Huizen-actie Nes Ammim: half miljoen Eindelijk onze totale kennis nu ook in bééld gebracht: 3 J achttegenstanders bezetten kerk Uit brieven van lezers DIT IS JE WERELD Bestel 'm. Hervormde delegatie bezoekt Kameroen Hond eet alle synodale stukken op Christelijk protest tegen regering Seoel VANDAAG VOORBIJGANGERS ei DINSDAG 22 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers UTRECHT De huizenactie, die in Nederland gevoerd ls voor de christelijke nederzetting Nes Ammim in Israël, heelt een hall miljoen opgebracht. Dit ls nog niet het eindbedrag. De actie zal officieel worden afgesloten op de Nes Ammimdag, die zaterdag 7 mei zal worden gehouden in het Jo hannes-centrum. Utrecht- Overvecht. De opbrengst heeft de verwachting ver overtroffen. Toen de actie ander half jaar geleden van start ging, hoopte de stichting Nes Ammim Ne derland op drie ton. Dat de actie zo geslaagd is, schrijft men vooral toe aan het gedecentraliseerde karakter. In de verschillende regio's en steden stelden zich mensen beschikbaar, die met geweldige inzet en enthousi asme hebben gewerkt. De actie was nodig, omdat door de snelle groei van de bevolking van Nes Ammim een groot tekort was ontstaan op het gebied van de hula- vesting. Het half miljoen ls goed voor zes één-gezinswoningen, drle-vier- kamer-paviljoens (dus twaalf ka mers voor alleenstaanden) plus een crèche, een schuilkelder en de bijbe horende infrastructuur, zoals riole ring en wegenaanleg. Dat er voor dit geld zoveel gebouwd kan worden, is niet in de laatste plaats te danken aan de eigen bouwploeg van Nes Ammim. De eerste woningen en de crèche zijn inmiddels al gereedgekomen. Aan de woningen en paviljoens worden de namen verbonden van de steden of streken, die het geld ervoor bij eenbrachten. Zo overhandigde als eerste een delegatie uit Veenendaal in Nes Ammim de marmeren plaat van het Veenendaal-huis. LONDEN Het dorpskerkje van Steele Bumpstead bij Londen is zondag bezet door een groep te genstanders van de jacht, die protes teerden tegen het feit dat de priester tevens een hartstochtelijk jager is. Op verzoek van deze werden de de monstranten door de politie de kerk uitgezet. Na afloop van de dienst verklaarde de priester dat hij met jagen zou stoppen vanwege ge wrichtsmoeilijkheden. ROME De paus heeft met een traditie gebroken door op het feest van de heilige Josef geen toespraak op het Pietersplein te houden. De paus bekrachtigde hiermee de afvoe ring van de dag van de heilige Josef van de lijst van vrije dagen. MADRID Frère Roger, de prior van Taizé, heeft de Spaanse jonge ren in een brief gevraagd niet achter om te kijken, maar te getuigen voor een andere toekomst Frère Roger zegt dat de speciale gave van God aan de Spanjaarden is dat zij het vuur bezitten om het absolute van een roeping na te leven en veel risi co's te nemen. NEW YORK Aan de Amerika nen ls het verzoek gericht, een mil joen dollar bij elkaar te brengen voor de restauratie van vijf- tot zeshon derd Jaar oude gebrandschilderde ramen van de kathedraal van Can terbury. Voor de geldactie zijn ra men uit de kathedraal tentoonge steld in New York. De Engelsen heb ben reeds ruim acht miljoen gulden bijeengebracht. UTRECHT Het hervormd we- relddiaconaat vraagt dit Jaar bijdra gen voor 75 projecten in verschillen de delen van de wereld. Verscheide ne projecten worden aangepakt in samenwerking met andere kerkelij ke organen, zoals de raad voor de zending, het algemeen diaconaal bu reau van de gereformeerde kerken en de gereformeerde bond in de her vormde kerk. KAMPALA De Oegandese bis schoppen hebben bisschop Wani tot aartsbisschop benoemd als opvolger van de vermoorde Janani Luwum. Wani is 61 Jaar oud en vader van zes kinderen. Hij was tot dusver bis- SEOEL In de kathedraal van Seoel hebben 