Boeiende Leo Ferré ÏVrolijke voorstelling van Nieuwe Komedie n Janacek's 'Jenufa' in goede première Reimann's Cyclus, volmaakte eenheid van tekst en muziek J3RILLIG, FORS EN TEER Veel bezoekers RAI Voorstelling geweldig succes Residentie Orekest onder Ernest Bour Twee hoboïsten bij Nederlands Kamerorkest ANDAG 21 FEBRUARI 1977 Trouw/Kwartet loor Ben Huising tOTTERDAM Leo Ferré as vrijdagavond in Rotter- lams grote Doelenzaal. Een ,aar uur lang heeft hij, zonder nderbreking, zijn gedichten n gedachten voorgedragen. ;ingend en zeggend. Omspeeld oor zijn eigen muziek, voor irkesten, violen, gitaren, vrou- jenzang, trommels. alles op e band en door de luidspre- lers. Of grillig, fors en teer, legeleid door hemzelf op de ileugel, die hij geweldig be- ipeelt. :en merkwaardige man, een eigen- innige persoonlijkheid, in het zwart, -t^pen hemd en broek met riem. Met inge grijze haren rondom een hoog. n nog ver doorlopend, voorhoofd oven een scherpgetekend gezicht, at gevoelig kan zijn en hard van ekwetste gevoeligheid. Zoals zijn tem van zachte warmte kan itschieten tot een schreeuw boeiende verschijning die de aal in de ban brengt van zijn eigen (eer Meer van zijn sfeer, zijn mu- iek. zijn intentie dan in ons geval Leo Ferré van zijn woorden. Want Leo Ferré is gemakkelijker aan te voelen dan te volgen Zijn dichterlijke taal is ingewikkeld, vol zinnebeelden, asso ciaties. poëtische invallen Met, soms. een opeenstapeling van schijn baar willekeurige gedachten en ver beeldingen. die van het trottoir naar de wolken, van het Parijse venster naar de zee gaan. van een sigaret naar Lenin, van de stoel naar van Gogh, of van de liefde naar het scheldwoord. Daarbij ook nog van verheven Frans naar het 'argot', de Vonen of wijken: Jos Flühr hier als wethouderStella Knaack. Ursul de Geer (hier als directeur) en Bert Andre 1 hij k ïee, bat e te se a loor André Rutten 5 me - EN HAAG ..Wonen of wijken- fan de Nieuwe Komedie is een hu- loristisehe voorstelling over wijk- erbeteringen. acties, inspraak te opening is meteen al raak: de letaalarbeider Karei komt in pyja- na en met een grote sjaal om met oor lerwarde haren boos zijn huiskamer tele innen en BertAndré maakt daar ran en goede komische act van. Karei n niet slapen omdat het zo tocht omdat hij het benauwd krijgt met ie sjaal, die hij tegen de tocht om- edaan heeft. Het tocht zo omdat de imen kieren en bovendien de bui- ideur niet meer dicht kan. Ook allen er brokken kalk uit het pla- ikepnd als de bovenbuurman op de loer stampt, wat die doet als Karei 'Ht* p de muur bonst omdat de hoven de uurman op de vloer stampt. Dat ebeurt als Karei probeert de bui- indeur dicht te rammen, en komische inleiding op wat er allemaal komen gaat. Het huis waa rin Karei en zijn vrouw wonen is slecht, zoals al de huizen in die ne- gentiende-eeuwse buurt slecht zijn. De vrouw van Karei stapt dus naar het wijkcomité met de boven buurvrouw naar de wethouder. Para- lel daarmee is Karei op zijn bedrijf actief als lid van de ondernemings raad. De voorstelling is opgebouwd uit een reeks eenvoudige scènes, die humo ristisch zijn. omdat de figuren erin wel serieuze mensen zijn. maar met humor getekend, en afgewisseld met opgewekte liedjes. Als Karei zich kwaad maakt is hij echt kwaad, maar wel zo dat het komisch werkt. Er is met zorg aan gewerkt, dat de figuren herkenbare mensen blijven, hun eigenaardigheden een beetje aangezet, zodat je er om moet la chen Omdat de spelers zelf samen met Guus Baas als schrijver en Bart Schepens als regisseur de voorstel ling gemaakt hebben, zijn de figuren die zij spelen natuurlijk geheel op maat voor hen gesneden BertAndré en Stella Knaack zijn steeds Karei en zijn vrouw, Ursul de Geer en Jos Flühr voornamelijk de bovenbuur man en zijn vrouw, maar die twee nemen nog