Nu krijgt u een grotere motor voor hetzelfde geld. 3 amro bank Passie-uitvoeringen of hoe Bach het zeker niet gedaan zou hebben Wilms is de man van Wien Neerlands bloed Luidruchtig concert onder Forster DeSimca 1308S Plus. Meinard Kraak ts verving Bernard Kruysen- ra SIMCA 1307 CHKHH SIMCA 1308 Voor informatie, proefritten of gewoon een goed gesprek over auto's bent u altijd welkom bij uw Chrysler/Simca dealer. En omdat er in Nederland meer dan 350 Chrysler/Simca dealers zijn gevestigd, is er altijd wel één in uw buurt. DONDERDAG 24 MAART 1977 Trouw/Kwartet door R. N. Degens HAARLEM De vraag hoe Bach zelf zijn Passiemuzieken uitgevoerd zou hebben houdt de Nederlandse muziekwereld, sinds de onbekom merde persoonlijk-romantische ver tolkingen la Mengelberg voortdu rend bezig. Een waterdicht historisch ver antwoord antwoord zal hier wel Protest tegen reis Concertgebouworkest naar Zuid-Korea AMSTERDAM Het bestuur san de Federatie van Kunstenaarsver enigingen zegt met verontwaardi ging te hebben kennisgenomen van het voornemen van de leiding van het Concertgebouworkest om in het kader van een tournee naar Japan in mei ook een bezoek aan Zuid-Korea te brengen. De Federatie doet een beroep op alle betrokkenen, alsme de op de minister van CRM en de Tweede Kamer, ertoe bij te dragen dat het bezoek aan Zuid-Korea geen doorgang Zal vinden. „Het thans in Zuid-Korea aan de macht zijnde Park Chung-Hee- bewind is een misdadige fascis tische dictatuur." aldus de pro testresolutie van de Federatie. „Ver volging van de christelijke, boeddhistische en democratische oppositie, martelingen op massale schaal, executies van politieke te genstanders zijn In Zuid Korea aan de orde van de dag." Het bestuur van de Federatie „is van mening, dat een orkest, dat door de Rijks overheid als Nationaal Orkest be schouwd wordt, juist in zijn buiten lands beleid de uiterste voorzichtig heid in acht dient te nemen." Van de zijde van het Concergebouw- orkest kon men als commentaar op het verschijnen van deze pro testresolutie momenteel slechts wij zen op het feit. dat de voorgenomen reis naar Zuid-Korea (twee concer ten) al meer dan een Jaar bekend is. Sinds bijna een half jaar staat het reisplan gedetailleerd vast. Wat ge bruikelijk is bij dergelijke reizen, zoals bijvoorbeeld die van enkele Jaren geleden naar de 8ovjet Unie en Tsjecho Slowakije. Waarover geen moeilijkheden zijn ontstaan. In de eerstvolgende bestuursverga dering van het Concertgebouwor kest zal de protestresolutie worden besproken. nooit op gevonden worden. Eenvou diger is het vast te stellen hoe Bach het zeker niet gedaan zal hebben. En dat is dan op de manier zoals dat in de lijdenstijd in ons land bij talloze gemengde koren gebeurt; met vrou wensopranen en -alten met gerenom meerde vocale en instrumentale so listen en met een uitgebreid instru mentaal apparaat. En bovendien: als concertuitvoering met koffie in de pauze. Voor muzikale puristen die' daar met weinig succes iets aan pro beren te doen een ergernis. Voor de koren zelf een jaarlijks hoogte punt in hun bestaan, en voor de doorsnee Bachliefhebber een beves tiging van zijn bewondering voor het genie Bach. Voor sommige toehoor ders ook een eerste of een hernieuw de kennismaking met het bijbel woord. Kortom zo'n Passie uitvoering heeft vele aspecten. Het mooie is dat ieder er op zijn manier van kan genieten. In de meeste gevallen ook uit puur muzikaal oogpunt. Want de uitvoe ringen in ons land staan doorgaans op een behoorlijk muzikaal peil. En