Amro-boycot afgelast door Betaald Antwoord Sn Leger des Heils kiest nieuwe leider Aarzelend begin nieuwe levensstijl Vaticaan gunt anderen ook godsdienstvrijheid Uit brieven van lezers Hulppredikerschap in 1978 afschaffen Driedaagse Gemeentedag" Hallo meneer God... met Anna Conferenties Voorstel hervormde synode: Oordeel Zuid-Korea bekrachtigd Politie doorzoekt christelijk instituut VANDAAG VOORBIJGANG^ j Minderheden straks deelgemeente! DONDERDAG 24 MAART 1277 KERK Trouw/Kwartet ONDI Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Volgende maand komt in Engeland de top van het Leger des Heils bijeen om een nieuwe generaal te kiezen, als opvolger van Cla rence Wiseman. Sinds 1974 is de Canadees Wiseman de leider van het Leger des Heils In Juni wordt hij 68 jaar, de verplichte leeftijd om af te treden. Hij zal tot 4 Juli aanblijven, omdat hij dan pre cies vijftig Jaar dienst als officier zal hebben volgemaakt. Wiseman zal de geschiedenis ingaan als de generaal, die altijd op reis was. Over heel de wereld hield hij zo con tact met de twee en een halfmiljoen officieren, soldaten en verdere aan hangers van het Leger des Heils In 82 landen. De man of vrouw, die hem opvolgt, zal de elfde generaal zijn in de histo rie van het leger. In theorie kan de hoge raad van het Leger des Heils iedereen kiezen. In de praktijk wordt het een lid van de hoge raad zelf. De kiesprocedure doet sterk denken aan die voor een nieuwe paus. Door gaans heeft de hoge raad wel een dag of negen werk om achter gesloten deuren tot een keus te komen. Als waarschijnlijke opvolger van Wi seman worden vooral de namen van drie Engelsen genoemd. Commissio ner Arnold Brown (63) lijkt de mees te kans te maken. Hij is territoriaal commandant van Canada. De ande ren zijn commissioner Geoffry Dan- ziel (64). territoriaal commandant van Engeland, en commissioner Har ry Williams (63). Clarence Wiseman DORTMUND Onder het motto „De wederkomende Heer" organi seren evangelische groepen In West- Duitsland van 17 tot 19 mei in Dortmund hun derde „Gemeente dag onder het Woord". Tot deze gemeentedagen is men ge komen. omdat men de eveneens om de twee Jaar gehouden Kirchentag te weinig bijbels vond. Het aantal deelnemers aan de gemeentedagen is Inmiddels al veel groter dan die aan de Kirchentag (die dit jaar van 8 tot 12 Juni in Berlijn wordt gehou den). (ADVERTENTIE) Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De intrek king door de werkgroep Be taald Antwoord van de boycot actie tegen de Amro-bank komt niet geheel onverwacht. Het lid van de raad van bestuur van de Amro-bank, dr J. M. van den Brink maakte vorig jaar september in een gesprek met onze krant al bekend dat zijn bank reeds sinds 1973 geen le ningen meer aan de regering van Zuld-Afrika verstrekte. In een brief aan Betaald Ant woord zei hij: Wij verwachten niet dat deze beleidslijn zal wij zigen zonder wezenlijke veran deringen in Zuid-Afrika. Betaald Antwoord vroeg de Amro- bank daarna of daaruit mag worden begrepen dat het bij die veranderin gen niet gaat om een schijnbare ver andering. maar om een verandering die er op neer komt dat het door middel van wetgeving bekrachtigde racisme In Zuid-Afrika is afgeschaft. De Amro-bank heeft daarop bevesti gend geantwoord en gezegd: De pro blematiek in Zuid-Afrika laat zich nu eenmaal niet oplossen door schijnbare veranderingen. In de zelfde brief zegt de Amro-bank dat zij groot belang aan de niet- economische overwegingen bij dit besluit. „Behalve de toenemtende econo mische risico's heeft ook het grote verschil van inzicht over de aan vaardbaarheid van investeringen in Zuid-Afrika in kerkelijke