Dominees zwalken maar wat rond tegenwoordig (Sn De christelijke school een bolwerk? Uit brieven van lezers Nieuwe bezinning maatschappelijk werk doe er wat aan Hemelvaartsdag Italië naar zondag verschoven Binnen de christelijk gereformeerde kerken Interview met Anne van der Meiden VANDAAG VOORBIJGANGER DONDERDAG 17 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei De vriendelijke heer die mij op de krant een uitnodiging voor een vergadering kwam brengen, had kennelijk alle tijd. Mag ik even? vroeg hij. een stoel naar zich toetrekkend. Het mócht, en eenmaal geze ten verklaarde mijn bezoeker, van mij te willen vernemen waarom de dominees de laatste tijd andere namen gaven aan be kende dingen. Je hoort niet meer over de tien geboden, maar over de tien woorden, zei hij En de wet noemen ze thora en het oude testa ment heetook een woord dat met een t begint. Tenach, hielp ik. Precies, knikte hij en sprak er voorts zijn verbazing over uit dat je steeds vaker Jezus Messias hoorde in plaats van Jezus Christus. Waar is dat allemaal goed voor?, vroeg hij, het maakt je maar in de war Hij had ervaren, dat je deze verschijnselen overal ontmoette Hij was hervormd, maar toen hij eens bij de gereformeerden ging buurten, was het daar van 't zelfde laken een pak. Hij had trouwens nog een klacht: de preken waren niet meer in punten verdeeld. De dominees zwalken maar wat rond tegenwoordig, oor deelde hij, je kunt er niks van navertellen. Ik gaf de man zo goed en kwaad als 't ging antwoord en bemoedigde hem met de op merking dat een en ander ook een beetje mode was en dat hij nog wel de tijd zou beleven, dat het voorbij was. Gesterkt verliet hij ons krantenpand en ik begon aan een verse stapel kerkbladen. En wat zag mijn oog"» Een stukje over preken-in- punten in ..Credo", het blad van het con fessioneel gereformeerd beraad (een gere formeerd neefje van de hervormde confes sionele vereniging}. In „Credo" verhaalt dominee J. Wilschut uit Dordrecht dat hij vroeger „in punten" preekte. In de regel hadden zijn preken drie punten, dat was ook het meest gebrui kelijke. maar bij grote geestdrift ging hij daar wel eens overheen. Nu preekt hij niet meer in die trant, maar hij is toch blij dat hij indertijd zijn preekwerk is begonnen met verdelingen in punten. Het is, aldus dominee Wilschut, een goed hulpmiddel om Je voor afdwalen te behoeden. Dominee Wilschut geeft eerst een voor beeld van de puntenverdeling die een ne- gentiende-eeuws predikant bij een preek over Zacheüs toepaste: 1. Zacheus onder de vijgeboom a. de grond waarop b. de boom waarbij c. de mensen met wie Zacheus daar stond. 2. Zacheus in de vijgeboom a. de reden waarom b. het doel waartoe c. de stemming waarin Zacheus daar ver keerde 3. Zacheus uit de vijgeboom a. verlaagd en toch verhoogd b. veracht en luid geprezen c. bedroefd en nochtans blijde ZACHEUS IN DE BOOM (UIT DE PRENTBIJBEL VAN PIETER H. SCHUT, 1659) Hoe dominee Wilschut er bij komt dat dit hoogstandje van negentiende-eeuwse ma kelij is, weet ik niet. Ik kende het uit het boekje ,,'n Preek zus. 'n preek zo" van Henk de Jong en die schrijft het toe aan „zeker predikant". Ik dacht dat De Jong 's mans naam wel vermeld zou hebben als een der kanselredenaars uit de vorige eeuw in 't geding was. want die kende hij alle maal op een prik. Maar goed, dominee Wilschut legt ons-vervolgens de punten verdeling voor van zijn eigen, eerste preek over Zacheüs, bescheiden vaststellend dat het maar minnetjes is, vergeleken bij de geciteerde drie-deling in 't kwadraat. Ik kwam, aldus dominee Wilschut, niet ver- ■der dan: Hoe Zacheus zalig wordt 1. Hij zoekt Jezus 2. Hij wordt door Jezus gevonden 3. Hij gaat uit Jezus leven Maar dominee Wilschut bleef z'n best doen en twintig jaar terug kwam er, na veel hoofdbrekens, bij een preek over Hande ling 8 vers 26 tot 40 dit uit de bus en op de kansel: Hoe het gegaan