en kijk wat dat scheelt. Uit brieven van lezers ïïS» UIT DE WEEKBLADEN Van Mierlo Tweede keus' Misbruik Oost-Timor Van Veen en Lanser Nel Barendregt Militairen Boeken DONDERDAG 3 MAART 1977 PS 12/RH 14 diverse Korte duidelijk geschreven, liefst aan één Kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859, Amsterdam Bi| publtkatie wordt de naam van de schrijver vermeld lllSDltfj )IUMDB **xnxia> it*'- I^UTiy AMONLUAPj uiddelvoorde witte n bonte gezinswas pauicr<Hl^%y>t_ Kom maar bij Simon iNou. als ik de prijzen zo bekijk wIkan er best een biefstukje af.j 'Wal voor vlees zullen m miiwn we vanavond eten? I Klok hagelwit, 7 7Q I I pak 2 kilo Ö9i «91 |Zeem, C QT I lexlra grote maat Nobo koekjes, krakelingen, fruit- I dessert, colads, chocolade Ibokkepootjes, OQ Irubino's, pak iRyvita knackebröd, I Jacobs cream crackers, Ipak I Braadworst, 1500 gram I Bloemkool, Iper stuk I S-pils, I fles 0.3 liter. Gilda zachte drop, O 4Q 500 gram ufltó Eijssen smeerkaas, 2 pakjes 100 gram.lf??R9Öu Smith Superstars, gfj zak Badschuim Sunrise, O QC flakon5f03 £j9UÖ Plastic huishoudemmer, nr 12 literl,«fü Jolly rijstdessert met abrikozensaus, AA beker •■w; I Vanille vla, 1 pak 1 liter I karnemelk, I liter I Alleen mSmon - liknlen met ve»svlets groenlHi en InM Billy Graham (1) De kritiek van Dr A. Dronkers op de prediking van Billy Graham (Trouw 26 februari) lijkt mij niet terecht. Deze evangelieverkondiging beoog de om de mensen tot Christus te brengen, niet alleen voor hun tijde lijk welzijn doch primair voor hun eeuwig behoud. Voor maatschappij kritiek (hoe terecht op zichzelf ook) was het toen niet de Juiste tijd en gelegenheid. Dat Graham sterk dra matiserend predikte, zie ik als een zich Instellen op de Zuidamerikaan- se mentaliteit van zijn gehoor. Utrecht H.C.deJong Billy Graham (2) Jammer dacht ik nd het lezen van de bijdrage van dr A. Dronkers. Wat zijn we als kerkmensen toch vaak druk, binnenshuis, met be- en veroordelen, kibbelen, etc., terwijl buiten de mensen als schapen zon der herder ronddolen. Billy Graham richt zich in het bijzonder tot hen. Hij evangeliseert voor de kerk en naar de kerk-toe en met rijke zegen. Zouden we daar niet blij om moeten zijn? Eerder dan kritische beschou wingen over de methode, de vorm en de „verpakking" te geven, moesten we evenals Paulus zeggen: „wat doet dat er toe? In elk geval wordt Christus verkondigd." (Phil. 1). Bennekom J. van Kampen. Billy Graham (3) Er steekt voor dr Dronkers weinig verrassing in de evangelische boodschap en de-manier waarop de ze door Billy Graham gebracht wordt. Het ligt gelukkig niet aan het Woord Gods als de verrassing ervan af is. Toen de apostelen de wereld introkken met het Evangelie van het Koninrijk brachten ze die boodschap op hun eigen manier van zeggen en uitbeelden. Ze hadden evenwel een surplus omdat ze ver vuld waren met het vuur van de Heilige Geest. Wanneer we zien hoe ook in deze tijd duizenden mensen kiezen voor de boodschap, die Billy Graham brengt, dan is dit het beste getuigenis dat het Evangelie voor vele mensen nog wel een verrassing is. Ze ontdekken dat men er blij van wordt. de Bilt Goris v.d. Hoeven Billy Graham (4) De boodschap die Graham brengt is de bijbelse boodschap, de oproep tot bekering. Het is niet genoeg een kerklid te zijn, het is niet voldoende dankbaar te zijn dat Je christelijk bent