Zeker weer zo'n priester Simson in messiaans perspectief Een mens ziet aan wat voor ogen is VANDAAG VOORBUGANGERS H KOK KAMPEN Onze adressen: ZATERDAG 2 APRIL KERK T rouw/Kwartet2 door Karei Eykman Mijn zoon 10) is. zoals zovele zonen, een brutale dondersteen met onschuldige blauwe ogen die hij graag uitspeelt. Hij zag het boek ..In het gezin" van Seef Konijn bij ons op tafel liggen Ik was net bij het hoofdstuk ..kind Hij pakte het en ging met een deftig geaffecteerd stemmetje voorlezen ..Een kind is echt. puur. eerlijk Een kind is onschuldig, het draagt nog geen masker Dat maakt het ookao kwetsbaar en weerloos Het is nog niet geraffineerd, het heeft zich nog niet allerlei maniertjes aangeleerd Hij keek ons vervolgens aan met een gezicht van zo, hoor Je het nog eens van een ander Zo n boek is toch n die jongen vond mijn vrouw Waarom denken ze toe), altijd dat kinderen ao lief zijnKleine mormels zijn het. die je soms het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen Veel moeders zullen dit kunnen beamen, opgelucht dat ze niet de enigen zijn die er zo over denken Zeker weerzo n priester, die Seef Konijn zei ze. die niet weet wat het is om kinderen te hebben Maar dan schrijft Seef tn zijn voorwoord ,,Het is eigenlijk vreemd Je hebt zelf geen gezin. En Jc schrijft een boek voor het gezin Misschien heeft dat ook wel voordelen Aan dit boek liggen zeer vele gesprekken ten grondslag Je vergelijkt gezinssituaties met elkaar Je hebt tijd om er het een en ander over te lezen -i Bij nacht en ontij zat ik aan dit boek te schrijven en te herschrijven Iets wat nauwelijks mogelijk zou zijn als ik vader van een gezin was geweest Op die manier kunnen we elkaar in deze tijd misschien toch iets verder helpen". Dat vind ik dan weerzo eerlijk gezegd dat ik me onmiddellijk gewonnen geel en verder wil gaan lezen Nu was dat voor mij enige tijd moeilijk omdat ik het boek kwijt w as Ik vond het enige dagen later terug onder het bed van mijn dochter (13). Zij raadde mij het hoofdstukje ..Moeder, Peter en ik gaan samen wonen'" te lezen. Dan kon ik er te zijner tijd rekening mee houden. Het is dus wel echt een gezinsboek geworden! En ik denk dat Seef Konijn het uitstekend vindt dat zijn boek zo functioneert ais een discussiestuk dat overal rondslingert Want het boek bestaat uit het aanreiken van discussiestukken. Dat is het aardige ervan; het dringt zich nergens op Het speelt je vragen toe. met een groot respect voor de eigen mening van de lezer. Ook als Ik het een keer niet met hem eens ben (zoals in het hoofdstuk over abortus) heeft hij zoveel aandacht en begrip voor de tegenargumenten dat ik er weer van ga nadenken Doordat het boek zo open is. heeft het een ontwapenende charme. Dat onnadrukkelijke dat is het goede ervan. Er zijn ongeveer veertig hoofdstukjes, met uiteenlopende onderwerpen, zoals: Vader. De rol van T V., Gezag. Zullen we ons kind laten dopen? Echtscheiding, Voel je vrij. Sacramenten (het feit dat we leven moet gevierd worden). Tijd hebben voor elkaar. Euthanasie. De eerste communie; en één van de aardigste hoofdstukken: Tederheid. Ook in de hoofdstukken die meer over geloof en kerk gaan is Seef opvallend weinig drammerig. Hij is niet iemand die ervan houdt te verkondigen hoe wrij in God moeten geloven. Waar mensen geloven in zichzelf en in elkaar, zegt hij. waar ouders en elkaar en in hun kinderen geloven daar is een klimaat mogelijk waarin je over God kan spreken Doordat hij zelf zo in mensen gelooft durft hij het aan ze over te laten om zelf tot een geloofsbeleving te komen. Hij zal het ze niet voorschrijven. Ik ken Seef Jaren uit de redactie van „Woord voor Woord" en „Wie oren heeft" (met Kenmerk is dit het enige echt oecumenische T V -programma want de IKON werkt hierin samen met KRO'RKK: Seef brengt min of meer het katholieke aspect in). In die