Dominee Buskes in showbusiness Uit brieven van lezers Bijbelgenootschap sticht ,abc...fonds'voor de beginnende lezer Appèl tot wapenembargo tegen Zuid-Afrika Kerkelijk verzet tegen evangelisatie-campagnes Kerkelijk pleidooi voor erkenning Cuba Duitse kerk gaat sekten te lijf Spaanse christenen voor het socialisme Geen r.k. kerk meer in Kaliningrad VANDAAG VOORBIJGANGERS MAAK EEN EIND AAN DAT GEBEDEL! DINSDAG S APRIL KERK Trouw/Kwartet2 door A. J. Kiel Op de televisie af lk onlangs een stukje van de show van Henk Elsink in. ik meen. Carré in Amsterdam. Hij kletste wat in een eigengemaakt dialect, waarbij het woord .bosjes" ongeveer klonk als ..buskes". De saai lachte en hij zei .Nee, ik bedoel de dominee niet". En ook dit sloeg tn. Ik denk niet dat Je In de showbusiness de naam van welke andere dominee ook zou kunnen laten vallen met kans op enig succes. Als Henk Elsink had vertild:,,Ik gleê van d'n heuvel af en kwam in een weiland terecht, zou waarschijnlijk niemand tn het theater gedacht hebben aan de eerwaarde heren, die respectievelijk het secretariaat van de hervormde en de gereformeerde synode vervullen. Ik geef dr Van den Heuvel oog een piepklein kansje bij voorlijke theaterbezoekers, omdat hij vaak brieven schrijft naar uitheemse medechristenen, waarvan dan een berichtje In de kranten komt. Maar dr Weijland? Nee, dat wordt niks Ik heb voor hem echter een troostwoord. HIJ liet ach ooit. merkwaardigerwijs enigszins behaagziek, vergelijken met de Amerikaanse minister Kissinger. Welnu, men kent en vindt diens standplaats zelfs niet meer ZO vergankelijk is wereldse roem. dus Je schiet uiteindelijk met bekendheid in Carré ook geen zier op. Dit laatste weet dr Buskes natuurlijk ook drommels goed. Maar Intussen is het toch maar zo, dat zijn naam tot ver buiten het kerkelijk bedrijf iets zegt. Hoe komt dat? Omdat hij nog steeds niet laten kan, zich in elke discussie te mengen? Dat ook. maar t is niet genoeg. Zijn (aam komt hiervandaan, dat hij altijd wat wezenlijks te vertellen heeft en dat recht op de man al doet. Er zijn heel wat theologen die bij 't klimmen der Jaren (of zelfs nog aanmerkelijk eerder) water bij hun wijn doen. Ze gaan, zoals ze zeggen, de?aken genuanceerd bekijken en zodra ze Iets beweerd hebben, zeggen ze er snel achteraan: natuurlijk mogen we daarnaast niet vergeten enz. Niet alzo dr Buskes. HIJ blijft wat hij was: radicaal Net zo radicaal als het evangelie dat hij verkondigt Dat evangelie past zich niet aan en daarom doet Buskes zijn best om het ook niet te doen. Nèt als Je denkt hem in een bepaald hokje te kunnen stoppen, springt hij er weer uit Een voorbeeld. HIJ ls voorstander van he* christelijk onderwijs en wil dat weten ook. maar wanneer iemand meent tevreden vast te kunnen stellen dat Buskes het dan eindelijk wel met het socialisme bekeken zal hebben, kan hij van diezelfde Buskes de krachtige verklaring krijgen "dat-le nog voluit socialist wil zijn. Hij gaat hierin niet met de mode mee. hij was allang politiek „links", voordat dit ln de brave domineeswereld zo'n beetje tot de goede toon ging behoren. Waarom schrijf Je over Buskes?, vraagt Iemand die me doende ziet. Jubileert hij soms weer? Nee dat niet, maar er is wel weer een nieuw boekje van hem uit, een tweede bundel van de toespraakjes die hij zondagsochtends voor de IKON houdt: „Mensen onderweg" (ultg. Zomer Sc Keuning. Wagenlngen. 