Commissie wil tuchtprocedure tegen ICCC-secretaris ds Maris Christelijk onderwijs nadeel voor geloof van studerenden Pinkstermensen doen v°orbij3qn9ers beroep op Carter doe er wat aan VANDAAG Pater Van Kilsdonk over brief van bisschoppen GBS werkt mee aan Vlaamse bijbelactie Wereldraad schenkt zwarte Rhodesiërs ruim twee ton UIT DE KERKBLADEN Waarom kies je voor de theologie? MAANDAG 28 FEBRUARI 1977 KERK Trouw/Kwartet AMSTERDAM Het ad vies van ds J. te. Velema als voorzitter van de stichting ICCC- Nederland om voorlopig geen giften te doen aan de ICCC (zie Trouw van za terdag) heeft met name in de kring van de christelij ke gereformeerde kerken) die lid zijn van de ICCC) opzien gebaard. Tegenover het Nederlands Dagblad verklaarde ICCC- secretaris ds J. C. Maris leve nals ds Velema christelijk- gereformeerd predikant) „ver bijsterd" te zijn; „Hier zijn machten der duisternis aan het werk." zei hij. Intussen heeft een al eerder ingestelde commissie van goe de diensten aanleiding gevon den een kerkelijke tuchtproce dure tegen ds Marls aan te spannen, o m omdat deze be paalde overmakingen zou heb ben laten boeken op zijn Zwit serse privé-bankrekening De laatste vijf a zes jaar hebben de acUvttetten van de ICCC zich vooral op materieel gebied enorm uitge breid Vorig jaar zette het kantoor in de Bilt een bedrag om van ruim anderhalf miljoen gulden. Behalve aan ontwikkelingshulp wordt een groot deel van het ontvangen geld besteed aan de nogal geheime pro jecten van da Richard Wurmbrand o m. voor hel kopen en smokkelen van bijbels en andere lectuur naar de landen achter het ijzeren- en bam boe-gordijn. Intern conflict In de zomer van 1976 ontstond een intern conflict in het hoofdkantoor in De BUt als gevolg waarvan vier medewerkistiers werden ontslagen, de procedure loopt nog). Deze ont slagen medewerk! sOers verweten ds Maris, dat in de Jaren 1973 tot en met 1975 steeds toenemende leningen en giften werden overgemaakt naar de Verenigde Staten, waar de organisa tie In financiële moeilijkheden ver keerde. Deze gelden waren volgens hen aantoonbaar afkomstig uit fondsen die door de talloze gevers uit de kerkelijke kringen rond de Neder landse ICCC waren bestemd voor hulpverleningsprojecten in de gehe le wereld. Bezwaren hadden deze vier mede werkers ook tegen de manier waarop de ontwikkelingsgelden werden be steed Zij verweten ds Maris met name gebrek aan planning, research en effectieve controle op de beste ding van het geld ter plaatse. Het conflict tussen ds. Marls en de vier medewerkers verhevigde toen bleek dat als gevolg van de leningen aan de Verenigde Staten een fors llquldi- teitstekort in Nederland ontstond. In een persoonlijk gesprek met de vier ontslagenen weigerde de inter nationale president dr Carl Mclntire verantwoording af te leggen over het geld, dat hem vanuit Nederland was overgemaakt Volgens de ontslage nen had hij gezegd: Ook al zou ik het geld in de oceaan gooien, dan behoef Ik Jullie nog geen verantwoording af te leggen. Het Is mijn zaak." Aanvankelijk leek het dat het conflict kon worden bijgelegd. Er trad een commissie van verzoening op en daarna een commissie van goede diensten. Deze laatste bestaat uit ds. R. Kok, christelijk gerefor meerde predikant J-A. van de Stee- ge,accountant, en J.G, van der Poel. Eind november 1976 liet de laatste commissie een perscommuniqué uitgeven. Kernpunt van de medede ling was, dat het kantoor van de ICCC organisatorisch aan vernieu wing toe was. De commissie stelde voor een duide lijke schelding aan te brengen tus sen het ICCC—secretariaat