Prof. dr. D. C. Mulder
leidt voortgezet gesprek over
wereldgodsdiensten
Hoe lang nog
kerknieuws?
Drieduizend Navigators
willen discipelen maken
Stuurgroep in Arnhem
oecumenisch straatwerk
VANDAAG
Zigeunerdominee liet prentjes
van heiligen vernietigen
VOORBUGANGEF
Tegen investeringei
in Zuid-Afrika
DONDERDAG 1« APRIL 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door Aldert Schipper
Tijdens de assemblee van de wereldraad van kerken, eind 1975 in
Nairobi, was er één sectierapport, dat door de plenaire vergade
ring niet onmiddellijk werd aanvaard. Dat betrof het rapport dat
sectie III had opgesteld en dat ging over de dialoog met
vertegenwoordigers van andere godsdiensten
Hoewel de Nederlandse algevaar
digde dr. Albert van den Heuvel het
rapport als ..voorzichtig" omschreef,
merkten anderen op dat het ver
staan zou kunnen worden als een
geestelijk compromis of als een kri
tiek op de zending De Noorse
bisschop Per Lónning eiste een her
ziene versie. Die herziening kwam er
niet. maar de sectie schreef wel een
J nieuwe inleiding tot het stuk. dat
voor het overige even zwak bleef als
tevoren.
De zwakte van het rapport kwam
voort uit de tegenstellingen, die bin
nen de sectie tot openbaring waren
gekomen. De ene groep stond vol
argwaan tegenover dialoog met le
den van andere godsdiensten, terwijl
de andere zeer geporteerd was voor
dit gesprek. Een vertegenwoordiger
van de laatste categorie, de metho
dist dr. Lynn da SUva uit Sri Lanka,
merkte op dat dialoog niet betekent
dat je iets van je geloof afdoet, maar
dat Je geloof er door wordt verrijkt
en versterkt.
De Franse ds. Roger Mehl riep ech
ter dat hij bang bleef voor syncretis
me. het opnemen van vreemde ele
menten In de eigen godsdienst, die
de kern van het geloof bedreigen
Toen het rapport tenslotte, voorzien
van een gerustellend voorwoord,
door de plenaire vergadering werd
aangenomen voor verdere studie en
actie, was iedereen het er over eens
dat het laatste woord over dialoog
met andere godsdiensten en ideolo
gieën nog niet was gesproken
Conferentie
I
j Sinds de assemblee werkte de afde
ling voor dialoog onder leiding van
de Indiase theoloog dr Stanley 8a-
martha verder en bereidde een grote
conferentie voor. die in de tweede
helft van deze maand gehouden
wordt in Tsjengmai. in Thailand.
Voorzitter van deze bijeenkomst zal
de Nederlandse VU-hoogleraar m de
godsdienstwetenschap dr. D. C. Mul
der zijn. die ook in Nairobi intensief
aan het beraad over de dialoog met
andere godsdiensten heeft meege
werkt.
Hij vertelt dat de tachtig deelnemers
aan de conferentie in Tsjengmai het
debat ln Nairobi willen voortzetten.
Onder de deelnemers zal opnieuw
een aantal vertegenwoordigers zijn
van de meer fundamentalistisch in
gestelde evangelicals, onder wie de
secretaris van de theologische com
missie van de wereldbroederschap
van evangelicals, dr. Bruce Nicholls
en de bekende evangelical Age Hol-
ter uit Noorwegen. Er zullen geen
mensen meedoen die andere
godsdiensten aanhangen, hoewel er
door verschillende ontmoetingen
wel contact met boeddhisten uit
Thailand zal zijn. Ook zullen de deel
nemers kennismaken met de Thaise
protestanten en katholieken
Eerste werk
De conferentie valt in twee delen
uiteen. De eerste dagen zullen de
deelnemers de stand van het gesprek
over de dialoog in ogenschouw ne
men en enkele inleidingen krijgen
over de manier waarop christenen in
dezelfde samenleving omgaan met
niet-christenen.