157 pag., prijs 12.90). Daarin staan weer zulke aardige, treffende en rake dingen, dat ik tot voorgaande ontboezeming kwam. Het gaat over Pasen en over Lockheed, over Roland Holst die hem met één gehandschoende hand thee schonk en over Samen op weg....noem maar op. Buskes ls altijd echt actueel, en niet alsof. Ik verneem dat afgelopen zondag een dominee in zijn preek uitriep: O, gemeente, wij hebben de klok vooruit gezet, maar HIJ (vingertje omhoog) is ons altijd vooruit Kijk, zulke flauwe, quasi-actuele opmerkingen zal Buskes nooit maken. Daarvoor is hij te echt Ik denk dat we nu het geheim van zijn vergaande en blijvende populariteit te pakken hebben: hij is echt. hij is authentiek. HAARLEM Om Onacnlêle hulp te bieden aan bet snel groeien de programma van bijbeluitgaven voor beginnende lezers heelt het Nederlands bijbelgenootschap een „abc...fonda" ln het leven geroepen. Uit dit (onda zal zovel vertaalwerk als bet drukken van deze uitgaven worden bekostigd. New York De stated clerk (secretaris generaal) van de Ameri kaanse presbyteriaanse kerk, William P. Thompson, heeft tege nover de veiligheidsraad van de verenigde naties opgeroepen tot een alomvattend wapenembargo tegen Zuid-Afrika. Thompson deed zijn oproep namens het centrale comité van de wereldraad van kerken, waar hij lid van is. In 1972 bezon de assemblee van de Wereldbond van Bijbelgenootschap pen zich op de vraag, wat hij kon doen om de bijbel ook tn handen te geven van de bijna achthonderd mil joen analfabeten. Besloten werd toen om tn de eerste plaats uitgaven te gaan maken voor de vele miljoe nen die op volwassen leeftijd leren lezen en schrijven. Deze mensen ontvangen een cursus van enkele maanden. Na afloop zijn ze echter nog niet ln staat een ge woon boek te lezen, of de krant, en zeker niet de bijbel ZIJ hebben oefe ning nodig om zich verder ln het lezen te bekwamen. In de meeste talen wordt «venwel geen ..oe fenstof voor deze lezersgroep uitge geven. Eerste uitgaven Twee Jaar later. In 1974, verschenen de eerste uitgaven ln het Engels en Spaans. Al spoedig bleek dat lectuu- ror ga nis a ties die dit onderwijs aan volwassenen verzorgen dankbaar ge bruik maakten van de kleine, kleuri ge folders, met weinig en eenvoudige tekst en veel Illustraties. Er werd toen besloten dit programma verder uit te breiden. De bijbelgenootschappen willen met dit nieuwe programma twee doelen bereiken. ZIJ willen de bijbel ln han den leggen van hen die hem voor heen niet konden lezen. En ze willen deze mensen ln staat stellen zich in het lezen te oefenea Daarom ver schijnen er vijf series bijbelgedeel ten. Iedere serie weer wat moeilijker dan de vorige, zodat op deze wijze een Jeestrap" ontstaat Wie de vijf de serie gemakkelijk kan lezen is ln staat om een boek. krant of ook de bijbel ln omgangstaal te lezea De bijbelgedeelten worden voor dit doel geheel opnieuw vertaald ln de eenvoudige woordenschat van deze beginnende lezers. Reeds zijn verta lers ln 286 talen bezig om de tekst voor dergelijke uitgaven vast te stel len. In 143 talen is de eerste serie al gedrukt ln drie talen ls de volledige serie van vijf soorten uitgaven ge reed. Vrijwel dagelijks komen er uit gaven ln nieuwe talen bij. Kleine boekjes Oorspronkelijk verschenen de bij belgedeelten als losse vouwbladen. Dat gebeurt nog waar ze op grote schaal gebruikt worden door natio nale lectuurorganisaties. Gebleken is evenwel dat het speciaal ln Afrika, beter ls om ze te bundelen tot kleine boekjes. In sommige landen, bijvoorbeeld ln Indonesië en op de Filippijnen, wor den deze vertalingen nu ook speciaal voor gebruik op scholen uitgegeven. Ze worden daar zowel bij het leeson derricht als het godsdienstonderwijs gebruikt. Het Nederlands bijbelgenootschap hoopt vla het nieuwe „abc...fonds" extra gelden bijeen te brengen voor dit werk. Dit geld komt ter beschik king van de Wereldbond van Bijbel genootschappen die jaarlijks een be groting opstelt voor dit werk. aange past aan de financiële toezegging uit dn landen die dit werk willen meunen. Korte duKtofcjk geschreven, be'si aan één kant getypte. Oneven kunnen worden Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet