Dus u wilt'n luxe Opel Rekord met een gratis schuifdak? Dat kan. Uit brieven van lezers Trouw HERBESAN Weet hi] dan niet dat het stof. dat wt] dagelijks uit onze huizen probe ren te verwijderen door middel van stofdoek en stofzuiger heel ander stof is (..pulvis") dan de stof (mate ria") van de „stoffelijke resten"? Als de geest (of de ziel) het menselijk leven verlaat, rest alleen nog de ma terie. de stof (niet het stof) hoe dier baar ons deze gebleven materie, de ze stoffelijk rest, dit lichaam ook mag wezen. Wat deze uitdrukking te maken heeft met „ontluisterend spreken over de mens" en met mi nachting voor het lichaam ontgaat mij ten enen male. Dit hele. op opge wonden toon geschreven artikel be rust op de foutieve gelijkstelling van het en de stof. Vordea Aantjes (1) Korte dukiebjk geschreven, liefst aan één kant getypte, boeven kunnen worden gestuurd naar. Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeid. J. C. Kloosterboer BUthoven Grong In het artikel van de heer Reuge- brink „Vermogenswinstbelasting en grondpolltlek" staat dat landbou wers hun grond onbelast kunnen verkopen. En dat niemand weet waarom de landbouw deze voor keurpositie heeft. Een bedrijf, onge acht wat voor één. kan op zijn Inves teringen afschrijven. Een boer mag dat niet, wat betreft zijn grond. Ook Is het rendement van de grond prak tisch nihil: plus minus 1 procent. Is het dan niet billijk dat de landbou wers in deze een uitzonderingsposi tie hebben? ZnltfwoMe J. Schelhaas Voetnoot Met grote voldoening las ik in Trouw van 4 april: „Duitse voetnoot bij Heldelberger. De zin in Zondag 30 „een vervloekte afgoderij" heb ik altijd gevonden als onbarmhartig en onchristelijk. En ik hoop van ganser harte dat onze synodes zich niet alleen bulgen over deze kwestie, maar ook de knoop doorhakken eve nals de synode van Rheine dit ge daan heeft. Als er in een krant, ook al is het in een Ingezonden artikel, een felle aanval op de politieke zienswijze van mr Aantjes wordt gedaan, dan is dit een ieders recht. Als er echter in het gehele stuk slechts onwaarhe den worden geschreven, dan is het de taak van een van zijn medepartij genoten (hier Arjos) de scheefge trokken berg weer recht te zetten. 1. Als de heer Paarlberg regelmatig naar politieke (getinte) uitzendin gen zou kijken en luisteren, dan zou hij zijn eigen (wijze) woorden over maatschappelijke orde, taalbederf, tutoyeren, discipline en afgunst kunnen gebruiken om de denkbeel den (en het gedrag) van de heer Aantjes weer te geven. 2. De heer Aantjes loopt niet „weg met links". Hij loopt indien moge lijk met PvdA (PPR bijna al afgeval len) naar een einddoel: regeren zoals de meerderheid in Nederland (CDA en PvdA is groter dan CDA en WD) het graag ziet, echter met vasthou den aan de essentiéle punten voor een AR of CDA politicus (b.v. abortus) Assen Jan Koops G. W. Luimes Aantjes (2) Van A. tot Z. ben ik het eens met het stukje van de heer Paarlberg in „Trouw" van 7 april. De heer Aan tjes waarschuwt wel laat maar misschien nog niet te laat omtrent hetgeen hij gaat doen wan neer de conservatieven ln het CDA niet naar zijn pijpen willen dansen. Ontelbaar zijn degenen, die tegen mij hebben gezegd: „Ik weet niet op wie ik dit keer zal stemmen." Kort om het wordt weer spannend. Rijswijk mej. J. C. Hoekveen Zelfonderzoek kerk •Naar aanleiding van het oecume nisch beraad „Zending in Neder land": Kerk. we willen je graag hel pen, we weten aan den lijve wat het ls. alleen te staan, te moeten worste len. zodat wij hopelijk