Han Peekei van 'Heel de échte hulp kun je niet mens': bieden Het dal der Craddocks n I J r i Stakingsinformatie 'Hoop dat de mensen zelf de weg vinden' Even puzzelen 9 ff" *5 DONDERDAG 17 FEBRUARI 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet TV-COMMENTAAR Vanavond kunnen we Bij ..Nader Bekeken" en ln ..Brandpunt" informatie krijgen over de stakingen Hoewel beide omroepen zich baseren op de christelijks levensbeschouwing. aal hun aanpak waarschijnlijk niet dezelfde zijn Ik vermoed, dat de EO vooral zit met de vraag, welke verplichtingen die levensbeschouwing jf oplegt en waar je grenzen liggen tenaangien van de stakingsgolf Tien tegen één dat de EO deze vraag voorlegt aan de heer Lanser Ik gok erop. dat een bedachtzaam gegeven antwoord, nieuwe vragen zal oproepen, want de CNV-voorzitter kan als partij in de actie niet het achterste puntje van zijn tong laten zien Deed iemand dat maar eens. denk ik vaak bij radio- en tv-uitzendingen over dit onderwerp Je voelt het aan alle kanten: de geïnterviewden houden iets voor zich En wét zij achterhouden is misschien interessanter dan wat ze kwijt willen. Dat maakt het met gemakkelijk voor kijker» en luisteraars die het toch al moeilijk hebben met de stakingsacties. We hebben via de massamedia reeds ontelbare uitspraken en meningen gehoord. Maar wie kan zeggen dat hem langs deze weg duidelijk is geworden, wat erop de achtergrond aan de hand is? Goed beschouwd, wordt er hoegenaamd niet geboord naar de dingen achter de indrukken van woordvoerders Het verst kwam dezer dagen collega E Peereboom in ..Televizjer Magazine" Hij durfde een schets te geven van consequenties op langere termijn. Weet u, wie wij eigenlijk nog hoegenaamd niet hebben gehoord over de stakingen? Dat zijn de vrouwen van stakers. Hun emancipatie wordt onvoldoende erkend; anders zouden zij wel meer aan het woord zijn gelaten- U vraagt misschien, of deze vrouwen dat pikken. Ik denk. van niet Zij zullen zich wel degelijk laten gulden, maar meer als ..stille kracht", met haar door Ton Hydra ASTERIX EN CLEOPATRA vrouwzijn als het enige magische middel Zou dit ook het geval kunnen zijn in gezinnen van Zuidmolukkers, hier en in Indonesië. Ik heb het mij al vaak afgevraagd, ook bij de serie ..Ambon door de Eeuwen", waarvan de IKON vrijdag de laatste aflevering op het scherm brengt. Een antwoord heb ik niet. wèl twijfel. Ook de filmbeelden versterken de Indruk, dat het drama van de R.M.S. uitsluitend een zaak van mannen Is Ik heb er de samenstellers van de reeks tijdens de voorvertoningen niet naar gevraagd, want de gedachte is nu pas bij me opgekomen. De gedachte namelijk, dat de rol van de Zuldmolukse vrouw gelijkenis vertoont met de positie van de vrouw in de Oudtestamentische bedéling. Des te meer Intrigeert het, of. en zo ja hoe, de vrouw in het Molukse gezin invloed uitoefent ln politieke aangelegenheden. Vreemd eigenlijk: de vrouwen die de troebelen in Indonesië hebben meegemaakt, leven al meer dan een kwart eeuw temidden van ons en wij weten nog vrijwel niets omtrent haar denken en gevoelen. Het sluitstuk van de toch veel aspecten belichtende IKON-reeks kreeg de toepasselijke titel.Het verstrooide volk". Het is ook hopeloos verdeeld en het gaat. zowel hier als in de Oost gebukt onder een identiteitscrisis. Daarvan getuigen op beklemmende wijze mensen die bij de wording van de RMS betrokken waren. Ter sprake komt een open brief die Albert Wairisal, de eerste premier op Ambon, vijfentwintig jaar later heeft gericht aan RMS-leider ir. Manusama. Wie zich interesseert voor de complete brief, die in het Nederlands geschreven naar aanleiding van de gijzelingsacties in ons land. maar toen weinig aandacht kreeg, kan ik verwijzen