Doopsgezind pleidooi
voor radicaleopenheid
Europa
gespreks
thema
Europese
kerken
Homofiel mag geen
priester worden
Staking stagneert
bijbelverspreiding
Aantal diakonale collecten neemt af
Bloeiend leven
voor Roemeense
baptisten
Er is veel
vraag naar
meditatie
„Gijsen
heeft
mensen wat
te zeggen"
Kerkleiders in
ziekenhuis
eerst geloven
dan zien
ONDERZOEK IN FRIESLAND
VANDAAG
Voorbijgangers
WOENSDAG 23 FEBRUARI 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer redacteuren
GENEVE Begin volgende maand
organiseert de Conferentie van Eu
ropese Kerken (KEK) een consulta
tie over wat de Europese kerken te
doen staat, nu ln Europa na de con
ferentie van Helsinki de doot lang
zaam doorzet. Het beraad heeft
plaats ln het Oostenrijkse Gallneu-
klrchen van 7 tot 11 maart
Het beraad ls een gevolg van een
besluit van de zevende assemblee
van de KEK. die in 1974 in Engel
berg ls gehouden. In Engelberg stel
de men vast dat de kerken ln Euro
pa nodig moesten denken over hun
bijdrage aan het vinden van een
nieuwe rol voor Europa tegenover
de Derde Wereld. Dit ls een van de
drie thema's die in Oallneukirchen
aan de orde komen.
Er zal ook gepraat worden over de
samenwerking binnen Europa, zoals
die op grond van de slotacte van de
conferentie van Helsinki verder uit
gebouwd kan worden. Een volgend
aspect van het komend beraad in
Gallneukirchen is de verhouding
tussen arm en rijk binnen Europa,
want Europa heeft in het zuiden zijn
eigen ontwikkelingslanden.
In 1977 kun Je niet meer praten over
ontwikkelingslanden zonder deze
landen er actief bij te betrekken. De
KEK heeft daarom als een van de
belangrijkste gesprekspartners de
Kameroense theoloog Aaron Tholen
uitgenodigd. Hij is uitvoerend secre
taris van de commissie voor ontwik
kelingswerk van de protestantse fe
deratie in zijn land.
De Hongaarse professor M. Simai
van het instituut voor wereldecono-
mische studies in Boedapest
spreekt in Gallneukirchen over de
bewapeningswedloop en het streven
naar ontwapening en de Westduit
ser E. Jochem uit Karlsruhe heeft
het over economische gerechtig
heid. de behoefte aan energie en het
verantwoord gebruik van kerne
nergie.
De consultatie zal. naar verwach
ting, een verband leggen tussen de
enorme militaire uitgaven van de
grote blokken en de behoefte aan
hulp in de Derde Wereld De Vere
nigde Staten en de Sowjet-Unie sa
men geven per jaar meer uit aan
bewapening dan het nationaal pro-
dukt van het hele Afrikaanse conti
nent. Van de buitenlandse hulp die
de VS verstrekken is vier vijfde van
militaire aard. Van de Russische
hulp is de helft militair.
De consultatie in Gallneukirchen
moet zich buigen over vragen zoals:
welke bijdrage de kerken kunnen
geven aan de strijd tegen deze ver
spilling van energie en grondstoffen.
De mogelijkheden voor kerken in
Europa, deel te nemen aan het de
bat over bewapening, economische
gerechtigheid, grondstoffen- en en-
ergiepolitiek zijn beperkt. In West-
Europa is de vrijheid van de kerken
ruim genoeg, maar Je hoeft maar te
kijken naar wat de christen
democratische partijen doen met de
stemmen die uit de kerken komen,
om tot de slotsom te komen dat de
kerken hier een rol in de bijwagen
vervullen.
De kerken in Oost-Europa, met
name in de Sowjet-Unie. hoeven ook
niet bang te wezen, dat hun woorden
per omgaande door meneer
Brezjnjew ln daden worden omge
zet. De tijd is voorbij dat de kerken
ln Oost- en West-Europa de lakens
konden uitdelen. Deze onmachtige
positie schept echter een nieuwe
band. Nu de slotakte van Helsinki
aan de kerken in Oost-Europa wat
meer formele bewegingsvrijheid zou
kunnen schenken hoeft een gesprek
over en weer niet bij voorbaat als
mislukt te worden gezien.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Toekomst heeft de doopsgezinde broederschap alleen, als haar gemeenten open
gemeente worden, gekenmerkt door vrije organisatie, vrije belijdenis, vrije doop en vrije
doopformule. Aldus ds L. D. G. Knipscheer ln het Doopsgezind Jaarboekje 1977.
