Telefonische hulp in speelscènes voor tv Het dal der Craddocks -fi ■fik*: '&P-S3 Conflict IKON met „Als de nood aan de man komt" TV-reclame zou beter overkomen bij de kijkers VRIJDAG 25 FEBRUARI 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet 4 V TV COMMENTAAR door Ton Hydra Er bestaan in Hilversum afspraken om gelijksoortige programma's niet gelijktijdig via Nederland 1 en 2 uit te zenden In het woord ligt besloten dat men er zich aan moet houden, maar de overtredingen zijn talrijk Vanavond hebben we daarvan een duidelijk voorbeeld Volgens de programma-bladen lopen De Jordaches en Meneer Belvedère parallel Dat zal me een ongenoegen geven. TROS en KRO moeten het met deze produktles voor een groot deel van dezelfde kijkers hebben Die voelen zich geplaatst voor een conflict, dat de vrouwelijke en mannelijke huisgenoten in twee kampen zal verdelen. Ik vermoed tenminste dat vooral de dames de twintigste aflevering van de Jordaches niet willen missen en dat de anders wel meekijkende mannen nu de voorkeur willen geven aan de sarcastische humor van de kostelijk dwarsliggende Clifton Webb De beide zendgemachtigden van deze avond zitten echter ook voor het blok Een hindernis van belang is voor de KRO het korte journaal, waardoor de mogelijkheden om met onderdelen te schuiven aanzienlijk worden beperkt. Dan is er nog zoiets als een programma-opbouw Een ingewikkelde affaire, waarbij allerlei factoren een rol spelen, o a. de rangschikking van het verstrooiende, het informatieve, het culturele en het bezinnende element Dit heeft soms te maken met het gezicht van een bepaalde omroep, maar van gewicht is vooral de psychologische kant. Het kijkgedrag dus. U en ik zeggen misschien laat de KRO Meneer Belvedère maar uitzenden vóór dat liedjesprogramma ..Bij ons in Leusden" Er is echter wel een logica in de aangekondigde volgorde. Nu zit het er dik ln dat de kijkers na Leusden bij de KRO blijven om de film te zien. Wat er gebeurt bij omwisseling van de programma's. laat zich gemakkelijk raden aan de hand van het tijdstip waarop de ene f ïlm eindigt en die bij de concurrent nog moet beginnen Zaterdag zendt de Vara een portret uit van de familie Rigters. die nauw betrokken is bij zending- en ontwikkelingswerk. Het lijkt een niet zo sterke aflevering in de reeks, maar dit schrijf ik voor een deel toe aan het feit dat in voorgaande uitzendingen de emotionele raakvlakken dichterbij lagen. Vader Albert Rigters. oudzendingspredikant op Celebes en West-Irian (Indonesië I. en zoon Hans met twaalf dienstjaren als landbouwkundige in Ghana, moeten een hele afstand overbruggen om de kijkers te betrekken bij het werk en het land dat nog altijd de liefde van hun hart heeft. Ze worden echter bekwaam begeleid door Jeanne van Munster, die zich goed heeft verdiept in de achtergronden. Door Riet Diemer BUSSUM Vanavond en op de twee volgende vrijdagavonden brengt IKON-televisie een serie van drie programma's op het scherm over het werk van de telefonische hulpdiensten. Mensen die er geen gat meer in zien. zo wanhopig als ze zijn, of die zich erg eenzaam voelen kunnen de telefoonnummers draaien, die voorin de gidsen worden vermeld bij „In geestelijke en sociale nood" en ze kunnen dan tegen iemand aanpraten. Zonder dat ze hun naam hoeven te noemen