Nieuwe conferentie kerk en samenleving op komst Pinksterbeweging zoekt naar eenheid Spaanse protestanten tegen concordaat Oproep aan kerken om Palestijnen te helpen Sint Valentijn afgevoerd van heiligenkalender eerst geloven dan zien VANDAAG Voorbijganger Zeven procent meer studenten Predikantentekort in Roemenië MAANDAG 21 FEBRUARI 1977 KERK c ■V Trouw/Kwartet2f door C. Michael de Vries GENeVE Vergeleken bij de ontroering die het bericht van de moord op de anglicaanse aartsbisschop Janani Luwum van Oeganda, Ruwanda. Bu rundi en Boga-Zaïre teweeg bracht, waren de onderwerpen waarmee het uitvoerend comi té van de wereldraad van ker ken zich vorige week In Genéve tijdens zijn halfjaarlijkse ver gadering heeft beziggehouden, bijna saai. Op zich2elf is dat niet zo verwonder lijk. want het uitvoerend comité zeg maar: het dagelijks bestuur van de raad heeft nu eenmaal voor namelijk huishoudelijke zaken op de agenda Het neemt kennis van de tussentijdse rapporten van de drie hoofdafdelingen („units") en hun res pectieve onderafdelingen, en beoor deelt eventuele voorstellen van de Geneefse staf ter zake van de prak- DialOOg tische uitvoering van het door de assemblee en vervolgens door het centrale comité uitgezette beleid. democratische en houdbare samen leving". Wie zich de doorwerking herinnert van de in 1966 gehouden wereldcon ferentie over „kerk en samenleving", destijds voortreffelijk voorbereid door de Amerikaan Paul Abrecht en zijn medewerkers, zal met belang stelling uitzien naar een vergelijk baar evenement. Ter voorbereiding daarvan worden dit jaar nog minstens twee bijeenkomsten ge houden waar men zich zal beraden over de verhouding van wetenschap, ideologie en geloof, en van de natuur, de mens en God. Later volgt dan nog een beraad over de economische obstakels op de weg naar een rechtvaardige democratische en houdbare samenleving. Secretaris generaal Philip Potter sprak in dit verband van één eiland, met drie vulkanen. Het zal moeten blijken of ze alle drie vuur spuwen. Met betrekking tot „unit I", de afde ling die onder het hoofd „geloof en getuigenis" zowel het strikt theolo gische als het zendingsaspect van het wereldraadprogramma omvat, samen met de onderafdeling voor kerk en samenleving en voor de dia loog met andere godsdiensten en ideologieën, werden een paar nood zakelijke beslissingen genomen. De onderafdeling voor kerk en samenle ving zal in 1979 een wereldconferen tie houden over „een rechtvaardige. Zoals gebruikelijk kreeg de onderaf deling voor de dialoog met de andere godsdiensten betrekkelijk veel aan dacht. Men geeft zich daar de laatste tijd veel moeite, om de ontmoeting met anders-gelovigen weg te halen uit de academische sfeer en de men sen in de plaatselijke gemeenten te laten deelnemen aan die dialoog, met joden zowel als met de moslims, boeddhisten en hindoes. Het gesprek met vertegenwoordigers van de marxistische ideologie komt maar moeizaam op gang. „Geloof en kerkorde" is dit Jaar de oecumenische blikvanger: Het is vijftig jaar geleden, dat de eerste grote samenkomst van die beweging in Lausanne plaatsvond. Dat zal omstreeks Pinksteren, wederom in Lausanne, herdacht en gevierd wor den met een per Eurovisie uit te zenden kerkdienst in de kathedraal aldaar, en met openbare lezingen van o.a. dr. W A. Visser 't Hoofd, de r.k theoloog Ives Congar, en de Duit ser Jiirgen Moltmann. De week na Pinksteren volgt dan een zo repre sentatief mogelijk theologen- beraad. Lukas Vischer, de directeur van de desbetreffende