en de andere activiteiten voor 'de onder grondse kerkde organisatie van ds. Wurmbrand. In december 1976 bleek uit een publikatie van ds. Ma ria in het maandblad 'Getrouw' van de ICCC, dat hij het voorstel van de commissie niet zou volgen. Beide activiteiten bleven onder zijn beheer. De commissie van goede diensten van ds. Kok heeft inmiddels van ds. Maris te horen gekregen, dat haar diensten niet meer nodig zijn. De commissie van goede diensten heeft echter besloten een kerkelijke pro cedure op gang te brengen. De Ker- keraad van de christelijke gerefor meerde kerk van Zeist weigerde hierop inte gaan. Nu spant de commissie de procedu re tegen ds. Maris rechtstreeks aan via het deputaatschap 'eenheid van de gereformeerde belijders in Neder land en correspondentie met buiten landse kerken'. Hieronder vallen ook de ICCC—zaken. Deze procedu re wordt gebracht in de christelijk gereformeerde synode die dit jaar gehouden wordt. De ICCC staat er bij de synode al geruime tijd niet zo goed op. De christelijk gereformeerde kerken hebben in haar vorig jaar gehouden synode met de geringst mogelijke meerderheid besloten er nog lid van te blijven. Overtuigd De commissie van ds. Kok. die aan vankelijk overtuigd was van het on gelijk van de medewerk(st)ers aan wie ontslag is aangezegd, is nu na beide partijen te hebben gehoord, de situatie te hebben onderzocht en na lezing van het accountantsrap port van Klijnveld Kraayenhof overtuigd van hun gelijk. Desge vraagd bevestigde de woordvoerder van de commissie, dat ds. Maris heeft toegegeven dat hij ten laste van „De ondergrondse kerk" be paalde overmakingen liet boeken op zijn Zwitserse privé bankrekening. Het was ook op aanwijzing van deze commissie dat het accountantsbu reau Klynveld Kraayenhof het niet liet bij zuiver organisatorisch onder zoek. maar dit uitbreidde tot een totaal financieel onderzoek over ver schillende Jaren. De commissie wenst over de Inhoud van dit ac countantsrapport geen mededelin gen te doen. Voldoende redenen Wel verklaarde de commissie, dat zij op grond van het accountantsrap port. op grond ook van de handel wijze van ds. Maris tegenover zijn ontslagen medewerk(st)ers en tege nover de commissie alsmede op grond van de Zwitserse privé- bankrekening voldoende redenen te hebben voor een overigens intem- kerkelijke tuchtprocedure. In februari publiceerde ds. Maris een verklaring in het maandblad „Getrouw". Daarin ontkent hij dat hij zijn medewerkers zou hebben weggewerkt vanwege hun verwijten Ds J. C. Maris omtrent zijn financieel beheer. Hij stelt dat dit financieel beheer onder controle staat van een externe ac countant. De commissie-Kok heeft evenwel kuknnen vaststellen, dat vanaf 1973 tot en met 1975 geen accountantsrapporten zijn opge steld. Pas eind 1976 werd een accoun tantsbureau mede dank zij de com missie met de controle belast. Over de fondsen, die ds. Maris voor de ICCC in de Ver. Staten „voor het organisatorisch in internationaal verband" ter beschikking heeft ge steld, blijft ook na het accoun tantsonderzoek de vraag bestaan wat met dit internationale organisa torische werk bedoeld is. Op het verzoek van het ANP om inzage van het accountantsrapport weigerde ds Maris in te gaan. Hij wilde ook niet ingaan op wat hij „details" noemde. Hij beperkte zich tot de verklaring, dat „generlei on rechtvaardige handelingen zijn ge pleegd" en dat „geen fondsen aan hun bestemming zijn onttrokken". Over het financiële beheer verklaar den de ontslagen medewerkers tege nover het ANP, dat uit het oogpunt van kostenbesparing afgezien