Zwijgende priester krijgt drie maanden Liturgie uit DDR op wereldgebedsdag Kerken in VS breiden hun acties tegen bedrijven uit 1e SOLO-CELLIST AMSTERDAMS PHILHARMONISCH ORKEST ICC0 legt oor te luisteren bij ontvangers van hulp Anglicaanse synode tegen onfeilbaarheid Conferenties Voorbijgangen. UIT DE KERKBLADEN In VS een op acht bij nieuwe religieuze bewegingen Boeren: Niet romantiseren over vroeger Rusland: 68 baptisten gevangen DINSDAG 22 FEBRUARI 1977 KERK Trouw/Kwartet2 (ADVERTENTIE) KAAPSTAD De anglicaanse priester David Russell, een van de opstellers van het rapport van de broederschap van gees telijken uit de omgeving van Kaapstad, waarin de politie van actieve deelneming aan de ongeregeldheden rondom Kerstmis vorig Jaar werd be schuldigd is door de rechtbank tot drie maanden gevangenis straf veroordeeld omdat hij weigerde de namen te geven van de getuigen voor zijn rap port. Russell is in beroep ge gaan van dit vonnis en is op borgsom vrijgelaten. In het rapport stond dat de Zuidafri- kaanse oproerpolitie op onschuldige burgers heeft geschoten, trekarbei ders heeft aangemoedigd onschuldl- gen te doden en hulzen In Langa, Nyanga en Guguletu In brand te de blanken slechts de taal van steken. In het rapport van de geeste- brandstichting, oproer, doden en ge lijken. die tot verschillende kerken dood worden verstaan. ..Ik meen dat behoren, waren talrijke getuigenis- de samenleving, die wij voor onszelf sen opgenomen van mensen die de geschapen hebben moreel niet te politie ln actie hadden gezien. Hun verdedigen is. Veel blanke Zuldafri- namen werden echter niet vermeld, kanen vinden het steeds moeilijker omdat de geestelijken hen wilden beschermen tegen represailles. De opstellers van het rapport stonden echter in voor de echtheid van de getuigenissen. De anglicaanse bisschop van Kaapstad. Bill Burnett, heeft zijn verontrusUng geuit over het grote aantal mensen dat in de gevangenis sen om het leven komt. Sinds de opstand in Soweto Juni 1976 zijn zeker negentien Afrikanen ln gevan genschap overleden, volgens de poli- Ue ais gevolg van „zelfmoord" of „ongelukken". Bumett zei dat veel zwarten steeds meer tot de overtuiging komen dat te verdragen dat de zwarte bevol king zo'n hoge prijs betaalt voor de jfolitieke en economische voorrech ten van de blanken. Rooms katholieken De rooms katholieke leiders hebben de rassenpoliUek van Zuid-Afrika eerder deze maand veroordeeld. Zij hebben besloten steun te zullen ge ven aan Jongelui, die weigeren de onrechtvaardige Zuldafrlkaanse sa menleving tegen „terroristen" te ver dedigen. De bisschoppen vroegen de regering voor dienstweigeraars plaatsvervangende dienst mogelijk te maken. In het APhO is per 1 SEPTEMBER 1977 plaats voor een (ADVERTENTIE) Ministet en magistei Bijbels beraad over de staat. In dit boeiend leesbaar boek komt Or F.H. von Meyenfeldt tot merk waardige resultaten: een nieuwe vi sie op Romeinen 13, een relative ring van het begrip "STAAT", een vraagteken achter de Christelijke Politieke Partijen. Or O. Jager zei in een bespreking van dit boek voor de NCRV o.m.: "Von Meyenfeldt's vrijmoedige aanpak prikkelt tot nadenken". 146 pag. Paperback. Prijs f. 18,95. Bij uw boekhandelaar of recht streeks bij de uitgever Wytse Bene- dictus. Antwoordnummer 1000, Hilversum (géén postzegel nodig). LONDEN De anglicaanse algeme ne synode heeft de verklaring over het gezag in de kerk aanvaard als discussiestuk binnen de kerk. Wel had de synode kritiek op de inhoud. Hiermee heeft de kerk van Engeland officieel gereageerd op de uitgebrei de verklaring van de gezamenlijke commissie von rooms-katholieke en anglicaanse theologen over het pri maat van de paus. De verklaring werd vorige maand gepubliceerd. De kern