onderafdeling, is op timistisch over de samenwerking met de confessionele wereldorgani saties. Naar hun aard hebben die in het verleden soms een bijna „anti- oecumenische" rol gespeeld, maar de laatste tien jaren is er een kente ring merkbaar voornamelijk als ge volg van de bilaterale gesprekken tussen bijvoorbeeld lutheranen en roomskatholieken. anglicanen en methodisten, enz. Er lijkt een ope ning te komen voor een vollediger oecumenische inzet en een efficiën ter gebruik van de beschikbare krachten, zowel theologisch als fi nancieel. Evangelisatie Zending en evangelisatie zal het the ma leveren voor de volgende verga dering van het Centrale Comité (28, juli tot 6 augustus van dit jaar), eveneens in Genève. Zoals bekend heeft het Wereldevangelisatie congres in Lausanne (met onder an dere Billy Graham), enkele jaren geleden, de oecumenische beweging gestimuleerd, zich nadrukkelijker dan tevoren bezig te houden met plaats en taak van zending en evan gelisatie. Het is mede met het oog daarop, dat er een hele reeks van consultaties wordt voorbereid. In verschillende delen van de wereld want wie wereldwijd wil werken, zal terdege het oor te luisteren moeten leggen bij wat er in de verschillende continenten leeft. Gerechtigheid zoals gezegd, in deze tweede „unit" waren het vooral de weerzinwekken de gebeurtenissen in Oeganda, die de gemoederen in beweging brach ten. De staf van de commissie van de kerken voor internationale zaken stelde een verklaring op, die vervol gens door het uitvoerend comité voor zijn rekening werd genomen. Vergeleken bij de bijna traditioneel geworden uitspraken over het racis me in Zuidelijk Afrika heeft het on derhavige stuk een veel duidelijker „spirituele" toon. die overigens niet verhindert dat er een krachtig en practlsch beroep wordt gedaan op de Afrikaanse kerkenconferentie en op de Verenigde Naties, om een in ternationaal onderzoek in te stellen naar de omstandigheden waaronder het vroegere centrale comité-lid aartsbisschop Luwun en de twee Oe- gandese ministers om het leven zijn gekomen, alsmede naar de voortdu rende schending van de mensen rechten onder het huidige regiem. Voor ons land waarschijnlijk meer De secretaris-generaal van de conferentie van alle kerken van Afrika, kanunnik Burgess Carr. heeft het regime in Oeganda van moord beschul digd naar aanleiding van de mysterieuze dood van aartsbisschop Luwum. dan voor andere landen is het be sluit terzake van de Algemene Bank Nederland van belang. Het Uitvoe rend Comité heeft doen blijken, ernst te maken met het standpunt van het Centrale Comité, geen gel den onder te brengen bij bankinstel lingen, die door middel van leningen aan de Zuidafrikaanse regering bij dragen tot de instandhouding van racistische discriminatie. Het wach ten is nu op de reactie van de ABN, die daarvoor tot 1 mei de tijd heeft. De afdeling Vluchtelingenhulp zal haar inzet ten behoeve van vluchte lingen uit Zimbabwe en Namibië, vooral in Botswana, vergroten. Dat de aandacht van de Wereldraad in tegenstelling tot wat vaak ge dacht wordt niet uitsluitend op Zuidelijk Afrika is gericht, moge on der andere blijken uit het feit dat het programma tot bestrijding van rassenwaan in juli van dit jaar een ontmoeting financiert van Indianen uit de landelijke gebieden van centraal-Amerika met antroplogen en kerkelijke vertegenwoordigers. Oecumene betekent de héle aarde en die daarop wonen. ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers UTRECHT Ik ken geen be weging. die zo een is in de leer en die tegelijk zo versplinterd is. als de pinksterbeweging." Dit zei de Zwitserse pinkster- voorganger Jajob Zopfi zater dag tijdens „Liefdemaal agapé 1977". Circa 330 voorgangers en oudsten van bijna alle Neder landse pinkstergroeperingen ontmoetten elkaar tijdens deze liefdemaaltijd en bespraken de plannen voor de grote pinkster- Europa conferentie (PEK), die zomer 1978 in Den Haag zal worden gehouden. Inderdaad, onder de twintigduizend pinkstermensen in Nederland zijn hoegenaamd geen werkelijke ver schillen in de leer Er zijn maar enke le predikers met duidelijk afwijken de opvattingen, die daarom buiten de hoofdstroom staan. Maar wat de pinkstermensen parten speelt, is hun verregaand individua lisme. Men heeft een afkeer van gro te organisaties en voelt zich door gaans maar het beste thuis in het eigen werk of in de eigen plaatselijke gemeente. Men zal elkaar over het algemeen welwillend bejegenen en respecteren en leeft verder langs el kaar heen. Zo is er op het pinkster- veld e^n wirwar van namen. Pinkstergemeente, Volle Evangelie Oemeente. Gemeente Gods. Flladel- fiagemeente enz. enz. Dat langs el kaar heen leven heeft dikwijls tot gevolg, dat op zichzelf goede inzich ten en prakUsche verschillen een ei gen leven gaan leiden. Er ontstaat Herman van Amerom. onevenwichtigheid, die gemakkelijk tot zeldoverschatting kan leiden. MADRID De Spaanse protes tanten zijn bang. dat het nieuwe concordaat tussen Spanje en het Va- tlcaan, waarover al geruime tijd on derhandelingen gaande zijn, nog te veel zal vasthouden aan dc binding van kerk en staat in Spanje. Een officieel protest hiertegen is gepubli ceerd door de Spaanse „protestantse verdedigingscommissie". Volgens de commissie houdt de desbetreffende bepaling in het nieuwe concordaat in. dat er geen werkelijke godsdienstvrijheid in Spanje moge lijk zal zijn. Tot dusver is volgens de commissie nog maar weinig veranderd in het oude concordaat, dat uit 1953 da teert. Met name de bepalingen over het onderwijs in de openbare en bij zondere scholen zijn nog van kracht. Krachtens deze bepalingen moet een bisdom toestemming geven voor godsdienstonderricht in zijn gebied. Dit heeft in Madrid tot een conflict geleld, toen de onderwljsinspecteur in de protestantse school El Porvenir in Madrid een onderzoek instelde naar de mogelijkheid van godsdienstonderricht. In deze school geeft al jarenlang dominee Humber- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 940 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN. Postbus 3 Melkmarkt 56. ZwoAe Tel. 05200-17030 to Capo godsdienstonderwijs. Ofschoon de staat deze school uitdrukkelijk als protestantse school heeft erkend, moet het hoofd van deze school de r.k. bisschop van Madrid om toestemming voor godsdienstonderricht vragen. Vorig jaar juli werd een gedeeltelijk akkoord tussen Madrid en het Vati- caan bereikt De overeenstemming maakte een einde aan de zeg genschap van het Spaanse staatshoofd over bisschopsbenoe mingen. Onderhandelingen over de verhouding kerk en staat zijn nog gaande. Tien commissies zijn ermee bezig De ontkoppeling van de eeu wenlang nauw vervlochten banden tussen de r.k. kerk en de staat wordt als het moeilijkste probleem be schouwd, met name de financiële gevolgen ervan. Beuker lijsttrekker DEN HAAG Het hoofdbestuur van de RK Partij Nederland, heeft op een vergadering in Hoogwoud met unanieme stemmen als lijsttrekker voor de komende Ka merverkiezingen aangewezen de heer KI. Beuker. Kamerlid en voor