Ruimte gezocht voor bijbelse diorama's Tweede chr. geref. post in Antwerpen Z1 Philips batterijen die gaan lang mee. doe er wat aan ÏÏÏS; S X«ISn#SL"""'•""3S Kerk in DDR beheerst sociale zorg VANDAAG yj Inkomensvoet verhoogd voor kleine zelfstandige Sectie raad van kerken bespreekt ondernemingraad PHILIPS Zware schade aan Roemeense kerken VOORBIJGANGERS Geen inwoning zolang het niet hoeft MAANDAG 21 MAART 1977 Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers OMMEN De unieke verzameling bijbelse diorama's van Sipke van der Schaar dreigt verloren te al Sinds 1972 niet meer voor het publiek toegankelijk was, staat in een opslagruimte, die binnenkort niet meer beschikbaar Is. Daarom ls ln principe het besluit gevallen de diorama s te vellen, op 6 april. De collectie zal dan waarschijnlijk uit elkaar vallen De huidige BERLIJN De evangelische dia- konie ln de DDR houdt op het mo ment 51 ziekenhuizen. 89 tehuizen voor lichamelijk en geestelijk ge handicapten en 226 bejaardenhui zen in stand. Verder heeft de diako- nie in dat land elf tehuizen voor zuigelingen. 21 kindertehuizen. 326 kinderdagverblijven en 19 dagver blijven voor geestelijk gehandicapte kinderen. In 425 gemeentelijke ver zorgingshuizen werken 520 zusters en de 39 diakonle-moederhuizen en zusterhuizen herbergen 5867 diako- nessen en leeriingen-diakonessen. BERLIJN - In de DDR zijn veer tien stedelijke evangelisatiepunten. In Oost-Berlijn zijn er vier. Bisschop D. Albrecht Schönherr van Berlijn- Brandenburg wil dat de Berlijnse stadszending zich meer gaat bezig houden met de hulp aan alcoholici. BERLIJN Voor het eerst sinds lange tijd is in Oost-Berlijn weer een kerk ingewijd. Het is de in 1972 door een storm verhielde Christophorus- kerk, die door de evangelische kerk is herbouwd. De kerk is een van de zeventig bouwprojecten die de evan gelische kerk in de DDR onder han den heeft. De kerk in West- Duitsland geeft hierbij steun. NEW VORK - Vorig jaar zijn ln de VS 114,7 miljoen bijbels en bijbel gedeelten verspreid. De VS staan met dit aantal aan de top in de wereld. Op de tweede plaats komt India. Korea ligt op de tweede plaats met de verspreiding van nieu we testamenten. De 26 diorama's zijn Jarenlang ln Haarlem tentoongesteld geweest en later ln Den Haag en in Ommen. Zij zijn het beste te beschrijven als gro te kijkdozen. De verschillende on derdelen van de „schilderijen", meest van triplex, zijn achter elkaar geplaatst. Mede door lichteffecten ontstaat een dieptewerking. Allerlei bijbelse talrelen zijn zo te zien: Jona bij Nlneve, Elia op de Karmel. de ark van Noach, de storm op het meer, de engelen bij Bethlehem, de bergrede, Nicodemus bij Jezus, het berouw van Petrus, totaal 26. De diorama's zijn een van de vele evangeliserende ideeën van de be kende Haarlemse zakenfamilie Heu- le geweest De gebroeders H. H. J.. H. J. en M. J. Heule, drie gereformeerde zakenlieden, hebben ln de eerste helft van deze eeuw veel bijgedragen aan allerlei evangelisatiewerk. M. J. was de oprichter van de vereniging tot verspreiding van de Heilige Schrift. H. J. nam het initiatief tot de oprichting van de Bijbel Kiosk Ver eniging, en nummer drie. H. H. J. (1877-1957) moet gezegd hebben: mijn broer laat het evangelie druk ken, ik zal het laten zien. Idee Het idee van de diorama's had H. H. J. opgedaan tijdens een bezoek aan de wereldtentoonstelling te Brussel ln 1936. De uitwerking vertrouwde hij toe aan zijn zwager, de Blaricum- se kunstschilder Slpke van der Van onze sociaal-economische redactie DEN HAAG De regering heeft gisteren