Nauwkeurigheid en veiligheid De adviezen van Jan Lanser Beste keuze toch maar als partisaan in de politiek VRIJDAG 4 MAART 1977 Trouw/Kwartet "13 Welke berichten de ex-Joumaallezer Bob Meijer op het oog heeft in zijn boekje over het verzwegen nieuws, is mij nog niet bekend; maar dfit er nieuws verzwegen wordt, is bulten kijf. Alle media zullen dit ook volmondig toegeven. Er gebeurt te veel voor één krant per dag. August Strindberg heeft terecht de gewoonte om het schrijven in kranten lager aan te slaan dan het produceren van bellettrie ook eens omgekeerd: „De kunst om op het ogenblik dat de zetter zit te wachten, een vraag te behandelen lie van belang is voor komende tijden, vergt meer tegenwoordigheid van geest, meer inzicht, een scherper verstand en een groter vermogen om het kaf van het koren te schelden, en de kunst om op dat ogenblik het enige werkelijk doeltreffende motief te kiezen uit een menigte motieven die zich aandienen, maar waarvoor de smalle krantekolom geen plaats heeft, vergt meer talent dan het in een rustige kamer moeizaam voltooien of in de stille natuur uitdenken van een toneelstuk of roman. Als de maatschappij de rechtschapen Journalist wat meer sociaal aanzien had gegeven, zou de krant nletzo'n laag niveau hebben gekregen. De welbekende neigingen van de kranteschrijver om auteurs een pin op de neus te zetten, worden hem Ingegeven door een vaag gevoel van onrecht, en niet alleen door Jaloezie, zoals men beweert". Maar al wil ik de kunst van het selecteren van het nieuws niet onderschatten, toch verbaas ik mij telkens over wat er wél en wat er niét ln de krant komt. Waarom haalden de moorden van Amin de voorpagina pas na de dood van een bisschop, ook in kranten die andere door Rusland en de Palestljnene gesteunde staatshoofden alleen al dédrom op de vingers kijken? Hoe de voorlichting in de pers te kort kan schieten, bewijst een reactie op mijn vorig artikel in deze rubriek. Naar aanleiding van aarzelingen over het aanvaarden van een Indonesische onderscheiding door prof. Verkuyl is dat geen verraad aan de politieke gevangenen? schreef ik, dat nu Juist de Intensivering van contacten de beste weg naar hun vrijheid bleek. Maar, vroeg iemand, ZIJN er dan gevangenen vrijgelaten? Die vraag ligt voor de hand, want dat mede door contacten van Verkuyl in december '76 in een groot aantal plaatsen 2500 gevangenen de vrijheid herkregen, werd in onze pers niet gemeld. Trouwens, hun gevangenschap kreeg niet zoveel méér aandacht dan hun vrijlating. Nederlandse Journalisten moeten zich toch zeker nauw verbonden voelen met hun gearresteerde en gecensureerde collega's in een land waarmee wij van oudsher nauwe betrekkingen hebben; toch weten wij bijna niets over hen. Iedereen kent de namen van dissidente Russische schrijvers als Solzjenitsin en Boekowski. Maar wie heeft er ooit gehoord van Pramudya Ananta Tur? Met nog minstens 21 schrijvers zit hij al sinds '65 gevangen op Boeroe. Er zijn wel schrijversorganisaties die steeds weer geprobeerd hebben met de gevangen schrijvers ln contact te komen. Maar zelfs langs de officiële weg ls dat niet gelukt. Sommigen vinden zulke pogingen gevaarlijk: het zou weer een order voor de Nederlandse scheepsbouw kunnen kosten. Al is het niet nodig alle pogingen tot contact aan de grote klok te hangen, Iets meer voorlichting daarover zou men toch van onze massamedia wel mogen verwachten. Zouden zij die een stem kunnen verheffen, hun mond niet eens vaker moeten opendoen? Maar dan moet het evenmin verzwegen worden, als bepaalde contacten tot resultaten hebben geleld. Natuurlijk kan een bericht over vrijlating zo verkéérd gebracht worden, dat het averechts werkt. Toen