Frits en de nostalgie van de zestiger jaren l Hetdal der Craddocks f Kalmerend middel VPRO-documentaire over de Socialistische Jeugd ^rzrs" T O O O O 0 O O O O O O 0 O O WOENSDAG 23 FEBRUARI 1977 RADIO EN TELEVISIE TV-COMMENTAAR In lijn programma Artsenij stelt dokter Aart C. Glsolf vanavond de vraag waarom zoveel kalmerende middelen worden gebruikt. Of het i probleem diepgaand aan de orde zal komen weet ik niet. Er staan nog vier andere belangrijke zaken op het lijstje dat binnen veertig minuten moet worden afgewerkt De toegemeten tijd per onderwerp lijkt mij niet eens voldoende om te vertellen waar de haarden van onze onrust zich kunnen bevinden. Als wij de plek voor onszelf hebben gelokaliseerd, komen we waarschijnlijk niet toe aan een therapie Dit geeft te denken. Laten wij het beïnvloedend en vormend vermogen van het medium televisie met op een van de voornaamste punten onbenut? De ene na de andere cursus bereikt ons via de buis. We kunnen over ongeveer alles informatie krijgen, voor elke liefhebberij zijn programmamakers in de weer en we hebben nog nooit zoveel cultuur en amusement geslikt als in dit televisietijdperk. Alleen over onszelf worden we spaarzaam Ingelicht. Voor wat betreft hun geestelijk Interieur en hoe zij harmonieuzer in het leven zouden kunnen staan, zijn veel mensen een wandelend vat boordevol vragen en volstrekte onzekerheden U werpt mij misschien tegen dat de omroepen toch vaak films en tv-spelen uitzenden waaruit psychologisch heel wat te leren valt. Toegegeven, maar hebt u in uw omgeving weieens steekproeven gehouden naar hetgeen er van die geprojecteerde.menskunde" is blijven hangen? De merkwaardige ervaring ls. dat grote aantallen kijkers zich uitsluitend met het verhaal bezighouden Hun Interesse richt zich op „Wat gaat er nu gebeuren0" en „Hoe zal het aflopen1" We kijken meer uit de behoefte om te ontsnappen dus ergens aan te ontsnappen dan om er iets mee te doen voor onszelf. Dikwijls zakt de belangstelling 3 door Ton Hydra zodra het verhalende element ondergeschikt is gemaakt aan het leerzame. Of ik iets tegen ontspannende films heb? Natuurlijk niet Die moeten er ook zijn. Het gaat echter niet om „of. of", maar om „en. en". En naast het kijken naar derden in bewegende beelden zou de televisie ertoe bij kunnen dragen dat wij meer naar onszelf gaan kijken. Het te veel kijken naar anderen zou weieens een belangrijke ooizaak van het gebruik van kalmerende middelen kunnen zijn. Dan wordt gekeken op een manier die jaloezie en onvrede in de hand werkt. Menige reclamespot ïseen prikkel ii\ die richting maar ook veel films en shows kunnen daarvoor gevoelige mensen ontevreden maken met de eigen situatie. In de tegenovergestelde richting, die van het leren kijken naar jezelf, is de televisie m.l. veel te weinig bezig. Mogelijk hangt dit samen met de onzekerheden waarmee ook Frits van Egteren en lijn vriendin Tineke discussierend in een bekend Amsterdams café. AMSTERDAM De VPRO gaat vanavond gedurende bijna drie uur via Nederland 2 op zoek naar de Socialistische Jeugd uit de zestiger jaren. In een gespeelde documentaire met de naam „Een rode draad" bezoekt de negende jaars sociologiestudent en oud-SJ er, Frits van Egteren, enkele vroegere mede-activisten en praat met hen over hun SJ-tijd en hun tegenwoordige beslomme ringen. De Socialistische Jeugd was een links-radicale jeugdorganisatie, op gericht in mei 1960. die de oude voor oorlogse socialistische Idealen en symbolen weer boven water wilde halen en probeerde uit te groeien tot een massabeweging In de SJ lag de nadruk op de organisatie en niet op de ideologie. „Het doet er niet toe wat voor socialist Je bent. maar