Een vrouwenfilm-of niet Circusmuseum in trailers trekt door het hele land Met milieubeleid mogen we best voorop lopen ouchka van Brakel achter de camera's voor „Het debuut" Hobby van vroegere clown leidde tot uniek museum Staatssecretaris Brinkhorst: VRIJDAG 18 MAART 1977 BINNENLAND door Cisca Dresselhuys AMSTERDAM „Er is in Nederland nog niet eerder een Van een onzer verslaggevers speelfilm gemaakt door een vrouw. Dat betekent, dat ze die van mij wel met argus-ogen zullen bekijken. Net zoals men naar iemand kijkt die op z'n zestigste nog z'n rijbewijs haalt: daar staan de mensen ook hoofdschuddend bij van: dat kan toch nooit goed gaan. Het is wel een eng gevoel, dat deze film straks zo kritisch beoordeeld zal worden, speciaal met de gedachte in het achterhoofd dat de maakster ervan een vrouw is. Eigenlijk is dat toch te gek: een film moet beoordeeld worden op z'n kwaliteiten als film en niet als werkstuk van een man of een vrouw. Maar ja, als je hoort, dat ze het nu al steeds over de „eerste vrouwenspeel film" hebben, dan voel je wel hoe men er tegenaan kijkt". Nouchka van Brakel (36) is een van de weinige vrouwelijke cineasten in Nederland en op het ogenblik de enige van deze groep die een speel film op haar naam heeft staan In mei zal haar film „Het debuut" (ge baseerd op het gelijknamige boek van Hester Albach) in première gaan. Het is een anderhalf uur du rende film over een jong meisje (een scholiere van veertien) die een tijdje een verhouding heeft met een oudere getrouwde man Weerstanden „Het boekje van Hester Albach is eigenlijk meer een novelle, zo kort. Om er een film van te kunnen ma ken. hebben we er wel het een en ander bij moeten maken. Zo hebben we de karakters van de verschillende personen veel verder uitgediept dan in het boek gebeurt. Met name de vrouw van de man en de moeder van het meisje hebben we veel meer uit de verf laten komen. Het blijft al met al maar een „klein verhaal" met vijf mensen en een paar kleine bijrolle tjes. Het verhaal is ook vrij eenvou dig van opzet: een schoolmeisje van veertien krijgt een verhouding met een buurman, een ongeveer veertig jarige hoogleraar. Die verhouding duurt maar kort en aan het einde van de film is ze afgelopen. Dan blijkt dat de man er veel meer moei te mee heeft dan het meisje, voor haar was het gewoon een episode, die afloopt wanneer de verliefdheid af loopt. Zij leeft gewoon verder, naar een volgend avontuur in haar leven, maar bij de man heeft de verhouding heel wat diepere sporen achtergela ten." aldus Nouchka van Brakel. Zij denkt dat haar film wel weerstan den zal oproepen bij veel mensen, vooral bij gezinnen waar men doch ters in deze leeftijd heeft „De men sen moeten niet denken, dat het hier om een sex- of pornofilm zou gaan, waarin je steeds maar een jong kind met een man het bed ziet induiken. Beslist niet. We hebben juist veel meer de achtergronden van zo'n ge beurtenis willen laten zien: zowel bij de man. zijn vrouw, het meisje en haar vader en moeder. Mijn eigen dochter van veertien speelt een klein bijrolletje in de film. Die vindt het een zeer belachelijk verhaal, toen ze de film pas in z'n geheel te zien kreeg. Zij zit, net als de hoofd rolspeelster in de tweede klas van het atheneum, maar dergelijke za ken liggen nog beslist niet in haar wereldje. Toch wil dat niet zeggen, dat iets dergelijks nooit gebeurt. Integen deel. het komt veel vaker voor dan wij denken. Dat heb ik wel gemerkt toen ik een meisje zocht voor de hoofdrol in deze film. Ik ben werke lijk overspoeld door aanbiedingen, ongeveer tweeduizend. En bij al die meisjes die ik gezien en gesproken heb. waren er toch verschillenden die zo'n situatie zelf kenden. Dit wa ren meest meisjes uit grote steden, dus misschien komt het buiten