De vraag of de doopsgezinde broe
derschap in Nederland nog toekomst
heeft, houdt velen al lang bezig. Eve
nals andere kleine geloofsge-
Van een onzer redacteuren
BOEKAREST Van aMe baptisten-
kerken ln Europa is die in Roemenië
nog steeds de snelst groeiende. Dit
blijkt uit de officiële telling, die de
Roemeense baptisten hebben uitge
voerd voor hun congres dat begin
deze maand in Boekarest werd ge
houden.
Sinds 1972 werden elk jaar ongeveer
tweeduizend nieuwe kerkleden ge
doopt. De unie van Roemeense bap
tistengemeentes telt 622 kerken en
een officieel lidmaatschap van
160.000. Vorig Jaar hield elke ge
meente minstens drie doopdiensten.
Lange tijd trachtte de staat de toe
vloed van nieuwe leden te beperken,
officieel uit hoofde van haar verzet
tegen proselytisme. 8inds een ge
sprek dat de Roemeense baptisten-
leiders met de staat hebben gevoerd,
is deze beperking weggenomen. De
baptisten kregen ook toestemming
een congres te houden, dat na ver
schillende keren te zijn uitgesteld
deze maand werd gehouden. Het
uitstel heeft gemor veroorzaakt on
der de Roemeense baptisten, die het
tijd vonden dat de oude leiding ver
vangen zou worden. Een mogelijke
breuk in de kerk is minder dreigend
geworden doordat enkele leidende
baptisten hun plaats hebben alge-
staan aan nieuwkomers.
Er is tegenwoordig veel vraag
naar meditatie, maar dan bete
kent „meditatie" meestal niet
een stichtelijke overdenking
van een dominee of priester,
maar gaan de gedachten eerder
in.de richting van uit het oosten
ge mporteerde transcendente
meditatie. Bij „De Horstink"
(Kon. Wilhelminalaan 17.
Amersfoort) is nu in de reeks
gespreksboekjes uitgekomen:
„Mediteren dichtbij het gewone
leven", waaruit kan blijken dat
mediteren inderdaad niet ty
pisch christelijk hoeft te sijn,
maar ook niet persé een im
portartikel is. De diverse hoofd
stukjes bieden suggesties voor
gesprekken.
„Waar gaan we heen?" is blijk
baar geen vraag die alleen in
verontruste protestantse krin
gen klinkt, het is tenminste ook
de titel van het geschrift met
gesprekstoffen voor jongeren,
dat „De Horstink" (r.k. pen
dant van Kerk en Wereld te
Driebergen) voor 3,30 aan de
man brengt en waaruit bijgaand
plaatje is overgenomen.
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 059
Wibautstraat 131
Ttl. 020-913456
Telex 13006
■OTTERDAM/DORDRECHT.
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115568
OEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
meenschappen, zoals de lutheranen,
de remonstranten. de oud-
katholieken en de Nederlandse pro
testantenbond zien de doopsgezin
den het ledental van hun gemeenten
haast overal dalen. Het aantal dope
lingen neemt steeds meer af. In 1976
werd in het hele land 111 maal de
doop bediend (in 1975 nog 128). In tal
van plaatsen is het doopvont al vele
Jaren niet meer gebruikt. De ge
meenten vergrijzen. Het kost steeds
meer moeite de eindjes aan elkaar te
knopen.
Daar komt nog bij, dat door de vele
oecumenische contacten de verschil
len met andere kerken vaak niet
meer als belangrijk worden ervaren.
Waarom bestaan de (soms heel klein
geworden) doopsgezinde gemeenten
dan nog? Volgens ds Knipscheer
hebben zij nog wel degelijk een be
langrijke taak.
door werd de doopsgezinde gemeen
te toch weer een nieuwe kerk (of:
sekte).