besloten tot verhoging van de Inkomens voeten, waar beneden geen premies verschuldigd zijn voor AOW. AWW, AWBZ. AKW en AAW. de zogeheten volksverzekeringen. Deze regeling is vooral van belang voor kleine zelfstandigen, want bij werknemers worden deze premies automatisch ingehouden door de werkgever. Beneden een bepaald inkomen zijn zelfstandigen geen premie verschul digd. Vervolgens Ls er een „inko- mensstrook" waarin de verschuldig de premie geleidelijk oploopt tot het normale tarief. De premiereductie ziet eruit als volgt: Premie vrij stelling Schaar (1879-1961). die getrouwd was met een zuster van de Heules. Van der Schaar had rond de Eerste We reldoorlog lange perioden in Palesti na rondgezworven en er tal van schetsen gemaakt In 1938 opende H. H. J Heule het Museum Bijbelse Diorama's ln een speciaal huls aan de Schotersingel ln Haarlem. Tot 1959 zijn ze daar geëxposeerd geweest en vervolgens tot 1968 in de Willemskerk ln Den Haag. Doordat deze kerk een andere bestemming kreeg, zag de 's Gra- venhaagse Bij bel vereniging zich ge noodzaakt. de diorama's te verko pen. Ze werden gekocht door de heer A. Woldhek te Ommen, die bij zijn recreatiepark „De Woldhek" ook nog wel eens iets anders wilde heb ben dan de gebruikelijke pretactivi- teiten. In een periode van ruim dertig Jaar moeten zo tienduizenden mensen uit de hele wereld de diorama's heb ben gezien. Ze waren vooral een attractie voor schoolreisjes of uitstapjes van vrouwenvereni gingen. Fascinerend Persoonlijke omstandigheden nood zaakten de heer Woldhek ln 1972 zijn recreatiepark van de hand te doen. Maar de diorama-verzameling hield hij. Niet alleen omdat daar voor in de nieuwe opzet van het park geen plaats meer was, maar vooral omdat hij er zelf duidelijk door gefa scineerd was. Als hij bezoekers rondleidde, destijds, probeerde hij ook wel te evangeliseren ln zijn toe lichting. „Je had gauw genoeg in de gaten, wat voor vlees je in de kuip had. Sommigen hadden het in vijf minuten bekeken, maar Je had er ook. die wel de hele dag konden blijven rondlopen en maar kijken." Omdat de huidige opslagruimte bin nenkort van eigenaar verwisselt, moeten de diorama's geveild wor den. Het gaat Woldhek geweldig aan zijn hart. Hij hoopt dat zich op de valreep nog een instelling zal mel den, die bereid ls, de collectie onder haar hoede te nemen. Maar waar moet Je die vinden? Hij weet het niet. Het Bijbels Museum te Amster dam en de Heilige Land-stichting in Nijmegen zijn benaderd. Maar die kwamen beide tot de conclusie, dat de expositie niet zou passen in hun opzet. Maar er zal toch wel ergens in Neder land bU voorbeeld een kerk leeg staan, die met de expositie van de diorama's een nieuwe, zinvolle be stemming zou krijgen? Woldhek 1976 1977 ongehuwden tot 35 Jaar4.300 gulden 4.700 gulden ongehuwden boven 35 Jaar5.800 gulden 6.300 gulden gehuwden/ongehuwden met kinderen 7.400 gulden 8.100 gulden Tussen de volgende inkomens loopt de premie geleidelijk op tot het normale tarief: ongehuwden tot 359.300 gulden 10.200 gulden ongehuwden boven 3510.800 gulden 11.800 gulden gehuwden/ongehuwden met kinderen 12.400 gulden 13.600 gulden Van een onzer verslaggevers ANTWERPEN Het christelijke gereformeerde evangelisatie werk ln Antwerpen heeft zaterdag een tweede centrum geopend. Met een dienst, die geleld werd door evangelist K. Oroeneveld, werd het evangelisch centrum aan de Lakborslei ln het stadsdeel Deume ln gebruik genomen. bij cn heeft bij deze kerken plaatsge maakt voor een meer oecumenische benadering van de r.k. kerk en hier en daar zelfs