1500 Zuidkoreaanse christenen van de regering geèist dat zij enkele wetten voor de staat van beleg en het stakingsverbod op heft. De kerkleden verlangden ook een opheffing van het verbod op loononderhandelingen en toepas sing van de regel voor het minimum loon, dat in Zuid-Korea ruim 150 gulden per maand bedraagt. In een andere protest-verklaring lie ten vijftig prominente christenen weten dat zij kortgeleden drie dagen zonder grond huisarrest opgelegd kregen. Zij eisen een officiéle verkla ring voor de politiemaatregel, sta king van het afluisteren van hun telefoon en het stopzetten van de postcensuur. schop van Madl en de provincie West NUL DEN HAAG Het ministerie van landbouw heeft duizend ton speciale hoogwaardige biscuits beschikbaar gesteld aan het Leger des Heils voor diens hulpprogramma in Bangla- desj. Het ministerie van ontwikke lingssamenwerking neemt alle kos ten voor zijn rekening, waarbij inbe grepen de kosten van verzending, die geraamd zijn op 270.000 gulden. DRACHTEN De actie „Blauwe Revolutie" functioneert nu als een stichting, onafhankelijk van de bap tistengemeente Bethel. De Blauwe Revolutie, destijds gesticht door wij len ds J. Ketelaar, wordt nu geleid door zijn echtgenote, mevrouw Kete laar-ten Harkei. De stichting heeft een schooltje gebouwd in Malawi en heeft gezorgd voor waterputten en leermiddelen. Laatst nam ik in mijn wijkkerk een hip stel waar, dat z'n hondje had meegenomen naar de eredienst. Al les van vroeger komt terug, be dacht ik met voldoening, ook de honden in de kerk, en hoewel het dier in kwestie zich voorbeeldig ge droeg, zag ik voor mijn geestesoog een advertentie, waarin de kerke- raad om een bekwame hondeslager vroeg. Misschien is het, met het oog op 't Jonge volkje, gewenst even uit te leggen dat een hondenslager geen neringdrijvende middenstander is, maar iemand die in de gouden eeuw of daaromtrent, toen een kerk min of meer publiek terrein was, tot taak had de honden uit de ge wijde ruimte weg te slaan. Wie overigens de moeite neemt naar het Zeeuwse Sint Maartensdijk te reizen, kan daar nog een levende hondenslager aantreffen. Diens wa kend oog gaat echter niet over hon den, maar over dartele kerkgangers op de gaanderij. MU is verteld dat de gereformeerde gemeente te Aagtekerke in 1925, terstond na het vertrek van domi nee R. Kok, die tien jaar haar pre dikant was geweest en de wind er behoorlijk onder had, weer een hondenslager benoemde om het Jeugdig kerkvolk in toom te hou den. Als ik even een zijpaadje mag inslaan, dominee Kok heeft inder tijd in een interview met Rik Val kenburg verhaald dat hij als jong predikant in Aagtekerke eens de vermaarde tijdredenaar G. Wisse onder zijn gehoor kreeg. Nu zaten in Aagtekerke, evenals trouwens in meer plaatsen in Zeeland, mannen en vrouwen van elkaar gescheiden in de kerk. Wisse was de laatste om zich van dergelijke dingen iets aan te trekken, hij zat en bleef zitten temidden van het vrouwvolk, breeduit en met de armen over elkaar. Maar op om dat kerkse hondje van onlangs terug te komen, dat bleek achteraf de weg gebaand te hebben voor de honden, die opeens op mijn kerk-Joumalisltek pad verschenen. Eigenlijk spelen honden volstrekt geen rol in mijn leven, dat heb je als Je er zelf geen hebt, maar nu waren ze er, tweemaal achtereen. Eerst toen ik de drukproeven be keek van het aanstaande boek-van- de-maand en vervolgens toen ik mij verdiepte in de lectuur van „Voorloper", het kerkblad van de hervormden in de Bijlmermeer. Het boek-van-de-maand, waarover V )W.,('TDAGEL,ycksë?Ï i ill LSÉSö!' y/ jjj' u.r.uTÏc: rc.cs ,-,j 't |l Huyu oeffeiiin«e 1 -31 -'lWm>vrJrtnur jnft. 1 jjii Jiitrj flejinifcn--. j fjK; 7 m j T AmsTEEDAM,^/ i£fWèct.