van de kriUek van de syno de richtte zich op de onfellbaar- heldsaanspraak van de oecumeni sche concilies en van de paus. Prof. Douglas Jones van de universiteit van Durham noemde de afwijzing van de onfeilbaarheid „het geheim van onze intellectuele vrijheid en de voorwaarde voor onze beste weten schap." Het primaatschap van Ro me is even onschadelijk als het pri maatschap van Canterbury, totdat het gecombineerd wordt met de on feilbaarheid. zei hij. Andere synode leden misten in de verklaring een behoorlijke uiteenzetting over de plaats van de leek ln de kerk. Ander zijds pleitten verschillende sprekers er wel voor. dat de beide kerken zo snel mogelijk zouden overgaan tot intercommunie en tot erkenning van eikaars ambt Onze adressen: AMSTERDAM: Poetbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913458 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwoie Tel. 05200-17030 Het proefspel wordt gehouden op vrijdag. 25 februari a s., om 14.00 uur. Telefonische sollicitaties: 020 - 23 00 53. (Bloemgracht 32-34, Amsterdam.) Nieuwe levensstijl. Vier avonden, belegd door de hervormde kerk in Overijssel dinsdag 22 februari ln Ommen, donderdag 24 februari ln Emmeloord. Nijverdal en Hengelo. Inf. tel. 05200-18117. Kerkelijk leven In Oost-Europa. Vrtjdagavondlezing door prof dr A. J. Rasker. 11 maart in het Hendrik Kraemer instituut. Leldsestraatweg 11. Oegstgeest, acht uur (inl. tel. 071-152940). Onafhankelijk verbonden. Week end met zelfstandig wonenden (vanaf 30 Jaar), 12-13 maart, Den Alerdinck te Laag Zuthem (tel. 05290-541). TEHERAN Voor het eerst heb ben de 150.000 Armeense ortho doxen ln Iran kerstmis en nieuwjaar niet met de gebruikelijke feestelijk heden gevierd, omdat deze dagen precies vielen ln de rouw- en vasten tijd van de sjlltische moslims. De christenen in Iran hebben herhaal delijk te lijden onder discriminatie. DES MOINES Een groep voor aanstaande Amerikaanse katholie ken vraagt president Carter te stop pen met het buitengewoon kostbare ontwikkelingsprogramma van de BI- bommenwerpers. ZIJ noemen de nieuwe bommenwerper verspilling en dringen aan op ..demilitarisering van de Amerikaanse samenleving". Van een onzer redacteuren WASHINOTON De rooms- katholieke en protestantse kerken zullen dit jaar bij zeker 58 grote Amerikaanse firma's een aandeel houdersactie voeren. Het oogmerk van deze acties is het doorvoeren van maatschappelijke veranderingen in de VS en ln de rest van de wereld. De acties worden gevoerd vanuit een klein kantoortje in New York. het Interfalth Center for Corporate Res ponsibility (Interreligieus Centrum voor Verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven) waar Tim Smith de leider van ls. Het aantal van 58 voorgenomen ac ties ls weer groter dan ln voorgaande Jaren en weerspiegelt de steeds meer toegepaste praktijk dat kerken en kerkelijke organisaties hun aande len gebruiken ln de strijd voor maat schappelijke gerechtigheid. Onder de doelen waar men tegen optreedt zijn de verkoop van klndervoedsel in onderontwikkelde landen, het beeld dat de televisie van de vrouw maakt en de samenwerking van bedrijven met racistische regimes ln Zuidelijk Afrika. De aandeelhoudersacties worden ge voerd door de meer maatschappelijk betrokken Amerikaanse kerken en een aantal roomskatholieke missie organen en orden. Een voorbeeld van een actie, gericht op een doel binnen de Verenigde Staten ls die tegen de op een na grootste textielfirma van de VS. J. P Stevens, die sinds 1963 alles ln het werk stelt om te voorkomen dat haar arbeiders !ld worden van een vakbond. Begin van deze maand vroegen vijf kerkelijke lichamen ln een aandeel houdersvergadering van 8tevens om informatie over de manier waarop de firma met minderheden