Belgische protestanten gaan in 1978 samen Uit brieven van lezers Stuk over politieoptreden Kaapstad op zwarte lijst Open brief van ds. Windig aan Zuidafrikaanse kerk Buigt de Kerk van Engeland voor de paus? Preken kardinaal Wyszinski vervalst VANDAAG Diakonale boekjes Herdenkingsdienst in lutherse kerk Voorbijgangers VRIJDAG 25 FEBRUARI 1977 KERK T rouw/Kwartet2 BRUSSEL Er Is geen twijfel over, dat de eenwording van de protestantse kerk. de her vormde kerk en de gerefor meerde kerken van België in 1978 een feit zal zijn. zoals dat ook van de aanvang af als streefjaar is gesteld. Dit blijkt uit het Jaarverslag over 1976 van de contactcommissie, die enkele Jaren geleden ln het leven werd geroepen om de eenwording van deze drie kerken in België voor te bereiden. Het protestantisme is in België een kleine minderheid. De protestantse kerk. die de grootste en de oudste is. telt ongeveer 16.000 leden, de her vormde (voorheen christelijke zen- dings-)kerk 10.000 leden en de gere formeerde kerken 2000. De her vormde kerk onderhoudt voorname lijk relaties met de hervormde ker ken van Frankrijk en Zwitserland. Zij is bijna helemaal Franstalig. De gereformeerde kerken in België (alle Nederlandstalig) vormen een classis van de Nederlandse gereformeerde kerken. De protestantse kerk heeft contacten met de Nederlandse her vormde kerk. Naam De door de contactcommissie voor gestelde naam voor de nieuwe kerk „verenigde protestantse kerk in Bel gië" is door de partnerkerken una niem aanvaard. Voor het woord „pro testant" is gekozen, omdat dit de protestantse kerken het duidelijkst kenmerkt in de Belgische samenle ving. terwijl „verenigd" duidelijk wil maken, dat de nieuwe kerk een verle den voortzet, dat zij niet kan en wil verloochenen, maar ook dat de kerk haar leven wil vernieuwen door deze tot stand gekomen vereniging. De verantwoordelijkheden binnen de nieuwe kerk zullen berusten bij kerkeraad, districtsvergadering en Korte duidelijk geschreven, lielst aan één kant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij publikalie wordt de naam van de schnjver vernield Loonconflict (45) Is het u ook opgevallen dat het gezicht van „die bonden" ln hoofd zaak gevormd wordt door het FNV en niet door het CNV? Doet u dat ook wat? En heeft u zich ook afge vraagd, hoe dat mogelijk is? Heeft u zich mogelijk ook gerealiseerd dat het onze schuld wel eens zou kunnen zijn? De schuld van ons die zich christenen noemen en daarnaar ook echt streven? Van ons allemaal? Van hen die wel lid zijn van het CNV doch lang niet actief genoeg. Van hen die geen lid zijn, in meerdere mate. omdat ze zich opzettelijk ter zijde houden? Want echt, het getal spreekt! U heeft dat duidelijk en naar ik hoop op pijnlijke wijze erva ren. Ik ben er namelijk van over tuigd dat. ware het CNV sterker geweest, ons de ellende van het sta ken bespaard was gebleven, althans op dit tijdstip. U allen die lid moeten zijn van onze christelijke bond. geeft u alstublieft op. weest u zich van uw grote verantwoordelijkheid bewust. Zouden wij door samen be zig te zijn het „aanzien" niet kunnen veranderen, zodat de liefde gaat overheersen? Drachten G. Blok Loonconflict (46) Toen Ik enige dagen geleden, zonder bepaald oogmerk mijn radio aanzet te. hoorde ik net de stem van een der vakbondsleiders uit een deel van zijn toespraak het volgende: „BIJ dit ultimate eiste ik als antwoord: Al leen: Ja of neen! En als ze nu het lef hebben (gejuich van het