en politie ke kring mede onze beleidslijn be paald", schrijft de bank aan Betaald Antwoord. De werkgroep waardeert deze uit spraken positief en roept allen die de boycot hebben gesteund op de actie nu te beëindigen. De werkgroep handhaaft de boycot tegen de Alge mene Bank Nederland, waar de we reldraad van kerken toe heeft opge roepen. .li ii x nu al de 3de druk van dit vertederende verhaal over het korte leven van een kind, geschreven door haar beschermer Fynn.met teke ningen van Papas te koop in de boekhandel voor f 16,50 uitgave van Bosch Keuning Van een onzer verslaggevers UTRECHT De actie voor een nieuwe levensstijl komt in de hervormde kerk nog maar aaraelend op gang. Dit blijkt onder meer uit de gespreksnota, die de hervormde synode volgende week zal behandelen. Onze verantwoordelijkheid in het politieke leven. Forumdiscussie m.m.v. mr W. Aantjes. ds H. G. Ab- ma. ds G. Broere en drs G. van Leijenhorst, met name bedoeld voor jongeren, algemene vergadering hervormd-gereformeerde jeugdbon den. zaterdagmiddag 26 maart twee tot vier uur in De Aker te Putten. Inf. tel. 030-785402 Bijbelse grondslagen van de zen ding. Bljtankdag hervormde raad voor de zending, zaterdag 26 maart half elf tot half vier in het Edlngs- huls, Leidsestraatweg 11. Oegst- geest (Schriftelijke opgave aan dit adres). Het commissariaat voor maatschap pelijk en cultureel werk, een samen werkingsorgaan van drie hulporga nen van de hervormde kerk, stelt vast. dat de bezinning in het kader van de nieuwe levensstijl voorname lijk aan de rand van de hervormde kerk heeft plaatsgehad. Het commis sariaat staat achter het voorstel van de werkgroep nieuwe levensstijl van de raad van kerken, het werk regio naal voort te zetten. Het wil dat hervormde kerkelijke organen daar bij medeverantwoordelijkheid dra gen. De werkgroep vraagt om geld voor de voortzetting van het werk, desnoods uit diakonale bronnen. Erg kort AMSTERDAM De Vaticaan se deskundige dr Pietro Pavan heeft gisteren op het congres voor godsdienstvrijheid in Amsterdam gezegd dat het Va ticaan vroeger eenzelfde beleid inzake godsdienstvrijheid voerde als thans nog door de totalitaire staten wordt gedaan. Binnen het eigen machtsgebied eiste de kerk alle rechten voor zich alleen op. terwijl zij daarbuiten deze rech ten met anderen bereid was te delen. In de Vaticaanse houding is na het concilie een verandering gekomen door de uitgifte van de Vaticaanse verklaring over de mensenrechten. Dr Pavan. die aan deze verklaring heeft, meegewerkt, vertelde dat bij de r.k. hiërarchie een overtuiging Korte duidelijk geschreven liefst aan éen Trouw/Kwanet. Postbus 859, Amsterdam Bij kam getypte bneven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie publikaiie word» de naam van de schrijver vermeld. veld wint dat gezag moet worden uitgeoefend in dienstbaarheid. De verklaring heeft daarnaast geleid tot oecumenische vooruitgang, het geen er de oorzaak van werd dat er godsdienstvrijheid kwam in landen, die tot dusver geheel katholiek waren. De Amerikaan James Wood noemde het de opdracht van de kerken over al ter wereld krachtig voor godsdienstvrijheid op te komen, ook al legde hij er de nadruk op dat vrijheid in de eerste plaats een inner lijke zaak is. De Joegoslavische mi nister van godsdienst dr I. Lalic zei dat het in zijn land niet wordt getole reerd dat de kerk zich met politieke zaken bezighoudt. Tijdens een gisteren gehouden persconferentie zei drs J. E. van Veen. secretaris van de hervormde raad voor overheid en samenleving, niet pessimistisch te zijn over het resultaat. Tweeeneenhall jaar is een erg korte tijd om al een balans