Ds Knipscheer (73 Jaar en emeritus
te Epe) bepleit daarom wat hij
noemt een ..nadere reformatie". Het
nieuwtestamentisch eenvoudig
christendom was een beweging,
waarvoor vrijheid, geen dwang ken
merkend was. Daarom moet er zijns
inziens herstel komen van „de open
gemeente, zoals die er was ln den
beginne", zonder „kerkregering",
zonder „sacramenten" (doop en
avondmaal zijn symbolen; zinvolle
tekenen van het verlangen naar
reinheid en levensvolheid, van ver
bondenheid met elkaar en met hem
die ons voorging op de weg naar het
ware leven, aldus ds Knipscheer).
Proefpolder
Niet protestants
De doopsgezinden behoren tot „die
brede stroom van nlet-leerstellig-
gebonden christendom", die er ln
alle eeuwen van onze jaartelling ge
weest ls. ZIJ zijn dus geen uitvloeisel
van de Reformatie. Zij zijn niet pro
testants en niet rooms, meer echt-
„katholiek", algemeen, evangelisch-
katholiek, en ds Knipscheer trekt de
lijn terug tot b.v. Johannes Hus en
de Boheemse broeders en Petrus
Waldus en de waldenzen.
De stichters van de doopsgezinde
beweging ln de zestiende eeuw, Men-
no Simons en de zijnen, grepen terug
naar de praktijk van de eerste chris
tengemeente, maar volgens ds
Knipscheer niet radicaal genoeg. Zij
hielden nog te veel uit de middel
eeuwse gedachtenwereld vast. Daar-
Het gevolg hiervan zal volgens hem
geen vervaging zijn, maar dat de
doopsgezinde broederschap Juist
een duidelijker gezicht krijgt en
aantrekkelijker wordt voor velen,
die nu niet goed weten, wat zij aan
haar hebben. Zo zal de doopsgezin
de broederschap kunnen fungeren
als een proefpolder, waaraan andere
geloofsgemeenschappen zullen kun
nen zien, „hoe men christen kan zijn
ln deze twintigste eeuw; hoe men
gestalte kan geven aan een
boodschap van tweeduizend jaar ge
leden, die Inspirerend werkt, die
vrijheid, gelijkheid en broederschap
predikt en toont."
Ds Knipscheer: „Zullen wij een toe
komst hebben, dan zal het zijn,
doordat wij onze deuren open stel
len voor allen, die als christenen
willen leven; onze deuren, onze har
ten, onze ledenboeken ook zonder
eisen te stellen op het gebied van
klassieke of moderne dogma's, sa
cramenten en leefregels."
Blijkens het jaarboekje waren er per
25 september 1976 140 doopsgezinde
gemeenten (het jaar daarvoor 142)
met 25.589 leden (26.010). De meeste
gemeenten zijn in-het noorden te
vinden, in Friesland, Noord-Holland
en Groningen. Het jaarboekje is
voor negen gulden plus portokosten
te krijgen bij het bureau van de
Algemene Doopsgezinde Sociëteit,
Singel 454 te Amsterdam.
Achtergevel van de vermaning
(benaming van een doopsgezind
kerkgebouw) te Hindeloopen in ka
rakteristieke oud-Hindelooperstijl.
Drie eeuwen geleden werd hier de
grootste doopsgezinde kerk van
Friesland gebouwd. Nu telt deze ge
meente nog 24 leden.
Van een onzer verslaggevers
NEERBEEK - „Als bisschop
Gijsen komt preken, zijn de
kerken vrijwel altijd tot de
laatste plaats bezet. De be
langstelling neemt eerder toe
dan af. Deze bisschop is ie
mand. die iets te zeggen heeft.
Iets waaraan de mensen be
hoefte hebben."
Dit zegt de „Gebedsactie Lim
burg" in een verklaring, naar
aanleiding van het eerste lus
trum van mgr. Gijsen als
bisschop van Roermond.
Volgens de Gebedsactie staat
„de grote meerderheid van de
gewone leken" achter bisschop
Gijsen. In het bisschoppelijk
paleis ln Roermond is leder
welkom. De bisschop besteedt
ook veel tijd aan huisbezoek
bij priesters ln het bisdom.