gehoor) als ze nu het lef hebben (luider bijval) neen te zeggen dan gaat de beuk erin! (luid gebrul). Dit is een taal van omstreeks 1918. Sindsdien denkt men toch anders over het recht van een mens om Ja of neen te zeggen. De meeste mensen hebben de in druk gekregen dat de staking te maken had met de prijscompensatie en dat hierover tot een goed besluit is gekomen. Heeft de staking te kort geduurd en hebben de leiders nog niet genoeg van het tonen van hun macht? Heer Kok wordt het nu geen tijd een oog te hebben voor de mate riële en geestelijke schade, welke wordt veroorzaakt door voortduring van deze toestand? Alkmaar M. C. Sweers Loonconflict (47) Wat het NW doet Ujkt wel een twee ledig doel te hebben, namelijk om langs de weg van het strakke over leg roet de werkgeversverbanden de CNV-broer een dolkstoot ln de rug te geven. Om mede door de gelijktijdi ge verspreiding van de onware ver halen van het Jullie CNV-ers krij gen geen uitkering" en door allerlei kleinerende opmerkingen aan het adres van vele CNV-leden tot een minderwaardig „opruimen" van die bond te komen. Een minderwaardig gedoe en een grote broer tegenover een kleinere broer onwaardig en dat door een bond, die het woord „rechtvaardigheid" zo .hoog in het vaandel voert Arnhem A. Groen Loonconflict (48) Werkgevers en werknemers, sla de bijbel open en lees Jacobus 4 vers 5 en de staking Is opgelost Het loon Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTE RD AM/DORDRECHT Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tef 070-489445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 58. Zwolle Tel. 05200-17030 der nederigheid met de vreeze des Heeren, ls rijkdom, eer en leven. Spreuken 22 vers 4. Seheveningen P. Toet Loonconflict (49) „Arme" stakers waar moet dat allemaal heen. Beseffen de mensen die hier aan mee lopen, werkelijk wel wat ze doen? Wie verafschuwt dit lopen langs de straten niet? Ver foeilijk. Hebben die mensen geen hoofd met goed verstand gekregen om dat goed te gebruiken en voeten om goed de goede weg te lopen. En zelfs handen om hun schoenen vast te maken! En dit alles misbruiken, 'k Hoop dat ze bijtijds tot het goede inzicht komen. Assen J. Pieters Loonconflict (50) Iedereen met slechts weinig ver stand kan al zien waar het in Neder land naar toe gaat. Vakbonden die de economie naar de bliksem hel pen, gelijk als ln Engeland. Het ma terialistische egoïsme van de vak bonden plus een slappe socialis tische regering helpen onze welvaart snel om zeep. Particulier initiatief en ondernemingszin worden ver stikt (prins Philip). En dan, wanneer onze Inflatie zo'n 25 procent per jaar bedraagt, zullen de kiezers de ogen opengaan en vragen om een WD/CDA-regering om het puin te ruimen. Groningen Kees Bussemakers Zelfde lijn Arjos-voorzltter Borgman heeft het wel Juist gezien, op dezelfde lijn te zitten van de PvdA. Hierin komt duidelijk het verval van de AR- partij aan het licht, die op zich geen reden van bestaan meer heeft, om dat een waarachtig christelijk be ginsel ontbreekt. Dat de PvdA zou pogen een schild te zijn voor de zwakkeren, bewijst dat Borgman to taal blind is voor de werkelijkheid. Deze regering bevordert juist ln ho ge mate de verloedering en verpau pering van de massa, door haar optreden. De tolerante houding t.a.v. sex, pornografie en abortus evenzeer ais de gezagsondermijnen de steun aan actiegroepen zijn Juist de oorzaak, dat .het aantal zwakke ren onrustbarend toeneemt. Deze