Dan komt ook de vraag aan de orde
hoe je van het evangelie uit tegen
andere religies aankijkt. In de
roomskatholieke theologie spreekt
men met meer gemak over de
heilswaarde van andere
godsdiensten dan bij de protestan
ten. die meer belangstelling hebben
voor de waarheidsvraag. Wanneer je
aanvaardt dat God ook via andere
godsdiensten, zoals het jodendom of
de islam, tot de mensen spreekt,
moet je je ook afvragen of zending
tegenover mensen die deze
godsdiensten aanhangen wel ge
rechtvaardigd is. Daarover spreekt
n»en ook in Tsjengmai. En tenslotte
zal men in de eerste vergaderweek
de vraag op tafel krijgen naar het
syncretisme
Vier groepen
Na deze eerste vergaderperiode
volgt er een waarin de deelnemers
spreken over de relatie tussen het
christendom en vier groepen andere
godsdiensten en ideologieën. In de
eerste groep wordt gepraat over de
verhouding tot joden en moslims, in
de tweede groep over hindoes en
boeddhisten, in de derde over de
verhouding tot de traditionele
godsdiensten en in de laatste groep
gaat het over de verhouding tussen
het christendom en de ideologieën.
In Europa wonen miljoenen mos
lims en joden. Daarom is de vraag
naar de dialoog met deze mensen
voor ons niet zonder belang. Maar
vooral ook de vraag naar de verhou
ding tussen de christenen en de aan
hangers van Ideologieën is van bete
kenen. Wij leven immers in ons we
relddeel tussen de mensen die gelo
ven in de ondernemingsgewijze pro-
duktie of in het nationaliseren van
de produktiefactoren (kapitalisten
en communisten).
Met anderen
Dat het nadenken over het gesprek
met andere godsdiensten en ideolo
gieën tegenwoordig zo ..in" is komt
doordat mensen met andere opvat
tingen zomaar tussen de christenen
inwonen. Moet je met deze mensen
tot een gezelllige samenleving ko
men of moet je hen zover mogelijk
van Je lijf houden? Het evangelie
zegt het een en ander over de samen
leving met andere mensen. Dat wil
liever dat de christen de wereld
dient dan met haar breekt.
Een volgende vraag is of God^uiten
de kerk en Israël nog elders nog
elders werkt. Moet Je andere
godsdiensten ongezien verwerpen of
wijst het evangelie een andere weg.
Zijn andere godsdiensten, zoals
sommige katholieke theologen zeg
gen, ook heilswegen of köm je God
daar niet tegen.
Het zijn vragen die. zo vertelt prof.
Mulder, ook reeds Abraham Kuyper
bezighielden, toen hU schreef over
de gemene gratie en de algemene
openbaring. „Maar het bleef ln die
tijd nog allemaal theoretisch," zegt
prof. Muider en hij zet uiteen wat er
sindsdien is veranderd aan oosterse
renaissance, het opduiken van (mos
lim) buitenlandse werknemers in
West-Europa en de vernieuwe be
langstelling voor de Joden. Het oude
imperialisme is voorbij, toen men
hier dacht dat Europa de religie
bezat en dat hier de geschiedenis
zich afspeelde.
Prof. mr. dr. D.
Mulder
jezelf .steeds afvragen welk stukje
van het geloof westerse folklore en
cultuur is en welk deel je niet kunt
opgeven."
Franje er af
Niet zo puur
We merken nu dat ook het Europese
christendom niet zo puur is als we
dachten en dat het vol zit van Griek
se en germaanse culturele uitdruk
kingsvormen. Als wij onze theologie
in Griekse vormen uitdrukken, mo
gen de Indiase theologen dat dan
doen in termen van de Vedanta-
filosofie7
Prof Mulder, die deze vraag op
werpt is niet zo bezorgd over deze
vormen die uit andere culturen
stammen. „We kennen in de kerk
het gevaar van de ketterij. Reeds in
de tweede eeuw moest de kerk kie
zen en dat is ze blijven doen. Ik moet
wel eens denken aan onze zendings
man J. H. Bavinck. die gezegd heeft:
„Pas als er ketterijen in de jonge
kerken ontstaan, dan kuil je zeggen
dat ze het evangelie verwerkt heb
ben. In het gesprek met aanhangers
van andere godsdiensten moet je
Prof. Mulder heeft langdurig (van
1950 tot 1965) in Indonesië gewerkt.