is met de kamerling 1. Pilippus is tot hem uitgegaan 2. De bijbel is voor hem opengegaan 3. Het water is over hem heengegaan 4. De blijdschap is met hem meegegaan. Ik moet toestemmen: dit is het betere werk. Maar dominee Wilschut heeft nog iets achter de hand. Hij schrijft (nog steeds in „Credo"): „Blijkbaar was ik bij de Han delingen nogal in vorm, want mijn groot ste .krachttoer' (althans voor mijn doen) was wel de punten-klank-rijm bij een preek over de bekering van Paulus". Hij laat zijn lezers meegenieten: 1. Zijn arrestatie door 2. Zijn attestatie van 3. Zijn annexatie voor Christus. Om een mogelijke toeloop naar Dordt te gen te gaan geef ik tenslotte door wat dominee Wilschut hierna in „Credo" be kent: „Dit .hoogtepunt' heb ik daarna nooit meer gehaald". Toch moge het nu aan de vergetelheid ontrukte jeugdwerk van dominee Wilschut ten voorbeel strek ken van de zwalkende predikheren van thans. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schnjver vermeld Kerk en school Naar aanleiding van het artikel in uw blad van woensdag 16 maart 1977 getiteld: „Hervormde raad voor kerk en school neemt het op voor Van Kemenade" stellen ondergete kenden er prijs op te verklaren dat dit artikel niet komt voor rekening van deze raad. Het betreft een parti culiere standpuntbepaling van een der leden van de raad, de heer B. Budding, thans waarnemend secre taris. Den Haas J. W. Jansen, voorzitter van de raad voor kerk en school. Dr. R. J. M. mooi, adviseur. Dienstplicht Het CNV verzet zich terecht tegen overslaan van een jaarlichting (1959) voor de militaire dienst. Maar er ls meer. Reeds geruime tijd wordt slechts een op de drie als dienstplichtige opgeroepen voor 16 0 20 maanden. Mijns inziens is het vrijstellen van twee dienstplichti gen (doelbewuste) discriminatie ten opzichte van de ene man die wel moet opkomen. Hoewel (naar wordt beweerd) verkorting van de diensttijd tot bij voorbeeld 12 maan den veel duurder zou zijn voor de schatkist, is dit geen steekhoudend argument, zeker niet om discrimina tie toe te passen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Voorburg J. Keijzer Niet welkom Zoals ieder land heeft Israël recht op wettige grenzen. Hoe die precies en billijk worden bepaald is resultaat van onderhandelingen met de be treffende buurstaat. Dat is een werk van lange adem (wij zijn het na 140 jaren nog niet eens met de Belgen over de Wielingen: Tr/Kw. 12/3 p.3) maar daarbij is geen moment de souvereiniteit der onderhandelende staten in het geding. Dat zowel Nederland als de Verenig de Staten (Tr/Kw 10/3 p. 7) erzo over denken, blijkt door de PLO-leider Kamal te worden uitgelegd als een bewijs van zware Amerikaanse druk op ons buitenlands beleid, terwijl volgens hem de PLO definitief de gewapende strijd tegen Israël zou opgeven bij de stichting van een Palestijnse staat in de Westbank en Gazastrook (Tr/Kw. 12/3 p. 1). In middels weigert de PLO op het nati onale congres in Cairo wijziging van het „Nationale Handvest" in over weging te nemen: het streven naar de vernietiging van Israël blijft ge handhaafd (Tr/Kw 12/3 p.7). Terecht heeft het dagelijks bestuur der kerkelijke raden voor de verhou ding met Israël gewezen op de on mogelijkheid, steun te verlenen aan deze beweging, zolang die zich de liquidatie van de Joodse staat ten doel blijft stellen (weekbulletin herv. persbureau 10/3 p.4). Veeleer dient de „Raad voor Israëlisch- Palestijnse Vrede" te worden ge steund. Dit gemengd Israëlisch- Paiestijns overlegorgaan wijst de enige weg tot vrede: co-existentie tussen twee souvereine staten, eik met zijn eigen duidelijke nationale identiteit, de staat Israël voor het Joodse volk en een buurstaat voor het Palestijns-Arabische volk, zijn recht tot zelfbestemming uitoefe nend binnen het politieke raamwerk van eigen keuze (Herv. Nederland 12/3 p9). Vlissingen ds Y. van de Schoot