redactie was hij het. die er voortdurend op hamerde dat je zuinig moet zijn met het woord God. Pas als je een vertrouwensrelatie met iemand hebt opgebouwd, kan Je zo'n woord voorzichtig ter sprake brengen Dat „Woord voor Woord" zo'n open karakter heeft, is vooral aan hem te danken. Datzelfde vind je terug in zijn boek dat als ondertitel heeft: ruimte scheppen voor een gelovig klimaat. Ten slotte nog één citaat om een indruk te geven van de vriendelijkheid van het boek Het gaat over tederheid: „Benadert iemand ons agressief en zonder respect, dan sluiten we ons af. We klappen dicht. Alleen tederheid is in staat onze huid als het waren doorschijnend te maken. Dan durven we ons helemaal te laten zien. We voelen ons niet bedreigd. We gaan open, ais een bloem. We bloeien op. Een geweldig gebeuren! Tederheid is het voorzichtig en behoedzaam verwijlen bij de ander. De streling die bij tederheid hoort, heeft iets beschroomds, iets meditatiefs bijna. Je wilt bij de ander zijn Dat doet de ander stralen, het maakt zijn uitzicht op mensen zonnig! Er wordt een brug geslagen Hoe kwetsbaar je ook bent, je mag er zijn van die ander. Je mag bij die ander zijn." Karei Eykman. hervormd theoloog en verbonden aan de IKON. bespreekt: „In het gezin", door Seef Konijn. Uitgeverij J. H. Gottmer; Haarlem. Prijs 24,50. De illustratie is uit het boek overgenomen. door dr C. Rijnsdorp Op catechisatie leerden we dat Sim son type van Christus was. We ge loofden dit. maar vonden het wat vreemd In de eerste plaats ervoeren we het als een sterk verhaal Th J. M. (Tom) Naastepad. de bekende voorganger van de Arauna- gemeente. medewerker aan het Liedboek voor de Kerken en studie secretaris van de Van der Leeuw stichting. heeft in de serie Verkla ring van een Bijbelgedeelte" een vertaling met verklaring van het verhaal over Simson gegeven (uitg. Kok, Kampen. 73 blz.. 9,50). Op mij als lezer komt het zo over, dat hier vier factoren hebben samenge werkt. In de eerste plaats is er het hebreeuws taalkundig aspect. De auteur is in de grondtekst gekropen en heeft de betekenis van de woorden en zinnen grondig onder zocht Zijn uitgangspunt daarbij en dat is het tweede is het messiaanse element. Zoals vele theologen van rooms- katholieken huize staat hij zeer vrij tege nover de overgeleverde tekst als zodanig i..men moet Richteren niet historiserend lezen. blz. 5). anti-fundamentalistisch, terwijl hij op de messiaanse betekenis juist heel sterk de nadruk legt: „Simson is een n4&m voor Gods gestalte in het vlees" (8). Het derde aspect is het dichterlijke. Naastepad kijkt naar het gebeuren met de ogen van een dichter en schrijft erover dit is het vierde met wetenschappelijk- dichterlljk taalvermogen. Volgens Naastepad moet men Richteren niet lezen als de beschrijving van een on beholpen tijdvak waarin het koningschap werd voorbereid. Het thema is hier „de Godsvervreemding van Israël als zelfver- vreemding" «6l. De richters zijn geen krijgskundigen, maar tekenen van val en opstanding. In hen wordt iets van de mes siaanse gestalte openbaar. Zij signaleren de verwerping en de uitverkiezing. „Sim son sluit een klimmende reeks van gestal ten af. waarin steeds duidelijker de identi teit van Israël als zoon van God aan de dag treedt Het wonder van Richteren is dat de menswording doorgaat midden in de wildste zelfvervreemding" (7). „Simson is de enige richter over wiens geboorte en over wiens dood wij bijzonder uitvoerig worden onderricht" (15) Het lijkt wel of de politiek hem niet inte resseert; hij vecht een persoonlijke kwes tie uit. Zijn volksgenoten zelf raken met hem in verlegenheid. Ze leveren hun ver losser over aan de heidenen, inderdaad een messiaanse trek. Het komt er voor Israël (ook vandaag nog. hier wordt de kerk bedoeld) op aan het Filisterdom in eigen kring te herkennen. Met de verwoesting