Weerter Rogstaekers geven het carnaval meer SB m rm Kleertjes kiezen voor de baby Uit brieven ze PROBLEEM HET ONZE Kapellen en wegkruisen staan er niet zo maar -4 MAANDAG 21 FEBRUARI 1977 Trouw/Kwartet AA door Annemarie Lücl door Fred Lammers WEERT De inwoners van het Noordlimburgse Weert heb ben wel een beetje vreemd op gekeken toen de vasten avondvereniging ..De Rogstae kers" dit jaar in het kader van carnaval aandacht vroeg voor de vele kapelletjes die in deze gemeente en aangrenzende kerkdorpen staan. Dat is ge beurd in de vorm van een alma nak, die als kalender kan wor den gebruikt naar eind 1977 de basis zal gaan vormen van een boeiend boekwerk, dat over elf jaar compleet zal zijn. ..Om vast te houden aan het voor een vastenavondvereniging magische getal van elf hebben wij besloten nog tien vari die almanakken te laten verschijnen, telkens met een ander onderwerp Volgend jaar nemen we de gevelstenen bij de kop en in 1979 de wegkruisen. Zo is er genoeg te bedenken". vertelt Joep Goldschmitz (57) van ..De Rogstaec- kers" Waarom zij deze niet alledaag se activiteit hebben ontplooid? „Vo rig Jaar kwam onze 'schrieever' tot de ontdekking dat in onze statuten staat dat het niet alleen de taak is van onze vereniging rond vasten avond evenementen te organiseren, maar dat wij ook moeten proberen de belangstelling voor de historie en de folklore van stad en lande van Weert levendig te houden". ..In het verleden hebben wij dat fa cet verwaarloosd maar het is nooit te laat om Je leven te beteren Vandaar die almanak. Wij hebben die kapel len als eerste onderwerp genomen omdat zoiets heel goed aansluit bij de eigenlijke betekenis van vasten avond. We hebben daarmee willen onderstrepen dat het carnaval een emsUge achtergrond heeft, in wezen een serieuze zaak is. hoewel veel mensen dat er niet in zien." „Want hoe Je ook tegen het carnaval aankijkt, uiteindelijk is het een jaar lijks moment in het leven, waarop Je even stil mag staan, rangen en stan den wegvallen en Je helemaal Jezelf mag zijn. Het hele jaar door neem Je netjes Je hoedje af voor allerlei men sen. op carnaval heb Je daar lak aan en hoeft het ook niet Iedereen kan dan een paar dagen degene zijn die hij diep in zijn hart graag zou willen zijn: tamboer-maitre. landloper, ge neraal of een stoere kapitein", zegt Joep Goldschmitz, die naast zijn ac tiviteiten bij „De Rogstaekers" be stuurslid is van de plaatselijke VVV. Hulp Voor het samenstellen van de kapel len-almanak hebben „De Rogstae kers" de hulp ingeroepen van de pater-bioloog drs Godfried Egelie, wetenschappelijk medewerker aan het Biohistorisch-instituut van de rijksuniversiteit in Utrecht, die zich al jaren verdiept in kapellen en wegkruisen. Godfried Egelie (nu 47 jaar) kwam in 1970 in Weert terecht tijdens een onderzoek dat hij voor de Utrechtse universiteit instelde naar de gevol gen die het ingrijpen van de mens in een vrij afgesloten gebied in de loop der tijden heeft gehad op de wereld van plant en dier. Als hij me dat vertelt, moet mijn conclusie wel zijn dat dit een wat uitzonderlijke bezig heid is voor een pater. Dat is Godfried met me eens." „Priester ben ik alleen nog in het weekend in de St. Servaas in Maastricht. De biologie is mijn voor naamste bezigheid. Dat ik bioloog ben geworden is heel wonderlijk ge gaan. Ik ben biologie gaan studeren op verzoek van mijn communiteit, omdat er op het seminarie van onze congregatie in Bergen op Zoom be hoefte was aan een bioloog. Toen ik klaar was met mijn studie was dat seminarie inmiddels opgeheven. Toen ze me in Utrecht vroegen te blijven, heb ik dat gedaan omdat die biologie me ook sterk was gaan boeien." Tijdens zijn onderzoek, zwervend door het land van Nederweert. werd Godfried Egelie geconfronteerd met allerlei zaken die mensen in de loop der tijden in het landschap hebben aangebracht. „Daartoe behoren ook kapelletjes en wegkruisen. Als je daar eenmaal belangstelling voor krijgt ga je er steeds meer op letten. Sacraal landschap Vroeger reed ik er voorbij; nu