op te maken. Er zal minstens tien Jaar voor nodig zijn, zoals met de twee procents- ontwikkelingssamenwerking, om te kunnen zeggen of we wezenlijk ver der zijn gekomen, meende hij. Dr A. H. van den Heuvel, scriba van de hervormde synode, zag vooral drie resultaten. Theologisch is het inzicht gegroeid dat macro- en mi- cro-ethiek niet te scheiden zijn. Ker kelijk zag hij de winst dat groepen, die zich niet met dit soort vragen bezighouden, meer en meer een ei gen, niet meer weg te cijferen plaats krijgen in het grondvlak van de kerk. Ook de maatschappelijke en politie ke invloed van het feit dat zevenhon derd groepen thans met deze vragen bezig zijn. is volgens hem niet te onderschatten. Discriminatie (2) Met de heer Van de Meer ben ik het volledig eens. dat het toch wel erg is dat gemeenten nog steeds weigeren homofielen op te nemen in de bij de Wet verplicht gestelde stuurgroepen voor huisvesting van alleenstaan den en tweepersoonshuishoudens. Het door een portier van een dan cing weigeren van de toegang aan een Antilliaan, werd terecht door de rechter wegens discriminatie ver oordeeld (Trouw 15 maart), maar soortgelijke zaken to v. homofielen worden nog steeds geseponeerd. Duidelijk blijkt uit bovenstaande voorbeelden, dat de verhouding tus sen homofielen en de maatschappij grotendeels door de discrimineren de houding van de maatschappij bepaald wordt. Het is toch onderhand wel duidelijk dat homofielen, nog meer als vrou wen bijvoorbeeld, zélf voor hun rechten moeten opkomen. Anderen doen dat niet voor ze. Ook het CDA laat hen. met het argument dat het gezin verdedigd moet worden. In de kou staan Ik begrijp niet hoe het gezin bedreigd kan worden, als men mensen die niet trouwen kunnen of willen meer mogelijkheden geeft. Amsterdam G. Pieltn EO en links EO-directeur Dorenbos vindt het NOS-journaai met objectief. In jour nalistiek en omroep ballen linkse Journalisten samen om hun ideeën uit te kunnen dragen, want wat er ook gebracht wordt, er zitten altijd mensen met bepaalde denkbeelden achter. Zou het de heer D. nou echt hélemaal zijn ontgaan dat de groot ste kranten ln dit land (Telegraaf en AD» en de grootste omroepvereni gingen (Tros en AVRO) zo rechts als Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Tetex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 een deur zijn? Of smaken de door die media gereserveerde gerechten hem mogelijk beter? Ik hoop van niet, maar heb zo mijn twijfels. Want wat lk van de EO hoor en zie b.v. over politiek is in die zin gelijk aan de genoemde media, dat het kwade altijd van links komt. Nu ben Ik bij lange na geen supporter van de heren In Moskou en Peking, maar Franco. Salazar. Vorster. Smith en Nlxon zljn'waren, ofschoon onver dacht rechts, in mijn ogen net zulke enge figuren. En wat mij gaandeweg meer duidelijk wordt, is dat rechts altijd de voorrechten van een kleine groep rijken verdedigt (en dat meestal hardhandig) terwijl links nog wel een wil opkomen voor de rechten van de grote massa armen (van de weeromstuit ook nogal eens hardhandig). Misschien kan de EO aan dit laatste verschijnsel eens een objectieve uitzending wijden, waar in ook linkse figuren hun zegje mo gen doen (het zgn. hoor en weder hoor). Hardenberg H. M. de Weerd Cuba-Tanzania Fidel Castro werd In Tanzania met grote eer ontvangen, door president Nyere. Jongeren stonden met span doeken waarop stond: Kameraad Fidel grootste proletarische revolu tionair aller tijden. Voelt Nyerere zich aan hem verwant? In Trouw van 11 februari schreef H. J. Neu- man dat er op Cuba vier 8 vijfdui zend politieke gevangenen zijn Over Tanzania schreef hij dat