komen ze zo in contact met iemand die bereid is om te luisteren. ..Als dc nood aan de man komt" is de verzamelnaam van de IKON-pro gramma's Vanavond begint de eerste aflevering „Een nieuwe vrij willigster om elf uur op Nederland Het is geen gemakkelijke taak die initiatiefnemer en regisseur Hans Hylkema zich heeft gesteld om over zon onderwerp een televisiepro gramma te maken. Hij zegt ..Je mag natuurlijk niet de anonimiteit van de opbellers doorbreken Je kunt geen lijntje aftappen, want deze mensen moeten ervan opaan kunnen dat ze onbekend blijven." Daarom moest hij van zijn oorspronkelijke plan om een documentaire te maken afzien. Het gegeven werd toen in drama vorm overgezet. Het resultaat is drie gedramatiseerde documentaires Daarbij ging Hans niet uit van dege ne die hulp of aandacht vraagt, maar van de hulpverlener aan de andere kant van de lijn Hij maakte gebruik van rapporten van de telefonische hulpdienst van Amsterdam en van informatie van de SUchting Korrela- je Verder liep hij een aantal avon den mee om te zien hoe de vrijwilli gers aan de hulpkant van de lijn reageren tje weer iets te doen hebben en meldt zich daarom bij de hulpdienst in haar woonplaats. Via haar worden de kijkers geconfronteerd met (ge speelde) mensen die bellen De basistekst die Hans oorspronke lijk op papier zette heeft tijdens het maken van de programma s wel wat verandering ondergaan. Tijdens de repetities met de acteurs werd deze tekst bijgeschaafd, zodat ook de ac teurs hun inbreng hadden en mee konden denken. In de repetitieperio de van drie weken kregen de dialo gen hun uiteindelijke vorm. Marjan De aflevering van vanavond. ..Een nieuwe vrijwilligster" gaat over Marjan, die stappen onderneemt om ingeschakeld te worden bij het werk van de telefonische hulpdienst. Als je wordt aangenomen is er een in- werkperiode nodig. Kijkers zijn deelgenoot van het vailen en Vrijwilligster „De ervaringen die ik daarbij zelf opdeed en een aantal gegevens uit de rapporten schoof ik in elkaar om zo drie afgeronde verhalen te krijgen over mensen die hopeloos in de knel zijn geraakt. Om een rode draad te krijgen die de drie verhalen met el kaar in verband brengt voerde ik de vrijwilligster Marjan in. een gewone jonge vrouw, die niet altijd alles zo goed weet en die zelf ook haar pro blemen heeft", legt Hans Hylkema uit De actnce Maroesja Lacunes speelt de rol van Marjan van Willigen Ze wil na de geboorte van haar dochter- ADVERTENTIE Van een verslaggever HILVERSUM - De Neder landse televisiekijker stond vorig jaar zeker niet negatiever tegenover de STER-reclame dan in 1973, toen uit een onder zoek bleek dat reclamespots vaak irriteerden. Nu krijgen positieve aspecten van de tele visiereclame meer nadruk dan negatieve, blijkt uit een onder zoek dat de 8TER heeft laten instellen door het Nederlandse centrum voor marketing analyse Bij het onderzoek werden 72 nieuw aangeboden reclame spots betrokken, waarvan er zich volgens het onderzoek maar zeven in het grensgebied van de irritatie bewogen'. Met ingang van 1 januari 1978 zal de directie van de STER de irritatiemeting weer toepassen voor nieuwe reclamefilpjes, in dien althans een belangrijke mate van irritatie aannemelijk wordt geacht. Als dat vermoe den bij het onderzoek juist blijkt, zal de