een rapport van het Amerikaanse ministerie van Defensie de wapenverkoop aan Indonesië moest goedpraten, was het argument: „In Indonesië werden meer dan een half miljoen mensen gearresteerd, maar nu zitten er nog slechts 31.000 gevangen." Van dat „nog slechts" houden we een nare smaakover. Zo lijkt het best mee te vallen, terwijl toch het feit dat zovelen sinds '65 zonder enige vorm van proces gevangen zitten, met alle mensenrechten vloekt. Maar daar heeft iemand als Verkuyl nooit doekjes om gewonden. Ook toen hem de onderscheiding werd uitgereikt, zei door prof, dr. H. J. van Zuthem Jan Lanser heeft eind vorige week voor zijn adviseurschappen bij OGEM en ABN bedankt. Op allerlei manieren is de publieke opinie over hem heen gerold. Nogal negatief. Lanser heeft gemeend, in het belang van het CNV, aan die publieke opinie te moeten toegeven. Hij was en is zelf van mening, dat die adviseurschappen met zijn functie van verbondsvoorzitter zijn te verenigen. Er zijn aan deze zaak twee aspec- tact hebben met vakbondsbestuur- ten verbonden: de kwestie van de ders. Men dient bij dit alles te be- verenigbaarheld van functies en de denken, dat Lanser met zijn advie- vermeende geheimzinnigheid. Ik zen op geen enkele wijze zichzelf begin met het laatste punt. Het is geweld heeft aangedaan of het intussen duidelijk geworden, dat CNV of een aangesloten bond heeft een deel van de pers te snel is gebonden. Lanser heeft dezer da- uitgegaan van geheimzinnigheid, gen duidelijk verklaard, dat de Met betrekking tot de ABN is er al aard van zijn adviezen geheel over- helemaal geen sprake van geheim- eenstemt met zijn beleid als voor- zinnigheid. Dit adviseurschap man van het CNV. Dit beleid heeft heeft destijds ln alle kranten ge staan. Bij de OGEM wisten honder den mensen, dat Lanser daar zo nu en dan aan de directie een paar hij in de afgelopen Jaren in zijn publikatles en lezingen aan ieder een laten weten. Er zit aan die verenigbaarheid ook adviezen op sociaal terrein gaf. Bo- een principiële kant. Lanser be- vendien was bij het CNV ln ieder hoort tot de mensen, die de verhou- geval het verbondsbestuur vanaf ding tussen werkgever en werkne- het begin op de hoogte. Het feit, dat bestuursleden van betrokken bonden niet op de hoogte waren van het adviseurschap, mag een blijk zijn van onzorgvuldige of misschien zelfs van een gebrekkige communlcaUe, het kan onmogelijk als een teken van geheimhouding worden gezien. Het belangrijkste punt ls het eerste, de kwestie van verenigbaar- mer niet als een vijandige zien. HIJ gelooft niet in de klassenstrijd. In zijn publikatles wijst hij wel op tegenstellingen, zoals er tegenstel lingen bestaan tussen allerlei groe pen. Maar strijd en tegenstellingen zijn daarom nog niet kenmerkend voor de verhouding tussen werkge ver en werknemer. Strijd en vij andschap zijn geen regel. Wie dat beweert kent de praktijk van de held van functies. Hierbij moeten arbeidsverhoudingen niet. we eerst een paar nuchtere feiten onder ogen zien. Adviezen vanuit de vakbondswereld aan bedrijven zijn geen abnormale zaak. In West- Duitsland bijvoorbeeld zijn vak bondsbestuurders commissaris van ondernemingen. Een zaak, die veel verder gaat dan zo nu en dan eens een advies. Hoewel ln dit op zicht in onze wetgeving (Structuur wet) beperkingen zijn aangebracht, kunnen ook hier vakbondsbestuur ders commissaris worden. Het komt voorzover ik weet niet voor, maar de gedachte zelf ls niet vreemd. Wat wel regelmatig gebeurt ls, dat vakbondsbestuurders adviezen ge ven aan leden van ondernemings raden. JCen ondernemingsraad ls evenzeer een orgaan van de onder- Uiteraard mankeert er nog veel aan die praktijk. Zo is bijvoorbeeld