EO-Swapo (3) Waar blijven dan onze kerkelijke actiegroepen en kerken? - zo besluit mevr. Vlsscher een ingezonden brief. Inderdaad, we zouden ons veel meer moeten inzetten voor de bevrijding van het Namibische volk van de fascistoïde Zuidafrikaanse minder- heidsdiktatuur (al zal de schrijfster niet aan deze diktatuur gedacht hebben, als zij het over Afrikaanse dlktatuurstaten heeft). Jarenlang hebben we de gewelddadige onder drukking van het Namibische volk stilzwijgend bevestigd en het ge tuigt van hypocrisie, als we nu opeens een ethisch oordeel willen vellen over het gerechtvaardigd zijn van een eventueel gewelddadige be vrijding. Overigens is er geen enkele aanwijzing dat de geldelijke steun van het speciale fonds van het anti racisme programma van de Wereld raad niet voor humanitaire doelein den wordt gebruikt, is de Swapo een beweging die op volk en kerk steunt en lijkt de EO meer te staan voor anti-communisme dan voor evange lische Inspiratie. Groningen Henny Boschman Van een onzer verslaggevers UTRECHT Binnen de christelijke gereformeerde kerken staat men minder afwijzend tegenover de „gevulde algemeenheid" in het maatschappelijk werk, dan enkele jaren geleden. Deze voorzichtige conclusie kan worden getrokken uit de christelijke gereformeerde conferentie over het maatschappelijk werk, die gisteren in Utrecht werd gehouden. Toen rond 1970 de meeste christelij- ke instellingen, genoodzaakt door de CRM-els tot schaalvergroting, opgin gen in algemene instellingen, keer den de christelijke gereformeerden (evenals de meeste andere „rechtse" gereformeerden) tegen de conceptie van de gevulde algemeenheid. De generale synode van 1971/72 sprak zich onomwonden uit voor protes tants-christelijke organisatie. Maar gisteren sprak diakonaal functionaris W. Huizer uit Dordrecht zijn teleurstelling uit in het functio neren van vele protestants- christelijke organisaties. De ervaring leerde hem, dat er voor een reforma torische principiële opstelling soms gemakkelijker ruimte te vinden was binnen „gevulde algemeenheid", dan binnen een protestants- christelijke organisatie. Realiteit De christelijke gereformeerde keus voor protestants-christelijke organi saties was, volgens de heer Huizer, ingegeven door het verlangen naar een homogene groep, waar men met elkaar kan werken vanuit een elkaar herkennen in Christus. Inderdaad zijn er organisaties, die op dat niveau functioneren, maar vele anderen zijn er door de schaalvergro ting gekomen tot zo'n brede oecume nische opstelling, dat men op centra le punten met elkaar van mening verschilt. Feitelijk kan men daar ook spreken van algemeenheid, „een stuk realiteit, dat wij moeten aan vaarden," aldus de heer Huizer. Anderzijds was het bezwaar tegen de algemeenheid destijds, dat men. daar deed. alsof maatschappelijk werk waardenvrij was, los van - godsdienst en levensbeschouwing, gewoon een vak, in praktijk brengen van geleerde methodieken. Maar die periode lijkt voorbij. Er komt weer meer behoefte aan het zoeken van een visie achter het soci aal werk. Huizer constateerde alge meen in de samenleving na een tijd van ontzuiling een nieuwe „verhar ding" van standpunten. Zo goed als een marxist voor zijn mening uit komt, liggen daar ook kansen voor reformatorische christenen. Zijn conclusie was, iat hij zowel in de protestants-christelijke organisa ties als in de gevulde algemeenheid perspectieven zag, zolang CRM ten minste ruimte overlaat aan het par- ticulier Initiatief. Maar gisteren bleek ook, dat er (althans in christelijke gereformeer de kring) nog altijd geen duidelijk heid is over wat nu eigenlijk christe lijk maatschappelijk werk is. De Groningse predikant dr. T. Brienen zei, dat het maatschappelijk werk gebaseerd is op Freud of Marx of beiden. Het christelijke van het christelijk maatschappelijk werk is niet meer dan een vemisje, of moet helemaal gezocht worden