regering moet daarom 25 mei vallen, of ons volk komt in de totale vernie ling terecht Z oe termeer T. v. d. Tang Wereldgebedsdag Ai sinds Jaren ls niet alleen ln Neder land, maar over de gehele wereld „vrouwen"wereldgebedsdag veran derd ln „wereldgebedsdag." Het se cretariaat voor Nederland ls niet meer ln Hattem, maar in Groningen, Planetenlaan 113. Groningen J. G. Broertjes-Gijsbers Hoogmoed Ds Velema schrijft ln het Chr. Kerkblad voor het Noorden, dat hij misselijk wordt van het „ge-jij" en „ge-Jou" tegenwoordig en vertelt- dat hj zich beter thulsvoelt bij zijn oud-leraar die voor z'n melkboer zijn hoed afnam. Ik citeer: „Toen wij eens vroegen waarom hij dat deed. was zijn antwoord „die man ls niet minder mens dan Ik. al heb ik dan wat meer geleerd. Die man ls niet minder schepsel Gods dan ik." Zou ds Velema de vraag ook gesteld heb ben als het niet een melkboer, maar bv. de dokter betrof? Over discrimi natie gesproken! En dan het antwoord: „die man", „die man." Ik wordt misselijk van deze „nederige" hoogmoed Bloemend**! Mevr. Van der Ploeg-de Baad Kerk en boycot Wereldraad van Kerken boycot AM- RO-bank. Het ls goed dat de kerk recht en onrecht, waar ook ter we reld, signaleert. Wat ze echter niet hoeven te doen ls politieke toeren uithalen. Wat ze wél moeten doen ls op de knieën gaan en OOD vragen wat ze te doen hebben. Dan zullen ze horen: Oaat heen. en verkondig Mijn evangelie. Er ls ln de wereld alleen maar een geestelijke nood omdat ze de Weg, de Waarheid en het Leven nog steeds niet gevonden hebben. Doe daar wat aan. Dezegen van Ood zal dan zeker komen. Ermclo P. A. Kits synode. De mogelijkheid van twee synoden, gescheiden volgens de taal, is met nadruk van de hand gewezen. De nieuwe kerk zal tachtig Fransta lige gemeenten tellen (met 18.000 le den), 38 Nederlandstalige (10.000 le den) en twee Duitstalige (ln Eupen en Malmëdy. met 500 leden). Over de financiële werkwijze in lan delijk verband moet nog over een voorstel worden beslist. Dit legt de financiële verantwoordelijkheden in eerste instantie bij de plaatselijke gemeenten, terwijl de centrale (lan delijke) kas ter beschikking blijft voor gezamenlijke activiteiten, het uitbetalen van tractementen aan predikanten in algemene dienst, steunverlening aan minder draagkrachtige gemeenten en uitbe talingen in het kader van de emeri- taatsvoorzieningen. De contactcommissie roept in haar jaarverslag de plaatselijke kerken op. vooruit te lopen op de officiële eenwording en nu al gestalte te ge ven aan de eenheid door gezamenlij ke activiteiten en door samenwer king, waar die nog niet gerealiseerd is. Anderen Wanneer de eenwording van deze drie kerken een feite feit zal zijn. zal ruim de helft van de Belgische pro testanten in één kerk verenigd zijn. Naast de verenigde protestantse kerk zullen dan nog bestaan de bond van vrije evangelische gemeenten (BEZ) met 4965 zielen, de gemeenten Gods (pinkstergemeenten) met 2490 zielen, diverse andere plnkstergroe- pen (1900), de vergadering der broe ders (1535). de vergadering van gelo vigen (1370), het leger des heils (1350). de bond van evangelische baptistenkerken (1318) en diverse kleinere en buitenlandse groeperin gen (7300). -Ó „De gehandicapte ln ons mid- den" is de titel van een 28 pagina's tellende brochure van de generale financiële raad der hervormde kerk. Het bevat zes opstellen over „de kerkelijke gemeente en gehandicapten". Hier zijn de auteursnamen en de titels