daar meer politieke gevangenen zijn dan in de republiek Zuid-Afrika. terwijl dit land veel groter is. Tanzania kreeg van minister Pronk 90 miljoen gulden. Ook Cuba steunt hij. Deze regering-Den Uyl zegt steeds, dat lij voorvechtster is van de mensenrech ten. Maar wanneer wordt er op beide regeringen druk uitgeoefend voor bevrijding der gevangenen? Amsterdam D.J. de Groot het blijkt dat er wel wat financiële problemen zijn bij onze groep. De nieuwe CAO-Ziekenhuiswe2en die per 1 januari van kracht geworden is, kent drie soorten overeenkomst. Ai de arbeidsovereenkomst, voor de gewone werknemer; B) de leer- arbeidsovereenkomst. Deze is be doeld voor de leerlingen in de inser- vice-opleiding. die werk doen en daarvoor betaald worden en daar naast zes tot acht weken per jaar theoretisch onderwijs volgen; C) de leerovereenkomst waarbij alleen ge leerd wordt en niet gewerkt. Voor dit laatste is salariëring nu afgeschaft. Dit grijpt diep in omdat er geen andere financiële regeling tegenover staat. Onze leerperiode duurt twéé maanden en dan is er géén recht op kinderbijslag. Er ls ook geen mogelijkheid voor een stu dietoelage en de zelfstandigen onder ons, die al gewerkt hebben (bijv. als verpleeghulp) komen niet in aan merking voor enige uitkering. Tij dens de pre-klinlsche periode mag je dus „van de wind" leven. Bezuiniging in de gezondheidszorg is erg belangrijk, maar waarom moe ten de mmst-draagkrachtigen dit opbrengen? 's-Gravenhage Sim Hommes ADVERTENTIE Hervormd Nederland Weg Heil In ons blad van 21 maart lees ik dat de vereniging „Tot Heil des Volk*" haar hoofdgebouw aan de Barnde- steeg in Amsterdam dreigt kwijt te raken. Ligt het niet op de weg van alle Nederlandse kerken en de gehe le christenheid ln ons land, om met deze vereniging actie te voeren? Een landelijke actie zou zo veel effect kunnen opleveren, dat het rijk der duisternis zou worden beschaamd. Oudkarspel J. J. Veltum Leerlingensalaris Tot raijn verbazing las ik ln „Trouw" van zaterdag het artikel „afschaffen salaris leerling verpleger niet zo ingrijpend Momenteel volg ik de pre-klinlsche opleiding (pko) ziekenverzorging en Deze week m Hervormd Nederland o a Interview met Wim Koole van de Ikon. "it Word«n we roorgelogen o*er de woningnood'' Belasting Is voor de rijkeh soms een woikie parfum Vluchtelingen de dupe van Neder landse embtenani Belangen van Arabieren en Israë liërs blijken elkaar te dienen. Het nieuwe boek van Anton Kool haas Een eind als nieuw begin. I vraag een Ik abonneer mij op I proefnummer Naam: - Straat Plaats Tet nr.: Ab pnis 31,-- per halfjaar Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1778 Oen Haag kan ook: 070 - 512111 Ie ook In de losse verkoop ver- TR-8 Van een onzer verslaggevers UTRECHT De hervormde synode krijgt volgende week dinsdag een voorstel te behan delen om het hulppredi kerschap af te schaffen. De 51 hulppredikers, die er momen teel zijn, zullen, als dit voorstel wordt aangenomen, per 1 juli 1978 gewoon predikant kunnen worden. Met dit voorstel wordt de knoop doorgehakt in de reeds Jaren aan de gang zijnde discussie, of hulppredi kers de bevoegdheid mogen krijgen om doop en avondmaal te bedienen. Hulppredikers staan dikwijls ln klei ne gemeenten en doen daar vrijwel al het werk van een predikant. Al leen voor de bediening van de sacra menten en het afnemen van de open bare belijdenis des geloofs moet een SEOEL Het hooggerechtshof in Soel heeft gisteren de vonnissen be vestigd van de 18 christenen, die wegens een oproep tot herstel van de democratie in het land werden veroordeeld tot gevangenisstraffen van een tot vijf jaar. Op I maart vorig Jaar