STER met de adverteerder of het reclamebu reau in overleg treden. opstaan van Marjan bij dit werk dat zo gevoelig ligt. Bij de geringste ontaktische vraag van haar kant wordt de haak van het telefoontoes tel aan de andere kant er al opge legd. Andere hulpzoekers bellen wel. maar breken direct na het eerste contact weer af Een belangrijk on derdeel van dit werk blijkt het in gesprek blijven met de hulpzoekers. Na afloop van de eerste uitzending valt wel op. dat vrijwilligster worden bij een telefonische hulpdienst niet de makkelijkste hobby is. die ie mand zoekt als hij tijd over heeft. Kwalitatief is de aflevering „Een nieuwe vrijwilligster" niet zo'n uitblinker. De dialogen zijn langdra dig en voldoes*^ tempo ontbréekt. Achter de schermen De gedachten achter deze program ma's moeten echter positief worden gewaardeerd Het is belangrijk dat meer mensen dan tot nu toe bekend worden met het bestaan van telefo nische hulpdiensten en dat zo een beetje achter de schermen kan wor den gekeken wat door vrijwilligers kan worden gedaan voor anonieme hulpvragers. Mensen die zo vastgelopen zijn dat ze er geen gat meer ln zien en willen praten met iemand die eens pro beert te luisteren kunnen misschien baat hebben bij het draaien van een SOS-nummer Daarbij mag wel be dacht worden dat die helpers aan de Speciaal vandaag De KRO vertoont de kostelij ke speelfilm Mr. Belvedere goes toe college, met Clifton Webb in de titelrol en Shirley Temple als leerling journaliste. Ned. 1/20.10 Na De Jordaches (20.55) vraagt de TROS in Aktua aan dacht voor: een gesprek met Wim Kok, de keuringsdienst van waren en de Chinese res taurants, de herdenking van de Februaristaking en een portret van de schaatser Eric Heiden. Ned. 2/21.45 In de serie Is missie eenrich tingsverkeer? brengt de KRO een film van Reinhold lblacker over de wisselwerking tussen hindoeïsme en christendom. Ned. 1/22.30 De IKON start een reeks over het werk van telefonische hulpdiensten. Ned. 1/23.00 ln Muziek-op-vicr laat de VPRO verschillende interpreta ties horen van Gershwins opera Porgy and Bess. Hilv. 4/15.00 Jacques van Kollenburg spreekt met zangpedagogc Coby Riemcrsma. Hilv. 1/16.00 Aan een documentaire over Spinoza en de betekenis van zijn werk (22.15) gaat een con cert van het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest vooraf. Op het programma werk van Bla cker. Hoffmeister en Bruckner. Hilv. 2/20.15 Radio vandaag HILVERSUM l(29K m en FM kanalrni KRO 7 00 Nieuws 7 02 Het levende Woord 7 ui <S> Gevarieerd programma met lichte mumk <7 30 Nieuws i 8 30 Nieuws 138 Cvmnattirk voor de huisvrouw 8 «5 IS) Gevarieetd programma met lichte muziek G0 30 Nieuw» i II 00(Si Huisartsen gisteren en vandaag gesprek 12 00 (Sl G«-\arieerd programma met om 12 22 Wij van het land 12 28 Mededelingen. 