van hun bijdragen: J. F. van Leer, Het isolement van gehandicapten; P. A. I. Hart, Kunt u er iets aan doen datL. J. M. Th. Neesen, Revalidatiewerk en de kerke lijke gemeente; C. J. L. M. van Gendt, Vrijwillgge hulpverle ning in het verpleeghuis; J. C. van Dongen, De diaken en de geestelijk gehandicapte, en G. P. Zweistra, Zeg nou zelf, ge handicapte Het treffend geïllustreerde boekje kost drie gulden. Het hierbij afgebeelde vignet staat op het omslag. De genoemde diakonale raad geeft ook „Gaat de kerk te ver uit, een brochure van twee gulden, met daarin de door ds. J. Koole, dr. A. H. van den Heuvel en mr. G. A. Wagner gehouden toespraken op de diakonale vergadering van verleden Jaar, plus een sa menvatting van D. B. van der Waals. Het adres van de gene rale financiële raad ls: Malie singel 28, Utrecht. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Ds. J. Windig te Den Helder heeft de neder- duitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika ln een open brief aan dr. F. O'Brien Geldenhuys gevraagd, mee te werken aan de totstandkoming van een breed overleg tussen de verte genwoordigers van de verschil lende bevolkingsgroepen ln Zuid-Afrika. Dit overleg zou moeten dienen om gezamenlijk een plan te ontwerpen voor nieuwe maatschappelijke en politieke verhoudingen, waarbij met de verschillen in cultuur en ontwik keling rekening gehouden kan wor den en waarbij men in toenemende mate gezamenlijk verantwoordelijk heid gaat dragen voor geheel Zuid- Afrika, zonder de verstarring van het huidige apartheidssysteem. Dit sys teem ls theoretisch onhoudbaar, praktisch vastgelopen en menselijk onverdragelijk, schrijft ds. Windig, maar een onmiddellijke en ongekwa lificeerde invoering van „one man, one vote" biedt volgens hem geen oplossing. In de open brief, die afgedrukt is in het orgaan van de confessionele ver eniging, het Hervormd Weekblad, reageert ds. Windig op het boekje „Ras, volk en natie", dat de Zuidafri kaanse kerk onlangs aan alle predi kanten in Nederland heeft toege stuurd. Ds. Windig schrijft, dat het boekje een aantal correcte theolo gische en ethische standpunten weergeeft, waarmee de meeste chris tenen in de hele wereld het eens zullen zijn en hij waardeert het, dat de NGkerk ln dit boekje „afrekent met ln het verleden wel eens gehoor de onzin, gebaseerd op het verhaal van Noach en zijn nazaten." Wat hem echter verbaast, is, dat te mid den van alle woelingen ln Zuid- Afrika, deze bezinning in feite niets opgeleverd heeft en ln algemene waarheden is blijven steken. Ds. Windig, die toen hij nog diaken was, zich als synodelld intensief met Zuid-Afrika heeft beziggehouden, kan er begrip voor opbrengen, dat mensen graag ter kerke gaan, waar zij zich door de taal, de sfeer en de gewoonten het best thulsvoelen. Ver plichte gescheidenheid wijst hij ech ter af. Hij ziet het als een van de voornaamste taken van de NGkerk, de blanke bevolking voor te bereiden op de schok, dat gescheiden ontwik keling een doodlopende weg ls en dat haar nieuwe wegen zal moeten worden omgezien. Dr. F. O'Brien Geldenhuys Van een onzer redacteuren WYNBERG Twee documenten, die opgesteld zijn door de broe derschap van geestelijken van Lan- ga, Guguletu en C/anga zijn door de Zuidafrikaanse regering „onge wenst" verklaard. Men mag de docu menten wel in bezit hebben, maar ze niet verspreiden of citeren. Het be treft een stuk dat de geestelijken, die alle in de zwarte woonsteden rond om Kaapstad