Gebedsactie Limburg looft
ook Gljsens „degelijke aan
pak" van het door hem in het
leven geroepen bisdomblad en
de moed en het vertrouwen,
waarmee hij -in Rolduc weer
een echte priester-school
stichtte. „Wat niemand redelij
kerwijs kon verwachten, ge
beurde. Er meldden zich kan
didaten voor de priesteroplei
ding en hun aantal stijgt. Er
werd evenmin vergeefs beroep
gedaan op leken, die heel
graag wat willen afschuiven
om die priesteropleiding mee
te helpen bekostigen. Als ooit
de gewone leken bewezen heb
ben met hart en ziel achter het
beleid van hun bisschop te
staan, dan zeker ln Rolduc,"
aldus de Gebedsactie
Limburg.
WASHINGTON - De 36-jarige Je
zuïet Thomas Sweetln heeft van de
leiders van zijn orde gehoord dat hij
niet priester mag worden omdat hij
homofiel ls. Volgens het kerkelijk
recht kan een homoseksueel het
priesterschap niet op deze grond ge
weigerd worden.
JOHANNESBURG De Zuid-
afrikaanse politie heeft opnieuw ds
Sam Abrahams uit Port Elisabeth
gevangen genomen Abrahams
speelt een leidende rol ln de broe
derkring van zwarte gereformeerde
predikanten.
LONDEN Het stadsbestuur van
Londen zal het voorbeeld van een
aantal Britse kerken volgen en zal de
Midland Bank verzoeken geen le
ningen meer aan Zuid-Afrika te ver
strekken. De stad bezit tweehon
derdduizend aandelen Midland
Bank. Aan de actie tegen de bank
doen de volgende kerken mee: de
methodisten, de verenigde reformed
church en de rooms-katholleken. De
anglicanen zijn nog niet helemaal
zeker.
AMSTERDAM De Amsterdam
se stucentenecdesia geeft maande
lijks een Envelop uit met de teksten
van de gehouden preken, liturgische
teksten en een nieuwsbrief. De Po
pulier. Nieuwe Herengracht 93, teL
020-254438
DJAKARTA - Indonesië telt 3.7
miljoen katholieken. Het is drie per
cent van de bevolking. De kerk heeft
32 bisschoppen, 1638 priesters, bijna
4000 vrouwelijke en duizend manne
lijke religieuzen.
MEKKA Vorig jaar hebben
719 000 moslims een bedevaart naar
Mekka gemaakt. Dat ls een daling
van twintig percent vergeleken bij
1975. De meeste bedevaartgangers
kwamen uit Nigeria. Soedan en Alge
rije.
RADFORD De 106 Jaar oude
baptisten-evangelist James Feil
Aker uit Radford. VS heeft rijn agen
da tot 1980 vol met evangelisatie-
toespraken. Volgend Jaar gaat hij
naar Japan voor een „kruistocht".
Tegen een vriend heeft hij gezegd
dat hij verwacht niet te zullen ster
ven voor de wederkomst van Chris
tus. „Tot zolang hoop Ik aanwezig te
zijn ln het oogstveld". iel hij.
Stockholm Aartsbisschop Olof
Sundby van de lutherse kerk van
Zweden heeft gepleit voor vermin
dering van het nationale defensie
budget met één percent terwille van
een verhoogde hulp aan ontwikke
lingslanden. Defensie eist ln Zweden
drie percent van het staatsbudget
op.
Rome Een enquête zegt dat 46
procent van de Italianen vindt dat
de dissidente aartsbisschop Le-
febvre ongelijk heeft in zijn verzet
tegen het concilie. 17 Percent van de
ondervraagden was het met de
aartsbisschop eens en 22 percent zei
dat hij gelijk noch ongelijk had.
Rome Van de Italianen vindt
zeventig percent dat men tegelijker
tijd goed socialist en goed katholiek
kan zijn. Twintig percent deelt deze
mening niet.
Vaticaanstad De veertien man
tellende brandweer van het Vatl-
caan heeft vorig jaar tweemaal moe
ten uitrukken voor een brandje in de
St. Pieter en ln de Clementinezaal.
Het meeste werk hebben zij met het
verlossen van prelaten uit vastgelo
pen liften, het verwijderen van fout
geparkeerde auto's en het zorgen
voor licht bij nachtelijke processies.
JOHANNESBURG. - Twee Zuid-
afrikaanse kerkleiders zijn opgeno
men in het ziekenhuis. Dr C. F. Beij-
ers Naudé is verleden week geope
reerd. Zijn toestand is bevredigend.
