riezeltragedie met rove kluchteffecten „Kunnen wij u helpen?" De enige„wide-bodied" vlucht naar Londen. iltude van Van Manen met veel naar beperkte dansbeweging Tamme Sjaak in rock-kostuum j Hf British airways flassieke film van Visconti Zeven Schoonheden A STAR IS BORN tocco en zijn broers IET NATIONALE BALLET Prolongaties en reprises Ideaal voor verbindingen van Londen naar 11 Noord-Amerikaanse steden. Vertrek uit Londen 0755. tiJDAG 25 MAART 1977 FILM Trouw/Kwartet tl III |V 1 UU 1 Oiancarlo Giannini in twee lugubere scènes van Zeven Schoonheden. en vaak loopt het Je ijzig over de rug, zodat Je gevoelens een grote tegen strijdigheid vertonen. De griezeltra gedie, waaruit een walm van broeie rige seksualiteit opstijgt. is doorspekt met grove kluchteffecten: er wordt gesold met een lijk op een wijze die tot dusver nog niet is ver toond: dikke vrouwen worden in zo onflatteus mogelijke erotische stan den belachelijk gemaakt; op de ver krachting van een vastgebonden geestelijk gestoorde vrouw in het krankzinnigengesticht volgt een wrede straf en belde gebeurtenissen zijn boertig gefilmd. Lina Wertmullers voorkeur gaat, in politiek opzicht, kennelijk uit naar de anarchie. Een van de zeer weinige sympathieke figuren in haar film. een oude anarchist (Fernando Rey) die in het concentratiekamp tenslot te een weerzinwekkende dood kiest boven ondraaglijke vernedering (over die dood kan overigens zo men wil ook weer gesmiespeld en gegie cheld worden) verwoordt haar credo: „We moeten het hebben van de maatschappij in wanorde, van de mens in wanorde." Deze wanordelijkheid typeert niet alleen het klimaat van de film en het karakter van de hoofdpersoon, zij strekt zich uit tot de vorm: een chao tisch geheel met schijnbaar plompverloren ingelaste flash-backs. Het zijn sterke magen die Lina Wertmullers produkten kunnen ver dragen. Maar Je vergeet ze niet ge makkelijk: ze schudden iets wakker dat lange tijd nodig heeft om weer in te slapen. Vragen komen bij je op. Is de wereld werkelijk zo? Wat wil Wertmuller nu eigenlijk? Is haar doel zo belangrijk dat het de vaak walgelijke middelen heiligt? Is ze onbarmhartig eerlijk of op goedkope effecten uit? Het feit alleen al dat die twijfels Je blijven plagen bewijst, dat haar films niet kunnen worden afgedaan met het predicaat „grove grie zelklucht". Amtlcrdam-Leidsepleintheater, 18 jr. dot W. Wielek-Berg Ina Wertmuller (na noeste ar- Jfid in haar vaderland Italië Tior de Amerikanen ontdekt li door de ..International Film "Tuide" uitgeroepen tot een &n de vijf „regisseurs van het jar") heeft haar ziel verkocht por grof geschut. par gedonder en gedreun zal ons >g meermalen in de oren daveren, ant kortgeleden heeft ze een cejntract voor vier films getekend ie^t de Amerikaanse firma Warner *ds en aan inspiratie, doorzettings- •mogen en vlijt heeft het haar t ontbroken. s «ar films (alleen „De verleiding van ~ii de Bankwerker" heeft na de ning op de Cinemanifestatie te I ^recht in Nederland gerouleerd) wpl eens getypeerd als i" smeltkroezen van humor, horror, ge weld. seks, geld en politiek. In "Ze ven Schoonheden" ("Pasqualino set- te bellezzi") overweegt de horror. Napolitaan in concentratiekamp Een Napolitaans krielhaantje met zwem-ogen (gespeeld door Wertmul- ler's favoriete acteur Giancarlo Gi annini) is in het bezit van zeven zusters, allemaal behept met grotes ke lelijkheid. Desalniettemin weet de oudste haar eer te verliezen en Pasquaüno moet die wreken. De Maffia heeft een onberispelijke moord uitgekiend, maar Pasqualino verknoeit het terdege en komt via een krankzinnigengesticht in de we reldoorlog terecht: de enige manier om zijn geestelijke gezondheid te redden is dienstneming in het nazi- leger. Maar hij deserteert met een makker en wordt naar een concentratiekamp gebracht: hollw ruimten vol nevel en stank, bevolkt door duivels en ten dode gedoemde slachtoffers. In zijn wil om te overleven probeert hij aan eten te komen door de monsterach tige, als een ballon opgeblazen kampcommandante het hof te ma ken. Hij weet de geslachtsdaad tot een redelijk goed einde te brengen en daarmee verdient hij de kost, doch de zuurkool met worst wordt duur betaald: hij moet de enige man voor wie hij zoiets als vriendschap voelde