De waanzin van Schreber Beethovenrecital dooft klavierreus Brendel I 1 rt 0( d Noordzee-Jazzfestival drie dagen in Den Haag De fiat 131 "Mirafiori" d d Nieuwe produktie van F Act Kunstschilder uit Sowjet-Unie met deel van collectie Jubileumconcert Chr. Mannenkore Fiat,getraind op'n sportief en betrouwbaar leven in Vc w L. DONDERDAG 17 MAART 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet PR* door André Rutten ROTTERDAM De nieuwe F act-produktie „Schreber", die nu in het Piccolotheater tot en met 19 maart te zien is, blijkt intrigerend zowel door haar inhoud (geschreven door Mia Meyer en Gerardjan Rijnders), door de manier van spelen (regie Paul Vermeulen Windsant) en door de vormgeving (toneelbeeld Paul Gallis). Hoofdpersoon in „Schreber" is Da niël Paul Schreber (1842-1911). die hoge functies bekleed heeft bij de Duitse rechterlijke macht, maar ook verschillende malen in psychia trische inrichtingen opgenomen is geweest en daar gestorven. In 1903 publiceerde hij zijn memoires, waarin hij zijn waandenkbeelden analyseert, en waarop Sigmund Freud zijn theorieën over paranoia en schizofrenie baseert. Anderen hebben later ook gekeken naar de publikaties van de vader van Daniël Paul, Gottlieb Moritz Schre ber, die arts was, orthopedist en pe dagoog. Vooral in die laatste kwali teit "trok hij ten strijde tegen het verval, de slapheid en de lusteloos heid van zijn tijd, ontwierp een op voedkundig systeem gericht op „een gezonde geest in een gezond lichaam" zoals eerder al de Romei nen beoogden dat. voor hij het publiceerde en er internationaal be roemd mee werd, op zijn kinderen uitprobeerde. Resultaat: zijn oudste zoon pleegde, toen hij 38 was. zelfmoord, een van zijn dochters was een hysterica, zijn tweede zoon werd krankzinnig. Goed Dit alles ontleen ik aan het bijzonder goede programma, maar het essen tiële ervan zit ook in de voorstelling, eigenlijk de best geslaagde produk tie van het niet zo hecht gebleken regisseurs-collectief F act. dat nu zijn tweede seizoen beëihdigt. Twee van de vijf leden-regisseurs werken in „Schreber" grondig samen. Ge rardjan Rijnders als schrijver en spe ler van de titelrol, Paul Vermeulen Windsant als regisseur. Zij laten de ziekte-situatie van Schreber jr. zien, eeret thuis, daarna in de inrichting. Daarin is hij ook bezig met zijn obsederende herinne ringen aan vroeger de oefeningen die de vader zijn kinderen liet doen b.v. in het eerste deel. Die worden dan tegelijkertijd vertoond door zijn broer, zijn zus en een perfecte turner, onder leiding van zijn vader en moe der. Schreber jr. zelf zit dan op een stoel en beleeft de oefeningen als in een nachtmerrie: de spieren spannen zich tot de gevraagde bewegingen, maar stokken dan, en hij roept: Ik kan het niet. Als zijn vader dood is, wordt diens functie voor Schreber jr. overgeno men door de psychiater prof. Flechsig ook een soort beroemd heid in zijn tijd die van zijn oudere broer o.a. door de verpleger, gespeeld door dezelfde acteurs. In het wit Dit alles speelt zich af in een door Paul Gallis voortreffelijk ontworpen negentiende-eeuwse gymnastiek zaal, waarbij alle figuren in het wit zijn, de oefeningen precies uitvoe ren, maar verder tussen droom en werkelijkheid in bewegen, dat wil zeggen: een spel opvoeren. Het geeft een perfecte indruk van het Pruisen- dom uit de negentiende eeuw, voe dingsbodem van het nationaal- socialisme. De voorstelling is na 19 maart op tournee o.a. Tilburg (24, 25), Amsterdam Brakke Grond (28 maart tot en met 2 april), Haarlem To neelschuur (6 tot en met 9). Eindho ven (13, 15), Delft (17), Gent (19), Antwerpen (21), Amstelveen (27). door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Het opmerkelijkste onderdeel van het recital