was van een (dure) accountant. De ba lansen werden in eigen beheer opge steld. Overigens blijkt daaruit een liquiditeitstekort van ruim 300.000 gulden. Zij zeggen dit tekort des te ernstiger te vinden omdat dit geld behoort tot bestemmingsfondsen, die nimmerbij noodlijdenden te recht zijn gekomen. Ds J. H. Velema Maar ook de medewerkers geloven niet aan persoonlijke fraude, maar wel aan ernstige financiële tekorten bij de Amerikaanse bureaus van dr Mclntire, die enkele activiteiten reeds afstootte, maar niettemin voor een bankroet leek te staan. Volgens de ontslagen medewerkers heeft ds Maris toegegeven, dat van de ten doel gestelde driehonderd te graven waterputten in India er slechts enkele tientallen inderdaad zijn gegraven. Boekhoudkundig zijn de fondsen voor de waterputten nog aanwezig, maar in contanten is het geld er niet (meer), aldus de ontslagen werkne mers, die erop wezen, dat van de giften en leningen aan de ICCC in de Ver. Staten er nooit een cent is te ruggekomen. Het Internationale comité van de zending in de communistische we reld, waarvan „De ondergrondse kerk" een afdeling in Nederland is, heeft naar aanleiding van het conflict binnen de ICCC een verkla ring uitgegeven. De vergadering, on der voorzitterschap van de Londen- se ds Stuart Harris vrijdag bijeen in Rotterdam, spreekt daarin zijn vol ledige vertrouwen uit in ds Maris. De vergadering zegt te veronderstel len, dat de aanval zijn oorsprong heeft in een communistische intrige en datsommigen te goeder trouw daar het slachtoffer van geworden zijn. DE GEDREVENE En Hij zei tegen hen: Laten we ergens anders heengaan, naar de dorpen hier in de buurt, om ook daar te verkondigen, i Want daartoe ben Ik gekomen. I En Hij ging en verkondigde in hun synagogen, in heel Galilea, en de demonen wierp Hij uit (Markus 1,37-39) De Heer is diep in de nacht naar een verlaten plek gegaan om daar te aanbidden. Simon en die met hem waren zijn Hem achterna gegaan, hebben Hem gevonden en hebben Hem gezegd: allen zoeken U. Een kritisch moment. Een vroeg succes op zijn optreden. Reeds nu meldt zich de massa: allen. Meer kan niet. Er moet vreugde zijn bij deze mees-1 ter. Hij is toch niet gekomen voor hier of daar een mens? Hij is toch van iedereen! Allen staan Hem op te1 wachten. Markus maakt ons meteen vertrouwd met dat andere in het verhaal van deze rabbi. Hij is wel een leraar en heeft z'n leerlingen, maar Hij zoekt bepaalde successen niet. Daar zit iets achter. Voorlopig tekent Markus ons Jezus als de ge drevene die verder moet. Er zijn nog meer mensen dan hier in Kaper-j naum. De massa kan Hem niet ver- blinden. Ze pogen Hem op te sluiten, i Dat mag niet. Hij moet als een vlam langs de dorpen gaan. In hun syna gogen, waar altijd gesproken wordt, waar geluisterd wordt naar oude verhalen. Daar moet zijn stem bij zijn. Want Hij heeft een verkondi- j ging. Een speciale „message", en bijzondere boodschap. Hij is een heraut. Het moet doorgegeven wor den in een estafette-leven. Laten ze maar zoeken. Wie zoekt die vindt. Daar hoeft geen zorg over te be staan. Belangrijker is dat Hij zoekt In de dorpen, naar wat verloren was en is. Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM Het geloof van studenten en (oudere) scholieren wordt eerder bena deeld dan bevorderd door handhaving van het christelijk karakter van universiteiten en scholen. Dat zei pater J van Kilsdonk giste ren In de Amstelkerk In een preek over het thema „Zijn naam niet Ijdel gebruiken". Aanleiding tot deze preek was de brief die de bisschop pen hebben geschreven over het rooms-katholieke onderwijs. ..Een alles toedekkende brief", noemde pater Van Kilsdonk dit her derlijk schrijven der bisschoppen. DORDRECHT De gereformeerde bijbelstichting (OBS) heeft besloten mee te werken aan de actie van de Belgische sUchtlng De Kruisbanier, om in Vlaanderen anderhalf miljoen M arcus-evangeliën te verspreiden. Een half miljoen exemplaren zal worden gedrukt in de Statenverta ling. De OBS heeft daarvoor de tekst (Uit de onlangs gereed geko men handbijbel) beschikbaar ge steld en zal ook de extra kosten dragen, die het gevolg zijn van het uitbrengen van twee verschillende ediUes. Aanvankelijk was het de bedoeling, uitsluitend met de NBO-vertallng van 1951 (de zg. Nieuwe Vertaling) te werken Verschillende medewerkers aan de actie maakten hiertegen ech ter bezwaar De anderhalf miljoen evangeliën zullen in april worden verspreid Door de grote oplaag en de tijdschrift vorm is de kostprijs laag: nog geen Uen cent per exemplaar. Hij bekritiseerde hun poging de dis cussie over de katholieke grondslag de kop in te drukken. Zowel historisch als opvoedkundig vond pater Van Kilsdonk het be staan van christelijke lagere scholen begrijpelijk. „Christelijke lagere scholen staan dichtbij huis, ze heb ben weinig macht en zijn een bijna vanzelfsprekend verlangstuk van het gezien Dat men vroeger ook overging tot het oprichten van bij zondere scholen voor voortgezet on derwijs en zelfs van bijzondere uni versiteiten is historisch ook wel ver klaarbaar. Maar in de huidige tijd roept hier het vasthouden aan de katholieke of christelijke grondslag toch problemen op. Belemmering Zeker scholieren in de leeftijd van vijftien tot achttien Jaar zullen de confessionele grondslag van hun school ervaren als een belemmering op de weg naar levensvrijheid. De kerkelijke herkomst van scholieren in het bijzonder onderwijs is misschien nog tamelijk homogeen, de scholieren zelf vertonen in geeste lijk opzicht al een grote verscheiden heid Als men een onderzoek zou aandurven maar het resultaat van de geloofsopvoeding op christelijke scholen, zou het fiasco duidelijk zijn, aldus pater Van Kilsdonk. Vooral in het hoger onderwijs leidt handhaving van de confessionele grondslag tot een ongewenste ver menging van geloof eh macht. De universiteiten van gereformeerden en katholieken zijn geworden tot machtsbolwerken, die in omvang vergelijkbaar zijn met bedrijven als Philips. Ze zorgen voor in standhou ding van de eigen zuil (leraren voor christelijke scholen, politici voor de confessionele partijen, enz.). Selectie De verscheidenheid van de studen tenbevolking rechtvaardigt volgens Van Kilsdonk op geen enkele manier de op geloofsgronden gebaseerde se lectie van docenten. Het ontbreken van geloofscontact tussen docenten en studenten is volgens de Amster damse studentenpastor een bewijs van het falen van de eigenlijke doelstelling. Door scholen en universiteiten het etiket christelijk of katholiek op te plakken maakt men zich schuldig aan een voorbarig gebruik van de naam van God. „De enige plaats in het culturele leven waar men die naam triomferend op de lippen mag (en moet) nemen is de kerk." GENEVE Drie bevrijdingsbewe gingen in Rhodesië ontvangen sa men 85.000 dollar, meer dan twee ton, uit het bijzondere fonds van het programma ter bestrijding van het racisme van de wereldraad van ker ken. Het zijn de ANC van bisschop Moezorewa, de ZAPU van Joshua Nkomo en de ZANU van Robert Moegabe. Zij ontvangen ieder even veel. Het geld moet besteed worden voor humanitaire doeleinden. Het geld voor de ANC is bestemd voor