zie ik zelfs wegkruisen al op verre afstand. Vaak kun Je van tevoren al zeggen waar je grote kans loopt er een tegen te komen." Die interesse voor kapellen en wegkruisen wordt bij Godfried Ege lie gevoed door zijn religieuze ach tergrond. „Mijn werk als bioloog krijgt er diepere Inhoud door. Die kapellen en wegkruisen in combina tie met de plaats waar zij staan hebben ons iets te zeggen. Ze vertel len hoe mensen vanuit hun geloof hebben aangekeken tegen de na tuur. Ze werden nooit zo maar er gens neergezet. Men had er een be doeling mee. Door de latere bebou wing valt dat in ons land meestal niet meer op. maar de plaats waar een kapel werd gebouwd werd In de regel met grote zorg uitgezocht. In een land als Zwitserland zie Je dat nog. Daar gaat de term sacraal landschap nog helemaal op. Als Je daar bij een kapelletje komt en de omgeving er rondom op Je laat in werken. gaan Je gedachten automa tisch verder en voel je Je een pelgrim op weg naar een hoger doel." Aan elke kapel en wegkruis is een ver haal verbonden. Zo staat op de weg van Weert naar Hamont. tussen de bomen, een kruis met het opschrift: Alvorens gij den weg betreedt Die door de bergen leidt. Bidt hier. Die voor uw zaligheld Den bittren kruisdood leed. De oorspronkelijke versie van dit wegkruis dateert waarschijnlijk uit de zestiende eeuw. Met die bergen werden de zandverstuivingen van de Peel bedoeld. Nu staat dit kruis vlakbij een moderne asfaltweg, vroeger een smalle zandweg in het bos op de plaats waar de veilige, vertrouwde wereld eindigde en de woeste Peel met zijn moerassen en uitgestrekte heidevelden begon. De Peel was in die tijd een gebied waarover de meest lugubere verha len de ronde deden. „Hagelkruisen" Soms werd zo n wegkruis opgericht na een dramatische gebeurtenis. Zo herinnert het „moordkuis" bij Tun- gelroy aan de koopman die volgens de overlevering in de zeventiende eeuw. terugkerend van de markt in Weert waar hij een partij spijkers had gekocht, op deze plaats werd overvallen en vermoord. De dader keek wel op zijn neus toen hij ont dekte dat in de buldel van de koop man. die hij zo verleidelijk had ho ren rammelen, inplaats van geldstukken doodgewone spijkers zaten. De „hagelkruisen" op de landerijen die je vaak midden in het weiland tegenkomt, hebben weer een geheel andere achtergrond. Godfried Ege lie vertelt daarvoer: „Het zijn teke nen die ons veel vertellen over de plaats die het geloof innam in het leven van alledag. Boeren brachten daarmee tot uiting dat je grond in cultuur kunt brengen en bebouwen, maar dat zich gebeurtenissen in de natuur voordoen die Je niet in eigen hand hebt maar die Je moet overge ven in de handen van God. Er zijn wel eens mensen geweest die derge lijke kruisen als hocus- pocusmiddelen zagen om onheilen af te wenden, maar voor de meesten waren het enkel middelen om je er telkens opnieuw bij te bepalen dat God het ten slotte voor het zeggen heeft, dat Je je aan Hem moet over geven. Dat betekent niet dat nare dingen die Je overkomen daarmee leuker worden, maar wel dat je als je in dat vertrouwen leeft er niet on derdoor gaat." Vandaar dat Godfried Egelie zo geestdriftig heeft meegewerkt aan het initiatief van „De Rogstaekers" Te veilig „Het is heel belangrijk dat de men sen weer de betekenis gaan zien van die kapellen en wegkruisen. Wij heb ben de heiligen en al dat soort za ken, die vroeger een rol speelden als tussenschakel tussen God en de mens als men bad verschoond te mogen blijven van natuurrampen en andere tegenspoed, overboord gezet als niet meer passend in onze tijd. WIJ hebben nu allerlei middelen om rampen te voorkomen. Vaak heb ik echter het gevoel dat ons leven tegenwoordig te veilig is. Daardoor zijn veel mensen er niet meer zo gevoelig voor dat de zaken toch van bovenaf worden geregeld." „DE Rogstaekers" willen er met hun almanak aan meewerken dat juist in de carnavalstijd de mensen aan het denken worden gezet over de diepe re betekenis van die zichtbare ge loofsuitingen van hun voorouders. „We hopen dat