omgaat en over het beleid Inzake vakbonden. De vragen werden gesteld namens het wereldzendlngsorgaan van de verenigde methodistische kerk. met 22.600 van de elf miljoen aandelen Stevens, het zendingsorgaan van de katholieke kerk in Amerika, met 20 000 aandelen, het instituut voor christelijke leer met vijf en het bu reau vrede en gerechtigheid van de franciscanen met drie aandelen. De meeste inspanning zal het centrum van Tim Smith dit Jaar in vesteren in acties die betrekking hebben op Zuld-Afrika. Vijftien ker kelijke groepen met een aandelenka pitaal van ongeveer tien miljoen dol lar hebben van vijf Amerikaanse banken geëist dat zij stoppen met het lenen van geld aan Zuid-Afrlka. omdat deze leningen er toe bijdra gen dat de geïnstitutionaliseerde in dat land door~«»at. besloten hun scholen open te stellen voor Afrikaanse kinderen. De angli canen hebben een dergelijk besluit genomen, maar de uitvoering afhan kelijk gesteld van goedkeuring door de regering. De katholieken hebben protesten van de regering tot dusver naast zich neergelegd. Behalve de schoollntegratie hebben de katholieke bisschoppen nu ook besloten meer zwarte priesters te benoemen in blanke parochies, om zwarten in de gelegenheid te stellen op te klimmen tot betere banen en om het veelrassige karakter van de kerk te benadrukken. De parochies moeten zwart en blank gelijk beta len. De bisschoppen hebben verder toegezegd actief steun te zullen ge ven aan de bewegingen van zwart bewustzijn. Geld van rijkere paro chies zal toevloeien naar armere pa rochies in Zuld-Afrika. De kerk zal meer aandacht besteden aan het toenemend aantal werklozen onder de zwarte industrie- en trekarbei ders. aan de duizenden daklozen, politieke gevangenen, mensen met beperkte bewegingsvrijheid en hun gezinnen. Politiegeneraal Gert Prinsloo dreigde de bisschoppen op 10 febru ari dat hij hun zal uitdagen tot het afleggen van getuigenverklaringen inzake hun beschuldiging aan de politie, dat zij verantwoordelijk zou zijn voor „systematisch hard optre den. ongerechtvaardigde schietpar tijen en martelingen in koelen bloe de van gevangenen". De secretaris generaal van de bisschoppenconfe rentie. Dominic Scholten. zei dat de bisschoppen talrijke gevallen zou den kunnen maar niet willen noe men om hun beschuldiging te staven. Van een onzer verslaggevers HATTEM De internationale en Interkerkelijke vrouwenwereldge bedsdag valt dit Jaar op vrijdag 4 maart. Het thema is „Daadwerkelij ke liefde". In Nederland ls deze dag ook uitdrukkelijk voor mannen be doeld. Daarom wordt hij hier „we reldgebedsdag" genoemd. In meer dan honderdzeventig landen wordt deze gebedsdag gehouden. In Nederland zullen in honderden plaatsen oecumenische ge bedsdiensten zijn. Dit Jaar is de litur gie voorbereid door christenvrouwen in Oost-Duitsland. Onder hen zijn twee moeders van gehandicapte kin deren. Het thema hebben zijn gezien als uitdaging om te leren met allen samen te leven.-Gehandicapten, ver slaafden, buitenlandse werknemers en ander minder bevoorrechten wor den nog al te vaak als aparte groep gezien. De liturgie gaat daarop in. Ook nu weer zal het land. waar de liturgie samengesteld is, in de bij zondere aandacht staan. Dit bleek al UTRECHT ICCO, de protestantse stichting tot medefinanciering van ontwikkelingsprojecten, organiseert ln juni een bijeenkomst voor twaalf organisaties uit drie werelddelen om het beleid van ICCO ter discussie te stellen. De bedoeling van deze bijeenkomst is een stap verder te komen in het doorbreken van de afhankelijk heidsrelatie tussen rijke en arme lan den en tussen gevende en ontvan gende organisaties. In het ontwikke- lingsverkeer is de rol van het geld nog steeds groot. Regeringen gebrui ken regelmatig