de zeggenschap van de werknemers veel te gering. Het sociale beleid dient nog op tal van punten te worden verbeterd. Daarom moet er ook een vakbeweging zijn, die op komt voor recht en gerechtigheid. En dan ls er nog Iets. Wie het gebod van de naastenliefde ernstig neemt, wil in de ander ook geen vijand zien. Dan behoort overleg en samenwerking uitgangspunt en re gel te zijn. Lanser staat achter deze benadering, niet alleen ln theorie. Als bedrijven hem benaderen voor wat meer persoonlijke adviezen, dan verschuilt hij zich kennelijk niet achter goedkope verontschul digingen. De betrokken bedrijven zullen ge- nemlng als een directie. Het ls mij merkt hebben, dat het ultgangs- bekend, dat er in ons land commis sarissen zijn, die regelmatig con- punt van overleg en samenwerking niet gelijk staat met een slap of meegaand standpunt. De visie van het CNV op bijvoorbeeld medezeg genschap en de Inhoud van het sociale beleid vraagt om lngrljo- pende hervormingen. Ik weet niet, ln hoeverre deze bedrijven de ad viezen van Lanser hebben opge volgd. Lanser heeft in ieder geval de kans gegrepen om niet alleen voor het forum van het grote pu bliek maar ook ln concrete be drijfssituaties van zijn inzichten blijk te geven. Aan die adviseurschappen moest ln dit landje een eind komen. Hoe X, hoe bekrompen. hij tot de ambassadeur: „Ik heb altijd getracht ten opzichte van uw land eerlijkheid en liefde te combineren, en uw regering heeft dat ook gemerkt, als de mensenrechten in het geding waren." Toen ln *73 duizenden werden vrijgelaten, was dat mede onder invloed van de consultatie tussen de Indonesische en de Nederlandse raad van kerken. De kerken waren de enige instantie die de gevangenen en hun familie daadwerkelijk hielpen. Maar Verkuyl drong er terecht op aan, de zaak ook op politiek niveau te bespreken met de belangrijkste sleutelpersonen, zodat niemand ln Indonesië kon blijven zeggen, alle kritiek komt van communistische zijde. Als voorzitter van de werkgroep-Indonesië van de Nederlandse raad van kerken bezocht hij de opperbevelhebber ln '73. Sindsdien heeft hij het contact voortgezet, o.a. door briefwisseling met de direct-verantwoordelljke personen voor het gevangenenbeleld. Ongetwijfeld heeft het een gunstige invloed gehad, dat de werkgroep in hem een voorzitter bezat, die al als kind droomde over een werkterrein in een vrij Indonesië, reeds in '35 openlijk partij koos voor de drang naar nationale zelfexpressie onder Indonesische studenten, ln '46 over de demarcatielijn ging om Soekamo te ontmoeten en in ,47 de souvereiniteitsoverdracht bepleitte in een persoonlijk gesprek met koningin Wilhelmlna. Zo'n antikoloniaal Nederlander moest wel een open deur vinden. Als zulke relaties eenmaal zijn gelegd, ls niet het afbreken, maar de intensivering ervan de aangewezen weg om (mét de voorvechters voor de gevangenen in Indonesië zelf) hun vrijlating te stimuleren en te bespoedigen. Zo zijn er volgens het decembernummer van „Berita Oikoumene" van de Indonesische raad van kerken 2.500 gevangenen van de zg. B-groep naar hun gezinnen teruggekeerd; in '77 zullen er 10.000 volgen en in '78 weer 10.000, terwijl ook de zaak van de A-groep ln '78 via gerechtelijke processen zal zijn afgewikkeld. Dat de vrijlating ln etappes plaatsvindt, hangt volgens admiraal Sudomo samen met de noodzaak van het beschikbaar-zijn van een werkkring en de opleiding voor een vak. waarvoor geld en tijd nodig is, zoals ook voor de ontwikkeling van de plaatsen van hervestiging voor hen die elders geen werk kunnen vinden. Ook wanneer wij rekening houden met de soms versluierende werking van de Indonesische terminologie (de kampen heten rehabilitatie-instituten