Heimwee naar Leuke kolder in een trein Hollywood Kinderen der Onderontwikkeling Zwijmelen in Kimono Uw bank is op Goede\Wjdag Kazan en Bogdanovitch THE SILVER STREAK SEVEN NIGHTS IN JAPAN SWEENEY Geweld met Prolongaties en reprises sociaal sausje VRIJDAG 1 APRIL 1977 FILM door W. Wielek-Berg De nostalgie, die achterwaartse beweging, is nog lang niet weggekwijnd in de bioscopen, al zijn er gelukkig aanwijzingen dat het tij gaat keren tón gunste van een heel wat progressiever stroming: het revolutionaire pathos. Zolang die nog niet modieus en daar door geperverteerd is geworden kan men er, als het gevoel in die richting gaat, veel emotionele opkikkers door krijgen. Maar Elia Kazan, de oude half-meester, zeer bekwaam doch nooit briljant, houdt het in zijn laatste film bij het heimwee. In „The Last Tycoon" gaat het zelfs dubbe lop want niet zomaar het verleden is aan bod, nee, het gaat om het Holly- woodse verleden, voor adepten het heiligste der heiligen. Tegelijkertijd draait er in onze bioscopen een film, die zich bezighoudt met de begintijd van de cinematografie, „Nickelode on" van Peter Bogdanovitch. Bogda novitch heeft de nostalgie zo onge veer uitgevonden en in zijn eerste films „Targets" en vooral „The last Picture-Show" wist hij aan het verle den bitterzoete tonen te ontwringen. Maar de bron blijkt niet onuitputte lijk: een zekere krampachtige onwe zenlijkheid heeft zich allengs van zijn werk meester gemaakt. The last Tycoon Kazan heeft als basis voor zijn film de onvoltooide, gelijknamige novelle van Scott Fitzgerald genomen (toen, de schrijver in 1939 stierf was het boek nog niet af). „The last Tycoon" speelt in het Hollywood van de late jaren dertig, dat hij uit eigen erva ring kende, want hij schreef er, zwaar ondermijnd door de drank, scenari o's. Als sleutelfiguur fungeert Irving Thalberg (in boek en film omge doopt in Monroe Stahr), de produc tie-chef van MGM, rusteloos, crea tief, perfectionistisch, met een goede neus voor zaken en een grote intuïtie voor artistieke kwaliteit, die in 1939 op 37-jarige leeftijd stierf. Irving/- sstahr is uit hetzelfde hout gesneden als alle helden van Scott Fitzgerald: zij zijn rijk, geniaal, machtig, een zaam, melancholiek en droomziek, kortom, zij gaan gebukt onder een verheven vorm van herenleed. Scott Fitzgeralds werk beleeft de laatste jaren een renaissance, de be roemde Harold Pinter heeft het boek tot film-script bewerkt, Kazan wist een hele zwerm voortreffelijke ac teurs te verzamelen (Robert de Niro, Robert Mitchum, Jack Nicholson, Donald Pleasance, Jeanne Moreau, Tony Curtis, Ray Mill and, Dana Andrews) kortommijn liefje wat wil je nog meer. Matheid Toch wel het een en ander. De film is ongetwijfeld knap gemaakt, filmscènes tussen twee ouderwor- dende sterren (Moreau en Curtis) zijn heel knap in het verhaal ver werkt, distinctie is geen minuut uit oog en oor verloren, het decor is onberispelijk, maar het geheel is van een matheid die niet nalaat van tijd tot tijd irritatie op te wekken. Deze matheid komt niet voort uit het feit dat de regisseur zijn onder werp niet au-sérieux neemt, nee, de grootsheid van de droomwereld waarin de karakters eerder rondwa ren dan leven wordt nooit in twijfel getrokken. Maar dat is het hem nu juist: vergeleken met het echte leven buiten de studiomuren wordt er een soort schimmenspel gespeeld, waa rin Stahr's plotselinge, romantische en reflectieve (zij lijkt op zijn gestor ven vrouw) liefde voor een meisje dat hij voor het eerst aanschouwt tijdens een aardschok, gezeten op het ver gulde hoofd van een Indische godin die moet dienen als accessoire voor een van Cecil B. de Mille's monster- produkties, wonderwel past. Natuur lijk verliest hij haar na een paar navrante namiddagen, want hij is een held (of een half-god), die zijn droefgeestige distantie moet behou den als voorbeeld voor het gewone mensenvolk. Hij is een self-made man, die uit eigen kracht opsteeg uit het plebs naar „het wereldje". Deze verheerlijking van macht, geld en schoonheid, een kenmerk van Fitzgerald's werk, doch door Pinter en Kazan trouw gevolgd, maakt dat de film het hart voorbijschiet en ook het