ontwikkelingshulp als machtsinstrumenten voor hun buitenlandse politiek. Ook kerken en charitatieve organi saties zijn zich vaak niet bewust van de machtige rol die het geld speelt en die hun partners een ontwikkeling opdringt welke nogal eenzijdig van uit het westen bepaald is. Veel ont wikkeling berust te nadrukkelijk op het kapitaal en de ideeën van het westen. Om dit patroon te doorbreken heeft een speciale afdeling van de We reldraad van Kerken, de Commis sion on the Churches Participation in Development (CCPD) speciale or ganen gestimuleerd. Zo ontstonden in het Caralbisch gebied en ln Indo nesië samenwerkingsorganen waarin de lokale en de buitenlandse organi saties verantwoordelijkheid aan vaarden voor een gezamenlijk ont wikkelingsprogramma als gelijk waardige partners. In de voorgeno men bijeenkomst gaat dit proces dat in 1972 begon, verder. Van Ue relaties overzee is gevraagd medeverantwoordelijkheid te aan vaarden voor het beleid ln Neder land. Voor de zogenoemde „omge keerde consortium" zijn twaalf van de meest duurzame relaties van IC CO uitgenodigd naar Nederland te komen om het beleid en de wijze van werken te beoordelen en vormen te zoeken om invloed uit te oefenen op de feitelijke besluitvorming hier in zake het steunen van projecten. Be halve deze twaalf, die komen uit Korea, de Filippijnen, India, Indone sië, Cameroen. Malawi, Egypte, Ke nya, Nigeria, Nicaraqua, Chili, Brazi lië, het Caralbisch gebied, zullen en kele woordvoerders van het ontwik- kelingsdenken en mensen recht streeks van de basis uitgenodigd worden met twee stafleden van de CCPD en twee adviseurs van de werkgroep Kerk en Ontwikkelings samenwerking Voorzitter zal zijn dr. A. H. van den Heuvel, die ook voorzitter van ICCO is. In de meeste gevallen lijden de aan- deelhoudersacties schipbreuk ln eerste aanleg. In 25 percent van de gevallen wordt een afwijzing echter gevolgd door een aanbod van de zijde van een bedrijf toch tot een vergelijk te komen. Daarbij telt dat de kerken over veel omvangrijker kapitaal beschikken dan zij tot dus ver ln het geding gebracht hebben. De pensioenfondsen van de verenig de methodistische kerk en van de presbyteriaanse kerk bezitten elk ruim een half miljard dollar. De katholieke kerk ln Zuid Afrika telt ongeveer anderhalf miljoen Afriaanse en ongeveer 300.000 Euro pese leden. Er zijn ongeveer 1.2 mil joen zwarte anglicanen en 400.000 blanke. De roomskatholieke bisschoppen hebben kortgeleden NEW YORK Volgens een recent Gallup-onderzoek ls twaalf procent van de volwassen Amerikanen op de een of andere manier betrokken bij nlet-tradltlonele religieuze bewe gingen. Transcendentale meditatie (TM, van deze bewegingen het meest po pulair (vier procent, ofwel zes mil joen Amerikanen) Daarop volgen yoga (drie procent), ue cuansini- tlsche beweging en de mystiek (elk twee procent of een slordige drie miljoen) en oosterse religies met een procent TM en yoga zijn vooral po pulair bij Jongeren onder de 25 Jaar. De meeste van de nieuwe religieuze bewegingen kenmerken zich door de nadruk op verinnerlijking en het be reiken van mentale psychische of geestelijke vrede In de steeds meer samenwerkende maandbladen Diakonia (hervormd) en Het Diakonaat (gereformeerd) een gesprek met ds. P. J. Mackaay, oud- zendingssecretaris en thans predi kant in Lemele, over de „blo- industrie": Ds Mackaay: „Vanouds zorgt de •boer voor zijn dieren. HIJ ziet of het ze goed gaat. Dat ls ook zo ln de bio-industrie. Vele boeren vinden dat er wordt geromantiseerd over de toestanden van vroeger. Er stierven veel meer dieren doordat men de voorzieningen van tegenwoordig niet kende. In de moderne «tallen wordt tot het uiterste gewaakt tegen besmetting. Burgers vinden het