Postbus 859. Amsterdam. Bq van de schrijver vermeld OS SYNAGOGE TALMOED THORA OP DE HOUTGRACHT, IN l66z O mart Jcar Vtmkttyua Interieur van de synagoge Talmoed Tore te Amsterdam, naar een ets van I. Veenhoysen uit 1662. Deze prent Is te zien op de tentoonstelling „Wie was Spinoza?", die in de Universiteits Bibliotheek aan het Singel te Amsterdam wordt gehouden. Deze tentoonstelling is verlengd tot en met 13 april (van Goede Vrijdag tot en met de Tweede Paasdag gesloten). De ets van Veenhuysen is de enige bewaard gebleven afbeelding van het interieur van de synagoge, die door Spinoza in zijn jeugd werd bezocht Deze synagoge stond aan de Houtgracht In 1639 waren de drie Amsterdamse Portugees-Joodse gemeenten tot één gemeente verenigd, die de naam kreeg Kahal Kados Talmud Tom (Heilige Gemeente Studie der Leer). De synagoge van de voormalige gemeente Bet Israel werd aanzienlijk vergroot en deed vanaf dat jaar tot aan de inwijding van de bekende, nog steeds bestaande grote Portugese Synagoge in 1675, dienst als synagoge van Talmud Tora. Adoptie Als moeder van drie kinderen, waar van er twee geadopteerd zijn, wil lk graag reageren op de uitzendingen van de NCRV over adoptie. WIJ zijn erg verontwaardigd over de beschul diglngen van de NCRV aan het adres van het BIA. Onze ervaringen met dit bureau zijn uitstekend, en wij hebben het BLA leren kennen als een organisatie waar erg hard en met groot verantwoordelijkheidsge voel gewerkt wordt De NCRV-film hing van ongefundeerde ver dachtmakingen aan elkaar. We vin den het beneden alle peil. wanneer een administratief out wordt aange grepen om te suggereren dat het BIA financieel niet te vertrouwen la (die rekening voor echtpaar Bosma, die overigens meteen gecorrigeerd is) De zogenaamde kans die het BIA kreeg om de zaken recht te zetten, sloeg helemaal nergens op Het BIA heeft die kans duidelijk niet gekre gen. daar heeft de NCRV wel voor gezorgd! We vragen ons af wét voor Onze adressen: AMSTERDAM Poslbu» 859 Wfcautstraal 131 Tel. 028-913458 Telei 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 WestMeak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAGAEIOEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 de NCRV belangrijker ls: uit de lucht gegrepen sensatie óf het hel pen van kinderen ln nood? Wageninfeo Joée van der Melen Bevolkingspolitiek Volgens prof. Rose am Abbing ls een actieve bevolkingspolitiek onver mijdelijk. Daarom moet er een ac tieplan geboortenregelend gedrag komen, moet sterilisatie vergemak kelijkt worden, moeten voorbe hoedsmiddelen (nog) eenvoudiger te krijgen zijn en de kosten van een abortus provocatus door het zieken fonds of de bijstand betaald worden. En passant worden dan ook nog aanbevelingen gedaan om andere samenlevingsvormen dan het gezin met het gezin op één lijn gesteld te krijgen. Maar voordat hij deze conclusie trekt heeft hij wel ver klaard dat Genesis 1 vers 28 niet meer geldt (en dus b.v. ook niet Oenesis 9 vers 135 vers 11Ezech. 36 11 en 1 Timotheus 2 vers 15?). En tevens heeft hij door een vergelij king van het Nederlandse volk met een gezin de overheid belast met het voeren van een actieve bevolkings politiek. Het zou beter geweest zijn het uitgangspunt te nemen in Psalm 127 (Zonen zijn een erfdeel des He ren. een beloning is de vrucht van de schootDan zouden ouders en overheid weten over welk een ver antwoordelijke zaak het gaat bij de gezinsvorming. Maar dan zou ook wat minder gemakkelijk geadvi seerd worden tot allerlei maatrege len die deze „beloning" moeten voorkomen of wegnemen. Overigens heeft prof. Rose am Abbing ml. ge lijk ln zijn constatering dat het min derheidsstandpunt van de CDA- Kamerleden mevrouw Gardeniers en mevrouw Van Leeuwen ln feite alleen gaat om een verschil ln keuze van weg