Sn Van Plato naar de vrouw in het ambt Vit brieven van lezers Kerken in gesprek over Berufsverbote Opvangcentrum in Rome voor seminaristen oude stijl Toog Bezetting Diakonaal Bureau: „SWAPO door EO onjuist beschuldigd" Remonstrantse katern is uit VANDAAG Voorbijgangers DONDERDAG 10 MAART 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door prof. dr. R. Bakker Enkele weken geleden sprak ik op een college voor m.o pedagdgen over de lilosolle van Plato. Plato IS een der grootste Griekse wijsgeren, die het plan van een ideale staat ontworpen heelt. De wachters van deze staat mogen volgens Plato geen particulier eigendom bezitten: alles moet gemeenschappelijk zijn. woningen, maaltijden zells vrouwen en kinderen behoren tot de gemeenschap, „opdat zij eén grote tamllie vormen" Dit laatste wekte onder de studen ten heftige reacties Vooral de-vrou welijke studenten konden niet be grijpen dat deze filosoof zo iets dis criminerende te berde had kunnen brengen Er ontstond een discussie die zich toespitste op hpt probleem van de emancipatie van de vrouw In •■en volgend college werd er over doorgesproken, waarbij de namen an Simone de Beauvoir. Evelvn Keed en Andreas Burnier niet van de lucht waren Uiteraard werd uitgebreid gepraat over de gronden van de achterstei- !ing van de vrouw Biologische oor/a k» n mogen dan vroeger wel een rol hebben gespeeld, maar deze zijn in onze tijd niet meer van belang Bij vele volken took hier nog in sommige gevallen» speelt de grotere spierkracht van de man een rol. maar dan rijst de vraag of de ..min <iere" fysieke kracht van de vrouw nog een rem kan zijn, gezien haar eigen taakstelling, zo zei men. Oven vens is het de vraag of de vrouw lichamelijk zwakker is dan de man statistisch is aangetoond, dat de ge middelde levensduur van de vrouw- hoger ligt dan die van de man Ken studente die zich schriftelijk op de discussie had voorbereid, kwam met nogal wat argumenten van theo logische aard aandragen- we reldgodsdiensten als het Boeddhis me. de Islam en het Christendom /ouden een dogmatisch gefundeerde uitbouw zijn van het in de geschiede nis gegroeide patriarchaat Uett een erwantschapsstelsel waarbij al stamming via de mannelijke lijn be palend is. een individu behoort tot de afstammingsgroep van de vader, niet tot die van de moeden Kerk en theologie Vooral in de katholieke kerk zou de vrouw een ondergeschikte plaats hebben Er werd op gewezen dat het dogma van de Drie-eenheid (Vader. Zoon en Heilige Geest) geen enkel vrouwelijk beginsel heeft God ïsde Vader en Hij wordt als Heer iDomi- nus) aangeroepen. Verder de disci pelen wénen mannen. Om de vrouw- te verzoenen met de haar opgelegde rol zou Maria ingevoerd zijn als de h oog-begenadigde. die met een mys tiek aureool werd omgeven Dit alles is met zonder invloed gebleven op de voorstelling die we van God hebben Voor velen was het geen enkel pro bleem dat er tegenwoordig veel aan dacht geschonken werd aan het pro bleem der emancipatie van de vrouw in kerk en theologie. De ra diolezingen over de ..feministische" theologie voor de NCRV-radio on derstrepen de noodzaak, het pro bleem der gelijkwaardigheid van man en vrouw inzake de uitoefening van de kerkelijke ambten uitdruk kelijk aan de orde te stellen. Het is een bedroevende zaak dat kort gele den een verklaring van de Congrega tie voor de geloofsleer wereldkundig werd gemaakt die inhoudt dat vol gens het Nieuwe Testament het priesterambt alleen aan mannen ten deel kon vallen. Op z'n zachtst ge zegd een beslissing die volstrekt onkundig is met wat zich op dit moment in de wereldregionen van de kerk afspeelt. In alle ernst: zou een katholieke vrouw, die zich in volle bezinning bezig houdt met de problemen en uitdagingen van onze tijd. zich dan nog thuis voelen in haar kerk-' Hoe zou een vrouw zich niet minderwaar dig. of althans zich niet verongelijkt voelen in de nabijheid van iemand die vanuit