en deportatie naar Boeroe wordt niet zelden transmigratie genoemd), moeten wij toch begrip hebben voor de dankbaarheid van de Indonesische kerken. En de Nederlandse christenen mogen de voorlichting niet ontberen, die hen kan laten méé-danken. Die dank mag niet de toon van het Amerikaanse rapport hebben („nog slechts"), maar kan wel een vraagteken plaatsen achter het voorstel van het congres van de PvdA dwars tegen de wil van Van der Stoel, Pronk en Van Kemenade in om de steun aan Indonesië te staken. Terecht maakt de PvdA het haar eigen ministers vaak moeilijk (bv. ten aanzien van de NAVO en de kern energie); terecht wil zij een partij zijn die nu eens méér aan gevangenen dan aan scheepsbou w-orders denkt. Maar de vraag ls hoè de aandacht voor de gevangenen het meeste EFFECT kan krijgen. Ook Pronk heeft in Indonesië niet verzwegen hoezeer hun onrechtmatig lot hem ter harte gaat. Zojuist vernam ik dat prof. Teeuw, met wie Van Kemenade Indonesië bezocht, de dlchter-schrijver 81tor Sitomorang heeft ontmoet, die ook tot de vrijgelatenen behoort. Deze zei, voor geen tweeërlei uitleg vatbaar, dat het stopzetten van de steun aan Indonesië de slechtste dienst zou zijn, die Nederland aan de gevangenen kan bewijzen. J. van Zuthem ia hoogleraar in de bedrijfssociologie aan de technisch* hogeschool Twente. The proof of the pudding is in the eating door A. A. Spijkerboer In zijn „Nederlandse Kerkgeschiedenis" spreekt prof. dr Otto de Jong in de laatste drie hoofdstukken over de kerk in een gereformeerde staat, ln een protestantse natie en in »en neutrale maatschappij. Je ziet dan wel dat de goede zaak van de Reformatie er ln de laatste eeuwen niet op vooruit ls gegaan, en Je vraagt Je wel even af, wat er na die „neutrale maatschappij" zal komen, maar waar het mij nu om gaat ls het gereformeerde protestantisme en het CDA. Groen van Prins te rer schreed over de geschiedenis van ons volk vóór de Franse Revolutie: „De Her vormde Kerk was het middelpunt en de kern van het gemenebest. Elders ls de kerk opgenomen door den staat; hier is de Republiek niet slechts met de kerk verenigd, zij is geboren uit de belijdenis der kerk." "Wat moest het gereformeerde pro testantisme, toen in de negentien de eeuw bleek, dat de hervormde kerk niet meer „het middelpunt en de kem van het Gemenebest" kon zijn, en dat andere krachten het terrein begonnen te beheersen? Met die vraag hebben onze groot vaders geworsteld, en het antwoord, dat zij vonden, leidde tot de opbouw van een protestants- christelijke zuil, met o.m. eigen christelijke partijen. Het ls moeilijk om in de huid van je grootvader te kruipen, maar als Je het toch probeert, kun Je best be grijpen, dat hij „de christelijk- historische of anti-revolutionaire beginselen,' van harte was toege daan: wat moest hij anders wan neer hij b.v. voor zijn kinderen een school met de Bijbel wilde? Maar niet alleen voor grootvader, ook voor vader stond nog vast, dat de belijdenis van de Reformatie gold ln zijn CHU of ARP, én dat tot het uiterste gepoogd moest worden die voor ons volksleven vruchtbaar te maken. CDA Toen kwam een Jaar of vijftien ge leden de oecumenische beweging machtig opzetten, en werd alles an ders. De protestanten bleken er ge noeg van te hebben om nog met stukken uit de zestiende eeuw op „de roomsen" te schieten. Laten we eerlijk wezen: dat was ook niet de meest zinvolle manier om Je tijd door te brengen, en het was goed dat protestanten en rooms- katholieken elkaar leerden kennen ;en waarderen. 