van de Dagontempel sterft Simson ..In de dood heeft de vereenzelviging plaats. Het oordeel over wie dan ook komt op hem zelf neer" (66). Er zullen bewonderaars van Naastepad zijn. die hem het naast staan en op zijn verklarend pad onvoorwaardelijk volgen Theologen zullen hun bedenkingen heb ben. maar het komt mij voor dat wie Richteren en Simson bestudeert niet kan nalaten van dit doorwrocht geschrift van Naastepad kennis te nemen door A. J. Klei Op mijn bureau was een papier neergelegd, waarop pasfotootjes stonden met korte bijschriften Eerst meende ik van doen te hebben met een activiteit van onze wakkere propaganda-afdeling, iets in de trant van: schoonheidsspecialiste. 34 jaar, leest Trouw omdat zij pagina twee geen dag kan missen Nadere beschouwing bracht echter aan het licht dat de afbeeldingen betrekking hadden op kandidaten voor respectievelijk de kerkeraad algemene zaken en de wijkkerkeraad zuid Verdere aanduidingen ontbraken Uit de term kerkeraad algemene zaken leidde ik al. iels gereformeerds voor me te hebben, want de hervormden spreken over „centrale kerkeraad" De kleinere presbytenaal geregeerde kerkgenootschappen rekende ik niet tot de mogelijkheden, ik telde in de gauwigheid namelijk negentien foto's en een dergelijk groot aantal aspirantambtsdragers kan. zo overwoog ik. slechts voorbehouden zijn aan de twee grootste protestantse kerken In ons vaderland Uit de bijgevoegde mededeling die me even later bereikte, bleek dat ik gplijk had het was een gereformeerd stuk, De plaats van herkomst. 's-Gravenzande Ik moet zeggen dat ze daar in 's Gravenzande de zaak grondig aanpakken Van elke geportretteerde kandidaat stonden vermeld leeftijd, beroep, aantal kinderen, en een eventueel reeds vervuld kerkelijk baant je Ongehuwden kwam ik niet tegen, en slechts twee vrouwen «eën zelfs zonder foto* Het feminisme heeft hief nog wel een taak. want bij bpide dames stond vermeld dat zij geen beroep uitoefenen, terwijl ik me moeilijk voor kan stellen dat zij met ieder drie kinderen de ganse dag zitten te niksen. Maar goed. 's-Gravenzande poogt op doortastende wijze op te vangen dat de hulsgenoten des geloofs in ëén plaats elkaar niet allemaal kennen Vroeger was dat anders, toen was het voldoende wanneer de dominee van de kansel afkondigde wie er „op tal" stonden en de gemeenteleden hadden waarlijk geen foto's met bijbehoren nodig om onder de koffie uitgebreid de kwaliteiten van de betrokkenen grondig te kunnen doornemen Ik heb uit dergelijke gesprekken de indruk overgehouden dat het vrouwvolk (waaraan indertijd op z'n best het actief kiesrecht was toegekend) ouderlingen eigenlijk een noodzakelijk kwaad vond en aanzienlijk meer genegenheid aan de dag legde jegens de. meestal jeugdiger, kandidaten voor het ambt van diaken. Een mens ziet aan wat voor ogen is. zullen ze in "s-Gravenzande bedacht hebben, toen ze met die fotogalerij begonnen Op zichzelf behoeft het geen bezwaar te zijn. de kandidaat-ambtsdragers ook op hun uiterlijk te beoordelen, tenslotte is het mooi meegenomen als de zaak in de kerkeraadsbank een beetje oogt Maar ik zou de 's-Gravenzandse gereformeerden er nadrukkelijk op willen wijzen, dat Je tegenwoordig geen staat meer kunt maken op wat voor ogen is. Tot voor kort kon je bij een opgeschoren nek vastheid in de rechte leer. en onder een spijkerjack een links hart vermoeden, en zulk een vermoeden was in de regel juist. Dit is helaas voorbij Een hip uitgedost persoon kan verlangend verklaren dat 't vroeger in Spanje toch heel wat rustiger was voor een vakantieganger, en een pacifistische demonstrant loopt met opgeknipten hoofde achter het spandoek. Hoe verw arrend de situatie is. ondervond ik de vorige week Op onze burelen verscheen een van radicale denkbeelden vervuld man van omstreeks dertig. Hij verzocht om enige kerkelijke