de grote steden minder voor. dat weet ik niet. maar het is in ieder geval geen irreële situatie, die de film te zien geeft," meent Nouchka van Brakel. Die overstelpende belangstelling voor de meisjeshoofdrol in haar film kwam voor haar erg onverwacht. „Toen de mensen eenmaal wisten dat ik zo'n meisje zocht, stroomden de aanbiedingen werkelijk binnen. Meestal schreven de meisjes zelf, maar toch waren er ook vaak moe ders of tantes die hun dochters of nichtjes „aanboden". Dat zoveel meisjes zelf schreven, komt toch wel doordat kinderen op deze leeftijd behoefte hebben aan avontuur, aan glamour, bekendheid, een beetje roem, denk ik. Vanaf het begin heb ben we erbij gezegd, dat er in de film twee vrij-scènes tussen het meisje en de man (gespeeld door Gerard Cox) voorkomen. Nou, daar hadden de meesten geen bezwaar tegen". Zoals gezegd, wordt „Het debuut" nu al aangekondigd als de eerste Nederlandse vrouwenspeelfilm. „Ik vind de term „vrouwenfilm" een ver velend soort aanduiding, ten minste' in die zin, waarin men haar meestal gebruikt. Ze bedoelen er namelijk mee, dat het een door een vrouw gemaakte film is. Agnes Varda maakt toch ook geen vrouwenfilms, die maakt gewoon films en goeie En van een man zeggen ze toch niet, dat hij een „mannenfilm" maakt. Het is iets anders, wanneer men met „vrouwenfilm" een be paald genre film zou bedoelen, want ik ben het er wel mee eens, dat je aan sommige films heel duidelijk kunt zien, of hij door een vrouw of een man gemaakt is. In die zin is mijn film wel een „vrouwenfilm": er is goed aan te merken, dat er een vrouw achter de camera's heeft ge staan. Als vrouw kijk je klaarblijke lijk toch anders tegen de dingen aan: vaak meer aandacht voor "de tails, voor menselijke gevoelens en voor het verfilmen van vrouwen. Ik zal bijvoorbeeld altijd weigeren om in mijn films een vrouw „neer te zetten", zoals dat meestal gebeurt in films: als een mooie sekspoes, een gevaarlijke verleidster of iets derge lijks. Zo zal ik vrouwen nooit filmen. Je moet je als vrouwelijke filmer (dat vind ik tenminste een soort verantwoordelijkheid, die je hebt) nooit voor het karretje laten span nen van de mannen, door in je films de vrouwen te laten zien in de geijk te rolpatronen; dan ben je slecht bezig, vind ik. In „Het debuut" zit bijvoorbeeld een scène, die de mannen er eigenlijk uit wilden hebben: een gesprek tussen het meisje en haar moeder, terwijl die moeder in bad zit. Een fijn. ver trouwelijk gesprekje tussen moeder en dochter. Maar dat vonden de mannen opeens gênant, dat moest er maar uit, meenden ze. Maar voor die scène zal ik vechten, die wil ik er persé in houden. Daar spreekt na melijk zo'n goed stuk vertrouwen tussen moeder en dochter uit, een verhouding, zoals die veel vaker zou moeten zijn tussen ouders en hun kinderen. Je hebt tijdens zo'n opna me een druk circus met tientallen mensen om je heen toch al veel moeite om je eigen lijn vast te hou den. Ik heb me een paar keer laten overdonderen om dingen anders te doen, dan ik ze feitelijk wilde. Onder het mom: „dat is niet te filmen" of zo, moest iets opeens anders, terwijl ik achteraf dacht, dat ze het beslist niet om praktische redenen anders wilden dan ik, maar omdat ze het niet eens waren met de strekking van iets. Ik vond dat filmen met zo'n hele crew een hele klus, het was voor het eerst dat ik zoiets deed. Bij m'n vorige films meest documentaires deed ik het allemaal alleen of met een of twee mensen erbij", zegt Nouchka van Brakel. Inmiddels heeft ze alweer een idee voor een nieuwe speelfilm, die ze wil gaan maken en waarvoor ook wel kansen bestaan: een film over een getrouwde vrouw van midden dertig. „Ik vind het erg fijn dat dit plan er al is; het gebeurt namelijk erg vaak, dat je na het maken van