zijn mannelijk privilege dé taak toebedeeld krijgt, het misof fer op te dragen en de sacramenten te bedienen? Het werd algeheel begrijpelijk ge vonden dat de „feministische" theo logie zich verzet tegen deze zware onderschatting van de vrouw We verdedigden de stelling dat de vrouw in het pastorale gesprek dikwijls een groter invoelingsvermo gen aan den dag legt dan de man. en dat zij bijgevolg vele pastorale ta ken kan uitoefenen Er is een verandering gekomen in verschillende kerken zijn er vrouwe lijke predikanten, ouderlingen en diakenen. Maar zij vertegenwoordi gen nog een betrekkelijk gering per centage. zoals vrouwelijke politici nog verre in de minderheid zijn bij mannelijke collega's. Dit feit neemt niet weg dat er in ons land nog verschillende kerkelijke groeperin gen zijn die zich met hand en tand verzetten tegen deze zich opdringen de wat zij noemen „onbijbelse" gang van zaken. Kunstmatig Een der studenten kwam met de opmerking dat de term „feminis tische" theologie toch eigenlijk on juist is. Wat is „feministische" theo logie? Houdt zo'n term niet bewust de scheiding in stand die men juist wil doorbreken? Men bedoelt met deze term immers tot uitdrukking te brengen dat de theologie aan man en vrouw gelijke rechten toekent en beide gelijkwaardig acht? Er is geen theologie alleen voor vrouwen en alleen voor mannen. Theologie is de wetenschappelijke bezinning op het Godsprobleem en gaat daarmee het onderscheid tussen man en vrouw principieel te boven. Een vrouw studeert aan de universi teit theologie, geen feministische theologie. Deze scheiding is kunstmatig en daarom vals. De Bij bel maakt deze discriminaliteit niet Het gaat in de Bijbel om andere dingen of liever om andere te genstellingen. zoals werd opge merkt. De tegenstelling tussen de gelovende en niet-gelovende. de ge hoorzame en ongehoorzame, de lief devolle en de liefdeloze, de rechtvaardige en de onrechtvaardi ge mens. Mannen en vrouwen kun nen. ieder vanuit hun eigen moge lijkheden en bekwaamheden geroe pen worden, deze tegenstellingen, waar mogelijk, op te heffen of te verzachten. Als hiermee ernst ge maakt wordt en waar vindt men die ernst in het kerkelijk bedrijf gaat men de kunstmatigheid van het opgedrongen rollenpatroon inzien. Finale De discussie kreeg nog een filosofische finale. Waarom kwam Simone de Beauvoir, vriendin van Sartre, telkens aan bod? Omdat zij in haar romans de nadruk legt op het fundamentele menselijke as pect. dat de mens is wat hij van zichzelf maakt in elke situatie van zijn leven. Streng veroordeelt zij het feit dat de vrouw nog altijd geobjec tiveerd wordt, d.w.z. in de ogen van de ander tot een ding wordt gede gradeerd: de ander zal wel zeggen wat ik ben en wat ik kan: de wrange vrucht van een in de geschiedenis gegroeide subtiele vorm van onmen selijkheid. Maar of de ideale staat wel ooit verwerkelijkt wordt? Plato is er niet in geslaagd. Prof. dr R. Bakker doceert wijsbe geerte aan de rijksuniversiteit te Gro ningen. De tekening is van Bert Kui pers en overgenomen uit ..Areopa gus". het blad van de theologische faculteit van de rijksuniversiteit te Utrecht. Korte duidelijk geschreven hefst aan éen kant getypte boeven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw'Kwaiet Postbus 059. Amsterdam B'i publtkatie wordt de naam van de schniver vermeld ICCC Nu In uw blad opnieuw een bericht voorkomt betreffende de zaak van de linancien van de ICCC. ben ik zo vrij hierop te reageren. 1 Ds Maris staat niet in dienst van fieputaten „eenheid gereformeerde belijders in Nederland en correspon dentie buitenlandse kerken". Deze kunnen hem dus ook niet eventueel schorsen in zijn functie, zoals door u werd vermeld. 