werd een verklaring van vooraanstaande pro testanten en rooms-katholleken ln de Myong-kathedraal ln Seoel voor gelezen. waarin het aftreden van president Park en opheffing van de noodtoestand werd geëist. Zij vroe gen om vrijlating van de politieke gevangenen, herstel van het parle mentaire systeem en onafhankelijke rechtspraak. Er volgde een proces tegen achttien betrokkenen, die aanvankelijk tot een straf van acht Jaar werden ver oordeeld. Later werd deze straf tot vijf Jaar beperkt. Uit de hele wereld, vooral uit de Westdultse evange lische kerk en uit kringen van de wereldraad is sterk op ontslag van rechtsvervolging aangedrongen. De nieuwe Amerikaanse politiek ten aanzien van de schending van men senrechten gaf hoop op succes, maar het hooggerechtshof heeft de vonnissen nu bekrachtigd, hetgeen betekent dat de beschuldigden hun straf moeten gaan uitzitten. predikant van elders overkomen. Dit wordt door veel hulppredikers en hun gemeenten als frustrerend ervaren. Het voornaamste bezwaar om hulppredikers sacramentsbevoegd heid te geven, is dat zij niet in enig ambt staan. Zij zijn geen predikant en geen ouderling. Hun sacra mentsbevoegdheid geven, zou te diep ingrijpen in de hele bezinning, die er oecumenisch gaande is over ambt en sacrament. Er is ook over wogen, om de hulpprediker de Status van (bijzonder) ouderling te geven, maar ook dat heft de bezwaren niet op. Bijzondere complicatie is nog, dat sommige hulppredikers in de jaren 1971-1975 als noodvoorziening tijde lijk de sacramentsbevoegdheid heb ben gekregen, indien het belang van de gemeente dit naar het oordeel van de kerkelijke Instanties mogelijk maakte. Andere hulppredikers heb ben dit als discriminerend ervaren. Een speciale commissie onder lei ding van het lid van het synode- moderamen drs. L. de Liefde heeft de eenvoudigste oplossing gekozen om uit de problemen te komen, door voor te stellen, de bediening van hulppredikers af te schaffen en de huidige hulppredikers toegang te ge ven tot het predikantschap. Het be treft een groep van 51 mannen en vrouwen met een gemiddelde leef tijd van 54 jaar. Een commissie uit de synode voert tegen deze oplossing als bezwaar aan. dat zo de mogelijkheid, om zon der universitaire opleiding fulltime pastoraal werk ln de kerk te doen, weer wat kleiner wordt. Met name wordt de oplossing teleurstellend ge acht voor hen, die nu katecheet of evangelist zijn en hoopten, via de nu nog bestaande opleiding op den duur hulpprediker te worden. Deze commissie stelt voor, de hulppredi kers als zelfstandige groep te laten bestaan naast de academisch opge leide predikanten, maar ze wel voluit dienaren des Woords te maken, zo dat zij sacramenten kunnen be dienen. Eind vorig jaar was in de hervormde kerk door 313 gemeenten ruim twee miljoen gulden bijeengebracht on der het hoofd „2%". Dit is een schep je bovenop de kerkelijke begroting, waarvan driekwart bestemd is voor de commissie voor ontwikkelingssa menwerking van de wereldraad van kerken en de rest voor mentali teitsverandering in ons eigen land. De oproep aan de kerken, mee te doen aan de twee-percentsactie is gedaan in 1970, door een consultatie van de wereldraad ln Montreux. De oproep ls ln Nairobi 1975 herhaald. De bedoeling was dat de twee per cent van het kerkelijk budget boven op het bedrag zou komen dat de kerken reeds aan zending en we- relddlakonaat bijdroegen als een werkelijk offer. In de hervormde kerk is de twee- percentsactie in 1971 begonnen. In dat jaar droegen 43 gemeenten bijna 37.000 gulden bij. Dit aantal is uitge breid tot 313 in 1976, die in dat jaar 443.472 gulden bijdroegen. Van dit geld gaat een kwart naar mentali- teitsbeïnvloedend werk in Neder land, voornamelijk van de IKVOS, het interkerkelijke vormingswerk ontwikkelingssamenwerking. Voor dit jaar is de twee percent als pro memorie-post opgevoerd bij de ge nerale kas van de hervormde kerk. waartegen bij de generale financiële raad en vermoedelijk ook bij som mige gemeenten bezwaren leven. In dit geschil moet de hervormde syno de, die volgende week bijeenkomt een oordeel vellen. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De Zuldafrikaanse politie heeft gisteren de kantoren van het christelijk Instituut van ds. Beyers Naudé in Kaapstad door zocht. De directeur van het Kaapse kan toor, Theo Kotze, zei telefonisch dat tijdens de huiszoeking door acht veiligheidsmensen verschillende do- cun enten in beslag zijn genomen en aantekening werd gemaakt van de correspondentie. Volgens ds. Beyers Naudé in Johannesburg houdt de actie verband met vergaderingen op 21 maart, ter herdenking van de rassenrel in Sharpeville in 1960. Behalve de vestiging van het chris telijk instituut in Kaapstad werden in Pretoria het kantoor van de con ferentie van Zuldafrikaanse katho lieke bisschoppen doorzocht, in Lo- vedale de vestiging van de Presbyte riaanse Lovedale pers en in Johan nesburg kantoren van de zwarte stu dentenbeweging SASO. Ook daar werden veel papleren in beslag genomen. Een woordvoerder van de politie noemde de huiszoekingen slechts 'onderdeel van een routine- onderzoek'. KJeinschmidt De Europese vertegenwoordiger van het christelijk instituut, Horst Kleinschmldt noemde naast de her denking van Sharpeville als mogelij ke aanleiding voor de invallen de recente uitspraak van de rk- bisschoppen, dat dlenstwelgeren mogelijk zou moeten zijn. Ook het standpunt van steeds meer kerken om hun scholen open te stellen voor alle rassen wordt door de regering niet in dank afgenon en. Verder heb ben de bisschoppen het wrede poli tieoptreden in de zwarte woonwij ken aan de kaak gesteld. De secretaris van de rk bisschop penconferentie, pater Dominic Scholten, zei nog dat bij hem een pamflet werd gezocht over de 'hel- denweek'. Verschillende organisa ties hebben tot zo'n week opgeroe pen waarin naast de slachtoffers van Sharpeville de doden van de onlusten in Soweto vorig jaar zou den worden herdacht. Het geschrift zou als titel krijgen 'Helden van gisteren, martelaren van de strijd*. Onafhankelijk verbonden. Week end met zelfstandig wonenden (van af 30 Jaar), 28-27 maart, Den Aler- dlnck, Laag-Zuthem (tel. 05290-541). Bij ons thuis hangt een schild (echt, lk verzin het niet) en op an O schilderij staat de schitterende j beelding van een Egmonds r. sersvrouwtje, helemaal in haar a gen klederdracht. Met kap en aipire, loopt door een oud straatje met^et in te huisjes. In haar linkerhand h ook ze een bijbel met een zilveren p0rt dat een beetje zwart geworder j jnn Ook met haar rechterhand is „aan de hand". Haar pink ls kri Wij eten 't niet. maar we zeg altijd maar dat 't van het netten! ten komt. Dat geeft dan een be "-i3"" een verhaal aan het schilderij, dat moet wel, want verder is er onbevredigends in de voorstel! d® Het vrouwtje is, zo zou je zegf rJ' 5n met die bijbel duidelijk op weg n de kerk. 