12 30 Nieuws 14 OO (Si i.icht muziekprogramma 15 30 Nieuws i IbOO «Sl Spreekuur gesprek 17 00 (SI In de hulïge k liitsir kinderwinkel kinderprogramma 17 10 Nieuws 17 32 <Sl Echo magazine P P 18 19 l it/ending van de Communistische l'arti) Nederland KRO 18 30 Nieuws l« 41 Marktberichten 1844 tSl Filmklapper nieuw» uit de bioscoop- en filmwereld 19 38 1S1 Edwin, pralen rn zingen 20 00 (Si ln antwoord op uw schrijven verzoekpie it nprogramma 21 00 (Sl SIR 5 one 21 IS tS) Dr Grol en de internationale lol. san nsche spreekbeurt 21 45 (Sl Jan 298 22 15 overweging 2230 Nieuws 22 40 (Sl Goal. programma vanuit en rondom sport 23 55 24 00 Nieuws Hit VERBUM II (402 m en FM kanaleni NCRV 7 00 Nieuws 7 II Orhlendgymnas nek 7 2<i Vandaag vrijdag gev arieerd programma (900 Nieuws 8 11 Hier en nu i 30 Op de man af 8 15 Te Drum Laud a mus gewijde muziek. NOS 9 00 ..Mamma is mooi". Programma over kinderen die vanaf hun geboorte zo goed als doof zijn 935 Waterstanden 9 40 Schoolradio 10 00 Wal heeft dat kind* Pedagogische rubriek. 10 15 Duidelijke taal 10 30 NOS-Jazzportret II 00 Nieuws II 03 Meer over minder De rem van de sprekende minderheid 12 30 Toensmo Toerische informatie OVER HEIDSVOORLICHTING 12 4» Uitzending voor de landbouw NCRV 13 00 Nieuws 13 11 Hier en nu NOS 13 30 Vonken onder de av Nederlandse volksverhalen en gebruiken 13 45 Onder de Groene Lande Oudeirdjes en balladen 14 00 Repertorium van de NOS koren en orkesten Radio Fil harmonisch Orkest klassieke muziek 15 00 Zoeklicht op Nederland nieuws uit dc re gio (16 00 Nieuws» 16 30 Kijk op buiten land VPRO 17 00 IS» Welingelichte krin gen de halprogramma 17 45 SYMBIOSE 17 55 Mededelingen 18 00 Nieuw? I8II(SI Embargo i 18 20 18 30 Simplisties Verbond» NOS 20 00 Nieuws 20 05 (S) Grammofoon- murirk 20 15 IS) Europees Concertpodium Rotterdams Filharmonisch Orkest, mmv fluit nn dr pjurr 20 55 21 IS Een kleintje kuituur» 22 15 NOS Cultuur Spinoza, dn kumentairr over de betekenis van «jn werk 23 00 iSi met het oog op morgen, met om 23 03 Aktuahteitenoverzicht. 23 20 Den Haag vandaag rit 23 27 Even ontspannen >or het slapen gaan. yoga 23 55 24 00 Nieuws HILVERNl'M III (445 m en EM kanalen» EU 7 02 iS» Gospel sound 8 03 (Sl Tijdsein, muziek en informatie 9 03 fSl De muzikale fruitmand, verzoekplaten 10 03 (Si Te elfder ure. nonstop muziekprogramma TROS 11 03 (Sl Verzoekplaten 12 03 (S) De Nederlands talige top-tien en kwiswijs. NCRV 13 30 tS) Pop contact met de natio nale Tip30 15.03 (Si Elpee-pop NOS 16 03 (Si Hitmeesters met de Nationale Hitparade en Top-30 15 03 (S) Elpee pop NOS 16 03 iS) Hitmeesters met de Nationale Hitparade en Top30 18 03 De vakaturebank 18 10 iSl NOS-maal VERONICA 1902 <S> De Ne derlandse Top 40 VPRO 20 02 (Sl VPRO- v rijdag-op-drie 23.02 Radio vnj B«-lgie TV vandaag NEDERLANOI 10.45-11 3S NOS/NOT; Schoonetevis* 10.15 TELE AC: Engels voor beginners les 20 A (herh 10 45 NOS: Berebool 10 55 Journaal 19 05 KRO: Tom en Jerry 19.15 iktonsifi Leusden gevarieerd programma 20 10 Meneer Belvedere speettrfmsene 21.35 NOS Journaal 21 50 KRO interview metdHiwastar-presKWit 22 00 Het spet en dl? knAkers over soort gesproken 22 30 isrrwsareeennentmosverkeer'- Mm 22 55 Algemene LotereNederiend ASTERIX EN CLEOPATRA Wanneer u zich daarvoor k t openstellen, gaat het levensverhaal van de Rigters u meer interesseren. U ontdekt dan hoe in de ervaringen van één familie de omwenteling van tijd en tijdgeest zich laat afmeten. De gigantische ommezwaai van bedisselen in een koloniale constellatie naar het verienen van hulp als daarom wordt gevraagd. Het is boeiend erop te letten hoe de familieleden dit hebben verwerkt. Er zijn verschillen op te merken, maar één ding hebben zij gemeente; als het kon zouden zij vandaag nog terug willen. Zelfs de jeugdige