als we afspreken om pamfletten uit te delen in de haven om zes uur 's ochtends en Je komt niet dan ben je een waardeloze 8J-er". was een van de vaste gezegden in de jaren zestig Ter onderstreping van de discipline droegen de SJ-ers blauwe hemden, omdat het wel „indruk moest ma ken, wanneer een aantal in het blauw gestoken Jongens en meisjes bijeen waren". Agressiever De SJ benadrukte de traditie door onder meer pinksterkampen te hou den waar men strijdliederen zong bij het kampvuur. De „rode padvin ders" zagen hun organisatie maar niet groeien en stonden in 1965 zelfs bijna op het punt de SJ op te heffen. Maar de tijdgeest was gunstig gezind met een oorlog in Vietnam en met het ontstaan van de Provo beweging. De SJ wordt groter en agressiever. Het blauwe hemd gaat uit. De beweging keert zich af van de PvdA. volgt Provo in zijn acties en zoekt het in het ..revolutionair socia lisme". In de periode van 1966 tot 1969 zijn er in de hoofdstad weinig straatac ties waarbij de SJ, die Inmiddels uit zo'n 200 activisten bestaat, niet be trokken is. Echter de interne te genstellingen nemen steeds meer toe. Eind 1969 wordt een groep Trotskisten uit de organisatie gezet. Na die tijd gaat het snel bergaf waarts en ln 1972 heft de SJ in Amsterdam zich op. Doctoraal-scriptie De documentaire gaat over de der tigjarige Frits van Egteren, die ein delijk wel eens wil afstuderen en een doctoraal-scriptie gaat schrijven over de rol van de Socialistische Jeugd in Amsterdam. Om aan gege vens te komen ondervraagt hij ver schillende vroegere kameraden Pe ter Flik. een VPRO- programmamaker, is geïnteresseerd in het onderwerp en volgt Frits op zijn tocht. Zo duiken ze ln het fil marchief van de NOS. waar steeds maar weer blijkt dat Frlts terugver langt naar die mooie tijd van Viet- n am-demons tra ties en 1 mei-rellen op de Dam „Ik heb een lichte nostal gie naar het blauwe zwaailicht", ver trouwt Frlts de VPRO-reporter toe. Na eerst nog een bezoek gebracht te hebben aan een fotograaf en een oud-SJ-er. die opbellende ouders ge rust moest stellen, gaat het tweetal naar de moeder van Frits van Egte ren. „Ja Jongen ik vond het niet zo prettig als ik je weer van het politie bureau moest afhalen. Gelukkig sliep Je vader door", vertelt moeder Van Egteren. „Nou komt gelukkig toch alles nog goed". Na het opwarmen van de mooie her inneringen bij zijn eigen moeder neemt Frits Peter Flik mee naar het vroegere actie-café Lupa, waar Pro vo opgericht zou zijn. en naar een homofiel SJ-paar dat zich inmiddels comfortabel gesettled heeft in een boerderijtje aan de AmsteL Een vrouwelijk 8J-lid is het volgen de object dat voor de scriptie van Frits ondervraagd moet worden. De ze toont haar misnoegen over de ondergeschikte rol die de vrouw in de beweging speelde. „De SJ was mijn zwarte periode", zo vertelt ze „Als Jullie door waren gegaan, wa ren jullie een soort Baader- Meinhofgroepering geworden". Het Van Heutz-monument „waar je altijd wel een emmertje rooie verf tegen aan kon gooien" is de plaats van handeling die daarop volgt. Een biologieleraar legt uit. hoe hij daar indertijd een bommetje plaatste dat slechts de poot van de leeuw trof. Na deze scène gaat Frits naar het Sociologisch Instituut om te praten met een wetenschapsman, die „we tenschappelijk" laat blijken de SJ niet meer dan een „klein kie zelsteentje in het mozaiek van de jaren zestig" te vinden. Na nog een borrel met een kwartje toeslag voor Angola, gedronken te hebben spreekt Frits met een oud-SJ-er die zich in de Oosterse mystiek gestort heeft en met een „denker" onder de SJ-ers die de beweging verwijt stali nistische methoden te hebben ge bruikt Ruzie De documentaire