gezondheidszorg, onderwijs en juridische bijstand aan zwarte ge vangenen. De ZAPU moet het geld besteden voor Rhodesische vluchte lingen in Zambia en de ZANU voor Rhodesische vluchtelingen in Mo zambique. De beslissing is genomen door het uitvoerend comité van de Wereldraad van Kerken Het uitvoerend comité hield zich ook bezig met andere Afrikaanse problemen. Het steunde de kritiek van de Namlblsche kerken op de Turnhalle-conferentie in Swakop- giund, waar een grondwet voor een onafhankelijk Namibië uitgewerkt moet worden. Deze conferentie is geen representatieve vertegenwoor diging van de Namibische bevol king, maar beantwoordt aan de Zuldafrikaanse politiek en denkwij ze, aldus het comité. BERGENTHEIM De vrij ge- maak t-gereformeerde mannenbond heeft zijn zevenduizendste lid inge schreven, de heer Plaggenmarsch te Bergentheim. Deze grootste kerkelij ke mannenorganisatle in ons land houdt zijn bondsdag dit jaar zater dag 16 april in Hardenberg. MOSKOU Een delegatie van de pinksterbeweging in de Sowjet-unie heeft de Amerikaanse president Car ter gevraagd „als onze broeder in Christus", eraan mee te werken, dat meer dan vijfhonderd pinkstermen sen toestemming krijgen de Sowjet- unie te verlaten. Hun woordvoerder, Nikolai Geretoy, oudste van een pinkstergemeente in Krasnodar, zuidelijk Rusland, zei tegen westerse journalisten ln Moskou, dat hij verle den week bij de opperste sowjet, het parlement, een verzoekschrift had gedeponeerd namens vijfhonderd mensen, die het land uit willen. Vol gens Geretoy ls emigratie de enige mogelijkheid, om hun geloof in vrij heid te beleven. BEIROET De Libanese falan- gisten (christen-nationalisten) heb ben de studio van de internationale protestantse zender Trans World Ra dio in Beiroet in beslag genomen. Als reden noemen zij de woningnood in het door de burgeroorlog verwoeste stadsdeel. Het bureau van de zen dingsradio is anderhalf jaar geleden al gesloten vanwege de onlusten in Libanon. VELSEN De kritische gemeen te in de Umond heeft met kerken in Neuwied, West-Duitsland, contact opgenomen over de „Berufsverbo- te". Beoogd wordt een discussie op gang te brengen over de rechtsonge lijkheid en beroepsonzekerheid en verdere consequenties van de aange vochten verordeningen. NAIROBI De twee Oegandese bisschoppen Benoni Ogwal en Yona Okot, van wie werd aangenomen dat zij in gevangenschap waren ver moord, zijn nog in leven. Dit is in kerkelijke kringen in Oost-Afrika be kend geworden. De twee anglicaanse bisschoppen waren volgens berich ten uit Oeganda samen met aarts bisschop Loewoem gearresteerd. UTRECHT Bij gelegenheid van de vastentijd hebben de oud- katholieke bisschoppen een herder lijke brief uitgegeven. Deze brief gaat uit van Romeinen 1 vers 12 om in uw midden met u bemoe digd te worden door ons ge meenschappelijk geloof". BRUSSEL Het officiële mede delingenblad van het aartsbisdom Mechelen-Brussel „En Direct" stelt yoga als mogelijke ooizaak van de ontkerstening ter discussie. De in vloed van het hindoeïsme breidt zich in verschillende Belgische yogascho- len uit, zonder dat de kerk voldoende aandacht aan deze kwestie besteedt, aldus het blad. Yoga is niet alleen een techniek van lichamelijke oefe ning, want haar beoefenaars worden ertoe aangezet te geloven in deze benadering van de „volmaaktheid", aldus „En Direct". DEN HAAO In een brief aan de „procuror" van Kaloega, Sowjet- unie heeft dr. A. H. van den Heuvel, secretaris-generaal van de Neder landse hervormde kerk, de hoop uit gesproken, dat de Sowjet-unie, na dat Alexander Ginzboerg voor de