De ander is de moderator van de
Nederduitse gereformeerde kerk, dr
Koot Vorster, broer van de Zuldafrl-
kaanse premier. Hij ligt in Kaapstad
in een ziekenhuis en gaat volgens de
berichten eveneens vooruit.
(ADVERTENTIE)
GEDACHTEN OVER HET
MEEGAAN MET MENSEN IN
HUN LAATSTE LEVENS
FASE
Samenst.: A.S. Ekelmans-v. Klaveren
Zr M A. Karsemeyer, Dr J .R.Poelman
Ds JacJ. Rebel, Dr AJ.H.Thiadens.
Bij de presentatie zei Prof.Dr C. van
der Meer o.m.: Een bijzonder mense
lijk document. Een verslag dat velen
zal aangrijpen.
Paperback - f. 13,50. Bij uw boek
handelaar of rechtstreeks bij de uit
gever Wytse Benedictus, Antwoord
nummer 1000 Hilversum. Bestelling
in open enveloppe. Géén postzegel
nodig.
AMSTERDAM De stakin
gen van de afgelopen dagen
dreigen de bijbelverspreiding
in Roeanda en Indonesië te
verstoren. Beide landen had
den een beroep gedaan op het
Nederlands bijbelgenootschap
om te helpen.
Het NBC was niet in staat belde
genootschappen uit de normale in
komsten te steunen, maar beloofde
een speciaal beroep op het Neder
landse volk te doen. Dit zou gebeu
ren via het kwartaalblad ,Met de
bijbel de wereld in'. Daarin werd
gevraagd om extra giften te storten
op giro 16020 van het NBG te Haar
lem. Op het moment dat dit tijd
schrift ter perse zou gaan brak de
staking uit.
„Dit geld is op zeer korte termijn
nodig", aldus de heer R. van Holst
Pellekaan van het NBG, „omdat bei
de genootschappen pas drukorders
kunnen verstrekken als er zekerheid
is dat ze ook betaald kunnen wor
den. Er is grote behoefte aan deze
bijbeluitgaven."
De kerken van Roeanda, waaronder
de presbyteriaanse kerk waarmee de
gereformeerde zending samenwerkt,
vroegen om 10.000 bijbels in hun
taal. De kosten bedragen 83.000,--.
Het bijbelgenootschap van Roeanda
is pas één jaar oud en beschikt nog
niet over eigen fondsen voor dit doel.
Het bijbelgenootschap van Indo
nesië vroeg om 17.400,-- om 7.500
nieuwe testamenten te kunnen uit
geven in het Chinees en Indonesisch
naast elkaar voor de Chinese bevol
king van dat land. Ze zijn in het
bijzonder bedoeld voor Chinezen die
het Indonesisch nog niet goed mach
tig zijn.
Het Indonesisch bijbelgenootschap
kan de te maken drukkosten ln ver
band met andere verplichtingen niet
financieren. Het Nederlands bijbel
genootschap was van plan met zijn
kwartaalblad een brief te versturen
om deze verzoeken om hulp aan de
lezers te kunnen doorgeven. Omdat
het blad niet op tijd kan verschijnen
en er grote haast is, werd besloten de
brief afzonderlijk te vereenden. Dit
bracht hoge porto- en extra drukkos
ten met zich mee. Volgens de heer
Van Holst Pellekaan kost de staking
het Nederlands bijbelgenootschap
nu reeds vijftigduizend gulden, geld
dat anders direct voor de bijbelver
spreiding gebruikt had kunnen
worden.
Het zou te betreuren zijn, zo voegde
Van Holst Pellekaan eraan toe, dat
door deze omstandigheden de we
reldbij belvooreiening in moeilijkhe
den zou komen.
Van een onzer verslaggevers
BEESTERZWAAG Bij de
invoering van het gebruik dat
er in de gereformeerde
kerkdiensten niet meer dan
één collecte zou worden gehou
den, werd bepaald, dat er ten
minste zeventien keer per Jaar
gecollecteerd diende te worden
voor het diakonaat. In de prak
tijk is dat veelal niet haalbaar
gebleken.
Uit een enquête, die ln Friesland
gehouden ls. blijkt dat slechts een op
de vijf kerken aan deze norm vol
doet. Van de 150 plaatselijke gerefor
meerde kerken zijn er 118, die niet
aan zeventien diakonale collecten
per jaar komen. Er zijn zelfs zestien,
waar minder dan twaalf maal (eens
per maand) gecollecteerd wordt voor
het dUkeaaat.
