Een preek van Henny Visser
IVï
Üh
Onder de argusogen van Romeinse Curie
Wapenembargo
gevraagd tegen
Zuidamerikanen
Orgelmaniak actief
in Engeland
LAND ONDER
GODS HAND
Bomen
Getsemane
verduren
eeuwen
H. M. Kuitert: Wat heet geloven?
Van Leer noemt rapport
OSACI onnauwkeurig
R.K. kerk bekeert
geen joden meer
VAN DA ACS'
VOOI
RBUGANGf'
VRIJDAG 8 APRIL 1977
KERK
Trouw/Kwartet
door A. J. Klei
In de mooie jaren dat
dominee H. A. Visser ons in
volle jeugddiensten uitlegde
wat het gebod ..Gij zult niet
echtbreken" allemaal inhield,
maakte zijn collega Buskes
deze reclametekst voor hem:
..Geen huwelijksnood geneest
gewisser.dan in een preek van
Henny Visser".
Ik meld met nadruk dat ik de titel
boven dit stukje dééruit haal. want
zelf zou ik het niet over Hènny
Visser durven hebben Vooral niet
nu ik Present, het kerkblad der
Amsterdamse hervormden heb
gelezen hoe dominee H. A. Visser in
kloeke taal te kennen geeft, dat hij
het tegenwoordige drukke gebruik
van vóórnamen volstrekt
verwerpelijk en zelfs zondig vindt.
Er bestaan in ons land
vierentwintig dominees Visser, ik
heb het nageteld in het register van
Van Alphens Nieuw Kerkelijk
Handboek en daarbij de Visschers
(met sch dus» niet meegerekend,
hoewel je het verschil tussen Visser
en Visscher alleen maar kunt zien
en niet horen Welnu, de tronie van
het lot wil dat uitgerekend H A
Visser, deze strijder tegen het ijdel
gebruik (want zo noemt hij het) van
iemands voornaam, de énige van
dit vieren twintigtal is. die altijd
metz'n voornaam wordt
aangeduid
Ik weet niet of dominee H. A Visser
hieronder lijdt. Gelet zijn visie op
het voornaam-gebruik moet ik
aannemen van wel. Ik meende
altijd dat het soort van
onderscheiding was: je had een
grauwe massa dominees Visser,
maar daar toerende er ééntje
bovenuit en dat was niet zomaar
een dominee Visser, maar dat wa s
Henny Visser. Een aantal jaren
terug ben ik eens opgebeld door
een nijdige abonné. We gebruikten
in de zaterdagse rubriek
..kerkdiensten" nooit voorletters
en nu stond er dat in de Oranjekerk
dominee Visser preekte. en dan
moest je als krantelezer maar
afwachten of Je Henny Visser kreeg
of (en ik citeer letterlijk) „een
gewone dominee Visser".
Maar dominee H. A. Visser zelf
keurt dit woordgebruik streng af.
Hij komt ertoe hiervan te getuigen
omdat hij op de televisie had
gezien en gehoord, dat minister
Vorrink tegen een wachtende
journalist zei „Vraag het maar aan
Joop", en daarbij kennelijk op
minister-president drs J. M. den
Uyl doelde. Dominee Visser wil, als
ik goed begrijp, niet terug naar de
tijd dat we allemaal bogen als
knipmessen zodra een
hooggeplaatst persoon zich liet
zien. maar hij heeft toch (alweer:
als ik goed begrijp) enig heimwee
naar het moment, waarop hij als
student met minister Slotemaker
de Bruine in een open calèche door
Groningen reed. De voornaam van
de minister was een diep mysterie,
„ok al plachten we onder elkaar
heel oneerbiedig over Blotemaker
de Schuine te spreken", zoals
dominee H. A. Visser opbiecht
Maar op dat „Vraag het maar aan
Joop" terug te komen, naar
aanleiding daarvan schrijft
dominee Visser in Present:
„Ik vind dit niet alleen belachelijk,
onecht en een zielig lonken naar
populariteit, zoals ik 't al netzo
belachelijk vind wanneer andere,
minder belangrijke figuren, met
hun voornaam exhlbltioneren. ik
vind 't bovenal een miskenning van
de naam. die voor mij nog altijd
iets met het wezen van zijn drager
heeft uit te staan. Je naam. dat ben
je zelf, zoals je je aan je echte
vrienden durft te openbaren. Zoals
we de naam van God niet ijdel
mogen gebruiken, omdat we dan
aan God zelf komen, zo moeten
mogen we onze eigen naam niet te
grablle gooien en tot
allemans-bezit degraderen.