-Gvfl>*rt de Gioot.iyt volgende week het stilzwijgen zal worden verbroken, heet „Het Woord in beeld" en het gaat blijkens de ondertitel over „vijf eeuwen bijbel in het dagelijkse leven". Er is een milde overvloed van nogal meesle pende illustraties en al op de eerste plaat, een kerkinterieur, zien wij een hond. Vroeger waren, zo begreep ik bij het verder bladeren, honden niet weg te slaan uit huiselijke en stich telijke vertrekken en geen tekenaar of schilder kon er omheen. De hond gold als een symbool van trouw en een alleraardigst voor beeld van deze, naar mij voorkomt onschuldige, hondencultus levert het titelblad van een boekje uit 1714 met gebeden voor de huiselijke godsdienstoefening. Ik laat die, in de loop der tijden enigszins verlepte afbeelding hierbij afdrukken en wie nauwlettend kijkt, ziet op het teke ningetje rechts onder, hoe de hond eerbiedig meebidt. Dat komt je te genwoordig zo niet meer tegen. Dat was het (komende) boek-van- de-maand. Thans wenden we de blik naar „Voorloper", waarin wijkdomi nee dr. J. van Slageren in het voor malige Haagse Post-stijltje (kom ik iemand tegen denk ik mee deelt dat een gemeentelld om een nieuwe envelop voor de actie Kerkbalans vroeg, omdat zijn hond de aan hem uitgereikte envelop had opgegeten. Dr. van Slageren laat het niet bij dit geval van honds meele ven met de kerk, hij heeft nog een sterker staal: de hond van een colle ga van hem eet alle synodale stuk ken op. Dominee Van Slageren spreekt hier over op luchthartige toon en keert binnen de kortste keren tot de actie Kerkbalans terug. Deze ijver siert hem, daar niet van, maar stelt die synodale-stukken-verorberende hond ons niet voor vragen? Welis waar staat er in de bijbel, in Philip- penzen 3 vers 2, dat wij op de hon den moeten zien, maar er staat niet bij dat we ze stichtelijke lectuur moeten voeren. Bovendien worden in deze tekst honden in één adem genoemd met kwade arbeiders, dus kun je nagaön. Ernstiger is, dat in Mattheus 7 vers 6 ons gezegd wordt, dat we het heilige niet aan de hon den mogen geven. Nu blijft de vraag: zijn synodale stukken heilig? Hier bieden de ook door de hervormde kerk omhelsde klassieke reformatorische belijde nisgeschriften uitkomst. In de Hei- delbergse Catechismus staat in Zon dag 44 dat ook de allerheillgsten (en tot hen mogen we misschien syno dale stukkenschrijvers rekenen) er in dit leven nog niet veel van terecht brengen, en de Nederlandse Ge loofsbelijdenis spreekt in artikel 7 nogal gereserveerd over kerkelijke decreten, want die zijn immers af komstig van mensen en, aldus arti kel 7, alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdel- heid zelve. Ik ben zo vrij op grond hiervan te verklaren, dat synodale stukken niet heilig zijn en desge wenst aan de honden te eten gege ven kunnen worden. Het lijkt me voor eerwaarde hondenbezitters een geruststellende gedachte. Korte duidelijk geschreven, tofst aan één Trouw/Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld (ADVERTENTIE) Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Vrije Universiteit Het wordt wat nodeloos inspannend steeds weer op voorkoming van mis verstand in verband met de Vrije Universiteit bedacht te moeten zijn. Daarnaast stelt teleur dat de oor zaak hiervan niet ln de eerste plaats bij leidende instanties te zoeken is. Zij die zouden menen dat met het in ruimer kring dan voorheen verlan gen van de dusgeheten „bereidver klaring" de zaken zich bevredigend ontwikkelen, vergissen zich helaas. De „bereldsverklaring" vormt de vergoeilij kende van de „dan wel verklaring" en zij ls twee slachtig. Immers men kan zich be reid verklaren tot datgene wat de Vrije Universiteit voorstaat mee te werken hetzij omdat men Instemt hetzij omdat men bekend is met haar doelstelling. In het laatste ge val heeft de bereidheid als het span nen gaat geen waarde en