„Toen ik terugkwam merkte ik al
dat mijn geloof zittfi door deze ont
moeting van zijn franje had ont
daan. Ik wist steeds meer dat het
ging om de God, die zich heeft geo
penbaard in een mens die kwam ora
te dienen."
Is dat dan hetgeen je mensen als het
absolute in het christelijk geloof voor
houdt?
Prof. Mulder: „Je kunt niet veel
meer doen dan jezelf en anderen
aanbevelen dit heil te zien en het te
volgen. Daarbij moet Je bedenken
dat er mensen buiten het christen
dom zijn, die toch de underdog die
nen en daarin Christus hebben ge
volgd. Jezus wijst daar trouwens zelf
op in het evangelie van Mattheüs.
Christus blijkt incognito aanwezig
te zijn."
Maar wat is nu absoluut in het chris
telijk geloof?
„God is absoluut. Het is al wat moei
lijker te zeggen: Jezus is absoluut.
Denk maar aan de tijd van het Oude
Testament. Maar we moeten wel
zeggen dat je Gods barmhartigheid
nergens zo goed ziet als ln Jezus.
Maar als je dat tegen een jood of
moslim zegt. zul je zelf ook wel wat
van die barmhartigheid moeten to
nen. En dat is in het verleden te
weinig gebeurd."
Is dat een oordeel over de vroegere
zending?
„Nee. Iedereen is een kind van zijn
tijd. Er is met gewelidge toewijding
gediend. In de vorige eeuw stierven
de mensen ln de zending als ratten
en zij waren de enigen die onder de
melaatsen wilden werken. Maar het
westers meerderwaardigheidsgevoel
heeft veel moslims, hindoes en boed-
histen geërgerd. Het was de geest
van de tijd, zullen we zeggen. Als
Indiase christenen je dat nog eens
zeggen, voel ik met beschaamd. Ge
lukkig loopt die tijd nu ten einde.
Maar een positief punt van het ver
leden is dat er een wereldkerk is
ontstaan, zodat je nu met christe
nen uit andere culturen kunt spre
ken en hun kritiek kunt horen. Het
enige dat je kunt doen is jezelf en de
ander op te roepen, samen de weg
naar het rijk van Jezus te gaan.
Daarbij moeten we bedenken dat de
gezondene niet meer is dan 2ijn
meester en dat wij dus bereid moe
ten zijn de voeten van elkaar te
wassen."
door dr C. Rijnsdorp
kvk«l^k« per*
Zo'n tien. twaalf jaar geleden werd
veel gepraat en geschreven over
secularisatie. Men herinnert zich
o a. de vraaggesprekken, gevoerd
door toen nog dra. G. Puchlnger
met een vijftiental prominente fi
guren, voorafgegaan door een ma
gistrale historische inleiding van
prof. Rogier Christen en Secularisa
tie. Delft 1968)
De lezer behield er zijdelings deze
indruk van. dat het proces van ont
kerstening. al lang gaande maar
door de Franse revolutie van 1789
voor ieder duidelijk geworden na
twee wereldoorlogen in onze eeuw
een beslissende fase was ingetre
den. De kerk. enerzijds we
reldvreemd en anderzijds verbur
gerlijkt. innerlijk hopeloos ver
deeld en onzeker, was wat haar
invloed op het openbare leven be
treft in de verdediging gedrongen
en in het oog van velen uitgeran-
Onze westerse beschavtng. voort
gekomen uit het christendom, ge
raakte meer en meer van haar wor
tels los Niemand kwam toen nog
op de gedachte, de huidige petfode
van ontkerstening te vergelijken
met die van de kerstening in de
vroege middeleeuwen, vdor de tijd
van Karei de Grote. Bij eb komt
grond bloot, die er ongeveer zo uit
zag toen de vloed opkwam
Het actuele kerknieuws zit met de
neus op de gebeurtenissen van de
dag De beschouwingen in de ker
kelijke weekbladen zijn gebonden
aan lopende kwesties die uiteraard
om toelichting en afdoening vra
gen. Deputaatschappen moeten
om de vragen heen meer ruimte
scheppen, maar die historische en
theoretische ruimte is beperkt,
want men moet komen tot een ad
vies in 'een concrete aangelegen
heid.