2 Toen in 1954 de ICCC een Euro pees secretaris nodig had. werd ds Ifilfll In deze functie (later alge meen secretaris» benoemd. Hiertoe u. rd hij door de kerkeraad van Haarlem-Noord, van welke kerk hij predikant was en is. met bewilliging van de classis Haarlem, vrijgesteld naar art. 6 K O „beroeping tot bij zondere artMrid") Dat Is dus de ker kelijke positie van ds Maris 3 Ook afgezien van de functie van ds Mans zijn de Chr. Geref kerken lid van de ICCC Dat is de zaak waarmee bovengenoemde deputa- ten tr maken hebben lal is het hun uiteraard niet verboden om met ds Mans een gesprek te hebben.» 4 Binnen de Chr Geref kerken be staan reeds lang bezwaren tegen hun lidmaatschap van de ICCC. De laatste synode (Amsterdam 1974» stelde scherpe eisen voor het conti- nurn n van het lidmaatschap van deze organisatie. Deze hebben ech ter niets te maken met de financiële kwestie van nu Hoogstens kan men zeggen, dat de organisatie zodanig is. dat beïnvloeding daarvan vanuit deelnemende kerken nauwelijks mogelijk ts 5 De Chr Geref kerken zijn m 1950 dankbaar en enthousiast lid gewor den van de ICCC Ook diegenen in die kerken, die steeds meer bezwa ren tegen het lidmaatschap kregen (waaronder ikzelf) zijn allerminst ge lukkig met de manier, waarop de ICCC nu in het nieuws is gekomen. Hoogeveen ds K. Boersma Lerares (2) Hilde Goslings legt terecht de na druk op samenwerking tussen men sen als belangrijke doelstelling van het onderwijs. Niemand zal kunnen ontkennen dat de idee die aan het christelijk onderwijs ten grondslag ligt. namelijk de Kuyperiaanse con ceptie van aparte organisatie ge richt op het creëren van een exclu sief calvinistische keurbende, slecht geschikt is om bij te dragen tot de verwezenlijking van deze doelstel ling. Consequentie is algemene scholen waar plaats is voor christe lijke en humane waarden, en zeker ook voor onderwijs in algemene godsdienstwetenschappen UTRECHT Peter van der Poel Lerares (3) Waarom zoekt men altijd in kwes ties als nu met mevrouw Goslings de fout bij de verkeerde0 Als je geen diploma's hebt. ga je niet sollicite ren naar een baan waar je niet be voegd voor bent Mevrouw Goslings heeft gesolliciteerd naar een baan aan een Christelijke school .Dat is het punt Zonder rijbewijs mag je niet rijden en zonder geloof kun je heel simpel niet solliciteren naar een Christelijke school God vraagt onze hele inzet, ook onder wiskunde- algebra moet ze de vragen van leer lingen kunnen beantwoorden zoals de Heiland van ha3r vraagt Ntedum mevr. de Jong-lloek Lerares Na lezing van het artikel „Deining in Arnhem om lerares", komt het cura torium van het Christelijk Lyceum wat ongeloofwaardig over Bij de benoeming van mevrouw Goslings in 1975 als lerares Frans was het curatorium er terdege van op de hoogte dat mevrouw Goslings de christelijke beginselen niet was toe gedaan. Moet hieruit geconcludeerd worden dat het aantrekken van een leraar/lerares Frans indertijd met zoveel moeilijkheden gepaard ging. dat het curatorium al lang blij was dat ene mevrouw Goslings bereid gevonden werd Frans te doceren waarbij men het maar op de koop toe nam dat genoemde mevrouw de christelijke beginselen niet was toe gedaan? Het curatorium komt thans tot de ontdekking dat alleen die docenten voor een vaste aanstel ling in aanmerking komen die leven vanuit een evangelische inspiratie. Dat mevrouw Goslings niet het slachtoffer mag worden van het zig zag beleid van een weinig compc tent curatorium lijkt me nauwelijks aanvechtbaar. Dat mevrouw Gos lings wat het punt Godsdienston derwijs betreft het verschil met haar collega's niet ziet. is haar nauwelijks kwalijk te nemen. Een werkelijk competent curatorium had hierop reeds veel eerder adequaat moeten reageren. M. Hoeksma ROME/PARIJS Op verzoek van paus Paulus bestudeert de Romeinse curie, hoe in Rome een opvangcentrum kan worden ingericht voor seminaristen oude stijl en voor priesterstudenten, die het seminarie in Econe, Zwitserland van de geschorste aartsbisschop Marcel Lefebvre hebben verlaten. Het centraal bestuur van de r.k. kerk voert besprekingen met een religieu ze orde. die een