verplaatst zich dan via het crematorium en een jongen op een woonboot naar een bekend Amsterdams café. waar Ti neke. zijn vriendin. Frits verwijt niet actief meer te zijn en zegt dat hij tot de elite gaat behoren waar hij altijd zo tegen gestreden heeft. Een ver helderende ruzie volgt en Frits wordt op zijn plaats gezet: Een trompetspelende negende jaars stu dent. die zich blijft beroemen op zijn „actieve" periode in die fantastische zestiger Jaren, toen de revolutie nog op straat lag. Met deze vaak boeien de documentaire schilderen de ma- Speciaal vandaag Na de IKON-serie voor kin deren over bijbelse grondwoor den vraagt Kenmerk aandacht voor de christenen in de PvdA (prof. dr H.N. Ridderbos geeft commentaar op uitspraken van Ien v.d. Heuvel, drs H. Franssen en minister Van Ke- menade) en de dood van aarts bisschop Luwum in Oeganda. Ned. 2 19.04 De aardigste man ter wereld is een Brits tv-spel met Celia Johnson als de weduwe die tot de ontdekking komt dat haar man haar ook vijf minnaressen heeft nagelaten. Ned. 1 I 20.55 Een Rode Draad is een bijna drie uur durende VPRO- documentaire over de Socialis tische Jeugd in de jaren zestig en wat er van deze mensen is geworden. Ned. 2 20.30 In Artsenij o.m.: hulpverle ning door leken, minder kalme rende middelen slikken en erva ringen na borstamputatie. Ned. 1 20.55 De vermaarde zangeres Ma ria Callas werkte mee aan Belli ni's opera La-Sonnambula, die door de NCRV wordt uitgezon den na Een uur natuur (14.02). Hilv. 4 14.55 Nathalie is de titel van een door Ger Verrips geschreven luisterspelserie, waarvan de VARA de eerste aflevering laat horen. Hilv. 2 16.03 In het slotgesprek van Wil lem G. van Maanen met Johan van der Woude komt het cri- tische en historische werk van de auteur aan de orde. Hilv. 2 21.20 Radio vandaag HILVERSUM I (291 m en FM-kanalen) TROS 7 00 Nieuws, 7.02 S) Rustig bi)ko men 7 30 Nieuws. 7,41 <S) Aetna ochtendeditie 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 6 45 (S) Kom er maar eens bij klassieke muziek en gesprek. 10.00 (S) Een oude hit in nieuwe snit. 10 30 Nieuws 10 33 <S> Toerja-Toernee, Str*ek-in ll4S(S)Ca- fr-chantant 12 26 Mededebngen voor land en tuinbouw 12 30 Nieuws 12 41 Aktua II 13 00 (S) Hoogtepunten uit musicals 13.30 (Si Sport na sport, voor jongens en meisjes 14 00 (S) Specialiteiten i la carte, muzikaal v. msprograrnma 13 00 (Sl Als dat zou kun nen. verzoekplaten programma (15 30 Nieuws.) 16 30 (S) Keerpunt OVER HEIDSVOORLICHTING 17 20 Tekst en uitleg, rubriek van het Ministerie van On derwijs en Wetenschappen. 17 30 Nieuws TROS 17 32 (Sl Aktua-magazine 1130 Nieuws 18 41 (Si De een ziet het nis en de ander zo 19 00 (S Muzieklnptiek. van zeven tot tien. met om 19 00 S( Jau-sir; 20 00 Eight o clock special. 21 00 (S) Knna en mol. 22 00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nieuws 22.40 Aktua III 23 00 (S) Coulissen, woensdaga- i vond magazine 23 53-24 00 Nieuws HILVERSUM II 14*2 m en FM kanalen! VARA 7 00 Nieuw». 7.11 Ochtendgymnas tiek 7 20 In dr Roode CirkeL nieuwspro gramma 00 Nieuws 9 35 Waterstanden 9 40 Schoolradio 1000 Radioweekblad, pro gramma voor de vrouw 11 00 Nieuws 11 03 t Johan van Minnen - Ombudsman II 13 Even „terug" draaien. Oude grammo foonplaten. 1100 Biervliet - Centraal: recht streekse gesprekken 13 00 Nieuws. 1311 Dingen van de dag 13 30 Een middagje Stoomradio, een programma vol goede jeugdherinneringen en informatie. 16 00 Nieuws 16 03 Nathalie, hoorspelserie (1). 16 45 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 (S) Metropoli- Orkest amusementsmuziek. RVU 17.35 Wetenschap in Beweging II 7 Insektenbcstrijding met insekten VARA 17.55 Mededelingen en SOS-benchten. 