'Maar betekent dat nu ook, dat de Reformatie maarzo gauw mogelijk „Een losse schoenveter," zo dichtte Robert Herrick in de zeventiende eeuw, „fascineert mij meer dan wanneer de kinst in alle opzichten te nauwkeurig wordt". Vandaag wordt in het gebouw van de Franse Natio nale Vergadering in Parijs gespro ken over de kunst van de militaire nauwkeurigheid. Onder auspiciën van de West-Europese Unie is giste ren een symposium begonnen over een Europees wapenbeleid, en nu is aan de orde een van de militaire toverspreuken van de twintigste eeuw: de nauwkeurige geleide wa pens of „precision guided muniti ons". Ingewijden spreken dit ver schijnsel aan bij zijn afkorting: PGM. Slaan we bij voorbeeld de recente maar door het partijcongres en igszins in de verdrukking geraakte nota „Vrede en veiligheid in Eu ropa" van de Tweede-Kamerfractie van de Partij van de Arbeid op, dan lezen we daar op blz. 19 de navolgen de aanbeveling: „Langs de Westduitse oostgrens worden de strijdkrachten vooral uitgerust met zgn. „precision guided munitions", geleide precisie-wapens. Daarmee kan de defensieve kracht van die strijdkrachten aanzienlijk worden versterkt, hetgeen tot uitdrukking wordt gebracht in de aantallen en opstelling van de desbetreffende wa pensystemen. Bovendien hoeven de hier aangeduide wapensystemen slechts te beschikken over een be perkte mobilitiet, omdat ze bedoeld zijn voor een effectieve verdediging in de eerste lijn, en niet voor het doordringen in vijandelijk gebied (of hef ongedaan maken van vijandelij ke doorbraken). Naar wij menen kan met behulp van het plaatsen van geleide precisiewapensystemen de rol van de tactische kernwapens daadwerkelijk worden teruggedron gen, ook al blijft voorlopig het poli tieke element van oorlogsvoorko- ming door afschrikking van beteke nis". Tot zover het citaat uit de nota „Vrede en veiligheid in Europa". Wat zijn nu deze precisie-wapens? Een belangrijke datum in dit ver band is 12 mei 1972. Op die dag door H, J. Neuman 'namelijk werd de Doumer-brug over de Rode Rivier in Hanoi door één enkele Amerikaanse bom verwoest. Geen enkele overgang over de Rode Rivier was zo zwaar door Russische raketbatterijen verdedigd als deze ,brug. Verscheidene malen was ver- .geefs en ten koste van gevoelige verliezen geprobeerd de brug on klaar te maken. Nu lukte het vrijwel 'moeiteloos, omdat de bom door elektronische golven en licbtimpul- sen werd „bestuurd". Diezelfde dag werd ten zuiden van Hanoi de brug bij Than Hoa opgeblazen. Deze Amerikaanse bom werd geleid door een laserstraal. De Amerikaanse Ze vende Luchtmacht heeft later in een rapport de schatting uitgesproken dat Noord-Vietnam tijdens de eerste twee maanden van de inzet van deze „denkende bommen" meer schade heeft geleden dan tijdens de luch toorlog van de vier voorafgaande jaren. Precisie-wapens werden ook In Zuid-Vietnam gebruikt door de Amerikaanse landmacht. De TOW- raket (Tube-launched, Optically- tracked, Wire-guided) werd met groot succes ingezet tegen pantser voertuigen van Russische makelij. Maar het gebruik van precisie- wapens in het gevecht bereikte zijn grootste omvang tijdens bet Ara- bisch-lsraëlische conflict van okto ber 1973. Beide partijen beschikten toen over nauwkeurig geleide anti tank raketten; de Arabieren gebruik ten nauwkeurig geleide luchtafweer» raketten; de Israë's gebruikten nauwkeurig geleide raketten om de luchtafweer van hun tegenstanders tot zwijgen te brengen; en zowel de Arabische als de Israëlische strijdkrachten raakten grote delen van hun arsenalen kwijt, vooral tanks, vliegtuigen en luchtafweer- systemen. Eigenlijk kunkei^ precisie-wapens het best worden omschreven als ac curate vuurkrachtsystemen. Ze be staan uit een aantal, onderling ver bonden, bestanddelen die te tarnen een grote mate van waarschijnlijk heid opleveren dat een doel door het