samen uit de moeilijkheden geraken en na afloop kunnen zeggen: nu zijn we pas echt samen onderweg kerk. Kerk, Je dic teerde toen, daar kan Je niet mee doorgaan. Kerk en gezag, wij had den Je op een hoge toon gezet, ook wij. leken, waren schuldig aan de nu heersende toestanden. Kerk. de gro te massa van het kerkvolk begreep Je niet en haakte af of werd sleurge- lovige. Het kan anders: gewone, ar me, eenvoudige meisjes en Jongens de kans geven verkondigers van Gods Woord te zijn. In en vanuit de kerk kunnen zij veel voor hun men sen betekenen. Ook zij zijn Gods volk. Kerk. we zijn onderweg naar het Jaar 2000. De tijden veranderen, de geest, de mentaliteit. Wees niet te zelfverzekerd als leiders, wil weten wat er onder uw mensen leeft, en ga daarmee aan het werk. Daarin zijn vele gelovigen, die zwak stonden, teleurgesteld. Kerk. in moeilijke da gen heb lk u pas goed leren kennen. U hield zich op een afstand en was niet daar, waar u wezen moest, geen tijd, geen tijd. Kerk, je luisterde niet meer. Luisteren ls een grote kunst, dan kan men ook daadwerkelijk, directer helpen. Kerk. Je verbood dit en je verbood dat. met de bedoeling goed te doen. Maar het werd een gebeuren tussen wal en schip. Kerk, laat vrouwen ook meer meedenken en doen. Zouden die niet ln staat zijn een goede preek in elkaar te zetten? Laat hen de vastenbrieven vooraf toetsen. Amsterdam A. M. DeUemijn Synode en IKON (5) Terecht wees de heer De Groot in brieven van lezers op het feit, dat de leden der kerken een staalkaart van politiek denken vertegenwoordigen. En links is nog steeds een minder heid. Maar het bestuur der IKON' liet toe, dat het linkse deel de IKON vertegenwoordigt. Dr v. d. Heuvel schopt altijd graag tegen regerings systemen, die het met de democra tie niet zo nauw nemen, waar een minderheid haar oplegt aan een meerderheid. Maar vindt hij dit nu democratisch? Hoofddorp G. v.d. Wateren Synode en IKON (6) Als ik al die kritiek op de IKON lees. moet ik onwillekeurig denken aan het verhaal uit Lukas 6 vers 6-11, waarin de mensen zo kritisch letten op Jezus om te zien of hij „de man met de verdorde hand" op de (lees: hün) Sabbath zou genezen. Beste critici, als de kerk wat beter haar IKON-functie had verstaan en zich niet zo polltiek-economies aan de zijde der aardse machten had geschaard, zou de kritiek van Marx op de kerk als een tang op een varken hebben geslagen, óf en dat is nog veel waarschijnlijker nooit zijn geuit. Kortom, de kerk is voor een groot deel verantwoordelijk voor het verschijnsel Marx. De IKON haalt slechts in op een terrein waar de kerk achterop is geraakt! Den Haag George Tanis Israël De heer Van Doorne schrijft „Israël: benarde veste" en over het raadsel waarom de Arabieren de Staat Is raël wil vernietigen Maar degenen die de Bijbel kennen en als het Woord van God geloven, voor dezen is dat geen raadsel. Ja, Israël wat strijder Gods, betekend, beslaat slechts een half procent van de onmetelijke ruimte die de Ara bieren ter beschikking hebben. Wat hebben ze daarmee gedaan? En wat heeft Israël gedaan? Van begin af aan met man en macht, met bloed en tranen gewerkt om dit eigen stukje land zo produktief mogelijk te maken. Het kleine stukje land dat ze toe gewezen kregen, en waar ze zo rijk mee waren, met die kleine rust plaatsje, na eeuwenlange omzwer ving, verjaging en uit moorden. De vijand heeft veel van dit dappere volk kunnen leren, ze waren altijd behulpzaam ook tegen hun vijan den, die hen dra van alle kanten benarden, en aanvielen. Ze