naar hetzelfde doel. Deze christen-politici hebben zo een kans gemist om over deze fundamentele zaak te adviseren in het licht van Oods Woord. Zriil G. J. Schutte alf. secr GPV Havanna Een groep waarne mers van de Amerikaanse raad van kerken heeft na een elfdaags bezoek aan Cuba vastgesteld dat sommige mensenrechten wellicht op Cuba ge schonden worden maar dat deze kwestie overzee schromelijk wordt overdreven. De leider van het team. William L. Wipfler, zei onder de in druk te zijn van het werk dat rege ring en kerk doen voor de rechten van de mens. De bezoekers kwamen tot de slotsom dat de Verenigde Staten het Initiatief moeten nemen tot het normaliseren van de relatie met Cuba. Singapore De assemblee van de christelijke conferentie van Azië is om politieke redenen verplaatst van Manilla naar Penang in Malei sië. De assemblee wordt gehouden van 31 mei tot 9 Juni. Voor de confe rentie waren oppositieleiders uit de PhilippUnen uitgenodigd. Hitzacker Landessupcrinten- dant Dieter Andersen uit Luneburg heeft zich bezorgd getoond over de Westduitse plannen tot de bouw van kerncentrales. Andersen uitte zijn zorgen tijdens een preek ln Hitzac ker bij Oorleben. waar een atoomaf- v als tort en een opwerkingsfabriek zijn geplanned. Kiek— Proost Kirchnereit uit de Namibische hoofdstad Windhoek keert eind 1977 terug naar West- Duitsland. In Namibië heeft hij be kendheid gekregen door zijn felle verzet tegen vereniging van de zwar te met zijn blanke lutherse ge meente. Berlijn Aan de Jugendweihe ln de DDR nemen dit jaar 283.500 jon geren deel, 97,3 percent van alle scholleren die thans in de achtste klas van de basisschool zitten. Het kerkelijk verzet tegen de Weihe is vrijwel verstomd en heeft geen merkbare gevolgen meer. Genève De directeur van de afdeling communicatie van de we reldraad van kerken, ds. Jiirgen Hil- ke. heeft met persoonlijke brieven antwoord gegeven op de verzoeken om opheldering naar aanleiding van de beschuldiging ln advertenties van de Club of Ten dat de moord op Rhodeslsche zendelingen de schuld zou zijn van de wereldraad, die geld geeft aan de bevrijdingsbewegingen in Zuidelijk Afrika. Hilke heeft her haald dat het verstrekt geld alleen voor humanitaire doelen wordt ge bruikt. De wereldraad veroordeelt geweld als kwaad, „maar er zijn ge vallen waarin christenen bewust ge weld als een minder kwaad hebben gekozen wanneer menselijke grondrechten in gevaar kwamen." GRONINGEN De regionale Thompson is voorzitter van de Her vormde (gereformeerde) wereldbond en van de Amerikaanse raad van kerken. Hij zei dat een groeiend aan tal kerkleden in de wereld het mo ment langzamerhand gekomen ach ter voor een totale handelsboycot van Zuid-Afrika, „een toelaatbare en noodzakelijke vorm van internatio nale actie." aldus Thompson. Hij noemde de apartheid „een bele diging van de godsdienstige ethische en morele overtuiging van de ker ken, de VN en de wereld. Het apartheidssysteem heeft econo mische, politieke maatschappelijke en culturele vertakkingen, die hun uitdrukking vinden in een veelvoud van discriminerende wetten en ge bruiken." De apartheid betreft ech ter nog fundamenteler zaken, omdat zij de betekenis van de schepping en de diepste aard en doeleinden van de hele mensheid geweld aandoet. Thompson merkte op dat een aantal landen, waaronder de VS reeds een wapenembargo tegen Zuid-Afrika handhaven en dat de tijd is gekomen dat de grote internationale onderne mingen hun winkel ln Zuid-Afrika sluiten. Thompson maakte melding vergadering Noord-Nederland van de gereformeerde kerken (vrijge maakt; buiten verband) heeft op een vraag van de kerk van Groningen uitgesproken, dat het openstellen van het ambt van ouderling en dia ken voor vrouwen niet strijdig is met de bijbel. Wel vroeg de vergadering aan