enkele andere figuren ook voor hun rekening. Die bijfigu ren als b v de wethouder of de directeur worden ook met humor getoond, maar blijven uiteraard schematisch. Zij functioneren niet als mens. maar als autoriteit. Wat de voorstelling aan de orde stelt zijn vooral vragen, waar ook de antwoorden, die soms gegeven wor den, weer op uitdraaien. Zij worden speels en begrijpbaar gesteld. Er wordt bij de voorstelling, die ruim een uur duurt, hartelijk gelachen, wat een goed ding is. Parijse taal van de straat. Een in onze nette Franse lessen kwamen con en cul. mee en flic om maar wat te noemen niet voor Zelfs als je hem leest, en nog eens leest, kan hij hier en daar duister blijven. Bij alleen maar luisteren gaat het nog meer voorbij, al zijn stem, muziek, intonatie en gebaar dan toch ook weer veelzeggend Opstandig Leo Ferré is een dichter, verwant aan Aragon. aan de 'poètes maudlts' als Verlaine, Baudelaire. Rimbaud. Vil lon (waarvan hij gedichten op mu ziek zette). Hij ligt dus overhoop met de burgerlijkheid, hij hekelt macht, mode en zeden, hij is opstandig. En verdrietig ook. om wat niet bereikt wordt en voorbij gaat. Hij zegt ook vaak nee. omdat hij ja zegt tegen het goede van het leven. Hij is een 'chan sonnier anarchiste', en hij bezingt de anarchisten ook in een van zijn be roemdste chansons. Chansons die. meer zijn dan liedjes, want Leo Ferré is ook componist, een klassieke wel te verstaan, die een opera, een orato rium. een symfonie schreef. Zodat de muziek bij zijn teksten meer en uit voeriger is dan een chansonbegelei ding en, in prachtige eigen arrange menten, een zelfstandige dramatiek en gedragenheid krijgt. Al werkt hij ook met roek-ritmen, en maakte hij (bij voorbeeld) van Verlaines mooie Chansons d'automne en blues- achtige song. Met Ferré zelf. als de ideale vertolker van zijn eigen vervoerde werk. werd dit recital met ruim dertig chan sons, gedichten, monologen, en toe giften een bijzondere gebeurtenis, tussen de populaire 'tour de chant' en de klassieke poëzie- en liede- renavond in. Van een verslaggever AMSTERDAM De gisteren beëin digde internationale personenauto tentoonstelling in het RAI-gebouw in Amsterdam heeft in totaal 411.262 bezoekers getrokken. Dat zijn er bijna 23.000 meer dan twee jaar geleden (388.428) en daarmee zijn de verwachtingen overtroffen, aldus een woordvoerder van de RAI. Gary Glazle, Wendy Fine en Jan Blinkhof in Jenufa. AMSTERDAM - „De Pleegdoch ter"' zoals het Moravisch mu ziekdrama van Leos Janócek aan vankelijk was getiteld, heeft in de eerste jaren na zijn ontstaan (1903) nauwelijks de aandacht getrokken. Pas nadat het werk in Duitsland en in Duitse versie werd opgevoerd en tevens naar de hoofdfiguur Jenufa werd genoemd, verkreeg het werk (en zijn schepper» wereldroem. Na bijna driekwart eeuw kan men zeg gen. dat deze roem alleszins ver diend is. Het verhaal komt nog steeds op ons over als levensecht. Het verhaal van Laca. die door alles heen Jenufa blijft beminnen, ook al is zij de ver loofde van zijn stiefbroer, waarvan zij een kind verwacht en al wordt zij nog meer te schande, door dat haar pleegmoeder haar baby verdrinkt, nadat zijzelf door de vader in de steek is gelaten. „Ze krijgen me kaar". maar dat niet via een roman tisch foefje, doch niettegenstaande alles, dat tegen hen is En Janócek heeft dit drama, ge schreven door Gabrielle Preissova, voorzien van een muziek, die gezien de tijd waarin zij werd geschreven, buitengewoon geavanceerd kan wor den genoemd en die de inhoud van het gebeuren op welhaast volmaakte wijze verklankt. Dat geldt zowel voor de treurigste scène's als voor die momenten. waarop b.v een door Jac. Kort dorpsfeest of een bruiloft in het beeld komt Steeds hoort men. vo- kaal. zowel als instrumentaal, de mu ziek. die past bij het gebeuren