ze weer een funktie gaan krijgen in het leven van alle dag, niet uit een soort nostalgie, maar echt van binnenuit." Joep Goldschmitz komt tot deze uit spraak omdat hij het roerend eens is met Godfried als die opmerkt dat kapellen en wegkruisen ons mensen van 1977 zeggen dat er een God is die ons allen wil helpen bij onze bestemming te komen. De meeste kraamvrouwen worden overstelpt met cadeautjes voor hun pasgeboren baby, meestal zijn dat kleertjes voor de allereerste periode. Hoe kleiner hoe liever, hoe leuker om cadeau te doen. Dat is jammer, want de aanstaande moeder is al maanden in de weer geweest om de uitzet samen te stellen en de baby heeft zo meer kleertjes dan hij ooit zal kunnen dragen. Geef daarom liever een kleertje of een speeltje voor een latere leeftijd. De basis-aanschaf van een uitzet is de laatste Jaren steeds kleiner aan het worden. De superautomatische wasmachines en dïogers zorgen er in een paar uur voor dat de kleertjes en de luiers van dezelfde dag weer schoon en droog in de kast liggen. Er zijn moeders die hun babies vanaf de eerste dag al in de papieren luiers leggen, andere moeders-zweren bij gewone luiers. Financiën spelen hierbij vaak een grote rol. De baby-uitzet van Mothercare voor de eerste periode is zorgvuldig samengesteld en bestaat uit een aantal bijzonder praktische kleertjes (catalogus bestellen 020-251970). Voor 264 gulden hebt u twee dekentjes, twaalf modelluiers, twaalf hydrophielluiers, zes inlegluiers, drie badstof stretchpakken, een tweedelig pakje, tweehonderd papieren luiers, tien plastic strik-slipjes, drie totaal-trappelzakken (katoenen tricot met lange mouwen en overslaghalsje), drie katoenen overslaghemdjes, een bus luierwaspoeder, zes veiligheidsspelden, drie plastic luierbroekjes, anti-krab wantjes, warme wantjes en twee paar sokjes. Het is natuurlijk erg leuk om zelf baby kleertjes te maken, maar vaak kom je niet verder dan een truitje of een hesje. Bij uitgeverij Bert Bakker verscheen „Het babykleertjesboek" van modeontwerpster en illustratrice] Pieke Stuvel. Pieke maakt voor haar zoontje Joris Mo allerlei kleertjes van restlappen en couponnetjes. De patronen in h^ boekje zijn duidelijk en de kleertjes zijn makkelijk te makenj De maten lopen van 56 (pasgeb baby) tot 86 (anderhalf jaar). Behalve de patronen geeft het b nog veel ideëen op het basispatroon in de vorm yan kostelijke tekeningen. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartel. Postbus 859. Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Godfried Egelie (links) en Joep Goldschmitz bij de uit de zeventiende eeuw daterende St. Sebastiaanskapel in de buurtschap Laar bij Weert. Het is een van de kapellen, die opnieuw in de belangstelling zijn komen te staan mede door toedoen van „De Rogstaekers". (foto: Ad Loonconflict (36) Staken om te staken. Daar begint het nu aardig op te lijken. Staken om onze economie kapot te maken. En dat op aanstichting van enkelen. Want die zogenaamde „achterban" is maar verlekkerij, als u weet dat slechts 40% van de werknemers lid is van een vakvereniging en dat niet meer dan 2 procent van deze groep een vergadering bezoekt. Maar dit zijn dan ook de hoeraroepers, de schreeuwers, de spandoekdragers. En daar zijn dan ook aan overgele verd de grote groep Nederlanders voor wie het woord automatische prijscompensatie een onbekend be grip is en blijft. Ik bedoel: de kleine boeren, de middenstanders met een minimum Inkomen, de rente trekkers. die jaren krom hebben ge legen om met harde guldens een (naar zij hoopten) een onbezorgde oudedagsvoorziening op te bouwen. Amsterdam J. Feenstra. Loonconflict (37) Van de WD en ondernemers wordt gezegd: halen, hebben en houden. Uit het loonconflict is inmiddels wel gebleken dat dit ook voor de vak bonden geldt, gesteund door de PvdA. Waar is nu de solidariteit met de werkelijk zwakke groepen in onze samenleving en in de ontwikkelings landen? Hengelo J.D.P. van Merkerk. Loonconflict(38) Als Wim Kok en Van Veen met enke le collega's een informatie