moesten altijd maar weer naar de wapens grijpen, om hun eerlijk erfdeel te verdedigen, terwijl ze niets liever deden dan werken in vrede. Als al die Arabieren dat ook eens gedaan hadden ln plaats van oproer te kraaien Leiden Els van Houwelingen Sedermaal (3) Dat de heer F. L. Stolk beweert dat de Joodse dag begon (begint) met de avond, is Juist. Maar we moeten m.i. niet te vlug klaar staan om te zeggen dat het sedermaal, in Handelingen 20 vers 7, op de nu zo genoemde zaterdagavond viel. Een vergelijking van Johannes 20 vers 19 met het verhaal van de Em maüsgangers. Lucas 24 vers 28-40, maakt duidelijk dat het toen óók de gewoonte was om de avond bij de vóórgaande dag te betrekken, en te betitelen als „de avond van de le dag der week", enz. Als we met deze Bijbelse berichtge ving nog eens Handelingen 20 vers 7 lezen, dan hield Paulus het seder maal nó middernacht, düs, op maandagmorgen. Schiedam H. van Holten Bevolkingspolitiek (4) Het ls onchristelijk om in een dicht bevolkt land zo buitensporig veel ruimte voor het eigen nageslacht op te eisen. Hier had van kerkelijke zijde al jaren eerder op gewezen moeten worden. Hetzelfde geldt in het groot. De natuur van onze pla neet is al te zeer aangetast wegens de sterk toegenomen wereldbevol king. Die bijbelteksten slaan op een totaal andere toestand. Oegstgeest G. W. J. Braat-Bertel Bevolkingspolitiek (5) Het is mij opgevallen, dat Prof. Ros- cam Abbing nog al veel kritiek krijgt betreffende de bevolkingspo litiek. Deze kritiek komt dan voor namelijk voort omdat deze politiek niet bijbels zou zijn, gelet op de TROUW/KWAR1 tekst: gaat heen én vermenh U. Dit werd dan wel gezegd^ dat de wereld nog wel aan F stond. Bovendien is er s- schepping wel zo veel vef dat zulks tegenwoordig nog gezegd kan worden. De vn- ken omtrent milieu en vj. spreken hierbij duidelijke ger vind ik het feit, dat def maar voor een klein gedeel] verband wordt gebruikt eL natuurlijk helemaal niet want ditzelfde wordt ook ge gen alle dieren terwijl de zee en walvissen maar mooi wo geslacht, om er slechts tweéj men. Helaas lees ik daarc ingezonden stukken, in di nooit iets! Den Haag G. H. Hoefnagels De woorden die prof. dr G. nagels, volgens een der ve vers in „Trouw" van 2 april, ken zou hebben over de aj van de justitie voor de porn zijn in één woord verbijster I Omdat de justitie de handen hebben aan de bestrijding roïnehandel, enz. zouden dai strijding van de pornpgra: achterwege moeten blijven, aardige stelling, waarvan de burger niets begrijpt. Die grafie is inmiddels niet zo o dig, als prof. H. ons wil doe ven. Elke krantenlezer heeft nis van kunnen nemen, ho tijd geleden op Katendrech de oorspronkelijke bewone harde strijd moeten voeren souteneurs en andere exploitanten, jonge-mannei het zien van sex-films overpi de straat opgingen en de f i vrouwelijke bevolking aanra Prof. H. zegt dan voorts ó.a. apodictisch, dat het gezin wi CDA voor pleit, nauwelijks h< jaar bestaat. Nu laten wij het aan kerk en of cultuurh over, deze bewering en wat voorafgaat op haar juistheid t sen. Voor de gewone man voldoende te weten dat de een seksueel leven, zoals de pij. rafie ons voorschotelt ontmj als „afgoderij". Rotterdam J. C. van Ge met z'n 955 000 intensieve lezers en lezeressen EEN ONMISBAAR ADVERTENTIE MEDIUM kruidenthee JUWELEN. GOUD •n ZILVER IN- EN VERKOOP H. W. DAMES t 1#. W «3-32 Handlichting Bij beichikking van de Kanton rechter te Hilversum dd 6 april 1977. lijn aan Joannes Ludow cus Pieter Stavast, geboren te