't Kan natuurlijk ook ds uit de kerk komt. maar dan ha< schilder dat wel aangegeven en£e houden het er dus maar op dat nog vroeg is en ze is dus op weg n Sr de kerk. En nu het onbevredigen f"'' ze staat stil. Dat kan natuurlijk A'h klaard worden uit het feit dat er Den irstin schilder is die haar als model ui ,nSelir kozen heeft, maar dat schept t „55 op z'n minst één probleem. Wij !n tellen er dan ook altijd bij dat wel een vroom schilderij is. maar Dj je er toch weer een niet al te h n eve dunk van moet hebben, want z [55 maar in schijn op weg. Op die i VF* A nier komt ze er nooit. Hoe inni£n °P ons ook aanziet. Ik herinner me a mand gekend te hebben die mij nüen- dit schilderij doet denken. Hij J13 telde mij vaak. op mijn vraag w: 55 om ik hem niet in de kerk zag: kijk, het gebeurt vaak dat ik vooi kapstok sta en gaat m'n hand naar m'n jas maar dan blijf ik t< thuis. Ik kan er maar niet toe men. Ik hoef niet te vertellen hoe gesprek dan verder ging. We zeg dat allemaal wel eens: ik kan er r toe komen. Dat is ook best redel om dat te zeggen, We hebben a maal dingen waar we niet toe men. Alleen, we moeten bij constatering niet blijven staan. Z zinnetje is juist een uitdaging on eens te realiseren: wat zit daar mij achter? Ik zou eigenlijk ik kan er niet toe komen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Ingen: H. Bossenbr te Kruiningen; te Beverw Heemskerk: T. de Jong te Eind ven; te Bennekom: E. M. Bakke Nieuwerkerk a.d. IJssel; te Putl A. Gooijer te Zeist. Aangenomen naar Nigtevecht; Janse kand. te Hilversum die i dankte voor Oud-Vossemeer. GEREF. KERKEN Beroepen te Hardenberg: J. Kru^I* Q] te Lutjegast; te Schiedam: J. Kievit te Stellendam-Ouddorp. fcn onze (EN HA GEREF. KERKEN (VRIJG.) eer me Beroepen te Rouveen: H. Scholtjen. De Rotterdam-Zuid. acadei let allee GEREF. GEMEENTEN tneeskui Beroepen te Unionville (Can.) etneeskui Kalamazoo (VS): A. Moerkerkefschiede Nieuw-Beijerland, die beda^n ook 1 voor 's-Gravenpolder. voor; De taal van de tafel. Zoeken naar verbindingen tussen avondmaal en huiselijke maaltijd tegen de ach tergrond van de Joodse paasmaal- tijd, nxm.v. drs W. H. Zuidema, vrij dagavond 25 maart half acht tot zaterdagavond 26 maart half zeven, Ernst Slllemhoeve, Lage Vuursche. Aanm. tel. 033-43244 (toest. 123). Van een onzer verslaggevers UTRECHT De „buitenge* wijkgemeenten ln wording" iz hervormde kerk zullen voon „deelgemeenten" heten, als de s de volgende week een nieuwe i ling aanneemt, die door de comi sie voor kerkordelij ke aangele heden is ontworpen. De „buitengewone wijkgemeei in wording" zijn indertijd bedl als noodoplossing voor plaatse! minderheidsgroepen, die behc hebben aan een andere modaJ van prediking en katechese da de hervormde gemeente ter pla wordt gevonden. Hoewel als tl lijk bedoeld in afwachting van plaatselijk naar elkaar toegrol hebben zij toch feitelijk een pel nent karakter gekregen. Er thans 37 van dergelijke „bulté wone wijkgemeenten in wordir Omdat deze gemeenten zich „buitengewoon" voelen en helei niet meer „in wording", is de nil naam „deelgemeente" bedacht voorvoegsel „deel" is een kerkt lljke aanduiding. Naar buiten gen deze gemeenten dan optn als „hervormde gemeente" mei aan bijbel, kerkhistorie of geog ontleende toenaam. Een belangrijke nieuwe bepalil de regeling is een „afkoellngsp de" na het definitieve beslui' Instelling van een deelgemi Gedurende twee maanden „gewone" kerkeraad de geli alsnog voor de weg van king te kiezen. De commissie voor kerkorC aangelegenheden heeft geen gegeven aan de wens van een i ,b.w.i.w.-gemeenten om ook van naburige gemeenten het lijk te maken lid te worden. E een doorbreking zijn va grondregel van de geografisci ding van de leden der kerk. Yvon Jan F Realisti: opgeda jongere onze sa 244 pag Edwa De wc gezin Geschie gewone eeuwen 297 pagi Jane K Mediti Unieke ei jonge wre dhistisch 144pagn Com. Foltert Over het i teren eer d.gmg 160pagm Martin De dial Voor het e van de ge: Schule: o nu bi) uw b Uitgeverij I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2