waar dat dan niet het geval is, kan men altijd bedenken dat Bach zelf ook niet onder ideale omstandighe den zijn passie-muzieken ten gehore bracht. Aanleiding tot deze korte beschouwing (die bepaald geen nieu we maar wel steeds in aanmerking te nemen gezichtspunten naar voren brengt) is de uitvoering van de Jo hannes Passion die dinsdagavond in Haarlem door de Heemsteedse C.O.V. werd gegeven. Dirigent Jan Pasveer had daarvoor een wat gewij zigde versie (uit 1725) gekozen waar in bijvoorbeeld het beginkoor „Herr, unser Herrscher" is vervangen door „O Mensch, bewein dein Sünde gross". Ingrijpend op de totale struc tuur zijn de afwijkingen niet. geluk kig maar. want daardoor behoudt „de Johannes" zijn pregnante dra matische spanning door o.m. de tref zekere plaatsing van de felle volkskoren. Dat kwam in deze uitvoering alle maal goed tot zijn recht door de voortreffelijke koorcultuur van de Heemsteedse C.O.V., door het zich uitstekend werende Noordhollands Philharmonisch (ln kleine bezetting) en door een goed solistenteam met Marjanne Kweksilber, Sylvia Sc hl li ter, Marius van Altena (evangelist). Max van Egmond (Christuspartij) David Johnston en Ruud van der Meer. En de mogelijke wetenschap dat Bach het toch heel anders ge daan zal hebben zal maar weinigen deze avond gehinderd hebben. door Adr. Hager De Mérode-exposltie in Deventer DEVENTER Een deel van de particuliere De Mérode-verzameling van De Mérodes biograal Hans Werkman is momenteel tentoongesteld in de Atheneum-bibliotheek in Deventer Deze bibliotheek is gevestigd in het Buiskensklooster (Klooster 3). In de vitrines is veel authentiek materiaal van en over De Mérodes te zien: handschriftblaadjes, verzamel- schriften van de dichter, een recensiemap. een „poesie-album" van een van zijn oud leerlingen. brieven, foto's, bundels, waaronder het in perkament gebonden handschrift van de XXX Psalmen, een reisdagboek over Venetiè. enz. Ook zijn enkele curieuze brieven van Vestdijk en Roland Holst over De Mérode tentoongesteld, evenals het originele fotoalbum waarin De Mérode zijn particuliere kiekjes verzamelde. De tentoonstelling is dagelijks (behalve zaterdag en zondag) geopend van 10-12 en van 1-5 uur; bovendien op woensdaga vond van 6-9 uur. Zij loopt voorlopig tot 1 mei. De tentoonstelling was in wat andere vorm eerder te zien in Eerbeek, namelijk in de zomer van '75. Werkman organiseerde haar toen ter gelegenheid van het feit dat het in dat jaar een halve eeuw geleden was dat Willem de Mérode zich m Eerbeek vestigde, hetgeen tevens als een keerpunt in zijn leven en werken wordt beschouwd. Op de foto: Willem de Mérode in zijn werkkamer te Eerbeek. 1936. DEN HAAG - Het was best leuk geweest om bij het programma dat de leden van het Residentie Orkest dinsdagavond in de serie kamermu ziek in Dlligentia uitvoerden, te ver melden dat Johann Willem Wilms in 1815 een prijsvraag won met een melodie op „Wien Neerlands bloed", een gedicht van Tollens. Wilms werd in 1772 in Duitsland geboren, maar nauwelijks 20 Jaar oud vestigde hij zich als pedagoog in Amsterdam. Hij werd in 1824 organist bij de doopsge zinde gemeente. Wilms was een veel zijdig man, want hij bespeelde ook nog de harp en de plano. Met het lied van Tollens won hij de door admiraal Van Kins bergen uitgeloofde 300,-, later won een symfonie van zijn hand in Gent nog een prijs. Zo'n man mag je best in ere houden. En dat deden fluitist Koos Verheul en pianist Jan van der Meer met de sonate opus 18 nr 2. Geen we reldschokkende