Vandaar dat ik de uitdrukking
'vraag het maar aan Jaap' stijlloos
vind in de mond van mensen die
geroepen zijn ons volk te regeren.
Maar misscnien toont dit ijdel
gebruik van iemans voornaam
weer eens aan. hoezeer ons volk
geseculariseerd is."
We zien. dat dominee Visser nog
verder gaat dan zondag 36 van de
Heidelbergse Catechismus. Hij wil
ook het publieke gebruik van
voornamen „helpen weren en
verbieden". Ik snap dit niet, ik
ervaar het gebruik ervan eerder als
blijk, van genegenheid en soms ook
van eerbied. Dominee Visser is in
1945 met zes collega's („Wat bezielt
ze?") tot de SDAP toegetreden.
Welnu, hij zal oude socialisten toch
wel eens hebben gehoord over
„Pieter Jelles", en dat was dan niet
zielig of belachelijk, maar een
uiting van eerbiedige
verbondenheid met hun leidsman
(je kon het woensdagavond bij een
terugblikkende VPRO-televisie
nog eventjes meemaken). En wat er
„werelds" aan 't gebruik van
voornamen is, ontgaat me
volkomen. Ik vreest juist dat je van
secularisatie moet spreken als de
mensen iet meer weten dat H. A.
Visser Hènny Visser is.
H. A. Visser
ADVERTENTIE
UTRECHT Een groep kerke
lijke en andere organisaties
ADVERTENTIES
Hervormd
Nederland
0e23 week m Hervormd Nederland
oa:
Interview met
Abel Herzberg
Beckers »ern<euwmgon hoeven me»
&ed»e<gond tc zqn
N-euwe levensstijl een eipiostel poMiek
Ontwikkelingshulp Oq overheid me»
veikg
Een chritteiqk antwoord op het kapita
lisme
Hoe Of Schriften verder worden ge-
Oo geschiedenis van de Messe-gotven
Ik abonneer mi| op HN vraag een
proefnummer
NaSm
Straat
Piaats
Tet nr
Ab prqs f 31." per haitiaar
Zonder postzegel verzenden aan
Antwoordnummer 1776 Oen Haag
Bellen kan ook: 070 - 512111
HN la ook In de loaae verkoop ver
krijgbaar TR-K
impressies uit Israel
door ds J. J POORT
w i
Dc schrijver had |tren fototoestel btj
.:rh in Israel Ook geen filmcamera
Hij schreef drn schriften vol en
daaruit groeide dit boek Een boek.
zoals er nog niet over Israel was:
hoogst origineel' Over de vogels op
Golgotha Het kinderschoentje met ge
broken vetert je uit de concentratie
kampen. in di- glazen vitrine van Yad
Vashem Dt El Aksamoskec. verboden
voer kinderen f'asen vieren op
Kerstmis in Bethlehem Een preek op
en strandpaal aan de Rode Zee Dc
Sinai en wat een gigantisch bergbe
klimmer Mozcs moet zijn geweest Veel
bijbelteksten krijgen verrassend nieuw
licht Meeslepend en indringend ge
schreven'
fraaie paperback.
128 blr. met unieke
foto's van Joop Sterk. 10 90
Verkrijgbaar bij de boekhandel of bij
t'ITGEYCRIJ J T van den TOL
DORDRECHT
Voorstraat SH - Postbus 63 Tel
078 395S8
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
vraagt in een brief aan de Ne
derlandse regering om geen
wapenuitvoer meer toe te
staan naar een negental La
tijns Amerikaanse landen
De oproep aan de Nederlandse rege
ring is ondertekend door het mode-
ramen van de raad voor zaken van
overheid en samenleving van de her
vormde kerk. de Nederlandse missie
raad en het secretariaat ontwikke
lingssamenwerking van de gerefor
meerde kerken. Verder staan er de
namen onder van het Brazilië-
comité. het Chili-comité. Clat-
Nederland, Kerk en Vrede. SJaloom
en X-Y-beweging.