Zo cirkelt het kerkelijk denken
rond ln een tamelijk nauw be
grensde horizon en ln afhankelijk
heid van de deelkerk waarvan men
lid is. En dat in een tijd dat de
algemene kerk zich zo nodig op
haar toekomst moet bezjnnen. Ze is
machteloos de ogen óp te slaan
naar de waarlijk grote vragen die
haar voortbestaan in een straks
ontkerstende samenleving raken
Ik schrijf dit naar aanleiding van
een recente dissertatie van dr J.
Davidse, getiteld Beds Venerabilis'
Interpretatie van de Historische
Werkelijkheid (VRB Drukkerijen
bv. Groningen. 198 blz Beda (Be
de). de eerbiedwaardige, was een
angelsakslsch geleerde, geschied
schrijver en theoloog (672-735). Hij
bracht zijn leven studerend en on
derwijzend door in het klooster Jar
row Zijn talrijke geschriften om
vatten bijna het gehele gebied van
de toenmalige wetenschap.
Natuurlijk moet men kenner van
de middeleeuwen zijn (mediëvist
noemt men dat) om dit specialis
tische werk. met vrijwel bij elke
volzin een noot. te beoordelen.
Voor de krantelezer is belangrijk,
dat we hier indirect een kijk krij
gen op het Noordeuropese christen
dom in opkomst. Toen zijn inzichten
gegroeid en beslissingen genomen,
die veelszins de toekomst hebben
bepaald en die vandaag bij wijze
van spreken worden drooggelegd
We staan bij Beda op een punt né
de ontbinding van het westromein-
se rijk en vóór de regering van
Karei de Orote. De kerk van Rome
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 059
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LE10EN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Van een medewerkster
ESSEN (Did.) Negenhonderd van de drieduizend deelnemers
aan het Europees congres van de Navigators in het Duitse Essen
kwamen met een speciale trein uit Nederland. Het ging op deze
conferentie over het maken van discipelen en het doel voor elke
deelnemer was drievoudig: dat hij zou inzien wat zijn eigen
unieke plaats is in Gods plan met de wereld; beter toegerust te
worden om Christus te dienen als zijn discipel, en: andere
mensen te helpen om discipel te worden.
congres zijn stafmensen aanwezig
die op eerdere congressen beslissin
gen inzake hun geloof namen
Uit de omvang van dit congres blijkt
ook de groei van de organisatie De
Navigators. Soortgelijke congressen
werden in 1970 met zevenhonderd
deelnemers in Engeland en ln 1966
met vierhonderd deelnemers in
Duitsland gehouden. Op de vraag:
wat is bet karakteristieke van De
Navigators en waarin verschillen ze
van andere christelijke organisa
ties 7 zegt vice-president James
Downing. respecUevelijk: door hun
grote gerichtheid op het kennen van
de bijbel en de toepassing daarvan
ln het eigen leven. En ln de waarde
die ze toekennen aan de mogelijkhe
den van de enkeling
In de vijftien speciale instructie
toespraken en in de drie-en-dertig
werkgroepen is bet thema discipe
len-maken verdiept en uitgewerkt
naar verschillende kanten, zoals dis
cipelen maken als echtpaar, onder
verpleegsters, in de plaatselijke
kerk. Zeer praktische zaken kwamen
eveneens aan de orde: hoe deel je Je
Ujd in. hoe begin Je een campagne,
enz.
Klimaat
De ervaring heeft geleerd, zegt de
heer Roger Anderson uit Londen, de
directeur van dit ECDM (European
Congres On Dlsciplemaking). dat
het klimaat van zo'n congres bijzon
der gunsUg Is voor het nemen van
ingrijpende beslissingen Op dit
in haar toenmalige gedaante is het
enige vaste punt voor leiders en
bekeerlingen, tot in Ierland en Brit-
tannla toe.