muziek, maar best aardig om eens te horen. Dezelfde uitvoerenden oogsten aller bewonde ring in de weergave van „Joueurs de flüte" van Impressionist Roussel. De muzikale exotische taal werd door belde musici „gesproken". door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM De componist Maurice Ravel heeft veel van zijn oorspronkelijk voor het klavier ge componeerde werken later voor or kest bewerkt. De meester- instrumentator ls hierbij zeer consciëntieus te werk gegaan en heeft, ook waar het eenzelfde compo sitie betrof, bepaalde onderdelen minder geschikt bevonden om voor orkest te worden herschreven. Een duidelijk voorbeeld hiervan vormt de zesdelige suite „Le Tombeau de Couperin". Twee delen, n.l. een drie stemmige fuga en de fameuze tocca ta. kregen geen orkestrale versie. De fuga zou het misschien als kamer muziekstuk voor drie houtblazers nog wel gedaan hebben, maar de toccata ls zo geheel vanuit het kla vier gedacht, dat een zetting voor symfonie-orkest bepaald ongewenst zou zijn geweest. De resterende vier delen Prélude, Forlane, Menuet en Rigaudon (de laatste twee delen zijn t.o.v. de oorspronkelijke volgor de verwisseld) zijn intussen onder de hand van Ravel tot ware orkestrale meesterstukjes uitgegroeid. Om tot een goede uitvoering te komen ls echter voor alles één ding vereist: klankraffinement en -souplesse. De Amerikaanse dirigent van het Houston Symphony Orchestra, Law rence Forster, heeft dinsdagavond weer een gastdirectie bij het Rotter dams Philharmonisch Orkest ver vuld. Hij opende de avond met bo vengenoemde vier delen uit de „Tombeau de Couperin". En het wa ren nu Juist klankraffinement en -souplesse die tijdens de uitvoering verstek lieten gaan, zodat vooral de Prélude en de Forlane in dit opzicht niet kregen wat hun toekwam. Een betere indruk maakte de diri gent met de na de pauze uitgevoerde zevende symfonie van Van Beetho ven, waarvan het eerste deel viva ce en het wonderbaarlijk schone Allegretto het best tot hun recht kwamen. In het derde deel en vooral ook in de Finale trachtte de dirigent door een sterke opvoering van het geluidsvolume tot een maximale expressie te komen. Maar de (te) grote geluidsexpansie leidde in de door Richard Wagner genoemde „Apotheose van de Dans" helaas tot een minder gepolijste orkestklant te weinig glans door te veel tumult. De solistische bijdrage tot dit con cert was ditmaal van vocale aard. Zij bestond uit de door de bariton Ben jamin Luxon voorgedragen „Lieder eines fahrenden Gesellen" van Mah ler. Hoewel deze zanger niet over uitzonderlijke vocale capaciteiten beschikt hebben de sterk doorleefde voordrachten van de vier liederen waaruit deze cyclus bestaat (van drie liederen is de tekst afkomstig van de componist) ongemeen kunnen boei en. Lawrence begeleidde accuraat en volgzaam, zodat deze liederen, waar van Mahler het thematisch materi aal later in zijn eerste symfonie zou gebruiken, eigenlijk het beste pro gramma-onderdeel van de avond vormden. Een compositorisch architect was Karl Amadeus Hartmann. Geen een voudig toegankelijke composities schrijft hij, ook niet zijn „Tanzsuite" voor een blaaskwintet. Hij is welis waar meer dan een koele technicus, doch zijn muziek laat zich niet mak kelijk in de armen sluiten. Laat staan in het hart. De R.O.