De briefschrijvers menen dat de Ne
derlandse regering een bijdrage
moet leveren aan het herstel van de
democratie in Haïti. Guatemala. Pa
raguay. Nicaragua (landen die al
meer dan twintig jaar dictatuur ken
nen). en verder Brazilië (militaire
dictatuur sinds 1964). Bolivia (sinds
1971». Uruguay (sinds 1973). Chili
(sinds 1973) en Argentinië (sinds
1976)
Geen steun
De briefschrijvers vragen de Neder
landse regering geen militaire steun
aan deze regimes te verlenen. Zij
noemen: het niet leveren van urani
um aan Brazilië, het niet verkopen
van wapens, b.v oorlogsschepen of
vliegtuigen, richt- en communicatie
apparatuur of patenten op wapen-
apparatuur.
De regering wordt verder gevraagd
in de VN een initiatief te nemen om
tot een wapenembargo te komen.
Ook willen de briefschrijvers dat in
ons land wetten komen waarbij Ne
derlandse bedrijven verplicht kun
nen worden inzicht te geven in hun
buitenlandse investeringen, waarbij
die bedrijven verplicht kunnen wor
den hun werk in die landen op te
schorten.
De regering wordt gevraagd niet
langer faciliteiten voor investerin
gen en handel in die landen te verle
nen en steun te geven aan groepen
die zich inzetten voor democratie in
die landen.
Wie steun aan deze oproep wil geven
kan handtekeninglijsten aanvragen
bij het coördinatieadres van de ac
tie. Nieuwe Gracht 47. Utrecht.
Zojuist verschenen:
Prof. dr K. J. Popma
GESTOORDE WERELD
De niet-medicus staat anders tegen
over de vraag wat nu eigenlijk ziekte
is. dan de geneesheer. Over het
onderwerp „wat is ziekte?" bestaat
zo goed als geen literatuur. Dit was
voor de theoloog en filosoof Popma
aanleiding er over na te denken.
Daaruit is dit boek ontstaan, dat zich
bezighoudt met de medische ethiek.
Uitgangspunt en richtinggever van
de auteur is wat men zou kunnen
noemen een „Bijbels realisme".
Toch is „Gestoorde Wereld'' geen
filosofische studie, maar veeleer een
gewone levensbeschouwelijke ont
boezeming.
Inhoud: Inleiding. Gestoorde licha
melijkheid. Houvast aan de waar
heid. Ziekzijn en cultuur. Menszijn en
demonie, Verstonng, Lichaam en
ziel. Euthanasie. Ethiciteit. Leven en
dood. Verzorging. Wijze onwetend
heid.
Een handreiking ter motivatie van
ons zijn als mens.
Paperback 160 pag. 18,95.
Verkrijgbaar bij uw boekhandelaar of
rechtstreeks bij de uitgever
TlY\ Wy\se
Benedictus
j Antwoordnummer
1000 Hilversum
(geen postzegel nodig)
JERUZALEM De olijfbomen
in de tuin van Getsemane zijn
waarschijnlijk dezelfde als
waaronder Jezus en zijn disci
pelen hebben vertoefd. Een we
tenschappelijk onderzoek heeft
aangetoond, dat de bomen meer
dan tweeduizend jaar oud zijn.
Het onderzoek is gebeurd aan
de universiteit van Californië.
Daarheen zijn de wortels gezon
den van twee bomen die een
halve eeuw geleden zijn doodge
gaan. Ook de Israëlische boom-
deskundige professor Sjimon
Lavi heeft verklaard, dat de bo
men in het hof van Getsemane
zeker een tweeduizend jaar oud
zijn. ..Maar ze kunnen nog ou
der zijn".
De bomen meten zo'n zes meter
in het rond. Professor Lavi werd
te hulp geroepen, omdat de acht
bomen sporen van een ziekte
begonnen te vertonen. Hij heeft
geadviseerd de bomen te snoei
en en dierlijke mest rondom de
stammen te verspreiden om het
uitdrogen van de bladeren tegen
te gaan. Sinds de bomen licht
zijn gesnoeid, is een verbete
ring in de gesteldheid van de
eeuwenoude bomen ingetreden.