Veel is nog innerlijk tegenstrijdig
en diffuus. Het kernprobleem is de
verhouding tussen hemel en aarde,
eeuwigheid en tijd. Er loopt een
scherpe caesuur door de werkelijk
heid heen. De gelovige in Beda's
tijd beweegt zich op twee niveaus.
Het is moeilijk vast te stellen wat
de staat precies is en wat de koning
moet doen. Eigenlijk zou hij
monnik moeten worden. Er is trou
wens een koningin die zichzelf een
leven van onthouding oplegt.
Men voelt iets vibreren en dat is
ongelofelijk boeiend. Er ls een situ
atie in wording, die vandaag in
ontbinding verkeert. Met'een ver
wante vibratie als gevolg. Want
vandaag vraagt men zich af: hoe
kan de kerk tegelijk op de hemel en
op de aarde gericht zijn? Sommi
gen willen het gordijn naar boven
maar liever dichtschuiven. Verliet
men destijds de wereld, vandaag
verlaat men de kerk.
Een scheiding tussen boven en be
neden wordt Wfet meer aanvaard.
Het klooster heeft voor vele rooms
katholieken Zijn zin verloren. Was
het aardse leven destijds een nood
zakelijk kwaad, vandaag is aan
dacht voor hemel en hiernamaals
een lastige overbodigheid gewor
den. Wat de kerk doet is voor de
wereld nauwelijks nieuws meer.
vandaar de vragende titel van dit
stukje. Natuurlijk kan een vrijwel
ontkerstend Europa niet terugke
ren tot een of ander vóórchristelijk
heidendom.
En dat is het punt dat de beving
veroorzaakt. Er is iets volstrekt
nieuws in de wereldgeschiedenis
ren beschaving die in het christen
dom wortelt, heeft rich daarvan los
gemaakt en ls dientengevolge in een
soort luchtledig terechtgekomen.
Tegen deze achtergrond dient het
kerkelijk denken zich te bewegen.
De lezing van Davidse's dissertatie
heeft mij ln deze overtuiging ver
sterkt.
Van een onzer redacteuren
PARIJS De Spaanse predikant Cardona Gregori, de voorzitter van de
commissie voor de bescherming van het evangelie in Spanje heeft bij het
eigen ministerie van Justitie en bij de wereldraad van kerken geprotesteerd
over de veroordeling die de zigeunerdominee Pio Isidoro Munoz Rodriguez
heefV opgelopen.
Onder invloed van de prediking van dominee Pio had een groep zigeuners in
de buurt van Granada besloten afstand te doen van hetgeen zij waren gaan
zien als afgodendienst. De zigeuners verzamelden daartoe alle plaatjes van
heiligen, die in groten getale in hun wagens aan de muur zaten en
verbrandden deze „tekenen van afgoderij" op plechtige wijze, onder het
goedkeurend oog van de zigeunerdominee.
De pastoor van de nabijgelegen katholieke parochie ontstak in woede bij het
zien van deze ontheiliging en sleepte de zigeuners en hun predikant voor de
rechter. De vier zigeuners werden vrijgesproken, omdat zij krachtens hun
nieuwverworven geloof hadden gehandeld, maar de dominee kreeg een
boete van 15.000 pesetas, ongeveer 700 gulden en een leerverbod van acht
jaar opgelegd en hij verloor zijn burgerrechten. Het hooggerechtshof stelde
vervolgens in december 1976 vast dat de prentjes niet gewijd waren en dat
het verbranden ervan dus onmogelijk heiligschennis kon wezen. Het hoogge
rechtshof heeft echter tot nog toe geweigerd zich over de straf tegen
dominee Pio uit te spreken, hoewel de 8paanse regering krachtens een
decreet van 11 maart amnestie heeft verleend aan veroordeelden voor dit
soort misdrijven.