werkzaam zijn, ge schreven hebben naar aanleiding van de woelingen van het vorig Jaar. In het ene stuk roepen zij de blanke Zuidafrikanen op tot bezinning. In het andere wordt de oproerpolitie er van beschuldigd dat zij actief heeft meegedaan aan de onlusten rondom Kerstmis in de buurt van Kaapstad. veien neDDen ae bedoelde documen- i* i m i* ten reeds ontvangen. Volgens de Integratie KatnOlieKe Anglicaande bisschopsconferentie, i i i die In Wynberj, bijeenkwam, druk- SCllOlen ODgeSCnOrt ken de twee stukken niet meer uit dan de.angstige roep van de zwarten -«KAAPSTAD Na een twee uur om gerechtigheid, een roep, die niet ontkend of onderdrukt kan worden zonder over het hele land de wraak van de Almachtige af te roepen. De Anglicaanse bisschoppen hebben zich achter de beschuldigingen aan het adres van de oproerpolitie ge steld. De anglicaanse leiders spra- ken hun steun uit aan de katholieke bisschoppen die geprotesteerd heb ben tegen een maatregel waarbij aan politiepersoneel dat schuldig is aan het veroorzaken van geweld bij voor baat onschendbaarheid wordt ver leend. durend gesprek zijn de Zuidafri kaanse kardinaal Owen McCann en de regeringsvertegenwoordiger in de Kaapprovincie dr Lapa Munnik overeengekomen dat de kerk voorlo pig stopt met nadere stappen op weg naar integratie van de katholie ke scholen. Munnik heeft de katho lieke primaat om uitstel gevraagd hangende een beslissing in het kabi net over schoolintegratie. Volgens onofficiële zegslieden zijn tot dusver niet meer dan honderd zwarte en gekleurde kinderen op blanke scholen toegelaten. AMSTERDAM De gisteren door ons aangekondigde herdenkings dienst in de Oude Lutherse Kerk aan het Spui te Amsterdam is niet aanstaande zondagochtend, maar zondagmiddag om hall vier. door dr Peter Staples Ongetwijfeld hebben veel le zers hun ogen uitgewreven om nog eens goed te kijken toen ze in Trouw van 21 Januari jl. la zen: „Anglicaanse theologen erkennen pausschap". Onge twijfeld hebben zij zich ook af gevraagd wat dit wel te beteke nen had. Een enkeling stelde zelfs de vraag of de kerk van Engeland zich nu werkelijk al voor de paus had gebogen! Het antwoord ls kortweg; geen Ja en geen nee. Maar wat wil dat zeggen? Deze vraag moeten we nu gaan beantwoorden. Een opmerking vooral. De angli caans/rooms-katholieke internatio nale Commissie (ARCIC) had eerder al twee gemeenschappelijke verkla ringen gepubliceerd. Eén in 1971 over de eucharistie (het Windsor Sta tement) en een tweede ln 1973 over ambt en wijding (het Canterbury Statement). De gemeenschappelijke verklaring waarvan sprake was op 21 Januari is de derde en vermoedelijk ook de laatste. Zij handelt over ge zag ln de kerk (het Venice State ment). De cynici van de oecumene hebben al laten horen dat „Windsor" en „Canterbury" op een rots zijn gebouwd. Maar van „Venetië" weten we dat het langzaam ln de zee zakt! Hebben de cynici gelijk? Of zijn ze alleen maar realistisch? Wie heeft een goed zicht op deze zaak? Bedoeling De oplossing van dit raadsel komt dichterbij als we weten wat een ge meenschappelijke verklaring is. De drie gemeenschappelijke verklarin gen zijn opgesteld door een Interna tionale commissie. Die bestaat uit twintig anglicaanse en rooms- katholieke theologen, benoemd door Hl de paus en de aartsbisschop van Vert&linflT Canterbury, na hun zgn. „ge- 6 meenschappelijke verklaring" van maart 1966. Aartsbisschop Coggan van Canterbury Rome en de punten aan te geven