Rotterdam op II februari 1957. wonende te Hilversum, van At mondelaan 36. de navolgende rechten van meerderjarigheid verleend: Het tezamen met zijn zuster Margriet Stavast, schip per. geboren te Weert op 9 fe bruari 1954. woonplaats heb bende le Hilversum, van Al- mondelaan 36. aangaan van een vennootschap onder firma ..WUmar" gevestigd te HUver sura ten doel hebbende het voor gemeenschappelijke reke ning exploiteren van een bin nenscheepvaartonderneming een en ander tn de ruimste zin achtneming van het bepaalde bij artikel 235 Boek I van het Burgerlijk Wetboek De Griffier van het Kanton terecht te Hilversum. ZATERDAG 9 APRIL 1977 Stof (3) Het stukje van ds M. Oroenenberg van 6 april betreffende „Weg met die afschuwlijke uitdrukking" is mij uit het hart gegrepen. Ik ben bUJ dat ds Oroenenberg dit nu eens schreef. Zo gauw een mens ls overleden wordt gesproken van het stoffelijk over schot Ds Buskens zei eens terecht er wordt maar gesproken over „stof felijk overschot" maar dat is het gezicht dat we zo hebben lief gehad, de handen die we hebben gestreeld en de mond die we hebben gekust. Ik voor mij, heb ais ik bij een baar stond nooit gedacht over .«stoffelijk overschot" maar over de mens die Inderdaad nog niet tot stof is over gegaan. Amsterdam T. Moonet*—van Alewijk Stof (4) Ds Oroenenberg schrijft dat het hoog tijd wordt dat de uitdrukking ..stoffelijke resten" zo snel mogelijk verdwijnt. Bij mij, en lk geloof velen met mij roept deze uitdrukking een hee! andere gedachtenwereld op. Ds Oroenenberg schrijft: Iemand van wie Je zielsveel gehouden hebt is plotseling veranderd in wat stoffelij ke resten. Nu. lk geloof dat dit Inder daad zo is. De dode die daar ligt ls niet meer degene waarvan we zoveel gehouden hebben. Dat kan (b.v. bU een ramp) plotseling veranderen. HIJ of zij is er Ineens niet meer. Waarom moet men bij begrafenis sen toch altijd het dode lichaam zien InplaatA van het beeld vast te houden van toen hij nog leefde (nog bU ons was). Zou het niet beter zijn dat we eens meer bedachten dat de ziel die het dode lichaam verlaten heeft en als het goed ls. daar ls waar geen ram pen en geen dood meer zullen zijn. Met deze verwarmende gedachte kunnen we de doden laten rusten. Stecnderea B. Achterkamp Stof (5) Dat ds Oroenenberg de uitdrukking ..stoffelijke resten" lelijk vindt en deze graag zou willen verbannen is zijn goed recht Maar dat hij ons probeert wijs te maken, dat wij bij het woord ..stoffelijke resten" aan ..restjes stof denken en aan de stof zuiger die snel en grondig alles op ruimt" ls lichtelijk verbijsterend. Als u snel genoeg bent, kunt u deze Opel Rekord, met 2 of 4 deuren, aanschaffen met een gratis schuifdak zonder daarvoor één cent bij te betalen. Dit Opel-Voor- jaarsaanbod is eenmalig en de serie beperkt. Op die manier wil Opel alvast met u het voorjaar inluiden. Maar dan moet u wel snel zijn. Stap nu naar uw Opel-dealer en beslis. A. B. de Haan, oogarts Afwezig van 10 april tot 2 mei. Vanaf 2 mei wordt de praktijk aan het nieuwe adres: Valeriusstraat 163 voortgezet •2.0 liter motor«halogeen-kop- lampen«halogeen-vèrstralers»van binnen uit verstelbare buitenspiegel «kaartentas in portier«vinyl-hoofdsteunen «bumper- rozetten vóór en achter«elektrische ruitesproeier met intervalschakelaar zijstrippen met rubber inleg «schuifdak (met ventilatiestand)«2-deurs f 19.120,- «4-deursf 19.720,-. Deze modellen zijn beperkt leverbaar. Prijzen incl. BTW, af General Motors.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 14