ADVERTENTIE
Wegens enorme belangstelling
vrijwel gelijktijdig 1ste en 2de druk
verschenen van
structuur en herkomst van de chriatell|ke geloofsuitspraken
232 bladzijden, paperback, 19.75
uitgave van TEN HAVE, Baarn - mi in de boekhandel
AMSTELVEEN President-directeur Oscar van Leer van het
verpakkingsconcern wil dat zijn bedrijf in Rhodesië blijft wer
ken ondanks de sancties die de VN tegen het land heeft uitgeroe
pen. Hij heeft dat gezegd in de IKON-rubriek Kenmerk naar
aanleiding van de verschijning van een rapport over zijn bedrijf.
Het rapport is opgesteld door OSA
CI. het oecumenisch studie- en actie
centrum voor Investeringen, in
opdracht van de kerken in Amstel
veen. de vestigingsplaats van het
Van Leer-concern.
Oscar van Leer meent dat de Rhode-
sische regering in principe bereid is
een multiraciale samenleving te aan
vaarden. Volgens hem zijn over een
aantal jaren de moeilijkheden ach
ter de rug „en dan zullen wij nog
altijd in het land zijn." De heer Van
Leer vindt ook dat zijn concern be
drijven dient te sUchten in de zoge
naamde thuislanden in Zuid-Afrika
om daarmee mee te werken aan een
..eerlijke en consequente ontwikke
ling".
Het Van Leer-concern heeft op ver
zoek van OSACI weinig gegevens
over het bedrijf prijs willen geven.
De heer Van Leer vindt het rapport
thans onnauwkeurig. Volgens hem
bevat het naast een aantal waarhe
den een te groot aantal halve waar
heden. Hij betreurt dat het rapport
niet eerst met de leiding van het
bedrijf is doorgesproken.
ROME (AFP) De r.k. kerk stelt
zich op het „bijzondere en definitie
ve" standpunt, dat zij afziet van
iedere bekeringspoging onder joden.
Dit is bekendgemaakt in een offici
eel communiqué van de internatio
nale commissie voor contacten tus
sen de r.k. kerk en het jodendom. De
commissie vergaderde vorige week
twee dagen in Venetië.
LONDEN De kerkorgels in
Hertfordshire ten noorden van Lon
den dreigen tot zwijgen te worden
gebracht door een Vnaniak, die ze
berooft van pedalen, pijpen en ande
re onmisbare onderdelen. De politie
denkt, dat de dader zelf een groot
orgel aan het bouwen Is. Zij heeft een,
beroep gedaan op het publiek in
Hertfordshire, de man te helpen pak
ken, „voordat hij alle orgels in het
graafschap tot zwijgen heeft ge
bracht".
UTRECHT Het r.k. aartsbis
dom Utrecht gaat werken aan de
benoeming van maximaal zestien
pastores voor het bedrijfspastoraat.
De diocesane pastorale raad beval
aartsbisschop Willebrands een
eerste experimenteel vijfjarenplan
aan. Daarbij tekende de raad aan.
dat de bedrijfspastores niet in een
isolement mogen raken. Zij zullen
door de hele kerkgemeenschap in al
haar geledingen moeten worden ge
dragen. Met hun ervaringen kunnen
zij dan van groot nut zijn voor hun
collega's in het parochie-pastoraat.
VELP De stand van ds H. J.
Hegger's actie „100.000 nieuwe testa
menten voor de schoolkinderen van
de staat Rio de Janeiro in Brazilië" is
thans 76.000 gulden. Nodig is 187.000
gulden.
HAARLEM Een fusie in de
kring van de pinksterzending: de
stichting Zaire-zending is opgegaan
in de stichting Kleine Kracht. Het
echtpaar Jacques en Ans Vernaud.
dat momenteel in de Verenigde Sta
ten is en> in augustus naar Zaire
hoopt terug te keren, is door Kleine
Kracht overgenomen, dat verder het
werk steunt van de echtparen Mo
lenkamp in Japan, Roosenboom op
de Canarische eilanden (Spanje) en
Goldberg in Calabrië (Zuid-Italië).
PARIJS Pastoor Bellego van de
Nicolaaskerk, die al bijna een maand
is bezet door aanhangers van aarts
bisschop Lefebvre, heeft van de
rechter toestemming gekregen, de
bezetters door de politie te laten
verwijderen, als zij er volgende week
nog niet uit zijn.