erg dat varkens worden aangelijnd, maar met de koeien doen we het al eeuwen. Dat ls allemaal erg betrek kelijk. En vele verhalen over misstanden in de bio-industrie zijn overdreven. Tenminste, die misstan den ben ik hier in Lemele niet tegen gekomen. Maar waar het om gaef ls dat de boer, daartoe gedwongen door de ontwikkeling van c' -« maat schappij, economische aspecten zo zeer de voorrang moet geven boven andere. Economise' -- ^rokeniser de vraag naar „meer". Een diaken hier zei me: als lk niet elk Jaar zorg dat er een paar lioeien bij komen, red lk het niet. Maar als Je honderd n Je er niet echt meer aandacht aan geven. Je kent ze niet meer. Hier is de verhouding van mens en dier ln het spel". Vanuit de toekomst Dezer dagen verschijnt een boekje van de Rotterdamse predikant dr K. J. Kraan „Heiliging, het hart van het heil", waarin hij Ingaat op de discus sie ln de gereformeerde kerken over de verzoening. In enkele artikelen ln het Gereformeerd Weekblad zet hij zijn opvatting uiteen, waaruit dit citaat: In de discussies over de verzoening ls de verhouding tussen heden en verleden een kernpunt. Sommigen leggen sterk de nadruk op de verzoe- Omslag van het onlangs verschenen boekje „Burgers en buitenlui." nlng, die eens op Golgotha ls ge schied. Anderen vragen sterk naar het verzoeningsgebeuren nu. Velen ls het bekende woord van Lessing over „cler earstlge (akelige) breite Grabc" tussen het gisteren van Je zus twee duizend Jaar geleden en ons heden in de ziel gebrand. Kun nen we misschien samen verder ko men, doordat v.e bij de verzoening radicaal vanuit de toekomst gaan denken? De Heer komt Immers als de zoon des mensen met heel zijn volbrachte heilswerk vanuit zijn toekomst op ons toe, om ons nu ln ons heden te vervullen en te zege nen? A.A. van Ruler heeft eens ge zegd, dat we in het dogmatisch den ken moeten beginnen bij het einde „en dan terugzien, of liever terug- wandelen WIJ bewegen ons ln het handelen Gods. dat alleen van uit het einde te verstaan ls." De kwestie van de verhouding tussen heden en toekomst ls ln de theologie san de orde van de dag. Sommigen (we noemen b.v. Berkhof) willen vanuit het heden naar de toekomst denken. HIJ stelt, „dat de toekomst ln overeenstemming zal zijn met en van dezelfde aard als datgene wat we ln de Heilige Oeest hier en nu ervaren. De voleinding kan beschre ven worden als de voltooiing van het pneumatische proces." J.P. Ver steeg pielt ln zijn inaugurele oratie „Het heden van de toekomst" voor een soort pendel: vanuit de toe komst naar het heden. En vanuit het heden naar d,e toekomst Vervreemd Freek NIJssen in Hervsrmd Neder land: Op de een of andere manier zijn we blind voor de Nederlandse situatie. Want de cijfers liegen er niet om. Het aantal mensen dat bij geen kerk hoort en/of niets ln het christelijk geloof ziet, groeit gestadig. Als het zo doorgaat zal over een aantal Ja ren het grootste deel van het Neder landse volk er nog nauwelijks enige notie van hebben waar het ln het evangelie om gaat. Opmerkelijk ls het dat zelfs ln de kerkorde van de hervormde kerk (1951) als het over eigen land gaat gesproken wordt van verbreding van het evan gelie onder hen die daarvan zijn vervreemd! Met andere woorden ledereen hoort van oorsprong bij de (vaderlandse) kerk.. Alleen een aan tal mensen ls er ln de loop van de tijd van vervreemd en die groep moet nu teruggewonnen worden. Men zag toen blijkbaar niet dat er mensen zijn ook toen al die helemaal vreemd aankijken tegen evangelie en geloof. Hun aantal ls Inmiddels zeer groot geworden. Tafel Drs Amatus van Straaten ln het r.k. weekblad De Bazuin: In een gespreksgroel zei men laatst: dé grote vergissing is dat wij in de onderlinge strijd en verkettering