eerste schot wordt geraakt. Eén zo'n onderdeel is het mechanisme of de methode om doelen op te sporen en te localiseren. Het tweede be standdeel, de bevels- en beheers- uitrusting of -procedures, legt het onmisbare verband tussen het vin den van bet doel en bet leiden van precisie-vuur. De precisie-munitie zelf, het derde bestanddeel, wordt halverwege of aan het einde van haar baan door een grote verschei denheid van technologieën en 'technieken naar haar doel geleid, ongeacht of dit doel stationair dan wel bewegend is. Zojuist is als voorbeeld al de TOW genoemd. Ook de Shillilagh-, Re deye- en Chaparral-raketten kunnen worden vermeld. Toekomstige moge lijkheden zijn de „Cannon Launched Guided Projectile" (CLGP), HELLFIRE (Helicopter Launched Fire and Target Antitank Guided Missile) en de Stinger- luchtverdedigingsraket. En dat zijn dan nog enkel maar Amerikaanse namen. Ook de Europese geallieerden en niet te vergeten Israël hebben PGM's geproduceerd of onder han den. Bepaalde weersomstandighe den kunnen de effectiviteit van de precisie-wapens ondermijnen (zoals wanneer op de een of andere manier het zicht wordt belemmerd) en de tegenstander kan zich uiteraard met verscheidene (al of niet elektro nische) tegenmaatregelen wapenen. Vanwaar deze belangstelling voor ontwikkelingen die toch louter op het terrein van de militaire techniek schijnen te liggen? De richting van het antwoord wordt aangegeven door de eerdergenoemde PvdA-nota: de invoering van precisiewapens in West-Europa is klaarblijkelijk van invloed op de kracht van een conven tionele (d.w.z. niet-nucleaire) defen sie. De PvdA-fractie kent blijkbaar ook al de a a r d van het antwoord: deze wapens versterken de defensie ve kracht van de westelijke strijdkrachten en wel in aanzienlij ke mate. Bovendien zou de rol van de kernwapens voor tactisch gebruik op deze manier „daadwerkelijk" worden teruggedrongen. Heel wat vooraanstaande officieren zijn het op dit punt met de PvdA- fractie eens. Om maar een enkel voorbeeld te noemen: enkele maan den geleden heeft de vroegere voor zitter van het Militaire Comité van de NAVO, de Westduitse generaal Steinhoff, zich uitdrukkelijk in ge lijke zin uitgesproken tijdens een conferentie van het defensie studiecentrum in Noordwijk. On langs citeerde de militaire corres pondent van de New York Times, Drew Middleton, enkele Amerikaan se generaals, die zeiden te geloven dat we nu een tijdperk naderen waa rin een infanterist, die is uitgerust met een precisiewapen van, zeg 5.000, in staat is een tank ter waar de van 600.000 of zelfs een vliegtuig van 14 miljoen te vernietigen. Maar het is natuurlijk naïef om te veronderstellen dat het westen het monopolie van dergelijke wapens zou bezitten. In feite is het zo, dat de Sovjet-Unie zelfs de première van .het precisie-wapen verzorgde, toen se in 1959 de op grote hoogte vliegen de Amerikaanse U-2 neerhaalde. Voordat men werkelijk kan zeggen of het precisiewapen de defensieve kracht van het westen versterkt, zal eerst onderzocht moeten worden of er voor de aanvaller geen methoden bestaan om zich deze wapens van het lijf te houden, ja zelfs om er voor zijn eigen offensieve plannen een dankbaar gebruik van te maken. Of de vertegenwoordigers van Mes- serschmitt Bólkow-Blohm, Oto Me iara en de Société Nationale Indus- trielle Aérospatiale er vandaag in Parijs in zullen slagen een afdpend antwoord op deze vragen te geven, moet vooralsnog worden afgewacht. Stakingen vergeten moet worden? Soms lijkt het alsof de protestanten zelf niet meer weten waar het om gaat. Neem b.v. de discussie over de vor ming van het CDA: telkens ging het weer over het evangelie als .richtsnoer" en „norm". Maar moeten normen en richtsnoe ren nu echt de eerste woorden zijn, die Je te binnen schieten, wanneer Je aan het evangelie denkt? De Reformatie heeft toch Juist weer aan de dag gebracht, dat het evan gelie spreekt over een ontzagwek kende gebeurtenis, waarin Ood Zich over de mens ontfermt? Als dat tot Je doordringt, sta Je daar toch paf van? Dan ga Je toch probe ren naar de stem van God in het getuigenis van de Bijbel te luiste ren, om het allemaal goed tot je door te laten dringen, en om met Je hele hart uit deze dingen te leven? Dan kun Je eventueel nog wel eens over normen en richtsnoeren gaan 'denken, maar het hóeft echt niet! Hoe het ook zij, het CDA is niet op de belijdenis van de Reformatie aan te spreken, en dat ls de reden, waarom ik heb afgehaakt. Partisaan Je kunt wel begrijpen, dat er voor grootvader weinig anders op zat dan chrlstelijk-historlsch of anti revolutionair te zijn. Toch zou Jc hem, als dat mogelijk was, best eens willen vragen, of hij zich niet erg ln de antlhese heeft vastgebe ten, en of hij niet veel meer met de liberalen en de sociaal-democraten had kunnen samenwerken. Je zou hem zelfs willen vragen, of hij het uitgesloten had geacht zelf liberaal of sociaal-democraat te worden. Want wanneer Je ln de klassieke zin van het woord gereformeerd denkt, weet je dat Ood niet aan de christe nen gebonden is. Wat moet Je nu. wanneer Je van mening bent, dat ons gemenebest dan wel niet uit de belijdenis van de Reformatie geboren ls. maar dat die belijdenis toch wel de vroedvrouw ls geweest, die ons ge menebest ter wereld heeft helpen brengen, en dat die belijdenis nog steeds een zegen voor ons volksle ven kan zijn? Het CDA lijkt mij uitgesloten, omdat zij niet op die belijdenis ls aan te spreken en dat is wel een voorwaarde, als Je de C in Je naam draagt en ln de SGP, het OPV en de nieuwe RPF lijkt het mij zo benauwd, dat ik vrees er ademnood te krijgen. Het lijkt mij het beste om Je maar als partisaan ln het politieke strijd gewoel te begeven om daar vanuit de belijdenis van de Reformatie mee te doen. Het doet er niet zoveel toe waar. en Je zult er overal wel moeilijkheden mee krijgen. (Hebt u gemerkt, dat er hier en daar gefluls- ,terd wordt over een mogelijk bondgenootschap tussen PvdA en ;WD?) Maar maakt het nu echt zoveel verschil of Je vanuit de belijdenis van de Reformatie denkt? Ik meen van wel, en Ik kan ln dit korte bestek maar één voorbeeld uit de actualiteit nemen. Door de Refor matie weet Je weer, dat de overheid „Oods dienares" ls, en dat ze daar om de mensen moet dienen. We hebben in de afgelopen weken de stakingen gehad. Dat de werkne mers prijscompensatie willen is te begrijpen, maar prijscompensatie plus loonsverhoging zal er wel toe lelden dat de inflatie nog sneller toeneemt, en dan is alles wat er bereikt ls, dat de gulden nog sneller zijn waarde verliest. Zit er dan niet veel ln het pleidooi van Tinbergen, De Oalan en Van den Doel voor een gelelde loonpolitiek, waarin de re gering de zaak niet door belan gengroepen laat uitvechten, maar Zelf in de hand neemt? De drie genoemden zullen het zelf wel niet zo zeggen, maar ln hun pleidooi wordt iets zichtbaar van een overheid, die zich tegenover de massa's opstelt om van Godswege de mensen te dienen. Nog eens: wie ln de klassieke zin van het woord gereformeerd denkt, verbaast zich niet wanneer hij kan Instemmen met wat hij bulten een christelijke partij hoort zeggen. Ds. A. A. Spijkerboer is hervormd predikant te Amsterdam. Hij rea geert met deie beschouwing op het verhaal van AR-voorzitter Hans de 'Boer dat wij twee weken geleden op de Podium-pagina afdrukten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13