derde generatie verlangt terug te gaan naar Ghana. Let u ook eens op het gemak waarmee de kinderen dansbewegingen van Afrikanen nadoen. Hun moederzegt „Daar leef je veel meer met elkaar; hier leef je langs elkaar heen En dat is een avondoverdenking midden op de dag. P/J TDVTATiSWEET pex&ElëS ÖL5EO CAT OBElIX ALS BAS» M OS KETEL MET iCHfeRCRANis GE VALLEN iS.MAAQ "tbc* STA IK J ALTIJO WEER STOMVER - SAASO LAAT WOEAVONO WORDT ER ÖE - S-AB5i>- ÓE TEN CP DG OEvER VAN OE NUL -VMoiw?RaLJ-iV y/NEWEN P-JrE SPiNX ENOE\ 1ACTWSOEP PHH. X-r C PIHAMOCM WE KOMEN EP l VLAK LANGS en HET .S BE - 95 ae5oeMOEITEWAARO^^JB MAAP in OE SCMA Duw ACHTER «N KEUVEL LkST •N3ENIEPK3E SPON SM1DJE VERHOLEN Maroesja Lacunes in de rol van de nieuwe vrijwilligster. andere kant van de lijn mensen zijn met onvolkomenheden en hun eigen onzekerheden. Geen heiligen dus. „Een stem wordt een gezicht" is de titel van het programma van volgen de week vrijdagavond. Een zwaar geladen programma voor de late avond, maar de IKON beschikt voor dergelijke uitzendingen nu eenmaal niet over een geschiktere tijd. Ver der kun je je niet aan de indruk onttrekken dat in het pakket ellen de dat de gespeelde hoofdpersoon moet verwerken een beetje te veel kommer en kwel „in elkaar is ge schoven" om met dit laatste een term van Hans Hylkema te gebrui ken. Dat doet wat amateuristisch aan. De hoofdpersoon is gescheiden, kan geen contacten leggen, blijkt homofiel, wordt ontslagen want hij steelt uit de kas en wordt van zijn huurkamer gezet omdat hij per ab uis de boel onder water zet. De titel van deel drie „Ruzie. dood. verdriet" doet nog weer erger vermoeden. Omdat bij sommige mensen het zien van dergelijke programma's hulp willen vragen wordt na afloop van de uitzendingen een telefoonnum mer bekend gemaakt van een telefo nische hulpdienst. 129: Intussen waren de spelers van beide elftallen al het veld opgeko men. uit de aard der zaak onder een donderend gejuich der kijkers aan de kant. Brigadier Piet was daar natuurlijk ook bij en hij liep met zijn arm om Karei Kleuntjes heen. ..Luister goed. Karei", zei Piet. „Ik zit al achter je aan van het moment af. dat die twee schavuiten je in dat ijskarretje ontvoerden. Ik breng je in elk geval terug naar ons eigen landje. Zou je dat wel willen?" „Na tuurlijk!" zei Karei fel. „Al moest ik terugkruipen! Ik wil terug naar de boerderij van mijn vader! Ik heb dat hele voetjeballen om de ping-ping al wel bekeken. Slaven zijn het! Sportslaven, die ze straks doodge woon aan de kant schoppen, als ze een ander hebben, die wat jonger of wat beter is. Nee hoor, geef mij maar een rustig slootje achter de boerde- rije, waar ik lekker kan zitten vissen op baars en bliek!" „Als je er zó over denkt, dan heb ik een mooi plan in mijn hoofd", lachte Piet. en hij begon de verbaasde Karei zo het een en ander in diens oor te fluiste ren Karei begon toen zowaar te lachen en zei: Dat lijkt mij een best plan! Ja dat moesten we maar doen, dan ben'k misschien ook wel gauw terug op de boerderij!" Meer gelegenheid kregen de heren echter niet om verder uit te weiden over hun plannetje, want intussen had de scheidsrechter al laten tossen en de aftrap kon nu elk ogenblik plaatsvinden. Piet. die natuulijk nog steeds doorging voor de be roemde Alfredo Pinanti, stond