Friese dominee wil predikants- tractementen centraal uitbetalen Delftse Bijbel gepresenteerd Wat je van Billy Graham kunt leren Hervormd-gereformeerden schorten steun aan ICCC en Ondergrondse Kerk op Herderlijk schrijven over de verzoening Uit brieven van lezers Beter een half ei dan een lege dop Pronk geeft half miljoen voor zendingsvliegtuig Recordverkoop bijbels in Zuid-Af rika VANDAAG Voorbijgangers VRIJDAG 4 MAART 1977 KERK T rouw/Kwartet2 Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Drs Abl. van den Ban, hervormd predikant in Wyckel (Fr.), vindt het onre delijk. dat kerkleden in kleine gemeenten meer voor de kerk moeten betalen, dan kerkleden in grote plaatsen. ..Als lid van de ANWB betaal ik. ongeacht mijn woonplaats in Neder land. overal een zelfde bedrag aan contributie Waarom moet dit in de kerk anders liggen?" vraagt hij in ..De Kerkvoogdij", het maandblad van de vereniging van kerkvoogdijen in de hervormde kerk. Wanneer iemand uit hoofde van zijn beroep woont in een gemeente met vierhonderd leden (b.v. agrariërs of mensen die een dienstverlenend be roep hebben in zo'n kleine samen- levng, zoals onderwijzeres), waarom moet zo iemand dan zoveel meer betalen dan iemand die woont in een stedelijke samenleving en boven dien kan profiteren van de vele diensten, die deze samenleving aan zijn leden kan bieden? Een belangrijke oorzaak van deze ongelijkheid is de predikantsplaats van zo'n kleine gemeente. Drs Van den Ban stelt dan ook voor. om de bezoldiging van de predikanten een zaak van de landelijke kerk te ma ken en centraal te regelen. De predi kant en de predikantsplaats horen thuis in de algemene kerk. die tenslotte ook regels opstelt voor de vorming, de beroeping en de bezoldi ging van de predikanten, aldus de Wyckelse predikant. Ds C. Blomaard, secretaris van de pensioenraad van de hervormde kerk en van de bond van Neder landse predikanten, schrijft in een reactie op de suggestie van drs Van den Ban, dat bepaalde Duitse Lan- desklrchen b.v. werken op de ma nier, zoals deze voorstelt. Maar in het presbyteriaal-synodale stelsel van de Nederlandse hervormde kerk gaat in bepaalde opzichten (en met name op het gebied van de financiën) de plaatselijke gemeente voorop. Ds Blomaard: „Wij leggen graag de nadruk op het plaatselijke als het daar financieel allemaal goed gaat en doen een beroep op het centrale als we plaatselijk de zaak niet meer aankunnen. Bovendien zal de na druk op het plaatselijke wel samen hangen met onze wat Individualis tische volksaard, die weinig van centralisatie moet hebben en graag baas blijft in eigen huis. En het ver zorgen van een eigen kerkfabriekje zou wat de opbrengsten betreft wel eens een beter systeem kunnen zijn dan een stelsel waar bij alles „naar Den Haag gaat". Moeilijk We zitten dus met een kerk, waar centraal ingrijpen erg moeilijk is, als het om indeling van gemeenten en samenwerking tussen gemeenten gaat. In Friesland weet men daarvan mee te praten als ik het wel heb. Zolang de algemene kerk niet kan voorschrijven, dat een gemeente van vierhonderd zielen mee moet doen met de naburige van tweeduizend zielen en samen twee predikanten moet betalen in een gemeenschappe lijk kerkvoogdelij k beleid, zolang zal in die kleine gemeente per ziel meer geld op tafel moeten komen dan in de grote," aldus ds Blomaard. -♦ DEN HAAO Het hoofdbe stuur van de gereformeerde bond in de hervormde kerk eist openbaarmaking van het ac countantsrapport