WENEN - Van 15 tot 18 oktober
zullen christenen, joden en moslims
voor het eerst een gedachtenwisse-
ling houden op Europees niveau. In
het bijzonder zal worden gepraat
over de gastarbeiders in Europa. Het
gesprek vindt in Wenen plaats en
wordt gedragen door de vaste confe
rentie van joden, christenen en mos
lims, die zeven jaar geleden in Ber
lijn werd opgericht.
CAMPINAS - De r.k.kerk en de
kerken van de Reforra&tie in Brazilië
hebben de handen ineengeslagen om
krachtiger te kunnen optreden tegen
de schending van de mensenrechten
in dit land. Voor het eerst hebben de
r.k. bisschoppen van Brazilië verte
genwoordigers van de andere kerken
uitgenodigd deel te nemen aan hun
bisschoppenconferentie. Samen
hebben zij een verklaring voorbereid
over de christelijke eisen van de poli
tieke ordening.
HET
WE3W
TtSWHisr
Voor 5 miljoen schoolkinderen
van Z. Amerika vraagt de World Home Bible League een
Nieuwe Testament. Sommigen zeggen: Geef ze een hele
Bijbel. Maar hoeveel moeite kost het al in Nederland
om 187.000.- bïj elkaar te krijgen voor 100.000 Nieuwe
Testamenten!
Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht!
Giro 901.000 t.nv. Stichting In de Rechte Straat te Velp, met verm.
„N.T.Braz."
door ds. A. A. Spijkerboer
Paus Paulus VI heeft weinig eer inge
legd met zijn encycliek „Humanae Vi-
tae", en vooral met de verklaring over
de sexualiteit van 29 december 1975.
Het verzet dat hij opriep was zo algemeen, dat
Je Je kon afvragen, niet alleen of de iedere dag
bezorgder kijkende paus. maar ook of de op
haar grondvesten trillende rooms-katholieke
kerk het allemaal zou overleven Daarom is
het bijzonder interessant om het nummer van
„Concilium" te lezen, dat gewijd is aan de
vragen, die de paus heeft opgeroepen, of
misschien zou je beter kunnen zeggen aan de
vragen, die in de bedoelde encycliek en ver
klaring niet zijn beantwoord Concilium is het
internationale rooms-katholieke tijdschrift,
dat verder wil gaan op de weg. die het Tweede
Vaticaanse Concilie heeft opengelegd, en er
wordt in geschreven door de bloem van de
rooms-katholieke theologie
Het nummer heet ..Zedelijke normen, waar
om er. hoe?" en als Je begint het te lezen, denk
je dat je er alleen even knappe als abstracte
betogen over zedelijke inzichten en zedelijke
oordelen in aan zult treffen Maar bij nader
toezien blijkt, dat al die betogen draaien om
het huwelijk en wat daarmee samenhangt
Alle acht moraal theologen, die in dit num
mer schrijven, denken vanuit de natuur, de
een meer dan de ander, maar ze denken
allemaal vanuit de wereld, die ons omgeeft en
die soms zulke duidelijke aanwijzingen voor
ons denken en handelen lijkt te kunnen ge
ven Daaraan ontlenen ze hun bewegelijk
heid. omdat je uiteindelijk verschillend kunt
denken over wat de natuur ons te zeggen
heeft.
Dat was vroeger al duidelijk, toen men in de
rooms-katholieke moraal-theologie wel eens
een onderscheid wilde maken tussen zonde
„tegen de natuur", b.v. homo-sexualiteit of
masturbatie, en zonde „volgens de natuur"
b v. verkrachting. De vraag is dan of het wel
in de natuur van de vrouw ligt om zich te
l&ten verkrachten, en of het niet veeleer In
haar natuur ligt zelf te beslissen met wie ze
geslachtsgemeenschap wil hebben Vind je
dat laatste, dan zul je ook verkrachting een
zonde „tegen de natuur" moeten noemen.
Ontwikkeling
Ik noem dit om te laten zien. dat je heel
verschillende kanten uit kunt. wanneer je
vanuit de natuur denkt. De acht moraal
theologen. die in ..Concilium" aan het woord
zijn. zijn ver verheven boven dit soort her
senspinsels. maar zij laten wel zien. dat je
denkend vanuit de natuur, tot andere conclu
sies kunt komen, dan de traditionele rooms-
katholieke moraal-theologie. wier opvattin
gen door de paus in de encycliek „Humanae
Vltae" en in de verklaring over'de sexualiteit
van 29 december 1975 zijn vertolkt M a w de
nieuwe rooms-katholieke moraal-theologie
vecht de traditionele vanuit haar eigen voor
onderstellingen aan. en dan ziet het er slecht
voor de traditionele uit. omdat de nieuwe
moraal de wind van de tijd in de zeilen heeft.