samenwerking. Over- beeke zelf heeft daarom de her vormde kerk verlaten en is chrlste- .lijk gereformeerd geworden. Sinds 1971 werkt evangelist Oroene veld ln Antwerpen, op de post Bor- gerhout. In 1974 was het al mogelijk een christelijke gereformeerde wijk- gemeente (ressorterend onder de kerk van Eindhoven) te institueren. Er is een vaste kern gegroeid van nu zo'n 65 mensen. Elk Jaar wordt in christelijk gereformeerde kring een oproep gedaan voor Jongelui, die een Jaar evangelist Groeneveld ln België willen assisteren. Het huidige Jaar- team telt vijf man. De christelijke gereformeerde kerk van Zaamslag (Zeeuws-Vlaanderen) is begonnen met evangelisatiewerk ln Oost-Vlaanderen, vanuit Zelzate. Het is de bedoeling, dat op deze post binnenkort eveneens een evangelist wordt benoemd. Vorige week hebben ook de geza menlijke gereformeerde kerken (vrij gemaakt) van Zeeuws-Vlaanderen besloten ln België te gaan werken. ZIJ overwegen een zendlngspost te stichten In Waregem (West- Vlaanderen). De gereformeerde gemeenten tenslotte werken al een kleine twin tig Jaar in de Antwerpse voorstad Merksem. Verschillende evangelis ten hebben hier ln de loop der Jaren gewerkt De post is op het ogenblik vacant De laatste Jaren ls er vanuit Neder landse reformatorische kerken een groeiende evangelisatie-activiteit ln Vlaanderen te merken. De grote sti mulator daarvan ls de Antwerpse zakenman J. K. Overbeeke, de zeer actieve uitgever van het blad De Kruisbanier. Deels speelt hierin teleurstelling mee over de houding van de be staande protestantse kerken ln Bel gië (de protestantse, de hervormde en de gereformeerde). De tijd van „het wonder van Boechout", de bij belcolporteurs. de bosgeuzen, kort om de actieve evangelisatie is voor- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Teles 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 denkt ook aan gemeenten, kerkelij ke Instellingen, musea, onderwijs- Instanties. Opknappen In de huidige ruimte komt de verza meling niet tot haar recht. Er zal ook wat aan opgeknapt moeten worden. Hier en daar is wat beschadigd en de maanzieke knaap van Mattheüs 17 is bij al zijn lijden nu ook door houtworm getroffen (maar dat ls echt de enige, verzekert Woldhek). Wie de collectie ln oude glorie heeft gezien, was de bekende schrijfster Mary Pos. Zij schreef er een geestdriftig boekje over, waaruit wij het volgende citeren: ..Een deur schuift open en men ziet in een donkere zaal. die, ook wan neer men er is binnengetreden en de deur weer gesloten is, in het duister gehuld blijft. Verbaasd staart men om zich heen, maar dan opeens springt er licht aan in de linker hoek der zaal, men ziet daar een kleine kleurige ruimte. Doch het wordt meer, beelden ziet men erin opdoemen tegen de fantastisch groene nachthemel, die staat boven een onherbergzame plek: de woes tijn van Juda. Het Westjordaanse hoogland, dat geen zandvlakte is, maar ruig en wild, heuvelachtig en slecht begaanbaar. Midden ln die woestheid, zwak beschenen door het maanlicht een simpel mensengroep je, een man, met een vrouw en een klein kindje op een ezel. De leeuw en leewin op de voorgrond in het vale licht der maan, sluipen met tegenzin terug naar hun duistere schuilplaatsen: nog even kijkt de geweldige mannetjesleeuw grimmig en vol spijt om, met die knagende honger van binnen door geheimzin nige machten te worden verjaagd van dat weerloze groepje. Dat was de vlucht van Jozef en Maria met Jezus naar Egypte. Waarde De waarde van de collectie is niet bij benadering aan te geven. Cultuur historische waarde zal