rechtbank is geweest, werkelijk trots zal mogen zijn op haar juridisch stelseL Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telen 13006 ROTTE RD AM/DORDRECHT: Postbus 948 Weslblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 58. Zwolle Tel. 05200-17030 Het afscheidscollege van prof. dr Kr. Strijd heeft geleid tot een discussie in het (confessionele) Hervormd Weekblad tussen prof. Strijd en de eindredacteur ds 8. Kooistra Prof. 8trijd: Je kiest voor de studie der theologie niet om vla die studie de bestaande toestanden in kerk. school, pasto raat, vormingswerk enz. te bevesti gen en te verstevigen maar om deze toestanden vanuit het nieuwe sche ma van leven en denken (zie Romei nen 12:2), dat vanuit Tenach en Evangelie op ons toekomst, radicaal om te vormen. Voor deze omvor ming blijkt nodig te zijn een analyse van onze samenleving met marxis tische kategorieën, daar deze de meest onthullende zijn. In dit proces van omvorming zullen we ernst moeten maken met Barth's uit spraak. dat de christelijke gemeente door wat zij is op een wijze spreekt, die misverstand volstrekt uitsluit In de praktijk zal dit betekenen, dat ze .Jinks houdt". Dtt proces van omvorming zal ook het geloof ln de verzoening, de vergeving der zon den. het rijk Oods enz. niet verar men, maar verrijken. Marx of Talma Uit de reactie van ds Kool*tra Persoonlijk wli ik mijn uitgangs punt enkel kiezen ln Oods openba ring. Het evangelie wordt dan door mij in de eerste plaats verstaan als een persoonlijke boodschap van de vergeving der zonden. Alleen met Prof. Strijd wijs ik de reductie van het Evangelie tot een persoonlijke zaak af. Voor mij begint dan de moeilijkheid om vanuit het Evange lie een brug te slaan naar de maat schappelijke werkelijkheid, die ik evenais prof. 8trijd vaak in strijd met het evangelie acht Ik sluit daarbij niet bij voorbaat uit, dat een marxistische analyse ons iets kan leren. Denk bijv. slechts aan de macht van het kapitaal ln de wereld. Maar lk acht wel in onderscheid van prof. 8trijd bepaalde marxistische kategorieën als bijv. de leer van de klassenstrijd in flagrante strijd met het evangelie. Politiek en sociaal gaan mijn gedachten in de richting van het CNV en zou ik willen aan sluiten bij iemand als bijv. Ds Talma. Binnenstad Ds. A. J. Janssens in de Gerefor meerde Kerkbode van Rotterdam en omgeving: Dat weten gereformeerden mij ei genlijk altijd haarfijn te vertellen, ais ik hen de vraag stel: Naar welke buurten van Rotterdam zou Jezus gaan. als Hij vandaag in onze stad rondliep zo als indertijd ln Palesti na. Allemaal zeggen ze dan: De bin nenstad en de oude wijken! Nou, daarmee is dan uitgesproken, waar wij vooral het woord van Jezus moe ten laten klinken en waar wij vooral de handen van Jezus moeten laten zien. Tot het allerlaatst zullen wij A. S. Talma present moeten zijn, waar mensen wonen met nogal veel problemen. Ik uenk, dat de Heer onze kerk daar •ook naar afmeet. Niet: Hoe ben Je kerk, Rotterdammers, ln de aardig- gegoede buurten? Heb Je daar een mooi kerkgebouw, goeie predikan ten, een flink stel ouderlingen en diaken? Marcheert het daar goed? Neen, hoe ben je kerk temidden van kansarmen? Wat breng Je daarvan terecht? Twee soorten P. W A. de Wit in het hervormde kaderblad Woord en Dienst: Er tekenen zich de laatste jaren twee soorten diakenen af: a De groep die zich in verbonden heid met vroeger voornamelijk be zighoudt met de meer traditionele activiteiten (zij het in moderne vor men!) ten behoeve van bejaarden, zieken, eenzamen, gehandicapten enz. en die aandacht hebben