op het toneel De voorstelling van „Jenufa". die vrijdagavond in de Stadsschouw burg in première ging. kan men zich nauwelijks beter denken. Oeen won der. wanneer men weet. dat niet al leen de dirigent. Bolrumll Gregor en de regisseur, Premise Koci Tsjechos- lowaken zijn, maar dat ook de decors van Josef Svoboda en de costuums van Sarca Heinova van het Praagse Nationaltheater afkomstig zijn Voortreffelijke zang en spel noteerde ik van Wandy Fine. Jenufa. van Gary Glazy, haar eerste minaar, van Nacz da Kniplova. de pleegmoeder om niet met de buitenlandse gasten te beginnen, zowel als van Jan Brinkhof. Laca, Pieter van den Berg, dorpsrechter en Roberta Alexander, als zijn dochter. Een sterke bezetting waarin alleen Marianne Dleleman (een conventioneel oud-vrouwtje met bovendien een onhoorbaar stemgeluid) uit de toon viel, als zijn de volstrekt onvoldoende Het Nederlands Operakoor, Ingestu deerd door Thijs Kramer en leden van het Nationaal Ballet In de chore ografie van Ronald Snijders, zowel als het voortreffelijke spel van het Amsterdamse Philharmonlsch Or kest, alles werkte mede aan het ge weldige succes van deze voorstelling. Herhalingen op 20 en 28 februari en 2 maart in de hoofdstad, op 22 februari in de Rotterdamse Schouwburg, op 24 en 26 februari in het Circustheater in Schevenlngen en op 4 maart in de Stadsschouwburg in Utrecht door R.N. Degens DEN HAAG Arnold Schönbergs leraar en zwager Alexander von Zemlinsky schijnt hem ervoor gewaarschuwd te hebben dat zijn in 1903 gecomponeerde symfonische gedicht „Pelleas und Melisdande" te lang en te gecompliceerd was. Hij had gelijk, maar Schönberg had ook gelijk dat hij het liet zoals het was. Hij kon trouwens niet anders. Want de romantische somberheid van dit doorwrochte stuk polyfonie in symfonische vorm (geïnspireerd op Maeterlincks toneelstuk) is type rend voor Schönbergs componeren in die tijd; en breedsprakigheid was zijn tweede (muzikale) natuur. Het was dan ook voor de bezoekers van de concerten die het Residentie Orkest o.l.v. Ernest Bour vrijdaga vond in Den Haag (Congresgebouw) en zondagmiddag in Amsterdam (Concertgebouw) gaf een hele opgaaf er drie kwartier de aandacht bij te houden. Ondanks het welluidende resultaat waarmee het orkest zijn zware opgaaf wist te volbrengen in (ET WEER door Hans de Jong i kleine maar actieve de- ssiekern van 980 millibar, ten noorden van dc Wad (eilanden naar Jutland terste. heeft het weer van sdag in ongunstige zin vloed. Eerst viel er regen: BI losendaal tot zondagmid- 12 uur 10 millimeter, arna ging het harder waai- in een van huis uit vrij lets chte luchtsoort, waarin het o»ik zondagmiddag om vier r in Maastricht 12 graden ius aanwees. In Midden- el i iropa was het helemaal peoppla met de thermometer: wen 15. München 16 en Izburg zelfs 19 graden Cel ls. De vorstgrens in het Al- ngebied liep omhoog X 2.500 meter. Aan de 0 ond schoof de vorstgrens zuid-Scandinavië wat bK rder in noordelijke richting Zondagmiddag rond vier meldde Stockholm -0 naa g ad ik bij - en Celsius bij westzuid- nw stenwind. Elders in zuid- an^eden waren maxima van 2 3 graden boven nul. omgaan van de wind van töoost naar zuidwest, kwa- enkele telefoontjes 952 jen er binnen over het sterk buiig karakter van de wind. Vooral bezitters van een windsnel- heidsmeter met elektro nische aanwijzing konden goed waarnemen hoe die wind in korte tijd vaak grote sprongen maakte (in sterkte). Er waren rukwinden tot 70 a 85 kilometer per uur. De vuurtoren Brandaris op Terschelling mat om 16.15 uur een stoot van 81 kilome ter per uur oftewel kracht ne gen Windkracht 10 werd op windmeters waargenomen op Rozenburg en in Uithuizer- raeeden Voor de eerstkomende dagen ziet het er voor wat de tempe ratuur betreft niet slecht uit. De middagwaarden zullen 8 a 9 graden