opgevoed, het werk van Ood is niet automatisch. Ieder mens per soonlijk zal zich moeten bekeren; dat geldt ook voor mensen die Jaren lang in de kerk zitten. De kerken spreken over nieuwe levensstijl, de ze kan alleen functioneren als de Heilige Geest het door de mens heen doet; al het andere heeft geen in houd. Bekering wil zeggen een nieuw leven beginnen en dan wil Christus met Zijn geest in ons ko men wonen. Dit is de boodschap die Oraham mag brengen. Rotterdam C. Kosten Billy Graham (5) Iedere keer verwondert het me weer dat Billy Graham eigenlijk steeds dezelfde dingen zegt, maar dat hij me zo geweldig aanspreekt. Ook van de week heb ik me weer afgevraagd hoe dat kan? Misschien omdat hij het evangelie eenvoudig brengt, ie der kan het begrijpen. Hij laat het niet verwateren tot een sociaal evangelie, maar in iedere toespraak komt hij weer terecht bij de kern van het evangelie, en van de bijbel, de persoonlijke aanvaarding van Je zus Christus, die gestorven is voor onze zonden. Zijn toespraken zijn, evenals zijn boeken, gefundeerd op de bijbel. Vele van zijn boeken en zijn artikelen hebben mij geholpen en gestimuleerd om te leren leven uit het geloof. Hij is praktisch, dui delijk en eenvoudig. De „beslissing" is niet het eindpunt, maar het begin punt van een leven met Christus, waarvan de gevolgen (behoren te) zijn dat Je Je ook in het sociale leven als Christus gedraagt. Hoe komt het dat hij zovelen „raakt" met zijn woorden? Zou het soms kunnen zijn omdat hij vervuld is met Gods Geest? Wij kunnen alleen maar blij zijn en God danken dat hij voor zo velen tot zegen is geweest. Nieuwegein M. Kamperman-Klok Billy Graham (6) Machtig dat Billy Graham de deur voor niemand sluit en predikt dat alle mensen mogen komen die we ten dat ze zondaar zijn, en dat ze alleen door Christus de Heer die deur mogen binnengaan. Wees dankbaar Dr. Dronkers, dat deze grote Evangelist zoveel mensen aan de voet van het Kruis mag brengen en hun zonden belijden. Is zijn boodschap tijdloos? Natuurlijk, als we ons korte mensenbestaan bij de eeuwigheid vergelijken. Heeft hij geen verrassende boodschap? Deze Boodschap als ze eenvoudig ge bracht wordt blijft altijd nieuw en verrassend voor wie er de ogen voor open gaan. Maar deze Boodschap is de kinderen geopenbaard en de wij ze verstandige (theologen) ver borgen. Leiden Els van Houwelingen Kamer van Koophandel Naar aanleiding van het artikel over de Kamer van Koophandel in Trouw Kwartet van 23 februari moet mij het onderstaande van het hart. Als kleine zelfstandige ben ik 28 Jaar ingeschreven geweest bij de Kamer van Koophandel. Al die tijd heeft de Kamer van Koophandel niets voor mij gedaan, ook niet toen in mijn buurt, in een leeg fa briekspand-garagebedrijf zich een groot levensmiddelenbedrijf vestig de en ik mijn zaak moest sluiten. De enige activiteit die ik van de Kamer van Koophandel ondervond was het jaarlijks onder bedreiging innen van een flinke contributie. Haarlem K. Vos Kerk en Palestijnen Leden van de werkgroep Kerk en Ontwikkelingssamenwerking van de Raad van Kerken hebben Neder land en Israël gevraagd de rechtszaak van de Palestijnen ter harte te nemen. In hun relaas wordt geen aandacht gegeven aan het feit dat in feite na bijna 30 jaar, nog steeds de oorlogstoestand bestaat. Nog steeds leeft Israël onder de drei ging dat deze oorlogstoestand ieder