dat ls opge steld nadat de secretaris, dr J. C. Maris, van de Internationale Raad van Christelijke Kerken (ICCC) in opspraak ls gekomen over het gevoerde financiële beleid. Het hoofdbestuur schrijft in het offi cieel orgaan van de bond „De Waar heidsvriend" dat de onderste steen in deze zaak boven moet komen. Volgens ontslagen personeelsleden van het ICCC-hoofdkantoor In De Bilt en volgens een commissie van goede diensten zijn hulpverlenings fondsen aan hun bestemming ont trokken om ontstane tekorten van bureaus van de ICCC in Amerika te dekken. ..De Waarheidsvriend" vraagt zich ook af in hoeverre het juist is dat meer dan de helft van de gelden voor „De Ondergrondse Kerk" (onder lei ding van ds R. Wurm brand en dr Maris) aan binnen- en buitenlandse strijkstokken is blijven hangen. Het hoofdbestuur van de gereformeerde bond eist ter weerlegging van de gerezen beschuldigingen op zijn minst een contra-verklaring van dr Maris. Desgevraagd zei dr Maris niet van plan te zijn op dit moment met een verklaring te komen. Hij weigerde de verdere vragen te beantwoorden. Wel liet hij weten zeer ontstemd te zijn over de pubiikaties betreffende zijn financieel beheer. -m -.«W N Opgeschort Stichting Totdat het tegendeel blijkt, aldus het hoofdbestuur, dienen giften en collecten voor de ICCC en „De On dergrondse Kerk" opgeschort te wor den. Het hoofdbestuur dringt er te vens op aan dat het éénmans-beheer van de fondsen van „De Onder grondse Kerk" ondergebracht wordt in een stichting met een brede controle. Hoeveel geld vanuit de kring van de gereformeerde bond in de afgelopen Jaren naar de ICCC en „De Onder grondse Kerk" is gegaan, kan de algemeen secretaris van het hoofd bestuur, ir J. van der Graaf, niet zeggen, het gaat wel om een belang rijk deel van de bijna twee miljoen gulden, die vorig jaar nog bin nenkwam. Ir Van der Graaf zei desgevraagd ook dat de financiële kwestie rond de ICCC mede een rol heeft gespeeld om een stichting voor hulp aan Oost- Europa, die in eigen kring al enige tijd actief is, nu ook officieel in de publiciteit te brengen. „Voor Oost- Europa blijken de beurzen emotio neel gemakkelijker open te gaan, Lenin&ren maar helaas ls het geld niet altijd verantwoord besteed geweest", zo schrift „De Waarheidsvriend". „Niet- bona fide organisaties moeten wor den Ingedamd", aldus het blad van de gereformeerde bond. Ds Richard Wurmbrand tegenstellingen te bestaan. Volgens de ontslagen medewerkers gaat het hier eveneens om hulpverlenings fondsen. DELFT Gisteren is in Delft het eerste exemplaar van de facsimile- heruitgave van de Delftse Bijbel uit 1477 overhandigd aan de burgemees ter van Delft, dr. ir. A.P. Oele. Tegelijk presenteerde de directeur- generaal van de PTT, drs. Ph. Leenman, de speciale postzegel, die aan de Delftse Bijbel is gewijd. De Delftse Bijbel is de oudste gedrukte bijbel in ons land en tevens het eerste gedrukte boek, dat in de volkstaal is uitgegeven. Door initiatief van prof. dr. C. C. de Bruin uit Leiden is een facsimile-heruitgave tot stand gekomen. Het had overigens niet veel gescheeld, of het eerste exemplaar had gisteren niet overhandigd kunnen worden. Als gevolg van de staking in de havens is de levering van het speciale papier, dat uit de Verenigde Staten moest komen, vertraagd. De bijbel zal daarom ook later in de handel komen, dan de bedoeling was. Bij de Delftse Bijbel wordt een bladwijzer geleverd, waarop een micro fiche is bevestigd. Hierop