groot gebouw in Rome ter beschikking heeft, dat voor opvangcentrum zou kunnen dienen. Volgens zegslieden van de Romeinse curie bereiden zich momenteel meer dan driehonderd priesterstudenten, onder wie die van Econe, voor op het priesterschap buiten de officiële se minaries of priesteropleidingen. De meesten van hen zijn geen volgelin gen van Marcel Lefebvre. Deze seminaristen handhaven een strenge tucht en volgen onderwijs, dat sterk op de traditie is gericht en met name ook op de persoon en uitspraken van paus Paulus. Uiter lijk zijn zij herkenbaar aan de toog (priestergewaad), waaraan zij even als de paus en diens naaste mede werkers nadrukkelijk vasthouden. Lerares (4) Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 059 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Wesfblaak 9 Rotterdam Tel 010-115508 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tet 070-469445 ZWOLLE'GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 De betrokken lerares vindt de wei gering van de vaste aanstelling door het bestuur te zot om los te lopen, omdat ze er eerlijk voor uit is geko men. dat ze niet gelooft Het lijkt wel of het eerlijk zeggen dat je niet gelooft, de norm is om les te geven aan een christelijke school Geluk kig ziet het bestuur dat alleen leerkrachten voor een vaste aanstel ling in aanmerking komen, die leven vanuit een Evangelische inspiratie. De Bijbel moet het vertrekpunt zijn van de leerkrachten op christelijke scholen De lerares onderscheidde /irh in niets van haar collega's, of het moest alleen maar m gunstige zin zijn" Deze opmerking stemt tot nadenken' Slikkerveer Ad Dogger Tank De Russische tank. die als monu ment in Praae staat, heeft niéts met de inval van 1968 uit te staan zoals Ferry Mingelen schrijft, maar staat als uiting van dank voor de bevrij ding van de Nazt-Duilsers in 1945 Amsterdam E B Bos HAARLEM De Haarlemse her vormde predikanten dr. K.Blei en ds. D. GroeneboerzijninhetWestduitse Osnabrück geweest om met de her vormde kerkeraad daar te praten over de „Berufsverbote". In het ka der van de bijzondere relatie tussen Haarlem en Osnabrück had de Haar lemse hervormde kerkeraad zijn ver ontrusting over de Berufsverbote kenbaar gemaakt. Daarop volgde een uitnodiging voor een gesprek. De Haarlemmers werden gastvrij ont vangen. De Osnabrücker kerkeraad nam hun verontrusting niet alleen serieus, men zag er ook geen ontoe laatbare bemoeizucht in. Wel von den de meeste Osnabrücker kerke- raadsleden de Berufsverbote en de Radikalenerlass noodzakelijk om de democratie in de Bondsrepubliek ze ker te stellen. UTRECHT Aan de verkondi ging over morele waarden en aan de katechese gaat de r.k. bisschoppen conferentie vergaderingen wijden. De bisschoppen hebben op hun maandelijkse vergadering in Haar lem besloten tot een gedegen ge- dachtenwisseling over deze funda mentele punten. Over de katechese zal worden gepraat na de bisschop pensynode. die in oktober te Rome aan dit thema is gewijd. LEUSDEN Het secretariaat voor ontwikkelingssamenwerking van de gereformeerde kerken heeft twee publikatles uitgegeven over christenen en socialisme. De ene is een brochure met een uitgebreid lite ratuuroverzicht van ruim twintig boeken over het onderwerp christe nen en marxisme. De tweede is een knipselkrant met ruim twintig arti kelen uit Nederlandse kranten en tijdschriften, vooral over de „christe nen vaor het socialisme". Brochure en knipselkrant zijn samen verkrijg baar door 2,50 over te maken op giro 513153 van het Diensten centrum van de gereformeerde ker ken te Leusden, onder vermelding van „christenen en socialisme". COLOMBO Bereket Yebio uit Ethiopië is gekozen tot voorzitter van de wereldfederatie van chris tenstudenten rwSCF). Betsy Ander son. een student^ uit Canada, werd vice-voorzitster en de Italiaanse wal- denzendominee Emidio Campi se cretaris-generaal tijdens de algeme ne vergadering, die