ogenblik in een uitbarsting kan ver anderen. Wat thans nodig is, is dat de PLO Israël erkent. Het is volslagen on duidelijk hoe de PLO tot een verge lijk kan komen met een instantie die zij niet erkent. Hoe moeilijk deze dingen liggen moge blijken uit het feit dat ook Jordanië de PLO niet erkent als vertegenwoordiging van de Palestijnen. Natuurlijk moet er voor het Palestijns vraagstuk een oplossing komen. Maar zij zullen zelf moeten meewerken. Zolang hun houding zo is, dat ze met de Ara bische staten alleen in vijandschap kunnen leven is het moeilijk te ver wachten dat ze dat met Israël niet zullen doen. Een oplossing lijkt in zicht. Maar het is onreëel te verwachten dat Israël alleen die oplossing kan brengen. Doorn H. Burger De Tijd: In De Tijd mag Hans van Mierlo hardop denken over zijn verleden en toekomst in de politiek. Over zijn benluit niet meer in de Kamer te willen: „Laat ik er eens mee stop pen. een breuk maken met mezelf ook. terwijl Ik niet weet wat Ik hier na wü gaan doen. Dat weet ik abso luut niet. Het rare is dat mensen dat niet geloven, omdat ze vinden dat Je iets anders op het oog moet hebben. Ik vind het alleen beter voor mezelf dat ik even de politiek ultaa, in die zin dan even. dat ik niet ae beslis sing neem de politiek voorgoed te verlaten Maar ik weet dat ik het risico loop er nooit meer in terug te komen, want in Den Haag geldt de harde wet: weg is ver weg". Jan Geurt Oaarlandt dook in de geschiedenis van het katholiek tijd schrift De Gemeenschap. In het eerste deel van een serie artikelen belicht bij het ontstaan en het re dactioneel beleid van het blad: „De monsterlijke „menschenvergodlng" der Russische sowjet, de woekeraars en beursgokkers die Mammon aan bidden om Astarte te kunnen genie ten. worden door de redactie ge waarschuwd - en inderdaad telkens opnieuw zal het communisme, maar veel sterker nog het kapitalisme worden verafschuwd." Accent: Hoewel de nieuwe verdediger van Pieter Menten, mr Van Heijnlngen. „geen behoefte heeft om op de voor grond te treden", heeft hij deze week toch een interview toegestaan aan Accent. Een stap, waar mevrouw Meta Menten zeker geen goed woord voor over zal hebben. ZIJ beschul digde Immers Mentens gewezen ad vocaat. mr Simon, van „heulen met de vijand". En dat is in dit geval Accent Een opmerkelijke uitspraak van Mentens „tweede keus" (zoals hij door Accent wordt genoemd): „Menten had nauwelijks geld bij zich. Dat is voor mij een duidelijke aanwijzing, dat hij overhaast is ver trokken. Ik geloof beslist dat hij is getipt. Maar niet door Justitie". Het omslagartikel is gewijd aan de man met „de gouden stem en de losse handjes", Frank Sinatra. Deze Amerikaanse zanger komt hier maandag een concert geven. Die „Losse handjes" gebruikt Sinatra maar ai te graag, concludeert Ac cent: „Sinatra heeft bijna netzo veel opponenten tegen de grond gekre gen ais zijn landgenoot, die even eens de titel The Greatest claimt. Muhammed Ali. Waar hij maar een voet zet. breken meestal al snel de vechtpartijen lot. Hij stompt, slaat en schopt zijn tegenstanders waar hij hen maar raken kan". Haagse Post: De Haagse Post onderzoekt wie nu eigenlijk de sociale voorzieningen misbruikt en komt tot de conclusie dat het overgrote deel van de voor zieningen niet eens de mogelijkheid tot misbruik biedt en dat de onder nemers het meest van misbruik pro