dat pianist Alfred Brendel dinsd in de grote Doelenzaal gaf, was zijn vertolking van Beethovens sonate op. 106. Schreber (Gerardjan Rijnders, op de voorgrond) lijdt aan zijn jeugd, die op de achtergrond door moeder, vader, broer en zuster vertoond wordt. DEN HAAG Het tweede Noordzee-Jazzfestival begint op 15 juli in het Congresgebouw te DenHaag. Het wordt een 30 uur durende jazz- manifestatie waaraan ongeveer 300 musici meewerken. Het wordt op drie achtereenvolgende dagen, 15,16 en 17 juli gehouden, elke dag van 18.00 tot 04.00 uur. In alle zalen van het Congresgebouw wordt tijdens die dagen tegelijkertijd gemusiceerd door o.a. Ella Fitzgerald, Count Basie en zijn orkest. Oscar Peterson, het Dave Brubeck Quartet, Charles Mingus Quintet, Dizzy Gillespie Quartet en John Faddis. In de eerste plaats, omdat piano stukken met een speelduur van drie kwartier hoogst zeldzaam zijn in de hele klavierliteratuur. (Wij kennen slechts twee andere voorbeelden: Beethovens laatste grote klavier werk: de 33 variaties op een onbe tekenend walsje van Diabelli en Bachs Goldbergvariaties). Maar bo venal vanwege de uitzonderlijke ei sen die aan een executant gesteld worden om deze meest kolossale en monumentale sonate technisch gaaf en overeenkomstig zijn orkestraal gedachte conceptie uit te voeren. Pianisten, die niet met een volmaak te techniek en een groot indringings- vermogen omtrent de geestelijke waarden die in deze sonate tot MOSKOU De in Moskou wonende Griekse kunstschilder George Cos- takis gaat de Sowjet-Unie verlaten en zal voor zijn vertrek het grootste deel van zijn vermaarde collectie aan de Sowjet-staat geven. Maar hij wil dan wel 15 tot 20 pro cent van zijn verzameling meene men. Hij weet nog niet waar hij heen zal gaan. De waarde van zijn collec tie schat hij zelf op enkele miljoenen dollars. Hij is ongeveer dertig jaar geleden met verzamelen begonnen. De collectie omvat werken van 47 kunstenaars, vooral Russische mo dernisten, geschilderd tussen 1905 en 1920. In zijn huis hangt een hele muur vol Chagals van voor 1943. Voorts bezit Co§takis een groot aan tal 14e eeuwse ikonen. Na lange besprekingen met het Sow- jet ministerie van cultuur is afge sproken dat een groot deel van de verzameling zal komen te hangen in een museum in Moskou en dat hij de rest mag meenemen naar het buiten land. uitdrukking komen zijn toegerust, kunnen zich moeilijk met kans op succes aan een vertolking in het openbaar wagen. Fascinerend Alfred Brendel is een van die klavier- reuzen, die deze taak op zich kunnen nemen en tot een goed einde kunnen brengen. Het is deze meesterpianist gelukt om dinsdagavond een talrijk publiek in de grote Doelenzaal onaf gebroken in de ban te houden van deze fascinerende muziek. Want ook aan de luisteraar worden hoge eisen gesteld om dit grandioze werk ten volle te beleven. Dit geldt in het bijzonder het derde deel, een Adagio met een lengte van 187(1!) maten. Wie hier de grote lijn niet weet te bewa ren raakt onherroepelijk zijn greep op het auditorium kwijt. De sonate, die de geschiedenis is ingegaan met de toevoeging „für das Hammerklavier" (een volkomen overbodige toevoeging. Van Beetho ven heeft vele sonates voor het tij dens zijn leven opkomende ham merklavier geschreven) verscheen in 1848. De componist was toen achten veertig jaar oud. Mag genoemd Ada gio sostenuto (de componist schreef er nogal wat bij: Appassionato e con molto sentimento) in zijn soort al een unicum zijn in heel Beethovens klavieroeuvre, nog sterker is dit het geval met de enorme driestemmige fuga waarmee hij de sonate besluit. Pianistisch gezien eigenlijk een hoogst onappetijtelijk en griezelig stuk, dat haast onvoorstelbare eisen stelt aan het uithoudingsvermogen van een