ze nu waarschijnlijk nog wel niet hebben. Maar Woldhek legt er de nadruk op. dat het geld voor hem niet het be langrijkste is. Het gaat hem er om ruimte te vinden, zodat ze weer geëxposeerd kan worden. Hij bere kent die ruimte op tweehonderd vlerkante meter. Hij zou bijvoor beeld, zoals ln Haarlem destijds ook het geval was, de diorama's wel in een stichting willen onderbrengen. Hij ls ook bereid ze ln bruikleen af te staan. Als de verzameling maar weer tot haar recht komt. „Ik zou het het ergste vinden, als de diorama's na de veiling ln een omgeving terecht kwamen, waardoor zij hun gewijd karakter zouden verliezen." (Wotdheks telefoonnummer is 05291-2371) Van een onzer redacteuren AMERSFOORT De sectie voor sociale vragen van de raad van kerken in Nederland vindt het achterhaald, in de onderneming te blijven uitgaan van de tegenstelling tussen kapitaal en arbeid (of tussen management en arbeid). Zij merkt dit op naar aanleiding van de behandeling in de Tweede Kamer van de herziene wet op de ondernemingsraden. ADVERTENTIE Dat mensen invloed willen hebben op hun rol binnen een onderneming wordt mede gevoed door het Joods- christelijke besef. Ook in de arbeids organisatie dienen de mensen hun antwoord aan God en de medemens te kunnen geven, meent de sectie. Zij citeert de Amerikaanse theoloog Reinhold Niebuhr, die heeft opge merkt: „De zin van de mens voor gerechtigheid maakt de democratie mogelijk; de neiging van de mens tot onrecht maakt haar noodzakelijk". Op grond van deze uitspraak pleit de sectie van de raad van kerken voor voortgaande democratisering. In de onderneming hoeft men niet de zelfde vorm van democratisering ln te voeren als in de politiek gebruike lijk is, want „de arbeidsorganisatie stelt zijn eigen eisen van doelmatig heid en deskundigheid". Bij het verstevigen van de democra tie binnen de onderneming gaat de sectie niet uit van de tegenstelling tussen kapitaal en arbeid binnen de onderneming, maar van de eenheid in beleid. Dit beleid betreft niet al leen de sociale, maar ook de econo mische, technische en organisato rische vraagstukken. Deze elemen ten zijn niet van elkaar los te maken. De sectie betwijfeld of de eenheid van beleid gediend ls met het naast elkaar functioneren van een overleg vergadering zonder de directie en de eigenlijke ondernemingsraad met de directie. De sectie vindt dit alleen aanvaardbaar als een overgangsfase naar een, zeggenschapsstructuur, waarin de samenhang van de ver schillende beleidselementen vorm krijgt. De sectie zet haar beraad voort en zegt een rapport toe, waar de werkgroep reflecties op de toekomst, die door de raad van kerken is inge steld, nu nog aan werkt. In dit rap port wordt de vraag naar de zeg genschap in de onderneming in een breder kader geplaatst. VERZOEK AAN ONZE ABONNEES Wilt u bij het overmaken van uw abonne mentsgeld via giro ol bank uitsluitend gebruik maken van de acceptgirokaart welke u de komende dagen wordt toege zonden. Het gebruik van eigen overschrijvingsfor mulieren betekent vertraging bij de af boeking en kan daardoor aanleiding zijn tot vergissingen. DIRECTIE ADVERTENTIE ROOO. NORMAL OUTY.GOUD. HEAVY 0UTY. ZWART: DOUBLE 0UTY. 380 ontwikkelingsprojekten VASTEN AKTIE giro 5850 te utrecht ofwel rabobank zeist nr.1621.01864 BOEKAREST De aardbeving van 4 maart heeft in Roemenië hon derden kerken verwoest. Het zwaarst getroffen is de orthodoxe kerk. Alleen al in de hoofdstad Boe karest zijn veertig orthodoxe kerkgebouwen verwoest. Zwaar ge troffen is ook het orthodox theolo gisch instituut in Boekarest. Minstens