de Groningse kerk terwille van de gemeenschapsoefening met de zusterkerken nog niet tot daadwer kelijke openstelling over te gaan. PADERBORN De ge meenschappelijke commissie van de lutherse wereldfederatie en het Vati caanse secretariaat voor de eenheid heeft aangekondigd, dat zij spoedig een verklaring zal uitgeven over de bereikte leerstellige overeenstem ming inzake de eucharistie (avondmaal). De overeenstemming is niet volledig. Er wordt nu verder gestudeerd op de ambtsvraag en ge zocht naar modellen, die vanuit r.k. en lutherse visie kunnen leiden tot kerkelijke gemeenschap. Christendom en marxisme. Voor predikanten, 14-15 april. Ernst Sil- lemhoeve, Lage Vuursche, m.m.v. drs. D. Boer en drs. W. Speelman. Hoever kan de politieke pluriformi teit zich binnen de gemeente uit strekken? Aanm. tel. 033-43244 (toest. 123) FRANKFURT De evangelische kerk van Hessen en Nassau heeft een campagne geopend tegen de zo genaamde jeugdreligies. De kerk wil met informatie en pastorale zorg deze religies de wind uit de zeilen nemen en heeft daartoe een man vrijgemaakt. Hij zal zich ln het bijzonder richten op sekten zoals Hare Krishna, de Scientology-kerk, de Children of God, en vooral de Unified Family van de Koreaaanse dominee Sun Myong Moon. In de persconferentie waarin de evangelische kerk haar plan bekendmaakte werd deze laatste sekte beschuldigd fascis tische trekken te vertonen en zou mikken op een derde wereldoorlog. Namens de evangelische kerk zal de campagne gevoerd worden door de Frankfurter jeugdpredikant Martin Jürges, die meent dat de belangstel ling voor de sekten bij de school jeugd bevorderd wordt door het vee leisende schoolsysteem in de Bondsrepubliek en in de geringe be reidheid bij de kerkleiding aan jon geren verantwoording te geven. Het was hem opgevallen dat veel van de jongeren die naar de sekten over gaan, tevoren actief waren in de kerk. van de bijzondere relatie, die het programma tot strijd tegen rassen waan heeft met de huidige Ameri kaanse VN-ambassadeur Young. MADRID De voorzitter van de Spaanse unie van Baptistenge meenten. Juan Taras, heeft ter gele genheid van het eerste congres in Spanje van de Spaanse afdeling van de christenen voor het socialisme gezegd dat christenen zich niet moe ten vergissen in het christelijke la bel van sommige politieke partijen. Tara zei dat er in zijn land voor het eerst sinds veertig jaar van fascis tische dictatuur de mogelijkheid be staat voor echte democratie. Hij on derstreepte dat de echte opdracht voor christenen is te werken aan maatschappelijke gerechtigheid met respect voor democratie. Het congres van de Spaanse christe nen voor het socialisme telde meer dan vierhonderd deelnemers onder wie twaalf priesters, die tevens lid waren van de Spaanse communis tische partij. Deze priesters achten hun meedoen aan de communis tische partij in overeenstemming met de besluiten van het Vaticaans concilie. KALININGRAD - In het gehele Oostpruisische gebied, dat na 1945 door de Sowjet-Unie werd gean nexeerd. is thans niet één rooms- katholiek kerkgebouw meer. Dit wordt gemeld in nummer 24 van de ondergrondse „Kroniek der Litouw se r.k. kerk". Dit nummer, waarvan een exemplaar bij het Keston College in Engeland terecht is gekomen, telt vijftiig pagina's. Onder meer wordt er de situatie van de r.k. kerk ln het gebied van Kaliningrad (het voor malige Koningsbergen) in beschre ven. In het hele voormalige Duitse gebied, dat half zo groot is als Ne derland en waar 700.000 mensen wo nen, is niet één r.k. kerk meer. Vorig jaar werd de laatste in Kaliningrad zelf. opgeblazen. HET LIJDEN' VAN DE RECHTVAARDIGE Marcus vertelt ons dat Jezus tot drie keer toe zijn leerlingen heeft voorbe- I reid op wat er met hem gaat gebeu- j ren. We noemen die stukken: de drie lijdens aankondigingen (in hoofd- t stuk 8. 