intellect niet raakt. Over blijft een slappe, esthetische waardering. Nickelodeon Bogdanovitch gaat in zijn „Nickelo deon" verder terug in de geschiede nis van de Amerikaanse film, naar de begintijd voor de eerste wereldoor log, toen de filmpjes van dertien minuten gretig aftrek vonden in de „nickelodeons" (de naam was een samentrekking van de nickel, het geldstuk dat men voor het genot moest betalen en het Griekse woord odeon). Ook toen werd er al hard geknokt om de macht, want con cerns probeerden de zelfstandige filmmakers van de markt te verdrin gen en gebruikten daarvoor niet zel den geweld. In deze turbulente we reld verzeilt een jonge advocaat uit Chicago (Ryan O'Neil) die na de no dige wederwaardigheden in onher bergzame oorden ongeschoold aan het regisseren wordt gezet; een won derschoon kippig meisje (Jane Hitchcock) dat letterlijk over haar eigen voeten struikelt; een jonge Jeanne Moreau in „The last Tycoon". avonturier (Burt Reynolds) en een verknipte, verbeten teen-ager met een nikkelen bril (Tatum O'Neil) die er een struisvogelfarm op nahoudt in de hoop dat de veren weer in de mode zullen komen. Te zamen ma ken zij er een burleske van, met catastrofale ballonreizen, zwartge maakte blanken die voor neger spe len, vallen en opstaan, vechten en beminnen. Wanneer ze de première van Griffith's film „The Clansman" („Birth of a Nation") bezoeken, be grijpen ze dat de tijd van de „nic kelodeon" voorbij is en betreden vastberaden het pad van de „echte" film. „Nickelodeon" is soms aardig, soms vervelend, en veel te lang. Langs een heel andere weg komt hij terecht bij hetzelfde euvel dat Kazan's film aan kleeft: ook Bogdanovitch beschouwt Hollywood met al zijn minne hoofd en bijverschijnselen, blijkbaar als een magisch centrum, het middel punt van de wereld. The last Tycoon: Amsterdam- Leidseplelntheater; Rotterdam- Calypso; Den Haag-Calypso; Utrecht- Rembrandt 2: Eindhoven-Select, 14 jr. Nickelodeon: Amsterdam-City I; Den Haag-Odeon; Leiden-Trianon; Rotter- dam-Lumière; Utrecht-Camera, a.l. Toen scenarioschrijver Colin Higgins eens per trein van Los Angeles naar Chicago reisde verveelde hij zich zo ontiege lijk, dat hij allerhand vreemde zaken verzon om zijn zinnen te verzetten. Zo ontstond de op zet van „The Silver Streak", een aangename kolderfilm die zich voor het grootste deel af speelt in een trein. Hoewel als route Los-Angeles- Chicago werd aangehouden, maakte men de opnamen deels in Californië, deels in Canada, om het geheel wat spektaculairder te maken neem ik aan. Uitgever Caldwell (Gene Wilder), die nog een massa boeken moet lezen en de „Silver Streak Expresse" neemt om zich rustig door de berg heen te worstelen, heeft zich nauwelijks in zijn slaapcompartiment geïnstal leerd of een tussenschot kraakt open en maakt het zicht vrij op de fraaie Hilly (Jill Calyburg) die bezig is zich te ontkleden. Het vervolg laat zich raden en vormt het minst aantrekke lijke, want nogal kleffe, deel van de film die pas leuk wordt wanneer er tijdens een met drank overspoeld herdersuurtje een lijk langs het raam komt vliegen. Wie is de overledene? Volgens de omslag van een boek Hilly's baas, een professor die zich opmaakt sen sationele onthullingen te gaan doen over ene Rembrandt van Rhijn. Maar is hij wel vermoord? Tijdens een onderzoekingstocht komt Caldwell hem tegen, doch hij wordt ook geconfronteerd met vreemde vo gels (een klein kereltje met gemene Jill Clayburg, George Caldwell en Richard Pryor in „Silver Streak". oogjes en een reus met gouden tan- den) die hem ruw bejegenen en hem zelfs uit de trein smijten Maar hij komt terug, door middel van een exuberante oude dame die hem met een vliegtuig over grote afstëiiden transporteert. Raadsels De raadsels stapelen zich op: wie is de dikke man. die alleen maar oog schijnt te hebben voor de vrouwtjes? En welke rol speelt een president commissaris in een goedgesneden pak met een bloem jn het knoopsgat? En Hilly, is die wel te vertrouwen? Aan zijn nieuwsgierig heid is het te wijten dat hij niet minder dan driemaal uit de trein wordt geworpen, doch telkens komt hij terug. Op zijn omzwervingen buiten het trein-territorium