op Ceylon werd gehouden. HILVERSUM In de oud- katholieke kerk van Hilversum heeft onlangs de koptische bisschop Marcos uit Parijs de doop bediend aan het kind van een Egyptisch echtpaar, dat in Hilversum woont en in de oud-katholieke parochie kerke lijk meeleeft. ARNHEM-Omdegedachte.dat zending tweerichtingsverkeer be hoort in te houden, te benadrukken, heeft de classis Arnhem van de gere formeerde kerken het plan opgevat, een zwarte Zuidafrikaanse theoloog naar Nederland uit te nodigen. De bedoeling is hem of haar te betrek ken bij het kerkelijk leven in de classis en het hem tevens financieel mogelijk te maken, hier te studeren. Zij weigeren om voor hun priester wijding stages te lopen, zoals veel bisschoppen eisen. Paus Paulus heeft zelf de aandacht op deze groep gevestigd, toen hij op 25 februari de seminaristen, die met Lefebvre hadden gebroken en diens seminarie hadden verlaten, opriep, „in een normaal klimaat van gehoor zaamheid aan de kerk" hun studies voor het priesterschap voort te zet ten. Enige tientallen priesters en se minaristen hebben de opstandige Franse aartsbisschop verlaten. Zij bevinden zich op het ogenblik vooral in Rome of in Frankrijk. De Franse bisschoppen voelen er weinig voor, seminaristen die Econe de rug hebben toegekeerd, met open armen te ontvangen. Het Franse epi scopaat wil hen echter niet helemaal afwijzen en heeft daarom bisschop Joseph Wicquart van Coutences op gedragen, contact op te nemen met de Franse priesterstudenten, die hun toevlucht in Rome hebben gezocht. De voorzitter van de Franse bisschoppenconferentie, aarts bisschop Roger Etchegaray van Mar seille, heeft in Rome gezegd, dat de seminaristen kunnen rekenen op een open en hartelijke opvang van de kant der bisschoppen. Maar hij meent wel, dat zij niet zonder meer in het kerkelijke leven kunnen wor den ingeschakeld. Zij zullen eerst een overgangsstadium moeten door maken Van een verslaggever DEN HAAG De beschuldigingen van de Evangelische Omroep aan het adres van de SWAPO, dat deze kerkelijke bijdragen op privé- rekeningen zou storten of er wapens voor kopen is onjuist. Dit zegt een woordvoerder van het gereformeer de Algemeen Diakonaal Bureau. De beschuldiging werd woensdag ge daan. Volgens Meindert Leerling van de EO komt het geld, dat door de Nederlandse kerken via de we reldraad voor hospitalen en scholen in Namibië wordt gegeven, niet op de juiste plaats terecht. Dit zou ook gelden voor vijfduizend gulden die het Algemeen Diakonaal Bureau be schikbaar stelde. De heer Stellingwerf van het ADB zegt dat afgezien van de beschuldi gingen, de EO ook niet op de hoogte is van de gang van zaken bij het ADB de vijfduizend gulden waarover de EO spreekt is ter beschikking gesteld van de commissie ontwikke lingssamenwerking van de gerefor meerde kerken voor de Actie Nami bië in Nederland. Het geld was be stemd voor de kosten van de actie die in Driebergen werd gehouden en bleef dus geheel in Nederland, aldus de heer Stellingwerf. Verder geven de gereformeerde kerken nu geen geld voor het fonds ter bestrijding van het racisme van de wereldraad, omdat deze zaak-nog bij de synode in bespreking is. Wel geeft het ADB dit jaar 40.000 gulden op verzoek van de Lutherse bisschop Winter aan een project voor Namibische vluchtelin gen in Zambia. Dit project staat on der leiding van de SWAPO, maar loopt in samenwerking met de raad van kerken van Zambia en het hoge commissariaat voor vluchtelingen van de V.N.. Volgens de heer Stel lingwerf heeft het ADB de garanties dat dit geld terecht komt waarvoor het bestemd is. 