waar er geen overeenstemming be staat. Nu dit alles door de commissie is gedaan zou men kunnen vragen of er voldoende overeenstemming is ge vonden op deze drie essentiële pun ten om te kunnen zeggen dat de bron van de conflicten uit het verleden ls weggenomen en te komen tot een vorm van eenheid. Hier moet men echter bedenken dat de vraag of er voldoende over eenstemming bereikt ls om tot een heid over te gaan, een vraag ls die niet valt onder de competentie en de taak van ARCIC. Deze vraag wordt beslist door de gezagsinstanties van beide kerken. Nu het laatste rapport is gepubliceerd, kan deze vraag be handeld worden door de kerk van Engeland en de kerk van Rome. Maar vóór belde kerken formeel be sluiten dat er voldoende over eenstemming bestaat, verandert er niets op formeel niveau; noch ln za ken van geloof, noch ln zaken van kerkelijke regelingen. Het Venice Statement ls het laatste rapport, volgens het plan dat ARCIC opstelde ln de Jaren 1988-1790. De bedoeling hiervan was om nauwkeu rig de mate van theologische over eenstemming na te gaan tussen de kerk van Engeland en de kerk van Verder bevat het Venice Statement niet alleen een nauwkeurige uiteen zetting van de moeilijkheden aan anglicaanse zijde (zie hieronder), maar ook een poging om de rooms- katholieke visie op het primaat (in dit verband; hoofd van de kerk, red.) nauwkeurig te omschrijven. Hier mee wil lk waarschuwen om niet een geïsoleerde korte paragraaf te cl- Paus Paulus teren, want dat zou een verkeerd zicht op het geheel kunnen geven. Sommige katholieken hebben daar om hun hoofd al iets te hoog geheven en protestanten staken nodeloos hun vuist omhoog. De tekst moet in zijn geheel gelezen worden. De verta ling verschijnt binnenkort ln Archief van Kerken. ZIJ Is te compact om in een kort artikel als dit te kunnen samenvatten. Kern van de zaak De kern. van de zaak komt hierop neer. De universele kerk heeft een universeel primaat nodig. Maar een primaat kan niet functioneren zonder concilie en synode, in zijn dienstbaarheid aan het volk Gods. Als zo'n primaat noodzakelijk ls - en de commissie meent van wel dan zou dat zeer geschikt gevonden kun nen worden in de Stoel van Rome. De tekst spreekt hierover wat ge noemd wordt „een eventuele een heid" (paragraaf 23). Eerst zullen dan echter de moeilijk heden van anglicaanse zijde bevre digend moeten zijn opgelost. Deze betreffen o.m. het pausschap bij goddelijk recht, zoals het in 1870 werd geformuleerd en de dogma's over Maria. Er zijn dus nog enkele serieuze problemen op te lossen. Maar over wat genoemd worden „de fundamentele beginselen van het primaat" ls men tot overeenstem ming gekomen. Er wordt gezegd dat deze een „stevig fundament" zijn van waaruit men de nog bestaande moeilijkheden kan aanpakken. Wat gaat er dus nu gebeuren? Alleen God weet dat. In ieder geval niet aanstonds Iets opzienbarends. Zoals gezegd, de mate van overeenstem ming moet nog verder worden beke ken. De algemene synode van de Kerk van Engeland heeft het laatste document inmiddels vrijgegeven voor bespreking op nationaal, dioce saan en plaatselijk niveau, in heel de anglicaanse gemeenschap. Dat zal minstens twee Jaar duren. En de psychologische barrières zijn nog aanzienlijk groot. Een Engelse rooms-kathollek zei onlangs dat het enige metafysische beginsel dat de Engelsen zich ooit echt eigen heb ben gemaakt een vijandige houding tegenover de paus was! Bovendien heeft de algemene syno de