van Rankin een echte „crooner" te maken. Hij heeft meer in huis. Passend in dit genre is ook de nieuwe lp van David McWilliams (Negram NR 152), Ier van geboorte, en sinds die tijd behept met een brokkelige, maar warme stem. Verwierf een aantal jaren geleden vermaardheid met zijn compositie „The days of Pearly Spencer" en legt zich sindsdien toe op het maken van eigen werk dat er wezen mag. Twaalf van die songs staan op dit album, en wat mij betreft extra attentie voor het smartelijke relaas in „North side of town", over zijn geboortestad Belfast. Guys and Dolls Twee platen zijner inmiddels verschenen van het per advertentie bijeen vergaarde zestal Guys and Dolls. Titels. ..There's a whole lot of lovin' "(Magnet 5005) en „The good times" (Magnet 5014). Drie mannen en drie vrouwen, die zich met een lichtgewicht repertoir op het pad der meerstemmige zang hebben begeven. Het resultaat is wel een tikje knapper dan bijvoorbeeld de prestaties van een Brotherhood of Man, maar haalt lang niet het niveau van harmoniegroepen als The Singers Unlimited. De conclusie luidt dat de vrouwelijke helft van het zestal over de meeste zangkwallteiten beschikt, en dat op beide elpees slechts één echt hoogtepunt valt te vinden, namelijk hun vertolking van (alweer) Paul McCartney's „She's leaving home". Pluche In de categorie curiosa deze week aandachtwoor het Groningsch Salonorkest „Pluche", dat onder dezelfde titel een langspeelplaat (Negram NR 154) heeft volgespeeld met llcht-klassieke stukken uit de Jaren twintig. Deze werkjes kwamen tevoorschijn bij een voorjaarsopruiming in de bibliotheek van het Noordelijk Philharmonisch Orkest, en dat verraadt dan meteen de herkomst van deze zeven met snorren en fondsbrilien uitgedoste muzikanten, die met kennis van zaken voortgaan op de weg die het Resistentie Orkest (van „Haagse Kringen") reeds insloeg. Straatmuziek van niveau, dat is te horen op de lp „Busker" van Irv Mowrey en Malcolm Watson respectievelijk een Amerikaanse gitaristen een Engelse violist, die elkaar in de Parijse metrotunnels ontmoetten en sindsdien gezamenlijk langs straten, pleinen en parken trekken om hun levensliederen te laten horen. Mooie liedjes, mooie teksten, verpakt in een discrete hoes (Riverdale NR 143). Tenslotte slechts een aanbeveling van de lp „Golden Soul", die is uitgebracht ten behoeve van de vluchtelingen in deze wereld. De opbrengsten van deze plaat, waaraan twaalf artiesten medewerking verleenden, zullen worden afgestaan aan de United Nations High Commissioner for Refugees, ofwel het Hoge Commissariaat voor de Vluchtelingen, dat onder de paraplu van de Verenigde Naties opereert, doch hiervan geen subsidie ontvangt. En toch is er een hulpprogramma voor vluchtelingen dat 42 miljoen gulden moet gaan kosten. Voiia

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15