Eucharistle/Avondmaal/Tafel zijn gaan beschouwen of minstens zijn gaan hanteren als „eigendom" van de bepaalde kerkdenomlnatle waar toe Je behoort. Kerk en Tsdel horen Inderdaad onlosmakelijk bij elkaar, maar zo zei men de vraag ls: wat versta Je ln dit verband dan onder kerk? De kerk-ln-meervoud (hervormd, gereformeerd, roomska- thollek etc.) of de kerk-ln-' enkelvoud, de Ene Kerk van de Ene Heer met de Ene Tafel? Alleen als Je je eigen kerk zó rechtlijnig durft Identificeren met de Kerk van Jezus Christus dat de andere kerken geen been meer hebben om op te staan, dan alleen kun je zeggen dat die Tafel Je „kerkelijk eigendom" ls; maar zo'n identificatie leeft er zelfs niet meer ln de rooms-katholieke gemeenschap. Ook als roomskatho- lleken nog aarzelend durven zeggen „de R.K. kerk is de Kerk van Jezus Christus", is omdraaien er toch niet meer bij en komt het na Vaticanum II niet meer over onze lippen om te zeggen „de Kerk van Jezus Christus is de R.K. Kerk". Nogal glad trou wens, want al ls een roos een bloem, een bloem ls nog maar geen roos. De Tafel ls geen eigendom van welke kerkdenominatie dan ook; het is de Tafel van de Héér. die de Zijnen nodigt, en je mag blij zijn dat Hij ook Jou nodigt, maar je mag Hem dan geen voorwaarde stellen van „ik kom, als die of die niet komt" of „ik kom, als U die of die niet tegelijk met mij aan Tafel nodigt". Het ge sprek over Eucharistie/Avondmaal op het hoogste niveau der kerken zal een volkomen andere wending ne men, als men elke „eigendomsaan spraak" op de Tafel des Heren op geeft; als men niet langer gaat vra gen of men ,,elkaars"(!) Tafel open mag of kan stellen voor anderen, maar men zich bescheiden gaat af vragen of het nog wel de Tafel des Héren is ln Je eigen kerk, als niet ledereen van de Zijnen daaraan wel kom ls. Stijl duidelijk op de kaderdag, die in Utrecht gehouden werd om de plaat selijke comité's voor te bereiden. Ds. Bé Ruys uit Berlijn gaf daar infor matie over de kerk in Oost- Duitsland. Aan de gebedsdiensten is ook een collecte verbonden. Vorig jaar bracht deze in ons land zestigdui zend gulden op, die besteed werd aan missie en zending. Gebruikelijk is, dat een deel van het geld gaat naar het land, waar de liturgie is samengesteld. Een deel van de col lecte zal bestemd zijn voor het werk van Bé Ruys -van de Nederlandse gemeente in Berlijn. Naast de gebedsdiensten voor vol wassenen worden aparte diensten gehouden voor Jongeren. In Neder land berust de overkoepelende orga nisatie bij de stichting Nederlands Comité Wereldgebedsdag in Hattem. Een andere Jaarlijks terugkerende gebedsmanifestatie is de internatio nale gebedsweek, voor de eenheid der christenen, die jaarlijks gehou den wordt van 18 tot 25 januari. Voor 1978 heeft de gezamenlijke commis sie van de wereldraad van kerken en de r.k. kerk besloten tot het thema „Gij zljt niet langer vreemdelingen" (Efeziërs vers 19). Ds. Dh. Rupke Gisternacht ls op 59-jarige leeftijd" overleden ds. Ch. Rupke te Zuidla ren. Sinds 1955 was hij predikant van de gereformeerde kerk (vrijge maakt) aldaar. Ds. Rupke was ook voorzitter van de stichting voor gere formeerd wetenschappelijke arbeid. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Kinderdijk: J. Bos Otterlo; te Oud-Vossemeer; A. Ji fer, kand. te Stolwijk; te Egmi aan Zee: L. J. Prins te Noordoostj der (Nagele-Tollebeek); te PJ tershoek: O. J. v. d. Ploeg kand. i Rotterdam. Aangenomen naar Voorthuizen (bi teng. wijkgem. in wording) H. Roe te Avereest; de benoeming tot b stand in het pastoraat te Eelde; Alons, laatstelijk alg. secr. van generale diakonale raad, wonent te Utrecht. Bedankt voor: Oud Beijerland: Vlietstra te Doornspijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwijndrecht: D. J. Ri