in de christelijkheid van de werker in kwestie. Hier ligt nog een groot terrein braak, aldus dr. Brienen, die veel ver wachtte van de gereformeerde soci ale academies in Ede, Kampen en Zwolle. Zelf omschreef hij christe lijk maatschappelijk werk als „een stuk sociale dienstverlening, welke preventief als curatief en educatief kan zijn en zowel individueel als structureel gericht kan zijn, en ten doel heeft de mens(en) te leren (la ten) leven in gehoorzaamheid aan en in uitoefening van de liefde tot de naasten naar Gods wil vanuit het heil in Jezus Christus." De genoemde academies zullen moeten helpen bij het produceren van geëigende methodieken van hulpverlening, het omscholen van de maatschappelijke werkers in het veld en het ontwerp.en van de juiste organisaties voor deze hulpverle ning. Tenslotte pleitte dr. Brienen voor het bewaren van de band tus sen de kerk en de christelijke sociale dienstverlening. (ADVERTENTIE) Hervormd Nederland ROME Hemelvaartsdag zal voortaan in Italië niet meer op de 40ste dag na Pasen, een donderdag, gevierd worden. De 7de zondag na Pasen wordt de nieuwe Hemelvaartsdag en daarmee zijn de Italianen weer een vrije dag armer. De nieuwe Hemelvaartsdag werd officieel bekend gemaakt door de Italiaanse bisschoppenconferentie. De r.k. kerk in Italië is bezig een aantal van haar feestdagen naar de zondag te verschuiven, in overeenstemming met maatregelen van de regering om de economie in Italië te verbeteren. Veel kerkelijke feestdagen betekenen een vrije dag voor de werkende Italianen en door het aantal vrije dagen te verminderen probeert de kerk haar steentje bij te dragen voor de verbete ring van de economie. Twee andere dagen die ook op zondag gevierd zullen worden zijn Driekonin gen op de zondag tussen 1 en 9 januari en Sacramentsdag op de zondag na Heilige Drieënheid. Deze week in Herv. Nederl. o.a. Oost Timor en de angst van Van der Stoel Tsjecho Slowakije: Veel christenen blijven vóór het communisme kiezen. i Kerken over de ondernemingsraad. Gerard van Leijenhorst: van Keme nade heeft ons aan het denken gezet. Van Roon: Jeugd in de jaren zestig lelijk in de steek gelaten. Ik abonneer mij op HN vraag een proefnummer Naam: Straat: Plaats:l..„- Tel. nr.: Ab. prijs 31.-- per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag. Bellen kan ook: 070 - 512111 HN Is ook In de losse verkoop ver- krljgboar TR.7 Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 door drs. T. M. Gilhuis Niet gehandicapt door gebrek aan oot moed meer dan eenmaal wordt ge sproken over „de grote betekenis van de eigen plaats en verantwoordelijk heid van de Raad" heeft de Raad voor de zaken van Kerk en-chool van de Ned. Herv. Kerk in een Beleidsnota (verkort weergegeven in onze krant van woensdag j.l.) van de hand van Buddingh' de balans opgemaakt toen hij opnieuw openbaar en bijzon der onderwijs in de weegschaal legde. Zoals bekend wil de hervormde kerk te recht zich verantwoordelijk weten voor belde schooltypen. Ook de Beleidsnota die nu op tafel ligt, gaat uit van deze dubbele verantwoordelijkheid. Maar men ontkomt niet aan de Indruk dat de gesignaleerde tekorten op de gemaakte ba lans voor een groot deel komen voor rekening van het christelijk onderwijs. Terecht? Opnieuw doet opgeld de „bolwerken-theorie" zoals Van Nlftxik die na 1950 ontwierp met het oog op het christelijk onderwijs. En zoals Van Kllsdonk die onlangs lanceerde in verband met de brief van de bisschoppen over het katholieke onderwijs. (Het zou de christelijke school voorheen (Kuyperü en thans (het C. D. A.!) uitsluitend gegaan zijn en gaan om frontvorming waarbij zij fungeerde (en fungeert) als element ln een strijd om de emancipatie van het christelijk volksdeel en als Instrument ln een machts strijd ter handhaving van bepaalde christelij ke inzichten en gewoonten waarbij in genen dele vast staat dat deze stroken