staat de inhoud van de hele Delftse Bijbel (het oude testament plus de apocriefe boeken), in totaal 1284 pagina's, op enkele vierkante centimeters. De eerste druk (van vijftienhonderd exemplaren) is inmiddels overtekend. Een tweede druk wordt voorbereid. Intussen is ook bekend geworden dat de ICCC niet alleen In Nederland met moeilijkheden rond het finan cieel beheer te maken heeft. Ook ln Nieuw-Zeeland en Canada blijken Volgens een woordvoerder van de commissie van goede diensten kun nen de in het geding zijnde leningen (ruim 300.000) vanuit De Bilt aan de Amerikaanse bureaus moeilijk als zodanig aangeduid worden. Van de overgemaakte leningen bestaat alleen een bankafschrift. Een over eenkomst waarin o.a. is vastgelegd wanneer deze leningen moeten zijn terugbetaald, bestaat niet. Korte duKjeli|k geschreven, betst aan een fcani getypte brieven kunnen worden gestuurd rtdd' Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet Postbus 859 Amsterdam 0i| pjWihdtie wordt de naam van de schaver vermetd Willem III Vermoedelijk door het feit, dat door onvoorziene omstandigheden, het interview, dat Fred Lammere mij afnam abrupt moest worden afge broken. zijn er ln zijn artikel „Jac queline Doorn voltooide Willem de Derde-biografie" (Trouw'Kwartet 20/2) enige storende onvolkomenhe den binnengeslopen, die ik graag zou willen rechtzetten. 1 Het koninklijk huisarchief kan de archieven van koning Willem III en zijn vrouwen en zonen eenvoudig niet openen omdat deze. voorzover aanwezig, verzegeld zijn met de be paling. dat zij eerst honderd jaar na de overlijdensdatum mogen worden geopend Hier ls dus volstrekt geen sprake van onwil zoals een argeloze lezer zou kunnen concluderen. Om dat ik wist dat men mij geen Inzage geven kon. ben Ik om het huis archief heengelopen. 2 Koningin Sophie had een onge lukkig leven, al poseerde zij wat al te vlijtig als ongelukkige echtgenote. Natuurlijk had zij ook wel haar pri- vé-genoegens, maar dat zij zich hier ..prima heeft vermaakt" gaat mij al te ver Overigens was zij een heel goede, zij het overbezorgde, moeder. 3 Wat mijzelf betreft, het ls onjuist te stellen, dat ik nooit op school ben geweest Dit moet zijn; op een Ne derlandse school. Daar ik een zeer gedegen middelbare en universitai re scholing achter de rug heb. was dit voor mij wel opzienbarend nieuws" Mijn vader was ook geen consul-generaal der Nederlanden in Montreux. maar ln Praag. In Montreux kwamen wij door uitwis seling in de oorlogsjaren terecht. Van koning Willem III bestaat in deze tijd een al te negatief beeld. Er zijn over hem ook goede dingen te vertellen en ik hoop dat mijn boek ook in dit opzicht tot een „genuan ceerder beeld" zal kunnen bij dragen. Jacqueline Doorn. Stichting 55-plus (2) Het is niet waar dat er vrijwel geen mogelijkheden zijn voor anderen om op reis te gaan. Zo heeft de CRS (Christelijke Reisorganisatie) ln haar reisgids al sinds jaren bij ver schillende reisdoelen één of meer reizen aangeduid met de bijvoeging: Speciale reis voor deelnemers van 60 jaar en ouder ADVERTENTIE Wij kunnen wel onder elkaar eindeloos discussiëren over halve of hele Bijbels. Maar de schoolkinderen van Zuid-Amerika mogen daar niet de dupe van worden. Schenk ze een N T voor slechts 1.87 per stuk. Grio 901 000 t.n.v. Stichting In de Rechte straat le Velp G.. met vermelding: N.T. Brazilië Heerjansdam C.van Loenen Pornofilms (2) Mijn instemming met het Ingezon den stuk van P. C van Wijk „Weg met de pornofilms", seksbioscopen. seksbladen. die ons en onze kinde ren het zevende gebod willen doen vergeten Heeft de overheid hier geen taak? Ik meen: ja. Zie art. 36 Ned. Geloofsbelijdenis - „opdat de ongebondenheid der mensen be dwongen worde Schiedam G. J. van den Enden DEN HAAG Minister Pronk heeft via de interkerkelijke coördinatie commissie ontwikkelingsprojecten (ICCO) een half miljoen beschikbaar gesteld aan de Mission Aviation Fel lowship (MAF) Deze organisatie on derhoudt in vele delen van de wereld vliegverbindingen met zendlngspos- ten in moeilijk toegankelijke ge bieden. Het geld is bedoeld als bijdrage ln de aankoopkosten van een vliegtuig voor de verbindingen met het centrale bergland van West-Irian. Dit gebied is vorig Jaar tweemaal door zware aardbevingen getroffen. De hulpverlening wordt belemmerd doordat de vliegtuig-capaciteit on voldoende is. De verwachting is. dat nog geruimte tijd voedseltranspor- ten door delucht voor de getroffen bevolking nodig zullen zijn. Kaapstad Er zijn in Zuid- Afrika nog nooit zoveel bijbels verkocht als vorig jaar, toen het Zuidafrikaanse bijbelge nootschap 2.069.082 bijbels en bijbelgedeelten verkocht. Het jaar daarvoor waren dat er 1.902.247. De bijbelgedeelten werden uitgegeven in 79 ver schillende talen, waaronder ook bet Russisch, Armeens en Bul gaars. De grootste oplage werd bereikt in het Afrikaans (694.860), Zulu (288.923), Engels (279.629) en Xhosa (176.520). Nog nooit waren er in Zuid- Afrika in een jaar meer dan twee miljoen bijbels of bijbelge deelten verkocht. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Gisteren is het herderlijk schrijven van de ge nerale synode van de gerefor meerde kerken verschenen over „Verzoening met God en met mensen". In dit geschrift wordt de positiekeuze van de synode ten aanzien van de ver zoeningsleer van de Amster damse studentenpredikant dr. H. Wiersinga toegelicht. „Vanwege het belang van deze zaak voor prediking, catechese en pasto raat en vanwege de misverstanden die in de kerken nog blijken te be staan aangaande de door de synode afgewezen opvattingen over de ver zoening besloot de synode tot deze studie opdracht te geven," aldus het moderamen in zijn inleiding. Het moderamen hoopt, dat het 72 pagi na's tellende boekje mag bijdragen aan „een diepere bezinning op de belijdenis van het mysterie der ver zoening en tot een intenser beleven van de dienst der verzoening ln de geestelijke ontwikkeling van deze tijd". Het eerste hoofdstuk geeft de letter lijke tekst van het synodebesluit van 3 maart 1976 en geeft vervolgens een indruk van de discussie van de laatste Jaren over de belijdenis van de verzoening in de gereformeerde kerken. De motieven van dr. Wiersin ga worden getekend en er wordt een verband gelegd met „tendensen van onze tijd die mede het klimaat bepa len, waarin opvattingen over de ver zoening als van dr. Wiersinga gemak kelijk Ingang kunnen vinden". Ook wordt hier ingegaan op de bevoegd heid van de generale synode en haar verhouding tot de Amsterdamse ker- keraad. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbu9 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 door Sipke van der Land Het is mode geworden onder Nederlandse theologen om de vloer aan te vegen met de Ame rikaanse evangelist Billy Gra ham. En nu de vroegere Utrechtse evangelisatie predikant dr. A. Dronkers dat ook weer eens heeft gedaan (Trouw 26-2-'77), wil ik graag eens de aandacht vestigen op enkele ontwikkelingen in ons kerkelijk evangelisatie-werk die de achtergrond vormen van al die zure kritiek. De oudere generatie van theologen is nog opgeleid in een tijd dat de bijbel se boodschap veelal versmald werd tot een boodschap voor persoonlijk zieleheil alleen. En zo begonnen ze zelf te werken Maar in de loop van de jaren ging de wereld open met al z'n politieke en economische en soci ale problemen. En dat was allemaal nieuw Reactie Er kwam een nieuwe theologie, een zwarte theologie, een theologie van de revolutie, enz enz Dat was alle maal zo verrassend boeiend dat ze hun eigen opleiding en ervaring za gen verbleken. Uit reactie gingen ze afrekenen met hun verleden. En welk model konden ze daar beter voor gebruiken dan dat van Billy Graham? Je zou bijna kunnen zeg gen: zo preekte elke protestantse do minee in de twintiger en dertiger jaren. Dr. J. J. Busk es zat bijvoorbeeld indertijd ln het Billy Graham-comité en bewonderde de evangelist toen hij in '54 en '56 in de stadions van Amsterdam en Rotterdam optrad. Maar in 1970 schreef Buskes: „Bin nen het raam waarin Billy Graham werkt en predikt, kan zijn boodschap alleen maar de functie van opium hebben". Anderen kwamen met grove scheldwoorden en verdachtmakin gen. Er werden veroordelingen uitge sproken. vaak van de kansels af, waar de honden geen brood van lustten, met een quasi-profetische verontwaardiging. Maar wilden ze niet in de eerste plaats laten horen hoe progressief ze zelf wel waren? Je bereikt niets met verontwaardiging over Graham. Niemand is daarmee gebaat. Dat werk gaat door, zoals de Evangelische Omroep liet zien ln de film over de kruistocht in Rio de Janeiro. Maar de vraag die we ons zelf moeten stellen is: hoe staat het met ónze evangelisatie? Sinds we weer ontdekt hebben dat Billy Graham het evangelie ook gevolgen heeft voor het politieke, economische en sociale leven, zijn we met die laatste dingen aan de haal gegaan. Alsof het niet óók nog altijd een persoonlijke heilsboodschap is. We maken de ge- vólgen van het evangelie tot het wé- zen van het evangelie als we niet oppassea Het gereformeerd evangelisatie- centrum zoekt nu bijvoorbeeld mensen van sociale academies, ago gen en mensen die zich met op- bouwprocessen bezighouden, voor nieuwe activiteltea Op die toer was „Kerk en wereld" al veel eerder ge gaan. En niemand zal zeggen dat we op die gebieden niet veel kunnen leren, maar wat blijft er over van de rechtstreekse evangelie verkondiging? Nee, ik bedoel geen verticale prediking waar weinig hori zontaals bij ls. Ik bedoel: durven we nog te zeggen dat een mens zich moet bekeren, heel persoonlijk? In een ondeugend ogenblik denk ik wel eens: zou de apostel Paulus zich meer thulsvoelen op het evangelisa tie-centrum in Leusden dan in een stadion bij Billy Graham? De massa De kerk begon met een grote massa: drieduizend mensen op de eerste Pinksterdag in Jeruzalem. Moeten wij dan bij voorbaat achterdochtig zijn als er massale evangelisatie acties worden gehouden? Alle theologische kritiek ten spijt, komen de mensen massaal, niet al leen bij Graham, maar ook op de May Days van Youth for Christ, de Pinkstermanifestaties in het Friese dorp Veenklooster, en er zijn voor beelden genoeg. Toch blijven veel kerkelijke autoriteiten steigeren. Willen ze niet zien dat de kerkelijke De volgende twee hoofdstukken be schrijven de bijbelse boodschap van de verzoening, achtereenvolgens on der