18 00 Nieuws 18 11 Dingen van de dag P P 18 20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond VARA 18 30 <S| Tussen start en finish sport en muziek. 19 30 (S) Brassband magazine 20 00 Nieuws 20 05 (S) VARA- Klasstrk Radio Filharmonisch Orkest, met viool 21 20 Johan van der Woude vertelt over zijn leven en werk (5). Gesprek. 22 00 (Sl VARA Klassiek Dineh Harris, sopraan en Rudolf Jansen, piano klassieke werken NOS 22 30 Gamma van Alpha en Beta Nieuws uit de wereld van wetenschap en technologie 23 00 <S> Met het oog op mor gen. met om 23.05 Actualiteitenoverzicht 23 20 Den Haag vandaag en 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan, yoga. 23 55-24 00 Nieuws HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen) KRO 7 02 (S) Drie op je boterham muziek en informatie 9 03 (S) Pop-o-drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek, verzoekverhalen 12 03 (S) Drie lussen de middag 14 03 (S) Popcontact 18 03 (Sl De hilmeesters NOS IH03 Dc vakaturebank 1810 Nos-maa 19 30 (Sl Langs de lijn. sport cn muziek 19 38 Paardrkocrsenl 23 02 (NOS-jazz 0 02 (S) Metro's Midnight Music I 02 (Si Take it easy 2 02 (Si Dai wordt weer nachtwerk 4 02 7 00 De achternacht HILVERSL M IV (FM-kanalen) NCRV 7 00 Nieuws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Laudamus: gewijde muziek. 7.30 (S) Preludium: klassieke muziek. 9 00 Nieuws. 9 02 Onder schooltijd. IO OO(S)OrkestpaleL 20.00 NOS: Oe aardigste man ter wereld, tv-film TV vandaag 20.55 :Artseni), medisch programma 21.35 uJoumaal NEOERLANO1 21.50: Oen Haag vandaag 1045 NOS/NOT ScNMJitetavoie 22.20 Panoramiek 15.00 SJ 1 22.50 Studio Spon 1530 TROS: D«e wonoartqha meren natuurserie 23.15 Journaal 1555 Ren je ro». spefprogramma voor schokeren 1525 Oe pons en de arme tongen, tv-sene NEOERLANO II 10.45 NOS: Staatsloteri 17.00 VPRO Popey. tefcenMm 16.55 Journaal 17.06 Laurel en Hardy ..Scram slapstick 19.04 IKON: Wie oren heeft, kinderserie 1615 TELEAC. Moderne elektronica, les 20 19.29 Kenmerk 16.45 NOS: .Bereboot 20 00 NOS:Joumaal 16.55 JOURNAAL 20.25 SOCUTERA Film van de Nederlandse 1904 Van gewest kX gewest en intern Multiple Sclerose Stichting agrarisch rveuws 20 30 VPRO: Een rode draad, documentaire Mr» 1950 PP. Uitrendmg ven de Rooms Katrtokeke Partn Nederland 23.20 NOS: Journaal Trouw/Kwartet 4 r ASTERIX EN CLEOPATRA programmamakers zijn behept. Zowel aan de ene ais aan de andere kant van de beeldbuis sjouwtpien met vragen rond. Vragen waarop de luister- en kijkcijfers oiivoldóende antwoord geven. Programmamakers zijn aardig op de hoogte van de smaak van het grote publiek, waar het gaat om bekende verschijnselen. Al verkopen de Mounties nog zulke flauwe en smakeloze grappen, bij de TROS weten ze best dat zij er zich geen buil aan kunnen vallen, want gekeken wordt er toch. Maar wat de zich daarvan afkerende kijkers verlangen, dat is minder bekend. In het huidige televisieaanbod is een zekere matheid te bespeuren. We zijn in de magere jaren en dat zal sterker worden gevoeld naarmate meer mensen uitgekeken raken op het versleten spul. Die reactie komt en het is de vraag of de omroepen dan bevredigende alternatieven hebben gevonden. Daarvoor zullen zij eerst beter moeten weten wat er in de mensen omgaat. PRRRT? hij ZCöT DAT ^.lAK'5 HEM OW ^TAALD HEE=T OM X 5TENEN IN oe IA TE GDOiEN EN DAT ER NOG GENCe^ STcNCN «M X STEENGROE - vE Iln en DAT KJ ZE BEST wu. Gaan mAlEN AL<5 u HEM «Cf MEEQ SLAAT Ai.5Tua.iERT en dat hu zweept su i5iS.05:=i>5 cN EEPAPiS QAT nu *OiET5 MET ME=P LAD* SMfDJE VERHOLEN door Hans Masselink kers, Erik de Lange en Pieter Ver- hoeff in hun zeer persoonlijke visie de SJ-ers af als nostalgieke dertigers die op hun „actieve" tijd terugkij ken als op een spannende tijd. waar in tenminste nog iets gebeurde. De historische betekenis van de So cialistische Jeugd komt in de docu mentaire niet uit de verf. Wel is de sfeer waarin activisten uit de jaren zestig zich bewogen goed getekend. Twijfel blijft echter of de oud-SJ-ers blij zullen zijn met dit document dat „over hun hoofden heen" gemaakt is en waarin ze behoorlijk te kijk wor den gezet. 