met de wil van Ood. Zonder te willen ontkennen dat ooit de chris telijke school ontkomen is aan het euvel van machtsmisbruik en aan dat van vereenzelvi ging van eigen zaak met Gods zaak moet onverkort worden staande gehouden dat christelijk onderwijs in de vorige eeuw niet geboren is uit emancipatiedrang maar uit gewetensnood. Gesticht door arme drommels als uit de dagen der Afscheiding, lieden die nog immer van sociale verheffing hadden gedroomd, maar die in geloofsgehoorzaamheid vroegen om een school waar kinderen zouden worden Ingeleid in „de vrede des Heren". Gevraagd door mensen uit het Réveil (Buddingh' kent blijkbaar als énige voedingsbodem van het christelijk onderwijs Kuyper's „Christen dom's opvattingen") als Van den Brugghen die ln het Nljmeegsch 8choolblad schreef: „Onze bedoeling is nooit eene andere geweest dan dat voor de oprigting onzer school aan eenlge kinderen bekend mogt worden ge maakt ook die voor hen verschenen zalig en gelukkig en tevreden heiligmakende genade Gods in onzen grooten God en Zaligmaker Jezus Christus". Het is uitermate teleurstellend dat déze visie, dat alleréérste motief om te komen tot chris telijk onderwijs, nergens in de Beleidsnota van de Raad voorkomt. Het verwijt van machtsvorming tot het chris telijk onderwijs gericht, is ook vandaag in strijd met de feiten. Er zijn ook nu nog talloze scholen met de bijbel waarvan ouders in éérste Instantie vragen om opvoeding en on derwijs dat aansluit bij de christelijke opvoe ding ln het gezin. Evenmin als vroeger is het nu waar dat christelijke scholen op macht uit zijn. De christelijke school heeft slechts de inten tie om te getuigen met om te indoctrineren. Haar visie inzake een evangelische benade ring van opvoeding en onderwijs bedoelt ln ieder geval nimmer die dwingend aan haar leerlingen op te leggen. Op vele christelijke scholen heerst een openheid die uitdrukkelijk voor de leerling de mogelijkheid open laat de boodschap van het Evangelie af te wijzen. Al zullen deze scholen met ophouden er van te getuigen. In genen dele gaat daarom de „bol- werkentheorie" op voor het christelijk onder wijs ln het algemeen. Wie zo schrijft geeft een vertekend beeld van de situatie. nood? In 1950 schreef Van Nlftrik over de school als element in een machtsstrijd als over „de nood van het ogenblik". Buddingh' vertaalt ln termen van 1977 dat deze „nood zichtbaar wordt ln het veelal ongenuanceerde verzet vanuit bepaalde CDA-hoek tegen de huidige minister van on derwijs". Beschuldigingen tegen Van Keme nade ingebracht zouden op geen enkele wijze waar zijn gemaakt. Buddingh' verzuimt te vermelden dat binnen het CDA met name valt te denken aan de inbreng van de KVP en de ARP de minister wel degelijk steun en waardering heeft ontmoet. Dat anderzijds verwijten jegens hem nimmer zouden zijn waargemaakt, is in strijd met de feiten. De Besturenraad PCO kan de bewijzen hiervan leveren. Te denken valt slechts aan het hete hangijzer van het ogenblik: komt er een tweede christelijke lerarenopleiding te Zwolle of met? Als het de minister waarlijk te doen is ten aanzien van de vrijheid van onder wijs leder het zijne te geven, waarom wekt hij dan toch telkens tot op vandèég de indruk hier aan zeer gerechtvaardigde verlan gens van het protestants-christelijk onder wijs bepaald niet te willen voldoen? Uit hoofde van getalsnormen, ook gezien de voortreffelijke alternatief opgezette profile ring van het hier bedoelde onderwijs, had de minister o.l. deze wens al lang royaal moeten honoreren. Bepaald onjuist is dan ook Bud- dingh's betoog dat in het ijveren van het C.D.A. voor christelijk onderwijs de eigen pedagogische doelstelling van de christelijke school dreigt te worden ondergesneeuwd door partijpolitieke machtsvorming. Wie dat zegt geeft er blijk van de „Nota Christelijke lerare nopleidingen?!" van de N.P.C.S. en van de Stichting