vier baptistenkerken zijn in Roemenië door de aardbeving vernietigd. Zowel de baptisten we reldalliantie als de Europese baptis tenfederatie hebben financiële hulp geboden. Ook het noodfonds van de Nederlandse baptisten springt bij. Verwacht wordt, dat dr. Gerhard Claas van de Europese baptistenfe deratie naar Roemenië zal gaan om te overleggen hoe de hulp het beste kan worden verleend. Het algemeen secretariaat van de Pinkster Europaconferentie in Haarlem heeft nog geen gegevens ontvangen over de schade, die pinksterkerken in Roemenië heb ben opgelopen. Wel is bekend, dat de bijbelschool en de kantoren van de Roemeense pinkstergemeenten in Boekarest getroffen zijn. De pinkster Europa conferentie heeft een verzoek van geloofdgenoten in Roemenië gekregen om te helpen. Het secretariaat heeft zijn giro opengesteld voor hulpverlening. Van de andere kerken is nog niets bekend, ln hoeverre zij schade heb ben opgelopen als gevolg van de aardbeving. GENOEG al ben ik ellendig en arm, de Eeuwige gedenkt mij. U bent mijn hulp en mijn bevrijder] o, mijn God, wacht niet langer (uit Psalm 40) Zomaar een paar woorden uit een psalm waarboven staat „Ge loofsvertrouwen in nood". We had den 't over de zondaren en tollena ren die in het huis van collega Levilfl Jezus ontmoetten. Ik heb zo de ge- n dachte dat 't ze niet aan te zien was dat Jezus naar hen omzag en er allerlei kritiek om riskeerde. Toch behoorden zij tot de ellendigen en armen. In de bijbel worden de rollen - vaak omgekeerd. In de brief aan de gemeente van Laodicea krijgen rij ke mensen te horen dat ze arm zijn, mensen die een florissante indruk maken, dat ze jammerlijk zijn. Men sen die er misschien wel terecht trots op zijn geneesmiddelen tegen oogziekten te bezitten, dat ze blind zijn. Mensen die een belangrijke partij meespelen in de confectie- industrie, dat ze naakt zijn. De hele wereld omgekeerd. Wij zijn blijk baar niet waarvoor men ons aanziet. Wij zijn anders. Minder groot en sterk en tot alles in staat. Arm en ellendig, dat wil zeggen: hulpbehoe vend. Daar is maar één remedie te gen: de Heer denkt aan mij, gedenkt mij. Het is een denken waarvan al meteen hulp uitgaat. Een beslissend en aanvaardend gedenken, waar door hulp komt en bevrijding. Zou den die dingen eigenlijk niet iedere dag meespelen in ons mens-zijn? In onze verhouding tot de mensen, tot God? Zoiets heb je toch niet achter de rug, voorgoed gehad, 't Is zoiets als de doorn in het vlees. Waarvan de slotconclusie is: genade is .genoeg. ITR] L leeft ee imsti rolde piet l )eze lesta 'an >it se Conin chap; eeski frijwi enve: laart evens rillig nen. renst rts i tlarin ran h lelijk Bedankt voor Aalburg en Amster dam-Noord: P. Blok te Dirksland; voor Rotterdam-IJselmonde: N. W. Schreuder te Goes. BAPT. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-West: P. v.d. Werf te Winschoten. VRUE EV. GEM. Benoemd voor de zending (partti me): G. Siebert te Gorinchem, die deze benoeming heeft aangenomen. Beroepen te Dordrecht: H. J. Jansen Klomp te Oudebildtzijl. NED. HERV. KERK/GEREF. KERKEN Beroepen te Uden-Veghel: F. J. Bi te Badhoevedorp. Lefebvre De geschorste traditionalistische aartsbisschop Lefebvre verwacht niets meer van paus Paulus. Hij hoopt, dat een nieuwe paus orde op zaken zal stellen in de r.