Landelijk vergelijkingsmateriaal
ontbreekt. Het onderzoek kon in
Friesland verricht worden, omdat
deze provincke de enige is. waar de
gereformeerde kerken een provincia
le diakonale adviseur hebben, in de
persoon van de heer A. G. Delleman.
De indruk bestaat echter, dat het
beeld in de andere provincies niet
veel zal verschillen van Friesland.
Avondmaal
Het is ook lang geen regel, dat de
avondmaalscollecte bestemd ls voor
de diakonie. Naarmate de kerken
kleiner worden, wordt het aandeel,
dat uit de avondsmaalscollecten be
stemd wordt voor de instandhou
ding van het kerkewerk groter. In
het algemeen kan gezegd worden,
dat kerken met minder dan zeven
honderd zielen de opbrengst van de
avondmaalscollecte meestal niet
voor de diakonie bestemmen. In dit
verband stelt de heer Delleman de
vraag. *f men in wasen nag van een
volledig functionerende kerk kan
spreken, indien de avondmaalscol-
lecten aan het diakonaat zijn ont
trokken. De gemiddelde bijdrage
voor het werelddiakonaat lag in
Friesland in 1975 op 7,20 per ziel.
Dat was evenals in 1974 onge
veer drie gulden lager dan het lande
lijk gemiddelde. Ook hier zal weer
een van de redenen zijn, dat Fries
land relatief vele kleine kerken
heeft, die moeite hebben om hun
plaatselijke kerkewerk financieel ln
stand te houden.
Te veel
Daarnaast valt ook hier en daar te
constateren, dat vanuit Friesland
naast het gereformeerde werelddia
konaat ook bijdragen gaan naar
plaatselijke of particuliere projec
ten, zoals het Urker project (een
weeshuis ln Ethiopië), Vervolgd
Christendom, het comité uit Garijp
(schooltje» in Zuid-Afrika) en
anéar*.
BIJBELS VOOR
Zl'ID-AM ERIKA?
Het is een jammerlijke zaak om zelfs
bij zoiets als een bijbelactie een aan
tal vragen te moeten stellen. Het
bericht stond in de krant van vrij
dag en vermeldde dat de Stichting
De Rechte Straat een actie begon
nen was om 187.000 gulden bijeen te
brengen voor de verspreiding van
honderdduizend nieuwe testamen
ten op scholen in Brazilië. Het be
richt begint al meteen met een sto-
rende onjuistheid. Het gaat hier na
melijk niet om bijbels maar om
nieuwe testamenten. Veel mensen
noemen dat kneuterig „hun bijbel
tje", maar dat neemt niet weg dat
hier al meteen een discriminatie ge
pleegd wordt, waarvan we dachten j
na Karl Barth bevrijd te zijn. Maar
ja, het gaat om Zuid-Amerika en
daar zitten nog al wat neo-nazi's die
niets van joden en dus ook niets van j
het oude testament moeten hebben.
Ds Hegger veronderstelt dat moet
het mooie van deze actie zijn dat
alle protestantse christenen van Ne
derland hieraan mee zullen doen. Ik 1
waag dit te betwijfelen. In bepaalde
landen van Zuid-Amerika en in de
Braziliaanse staten Brasilia en Rio
de Janeiro wordt het nieuwe testa
ment verplicht gesteld als handboek
op de lagere scholen. En laat ik nu
altijd geleerd hebben dat de bijbel,
en dus ook het nieuwe testament,,
geen handboek is. Daar zit natuur
lijk meer aan vast. Ik denk dat de
kerk ten allen tijde op haar hoede
moet zijn als regeringen het nieuwe
testament als schoolboek verplicht
gaan stellen. En met name als dat
regeringen zijn van dictatoriale
aard. Met die hulp kan de kerk zich
meer compromitteren. Men leze de
geschiedenis van de zonen van Sce-
va in Handelingen 19. Een officiële
verklaring van „het ministerie"
wordt gevolgd door een inleiding
waarin naar bepaalde bijbelgedeel
ten verwezen wordt. In de gauwig
heid las ik het al. Daar zullen de
Zuidamerikaanse folteraars niet
van wakker liggen. Het beste zal zijn
je geld in je zak te houden en even te
informeren bij het Nederlands Bij
belgenootschap. Ze zullen daar inv
die landen maar op 't idee komen
om iemand met de bijbel die jijr,
betaald hebt een ander op z'n hoofd j
te slaan! Betrouwbare mensen ken
nen andere, betrouwbare wegen. I
Beroepingswerk
NED.HERV. KERK
Beroepen te Den Haag: G. A. Cnos
sen te Nijverdal; te De Krim: G. A.