Celsius bedragen, plaatselijk is 10 graden mo gelijk. Aanvankelijk zou er slechts plaatselijk een bui vallen, dinsdag wordt de kans op meer buien groter Dat houdt verband met een volgende depressie van 967 millibar ten westen van Ier land. die zijn invloed al tot de Britse eilanden heeft uitge breid. De barometers in west- Ierland waren gisteravond al tot onder 980 millibar ge daald. Het weerschip Romeo ten zuidwesten van Engeland meldde een gemiddelde wind van 9 Beaufort (storm) en een golfhoogte tot 11 meter. Op de Scilly-eilanden vielen gis teren hagelbuien, op het weerschip Scharley midden op de oceaan was de tempe ratuur slechts 2 graden Celi- us, bij een zeewatertempera- tuur van 5'/: graad Celsius De oceaan blijft een toonbeeld van levendige depressieacti viteit. wellicht uitgelokt door Amerikaanse en Canadese winterkou, die de oceaan is opgestroomd. Overwaaien van de Amerikaanse kou naar hier kan wel gebeuren in de hogere niveaus. Hoe sterker de wind daar. hoe onversnedener de kou en hoe groter de kans op buien, soms met onweer in West- Europa De lucht in de lagere niveaus wordt uiteraard vrij belangrijk aangewarmd door het oceaanwater Hier een temperatuurover- zicht uit het oosten van de Verenigde Staten Eerste cij fer is de ochtendtemperatuur van gisteren, daarachter de waarden van 24 uur daar voor. Charleston 9 graden' (10). Kaap Hatteras 12 (2). Washington 3 (-), Boston -2 (-1). Buffalo -8 (-12). Portland -12 (-8). Val d'Or. Quebec -19 (-15). Lake Eon -17 (-24) en Coral Harbour in noordwest- Canada -34 (-29) De Bermu da-eilanden gaven 17 graden de vertolking van een werk dat. na de daarvoor ontstane „Gurrelieder" en „Verklarte Nacht", hoogstens en ten overvloede nog eens de aandacht vestigt op de minst persoonlijke pe riode in Schönbergs ontwikkeling Dat is ook het geval met „Miserae" (ook al een symfonisch gedicht) van Karl Amadeus Hartmann. Het is een heel vroeg werk van de in 1963 op 58-jarige leeftijd overleden grote Duitse symfonicus wiens overtui gendste werken pas na 1940 geschre ven werden. Dit Miserae", opgedra gen aan zijn vrienden die in de jaren dertig in de Duitse concentratiekam pen omkwamen, is een soms wel treffend getuigenis van muzikaal mededogen Maar het mist nog de kracht van de geconcentreerde vorm waarin Hartmann later zijn rusteloze vertwijfeling en zijn felle geënga geerdheid doeltreffend wist te bun delen. Het meest indrukwekkend van dit door somberheid gekenmerkte pro gramma, was de „Cyclus voor bari ton en orkest" uit 1971 van de 40- nauwelijks 1 graad Celsius In de zeer vochtige lucht ont- Doorzichtig staan in de zomermaanden december, januari, februari talrijke onweersbuien, ge middeld 771 millimeter regen brengend, een hoeveelheid die in Nederland in één jaar omlaagkomt Januari is met AMSTERDAM - Wanneer je wilt 334 millimeter de natste weten hoe diep de invloed is geweest maand, gevolgd door decern- die Mozart tijdens zijn Italiaanse JJJ, her en februari met respectie- reizen heeft ondergaan, dan moet je Terug in Europa De winter veliJk 196 en 241 millimeter, eens luisteren naar het Concertante handhaaft zich in Rusland en In de winter ls de toestand in F grote terts van Federigo Fioril- net andersom en waait van- lo Niet dat deze Fiorillo. die slechts uit Australië de droge zomer- moesson. Jaarlijks vangt Djakarta 1760 millimeter re gen op. Albert Reimann jarige, in ons land nog nauwelijks bekende Berlijnse componist Ari- bert Reimann Reimann koos uit de bundel „Atemwende" van Paul Ce- lan, die zich in 1970 het leven be nam, een zestal teksten die in hoofd zaak een verhulde existentiele angst verwoorden. Het wonderlijke van Reimanns muziek is, dat zij de moei lik doordringbare poëzie van Celan doorzichtig lijkt te maken, er de onderliggende gedachte van binnen