ARNHEM In Amhem-Centrum-
West heeft een interkerkelijke
stuurgroep een plan uitgewerkt voor
oecumenische ontmoetingen voor
bewoners van dezelfde straat. Be
gonnen ls raet drie ontmoetingen
van praktisch alle in een bepaalde
straat wonende gezinnen, kerkelijke
en niet-kerkelijke. De bijeen
komsten zijn gericht op een dieper
elkaar leren kennen, mede vanuit de
verantwoordelijkheid voor de jonge
ren en voor de maatschappij. Ze wor
den geleid door een r.k. wijkpastor
en een hervormd vrouwelijk gemeen
telid.
ROTTERDAM Memisazondag
1977 heeft bijna vijf miljoen gulden
opgebracht. Dit is een record, aldus
Memisa (medische missieactie).
Meer dan drie miljoen kwam binnen
uit rooms-katholieke kerkdiensten
en bijna twee miljoen aan giften via
bank en giro.
UTRECHT Zondag 1 mei wordtin
de hervormde kerkdiensten de Jaar
lijkse collecte „algemene diakonale
doeleinden" gehouden. De op
brengst ls bestemd voor binnen
landse diakonale projecten, zoals
hereniging van Surinaamse gezin
nen in noodsituaties, begeleiding
van studenten uit de derde wereld,
recreatlewerk. organisaties van zie
ken en gehandicapten, de landelijke
telefonische hulpdienst Korrelatie.
ERMELO Het confessioneel gere
formeerd beraad heeft een predikan
tenvergadering gehouden ter bezin
ning op koers, werkwijze en optre
den. Er zijn vier werkgroepen ge
vormd. die ziek bezig gaan houden
met het geestelijk leven van de ge
meente. het landelijk centrum voor
gereformeerd jeugdwerk, de Vrije
Universiteit en de theologische ho
geschool te Kampen, en het synkre-
DE FANTAST
Die KGB-man, die Rus, die zich
uitgaf voor een geheim agent vaniL,
Sowjet-Unie en die hier in bepaald
kringen zo'n warm onthaal kreeg. i.al
dan toch over de grens gezet. Gelijf J
hebben ze. Hij heeft toch al asiel in...
Duitsland. Als je hem geloven moe u
was één op de tien Nederlanders e«ie
Sowjet-spion. Ik overdrijf, dus
daarop hoeft niemand te reageren. B
Een paniekzaaier. Zelfs ons a
parlement was niet zuiver. Ook daipi
stikte 't van de gluurders en
fotografen van documenten, 't Wai
spannend genoeg. Maar nu hebben
ze er bij de vreemdelingenpolitie
blijkbaar toch genoeg van. Eindeli
ook eens een beslissing die hout
snijdt. Intussen gaan onze
gedachten wel uit naar
bovengenoemde kringen, radio- en
televisierubrieken, en kranten, die
maar al te graag hun kostbare tijd^i
ruimte ter beschikking stelden van
deze fantast, 't Was ook „gefunden^
Fressen", zoals ze dat uitdrukkenii i
het land waar hij nu hopelijk is. Ee Bi
ex-spion, die onthullingen deed. Oe™
van te watertanden. Zo houd je de
schrik er goed in en voorkom je dat
mensen vriendelijk gaan denken
over andere mensen. Want dat
laatste is alleen maar zwakheid en
weekheid. Daar koop Je niets voori
de internationale strijd van volk
tegen volk en voor je het weet, van
man (achter de knóp) tegen man
(achter de knop). Je moet nooit te
vroeg juichen. Voor je het weet bent
je beetgenomen. Maar Ja, laat ik er
maar een punt achter zetten want
weet ik veel of hij al niet meer rustl
ergens in Nederland zit. Wie houdt1
hem tegen aan de grens?
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Klaaswaal: M. Verduf
te Brakel, die bedankte voor Strijel
Aangenomen naar Vleuten: C. Hal
te 's Heerenhoek-Nieuwdorp.