9 en 10). Ze verschillen onderling in de bij komstigheden. In hoofdzaak gaan ze uiteraard over hetzelfde, name lijk het aanstaande lijden, sterven en opstaan van de Mensenzoon. De eerste keer vindt deze aankondiging plaats in de dorpen van Cesarea Philippi, dus in het noorden. In het land waar de armen van geest wo nen. Jezus heeft gevraagd wie de mensen zeggen dat Hij is. Petrus heeft Hem daarop beleden als de Messias. Hij mag er met niemand over spreken. Hangt dit samen met I wat nu komt? Het doet aan als een geheim dat aan de leerlingen meege deeld wordt. Hij begon Zijn leerlin gen erop voor te bereiden, zoiets staat er. Ze worden ingeleid in wat raadselachtige en bevreemdend ge noeg zal zijn. Merkwaardig is vlak daarna te lezen: Hij sprak dit woord vrij uit. Waarschijnlijk zullen wij het moeten opvatten als: Hij zei het met duidelijke woorden. Des te treffen der is later het misverstand bij de opstanding. Hebben ze die duidelij ke woorden niet eens gehoord. Het geheim ligt in het woordje „moest". De Mensenzoon moet veel lijden. Zo ziet de Heer het aankomen. Dit hoort bij de levensgang van de rechtvaardige. Voor Zichzelf neemt Hij dat hier al op Zich. Dat Hij verworpen en gedood zal worden. De dood is al in zijn gedachten. Midden onder de overwinningen op ziekte en bezetenheid. Vlak voor de verheerlijking op de berg. Niemand moet zich vergissen. Dat komt er niet van, een verheerlij king, hier onder de mensen. Een opgang, een succes, een prachtige carrière. Het zijn de donkere woor den van verworpen en gedood wor den die de toekomst aanduiden. Maar het einde is dit niet. Een laatste woord overschaduwt alles, of liever, zet alles in een helder licht: De bedoeling Gods zal overwinnen in de opstanding. Beroepingswerk NED HERV. KERK Bedankt voor Holten: J. R. Smit te Harlingen. Aangenomen het beroep tot zen- dingspred. (docent St Pauls theoL college te Limuru: drs W. Vijfwinkel kand. te Utrecht; naar Zwijndrecbt: H. W.v.d. Toorn te Delft GEREF. KERKEN Beroepen te Ter Apel-Valthermond: kand. C. R. E. Mulder te Amsterdam Aangenomen naar Steenwijk: J. Hul zenbosch te Woubrugge. die be dankte voor Maasland en Monnic- kendam; voor Honselersdijk; P Paul us te Scharendijke. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Rotterdam-Oost: W Wierenga te Berkel en Rodenrijs. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-West: 3. van Amstel te Enschede-West GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rhenen: J Koster te Barneveld; te Scherpenisse: W. C. Lamain te Grand Rapids (USA). GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Nieuwerkerk a.d. IJs- sel: M. van Beek te Opheusden Lopez De Argentijnse politie heeft nog steeds geen enkel spoor van de theo loog dr. Mauricio Lopez, die op 1 januari is ontvoerd. Dit heeft de Ar gentijnse minister van buitenlandse zaken geschreven aan secretaris generaal Potter van de wereldraad van kerken in Genève. De minister betuigde zijn spijt en verklaarde nog eens, dat zijn regering alles doet om Lopez op te sporen. De theoloog had ook een nauwe relatie met de zen ding van de gereformeerde kerken in Nederland. Colin Winter Colin Winter, de verbannen bisschop van Damaraland in Namibië, is tij dens een tournee in de Verenigde Staten in een ziekenhuis opgenomen na een nieuwe hartaanval. Winter werd in 1972 uit Namibië verbannen door de Zuidafrikaanse machtheb bers. In 1974 kreeg hij een eerste hartaanval tijdens een bezoek aan Namibische vluchtelingen in Zambia. Dr M. Muskens Dr M. P. M. Muskens is met ingang van 1 oktober benoemd tot vtce- rector van het Nederlands college Pius XI ln Rome. Hij zal voorlopig worden toegevoegd aan de rector, mgr J. W. L. Damen, die op een ander te bepalen tijdstip met emeri