verwach tingen omtrent haar aanwezigheid halen niets uit. Dat de genoemde „bereidverkla ring" op het kardinale punt in twij fel laat wordt bewezen door het feit dat het Bestuur der Vereniging ten opzichte van de voorzitter van de Universiteitsraad voortaan de na drukkelijke betuiging van instem ming wenst; nu kan plotseling met de „dan wel verklaring" of in de termen van het Bestuur met de „Be- reldheidsverklaring" geen genoegen worden genomen. Op grond van de wat verfraaiende voorlichting, is er voor hen die nor maal met de Vrije Universiteit mee leven niet uit te komen. Vandaar deze korte verheldering met ouder gewoonte de opwekking om de Uni versiteit niet in de steek te laten. De beste dienst welke men haar op dit ogenblik bewijzen kan, is het gere geld vragen van rekenschap; aldus komen democratie en beginsel beide aan hun trekken en blijken zij te harmoniëren. geheveld worden zo daar (onbegrij pelijk overigens) nog een tekort zou zijn. Als ze eens teruggingen tot 60 jaar. dan zouden veel mensen nog een beetje kunnen genieten van hun AOW en zou de werkloosheid vrijwel opgeheven zijn. Uithoorn W. Nieuwland. Zeist I. A. Diepenhorst 64 plus In Trouw van 19 maart las ik: Den Uyl verwacht binnenkort „jaar vroeger met pensioen". Dat binnen kort duurt dan nog wel 4 A 5 Jaar. Volgens mij moet het toch mogelijk zijn nu al te beginnen met 63 jaar. Als men bedenkt dat bijna de hellt de 65 jaar niet haalt en dat iemand die bijvoorbeeld in 1925 geboren is. al 88 Jaar moet worden voor hij zijn eigen betaalde geld opgemaakt heeft, dan moeten er handen en han den vol geld overblijven. Bovendien kunnen al die werkeloze Jonge ke rels, die naar werk snakken, daar voor in de plaats komen. Het geld dat dan aan WW uitgespaard wordt, kan eventueel in de AOW-kas over- Grondpolitiek (2) Ons aller Dries doet het bijzonder goed... voor de Partij van de Arbeid. Het zou wellicht aanbeveling verdie nen eens na te gaan of er in de boeken van deze partij geen grote bedragen staan, uitgkeerd aan ene meneer X, dat moet dan wel Van Agt zijn. Maar alle gekheid op een stokje. Donderdag verklaart van A voor de Tweede Kamer, dat er een goede oplossing bestaat voor een oplossing in de kwestie van de grondpolitiek. Een dag later ver klaart hij: „we hadden afgesproken in het kabinet 't zo te brengen". Alsof hij wil zeggen: „ik was 't daar niet mee eens, maar ik heb 't toch maar zo gezegd." Weer een dag later: „de progressieven zullen water in de wijn moeten doen, anders is het ka binet foetsie". In de woordkeus: een zielige poging om populair te doen. CDA'er Boersma en hij heus niet alleen witheet De CDA-lelding zal intussen wel door hebben een onzalige blunder te hebben gemaakt de goedwillende amateur Van Agt tot lijsttrekker te hebben gebom bardeerd. Voorschoten M. Rotman Dierenzorg De door u geïnterviewde dierenarts (18 maart) spreekt zichzelf tegen wanneer hij enerzijds stelt dat „de mensen tegenwoordig meer voor hun dieren over hebben", en ander zijds: „Er worden enorm veel dieren aangereden". M.a.w.: de mensen hebben ondanks de gestegen koffie prijzen wél geld, nl. om de dierenarts en het voer te betalen (dat laatste is allang een miljoenenhandel) maar zorg? Welk mens met verstand en verantwoordelijkheidsgevoel stelt een dier bloot aan het verkeer? Er wordt zelden aandacht besteed aan de soms tragische ongelukken waar bij een auto onverhoeds stopt voor een overstekende kat of hond, slipt, of een botsing veroorzaakt, soms met dodelijke afloop. Evenmin aan de naar schatting 350000 zwerfkat ten die al tezamen een ernstige be dreiging voor de zangvogelstand vormen dan onze vogelvangende bu ren. Hoe zijn al die dieren aan het zwerven geraakt? Omdat er zo goed op ze gepast werd?? Bussum D. M. H. Nienhuis- Boissevain Discipline