van de Kerk van Engeland de laatste jaren een grote verschuiving gekend. Er is een „evangelical revi val" (een evangelische opwekking). Een teken hiervan ls het feit dat er in Engeland nu twee „evangelical" aartsbisschoppen zijn. Ook het stre ven om de niet-eplscopale kerken in een komende éne kerk niet per se te verplichten tot het aanvaarden van het bisschopsambt krijgt nu meer steun. De katholieke vleugel in de Kerk van Engeland ls verdeeld ln progressieven en radicalen enerzijds en traditionalisten anderzijds. (Pre cies zoals ook de rooms-katholleken de laatste Jaren.) Minder gunstig Heeft „Venice" dan nog een toe komst? Dat ls de vraag waar we nu voor staan. Na Windsor en Canter bury heeft ARCIC op veel minder vaste grond gewerkt. Het onderwerp was veel moeilijker. Het opstellen van een rapport duurde veel langer. De huidige situatie is minder gunstig dan zo'n vijf Jaar geleden. Als deze voorstellen echter vlot zou den worden aangenomen, zou een herenigde kerk veel gauwer tot stand komen dan velen verwachten. Maar misschien ls er Iets echt fout gegaan met de fasering. Bestaat de wil echt om het laatste gat op tijd te dichten? Dat ls de uiteindelijke vraag, die hier echter niet be antwoord kan worden. We moeten afwachten. De rev. Dr. Peter Staples is ver bonden aan de theologische faculteit van de rijksuniversiteit te Utrecht. WARSCHAU In de Poolse kranten is gisteren een verklaring van de roomskatholieke bisschop pen verschenen, waarin zij „onbe kenden" er van beschuldigen dat zij een uitgave van preken van kardi naal Wyszinski hadden vervalst. Verschillende mensen ln Polen had den een boek ontvangen dat zoge naamd afkomstig was van de be roemde katholieke uitgeverij Santa Severa in Rome. In deze boeken waren preken van de kardinaal in verminkte of herschreven vorm op genomen. Volgens de bisschoppen staan er meningen ln deze vervalste uitgave, die de primaat eenvoudig weg nooit kan hebben uitgedrukt. „Wij betreuren dat er van zulke lage strijdmethoden tegen de heldere en zindelijke opvattingen van de kardi naal gebruik ls gemaakt", aldus de bisschoppen in hun verklaring. ROME De paus heeft ontslag verleend aan mgr. Alois Haene als bisschop van Gwelo ln Rhodesië en heeft een Afrikaanse priester in zijn plaats benoemd. MAtfUGUA De zeven bisschoppen van Nicaragua eisen van de president van het land, gene raal Somoza dat er een einde komt aan de golf van terreur en martelin gen door zijn nationale garde. BIJBELSTUDIE Zo af en toe bevinden zich onder de vele, vele „geschriften" die ln groten getale door de hal van onze flat zwerven ook pamfletten die ons met de neus op de geestelijke zaken drukken. Van tijd tot tijd worden we door een onduidelijke onderneming gevraagd ons naar een ko ninkrijkszaal te begeven teneinde daar de nodige instructies te ont vangen om aan oordelen te ontko men. Dan is het weer een uitbundige folder waarin op triomfantelijke toon wordt aangekondigd dat me neer zus en zo eens even zal bewijzen dat de bijbel toch gelijk heeft Deze week ligt al weer even op mijn schrijftafel een oranjekleurig stuk drukwerk waarin op bijbelstudie wordt aangedrongen. Men kan een gratis cursus bekomen door hierop in te tekenen bij Esda ln Huls ter Helde of de Stem der hoop in Brus sel. De informatie die verschaft wordt lijkt soms wat overdreven. Zo wordt gemeld dat in 1973 de Bijbel vertaald werd ln 912 talen. Dat zal wel anders bedoeld zijn tenzij men daar op de hoogte Is