de titels „Gods verzoenend werk in de bevrijding van de schuld" en „Gods verzoenend werk in de bevrij ding tot dienst". „In veel discussies over de boodschap van de verzoening wordt erop aangedrongen het woord plaats-vervanging uit de vertolking van deze boodschap uit te bannen; het past zo slecht bij het „moderne levensgevoel". Toch is dat onaan vaardbaar, omdat dit woord behoort tot de kern van de bijbelse verzoe- ningsboodschap," aldus het herder lijk schrijven. Maar de dienst der verzoening gaat niet op in de bediening van het woord der verzoening. „Wie uit de verzoening leeft, wordt ook geroepen om op basis van wat God voor ons heeft gedaan midden ln de samenle ving en in de verhouding tussen mensen, groepen en volken èn in de kosmos waarin we ademen, de ver zoening te dienen. Dat betekent niet dat wij als het ware het werk van Christus moeten overdoen, herhalen of nabootsen. Maar het betekent wel: wandelen ln wat Christus voor ons bereid heeft." Het geschrift is opgesteld door ds. A. C. Hofland, dr A. Kruyswijk, ds. J. Overduln, prof. dr J. Plomp en prof. dr J. Verkuyl. Het is een uitgave van Kok te Kampen en kost 7.50 (bij 20-49 exemplaren 6.75 en bij 50 exenplaren en meer 6,-). In gesprek met dr. H. Berkhof, studiedag over het boek „Christelijk geloof", dinsdag 15 maart, Den Aler- dinck, Laag-Zuthem (tel 05290-541). evangelisatie blijkbaar ernstige te korten vertoont? Anders zou toch niet de ene evange lisatie-beweging na de andere uit de grond worden gestampt? Youth for Christ, Navigators, Campus Crusade for Christ, enz. Elk van deze jonge bewegingen heeft nu al evenveel mensen ln vaste dienst als het hele gereformeerde evangelisatiewerk in ons land. Kunnen de predikanten dan maar blijven kritiseren alsof er niets aan de hand is? Zouden we niet samen eendrachtig en geestdriftig moeten gaan werken aan de grote taak van de evangelisa tie in ons eigen land? Over een paar jaar zal het grootste deel van ons volk geen idee meer hebben waar het in het evangelie om gaat. Kunnen wij dan onderling maar blijven pola riseren? Geen discussies Dr. Dronkers schrijft over de predi king van Graham: „Daarin steekt weinig verrassing. Het zijn de beken de klanken van ellende, verlossing en dankbaarheid". Ze zijn dr. Dron kers bekend, maar het overgrote deel van ons volk kent deze „beken de klanken" niet. En d&&rom ben ik blij met Billy Graham en alle andere evangelisatie-werk dat zich niet ver liest in discussies maar mensen wint voor Jezus Christus. WERELDGEBEDSDAG „Alleen bidden gaat niet meer, ik kan nog alleen samen bidden." Dat was één van de uitspraken die op tafel kwamen toen we bijeen zaten in een voorbereidingsgroep, waarin het ging over de voorstelling die wij van God hebben en hoe we dan bidden. Over die dingen is veel te doen de laatste tijd. Dat kan een goed teken zijn. Een teken van be wustwording. Velen nemen geen ge noegen meer met de oude vormen van „even bidden" en „even dan ken." Ze willen weten wat dat bete kent en wat dat werkelijk inhoudt. Ze willen echt zijn. En om echt te zijn moet je ook moeilijke conclu sies voor jezelf niet schuwen. Niets is funester voor de geloofservaring dan wanneer we moeilijke vragen uit de weg gaan. Ik kan alleen nog samen bidden. Vandaag is het we reldgebedsdag. Over heel de wereld komen opnieuw mannen en vrou wen en hier en daar ook kinderen bijeen om samen te bidden. Dat is niet zo vreemd als het lijkt. De Heer leerde ons bidden „Onze