Schoonheim te Rijperkerk; te Vee-
nendaal: G. v.d. End te Pa-
pendrecht.
Aangenomen naar Bodegraven: J.
Richter te Sleeuwijk.
Bedankt voor Heemse: R. Heu-
sinkveld te Maassluis.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Ommen: P. J. Ribbe-
rink te Grijpskerk; te Delft: L. R.
Krol te Vlaardingen.
PINKSTERGEM.
Aangenomen de benoeming tot le-
gerpredikant In lang verband: D.
Voordewind te Amsterdam.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Amsterdam-1
Centrum (voor werk onder Surina-i
mers, onder verantwoordelijkheid)
van de classis Amsterdam): H. G.
Boswijk te Bunnik.
Er zijn ln Friesland ln totaal 870
gereformeerde diakenen. Er zijn ker
ken met een diaken op veertig zielen.
Het andere uiterste ls een op 240
zielen. Op zichzelf genomen zeggen
deze getallen heel weinig. Er zijn
diverse factoren, die een rol spelen
bij het bepalen van het aantal diake
nen. De heer Delleman constateerde
echter wel, dat in veel gevallen het
aantal ambtsdragers geen gelijke
tred houdt of zeer vertraagd
met de wijzigingen in de grootte van
de gemeente. Een gemeente van 650
zielen en vijf diakenen b.v. telt na
tien jaar nog vijf diakenen, ondanks
het feit, dat het zielental Inmiddels
naar 350 ls gedaald en bovendien vijf
jaar geleden wijkassistentes werden
aangesteld. Een teveel of tekort aan
diakenen werkt belemmerend op de
ontplooiing van de diakonie.
Het rapportde uitkomst" is te
krijgen bij het provinciaal aiakonaal
bureau, postbus 29. leesterewaag.
Martin Luther King
Zowel democratische als republi
keinse afgevaardigden in het Ameri-'
kaanse Congres voeren actie vooib
het Instellen van een Martin Luthe»
King-dag. De afgevaardigden willerf
een nationale dag, die gewijd is aart!
de nagedachtenis van de vermoordt
zwarte dominee en voorvechter vanx
geweldloze actie voor gelijke burgerj
rechten. Een van de proefballonnet-J
jes is een wetsontwerp om King;
geboortedag, 15 januari, tot natii
nale vrije dag te verklaren. Congre:
lid John Conyers, een van de initia-l
tiefnemers: „Ik hoop sterk, dat wif
dit jaar dit eerbetoon aan een van di
grootste Amerikanen van deze èeui
kunnen afhandelen en daarmee di
eerste nationale dag ter ere van eei
zwarte Amerikaan tot stand kunnei
brengen."
John Thome
De zwarte vijftigjarige domin<
John Thorne heeft zijn benoemini
tot secretaris-generaal van de Zuidj
afrikaanse raad van kerken aan
vaard. Hij volgt per 1 juni John Ree!
op. Thorne was tot nu toe vooreitte:
van de raad van kerken en secret
ris-generaal van de verenig»
congregationalistische kerk.
Dr. J. Bots S. J.
„Het Nederlands katholicisme vai
nu in historisch perspectief" is d
titel van een 55 pagina's tellend ge
schrift van de kerkhistoricus dr.
Bots S. J. te Amsterdam. Het is eei
overdruk uit het Tijdschrift voo
Geestelijk Leven over Kerk
Vlaanderen/Nederland: balans jr
1976 no. 9/10. Exemplaren van ai
artikel zijn te bestellen voor 2.5
per stuk. over te maken op Nedei
landse Credietbank N V. Amstei
dam rek. no. 2300.27.87.32 of postg
ro N C B Amsterdam 14378 t.n.v.
Bets rek. no 2300 27.87.32.