-k. kerk, zei hij tijdens een bijeenkomst in het Franse Clermont-Ferrand. Lefebvre verwacht, dat de opvolger van paus Paulus de traditionalisten gunstig gezind zal zijn. In het lutherse blad ELK een reactie van dr. S. E. Hof op het voorstel van de hervormde dr. C. P. van Andel aan de doopsgezinden, remonstran ten en lutheranen, om als groep in de hervormde kerk te gaan inwonen. Dr. Hof is tegen, maar: Intussen behoeven we het voorstel van dr. van Andel niet in de prullen mand te werpen. Als met name de hervormde kerk zich inderdaad zor gen maakt om de overlevingskansen van de zwakkere broeders, dan zijn er andere mogelijkheden feenoeg om op een andere manier over de brug te komen dan via inwoning. BIJ voorbeeld via het beschikbaar stel len van mankracht, apparaat, tijd en geld om daar bij te springen, waar de slinkende kerken-ln-nood de dringendste hulp nodig hebben. Zoals ook Jonge kerken ln ontwikke lingslanden worden gesteund, zon der dat ze kerkordelljk vastgekop peld zijn aan de donorkerken. Ook de kleine kerken zouden best hulp in de een of andere vorm kunnen ge bruiken, gezien de roofbouw die vaak op de top en de basis wordt gepleecd. Inwoning is goed. op het moment waarop Je volstrekt afhan kelijk bent van de zorg en de aan dacht van anderen, door omstandig heden geen eigen woning kunt be trekken. Maar zolang men op eigen benen kan staan, is het toch beter om zelfstandig een eigen huishou den erop na te houden zoals ln onze maatschappij onder bejaarden en gehandicapten het geval is. Maar zolang het niet hoeft: geen Inwoning in een ander tehuis. En dat hoeft dacht ik nog niet. Sanering De vereniging „Tot Heil des Volks", die ai sinds 1855 christelijk-sociaal werk verricht in de binnenstad van Amsterdam, dreigt haar hoofdge- antwoord geven: er moets iets zijn. Maar bij verder doorvragen bleken ze over dat iets totaal niets te kun nen zeggen Er moet voor hun besef wel iets zijn, maar dat iets is vermoedelijk bij hen niets anders dan een vaag en zelden tot hun bewustzijn doordringend besef van de aanwezigheid van een „donker gat" in hun menselijk bestaan. Wat zou er met het leven van zulke mensen nu feitelijk aan de hand zijn? Is hun misschien hun vroeger geloof uit handen geslagen doordat ze de veranderingen die zich in deze tijd in het godsdienstige leven voltrekken, innerlijk niet hebben kunnen verwerken en meemaken? Of moeten we het veel dieper zoeken en betreft het hier voor het meren deel mensen, die thans zonder echte geloofsantwoorden staan doordat ze überhaupt geen bewuste vragen meer aan het leven stellen en ze met name vervreemd zijn van de zgn. laatste levensvragen? En zijn ze van die diepste levensvragen vervreemd als gevolg van een overmatige con sumptiementaliteit waardoor de hé le mens die ze zijn met zijn mense lijk dieptegeheim, niet meer binnen hun bewustzijn treedt? Vroegdoop bouw ln de Barndesteeg kwijt te raken als gevolg van een (inmiddels door de Kroon goedgekeurd) sane ringsplan. Directeur J. J. Frlnsel schrijft in Dc Oogst over: het meer dai belachelijke plan om een ln uitstekende staat verke rend gebouw te onteigenen en te vernietigen, met geen ander doel dan op de vrijgekomen grond een plantsoenachtige toestand te creë ren. Wie de buurt kent, begrijpt dat een dergelijk plan ln het hoofd van een uit het hobbelpaard geslingerd ontwerper moet zijn ontstaan. Wie de buurt niet kent moet ik vertellen dat het huizenblok, waarin ons ge bouw is opgenomen, rijk ls aan bor delen, waarvan er ln het bestem mingsplan overigens niet één tegen de grond gaat. In het hele blok is ons gebouw het enige dat moet verdwij nen! Doorzichtiger kan het niet! De vorst van de duisternis verraadt zichzelf. Een stevig en goed onder houden gebouw, waarin bijna vijf tienduizend Jonge mensen per Jaar een veilig onderkomen vinden en het