Vader." Hij bracht ons al meteen bij elkaar in het gebed. Dit jaar is de liturgie gemaakt door vrouwen uit de Duitse Democratische Republiek. Het the ma is „daadwerkelijke liefde." De liturgie is op zichzelf al een bron van Innig geestelijk leven. Ook zij die zo'n samenkomst niet kunnen bij wonen kunnen zich in hun alleen zijn verbonden weten met miljoenen biddende mensen in 170 landen in de wereld. Bidden is spreken met God. Wij praten zo oneindig veel met elkaar. Soms worden we dood moe van al het gepraat. Bidden kan een oase zijn ln de woestijn van woorden waarmee we elkaar omrin gen. Bidden als luisteren naar de Stem van de Gids, bidden als aarze lend naar voren brengen wat ons beweegt en wat ons bezig houdt. Wie mee wil doen vrage even om zich heen. Vrijwel overal worden de sa menkomsten in allerlei kerken ge houden. Het kan je soms ineens op een heel ander spoor zetten. (Een telefoonnummer: 020-719500). Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Nigtevecht: S. Janse, kand. te Hilversum; te Klaaswaal en Rotterdam-Krallngen: O. J. v.d. Ploeg, kand. te Rotterdam. Bedankt voor De Krim: G. A. Schoonheim te Rijperkerk. Afscheid op 6 maart van Assen: A. G. Soeting ber. te Monnikendam c.a. Intrede te Doom: F. v.d. Sluis uit Nieuw Beijerland; te Klazienaveen: W. F. Kuil, fulltime leraar aan de scholengemeenschap Walcheren te Middelburg; te Oosterend en Ou- deschild (Texel): kand. drs D. H. L. M. B. van Zijll Langhout uit Gronin gen; te Hindelopen: kand. J. Bruin uit Hilversum. GEREF. KERKEN Afscheid van Valkenburg (cl. Lei den): H. Rooze ber. te Rozendaal) van Drachten: L. J. Eolthuis wegens benoeming tot geest. verz. van de stichting Meer en Bosch en Cru- quiushoeve te Heemstede. Bevestiging te Naarden (pastoraat stichting streekziekenhuis Gooi Noord te Blaricum): J. Lever uit Vlaardingen. Intrede te Winsura: J. de Hoop uit Spijkenisse; te Kootstertille: drs J. Jonkers kand. te Kampen; te Brui- nisse en Nieuwerkerk-Oosterland: kand. P. J. Moet uit Bruinisse die reeds ruim een Jaar in de gemeenten hulpdiensten heeft verricht. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Lelystad: E. Hoogen- doom te Zevenbergen. Intrede te Terneuzen: L. W. de Graaff uit Heerde. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Zwolle: F. Harinck te Den Haag-Z; voor Sioux Centre (USA): L. Blok te Capelle a d. IJssel. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Amsterdam-W.: P. v.d. Werf te Winschoten. Afscheid van Makkum en Workum: C. Molema uit Den Helder. OUD GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Nieuw Beijerland: C. Smits te Hardinxveld-Giessendam. Lefebvre Volgens het Zwitserse persbureau KIPA hebben 25 priesters en semi naristen het seminarie van de om streden Franse aartsbisschop Mar cel Lefebvre in Econe in Zwitserland verlaten De reden zou onenigheid met Lefebvre zijn. Zestien van hen studeren nu in Rome en acht in de benedictijnerabdij van Solesmes in Frankrijk. André Bal André A. Bal, algemeen secretaris van de Nederlandse Lutherse jeugdbond, heeft zijn functie beëin digd. Hij is in dienst getreden van het CNV, werkende jeugd. Doeltreffender werken in de ker kelijke gemeente. Twee dagconfe renties op 19 maart en 16 april op het Toerustingscentrum te Leusden (tel. 033-43244, toestel 123), bedoeld voor gemeenteleden met een oplei ding ln de sociale wetenschappen of van een sociale academie. 7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2