naar het nummer van januari 1976 van het maandblad dat door de Indonesische ambassade wordt uitgegeven. door Cisca Dresselhuys HILVERSUM ..Kijk, je moet natuurlijk nooit de illusie hebben dat je met een programma iets kunt betekenen voor iedereen, dat is namelijk niet zo. Aan de ene kant help Ie een groep mensen; aan de andere kant blijft er een groep in ae kou staan. Dat kun je gewoon niet voorkomen. Ik vind het wel eens een beetje angstig, dat mensen denken dat ons programma iets voor hen oplost: dat Is natuurlijk niet het geval, wij Kunnen door wat wij doen hoogstens de aanleiding zijn, dat mensen hun eigen situatie onder ogen durven zien en zelf hulp gaan vragen. Als dat get-.urt, hebben we al heel veel bereikt. Want een mens wordt immers pas geholpen wanneer hij dat zelf wil." i progra laatste tiid stuit hij daar op net voor hem be- Han Peekei (28). samensteller en pre sentator van hel KRO-televisle- programma ..Heel de mens", waarin mensen heel open en eerlijk over eigen moeilijkheden praten, is dui delijk iemand, die nadenkt over wat hij eigenlijk doet met zijn program ma. De laats V' bij regelmatig op l angstigende feit. dat de kijkers te-1 veel van hem en z'n programma lij ken te verwachten. ,.Als je na een programma als laatst dat van die ex-psychiatrische pa tiënte. tot diep in de nacht aan de telefoon zit met veel anderen om de reacties op te vangen en ook de dagen daarna stromen de vragen nog binnen (soms wel twee tot driedui zend per keer), dan slaat de schrik je echt wel eens om het hart. Want wat maak je allemaal los? Natuurlijk kun je een deel van al die mensen wel een stukje op weg helpen, maar echt adequate hulp kun Je toch ei genlijk niet bieden. Je staat ln wezen machteloos De enige hoop, die ik altijd heb, is. dat de mensen door ons programma zelf de weg vinden naar de mensen of instanties, die ze nodig hebben. Toch mag die angst, die je soms voelt, over wat je oproept, niet to sterk Zijn, dat Je maar ophoudt met dit soort pro gramma's te maken, daarvoor zijn ze te wezenlijk. Het feit. dat er zo'n drie miljoen mensen naar kijken, bete kent toch. dat de mensen al die vrij blijvendheid op de televisie meer dan zat zijn. dat ze dingen willen horen en zien. die ze herkennen, die aansluiten bij hun eigen leven In „Heel de mens" zijn altijd man nen of vrouwen aan het woord die ln hun leven te maken hebben met een probleem (alcoholisme, huwe lijksmoeilijkheden. een bepaalde ziekte, angst) waarmee ledereen op zijn beurt best eens te maken kan krijgen Het feit. dat de meeste geïn terviewden erg openhartig over zichzelf durven zijn. zich niet langer achter een stoer masker verschuilen, maar de dingen gewoon bij de naam noemen, draagt natuurlijk veel bij aan het slagen van zo'n programma, want pas dan hebben de mensen er iets aan ze herkennen gevoelens. angsten en moeilijkheden heel dui delijk, omdat die nu eens open en bloot genoemd worden. We hebben bij voorbeeld een keer een mevrouw in de uitzending ge had. die stoma-paUente was (iemand met een kunstmatige uitgang voor da ontlasting). Die vrouw ging niet met moeilijke woorden en begrippen over haar ziekte praten. Nee. ae aei heel gewoon, dat ze tijdenlang ner gens durfde te komen, omdat ze »o doodsbenauwd was dat ze stonk. Veel mensen hebben op dit program ma gereageerd en de meesten bleken het erg fijn te hebben gevonden, dat iemand nu eens hardop aei, waarvoor aij ook zo bang waren." aldus Han Peekei Je blijft zelf tijdens je programma erg op de achtergrond. De mensen pra ten. maar van jeu kernen ae niets aan de weet. Is dat niet te veel een één richtingsverkeer? „Dat" gebeurt zeer opzettelijk en principieel, want het programma gaat om die mensen, niet om Han