het gehoor brengt, zonder die muzi kaal te vertalen of te illustreren. Tem opzichte van die muziek heeft de tekst hier een soortgelijke wer king en samen openbaren zij iets van een schoonheidsbeleving die ai- leen op deze manier tot stand lijkt te kunnen komen Reimann doet dat. in een volstrekt persoonlijke dramatisch-lyrische muziektaal, met verbluffend een voudige middelen. Met een onbege leide vocale melodielijn, de sonori teit van een bas-dwarsfluit, maar ook met een tradtiioneel bezet klein orkest (waaraan alleen de hoge strij kers ontbreken) weet hij de luiste raar deelgenoot te maken van zijn ongekend rijke verbeeldingswereld Dit zeer indrukwekkende stuk mu ziek, waarin ook de stilte een be langrijke rol speelt, is opgedragen aan Dietrich Fischer-Dleskau. Maar ik kan mij moeilijk een indringen der, en overtuigender vertolking voorstellen van die welke Oünter Reich er vrijdagavond in Den Haag van gaf. In volmaakte eenheid met de bijzonder zorgvuldige en evoca tieve weergave van de intrumentale partij door het Residentie Orkest onder de inspirerende leiding van Ernest Bour. Scandinavië met temperatu ren van -1 tot -22 graden Wat de vorst betreft zal de huidi ge maand februari in ons land wel niet veel meer tot stand brengen Deze maand is het in verscheidene delen En dan als mijn laatste bij drie jaar ouder was dan Mozart, op deze van invloed is geweest, maar de muziek, waarvan deze componist een vertegenwoordiger was. is. blij kens dit werk voor twee hobo's en HPH. MUHUPUUstrijkorkest, wel degelijk bepalend van het land al veel te nat. draSe n°B even het etmaalre- geweest voor Mozarts vorming Het onder meer in het zuidwesten eenrec°rd van d* wereld is frappant, hoeveel stijlkenmerken, van Brabant ihet een over- Voor zover hekend staat dat die wij Mozartiaans plegen te noe- srhnt van 20 millimeter op naam van ïsahaija in Ja- men. reeds bij zo'n volmaakt onbe- Dc medewerker in Óud- pan met 1109,2 millimeter op kende Fiorillo worden aangetroffen Beijerland geeft een paar bij- 2& juli 1957 Wie nog een zonderheden over het weer scherper record heeft, mag Dat neemt natuurlijk niet weg, dat op Java. ten zuiden van de het zeggen. Die dag vielen er het onvervreembaar eigene, dat wij evenaar De gemiddelde jaar- vijfhonderd doden door over- „het geniale van Mozart noemen en temperatuur daar is 26.9 gra- stromingen. Het water steeg dat dezelfde avond in zijn Hobo con- den Celsius, de jaarlijkse anderhalve meter in 15 cert in D (K V 314) viel waar te ne- schommelingen daar zijn minuten men. van al zijn voorbeelden is te Door Jac. Kort onderscheiden, maar dan blijft niet temin het feit bestaan, dat het ge- nie-Mozart zijn lessen in Italië heeft geleerd. Het concert waarop beide werken te horen waren, was dat van het Neder lands Kamerorkest onder leiding van Szymon Goldberg De solisten in bovengenoemde werken De Zwit serse meesterhoboist. Heinz Holli- ger en zijn landgenoot en oud leerling Thomas Indermühle, die se dert enige jaren als solo-hobotst bij het N K O werkzaam ls. Hoewel bel de spelers hun Instrument volko men beheersen en met name Heinz Holliger een grote faam geniet door zijn vertolkingen van allerlei avantgarde-muziek. vond ik zijn optreden in Mozarts Concert en igszins teleurstellend, zowel door de nogal nuchtere, soms zelfs scherpe toonvorming als door de onmogelij ke cadenz, die Holliger in het eerste deel speelde. In Ftorillo's dubbel concert vormden de belde Instru-, mentalisten een prachtige eenheid Het Nederlands Kamerorkest, dat de beide werken zeer zorgvuldig be geleidde, trad zelfstandig op ln twee bekende werken uit zijn repertoire de Suite nr. 4 in D groot van Bach aan het begin en Verklarte Nacht van 8chönberg aan het eind van de avond

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7