een film weer zo'n jaar of twee in de W.W. moet, omdat je geen nieuw werk hebt. Dat is natuurlijk zonde van je ervaringen en je kennis. Maar ja, je moet wachten tot een maatschappij jou een film wil laten maken. Een eigen produktie: dat zou natuurlijk mooi zijn, maar dan moet je flink wat geld achter je hebben, want je bent dan verantwoordelijk voor een grote groep mensen, dus dan kun je het je niet penhitteren opeens geen geld meer te hebben. „Wat ik verder nog voor films zou willen maken? In ieder geval een over twee oude mannen; daar heb ik een scenario voor geschreven, maar dat heb ik tot nu toe aan niemand kwijt gekund. Ach, een film over oude mensen is natuurlijk niet zo'n publiekstrekker en daar zoeken de meeste filmproducenten toch naar. Maar die film wil ik toch echt een keertje maken, al zou het als-eigen produktie moeten. Ik ben erg geïnte resseerd in die perioden in een men senleven. die een breukvlak verto nen: dus de overgang van kind naar volwassene, van jonge vrouw naar vrouw van middelbare leeftijd, de overgang, de ouderdom: allemaal zaken waarover ik graag een film zou willen maken. Dat zouden niet allemaal speelfilms hoeven te zijn, maar ook documentaires of ge- bruiksfilm, zoals ik ze liever noem. Nouchka van Brakel tijdens het opnemen van een scène uit ge plai debuut" met (liggend) de hoofdrolspelers Gerard Cox en Mari de Graaf. 877. He met vrouwen, die meer op pop an de g dat op echte vrouwen lijken. „Of ik een fiministisch cine ben? Het ligt eraan hoe je dat be In die volgende film, over die vrouw van midden dertig, zal ongemerkt wel veel over mijn eigen situatie en denkbeelden terecht komen, ik zit tenslotte zelf in die periode. Maar ik vind, dat je niet te persoonlijk moet worden in een film, het moeten beelden en situaties blijven, die voor veel meer mensen herkenbaar zijn. Wanneer ik over een bepaalde zaak echt een 'boodschap' heb, iets met een bepaalde strekking wil maken, dan doe ik dat veel liever in een documentaire dan in een speelfilm. Documentaires worden voor zeer ge richte groepen gemaakt, terwijl speelfilms voor een gewoon bios cooppubliek aantrekkelijk moeten zijn: daaruit vloeit volgens mij so- wie-so voort, dat je makkelijker je ideeën kwijt kunt in een documen taire. Er ligt voor vrouwelijke cine asten nog een enorm terrein braak, namelijk dat van het maken van films, die nu eens een reëel beeld geven van hoe vrouwen leven, den ken en reageren. De meeste mannen besteden daar namelijk volstrekt geen aandacht aan, die maken films eel lan itbreid ubasti utii; ü&V viaan uuc jc uai Uc wilt uitleggen. Als het zou befj^^; nen, dat ik dan nooit meer een over kangoeroes mag maken,, voorbeeld, maar alleen nog oveiiatste c positie van de vrouw, dan wil ik gnder d' feministisch filmer genoemd i 'estku: den. Maar als ermee bedoeld wo istemn dat je in je films een bepaald b< evolkii van de vrouw wilt geven, da weigert om haar alleen ma: portretteren als een sekspoes of dommertje, dat je aandacht steedt in je werk aan de echte blemen van de vrouw, hoe ze wi leeft en denkt, ja, dan wil ik feministisch genoemd worden." (De rolbezetting van het „Het buut" is: Marina de Graaf (sch( re), Kitty Courbois (haar moi Dolf de Vries (haar vader) Gi Cox (de minnaar), Pleunie (zijn vrouw). Joop Keesma; raar). Judith Hees (vrouw v: leraar). door Lotty van Bakel DEN HAAG „Hooggeëerd publiek. Het Circusmuseum is in aantocht". Dit jaar trekt niet alleen het circus door het land. Voor het eerst in Nederland zal ook het pas opgerichte Circusmuseum een rondreis maken. Tot op heden heeft Nederland zo'n museum moeten ontberen. In Duits land, Oostenrijk. België en Frank rijk daarentegen bestaan al Jaren lang dergelijke musea. Nu kan ech ter ook iedereen in Nederland ken