zitter van de RKPN. Wakker De oudste en grootste groep is de broederschap van pinkstergemeen ten. Deze omvat ongeveer een derde deel van alle pinkstermensen in ons land. Daarnaast bestaan er nog tien tallen groepen. En nu worden alle pinks ter oensen ineens met een schok wakker geschud en tot elkaar geroepen, omdat een pinkster- Europa conferentie georganiseerd moet worden, waarvoor alleen al zes duizend buitenlanders worden ver wacht. Zopfi, de voorzitter van het Europese Comité, liet zaterdag wel doorsche meren, dat dat ook een van de rede nen is. waarom de derde PEK in Nederland wordt gehouden (na Bern. 1972 en Oslo 1975): om een stukje bij te dragen aan de eenheid in Neder land Het Nederlandse organiserende co mité onder leiding van broeder Her man van Amerom bestaat uit tien leden uit tien verschillende pinkster- groepen. „Wij. pinkstermensen, praten zo ge makkelijk over de onzichtbare, gees telijke eenheid, maar wij vergeten, dat Jezus wil, dat de zijnen allen één zijn, opdat de wereld hetzalzien," zei Zopfi. „Het is een tragedie, dat wij onder de scheidingen helemaal niet lijden." Hoe die zichtbare eenheid gestalte zal moeten krijgen, daarop had men zaterdag nog geen enkel zicht. Men was al veel te blij, dat men elkaar in goede sfeer kon ontmoeten en men heeft de handen vol aan de organisa tie van de Europese conferentie. Evangelisatie De evangelisatie zal op deze confe rentie de meeste nadruk krijgen. Op zevenhonderd miljoen mensen telt Europa twee miljoen pinkstermen sen. „Wij sturen zendelingen naar de einden der aarde, maar wij missen een duidelijke visie op Europa," zei Herman van Amerom. Daarom is het thema van de conferentie „Gods uur is nu. Europa, zendingsveld nummer 1." De ochtendsamen komsten zullen gewijd zijn aan gees telijke opbouw, 's Middags zijn er „workshops" voor journalistiek, ra dio en tv, opleiding, gemeentegroei, kinderwerk, jeugdwerk en zending, 's Avonds zijn er grote rallies. Alleen al de hulsvesting en de dage lijkse voeding van de duizenden be zoekers vormen moeilijke punten. Verschillende werkgroepen buigen zich over dat soort vragen. Want op een wonderbare spijziging willen de pinkstermensen het toch niet aan laten komen. Er worden ook meer dan duizend kinderen verwacht, waarvoor „in de ruimte" (Herman van Welle) speciale activiteiten zal organiseren. Om de kosten te dek ken. werd zaterdag het „duizend- guldenplan" ontwikkeld, waaraan ieder kan meedoen. Broeder Wijgert Gooijer sprak als zijn overtuiging uit, dat pinkster- Nederland aan de vooravond van een heel nieuwe periode staat. „God heeft ons gezegend met nieuwe in zichten. maar om die tot hun recht te doen komen, moeten wij wachten op elkaar. Een broeder, die nog niet zover is. kan toch voor ons heel wijze lessen hebben. Een ieder achte de andere uitnemender dan zichzelf en lette niet slechts op eigen belang, maar ook op dat van de ander. Een nieuwe dageraad breekt aan voor pinkster-Nederland, wanneer wij, bij alle verschil in opvatting en me thoden, bereid zijn, ons leven voor elkaar In te zetten, eikaars werk te dienen," aldus Gooijer. The Challengers uit Velp zorgden voor Inspirerende muziek en zang, terwijl „Trosselos" uit Den Haag gospel-cabaret leverde, waarin het anti-kerkelijk karakter overigens detoneerde op deze dag van het zoe ken naar de eenheid van alle kinde ren Gods. GEDACHTEN OVER HET MEEGAAN MET MENSEN IN HUN LAATSTE LEVENS FASE Samenst.: AS. Ekelmans-v. Klaveren Zr MA. Karsemeyer, Dr J.R.Poelman Ds JacJ. Rebel, Dr