Prot. Opleidingen van leraren voor Noord- en Oost Nederland nog nimmer se rieus te hebben genomen. WAT GESCHIEDDE toen zag ik plotseling de oude kerk op de gracht een ontroerende herinnering op de eerste bank van de gaa ,r. derij de doodse stilte n als het orgel ophield en de deur in de vei openging en daar de zwarte manm uitkwamen de voorste gaf de dominee e$n hand de stilte van het gebed dat alleen in het hart gesproken werd de eerste woorden bijna vol van vreemde macl de psalm die langzaaju» aanzwol het gebed waarin niets veri ten werd en dat altijd te lang was de preek in drie punten zodat je wist hoe laat het wi en hoe ver nog k de collecte met de lan^ stokken die vervaarlijk over de hooi en zwaaiden en dan gebeurde er wat een verkeerde psalm we ingezet of een lamp sneuvelde onder het geweld van het inz melen of iemand bezweek van lange staan en onder alles door geschiedde toch het woord maar dat weet je achteraf ..rpif reet fpaj Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Zevenaar (toez.): A. Agt Hi >ersnu n van wet acht iwel r •A vil iderne euwe uit' lit, w ad nei nhouc Bt reel d uit jntast< ilpolvin' b ding. ilich ictiel iken s ndat ;e ver alnister dat voo: Innen twee ntract an mc perk i, ter t ove: het tslag jeüg h igspei lus b< tje m toch dei t hij 1 aighe inst. ooivin oorstei ischoi n afk van Zweeden te Etten-Leur en Zuf1; zo' dert; voor Veenendaal: G. van End te Papendrecht. GEREF. KERKEN Benoemd bij het gevangenispast|[>rstei raat te Maastricht (per I april): drsf Spoelstra te Roermond, die deze b noeming heeft aangenomen. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Hilversum: M. van Be? te Opheusden PINKSTERGEM. Beroepen te Arnhem: H. B. lenbrander te Renkum, die dit lj roep heeft aangenomen. Prof. B. Barendse Op 71-jarige leeftijd is te Nijmeg overleden prof. dr B. A. M. Baren< O.P.. Hij doceerde wijsbegeerte de studiehuizen van de dominii nen in Nederland. Van 1951 tot 19 doceerde hij thomistische wijsl geerte aan de universiteit v Amsterdam. B. Jasink Bemardus Jasink werd op 1870 te Amsterdam geboren. Hij s deerde klassieke talen en letterkii de en verhuisde in 1908 naar ItaJ waar hij zich verdiepte in Ooste talen en wijsbegeerte. In 1920 kwa zijn standaardwerk uit: „Die Mys des Buddhismus"; het werd tvh jaar later herdrukt en verscheen oi in een Italiaanse editie. Bij ANK! Hermes in Deventer kwam nu Nederlandse vertaling van dit bo uit onder de titel: „De mystiek v het boeddhisme" (256 pagina's. g< lustreerd, prijs 42,50). Verlater J d. Velde kon zijn arbeid nog doen samenwerking met de in 1964 Florence op 94-jarige leeftijd over den auteur. Bijgaande afbeelding het boeddhistisch wiel der wet, syi bool voor het achtvoudige pad. (ADVERTENTIE) Vraag Nog een vraag: Wat doet de Raad eigenlijk voor het christelijk onderwijs? Hij wijst af dat er een directe relatie gelegd mag worden tussen de doop en de christelijke school. Stellig zal de Raad niet beweren dat doop en christelijke opvoeding lós van elkaar staan. Zou het dan niet op zijn weg liggen eens een (herderlijk) schrijven te concipiëren waarin gezegd wordt wat de bijbel ons aanreikt aan noties Inzake opvoeding en onderwijs? Dót zou met recht een dienst kunnen zijn pan het christelijk onderwijs. N.B. Na de publikatie van de Nota kwam een verklaring binnen, o.m. van de voorzitter van de Raad, Inhoudende dat deze Nota niet komt voor rekening van de Raad. We nemen daar van dankbaar nota. Het is dan wel bevreem dend dat deze Nota in eerste instantie zonder meer bij de officiële Jaarverslagen van 1974y78 van de Raad werd meegezonden en op papier van de Raad kon worden aangekon digd. Drs. T. M. Gilhuis is voorzitter van de Stichting Unie „School en Evangelie" Boi c 380 ontwikkelingsprojekten j VASTEN AKTIE giro 5850 te utrecht ofwel I rabobank zeist nr162101864

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2