nismaken met de andere kant van het cCircusleven. Dit alles is moge lijk geworden door de vroegere clown Johnny (Akkerman), die zich vorig Jaar (ais gevolg van een har taanval) moest terugtrekken uit het circusleven. In al die 40 jaar. dat hij als-clown, goochelaar en kunstrijder heeft rondgetrokken, heeft hij aller lei circusattributen, muziekinstru menten en affiches verzameld. Deze hobby is dan ook de eerste aanzet geweest voor de oprichting van het Circusmuseum. Rondreis Het museum, bestaande uit twee aan elkaar gemaakte trailers, begint zijn rondreis in Den Haag waar het op 6 april zijn plaats inneemt op het Lange Voorhout. Ook deze behuizing staat in een schril contrast met de musea in het buitenland, die alle zijn ondergebracht in vaste behuizingen. Eén nadeel zit daar natuurlijk wel aan vast. Het publiek moet daar naar het museum toe komen, terwijl hier in Nederland het museum naar het publiek komt. „Wij hadden echter liever ook een vast pand tot onze beschikking willen hebben," al dus Johnny, die vertelt genoeg attri buten te hebben om een echt groot museum te vullen. „In de trailers, wagens van Van Gend en Loos, kunnen wij maar een klein deel van de verzameling kwijt, maar helaas kunnen wij de oprichting van een permanent museum niet financie ren. Wij hebben hierover al in 1974 met de gemeente Den Haag gespro ken. maar van die kant werd en wordt rog steeds geen belangstelling getoond", aldus Johnny. Stichting Ook de kosten van een rondtrek kend museum kon hij niet alleen opbrengen, zodat er een stichting is opgericht, waarvan zijn vrouw het bestuur presideert Secretaris- penningmeester van het museum is de oud-spreekstalmeester Willy Klijs. De stichting heeft inmiddels al verscheidene donateurs. Hierdoor was het nu ook mogelijk briefpapier (waarop een silhouet van Philip Astley, oprichter van het eerste cir cus ter wereld, staat afgedrukt) en affiches te laten maken. Samen met zijn vrouw en een aantal vrijwilligers is Johnny al vanaf vorig jaar zomer bezig zijn hele verzame ling (de mooiste attributen staan in de huiskamer) van zolder te halen, na te kijken en te rubriceren. Maar wat is er nu straks te zien? Allereerst een aantal affiches, waarvan de oudste dateert uit 1886. Hierbij be vindt zich ook het affiche van het echte Barnum en Bailey-circus, dat in 1896 voorstellingen gaf op het Alexanderveld in Den Haag. In vitri nes worden daarnaast enkele curieu ze circusattributen getoond, zoals een mandoline-fietsje, een harmoni ca en een aantal goochelattributen, waar de grootvader van Johnny nog mee gewerkt heeft. Op de vraag of Johnny nu alles zelf verzameld en aangekocht heeft, antwoordt hij dat hij natuurlijk ook veel gekregen heeft. „Als je zelf zo'n veertig jaar in het circus zit, is het natuurlijk wel bekend dat je dat soort spullen ver zamelt. Elke verjaardag kreeg ik er dus meestal wel iets bij". Het mu seum wordt ten slotte opgesierd met planten. Etalagepop Een leuke bijkomstigheid is het feit dat ook de plantenbakken weer di rect met het circus te maken hebben. Zo staat er een grote clownskop, die echt dient om er planten in te zetten. Waar Johnny bijzonder trots op is, is het feit dat er ook enkele kleding stukken worden getoond. „Hiervoor heb ik beslag kunnen leggen op een etalagepop, die aangekleed als clown (Johnny's eigen kostuum) bij de in gang komt te staan met een bordje „Welkom". Bij de uitgang wil ik nog zo'n pop neerzetten, maar helaas kan ik geen andere etalagepop te pakken krijgen", vertelt Johnny, die hoopt toch nog voor de opening ook dit idee gerealiseerd te hebben. Na de start in Den Haag zal het museum zo'n 30 plaatsen in Neder land bezoeken. „Dit jaar bezoeken wij voornamelijk het westen van het land. zoals Leiden, Delft, Gouda, enz. Volgend