AJ.H.Thiadens. Bij de presentatie zei Prof.Dr C. van der Meer o.m.: Een bijzonder mense lijk document. Een verslag dat velen zal aangrijpen. Paperback - f. 13,50. Bij uw boek handelaar of rechtstreeks bij de uit gever Wytse Benedictus, Antwoord nummer 1000 Hilversum. Bestelling in open enveloppe. Géén postzegel nodig. Christelijk maandblad in Rhodesië verboden GENÊVE Het maandblad „Um- bowo" (Getuigenis) van de raad van christenen in Rhodesië is door de rechter verboden. Dit deelt de we reldraad van kerken mee, die er op wijst, dat met het verschijningsver bod een einde is gekomen aan een confrontatie tussen het regime- Smith en het blad, welke elf jaar heeft geduurd. Het maandblad werd in 1918 door een Amerikaanse methodist opge richt. In 1965 werd de eerste zwarte journalist in de redactie van het blad opgenomen. Sedertdien is het blad een van de voornaamste stem men van de zwarte bevolkingsmeer derheid in Rhodesië geworden. In 1975 nam de raad van christenen in Rhodesië de uitgave van het maandblad over. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Leden van de werk groep Kerk en Ontwikkelingssamen werking van de raad van kerken in Nederland hebben aan de leiding van de Nederlandse kerken en aan hun Israëlorganen gevraagd, de rechtszaak van de Palestijnen ter harte te nemen. ZIJ willen, dat de Nederlandse ker ken er bij de regering van Israël op aandringen, dat deze de PLO als volwaardige gesprekspartner erkent en meewerkt aan de vorming van een Palestijnse staat in ieder geval op de westelijke Jordaanoever. Al leen dit kan volgens de leden van de werkgroep de verharding van standpunten en de impasse doorbreken. De leden van de werkgroep hebben hun verklaring gepubliceerd naar aanleiding van het besluit van minis- ter Pronk, geen subsidie toe te ken nen aan het Nederlands Palestina- comité. Zij wijzen erop, dat daarbij druk op minister Pronk is uitgeoe fend door verschillende kerkelijke organen, die de relatie kerk-Israel onderhouden. Deze organen be schikken volgens hen over een be hoorlijke mate van invloed binnen de kerken en vormen volgens hen een politieke factor van gewicht in zake de Midden-Oosten politiek van ons land. De verklaring noemt de pro-Israël houding binnen de kerken begrijpe lijk. Het blijft ook noodzakelijk waakzaam te zijn tegen elke vorm van racisme binnen en buiten de kerken, zeker ook tegenover de jo den. Maar de leden van de werkgroep noemen het hoog tijd, dat de kerken zich afvragen, wie thans in het Midden-Oosten de verdrukten zijn. Dat zijn niet Israël, noch de Arabische staten, die beide aanzien lijke machtsposities hebben opge bouwd en over sterke bondgenoten beschikken. Het Palestijnse volk be vindt zich ln een uiterst precaire situatie, waar het niet beschikt over LONDEN De anglicaanse kerk heeft Sint Valentijn van de heiligen kalender afgevoerd, omdat er onvol doende bewijs is dat deze ooit heeft bestaan. Valentijnsdag is 14 februa ri. Valentijn was voor zijn „val" de patroonheilige van de geliefden. Een van de synodeleden. George Price, merkte op dat men nog wel op 14 februari aan zijn vrouw een attentie mag aanbieden. WARSCHAU - De Poolse rege ring heeft twee uitgaven van de ka tholieke intellectuelen groep Znak verboden. De actie tegen Znak da teert van vorig Jaar. toen vijf afge vaardigden in het Poolse parlement stemden tegen de nieuwe Poolse grondwet ZIJ raakten hun mandaat kwijt De regering gaf het aan een splintergroep van Znak. Ook raakte de groep zijn economische be- staansbron kwijt. De