dien overeenkomstig als midvoor opge steld en hij wachtte vol spanning op de eerste bal. die in zijn richting zou komen. En ja daar kwam het leer! Piet rende er snel op af en haha. jongens, nu zou hij de mensen hier 1 eens laten zien. wat ze nog nóót gezien hadden. Maar ach, juist toen 1 hij schoppen wilde, gleed hij uit op 1 het vochtige gras. Hij trapte een 7 levensgroot gat in de lucht en de bal 7 knalde met een doffe dreun tegen zijn welgevormde schedel aan 7 FERD'NAND 24.02 (S) Amigos dc Musica. AVRO 1.02 (Sl Radio Pandora 2 02-7 00 (S) 'n Nachtje AVRO HILVERSUM IV (FM kanalen» NOS 7,00 Nieuws 7 02 (S) Vroeg klassiek, nieuwe grammofoonplaten 9 00 Nieuws 9 02 Stof van eeuwen. 10 30 (Sl Vocalise 12 00(S) Van het Nederlands Concertpodium pianomu ziek EO 13 00 (Si Klankspiegcl 14 00 Nieuws 14 02 Klankbord 14 20 (Sl Sefcr t Hillum programma rondom psalmen 14 45 iSi Woord der waarheid VPRO 1500-17 00 (Sl Muziek-op-vier 23.30-23.55 NOS Journaal 18 55 Journaal 19 04 TROS: Cakmero 19.17 Oisco-orcus internationale en nationale artiesten 20 00 NOS: Journaal 20 25 TROS Ria een hanehqn muzikaal showprogramma 20 55 De Jordaches tv-sene 21 45 Aktua 'v 22 35 TROS S0Ort 22 55-23 00 NOS Journaal - 107 „Van Codsall hebben we in elk geval niets meer te vrezen," zei Paul. „La ten we even kijken of mrs Codsall niets mankeert en daarna zullen we de voorman, Eveleigh, naar de poli tie sturen." Gelukkig herinnerde hij zich nog hoe hij naar de achterdeur moest komen. Deze was open. Ze gingen naar bin nen. waar het vuur nog smeulde in de open haard. Hij zette de lantaren op tafel en zei; „Wacht maar even, ik ga wel naar boven. Stook het vuur wat op en hang er de ketel boven, dan maken we straks wat hete cacao, dat zal ons goed doen. Vooruit, doe nu maar wat ik vraag." Hij stak een der kaarsen op de schoorsteenman tel aan en liep de brede trap naar boven op. Martin Codsall was dol op de win terstormen. Hij hield er ook van. naar het strand te gaan zoals nu en naar de branding te kijken, die schuimend brak op het vlakke zand. wanneer hij een bezoek had ge bracht aan De Witte Raaf en daar iets gedronken had. Hij wist dat ze daar beweerden dat hij gek gewor den was. maar dat deerde hem niet. Ze kletsten zoveel; een van de gelief de onderwerpen van de stamgasten vormde de kwestie van Smut Potter, die Bulier zo had geslagen, dat zijn gezicht onder het bloed had gezeten. Zoiets zag je niet iedere dag; Martin had er wat graag bij willen zijn. De gedachte aan bloed maakte hem bij na gek. Hoeveel bloed zou een mens in zich hebben? vroeg hij zich af. De dikke, volbloedige Arabella zou heel wat in zich hebben, maar Sydney niet, die was mager en bleek. Na zijn bezoek aan de kroeg merkte hij tijdens zijn strandwandeling dat de golven niet langer grauwgroen waren, maar rood, ze hadden de kleur van versvergoten bloed. Daar om keek hij er langer naar dan an ders. tot de opkomende vloed tot het water aan zijn knieën spoelde. Toen draalde hij zich om. Een eind verderop stond een bruin paard, waarop een Jongen zat. Mar tin zag duidelijk dat het geen echte Jongen was, maar de Duivel die zich had verkleed, op zijn paard dat over al heen kwam zonder dat de hoeven de grond raakten. Wat een geluk dat Martin zijn buks bij zich had hij had een paar patrijzen