taat naar Nederland komt. Dr Mus kens (41) was kapelaan in Veldhoven en in Nijmegen. Sinds 1969 is hij werkzaam op het secretariaat van het Indonesisch episcopaat in Ja karta. Zijn benoeming in Rome is geschied op voordracht van de Ne derlandse bisschoppenconferentie Mgr Damen (68) is rector van het Nederlands college sinds 1952. ADVERTENTIE Hoe? Ala 100.000 Trouw-lezers 1.67 (zoveel kost een Nieuwe Testament) overmaken op giro 901.000 (t.n.v. Stich ting In de Rechte Straat te Velp, met verm. „N.T.Braz."), dan krijgen 100.000 schoolkinderen van de staat Rlo de Janeiro een N.T. Structurele tekstanalyse. een nieuwe manier van bijbellezen, toe- gepast op Marcus 1 en 2, vrijdag 15 april tot en met zondag 17 april in het Hoeckhuis, O.Z. Achterburgwal 155, Amsterdam, o.l.v. Corina Gal land. Inf. en aanm. Liesbeth Meij, tel. 020-735917. Studieconferentie van de oplei ding voor de acte godsdienstonder wijs voor het voortgezet onderwijs, 15-16 april op Woudschoten te Zeist. Inf. en aanm. Prins Bernhardlaan 36. Zutphen. Mensen veranderen. Welke moge lijkheden zijn er voor veranderen? 9-11 april. Den Alerdinck, Laag Zu- them (tel. 05290-541). In de ondergrondse kroniek wordt beschreven, hoe de priester Kazys Montvila uit Litouwen een bezoek bracht aan Tsjemjachovsk (het voormalige Insterburg). Hij doopte daar katholieke en orthodoxe kinde ren, hield gebedssamenkomsten, preekte voor Litouwers en Russen, hoorde biecht, reikte de communie uit en gaf godsdienstlessen ter voor bereiding op de eerste communie. Hij deed dit in huizen van gelovigen. De geheime politie volgde de pries ter op al zijn gangen en doorzocht ook het huis van de familie Birston- as, die de priester onderdak had verleend. TAIPEH De presbyteriaanse kerk In Taiwan (Formosa) is niet gelukkig met de aandacht die het eiland trekt van de zijde van de geloofszendingen en evangelisatie campagnes. De leiding van de presbyteriaanse kerk zegt dit in haar jaarverslag over 1976. ZIJ baseert zich op het gevoelen in plaatselijke gemeentes, die hun werk belemmerd zien door de omvangrijke acties uit het buitenland. De evangelisatiecampagnes worden, zo zegt het verslag, bulten onze kerk om georganiseerd en zijn zo talrijk dat onze kerkleden er niet of slechts met tegenzin aan kunnen meedoen, het geen ons weer verwijten van de buitenlandse organisatoren oplevert. De kerkleiding klaagt ook over de financiering, die weliswaar grotendeels van het buitenland uit plaats heeft, maar ten dele ook met lokale mid delen plaats heeft Hierdoor wordt geld uit de gemeente onttrokken, dat anders voor het lopen de werk bestemd zou worden. De kerkleiders vrezen dat de evangelisatiecam pagnes een fout beeld van Christus onder de buitenkerkelijken verbreiden. Hij komt bij hen over als een soort superster, hetgeen onzin is en daardoor een belemmering opwerpt tegen toe komstige evangelisatiegesprekken. De presbyte riaanse kerk meent dat de campagnevoerders misbruik maken van het feit dat de vroegere president Tsjang Kal Sjek in zijn testament getuigde van zijn geloof ln Jezus. Door dit als aangrijpingspunt te kiezen, wekken de evangeli- satiecampagnes de Indruk dat het evangelie een speciale relatie heeft met de persoon v<n de overleden president. Het presbyteriaanse rapport vermeldt dat de plaatselijke gemeentes niet langer zullen mee werken aan evangelisatiecampagnes. In plaats daarvan roepen de kerkleiders de gemeenten op. deel te nemen aan een vijfjarig evangelisatie plan. dat ln Juli begint. Het plan omhelst de vorming van kerkelijk leiderschap, zoals ouder lingen en diakenen en de verdere godsdienstige vorming van gewone kerkleden, met het oog op de eigen missionaire activiteiten. DZRjOODXN TEM7EL OF SlNAGOGE BBflflfl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2