doodschieten. Wanneer hij na de oorlog met vuile handen en een somber gemoed vol warhoofdige politieke denkbeelden naar Napels terugkeert, blijken niet alleen zijn zusters, maar ook het vertederende Jonge meisje dat zijn aandacht trok en zijn hart roerde, aan de Amerikanen te zijn verkocht. Tegenstrijdige gevoelens Bij „Zeven Schoonheden" weet je soms niet of je moet lachen of huilen I'Affiche Route. Briljant* film van Frank CassenU waarin het verleden (arrestaUe en terechtstelling van een verzetsgroep in 1944 vloeiend overgaat ln het heden Er wordt gebruik gemaakt van allerlei stijlen en de muziek speelt een grote rol. De gehele week in Clnetol. Amsterdam. Le Jugc et '1/Assassin. Meesterlijke film van Bertrand Tavemler. waarin het sociale on recht wordt gedemonstreerd aan de figuur van een bekende Franse moordenaar uit het eind van de vorige eeuw. De gehele week in Kriterion, Amsterdam. Mr. Klein Film vol sfeer over Identiteitsver lies ln bezet Parijs van Joseph Losey mei Alain ln de hoofdrol. De gehele week in City 4. Amsterdam en Odeon. Den Haag. Dar Fangschuss FUm van de Westduitse ci neast Volker Schlöndorff over de vergeten oorlog van de Duitse vrijcorpsen in de Bal tlsche Staten omstreeks 1919. De gehele week in Studio K. Amsterdam. 1900 Schitterend epos van Bernardo Berto luccl over het Italiaanse landleven met op komend socialisme en fascisme tussen 1900 en 1945 Deel I: Tuschlnskl 3. Amsterdam: 8askla. Eindhoven; Grand, Groningen; Camera, Til burg; City. Hilversum; Mabi, Maastricht Deel II: Select. Delft; Tuschlnskl 3. Amster dam; Grand. Oronlngen; City. Hilversum De Markiezin van O. Perfecte „morele come- dle" van Eric Rohmer, gebaseerd op een novelle van Helnrich von Kleist. De gehele week ln De Uitkijk, Amsterdam. Dial M. for Murder. Hitchcock-thriller uit 1953, de bloeitijd van de „master of suspen se." met Orace Kelly, Ray Mllland en Robert Cummlngs. De gehele week ln Calypso, Amsterdam. The Conversation. Prachtige film van Fran cis Ford Coppola over communicatiemidde len en gebrek aan communlcaUe. Vrijdag- en zaterdagnacht Studio K., Amsterdam ADVERTENTIE Nieuw! De TriStar van 10.55 voor dubbel strijkkwartet. Dat stuk is heel pittig, strak-klassiek en niet eens zo romantisch als veel van Men- delssohns latere werk. Het besluit met een finale van meespelende vita liteit. Zelf gaf Mendelssohn in zijn partituur aan dat alle acht instru menten het in symfonisch-orkestrale stijl dienen te spelen en de toehoor der verwondert zich ten slotte hoe met slechts acht strijkers een zo gro te klank-expansie bereikt kan wor den. Van al dat élan en tegelijkertijd van die strakheid is in de choreogra fie niet zoveel terug te vinden. Zoals te verwachten, geheel in over eenstemming met de sfeer van het muziekstuk heeft Van Manen zijn dansers in puur klassiek- academische stijl op het toneel ge zet. Er is beweging te over, misschien zelfs teveel. Maar die beweging blijft vooral beperkt tot een overmaat aan draaien en eenzelfde overmaat aan hoog heffen van dansbenen. Daar door wordt de choreografie onrustig en zelfs zo nu en dan rommelig en, ondanks al dat getol over het toneel, vlak van toon, zonder voldoende va riatie. Zelfs fantasieloos. De algeme ne indruk Is niet die van een muziek ballet, maar van een divertimento, of nog eerder van een étude. Zeker, er is dansvirtuoslteit in te zien: een duet dat door Alexandra Radius en Han Ebbe laar aantrekke lijk wordt gedanst, en een krachtige solo van Henny Jurriëns. En er zijn ook bijzonder aantrekkelijke flitsen de diagonaal-doorgangen over het toneel. Maar die zagen wij eerder in „Etudes" van Harald Lander. „Octet Opus 20" komt vanavond in Tilburg en keert 31 maart terug naar Amster dam. Adam Gatehouse, muzikaal di recteur van het Britse Ballet Ram- bert, leidde het Nederlands Balletor kest als gastdirigent. Rechtitreeki vanuit Londen rvur Afrik». Auitrake. Azië. het WddervOoiten en Noord-en Midden-Amerika \toor informatie en reierveringen kunt u terecht b(j uw lAIA reobureeu of by Britnh Aéwayv tor Hans W. Ledeboer Het klassieke Hollywood-thema dat ten grondslag ligt aan „A Star is Born" werd voor het eerst onder de titel „What Price Hollywood?" in 1931 verfilmd door George Cukor. In 1937 kwam er