fiteren. Het blad maakt ook een we tenschappelijk onderzoek over ras sendiscriminatie in Nederland open baar. 81otsom: „Als werkgevers moeilijk personeel kunnen vinden, hebben zij weinig scrupules wat be treft de etnische herkomst van nieu we personeelsleden. Wanneer het aanbod ruim is gaan zij wel selecte ren naar ras en etniciteit." W. L. Brugsma neemt het in zijn commentaar op voor de vakbonden, die de laatste tijd van allerlei kan ten flinke kritiek te horen krijgen. Hij noemt de beschuldiging van ge brek aan medewerking bij het effec tief regeren „een ongehoorde bruta liteit". vooral aan het adres van een „vakbeweging die een zodanig im ponerend record van arbeidsvrede op haar naam heeft staan". De Groene Amsterdammer: Naar aanleiding van een spoeddebat in de Tweede Kamer over de levering van korvetten voor de Indonesische marine belicht De Qroene Amster dammer de politieke situatie in Oost- Timor. Een woordvoerder van de be vrijdingsbeweging Fretilin, José Ra mos Horia, segt over de rol van Ne derland: ,,De westelijke mogendhe den hebben de taak de Indonesische genocide (mensenmoord -red. Tr.) op Timor tot staan te brengen Het huidige regiem in Jakarta kan alleen maar voortbestaan door de militaire en economische injecties die het van het westen krijgt en Nederland is één van de grootste hulpgevers aan Indo nesië." Arnout Weeda constateert dat, hoe wel de meeste stakingen achter de rug zijn, de hete hangijzers zijn blij ven bestaan. Ad Teulings geeft een verslag van de eerste officiële staking in de geschiedenis van Philips en een commentaar maakt dit sociaal- economische drieluik compleet. Het buitenland is naast Timor nog ruimschoots vertegenwoordigd in ar tikelen over India („Indira Gandhi heeft de verkiezingen niet meer in de hand"), de sloppenwijken van Lissa bon en plattelands-middelbare scho len in Cuba. Hervormd Nederland Hervormd Nederland ls deze week In gesprek met Van Veen. de werkge ver. en met Lanser. de werknemer Van Veen herinnert zich nog uit zijn De Nieuwe Linie: In De Nieuwe Linie een interview met Nel Barendregt de nieuwe ad junct-kabinetschef van Vredellng in Brussel. Ze vertelt onder meer wat haar belangrijkste reden was om socialist te worden: „Zodra er ie mand onder ligt, op welke manier dan ook, materieel of geestelijk, en er wordt macht gebruikt om dat zo te houden, dan kies ik voor de partij die dat wil veranderen." Rudie Kagie schrijft over de fabriek als bedreiger van de gezondheid. „Hoe groter de fabriek, hoe hoger het arbeidstempo, hoe minder over leg en des te minder Informatie er wordt verschaft des te lager is ook de velllgheldsmotivatie," redeneert Kagie. „De Zeeuw ls eindelijk resoluut" is de kop boven een artikeltje over deze „zwerver" in de politiek die uiteindelijk bij de PvdA is beland. „Nu prof. Heertje ook al besloot tot de PvdA toe te treden ls het wach ten op Boersma en Aantjes. Zou de PvdA dan echt een politieke ver gaarbak worden?" vraagt DNL zich af. In het blad nog een artikel over de strijd van Sartre tegen Europa en een stuk over stakingsrecht. Elseviers Magazine: elseviers magazine licht in Zijn omslagartikel de Koninklijke Mili taire Academie door en vertelt over het wantrouwen van KMA'ers tegen de persoon van generaai-majoor M. H. von Meyenfeldt, de „rode" gou verneur van de academie. Von Mey enfeldt: „Ik ben er tegen