pianist. Alfred Brendel, die de sonate op. 106 voor het tweedé deel van zijn Beethoven-recital had bewaard, was na zijn opzienbarende prestatie begrijpelijkerwijs niet tot een toegift te bewegen. ge, niet van de componist afkom ge bijnaam „Mondschein". schreef Beethoven boven beide, nates „quasi una Fantasia". In interpretatie van deze drie weri kon eigenlijk niet van een kwali tief verschil worden gesproken. Brendel toonde zich steeds de me lijk te overtreffen Beethov vertolker. Als wij niettemin de we gave van de „Mondschein"-som het hoogst aanslaan, dan komt voornamelijk vanwege de poëtisi vertolking van het eerste deel. V( een zo introverte herschepping ga onze gedachten slechts terug m Nederlands grootste pianist van d( eeuw: Dirk Sch&fer. Poëtisch Voor de pauze hoorden wij de sonate in G op. 70, en de sonates op. 27 no. 1 en no. 2, de laatste met de zonderlin- AMSTERDAM Ter gelegenhi van het veertigjarige bestaan van groep mannenkoren binnen de K ninklijke Bond van Christelij Zang- en Oratoriumverenigingen,; op 26 maart in Dalfsen een cona door acht mannenkoren worden geven. De koren komen uit divei gewesten en Dalfsen werd gekoz vanwege zijn centrale ligging. I concert wordt gegeven in De Ti koele. De koren voeren elk een eigen pi gramma uit, maar gezamenlijk deren zij drie liederen in die worden gezongen door een koor 500 mannen. Dit grote koor st onder leiding van Ger Hovius. men met de koren treedt Brassband Excelsior uit Zalk ol Henk van Loo op. Verder wordt re dewerking verleend door piani Louis van Dijk. Het concert begint om half acht avonds, 's Middags om 2 uur is era generale repetitie en om 4 uur feestelijke jaarvergadering. De U gangsprijs voor het concert is v gulden. VJ LI ee w< w< di La ni< tei de vij J Toes Over sportief autornden gesproken: de Fiatgrocp behaalt me de ene rallyovcrwinning na dc andere..Recent is de zege i: dc Fiat 131 Mirafiori Abarth i dc Rally van Monte C;\rlo. Dc Fiat 131 is een uiterst levendig automobiel. Zowel met een 4-,een 5-,als met een automa tische bak leent hij zich voor een pittige, stevige rijstijl. Sportief Als u een sportieve rijstijl am bieert, bent u in de Fiat 131 in uw element. U accelereert vlot,stuurt haarscherp en u voelt 'm aan dc weg kleven. Echt een wagen om mee óp te schieten. Zonder vermoeid te raken. Dankzij de perfekte stoelen, de zit achter het stuur en het "stille" interieur. Zo wordt autorijden plezierig aktief! Stoer De Fiat 131 geeft dat plezier in autorijden.Ook op de lange duur. Hij is stoer, hij is sterk! Dat geldt voor dc motor, die al snel zijn maximale trek kracht levert. Daardoor hceft- ie veel reserve en is hij uiterst betrouwbaar en duurzaam. Dat geldt voor de carrosserie die gaaf blijft tot vér na 1980. Dankzij een 6-voudigc be schermlaag, waaronder een elektroforescbad (fosfaatlaag tegen corrosie). Door een taaie PVC undercoating tegen modder, zand en pekel. Door harde PVC schilden in de voorwielkasten tegen "pitten" door steentjes. Allemaal van fabriekswege (en toegepast op élke Fiat). Eindje rijden? U zou zo'n Fiat 131 eens van dichtbij moeten bekijken. Op straat. En bij de Fiat Agent. Van hem kunt u er altijd eentje meenemen voor een proefrit. Rijdt u veel zakelijk? De Fiat 131 loopt graag en voordelig op LPG. Informeer bij uw Fiat Agent naar leasingcijfers van de Fiat 131. Fiat 1311300 v.a. 13.103,- Fiat 1311600 S v.a. 14.896,- Fiat 131 Familiale v.a. 14.558,- Imp.Leonard Lang.Daniel Goedkoopstraat, Industriegebied Amstel. Aij\stcrdam.Tel.(020) 924888. Prijzen af Bom, inkl.BTW. f I we Ci Tré Fr£ teg pai teg de pre I D< Hel det opj ge; red het in e Hui: spri Nee ingi ma< ong Pro stat Boi 6 wi naai adre plaa Ovei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 8