Bedankt voor Uithuizermeeden:
C. van Dam te MaasdaÉ
Cillaarshoek; voor De Bilt: D. vfl
Boven te Amersfoort.
fl
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Hardenberg: Ti
Kruiter uit Lutjegast.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Loppersum i.c.m. Wes>
teremden: J. J. Poutsma, kand. 1
Nljega (Sm.): te Leerdam: P. J
Trimpt. kand. te Kampen; te On
nen. A. van Houdt, kand.
Zwijndrecht.
Bedankt voor Groningen N.: J. SlolL
man te Dalfsen. I
CHR. GEREF. KERKEN I
Bedankt voor Boskoop: drs J. Krulf]
te 's Hertogenbosch.
GEREF. GEMEENTEN I
Bedankt voor Middelburg: M._
Mondria te Waardenburg. Voor l
onville (Can.): A. Moerkerken
Nieuw Beijerland.
N
rUni*
"i
Joseph Honze
tisme. Het is de bedoeling, op 20
oktober te Ermelo de verschillende
praatpapieren te bespreken.
DRIEBERGEN Het landelijk
centrum voor gereformeerd
jeugdwerk heeft voor gespreksgroe
pen een discussiemap over energie
en kernenergie samengesteld. De 63
pagina's tellende raap bevat veel in
formatie over „kerken en kernener
gie" en ook uitgebreide liturgie-
suggesties. De Kwik-map „Wees
goed voor deze aarde" kost 3.50
(giro 47.50.60 t.n.v. gereformeerd
jeugdwerk te Driebergen onder ver
melding -van „Kwik-kernenergie").
BOGOTA Een bisschop in het
zuiden van Columbia heeft alle 2500
gelovigen in de plaats Vascual in de
ban gedaan, omdat zij de opbrengst
van een collecte voor een niéuwe
kerk niet af willen dragen. Er was
vierduizend gulden bijeengebracht,
maar toen besloot de parochie, dat
het geld beter besteed kon worden
voor plaatselijke sociale voorzie
ningen.
BRUSSEL Met zangbijeen
komsten in kerken ls het nieuwe
liedboek voor de Vlaamse kerkpro
vincie van de r.k. kerk gepresen
teerd. „Zingt Jubilate" bevat vele
liederen van reformatorischen huize.
Ook zijn vele uit Nederland af
komstige liturgische liederen opge
nomen. De bundel bevat ook een
bloemlezing van gregoriaanse mu
ziek. De eerste druk ls inmiddels al
uitverkocht Een liturgisch congres
in September in Gent zal de presen
tatie van het liedboek afsluiten.
FRIEDEWALD De afgevaar-
digdenconfereatle van Westduitse
evangelische studentengemeenten
heeft besloten een orgaan op te rich
ten voor contact met de studenten
gemeenten in de'DDR.
Voor de tweede maal in de gei
denis is in de Verenigde Staten e
zwarte rooms-katholieke geesteli;'
als diocesaan bisschop aangesU
Mgr. Joseph Honze (53). sedert v
jaar hulpbisschop van het bisdoj
Natchez-Jackson in de staat 1
sipi. is door de paus benoemd t
hoofd van het nieuwgevormde l
dom Biloxi in dezelfde staat. Vi£
1875 tot 1900 had Portland (MaJ
een zwarte bisschop, James Heal
Janani Loewoem
Ter nagedachtenis van de
caanse aartsbisschop Janani
woem, die op 16 februari in Oegai
vermoord werd, is in Engeland
fonds opgericht. Het zal onder n
studiebeurzen voor Oegandese tl
logen beschikbaar stellen.
WASHINGTON De leiders VI
twee van de grootste lutherse gro
pen in de VS hebben openbaar
maakt dat zij tegen elke verde:
Amerikaanse Investering in Zui
Afrika zijn. „Elke verdere invesl
ring versterkt alleen maar het «J
teem van apartheid dat zo duideli
de zwarte bevolking onderdruk!
hebben Robert Marshall ert Da*
Preus gezegd, die respectieveli
voorzitter van de lutherse kerk
Amerika en van de Amerikaan
lutherse kerk zijn. Zij waren kort(
leden twee weken in Zuid-Af rik»