127: Maar de inspecteur Alessandro Fiasco was nog lang niet klaar met zijn slachtoffer. „Als jij nou toch toevallig de echte Alfredo Pinanti was," teemde hij. „Als dat nou toch eens zo was, waar is dan Je kaartje en waar zijn je voetbalspullen?" „Mijn kaart heb ik verloren en mijn koffertje is gestolen kreunde de arme Alfredo Pinanti en hij huilde haast van woede. „Jonge, jonge, jo/ige, wat hangt het leven van be roepsvoetballers toch van toevallig- heldjes aan elkaar." sneerde Ales sandro Fiasco. „Dat verliest maar uitnodigingskaarten en dat laat maar koffertjes stelen of het niks is. Weet Je wat je nou doet. joh? Vertel jij die smoesjes maar eens op het bureau aan de hoofdcommissaris. Ik zal je vrij vervoer geven. Hahaha!" De inspecteur haalde nu een flui tje te voorschijn, ontlokte er een aantal zéér schrille en schelle tonen aan en toen dook er als het ware uit het niets een overvalauto op. Uit die auto dook een zéér potige agent op en deze had waarlijk niet veel aan sporingen nodig om tot actie over te gaan. Hij greep de arme Alfredo Pinanti beet en wierp hem zonder veel omhaal in de auto. „Kranig werk. agent." mompelde Alessandro Fiasco goedkeurend. „Dat had ik je niet kunnen verbeteren. Afijn, nou kan ik zelf ook nog naar de voetbal gaan. want de gezochte schavuit is gepakt" Ja die voetbalwed strijd daar was alles uiteindelijk om begonnen. Wat dat aangaat her inneren we ons natuurlijk nog wel. dat brigadier Piet. alias Alfredo Pi nanti. de twee schurkachtige Italia nen zag aankomen in gezelschap van Karei Kleuntjes. de semiprof tegen wil en dank. „Oef!" zuchtte Piet. „Die twee petmannetjes mo gen hier in géén geval binnen!" En handig nam de brigges de nodige maatregelen. Hij begaf zich snel naar de deur van de kleedkamer, waar dat vurige controleurtje nog steeds stond te controleren. „Zie je daar die twee malle schobbejakken aankomen?" fluisterde hij het ven tje in diens oor. „Laat ze niet naar binnen, want ze hebben met de hele voetballerij geen zier uit te staan. Het zijn alleen maar opdringerige autogrammenjagers!" FERD'NAND 12 15 (S) Pianowerken uit de Romantiek. 12.30 (S) Zangersportret. 13.00 (S) In de schaduw van de meesters 14.00 Nieuws. 14.02 (S) Een uur natuur 14.55 (SM7.00 La Sonnambula, opera van Vincenzo Beliim. 105 „Der was geen mens die me hoorde belle, sir. Bij mr Rudd was ik al effe weze kijke, maar daar konde ze me ook niet hore. De wind maak zoveul leve." Paul herinnerde zich opeens dat Ikey een paard zou laten beslaan bij de smid aan de Valleibaai. Het was nu al na twaalven. Wat had Ikey al die tijd gedaan? Lang hoefde hij zich dat niet af te vragen. Huiverend zei Ikey: „Der is wat geks an de knikker op De Vier Winde, sir. Codsall liep over et strand te zwalle- ke. en toen ging-ie de duine in. Ik gong achter em an en toen perbeer- de hij me koud te make met ze geweer." Paul zag dat Ikeys jas aan de achter kant schroeiplekken vertoonde en zwarte kruitvlekken. alsof de kogel er vlak langs was gejaagd. „Vertel op, Ikey, wat is er precies gebeurd?" „Ik was annet opstijge om na huis te rije, sir, toen zaggik em lope, dronke as een kanon en met ze geweer op ze rug. Ik hebbem in de gate gehouwe tottle et dorrep uit was." „Heel