van een gigan tische prestatie die dan weer groter publiciteit verdient. Ik ben er achter gekomen dat deze folder afkomstig is van christenen die van mening zijn dat de kerken falen doordat ze nog steeds de zondag ln plaats van de sabbat vieren. Door hun argu- menten werd ik nimmer overtuigd, maar dat neemt niet weg dat ze er waarschijnlijk gewoon bij horen, 't Enige wat ik tegen 'dit soort bedrij vigheid heb, is dat 't altijd zo ver sluierd gebeurt. „De stem der hoop", „Esda", cursus „Gezondheid is Le vensgeluk", 't zijn allemaal van die vaagheden. Waarom niet met open vizier voor de dag gekomen? In die cursussen komt het toch aan 't licht dat deze specialiteit deze groep van kerken verwijderd houdt. Moeten mensen dan blijven zitten met de gedachte dat je bij christenen moet uitkijken. Ze spreken vaag en be doelen et wat anders mee? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Poeserooijen, Stellen dam, Wekerom, Haaften, en te Nieuwlekkerland: H. Roseboom kand. te Barneveld. Beroepbaar: H. Roseboom, Valkse- weg 184 te Barneveld; A. Egas, Me rellaan 9, Bilthoven; A. Terlouw, J. de Wittlaan 204', Arnhem. Afscheid op 27 febr. van Broek op Langedijk: dr. H. Geurs, wegens be roep naar de prot. gemeente te Oranjestad op Aruba. Intrede te 's-Gravenzande; K. Ooms te Arnhem; te Epe: J. Korpershoek te de Bilt; te Apeldoorn (pastoraat vrijz. modaliteit en bejaardenpasto raat): J. A. Labrie te Havelte. Emeritaat: Ph. F. Faber te Hoensbroek (blijft parttime bij stand ln het pastoraat verlenen). GEREF. KERKEN Beroepen te Drachten: N. H. Heiner te Alblasserdam. Afscheid van Leeuwarden-Huizum: Sj. Riemersma, die in dezelfde dienst bevestigd zal worden als le- gerpred. in lang verband. Intrede te Bergentheim: drs. H. Lin de, kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (VRUG.) Intrede te Urk: J. B. van Mechelen, voorheen pred. reformerende kerk aldaar. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Meeuwen: M. Mondria te Waardenburg. Ds. J. van der Wielen Op 66-jarige leeftijd ls overleden de vrij gemaaktr gereformeerde emeri tus-predikant J. van der Wielen te Soest. Hij was vanaf 1937 tot zijn emeritaat, dat hem per 1 september 1975 verleend werd, predikant ach tereenvolgens te Wierum, Warffum- Baflo, Loenen aan de Vecht, Nlgte- vecht, Weesp, Zoute 8pul-Axel. Ds. Van der Wielen was van 1948 tot 1950 legerpredlkant op Java. Nadien vervulde hij nog regelmatig de taak van legerpredikant als invaller. Ds. H. J. Nijenhuis Ds. H. J. Nijenhuis te Assen onder zoekt de mogelijkheden tot oprich ting van een nieuwe vrijgemaakte jongelingsbond. Tot voor kort was hij tweede voorzitter van de be staande jongelingsbond, maar hij legde zijn functie neer, toen deze bond in december besloot, voortaan ook „gemengde" verenigingen (waar jongens en meisjes samen studeren) toe te laten als lid. Door middel van een ingezonden stuk in het Neder lands Dagblad heeft ds. Nijenhuis verenigingen, die belangstelling hebben voor een zuivere „bond van gereformeerde jongensverenigin gen" gevraagd, zlcb bU hem te melden. Sally Motlana De Zuidafrikaanse politie heeft de vlce-voorzitter van de Zuidafrikaan se raad van kerken Sally Motlana gearresteerd. Mevrouw Motlana was reeds eerder gevangen. Haar echtgenoot, dr. Nthato Motlana, een leider van de vereniging van ouders ln Soweto. zei dat zijn echtgenote vast zit krachtens de wet tegen het terrorisme.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2