voor huwelijks- en gezinsvragen, jeugdproblemen en dergelijke. b De groep van mensen die meent dat het dlakonaat naar buiten toe meer „haaks" op de samenleving dient te staan. De mensen van het politiek diakonaat, van de sociale acties. Mensen, die opeens warm lo pen wanneer het gaat over het mi lieu, de mensenrechten, over rassen discriminatie en noemt u maar op. De vraag ligt voor de hand: kan dit zich met elkaar verdragen? Toch is het diakonaat nog zo onge veer het enige in onze kerk, waarin we de dingen nog helemaal samen doen en ook kennelijk samen kun nen doen. Daar zal wel eens een compromis voor nodig zijn, maar dat ontsiert de volwassen mens niet. Ik hoop van harte dat het zo zal blijven. Daarnaast hoop lk, dat de- „traditionele diaken" bereid is, zich zo nu en dan te laten Irriteren door de ander, om er Inderdaad rekening mee te houden dat de wereld wijder is dan zijn eigen dorp of wijk en dat onze welvaart wellicht een vloek is in het oog van de Heer. Ik hoop bovendien dat onze „activisten" hun gewone naaste niet uit het oog zullen verliezen. Want het is vaak gemakkelijker om tegen Outspan te demonstreren dan Je buren te helpen. Bruggebouwers Mr dr J. C. de Meyere ln Protestants Nederland: Wij zijn bruggebouwers, zei Steen kamp op het CDA-congres van 11 december 1976. Applaus. Wij maken geen buiging naar links en geen bui ging naar rechts en wij laten ons ook geen plaats wijzen tussen dat links en dat rechts, betoogde Van Agt. Daverend applaus. Begrijpen pro testanten waarvoor zij applaudisse ren? Bruggebouwers (ponUfices) heetten de Romeinse heidenpries ters, omdat zij de zorg voor de Ti- berbrug hadden. De titel van de opperpriester, Pontifex Maximus, ging over op de vergoddelijkte Ro meinse keizers en op hun opvolgers: de pausen van Rome. Roman us Pontifex is nog heden de officiële titel van de paus. De bejubelde uit spraak van Van Agt is reeds gehoord uit de mond van Escrivé de E -tla- guer, de stichter van „Opus Dei". Als hem gevraagd werd of zijn orga nisatie een politieke rol speelde of niet. antwoordde hij: „Opus Dei staat niet rechts, niet links en niet in het centrum. Als priester tracht ik met Christus te zijn die, aan het kruis, zijn twee armen opende en niet slechts één alleen. De R.K. instelling van het CDA is uit het bovenstaande duidelijk genoeg. Het „ethisch réveil" zal een gemoderni seerd „mandement 1954" blijken. Douglas Nicholls Dominee Douglas Nicholls is de eerste vertegenwoordiger van de oorspronkelijke bevolking van Aus tralië. die het gebracht heeft tot gouverneur van een provincie (Zuid- Australië) de hoogste eer, die een niet-blanke in Australië tot nu toe is bewezen. Dominee Nicholls (hier met zijn vrouw) strijdt al meer dan dertig jaar voor sociale gerechtig- heid en landrechten voor zijn volk. I Hij leerde pas op zijn 21e jaar lezen en schrijven. Bisschop Auala Volgens de Namibische Allgemeine i Zeitung is er een kans, dat de luther se bisschop Leonard Auala voorlo pig staatshoofd van Namibië wordt Dit wanneer Namibië een interimre gering krijgt, die het land naar defi nitieve zelfstandigheid moet voeren. S.M. Cavert De uitvinder van de naam „we reldraad van kerken", de Ameri kaan Samuel McCrea Cavert (88) is in New York overleden. Van 1920 tot 1957 bezette Cavert sleutelposities in de oecumenische beweging in de Verenigde Staten. Zo stond hij ook aan de wieg van de wereldraad van kerken. IADVERTENTIE 380 ontwikkelwgsprojekten VASTENAKTIE giro 5850 te utrecht ofwel rabobank zeist nr 162101864

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2