Volgens minister van defensie Ste- merdink ademt de brief van gene raal Gitz op enkele plaatsen een sfeer die is achterhaald. Ik deel die mening om de volgende redenen. Gebrek aan discipline wijst op een gebrek aan verantwoordelijkheid. En verantwoordelijkheid moet wor den gegeven en genomen in het ka der van een goede opleiding. Conclusie: als de discipline niet goed is, dan is de opleiding niet goed. De oplossing zoeken in contro le door kaderleden leidt niet tot dis cipline, hoogstens tot kadaverdisci pline, d.w.z. discipline die alleen maar afgedwongen kan worden, en dat is géén discipline in de ware betekenis van het woord. Vroeger ging dat min of meer, omdat de meeste dienstplichtigen nauwelijks geschoold waren. Wisten zij veel. Bij goed geschoolde, mondig wordende mensen, gevolg van maatschappelij ke ontwikkelingen, moet discipline evolueren van kadaverdiscipline (blinde gehoorzaamheid) naar inner lijke discipline. Dat wil zeggen ge motiveerd datgene doen wat gedaan moet worden. Een innerlijke bereid heid zich te houden aan normen en regels, in dit geval van de koninklij ke landmacht (verantwoordelijk heid). Dit voelt milnister Stemer- dink goed aan. Hij geeft echter niet aan waar de clou zit. En dat is funest. Voorthuizen F. Boswijk Een Spectrum uitgave. Nu bij de boekhandel. (ADVERTENTIE) Geef ze ook het brood des levens! Aktle 100.000 Nieuwe Testamenten schoolkinde ren Brazilië. Giro 901.000 t.n.v. Stichting In de Rechte Straat te Velp, met verm. „N. T. Braz." DEN HAAG Dr. A. H. van den Heuvel en ds. L. de Liefde zijn terug gekeerd van een bezoek aan Kame roen, waar zij namens de Neder- .landse hervormde kerk de viering van de twintigjarige zelfstandigheid van de evangelische kerk hebben meegemaakt. Van 9 tot 11 maart namen zij deel aan een synodevergadering, waar een nieuwe kerkorde werd aange nomen en een nieuw bestuur werd gekozen. Voorzitter werd dr. Jean Kotto, tot dan secretaris-generaal van deze kerk. In zijn boodschap aan de synode, waarin dr. Kotto de geschiedenis van de Jonge kerk doorlichtte, herinner de hij aan de worsteling om zelfstan digheid, zoals die zich tegen de ach tergrond van het missionair verleden voltrok, en aan het feit, dat de kerk de eenheid heeft weten te bewaren. Cognac met suiker Daar zaten we dan. Door een zeur derige griep die maar niet wilde wij. ken waren er er niet bij gewesst. bij het vijftig-Jarig huwelijksfeest van Bert en zijn vrouw. Viever dan ooit zagen ze er beiden uit. Ik zie hem nog voor me, die eerste keer, nu ai weer zo'n twaalf jaar gelede, met die ene tand en die ouwe kop. Hij was toen helemaal zo oud en had het al maar over zijn buurman die „de koffie bijna op had". Maar nu twee glimmende mensen, midden in de planten en bloemen. Een glaasje cognac wilde er wel in. Natuurlijk met suiker. We moesten ook even bijzondere aandacht geven aan de lamp boven de tafel. Daar zit ook an jullie bij, luidde het commentaar. Het gesprek kabbelde voort. We kre gen foto's te zien van de erepoort die de buren samen hadden gemaakt en van de erepoort bij de kerk. De foto's uit de kerk waren nog niet klaar, dat zat hem in de reportage die enige tijd vergde. Maar het was allemaal even schoon geweest. Hij zou het zo weer willen over doen. Alle tien kinderen waren -erbij ge weest, met hun tientallen kinderen en die ene stamhouder die hier on der het eigen dak van de boerderij woonde. Want Bert en zijn vrouw hadden maar één zoon en die had ook maar weer één zoon. Maar daar gaf Bert toch niet zo heel erg om. De verhalen over Jan waren er altijd. Ook nu hadden ze weer iets moois meegemaakt. Jan kreeg een keer zomaar een bekeuring thuis. Hij zou op die en die zondag in Rotterdam met zijn auto iets mis gedaan heb ben, Nou, het heeft nog heel wat moeite gekost