wanneer officieren een beetje op een voetstuk worden gezet. Officieren mogen geen wereldvreemde mensen zijn. Soms ruik ik die mentaliteit op de KMA". In het blad komt Frans Andriessen' ,de fractievoorzitter van de KVP, uitvoerig aan het woord. Hij vindt dat hij na tien Jaar Kamerlidmaat schap en „bij niet gebleken onge schiktheid" ook wel de ambitie mag hebben om aan de andere kant van het spel mee te draalen. „Buiten landse zaken is een post die wel de moeite waard is," zegt hij. Niet triomferend... Blijkbaar heeft op een stille plek in de Studentenekklesla iemand van uw onderwijsredactle geluisterd naar een prediking over macht en onmacht van het Bijzonder Onder wijs. Geluisterd met inlevend oor, zoals het een oprecht journalist be taamt. Maar tenslotte vermoeid zo dat er enig verschil ontstaat tussen de predikant en de verslaggever die enkele woorden tussen aanhalings tekens zet over de kerk die "triomfe rend de Naam van God op de lippen mag nemen... In de zondagsliturgie werd letterlijk gezegd: "De enige open plek in de kuituur waar de overmoed om het woord God op de zingende lippen te nemen onontkoombaar lijkt is de kerk, dan niet eens in het midden, maar liever aan de rand, zonder veel gezicht, en vooral zonder veel macht, de enige plek (Vier muren en een dak van riet, zo begint het Jood se liedje) waar de weerloosheid van de waarheid enkel en alleen een be roep kan doen op de ridderlijkheid van hart. Om niet. Om God." Amsterdam J. van Kilsdonk S.J, Jeugd hoe hij met vriendjes mee ging naar de één-melviering. „Dat zag ik gewoon als feest, net zo goed als Je als kind Kerstmis beleefde Van Veen heeft het niet zo voorzien op de Raad van Kerken „Als lid van de hervormde kerk denk ik wel eens: schoenmaker hou Je bij Je leest Als men een wat grotere bescheidenheid aan de dag legde zou ik daar als kerkganger wat meer vrede mee hebben." Lanser ziet de FNV en de CNV niet zo gauw bij elkaar komen, zeker niet de eerste Jaren, gezien ook de ge beurtenissen van de laatste weken. Maar ik weet niet hoe we ons zullen ontwikkelen. Ik zeg niet nooit. Daar voor heb ik me tot 1974 te veel met een federatie van de drie vakcentra les beziggehouden. Daar heb ik in het CNV mijn nek voor uitgesto ken," aldus Lanser. Vrij Nederland: Vrij Nederland is deze week weer voorzien van een boekenbijlage, waarin Alice In Wonderland, Van 8chendel en Scott Fitzgerald aan bod komen. Joop van Tijn analyseert de liefde tussen Joop Den Uyl en Max van der 8toel en vertelt over de subtiele wraak die Joop bij zijn bezoek aan Israël op Max nam. In zijn rede daar had Joop stiekem de woordenen als minister-president" tussenge voegd en dat is, aldus Van Tijn, een symptoom van de moeilijke verhou ding tussen de twee. Het ministerie van justitie vraagt zich af of de ex-CIA-agent Philip Agee ook een gevaar vormt voor de Nederlandse nationale veiligheid. Volgens VN-redacteur Van Meurs maakt Justitie grote bezwaren tegen zijn komst en is het niet onmogelijk dat de ex-CIA-agent de toegang tot Nederland geweigerd wordt. Martin van Amerongen dook in de geheime dromen van Theo Koomen. „Het ls waar. Ik zit dus verkeerd, dat is duidelijk. Ik ben nu Inderdaad zevenenveertig en ik kom niet of nauwelijks aan serieuze dingen toe." verzucht Koomen. „Ik vraag me af, hoe het verder moet".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 14