Zo komt Dietmar Mieth na een gedegen we
tenschappelijk onderzoek van de betekenis
van de menselijke levenservaring tot de
conclusie, dat het huwelijk „ook in het ver
volg wel de centrale levensvorm lijkt voor de
articulering van de geslachtelijkheid", maar
dan eerder „als privé-relatie dan als maat
schappelijk instituut; kinderen zijn dan de
verlangde uitdrukkingsvorm van deze relatie
en niet meer institutioneel en biologisch
noodzakelijk." Zo kan Mieth dan huwelijk en
voortplanting langzaam maar zeker van el
kaar losmaken.
Hoe zou een nieuwe rooms-katholieke huwe-
lijksethiek er uit kunnen zien? Dat is ook na
grondige lezing van „Concilium" niet gemak
kelijk te zeggen, want deze moraal theologen
gaan uiterst behoedzaam te werk. en neem
hun dat eens kwalijk ze moeten werken
onder de argus-ogen van de Romeinse curie'
Maar ik zou zeggen, het huwelijk blijft
centraal staan als de vorm waarin man en
vrouw hun sexualiteit beleven, maar kinde
ren zullen niet meer zo onverbiddelijk nodig
zijn als vroeger, het gebruik van anti-
conceptionele middelen zal toegestaan wor
den. en aan echtscheiding en homo-
sexualiteit zal niet meer zo zwaar worden
getild Met abortus zal men echter alleen in
gevallen van uiterste nood vrede kunnen
hebben.
Het kan nog wel twintig of vijftig jaar duren,
voordat Rome dit alles erkent, maar ik twijfel
er niet aan of het ogenblik komt. waarop
Rome dit doet. want daarvoor zijn de argu
menten, die „Concilium" vanuit de natuur, en
dan in het bijzonder vanuit de menswe
tenschappen aanvoert, veel te sterk.
Evangelie
de vlam van hoop V
Dit is de dag dat de rechtval
stierf. Hij was niet de eerste
zou ook niet de laatste zijrt'
Hem gingen vooraf al die reek m,
digen die leefden uit Gods va
en woorden. Door de eeuwei^_
straalden ze als sterren Die o^i
vertrouwden, vaak tegen bet*—
ten in. En »n ieder geval tea
omstandigheden in. Ze hoopt
God en wat Hij hen had toegf
Ook al scheen alles daarrri
strijd te zijn. En ze spraken da
en leefden ernaar. Dat werf
kwalijk genomen. Boven de i
kasten van „Der Stürmer" I
„De joden zijn ons ongeluk!
hebben de rechtvaardigen vóór
geweten. Zij waren voor hun
ving het ongeluk en daarom v
ze de dood ingedreven, van Al
Zacharias toe. Deze rechtval
bij uitstek hoorde het roeper
hun bloed. Hoorde de klacll
daaruit opsteeg: hebben wij dal
geefs geleefd en zijn wij da]
geefs gestorven? En Hij is hui
gegaan. Jezus is ons ongeluk!
als een sinister wachtwoord dl
geven. Totdat Hij in onze hl
kwam. De rechtvaardige bij ui|
De ene rechtvaardige wiens J
en sterven dat van alle
rechtvaardigt. In wiens lijd]
sterven Gods bedoelingen
zijn gekomen en openbaar zi|
worden. Hij is ook niet de laats
rechtvaardigen. Hij heeft nalf
lingen gezien, om met Jesaja t
ken. Die met Hem. de levend#
weg gingen en van Hem leerde!
gerechtigheid en vrede wan
hun lot was vaak lijden en
Maar Hij was daarbij hun hoof
was hun geluk geworden. Hun
Waarom ze het konden volh<£
en door wie ze overeind blevet
was niet de eerste en ook niK
laatste der rechtvaardigen. Hir
Gods rechtvaardige mensei]
Zijn dood gedenken wij deze i
Maar dan zoals het bedoeld is 1
een stille dankbaarheid, met
vlam van hoop die door niets
te doven is.