bisschoppen hebben tegen de actie geprotesteerd. KABOEL In de nieuwe grondwet van Afghanistan wordt de islam niet langer genoemd als de officiële staatsgodsdienst van het land. De grondwet ls echter Impliciet nog wel op de soennitische traditie gevestigd Negentig percent van de bevolking behoort tot de soenni tische traditie van de islam. PARIJS Het bestuur van de rooms katholieke kerk zou niet lan ger behoren te worden gefinancierd uit bezit van de kerk. maar uit bij dragen van de katholieken. Deze mening verkondigt het internatio nale tijdschrift Katholieke Informa tie. De katholieke bijdragen aan Ro me, de zgn. Pieterspenning, zijn in twintig jaar tot een vijfde gedaald. De Nederlandse kerkprovincie droeg vorig jaar 70.000 gulden bij aan de kosten van het Vaticaan. STUTTGART Vier Westduitse bisschoppen uit de streek Baden Würtemberg roepen de leden van de protestantse en rooms-katholieke kerken op de kwestie van de kern energie door gesprek op te lossen. Zij stellen zich achter degenen, die uit zorg voor de toekomst tegen ker nenergie zijn. Zij pleiten voor verso bering en menen dat de mens de schepping niet mag uitbuiten en wellicht voor duizenden jaren ver giftigen. BALTIMORE Aartsbisschop William Borders van Baltimore vraagt begrip voor het besluit van de paus, geen vrouwen tot het pries terschap toe te laten, maar hoopt dat door een nieuwe studie toch toegangswegen voor de geestelijke bediening door vrouwen in de kerk zullen worden gevonden. WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben geweigerd visa te ge- EEN AVOND Toen de valavond aanbrak en de zon onderging brachten ze bij Hem allen die 't te kwaad hadden en in wie een boze geest was. En de hele plaats was te hoop gelopen bij de deur. en Hij genas velen die er met allerlei ziekten slecht aan toe waren en veel boze geesten wierp Hij uit. En Hij stond de boze geesten niet!11 toe te spreken, want ze kenden Hem. (Markus 1,32-34) Ik zie 't voor ogen. Daar staat E de opening van de deur. Achter E zijn de eerste leerlingen en d wen. En daar voor Hem langs schuif ven de mensen in een steeds aan-c groeiende stoet van zieken en ge-T stoorden. Een litanie van leed enf' verdriet. Alle tijden spuwen hiei*" hun misvormingen en kwalen bijd Hem uit. Velen, staat er tot tweejt keer toe. Het verhaal moet zcy( rondgegaan zijn in de kring. Die avond in Kapernaüm, om nooit tej, vergeten. Het is half donker. Her lijden wordt er te grauwer om. Er staat maar één ding tegenover: En») Hij genas er velen. Ik zie zijn handenjii gaan, voor zijn ogen uit, want 't isjj, niet allemaal meer te zien. Over eeiv( wond, over een heet voorhoofd. Als; door een onzichtbare helende wandj gaat de stoet. Wat vóór de wand is, i ziek en klaagt, maar voorbij dezef. onzichtbare golf van heil is genezing en vreugde. Laat de zon maar onder<j gaan. Niemand hoeft het te zien of t> horen. De genezenen vergeten hetjj niet. Hij wordt hun bevrijder. Prof. J. A. Oosterbaaru Prof. dr. mr. J. A. Oosterbaan heeftf1 met ingang van 1 september 197ÏÏ* ontslag gevraagd als hoogleraar aaijo de universiteit van Amsterdam entr het doopsgezind seminarie. Hij,e wordt dit jaar 67 jaar en maakti. gebruik van zijn recht, om vóór ziji? zeventigste verjaardag met emeri-v< taat te gaan. Prof. Oosterbaan i^ hoogleraar sinds 1954. Hij doceer?' wijsbegeerte van de godsdienst eifl zedekunde. Van 1938 tot 1954 wam hij doopsgezind predikant, in Broelfee op Langedijk, Barsingerhorn en iin Haarlem. r Opperrabbijn Fink Opperrabbijn Fink uit