adressen, waarheen hij opstandige stencils wenste te sturen. Deze persoon nu droeg een donkergrijs pak met daaroverheen een uiterst saaie gabardine regenjas, het geheel bekroond met een zwarte gleufhoed. Bezorgd keek ik mijn collega aan. die veelvuldig voor de SGP optreedt en daarbij gestoken is in een stemmig driedelig costuum Zouden ze hem straks vanwege deze dracht van linkse sympathieën gaan verdenken? Anderzijds is het ook nog niet zo ver dat ik hem zou kunnen aanraden over te stappen op een coltrui om zijn goede gezindheid te bewijzen. Ik bedoel maar, 'tis erg ingewikkeld. Hadden ze dan in 's-Gravenzande beter geen foto's kunnen gebruiken? Ja. zo is het. ik kan 't helaas niet anders zien. Maar. gemeente van 's-Gravenzande, er is een betere weg. We laten die portretjes dus weg, daar heb je. naar is uiteengezet, niets aan, maar we geven wat aardige persoonlijk bijzonderheden van de gegadigden door Ik noem één voorbeeld. Eén van de kandidaat-ouderlingen is adjunct-directeur. Waarvan staat er niet bij. maar 'tis natuurlijk niet niks. En als zo iemand bij je over de vloer komt, draaf je zenuwachtig rond. want hoe zul je hem ontvangen? Maar als er nu bij had gestaan: is gek op spruitjes, mits niet tot pap gekookt, dan komt hij je heel wat nader Dit heeft grote pastorale voordelen. Via de spruitjes, mits niet tot pap gekookt, kom je in het gesprek binnen de kortste keren bij de gedoopte spruiten terecht, en klaar is kees. Voor de gekandideerde tuinders zou ik een uitzondering willen maken, daar hoeft niets bij- fleb je een tuinder in huis, dan begin je gewoon over de hof van Eden en via dr. Öuweneel en prof. Kuitert kom je dan bij 't één. en naar we allen weten, komt van 't één 't ander. ADVERTENTIE OP SPEURTOCHT IN DE BIJBEL Paulus en de oudste gemeen ten. Een keuze uit het nieuwe testa ment Formaat 11 x 18 cm. - 154 blz. Prijs: f7.50 Van God gesproken Een keuze uit het oude testament in chronologische volgorde Formaat-11 18cm 512blz. f17,25 Minder uit meer Bloemlezing uit de bijbel Formaat 23.5 14 cm 180 blz. Prijs: f 19.90 Deze prijzen zijn exclusief verzend kosten. Verfcr.igbaar txt de boekhandel en Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620. Haarlem Tel 023-259501 A»^- ||l Het kind in het geding De landbouwende Afrikaanse mens wordt door schaalvergroting en mechanisering weggehaald uit de kringloop van zijn milieu De verhouding in het werk verandert en zelfstandigen worden werkkracht van iemand of iets De onderwijzende school spreekt een andere taal dan de verhalende gemeenschap en er ontstaan twee onderling afwijkende denkwerel den. 0e Afrikaanse families, in het bijzonder de kinderen, zijn bezig hun identiteit te verliezen Maar door een stap terug te zetten in de eigen kuituur kunnen zij twee stappen vooruit maken naar geloofwaardige. neo-Afukaanse vormen Het cahier .Het kind in het geding' doet verslag van een serieuze poging in Kameroen Zoiuist verschenen Parabels van Grote Spin 0e naam Grote Spin staat hier voor een oude man in Afrika, die vroeger Europa heeft leren Vennen en nu de Europese leefwijze vergelijkt met de Afrikaanse Ervaringen uit twee werelden, geformuleerd door een Nederlander die in Afrika werkte, botsen op elkaar in bloemri|ke taal Verschijnt binnenkort Grondstoffen Oit cahier handelt over twee levende grondstoffen hout en graan, en over twee dode bauxiet en zilver Het belicht vele aspekten van het grondstoffenvraagstuk. zoals de rol van multinationals, het indust/iele gebruik, recycling, marktmecha nismen. ondervoeding etc. Nog voorradig Oeze cahiers ajl uitqaven van maandblad BijEEN Oit blad geeft konkrete informatie Zend u mq Cahier .Het kind in het gading ovgr internationale samenleving bijzonder I QCahier .Parabels van Grolt Spin op het terrein van godsdienst en ontwikke hng Het verschijnt in kleur, met fotorepor