om daar af te komen. Uiteindelijk hadden de postoor en de meester nog een brief moeten schrijven dat Jan die morgen in het koor gezongen had. Ja, ja, zei Bert, nog een paar keer daarna. Want dat zeggen ze hier altijd als ze aan iets terug denken. Ik betrap me er soms op het ook te gaan doen. Ja, ja. Zr. Tijdens een kerkdienst van bijna vijf uur, waarin vijf nieuwe predikanten werden bevestigd en die voorafge gaan was door een groot défilé van predikanten en koren, werd de zelf standigheid feestelijk en plechtig ge vierd. Aanwezig waren namens de regering de goeverneur van het dis trict Bamoun, waar de evangelische kerk gevestigd is, en namens de mos lims en sultan van Bamoun. De ver houding tussen de kerk en moslim gemeenschap is goed. Dr De Liefde, die dr G. Spilt, vooreit- ter van het hervormde moderamen, die wegens persoonlijke omstandig heden niet aan de uitnodiging van de Kameroense kerk gevolg kon geven, verving, bezocht de Nederlandse zendingsmedewerkers in Kameroen. Met hen werd vooral ook gesproken over de uitdieping en verbreding van de broederlijke relaties tussen de kerk en de zending in dit gebied. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonhoven (teoz.): E. M. Bakker te Nieuwerkerk a.d. IJs- sel; te Vlaardingen: H. C. van Itter- zon te Gouda. Aangenomen het beroep van de gen. syn. tot pred, voor buiteng. werkz. (docent theol. seminarium te Drie bergen): A D. H. Roskam Abbing tej Bilthoven.- Bedankt voor Zeist: G. van den En( te Papendrecht; voor Ouderkerl a.d. IJssel: G. H. van Kooten de Delft. GEREF. KERKEN Beroepen te Wildervank Veendam: J. J. A. Doolaard, kand. te Wildervank, die dit beroep heeft aangenomen: te Monnickendam: J. Huizebosch te Woubrugge; te Zaan dijk-Koog aan de Zaan: S. B. van der Molen te Maasdijk. geref. kerken )vrijg.) Beroepbaar: A. van Houdt, Kort- Ambachtlaan 10, Zwijndrecht. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Lisse: J. Dol te Sneek; te Boskoop: drs. J. Kruis te 's- Hertogenbosch. Bedankt voor Hilversum: G. Bijkerk te Enschede-Oost. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam: P. Blok te Dirksland; voor Den Haag C.: J. M. Kleppe te Woerden; voor Krui- ningen en Hilversum; drs A. Ver- gunst te Veen. OUD. GEREF. GEM. IN NED Bedankt voor Nieuw Beijerland: C. Smits te Hardinxveld-Giessendam. VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Rotterdam Z.: J.A Hamers te Wormerveer. Ds. D. Voordewind Ds. D. Voordewind, voorganger de pinkstergemeente Zuidwij kkapel in Amsterdam, heeft zich terugge trokken als vaste medewerker van het charismatisch maandblad „Vuur". Het gaat hem zeer aan het hart, aldus de redactie van het blad. „Maar zolang de broederschap van de pinkstergemeenten niet tot een positieve visie komt op de charisma tische vernieuwing, is een officieel medewerkerschap voor hem niet mogelijk. We hopen, dat het gesprek tussen de broederschap en de cha rismatische werkgemeenschap tot een betere relatie zal leiden," aldus de redactie, die nog meedeelt, dat prof. dr. J. Veenhof (VU, Amster dam) en prof. dr. P. J. A. M. Schoo- nenberg (Nijmegen) vaste medewer kers geworden zijn. Ds. G. Siebert Ds. G. Siebert te Gorinchem is door het dagelijks bestuur van de vereni ging voor gemeenschappelijke zen ding van de bond van vrije evange lische gemeenten benoemd tot pre dikant voor zending. Vanaf 1 sep tember zal ds. Siebert zich bezighou den met de zendingstaak van de gemeenten in deze tijd. Daarmee is er een einde gekomen aan een vaca ture, die ln 1973 ontstond met het vertrek van ds. M. Vink naar Oegstgeest. De benoflÉiing betreft een tijdelijk verband voor de helft van de werktijd van ds. Siebert. De andere helft gebruikt hij voor zijn studie „gemeente-opbouw".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2