willen schieten. Martin deed alsof hij de jongen niet zag en liep de duinen ln De jongen kwam hem achterna, zag hij Hij laadde zijn buks en wachtte tot de Jongen over een duintop reed en een R. F. Delderfleld „De Boekerij, Baarn goed doelwit vormde Toen schoot hij. Natuurlijk was het niet raak: wilde je de Duivel schieten dan moest je dat doen met een kogel van echt zilver, maar het paard begon te steigeren, keerde om en nam de be nen met zijn berijder. Ziezo, die was hij kwijt, althans voor het ogenblik Hij moest eigenlijk maar eens on derzoeken of Arabella zoveel bloed had dat het genoeg was voor een grote golf. net als de brekers op het strand. Jammer, de rest»/an de ko gels in zijn jaszak was doornat ge worden. Hij zou er droge voor moe ten halen. Als hij wachtte tot het donker was kon hij het huis binnen gaan zonder argwaan te wekken. Langzaam liep hij naar huis. In de schemering keerden zijn arbeiders terug van hun werk. Hij ging de grote schuur in om zijn tijd af te wachten. Toen hij licht maakte ontdekte hij een zeis tegen een baal hooi. Het werktuig moest pas geslepen zijn, want het snijvlak blonk in het schijnsel van de stormlantaarn. Dat kwam hem goed van pas: nu zou hij geen droge kogels hoeven op te zoeken. Martin was doornat, maar zo warm dat hij ervan zweette. Hij voelde zich sterker en gelukkiger dan ooit. en ging in het hooi liggen tot hij zeker wist dat Arabella, Sydney en de twee dienstmeisjes naar bed wa ren. De storm loeide rondom de schuur, maar hij genoot ervan. Tenslotte greep hij de zeis. glipte de schuur uit en grendelde de deur aan de buitenkant. Hij sloop om het huis en kwam bij de achterdeur, die tot zijn verwondering niet op slot was. Hij ging naar binnen. Het keuken vuur brar.dde nog en de klok stond op half tien. Opeens voelde hij dat hij het niet langer uithield, opende de deur naar de trap en ging naar boven. Arabella stond half uitgekleed naast haar bed. Wat was ze dik wat was ze lelijk. Ze draaide zich om en zag hem daar staan, met de zeis in de Wordt vervolgd hand. Even puzzelen Horizontaal 1 versperring van palen, 2. rijstbran- dewijn-bergweide-spil van een wiel 3. plantrkoemestvocht. 4 internatio nale trein-wolvlokje-buitenhaven. 5. departement in Frankrijk-niet par keren (afk.)-voorkomen. 6. lengte maat-koningstitel in Peru. 7. voor zetsel-plaats ln Gelderland-voedsel. 8. pers. voornaamw.-godin van de aarde-deel van de dag. 9. glimmende zwarte stof-familielid. Verticaal 1. gebarenspel. 2. vlaktemaat- achten-afnemend getij. 3. verborge- n-ik (lat.). 4. jongensnaam-plooi- voegwoord. 5. ontvangkamer- in uzieknoot-luiaard. 6. niet gespan nen-onmeetbaar getal-een zekere 7 purperkleurige herfstbloem-deel van de bijbel. 8. vallei-boom-water ln Utrecht. 9. organische verbinding- vreemde munt. 234 S&7S9 Oplossing Hor. 1. Esla, 5. asla, 8. manilla, 11. opaak. 13. garde, 15. taak. 17. meer. 18. ark, 19. melasse, 21. salet, 22. adoptie. 24. sol, 26 Rina, 27. stoa, 28. tegal, 30. Anlta, 31. energie, 32. Eist, 33. etre. Vert. 2. smaak. 3. laak. 4. ank. 5. alg. 6. slamat. 7. Lares, 8. nota. 10. tere. 12. parodie. 14 despoot, 16. melis. 19. mat. 20. lee. 21. Spaans. 22. arts. 23. ongel, 24. stier, 25. laag. 27. snit. 29. Let. 30. age.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4