tages. interessante artikelen, gesprekken in binnen en buitenland en veel nieuws uit alle werelddelen Vraag een proefnummer Oattown nj* mm t twoo-drivrnm# t5. Oftn* Cw p»it/egH T*» 04930 3700 I Cahier Grondstoffen' j OProelnummer BijEEN Straat I I 9 50 19.50 t 9.50 gratis DE HAAST VAN JEZUS En Hij ging weer naar de synagoge en daar uas een mens met een verschrompelde hand; en van tenijde hielden ze Hem in het oog of Hij hem op sabbat genezen zou. om Hem te kunnen aanklagen (Markus 3,1-6) Het verhaal van de man met de verschrompelde hand is een echt lijdensverhaal Het begint a! hele maal in de sfeer van de vijandschap en de achterdocht. Jezus kan niet veel goeds meer doen Hij moet in de gaten gehouden worden. Hij doet maar wat met de sabbat en dergelij ke zaken. Als Jezus de zaak aan de orde stelt, of het op sabbat geoor loofd is goed te doen of kwaad te doen, een leven te behouden of het te doden, komt er geen commen taar. Bedroefd is Jezus en tegelijk vol toorn. Het is een van die situa ties waarin voor iemand, die geko men is om het goede, het rechte te doen. de zaak zo duidelijk is dat er alleen maar met felle emoties gerea geerd kan worden op mensen die die zaak aanvechten Jezus is woedend Tranen springen Hem in de ogen. Nota bene, ze zouden die stakker rustig laten zitten met z'n hand! Een kostbare dag lang. Hij heeft immers haast. Die man kan niet wachten, omdat zijn zaak niet wachten kan. die moet nu doorgezet worden. Op de sabbat? Juist op de sabbat, want het gebod is er voor de mens en niet de mens voor het gebod En daarop breekt het stuk. Daar eindigt dit lijdensverhaal mee. Er vindt overleg plaats om Hem om te brengen. Wie zo'n haast heeft, loopt zich onder de mensen stuk. Wie zo alleen maar oog heeft voor het rechtzetten van de dingen, die komt terecht in de hoek waar de slagen vallen. Daarheen is Hij op weg. Onder ons. Een verhaal waarin wij maar al te zeer voor komen. Beroepingswerk GEREF. KERKEN (VRIJG.) beroepen te Blija-Holwerd: J. Kla- mer te Zaandam Bedankt voor Bergentheim en voor Meppel: P K. Meijer te Noord- Bergum GEREF. KERKEN (VRIJG. B V.) Intrede te Haarlemmermeer Oostzijde: D. J. A. Brink uit Assen. EV. LI TH. KERK Beroepen te Apeldoorn: A. Jense te Ede. NED. HERV. KERK Beroepen te Delft (toez J. D. Wuis- ter te Scheveningen GEREF. KERKEN VRIJG. bedankt voor Aduard: C. J. de Ruiter te Sneek. GEREF. KERKEN VRIJG. B V. Intrede op 3 april te Haarlemmer meer oostzijde D. J A. Brink te Assen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Lelystad: A. Hcoger- ïand te Krabbendijk ADVERTENTIE 3253] boekennieuws Ir. J. van der Graaf irindredactiel EVOLIT1E EN GELOOF 68 biz I 9 25 Gebundelde radio-lezmgen van Ir J van der Graaf. Dr w J Ouweneei de sti j ver van hel alternatieve boekenweekge schenk!. Prof Dr J van Genderen en Prof Dr E Schuurman Vanuit verschil lende invalshoeken word! over dit boet ende onderwerp geschreven Prof. f)r. B. J. Oosterhoff HOE LEZEN WIJ GENESIS 2 en 3? 240 blz I 28.25 Een hermeneutische stud'e Nagegaan wordt ot de natuurwetenschap ens ook in het verstaan van Gen 2 en 3 iets te zeggen heeft en of andere Schriltgege- vens kunnen helpen om een beter zicht te kragen op deze hoofdstukken Prof. Dr. W. II. Gispen SCHEPPING EN PARADIJS 212 blz geb f 20 25 Verklaring van Genesis 1-3 In dit be langwekkende boek geeft de auteur vers voor vers een verklaring van de eerste drie hoofdstukken van het bgbelboek Genesis Drs. E. de Vries GENESIS 1-3 72 D'z I 7 90 De grote belangstr ng voor deze vier thema-preken noopten tot het uitgeven in boekvorm Om verder over na te denken en te praten Boeiende cn heldere be toogtrant Verkr /gbaar m de boekhandel AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN l Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 I ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2