'Keiharde argumenten' Ook een andere woordvoerder van het Algemeen Diakonaal Bureau die het werelddiakonaat adviseert inza ke Zuidelijk Afrika noemt de be schuldigingen volkomen onjuist. Wil de EO deze beschuldigingen doen, dan moet men wel met keiharde ar gumenten komen, meent hij. Hij wijst erop dat de lutherse kerk, die erg sterk is in Namibië, achter de SWAPO staat en dat men al jaren giften voor de SWAPO via de luther se kerk kon storten. Hij vermoedt dat ook weer achter deze beschuldi gingen, die overigens niet nieuw zijn, de Zuidafrikaanse regering zit. Ook de wereldraad weet zeker dat gelden op de juiste plaats terecht komen. Volgens deze woordvoerder dient de SWAPO ieder jaar een lijst met pro jecten en programma's in bij het anti-racisme fonds van de We reldraad. Dit fonds bekijkt dan of de gevraagde bijdragen voor projecten en programma's uitsluitend voor hu manitaire doeleinden bestemd zijn. Daarna gaan de aanvragen naar het uitvoerend comité van de we reldraad, die beslist over toewijzing van het geld. De wereldraad krijgt verantwoording van de besteding van het geld. Zo zegt hij, zodat van corruptie en wapenaankoop met dit geld geen sprake kan zijn. Volgens de woordvoerder moeten vage be schuldigingen nu maar met feiten materiaal worden hard gemaakt. ADVERTENTIE Hervormd Nederland Inmiddels hebben de bezetters van de Nicolaaskerk in Parijs hun actie uitgebreid. Zij hebben de aangren zende kapel opengebroken en ge bruiken die nu als slaapzaal. Van vorige week zondag af houden zij de kerk al bezet. Zij eisen kerkruimte voor preconciliaire missen. De aarts bisschop van Parijs, kardinaal Mar ty. heeft hun eis afgewezen. Wil een verzoening mogelijk zijn, dan moe ten de traditionalisten volgens kar dinaal Marty voldoen aan vijf voor waarden. Zij moeten het geloof van de kerk belijden, het gezag van het concilie aanvaarden alsmede de pastorale en leerstellige functie van de paus, de gemeenschap met hun aarts bisschop herstellen en tenslotte er kennen, dat de eucharistische gebe den. zoals die onder het gezag van de Heilige Stoel zijn gepubliceerd, op geen enkel punt dubbelzinnig of ket ters zouden zijn. Kardinaal Marty heeft de traditionalisten aangebo den om samen met hen de eucharis tie te vieren, maar dan wel volgens de ritus, zoals die na het concilie is vastgesteld. Een dergelijke eucharis tieviering zou voor allen het teken kunnen zijn, dat de vrede is gete kend en de eenheid hersteld. Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Interview met Dr. F. von Meyenfeldt i Portugal: kater na roes van de revo lutie Amerikanen laten overal een spoor van heroïne achter. Zionisten durven hun nek uit te steken I De Rijn is niet rein meer Chili, een land vol angst Ik abonneer mij op HN vraag een proefnummer Naam: Straat: Plaats: Tel. nr.: Ab. prijs f 31.-- per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag Bellen kan ook: 070 512111 HN Is ook In de losse verkoop ver- krljgbur Tfl 6 AMSTERDAM Onder de titel „Orden van dienst, vormen van be lijden en gebeden, aangeboden aan de remonstrantse gemeenten" is de katern verschenen, die de remon stranten kunnen gebruiken in of bij het liedboek Er zijn nieuwe orden van dienst opgenomen voor doop. avondmaal, huwelijksviering en be vestiging van predikant en kerke- raadsleden. De vormen van belijden bevatten oude teksten, de remon strantse belijdenis van 1940 en nieu we verwoordingen. Ook bij de gebe den zijn teksten uit verschillende perioden opgenomen. IN GOEDE HANDEN Op een zondag in februari overleed ze nog plotseling. Opnieuw werd ze die morgen aangevochten door de gedachte dat ze bestolen was en 't was helemaal niet iemand die „op d'r geld zat". dat niet. maar dat had ze van tijd tot tijd. En dan moest iedereen het verhaal horen. Die zon dagmorgen ook. De buren wisten er geen raad mee en haalden er de politie bij. Misschien was ze toen waar ze zijn wilde, want die nodigde ze binnen. Ze zou eens even een lekker bakje koffie voor ze zetten. En toen gebeurde het. Ze struikelde over de drempel en dat was het einde. We waren er allang zo bang voor geweest, maar ja. wat doe je als iemand zelfs op hoge leeftijd niet uit z'n huis wil. Een bejaardenhuis was vóórhaar een schrikbeeld. Slechts