tocht ge maakt hadden naar Rusland, Egyp te en Turkije en Zuid-Amerika enz., zouden ze wel tot de conclusie geko men zijn, dat er in de wereld iets anders te doen is dan staken om deze dingen. De armoede bestrijden is werken voor de vrede. Komt, Lan- ser en CNV, breekt uw lans eens voor de verdrukking van uw colle ga's in de wereld. Proletariërs aller landen verenigt u voor de armen en verdrukten in de wereld. Ik geloof niet dat de werknemers in Neder land daar bijbehoren. Vroom hoop J. Boessenkool Poolse officieren Nu de Russische autoriteiten bereid bleken i.v.m. de zaak-Menten, in Podhorodce een massagraf te ope nen, vraagt de Poolse gemeenschap in Nederland zich af, wanneer nu eindelijk in Rusland ook de beide grote massagraven met Poolse offi cieren geopend zullen worden. Deze in 1939 door de Russen in krijgsge vangenschap afgevoerde officieren werden, net als hun later bij Katyn opgegraven lotgenoten, in 1941 door de NKVD met een nekschot geëxe cuteerd. Alleen al om humanitaire redenen zou het openen van deze graven belangrijk zijn. Veel families in Polen krijgen dan na tientallen jaren eindelijk de zekerheid, dat hun als vermist opgegeven vader, broer of zoon inderdaad niet meer in leven is. Breda J. S. Polkowski Kleuterleerplicht Het is toch waarlijk niet te hopen, dat minister Van Kemenade nóg een ambtsperiode toebedeeld krijgt. Wie weet hoe vroeg die arme kinderen dan leerplichtig worden. Wanneer komt er eens een vrouwelijke minis ter van onderwijs en dan liever niet zo'n geleerde, maar een die in staat is om even in de kleuter- of kinder schoenen te gaan staan en zich dan af te vragen, of 't zo leuk is, geen k meer te mogen zijn. Vroeger 1 men zich druk gemaakt over de W derarbeid. Kinder,,school"arb| mag wel, ja móet( 't Past wel bij] kistkalveren en legbatterijen. I niets meer leven en dartelen, alles op. Geen moeders meer in ken achter kinderwagens, nee, crèche. Dan kunnen we de bab vast wiskunde leren en zijn ze te 't derde jaar toe aan 't Griekse a|lc bet. Kinderen kunnen immers n Zutphen A. D. M. J. Bo E, Nieuwenhi :rt Rectificatie „Waar blijft het bidden door plaats van „voor") de gemeentelei zelf in de diensten?" schreefjen Schildstra te Groningen in de 1 „Werkdiensten (4)", die wij vrijdag c plaatsten. ed lm Wegens persoonlijke^ omstandigheden ont- breekt deze week de"," rubriek van Mink vanj' Rijsdijk VRAGEN uitsluitend in envelop sturen neer postbus 507. Voorbur Per vrssg een gulden in postzegels het liefst in waarden van 55 45 ets bi|voegen en beslis* met aan de buitenkant opplakkt Geheimhouding verzekerd Briefkaarten worden terzijde gelegc Ine Vraag: Op een rommelmarkt kocht lk een botervloot en een koektrom mel. Ik durf ze niet te gebruiken, want ze ruiken van binnen erg vies. Antwoord. Die trommel kan na ste vige reiniging misschien wel ge bruikt worden voor vogelzaad of zoiets. Die botervloot stinkt naar het boterzuur, dat vla scheurtjes in het glazuur naar binnen drong. Pro beer het eens met Steradent (middel voor kunstgebitten volgens gebruik saanwijzing) of bleekwater, maar dat ruikt ook niet lekker. Pas maar een beetje op met die koopjes uit het ongewisse verleden. Uit ons Jap- penkamptljd-verleden zouden we u heel wat merkwaardige verhalen over het gebruik van serviesgoed kunnen oplepelen. Vraag: Ik zoek een boekje met een grammofoonplaat, in elk geval In structie met muziek voor eenvoudi ge danspasjes. Waar die te vinden? Antwoord: WIJ hebben ons tot de BUMA gericht en kregen de volgen de informatie: De firma Bas art te Bussum (02159-46266) heeft de cur sus te koop. De prijs moet u zelf maar vragen, dat ligt niet op ons gebied. In de catalogus onder Label: Rozet, de nummers 76-6161 tot en met 76-6166, betr. Instructie van de volgende dansen: Quick Step, Cha cha cha. Jive, Rumba, Engelse Wals, Tango. Veel plezier! VRAAG: Kunt u me ln begrijpelijke en Nederlandse woorden uitleggen wat er nu eigenlijk precies bedoeld wordt met Hydrologie en bestaan er leesbare boeken over dit onderwerp (of