-blazers hebben zich in het 45 Jaar oude werk met vakbekwaamheid vastgebeten. Even oud als deze suite is de Hon gaar Laszlo Kalmér. Hij schreef en kele Jaren geleden een trio voor fluit, marimba-vibrafoon en gitaar, het re sultaat was ook al het winnen van een prijs. Een originele combinatie van instrumenten en bovendien een voortreffelijk stuk muziek. De eerste twee delen vormen een afgerond geheel. Het laatste allegro lijkt wat overcompleet. Geïnspireerd uitgevoerd door Koos Verheul, v*ohn Helsdingen en Jan Goudswaard. Het echtpaar Ligtenberg, Liviu Sta- nere, Hector Krijbolder en Godfried Hoogeveen tekenden voor de vertol king van het strijkkwintet opus 88 van Brahms. Een verrukkelijk werk, de componist heeft zich in deze com positie helemaal uitgeleefd. Zo ook de uitvoerenden. Op 24 mie speelt men in Diligentia „L'histoire du sol dat" van Strawinsky. Reden genoeg om met belangstelling naar dit con cert uit te zien. ORGELCONCERT De Neder landse Orgelfederatie, die de be scherming en het behoud van cine ma-orgels nastreeft, geeft in samen werking met het Tuschinski-theater in Amsterdam zaterdagmorgen aan staande een orgelconcert. Het Tuschinski-orgel wordt dan aan vang half elf bespeeld door Jan van "Weelden. De toegang is vrij. door Jac. Kort AMSTERDAM Terzijde vele grote en imposante kwerken, die de Romantiek vorige eeuw heeft opgeleverd, deze periode een ongekende opï p€ te zien gegeven van een soort lr y miniatuurkunst in het lied. Beginnend met Schubert is er# A| lange reeks componisten in r* 'land, maar ook daarbuiten, ge' die kunstwerken van slechts ei minuten tijdsduur en slechts één zangstem en piano, heef! schreven. In die ontelbare li( hebben zij een momentoi geven van allerlei facetten vi wereld om ons heen, maar vooi de mens in zijn verhouding wereld. De vocalisten, die zich tot taak ben gesteld, deze liederen te veleer •ken, zijn zich bewust, dat daafrdeli meer vereist is, dan een goed kende stem. Er komt een grote van vertolkingskunst aan te men de inhoud weergeven, di< lied in al zijn beknoptheid Bernard Kruysen die dinsdaga' in de kleine Zaal met een serie se, Russische en Duitse liederei zullen optreden, verstaat die ki Maar ook Meinard Kraak, die slechts twee dagen van voorl ding de zieke Bernard moest vervangen, toonde zijn begaafdheid voor het lied. Ireg iie' itie g CE Ivisi Het programma was door dit ingrijpend gewijzigd. Alleen liederen van Ravel waren op plaats gebleven: Chanson que, L'énigne éternelle en Kadi Verder hoorden we Banalités Poulenc, Trois Fables van Capl< Les soirées de Petrograd van Dij kal Milhaud. Deze laatste cyclus uitjr h< beleefde zelfs een eerste uitvoef je in Amsterdam. (te Meinard Kraak, begeleid door Gage, besloot zijn optreden mi gen liederen uit Italienisches Lil buch van Hugo Wolf. Het getuit zijn enorme paraatheid, dat zanger ieder lied niet slechts v< mooi, maar ook uitermate doorl vertolkte en dat op zo korte tei de itpoli Uw advertentie in onze Pijltjesrubriek staat ook als Victorie in de Volkskrant De nieuwe Simca 1308 S Plus heeft alles wat de Simca 1307 S zo succesvol maakte: voorwiel- aandrijving, transistor ontsteking, onafhankelijke wielophanging, vijf deuren, neerklapbare achterbank en het ruimste comfort in z'n klasse. Plus de grotere 1442 cc 85 DIN-pk motor. Voor soepeler, pittiger rijdea En meer trekkracht Voor dezelfde pnjs. De nieuwe Simca 1308 S Plus, Extra vermogen. Voor hetzelfde geld. Nu ook tijdelijk verkrijg baar met gratis fraaie "plus"- strips. Kies nu de beste auto voor uw geld. Maak een proefrit in de nieuwe Simca 1308 S Plus. f 15.864,- (incL BTW. af importeur). Üïïüffl U/nlUnm 7W4 KoorH MMHÉC (IWIilWMI UUII VWWIM In de op 23 maarl 1977 gehouden jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders is het dividend over het boekjaar 1976 bepaald op 4,50 per gewoon aandeel van 20,-, hetgeen, na het reeds betaal baar gestelde halfjaardividend ad 2,20 per aandeel, een slotdividend betekent van 2,30 per aandeel. Dit slotdividend kan, naar keuze van de aandeelhouder, geheel in contanten worden ontvèngen dan wel voor 1,30 in contanten en voor nominaal 0,40 in nieuwe gewone aandelen ten laste van de agio- reserve, welke aandelen gerechtigd zijn tot het dividend over he\ boekjaar 1977 en volgende boekjaren. De uitkering in aandelen is niet onderworpen aan Nederlandse irtkom- sten- of dividendbelasting. Het slotdividend wordt met ingang van vrijdag 1 april 1977 betaalbaar- gesteld bij alle kantoren van de Amsterdam-Rotterdam Bank N.V. alsmede In Duitsland: Bij de hoofdvestigingen van de Deutsche Bank AG, Commerzbank AG, Dresdner Bank AG, Westdeutsche Landesbank Girozentrale, te Frankfort (Main), Düsseldorf en Hamburg, voor zover aldaar gevestigd. In Frankrijk: Bij de Société Générale te Parijs. In Zwitserland: Bij Schweizerische Kreditanstalt, Schweizerischer Bankverein, Schweizerische Bankgesellschaft, MM. Pictet Cie. In verband hiermede zal worden uitgekeerd op dividendbewijs nr. 32 van de bewijzen van gewone aandelen 1,30 in contanten per gewoon aandeel van nom. 20,- uitmakende - onder aftrek van 25% Neder landse dividendbelasting per bewijs van 50 gewone aandelen: 48,75 bewijs van 10 gewone aandelen: 9,75 bewijs van 1 gewoon aandeel: 0,975 Voor zover aandeelhouders opteren voor een uitkering in aandelen ten laste van de agioreserve, als hierboven vermeljl, zal tegen inlevering van dividendbewijzen nr. 33 van telkens 50 gewone aandelen worden uitgereikt een gewoon aandeel, gerechtigd tot het dividend over het boekjaar 1977 en volgende boekjaren. Voor zover na 1 augustus 1977 nog dividendbewijzen nr. 33 uitstaan, zullen de daartegen validerende, niet opgevraagde aandelen worden verkocht en zal de opbrengst pro rata parte ter beschikking worden gehouden van de houders van de alsdan nog niet aangeboden dividendbewijzen. Terzake van de omwisseling van dividendbewijzen nr. 33 in nieuwe aandelen zal in Nederland aan de bedrijfsleden van de Vereniging voor de Effectenhandel de reglementaire provisie worden vergoed, zodat bedoelde omwisseling voor de houders vrij van provisie zal kunnen geschieden. In verband met bovenvermelde uitkering in aandelen zijn de benodigde aandelen tot en met 1 augustus 1977 te haren kantore onherroepelijk gedeponeerd, voor zover daarover door aandeelhouders niet is beschikt. Indien aandeelhouders opteren voor een uitkering in contanten, zal worden uitgekeerd op dividendendbewijs nr. 33 van de bewijzen van i gewoon aandeel ƒ1,- in contanten per gewoon aandeel van 20,-, uitmakende - onder aftrek van 25% Nederlandse dividendbelasting - i per bewijs va« 50 gewone aandelen: 37,50 bewijs van 10 gewone aandelen: 7,50 bewijs van 1 gewoon aandeel: 0,75 Bij inlevering van dividendbewijzen door een bank of commissionair j dienen deze aan de achterzijde te zijn voorzien van een firmastempel. Aan de houders van CF-stukken zal het dividend in contanten en hun rechten op uitkering in gewone aandelen ter beschikking worden ge steld door tussenkomst van de instellingen alwaar de dividendbladen I van hun stukken zich op 23 maart 1977 bij kantoorsluiting in bewaring bevonden. Amsterdam, 24 maart 1977. Amsterdam-Rotterdam Bank N.V. IGroe

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 14