jaar willen wij dan naar het noorden en het oosten trekken", al dus mevrouw Akkerman, die natuur lijk ook nauw betrokken is bij dit, voor Nederland, toch unieke museum. Johnny toont hier één van de affiches, die te zien zijn in het Circusmuseum, waarop de clown And 0 cs' is afgebeeld. Johnny heeft nog met deze inmiddels overleden clown samengewerkt. Een leuk as| e vefj van het Circusmuseum is de ruilbeurs, waar mensen affiches en/of programma's kunnen ruil ,ggen. ongres :n z\ laar de leriks Keni Ik wei ensen Film over ruimtelijk^ i ordening van Van f Van een onzer verslaggevers WAGENINGEN Staatssecretaris Brinkhorst (Buitenlandse zaken) meent dat Nederland niet bang hoeft te zijn met het milieubeleid een voorhoedepositie in te nemen. Nederland kan in zijn nationale milieubeleid best verder gaan dan andere Europese landen, mits het internationaal gezien niet al te zeer uit de pas loopt. Staatssecretaris Brinkhorst, die on der meer is belast met internationale milieu-aangelegenheden, zei dit gis teren op een bijeenkomst van de landbouwhogeschool in Wagenin- gen. waarmee een serie lezingen over internationaal milieubeleid werd af gesloten. Volgens mr Brinkhorst behoeven de gevolgen van het milieubeleid uit economisch Oogpunt niet altijd ne gatief te zijn en kan een vooruitstre vend milieubeleid zelfs lelden tot een voorsprong in milieu vriendelijke technologie Dat kan uiteraard ook voor de industrie interessant zijn. Wat de economie betreft, wees mr. Brinkhorst erop dat Nederland een overbevolkt en overgeïndustriali- seerd land is en dat milieu maatregelen zo dringend kunnen zijn dat in bepaalde gevallen econo mische overwegingen pas op de tweede plaats mogen komen. Internationaal Door het afsluiten van diverse ver dragen. aldus staatssecretaris Brinkhorst, bestaat er een Internati onaal kader voor een milieubeleid, maar maatregelen tot uitvoering Staatssecretaris Brinkhorst moeten nog worden genomen: „Er zijn al belangrijke afspraken ge maakt, maar de wezenlijke onder handelingen over de uitvoering van deze afspraken moeten nog be ginnen." Over de Europese Gemeenschappen zei mr. Brinkhorst dat het verdrag waarbij de Europese gemeenschap pelijke markt is opgericht, slechts een gebrekkige juridische basis vormt voor een gezamenlijk milieu beleid. Bij de vergaande Europese eenwording dient meer aandacht te worden besteed aan de bescherming en verbetering van het leefmilieu en het verantwoord beheer van de na tuurlijke hulpbronnen. Nationale maatregelen moeten meer met elkaar in overeenstemming wor den gebracht, hoewel er van plaats tot plaats verschillen zullen blijven omdat de milieu-omstandigheden sterk verschillend kunnen zijn. Het moet volgens mr Brinkhorst moge lijk zijn dat specifieke maatregelen in specifiek vervuilde gebieden wor den genomen die strenger zijn dan maatregelen in andere gebieden. Hij wees erop dat internationaal over eengekomen normen in Nederland vaak het karakter van een minimum hebben. De Europese richtlijnen la ten dan ook de mogelijkheid van nationale verscherping open, aldus staatssecretaris Brinkhorst. DEN HAAG De Amsterd cineast René van Nie gaat voo ministerie van volkshuisvestir ruimtelijke ordening een dertii nuten durende film over ruiml ordening maken. De film titel „Eerlijk zullen we alles ik een beetje meer dan jij" en in de plaats van de al veel vei film „Een bewoonbaar land' door de snelle ontwikkeling ruimtelijke ordening is veroud Het scenario voor de nieuwe li van Harry van den Eerenbeei samenwerking met René var Het is de bedoeling dat de film I het eind van dit jaar in uitle* kunnen worden gegeven vil Rijksvoorlichtingsdienst. yestm Av dertig uimtdjori krij^© les d# a and ig vi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 10