artikelen)? ANTWOORD: Ook verder spreekt uw brief duidelijke taal. Het ls he laas niet te vermijden, dat men in kringen van wetenschappelijk on derzoek vaak woorden gebruikt, waarmee men Internationaal, dus ook bulten Nederland kan werken. Begeeft men zich als leek op een zuiver wetenschappelijk terrein, dan ls een verklarend woordenboek je toch wel aan te raden. Dat de meeste „moeilijke" woorden toch wel lets met het Grieks en het Latijn te maken hebben ls terug te voeren op de tijden dat het gesprek over wetenschappelijke onderwerpen hoofdzakelijk ln het Latijn werd ge voerd en het onderwijs in die talen al op zeer Jeugdige leeftijd werd gegeven. Hydrologie is de we tenschap. die zich bezig houdt met het water: Hoeveel water er op aarde is, hoe het verdeeld en hoe het ge bruikt wordt, hoe men het kan be waren en verlies ervan kan voorko men. enz. enz. Een aardig boekje, dat ook voor een leek heel begrijpe lijk ls en waarbij het woordenboekje niet dikwijls hoeft te worden ge bruikt en met een overzicht van publikaties op dit gebied, is: Dr. G. B. Engelen: Rentmeesters van water (1974. Rede bij ambtsaanvaarding aan de Vrije Universiteit te Amsterdam). Vraag: Hoe komt het bokbier aan z*n naam? Is het waar dat daar bloed van een bok ln ging vroeger? En dat het daarom ln de slachttijd werd getapt? Antwoord: Wij lieten ons voorlichten op een plaats waar Vakmanschap en Meesterschap samengaan: De naam ontstond uit de plaatsnaam Eln- bock (D). Op dezelfde manier als men ook ln ons land bepaalde plaat selijke produkten of soorten aan duidt met de naam: Gouda, Edam, Voorburg, bestelde men bier: Eln- bock en dat werd 'n Bock en dat werd Bock of Bok. Volgens de tradi tie werd dit het eerste brouwsel van de nieuwe gerstoogst. De kwaliteit van de gerst hing nauw samen met de weers- en kllmaatsomstandighe- den (net als bij de druif het geval is). Er waren goede gerstjaren, die ook goede bierjaren werden. Ook de bij voegsels waren mèt die verse gerst, vers en fris en aan het eind van het seizoen had de gerst al een hele winter op de zolders gelegen en de ingrediënten waren ook niet meer wat ze geweest waren. Het nieuwe en Jonge bier kwam klaar in de tijd van de najaarsslacht, maar dat ge knoei met dat bloed kwam er echt niet bij te pas; volgens onze zegsvrouw zou het dan ondrinkbaar geworden zijn. Tegenwoordig gaat de bereiding van het bier eigenlijk het hele jaar op dezelfde manier. De ingrediënten kunnen beter bewaard worden en de gerst wordt samenge steld uit verschillende soorten. Men zou theoretisch sprekend kunnen constateren dat alle bier van alle merken te allen tijde nu ook de zelfde smaak zou moeten hebben. Dat is beslist niet zo, al heeft het wegvallen van kleine brouwerijen en de combinatie van grote bierfabrie- ken wel enige invloed gehad. Op onze vraag, waar nog de hop, die hier te land het meest wordt ge bruikt, vandaan komt, werd gezegd: Uit Beleren en Frankrijk, uit stre ken waar men nog niet weet, wat milieuverontreiniging betekent. Reacties op de vragen over nd laatste terechtstelling in Ne in land" te Lelden, werd Arie B) üoi niet ln de zestiger jaren, maa ig 1856 terecht gesteld (hij had iar melkmeisje ln een spoelbak i j dronken). Over Gouda nog iets ch ders: Het schavot zou daar op M Botermarkt gestaan hebben, ir publiek stond in een halve cirk ?lsi omheen en er waren heel veel i ire sen. Opeens kwam er een open iep tuig, bespannen met vier paai em Daarin zat Piet Pijnacker met iizi geestelijke naast zich en de beul is een purperrode mantela ng naar waarheid opgetekend t ons uit deze verhalen sterk op on was. dat de oude mensen, wier k) er kinderen ons deze dingen schre rd niet meer spraken over de emo 3 die ze als kind ondergingen bij ir meemaken van zoiets afschuwel ad maar dat deze kinderen wel ontd st waren van het flauwvallen vanrei lose vrouwmensen, waaronder fl t j ders en zusters". Na 1948 werde i c Nederland twintig mensen idi rechtgesteld, de laatste ln 1952. en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 6