verstandig van je. En toen?" „Toen liep-em na et strand, sir. Et wier al donker en toen ging-ie et water een endje in, en daarna de duine door. Ik doch dattem mijn niet in de smieze had, sir, maar bij et eerste beste ope plekkie dattik over stak vloge de kogels me om me ore. Gelukkig wasseze niet raak." „Waarom heb je geen hulp gehaald in het dorp?" „Ik haddet wille doen, sir, maar ik wou em in de gate houwe. Ik nam de bene en toen vergat-ie me. Et was hardstikke donker, ennik liep-em mettet paard achterna tot ze huis, toen heb ik et beest annet hek ge- bonde en liep-et erref op. En toen. en toen. De Jongen kromp opeens in elkaar en barstte in tranen uit. Paul deed een bodempje whisky in zijn eigen glas en zei: „Hier, Ikey, drink op. En vertel me dan maar wat er op De Vier Winden aan de hand is." De jongen goot de drank achterin zijn keel en begon te hoesten. Toch kikkerde hij er van op. Hij kon ten minste daarna iets rustiger spreken. „Zien kon ik niks, et was pikkedon ker. En opeens was ter bove in et huis een gebonk en gekrijs dattet niet mooi meer was. Der vloog een raam ope en et sloeg kepot en toen sprong die jonge, Sydney, deruit. oppet dak. Ik hebbeen ladder ge- R. F. Delderfield „De Boekerij. Baarn" haald, sir, om em vanet dak af te hellepe. Em was zich rotgeschrokke, ik kon uit ze gepraat niks wijzer worre, hij zee datter iets heel erregs was gebeurd. Et mot Codsall op een of andere menier in ze kop geslage zijn, dattie knul zo de bene heb wille neme." „Waar is Sydney dan nu? Wat heb je met hem gedaan?" „Ik hebbem meegenome na de hooi zolder waar ik altijd slaap met Gap py. Ik heb Gappy wakkergepord en toen hebbeme em same drooggewre- ve en em in et bed van Gappy ge stopt; dat was nog warrem, ziet u. sir. Ik zee teuge Gappy om hete sjokola voor-em te make. Em liep in ze nachthemd, ziet u, sir. Maar Gap py zal goed voor em zorrege. Der mot allenig effe iemand na De Vier Winde gaan, sir." „Gooi een paar blokken op het vuur, Ikey." zei Paul, „en warm je een beetje. Mrs Craddock is bezig een kind te krijgen, maar ik zal dadelijk met je meegaan naar De Vier Win den. Misschien moeten we de politie erbij halen." Zou hij Handcock waarschuwen, dacht Paul. Maar Handcock kon niet paardrijden en bovendien moest er behalve de artsen en de vrouwen, toch een man in de buurt zijn van het grote huis. Hij liep snel de trap op naar boven en klopte zacht op de slaapkamer deur. Tegelijk met het vuurrode gezicht van dr O'Keefe kwam er een vlaag muffe lucht en de stank van ether om de hoek van de deur. „Hoe gaat het?" vroeg hij dringend. „Nee, dokter, ik heb het niet op mijn zenuwen, daarvoor kom ik niet. Erts alleen iets beroerds aan de hand op De Vier Winden. Codsall is gek ge worden. Hij heeft geprobeerd mijn staljongen neer te schieten. Ik moet er heen. Schiet het hier al wat op?" (wordt vervolgd Vul horizontaal in: 1. zuidvrucht, 2. oogvocht, 3. stout stukje, 4. bijna loodrecht, 5 ta- felfles, 6. strijdperk. 7. bende, 8. rij tuig. 9. grondslag. 10. gil, 11. schoei sel, 12. duivel, 13. tent. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes drie namen van vruchten. Oplossing van vorige puzzel Hor. 1. pa. 2. adder, 7. ka, 9. troetel, 12. kam, 13. gel, 15. ets, 17. al, 18. tenue, 20. ra, 21. ratel, 22. nevel, 23. er, 24. leger, 26. k.o. 27. lis, 28. iet, 29. sen, 33. mirabel, 37. pa, 38. nogat, 39. I pi. I Vert. 1. Po, 2. arm, 3. do, 4. deren, 5. e t. 6. rek, 8. as, 10 salaris, 11. stre kel, 12. Karei, 13. gelei, 14. lunet, 16. salon, 18. tel, 19. eer, 25. gelag. 30. kin, 31. pet, 32. A.P. 34. R.O. 35. ba, 36. li. 2 3 4 6 7 8 10 11 12 13

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4