een re-make van David O. Selznick met de sterren Fredrich March en Janet Gaynor in de hoofdrollen die „A Star is Born" heette en in 1953 maakte Cukor een nieuwe versie van zijn oude film eve neens onder de naam „A Star is Born" met Judy Garland en James Mason. Nu hebben scenario-schrijvers Joan Didion, John Gregory Dunne en Frank Pierson zich over het onsterfe lijke melodrama gebogen en het ge situeerd in de moderne wereld van de rock. Het is het regie-debuut van de lang niet onverdienstelijke scena rio-schrijver Frank Pierson, de be roemde Robert Surtees zorgde voor de fotografie en niemand minder dan wondervrouw Barbara Strei sand (behangen met Emmy's, Gram my's, Oscars en gouden albums) en Kris Kristofferson (ook lang geen onbekende in de rock- en filmbusi- ness) spelen de hoofdrollen. Het resultaat is abominabel: een lintworm van dood celluloid trekt bijna twee-en-een-half uur lang aan je verveelde ogen voorbij. Het is spe lers en regisseur niet gelukt om ook maar een druppel sentiment te ont wringen aan het verhaal van de vrou welijke rockster die het gaat maken en haar minnaar en promotor die zichzelf de vernieling indrijft. Kris Kristofferson en Barb: een vonkje vuur uit de beroemde romance te slaan. Velen hebben on getwijfeld lang gepiekerd over de exotische interieurs: ze zijn dan ook volslagen kapot gedacht. Als er een prijsvraag zou worden uitgeschreven i Streisand in A Star is Bom voor de slechtste film van het Jaar zou „A Star is Born" geen slechte kans maken. Amsterdam-Tuschinski I; Den Haat Metro- pole I; Rotterdam - Corso; Utreeht-Rcrebrandt I; HUversum-Rex; Haarlcm-Luxor, 14 jr. dSTERDAM De naam van k nieuwe ballet van Hans van inen „Octet Opus 20" en Dral de uitgebreide uiteen- Iting erover in het program- iblad van Het Nationale Bal- dat dit werk woensdaga nd in de Amsterdamse ödsschouwburg in première bracht geven aan, dat Van Manen er een echt muziekbal let mee pretendeert. Hij is uitgegaan van een Jeugdwerk van Felix Mendelssohn-Bartholdy, dat de litteratuur is ingegaan als diens eerste de componist was toen zestien jaar! meesterwerk: het uit 1825 daterende Octet Opus 20 txandra Radius en Han Ebbelaar in Octet opus 20 Iain Delon als Rocco hun hokken in een huurkazerne, het werkeloos zijn, het gebruikt worden voor vuile baantjes of het prijs- boksen, en het morele verval. Bij Visconti werd dit alles echt, doordringend van sfeer, aanvoel- baar, aandoenlijk en daardoor een aanklacht. Die hem kwalijk geno men werd. De censuur sloeg toe en ook hier werd Rocco en zijn Broers maar gedeeltelijk vertoond. Dat was in, na, 1960. Nu is de film bijna tweemaal zo lang. En nog altijd indrukwekkend. Jam mer genoeg zagen wij een Engelse cco en zijn Broers, en hun mama, iramen van Sicilië naar Milaan, in hoop dat het daar beter zou gaan. lar met Simone liep het verkeerd Hij werd beroepsbokser, hij kon niet aan, hij verviel en hij bleef oers verslingerd aan Nadia, een ertje dat van Rocco hield. t werd vijandschap en vechten en slotte moord. Rocco moest tegen i zin blijven boksen om Simones lulden te betalen, maakt door Luchino Visconti d dit een sociaal drama, met een o)realistische kijk op de armoe die Siciliaanse (gast(arbeiders, kopie. Nagesynchroniseerd, en niet eens slecht, maar Engels is geen taal voor Italianen. Het weerzien van Rocco is ook het weerzien van de, toen nog veel jonge re, spelers: Annie Girardot, warm, dapper en triest als Nadia; Alain Delon zacht en bescheiden als Roc co; Renato Salvatori heftig als Simo ne; Katina Paxinou geweldig als de mama; Claudia Cardinale ln een bij rolletje. Rocco en zijn Broers is een geweldige film gebleven. Een klas sieke. B. H. Den Haag-Filmzaal 2000, 18 jr. Verbazing maakt plaats voor verbijs tering als scène na scène wordt ver knoeid door matheid en machteloos heid. Barbara zingt tegen de klippen op, doch speelt het klaar elk opko mend meeleven met haar ten dode gedoemde liefde vakkundig in de kiem te smoren, Kristofferson be kijkt alles met een zo apathisch oog, dat het onmogelijk is in zijn zelfver- nietigingsdrang, zijn liefde en zijn zelfmoord te geloven, te zamen sla gen zij er niet in om ondanks hun krampachtige pogingen ook maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 17