enkele mensen, familieleden en die haar in grote trouw bezocht hadden, waren op de begrafenis, een handje vol. Een ouderling las uit de bijbel en sprak kort over haar. Tante Na. noemden sommigen haar. Wij spra ken vaak van „Dons", een naam die iets met haar eigen naam te maken had. En altijd weer vertelde ze ons van de oorlog. Ze had nog al wat mensen voor de Duitsers verborgen. Gerrit van der Veen moest er ook bij geweest zijn. Eerbiedig keken wij dan naar de kleine behuizing. Ze was er dapper en resoluut genoeg voor. We hadden er eigenlijk een diep respect voor haar. ook al was het soms, in haar hoge ouderdom, niet veel meer met haar. En van tijd tot tijd gingen we er met een paar mensen van de kerk naar toe. Dan vierden we avondmaal. Gevolgd door een „agapè" op haar manier, met taart en zo. Dat luchtte op. zei ze dan. Ze zat vol oer-Amsterdamse uitdrukkingen. Ze kon ook andere dingen onvergetelijk zeggen. Eens zei ze tegen mij: „Kijk. als je nou weer geweest bent en je hebt met me gelezen en gebeden, dan ben ik in staat om de voddeman achter z'n kar te bekeren". Ik wist nooit of dat nou zo nodig was. maar ik begreep de intentie. Nu is ze heengegaan. Ze verlangde er de laatste tijd naar. De handen die haar in dit leven door licht en donker leidden hebben haar niet verlaten. In goede handen, dat is ze. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Adorp en Wetsinge- Sauwerd (parttime): J. Koomstra, kand. te Adorp. Aangenomen naar Eist: dr E. W. Tuinstra laatstelijk zendingspred. docent theol. hogeschool te Ambon) wonende te Oegstgeest. die be dankte voor Papendrecht (buiten- gem. wijkgem. in wording toez.): G. Zonneberg te Heerde, die bedankte voor Strijen (toez.); naar Nieuw Beij- erland: A. Juffer, kand. te Stolwijk, die bedankte voor Daarle. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Buitenpost: E. Hoogen- doorn te Zevenbergen GEREF. GEmeenten Bedankt voor Kortgene: P. Blok te Dirksland; voor Gorkum: J. Karens te Opheusden. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Nieuwerkerk aan den IJssel: M. van Beek te Opheusden. Sipke van der Land Nog maar net is de kinderbijbel van Sipke van der Land uitgekomen, of er ligt alweer een nieuw werkje van hem bij de boekhandel: het eerste van drie deeltjes, waarin „hij de bijbel weer spannend maakt voor alle leeftijden", om het achte romslag te citeren. Dit boekje van 93 pagina's heet „Moet je zien'!" en gaat over de geschiedenissen van het oude testament. Het tweede deeltje zal „Moet je horen'!" heten en de evangeliën en de handelingen der apostelen tot onderwerp hebben en deeltje drie, „Moet je doen!" gaat over de brieven en de openbaring. Prijs van „Moet je zien" 9,90. Ds Jan Drost In het Dienstencentrum van de ge reformeerde kerken te Leusden is tot Pasen een expositie te zien van oud-hoofdlegerpredikant Jan Drost, nu onbezoldigd adviseur van het al gemeen diakonaal bureau voor het werelddiakonaat. Het betreft een collectie eigen werk. dat overwe gend uit tekeningen in verschillende technieken bestaat, en verder uit hout-steekwerk tot een ikoon toe. De onderwerpen zijn vaak landschappen en stadsgezichten uit allerlei landen binnen en buiten Europa. Ir. L. S. Anema Zondagmorgen 20 maart zullen ir L. S. Anema en zijn vrouw W. H. Ane- ma-Kats in een speciale dienst in de hervormde kerk in De Lier worden uitgezonden naar Ceram (Indone sië), waar zij in dienst van de Moluk se protestantse kerk gaan werken in het landbouw-opbouwwerk. De zen dingscommissie van de hervormde classis Delft en het streekverband van diaconieën in het Westland heb ben zich beide achter deze uitzen ding gesteld. Op een terrem van zeventien hectare, dat speciaal door de Molukse kerk gekocht is. zal een opleidingsprogramma worden opge let. Telkens zullen groepen van der tig jongelui voor drie maanden naar de „proefpolder" komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2