ontmoet hij een zwarte autodief (Richard Pryor) die hem allerhand nuttige foefjes leert. Op dat moment bereikt de film zijn hoogtepunt: de scènes met Wilder en Pryor, die voortreffelijk op elkaar inspelen, zijn bijzonder gek en gees tig. de situaties waarin zij verzeild raken origineel. Trouwens, de climax mag er ook zijn. Zodat we hier met een zeldzaam fe nomeen te doen hebben: een kolder- film die niet zijn kruit in de eerste helft verschiet, doch allengs wint aan amusementswaarde. Regisseur Hiller en schrijver Colin Higgins kunnen tevreden zijn met hun werk. Amsterdam-Bcllevuc Cinerama; Eindhoven-Chicago; Den Haag-Asta; Groningen-Camera; Den Bosch-Euro Cinema; Rotterdam-Cinerama; Utrecht-Catharijne I, 14 jr. „Kinderen der Onderontwikkeling" is de trieste balans van het leven van kinderen in een ex-kolonie, een ontwikkelingsland. De Colombiaan Carlos Alvarez maakte een documentaire over het leven van kinderen in zijn land waarvan de ondertitel luidt: „Colombiaanse getuigenissen no. 2". Zijn eerste film, „Wat is Democratie", een getuigenis over wat democratie niet is, had zijn gevangenneming door de geheime militaire dienst tot gevolg. Beeld uit „Kinderen der Onderontwikkeling". De beelden en cijfers uit Colombia zijn van een eindeloze ellende. Zo is kinderarbeid er de gewoonste zaak van de wereld, terwijl er toch werk loosheid is. Weinigen doorlopen de lagere school tot het einde. De kinde ren tot 15 jaar vormen samen de helft van de bevolking en 95% van hen lijdt honger. Het voedsel bevat bij lange na niet de benodigde voe dingsstoffen en vitaminen. Tenge volge hiervan en van de ontoereiken de behuizing sterven velen aan ziek ten die in rijke landen onschuldig zijn. Een ander gevolg is de onmoge lijkheid om op te groeien tot geeste lijk en lichamelijk volwassen men sen. De kinderen kijken je aan met ogen waarin geen hoop meer is. Sterilisatie De gemakkelijkste en goedkoopste oplossing, die door de rijke landen dan ook enthousiast wordt aanbevo len, is sterilisatie. Gemakkelijker en goedkoper dan economische investe ringen: in 1965 zei de Amerikaanse president Johnson al, dat het effec tiever is om vijf dollar te investeren in geboortenbeperking dan honderd dollar in de economische groei. Veel propaganda voor de sterilisatie dus, terwijl andere voorbehoedmiddelen op arme plattelandsvrouwen worden uitgetest. Alvarez zet een groot vraagteken achter deze „oplossing", die door de overheid als alleen zalig makend wordt aangeprezen. „Kinderen der Onderontwikkeling" is een uitstekende documentaire, die zeker zijn weg naar de vormings centra zal weten te vinden. De enige aanmerking die je erop zou kunnen maken is, dat er misschien teveel informatie in een korte film (45 mi nuten) is gepropt. Hij wordt uitge bracht door Fugitive Cinema en het Comité Colombia en gaat deze week in première in 't Spuigat in Dordrecht. (Ad. Int.) Michael York en Hidemi Acki in „Seven nights in Japan" Vorstentrouw, toevallige ontmoetingen, onbaatzuchtige liefde in een idyllisch hutje aan een buitengewoon fraai meer, verijdelde moordaanslagen van verdwaasde boeven, een bitter afscheid omdat de plicht roept, dit alles gedrenkt in exotische zon en regen kan dat vandaag de dag nog allemaal in één film? Welzeker, waarom niet, zal men bij de multinationale Britse produktle- maatschappij EMI (die ook in gram mofoonplaten doet en zijn oude en nieuwe films afzet bij het Amster damse City-concem) gedacht heb ben. Fluks werd regisseur Lewis Gil bert naar Japan gestuurd om de „Madame Butterfly"-variant ln el kaar te draaien en hij lokte acteur Michael York mee. HIJ speelt de kroonprins uit de een of andere Scandlnavisch-aandoende natie die naar het land van de rijzende zon wordt gezonden om in marine uniform de vorstelijke zaken waar te nemen, doch verliefd wordt op een Japanse gids in een autobus en voor haar eventjes uit de dagelijkse sleur van recepties en werkbezoeken breekt. 