evangelie horen, waar de admi nistratie van de vereniging en de redaktie van ons blad ls gevestigd en waar zich de centrale organisatie van ons hulpverlenlngswerk be vindt, wordt weggesaneerd uit een buurt die niet voor niets de naam draagt van „de donkere". Donker gat Prof. dr. P. Smits schrijft in het vrijzinnig-hervormde Kerk en We reld over een onderzoek, dat ln ons land wordt Lngesteld bij allerlei be volkingsgroepen naar hun houding Jegens godsdienst en kerk: Bij dit onderzoek blijkt men ln de gesprekken met allerlei mensen tel kens te stuiten op personen, die op de vraag wat ze geloven, ten In De Reformatie pleit prof. dr. J. Douma voor handhaving van de bul ten de gereformeerde kerken (vrijge maakt) vrijwel nergens meer voor komende gewoonte, om kinderen zo spoedig mogelijk te dopen, ook al betekent dat, dat de moeder er niet bij kan zijn: De twêede briefschrijver legt yeel nadruk op het „samen" van de va der en de moeder. Samen hebben zij het kind verwacht, samen erom en ervoor gebeden, samen ook willen zij het in de kerk brengen. Nu zijn wij ook erg voor dit „samen". Maar dit „samen" in geloof, liefde, ver wachting en gebed, zie ik helemaal niet doorbroken als alleen de vader bepaalde handelingen verricht. Zijn vrouw ligt nog in het kraambed als hij het kind op het stadhuis aan geeft, maar hij geeft het kind van hen samen aan. En als de vader zijn kind ten doop houdt zonder aanwe zigheid van de moeder, neem ik al tijd de vrijheid om te zeggen: dit kind waarvan gij de ouders zijt. De vader spreekt ln zijn jawoord (be houdens uitzonderlijke gevallen) ook namens de moeder. Dat zij sa men beloven en samen danken, blijft een werkelijkheid ook zonder dat zij naast elkaar voor de doop vont staan. Het hoofd van het gezin staat er, wij willen dat tegenover de wereld graag vasthouden; welnu dat kan tijdens de doop dan ook heel duidelijk uitkomen. Tot zover de zaak vanuit het „samen" der ouders bekeken. En vanuit het kind bezien: waarom zou het de belofte van het verbond, waarin het door Gods ge nade met zijn ouders is opgenomen, niet zo spoedig mogelijk ont- vangen? Ali Pastor L. Sweerts in Open boll nieuws (uitgave van de gereformeer-1 de, hervormde en katholieke kerken f in Rotterdam-Ommoord): In deze wijken komen we haast geei gastarbeiders tegen. Ze wonen erj niet en ze werken hier niet. Op eei paar uitzonderingen na. Je komt ze, bv. wel eens tegen bij het schoonma ken van de trappenhuizen en de liften in de hoogbouw. Ze worden 's1 morgens door een busje van het] schoonmaakbedrijf gedropt en middags weer opgehaald. Dit vei haal gaat over Aii. Niemand wisl hoe hij heette, de meesten zagei hem niet eens staan. Een mevrou1 op de Tagoreplaats zag hem wel. Ze zag ook dat hij tussen de middagz'n] boterhammen zat te eten in de ruf te waar ook de containers met hi vuil staan. Voortaan mocht hij bl haar in de flat zijn boterhammi opeten. Zoiets wordt wel gezien. Praatjes en veelbetekenende blik ken op de galerij. Iemand die over dag een andere kerel in huis haalt. Het wordt nog vreemder toen Ali uit Pakistan ook wel eens tijdens het weekend kwam. Die vrouw en haar man hielpen hem met het schrijven van sollicitatiebrieven, want hij ver stond nog weinig Nederlands. Zij ging op informatie uit bij het bedrijf waar hij werkte, want er deden vreemde verhalen de ronde over dat bedrijf. Ze leerden hem Nederlands. Ali heeft nu een andere baan waar hij zo goed bevalt dat het bedrijf nog twee Pakistani in dienst heeft genomen. „Miji pakki het l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2