Den Haag i gaat toch naar Londen om rabbijn i van de Saint John's Wood synagoge te worden. Twee weken geleden het had Nederlands-Israelitisch*3 kerkgenootschap hem het nog niet'e eerder vervulde ambt van opperraf bijn van Nederland aangeboden, oi hem alsnog voor Nederland te bi houden. De heer Fink heeft dez( functie niet willen aanvaarden, om dat hij zich niet gesteund wist dooi sommige vooraanstaande leiden van de joodse gemeenschap in Ne-ji derland. Ook vond hij het bezwaar lijk, op zijn toezegging rabbijn in Londen te worden, terug te komen. Van een verslaggever DEN HAAG Tussentijds heeft Centraal Bureau voor de Statistiel 124.600 studenten bij het ténschappelijk onderwijs getel< een eigen grondgebied en veelvuldig door zijn vrienderv in de steek is gelaten. De leden van de wergroep willen niets afdoen aan de erkenning van de staat Israël als tehuis van het joodse volk. Dit recht staat niet tege nover, maar naast het recht van het Palestijnse volk op een eigen tehuis. Zij vragen niet van de kerken, het Palestina-comité financieel of ander szins te steunen. Wel willen zij, dat de kerken bevorderen, dat de Pales tijnen zelf in Nederland voorlichting over hun zaak kunnen geven. Ook vragen zij de kerken binnen eigen kring de voorlichting over hun rechtszaak te stimuleren. De verklaring is ondertekend door H. van Andel, F. A. M. Keesen, C. H. Koetsier, H. M. de Lange. C. van der Poort, B. de Ronden, R. Rote en H. J. Tieleman. n f (e F M tielL we- el4 Ten opzichte van het studiejaay '75-'76 zijn dit er 8.000 meer. Dc toeneming beloopt zeven procent[_ Het aantal personen dat staat in schreven alleen om examens leggen, daalde van 3.500 naar 3.100. Uit de cijfers is af te leiden, dat vaJ' de grotere faculteiten letteren verrei weg de sterkste toename te ziei^J geeft, namelijk 19 procent. Het aan tal studenten universitair m.o. wa 2.550. Het aantal toehoorders ruini duizend. De zeven theologische hol gescholen telden bijna 1.500 studenj ten. Van alle instellingen voor wefi tenschappelijk onderwijs liep alleeijj aan de Technische Hogeschool i Eindhoven het aantal ingeschreveA studenten terug. ven voor zeven Vietnamese geeste lijken, onder wie de kardinaal van Hanoi, die voor een bezoek aan de VS waren uitgenodigd. Officieel zijn de VS nog in oorlog met Vietnam. ROME De Weense kardinaal Köning heedt bij de opening van een instituut in Rome voor de bestu dering van het atheïsme gezegd dat de wetenschappelijke basis van het marxisme steeds meer in moeilijk heden komt. Er is zoals het marxisme beweert geen te genstelling tussen geloof en we tenschap. De kardinaal verwees naar enkele uitspraken van kernfy sici, zoals Heisenberg en Max Planck. BOEKAREST De baptisten i Roemenië kampen met een predJ kantentekort. Volgens informatil van „Kruistochten" (Anne van dej. Bijl) zijn er op het ogenblik ongi veer duizend gemeenten, waarvoi 145 predikanten ter beschikkl staan. Vijf van hen hebben een universital re opleiding en vijftien een opleidir die vergelijkbaar is met die aan eéi bijbelschool. In de komende tiej jaar zullen tachtig van de huidigs predikanten met emeritaat gaai| Met de nu bestaande opleidingsn gelijkheden zullen in dezelfde peri de hoogstens tachtig jongeren afsUj demen aan het baptistenseminaf zodat te verwachten is, dat het t kort blijft bestaan. In de nabije toekomst hoopt me| jonge mensen voor gemeentewerk! trainen door gebruik te maken vaf materiaal van Campus Crusade to Christ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2