't Is een hoogst ernstige en naïeve jongeman die er blijkbaar nog geen weet van heeft dat vorstenhuizen in hun nadagen verkeren en de dialoog gaat dan ook van zo: „Hoe kan ik u liefhebben wanneer gij uw plicht ver zaakt?" of woorden van gelijke strekking. Terwijl deze onzin werd opgenomen fladderden een hele ne ven-intrige (het complot van kami kaze-chauvinisten om de prins te vermoorden) en een bijfiguur (de dochter van de ambassadeur) het filmvenster uit. zonder dat iemand het nodig achtte er ook maar een blik op te werpen. Is het een paro die? Niks hoor, 't is een flutfilm die onhandig mikt op vals sentiment, gemaakt door mensen die blijkbaar tot elke prijs een tijdje uit Engeland weg wilden. Amsterdam City 7, 14 jr. ADVERTENTIE ■'Affiche Rouge Prachtige film over een verzetsgroep in de Tweede We reldoorlog. Regisseur Frank Cassen- ti laat verleden en heden geraffi neerd in elkaar overlopen en speelt met muziek. De gehele week in Cine- tol, Amsterdam Filmhuis, Delft en De Koffer, Rotterdam. Le Juge et l'Assassin.Film van Bertrand Tavernier, waarin aan een Franse moordenaar uit het eind van de vorige -eeuw het sociale onrecht wordt gedemonstreerd. De gehele week in Kriterion, Amsterdam. Mr Klein Regisseur Joseph Losey tekent geniaal de sfeer in bezet Pa rijs en Alain Delon speelt met mees terschap de hoofdrol van een profi teur, die zijn identiteit verliest. De gehele week in Beyerd, Breda en Odeon 2, Den Haag. Nashville Briljant panorama van Amerika, geschetst door Robert Altman, gesitueerd in de stad van de country- en Western-music. De gehe le week in 't Venster, Rotterdam en Roxy, Bergen op Zoom. De Markiezin van O Perfecte „morele comedie" van Eric Rohmer, naar een novelle van Heinrich von Kleist. De gehele week ln Studio K, Amsterdam. Histoire d'Adèle H. Tedere film van Francois Truffaut over de wrede liefde van Victor Hugo's dochter. De gehele week in Studio, Leiden. 1900 Schitterend epos van Bernardo Bertolucci over het Italiaanse boe renleven tussen 1900 en 1945 met opkomst van socialisme en fascisme. Deel I: Tuschinski 3, Amsterdam: Saskia, Eindhoven; Camera, Til burg; City, Hilversum; Mabi, Maas tricht. Deel II: Select. Delft; Tuschinski 3, Amsterdam; City, Hilversum: Roxy, Haarlem: Camera, Tilburg. Barry Lydon, Meesterwerk van Stanley Kubrick over de verre, mooie, koude wereld van het verle den. De gehele week in Scala, Venlo en Buitensociëteit, Zwolle. India Song Intrigerend film-gedicht van Marguerite Duras, 1 april, Clne- mien, Amsterdam. Kuhle Wampe. Klassieke Duitse werklozenfilm van Slatan Dudow uit 1932, waarvoor Brecht zijn „Solidari teitslied" schreef. 1 april Zienema Oktopus, Amsterdam. The Third Man Evergreen van Carol Reed naar een scenario van Graham Greene, met Orson Welles en Joseph Cotton in de hoofdrollen, 4 en 5 april, City 4, Amterdam. Wij willen graag voorkomen banken op vrijdag 8 april dat u tevergeefs bij ons aanklopt. (Goede Vrijdag) gesloten zijn. Daarorti herinneren wij u eraan dat de kantoren van alle De gezamenlijke banken en spaarbanken. Schelden op maatschappelijk on recht in het algemeen en de multi nationals ln het bijzonder is natuur lijk nooit weg, maar in heel wat films wordt tegenwoordig zo'n soci aal sausje over een bloedpudding gegoten en dat geeft een hypocriete smaak ln de mond. In de Engelse film „Sweeney" (genoemd naar een afdeling van de Londense politie) zijn zowel de slager als de dipsau- zenspeclallst duchtig aan het werk geweest en ze hebben er nog wat woede en verontwaardiging over de verloedering van Groot-Brlttannië bijgemengd. Carter, een politieman van de oude stempel, hard en cynisch doch niet zonder zachte plekjes, trekt op tegen een syndicaat van olie- magnaten dat, geadviseerd dooreen puur-slechte Amerikaan, er niet te gen opziet mooie meisjes te misbrui ken. ministers van het koninkrijk te chanteren en huurmoordenaars handen vol werk te geven. Voor hij het complot heeft opgelost wordt er veelvuldig geweld gepleegd de lij ken groeien in tal en last, het bloed spuit somtijds tot de zoldering. En fin, het gewone werk. We besteden er toch enige ruimte aan. omdat regisseur David Wieken bewijst dat hij spanning en tempo uitstekend weet te hanteren. Hopelijk vindt hij nog eens een waardiger onderwerp om mee te stoeien. Amsterdam, C?ity 2, 18 jr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15