berink te Grijpskerk. Benoemd per 1 aug. tot lei godsdienst aan het chr. lyceum Apeldoorn: J. Baaijens te Kampt die deze benoeming heeft aani nomen. GEREF KERKEN Bnoepen l* Maarsian R Orenie la Ottaniaal Aanganoman naai Moogevean H Bi|isma la Badum CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Nunspeet: J. vi Amstel te Enschede-West. GEREF GEMEENTEN Beroepen te Klaaswaal: M. Mondr te Waardenburg te Ouddorp: Mijnders te Ridderkerk; te Nieuwe kerk (Zdl.): A. Moerkerken te Nieui Beijerland. Bedankt Voor Oosterland: drs. Vergunst te Veen; voor Oud mirdum: J. Mol te Rijssen. OUD. GEREF. GEM. Bedankt voor Rotterdam-Zuid: Kot te IJsselmuiden (vrije hen gem.). Ds. W. Tom In een ziekenhuis te Hilversum overleden de gereformeerde emei tus-predikant W. Tom (75) te I Bilt. Ds. Tom was predikant Warns (1925), Sappemeer (1929) en Oudshoorn van 1949 tot zijn emei taat in 1966. Hij schreef veel, ond meer deeltjes in de serie Paraphra der Heilige Schrift, artikelen in Rijnlandse Kerkbode, waarvan h lang hoofdredacteur was en hij vt taalde een boek van Helmut Frey. 1956/66 was hij lid van de genera synode. Dr. S. A. E. Nababan ^Djpm ti Dr. S. A. E. Nababan zal, als I uitvoerend comité van de reldraad van kerken daartoe beslu| voorzitter zijn van de grote reldconferentie voor zending evangelisatie. Deze wordt in 19f door de wereldraad gehouden. D Nababan is secretaris-generaal de Indonesische raad van kerkerj Ngoeyen De hulpbisschop van Ho Tsjl Mil stad (het vroegere Saigon), de jarige Ngoeyen Van Thoean, ls di de Vietnamese autoriteiten gearrfl teerd. Dit is door het Vaticaan b kendgemaakt, dat het bericht t| gensprak, dat de hulpbisschop dofl zou zijn. Ds.K.J.Velema ln het christelijke gereformeerde Kerkblad voor het Noorden: De heer Van Agt heeft gelijk als hij zegt dat er in dit land velen zijn die graag achting hebben voor degenen die geroepen zijn om leiding te ge ven. Het ls vandaag „ln" om een leder maar bij zijn voornaam aan te spreken. En je wordt als 'n antiek mens beschouwd als Je dat niet hele maal begrijpen kunt. Maar Je wordt misselijk van het „ge-Jij' en „ge-jou" dat Je overal tegenkomt van minde ren tegenover meerderen en van meerderen tegenover minderen. We voelen ons beter thuis bij onze oud- natuurkundeleraar, die voor z'n melkboer zijn hoed afnam. Toen wij eens vroegen waarom hij dat deed, was zijn antwoord: „Die man ls niet minder mens dan ik, al heb lk dan wat meer geleerd. Die man ls niet minder schepsel Gods dan lk. En voor Oods schepselen wil ik respekt hebben en die wil lk met respekt behandelen, een leder ln zijn eigen werk en functie". MOSKOU In het begin van jaar zaten 68 baptisten ln de SowJ unie gevangen. Dit blijkt uit t klacht, die de Raad van famlli« den van gevangen baptisten geril heeft aan de Russische regerings ders. De meesten van de 68 zitten gev gen wegens het geven v godsdienstonderwijs aan kindei of omdat zij in militaire dienst n gerden de militaire eed af te legg( De Raad van familieleden vraagt, sowjetwetgeving te veranderen dat er godsdienstvrijheid komt, gevangenen vrij te laten, in bes genomen boeken terug te geven op te houden met dreigementen het gebruik van fysiek geweld te| gelovigen. Geklaagd wordt over de strei straffen. Zo werd vorig Jaar een ro van 76 jaar veroordeeld tot vijf Ji streng werkkamp ln Azerbeidzjai de Kaukasus. Ook worden twee vallen genoemd van mannen (eei de Oekraïne en een in Moldavië), dood gevonden werden, nadat door de politie bedreigd waren. De Raad van familieleden klaagt ook over, dat kinderen van gelo gen discriminatie op school ond vinden. Een aantal ouders staat i der de dreiging, dat hun kindel van hen worden afgenomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2