IS'
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK 1
Beroepen te Strijen (toez.): A. <ist
Dam te Maasdam; te Wapenvepo
M. Bakker te Nieuwerkerk^
IJssel.
Aangenomen naar Sneek: O.
burger te Stadskanaal-zuid. pl
Intrede op 10 april te WaddinxO-
J. Verwelius uit Veenendaal. doe
april: te Veenendaal: A C v.d
uit Poederooijen. ;st(
Bevestiging op 11 april te R<i n
dam-zuid (zendingspred.) dnke
Vijfvinkel kand. te Utrecht d
dezelfde dienst i.v.m. benoeming»
docent aan de St Pauls Theol. <r
ge te Limuru namens de gerefjge
dingsbond zal worden uitgezoisti
naar Kenia. ip,
1
GEREF. KERKEN ne
Afscheid van Berlikum: S. Feewi
ber. te Schoonebeek. i e
jen
CHR. GEREF. KERKEN US
Intrede op 13 april te Thesinge:Zt
Hardeman, kand. te Apeldoongli
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam: H.
veld te Enschede
^5
Er zit dus beweging in de rooms-katholieke
moraal-theologie. maar de nieuwe van ..Con
cilium" blijft in zoverre bij de oude van Ro
me, dat ook zij vanuit de natuur denkt. Het is
eigenlijk verbijsterend om te zien hoe sommi
gen van deze geleerden een schitterend theo
logisch betoog opzetten zonder het evangelie
ook maar te noemen. Anderen doen dat dan
weg. maar voor hen lijkt het evangelie meer
een mogelijkheid te zijn. die er óók is.
Uit niets in dit nummer blijkt, dat de mens
door God met gezag wordt aangesproken, en
dat de mens onder dit gezag een vrijheid
vindt, waarin hij zich ook op het terrein van
de sexualiteit veel lange en dodelijk ver
moeiende omwegen kan besparen, en dan
heus niet in zeven sloten tegelijk loopt.
..Zedelijke normen, waarom en hoe?", nr 10
van Concilium 1976; te bestellen bij de
Horstink, Kon. Wilhelminalaan 17 te
Amersfoort, 10.90.
Théas 1
In Pau (Frankrijk) is mgr. PiA1
Marie Théas. de oprichter vale
rooms-katholieke vredesbewara
Pax Christi. op 82-jarige leeftiji c
storven. Théas kwam tot de opor
ting van Pax Christi, toen hij tijgt
de tweede wereldoorlog in een te'
kamp gevangen zat. Het aanvaf
lijke doel was door gebed en gesva
de haat tegen de Duitsers te 4n
winnen. Later werd de doelstele;
verruimd tot het gehele
desvraagstuk en de verhoule
arm-rijk en sinds 1956 wordt dtë:
weging geleid door kardls
Alfrink. Als bisschop van Lou i
spande mgr. Théas zich in voan
bouw van de ondergrondse basils
Elisabeth Kasemanr1"
De dertigjarige Elisabeth K
mann. dochter van de Duitse fr
loog Ernst K&semann, is sameti).
enkele anderen in Buenos Aireèl
arresteerd. De reden voor de arri
tie. die al op 8 maart plaatsvorf»
nog steeds niet bekend Elisalil
Kasemann woont al acht jarfi
Argentinië, waar zij politiek, se»
logie en economie studeert.
Prof. dr. G. E. Meulemi
Prof. dr. G. E. Meuleman is als
Nederlander gekozen in het uil*
rend comité van de hervormdr
reldbond. Het geheel vernieuwt^
mité, dat totaal 21 leden telt.
gekozen in een schriftelijke
mlng onder de 143 aangeslote:
ken. In Nederland zijn de
vormde, gereformeerde en
strantse kerk lid. Prof Meuli
(51) is hoogleraar godsdienstfili
aan de Vrije Universiteit te A
dam Het nieuwe comité zal
gustus geïnstalleerd worden i*
historische Greyfriars-kerk in I
burg.
Oswald Hoffmann i
De Amerikaanse radiopredikaf
Oswald C. J. Hoffmann Is gek
tot voorzitter van de wereldl
van bijbelgenootschappen. Hij 4
de Anglicaanse aartsbisschop^
gan van Canterbury op, die r
twintig jaar aan het hoofd k
gestaan van de 99 bijt»
nootschappen