Peekei. Dat wil trouwens niet zeg gen. dat die mensen zich aan mij maar helemaal moeten blootgeven, met alles er op en er aan en dat ze van mij niks afweten, dat ik de grote onbekende blijf. Voordat de opname uiteindelijk in de studio tot stand komt. ben ik ?o'n acht. negen keer bij de mensen thuis geweest. Dan praten we werkelijk over van alles en nog wat en dan mogen ze mij ook het hemd van m'n lijf vragen Ik vmd naro«UJk dat zo'n gesprek pas goed kan worden, als er sprake is van een twee richtingsverkeer in de relatie Ze moeten weten wie ae voor zieh hebben en ik durf dan ook best over mijn twijfels en angsten te praten. Maar wanneer het op opname van het gesprek aankomt, blijf ik op de achtergrond, omdat ik vind. dat ik alleen maar als gangmaker moet fungeren; zfj zijn de mensen om wie het gaat, zij moeten hun verhaal zoveel mogelijk ongestoord kunnen vertellen Ik ben in dat programma trouwens geen echte journalist, die mensen door middel van allerlei lis tige vraagjes intieme zaken pro- Han Peekei: we kunnen hoogstens de aanleiding aijn beert te ontfutselen; ik ben er doodsbenauwd voor om een soort sleutelgatkijker te worden. De men sen moeten vertellen wat ze kwijt willen en durven, niet minder, maar ook niet meer. Als ik tussendoor vragen stel om het gesprek op gang te houden of wat te verduidelijken, aijn dat ook altijd vragen met een ontsnappingsmoge lijkheid. Ik wil de mensen niet vastpinnen. Wanneer ze ergens geen antwoord willen geven, moeten ze er onderuit kunnen, zonder voor gek te staan Want het gaat erom, dat deze mensen ook de volgende dag nog rustig moeten kunnen voortleven, dat ze zieh gewoon overal durven vertonen, dat ze niet het idee heb ben, dat ze ln hun hemd gezet zijn." Gelukkig word ik bij dit programma heel goed geholpen door anderen, ik kom tenslotte pas kijken in de tele visiewereld, ik moet er nog helemaal in gToeien, ook in dit programma. Tot voor kort heb ik aileen maar radiowerk gedaan (vanaf m'n negen tiende free-lance bij de KRO: de Zonnebloem. Voer voor vogels, Ge bakjes en een beter leven) en dat ligt toch wei wat eenvoudiger: de men sen praten gemakkelijker, alles is veel anoniemer. Pe televisie is ge woon een stuk geweld, dat moet je Je terdege bewust zijn. Deze mensen, die zo open en eerlijk praten, kun nen kapot gemaakt worden, wan neer ze te ver gaan." Zou jezelf ook zo epen en eerlijk QV»r jezelf durven te praten voor de ca mera's? „Dat weet ik niet, ik denk eerUjk gezegd van niet, nog niet. Daar moet Je naar toe groeien. Ik leer een enor me hoop van al die mensen, die in het programma zitten. Kijk eens, Ik heb natuurlijk net zo goed m'n na righeden. Ik heb bijvoorbeeld vaak last van m'n dikte, daar heb ik soms vreselijk de pest over in. Nou goed, dat durf ik dan nu wel te zeggen, maar er zijn wel andere dingen, waarmee ik niet zo makkelijk over de brug zou komen. Toch heb ik geleerd, dat het leven pas zinvol is, zowel voor Jezelf als voor anderen, die met je omgaan, wanneer je ach ter je masker vandaan durft te ko men. Dan kun Je pas echt contact krijgen met de mensen om je heen." Is het gemakkelijk om mensen te vinden, die in jouw programma wil len optreden? „Meestal willen de mensen echt niet graag voor de televisie met hun pro blemen. Het is vooral het idee. dat ze door hun verhaal te vertellen iets kunnen betekenen voor anderen, die met dezelfde of soortgelijke moei lijkheden zitten, dat hen ten slotte toch doet besluiten om voor de ca mera te komen. Want, dat is de opzet van ons progTamma: een posi tief geluid laten horen, in de trant van: „Ook met die bepaalde moei lijkheden is te leven en ook aan die handicap i» wel wat te doen' Vanavond, KRO, Nederland 2, tien over half elf, „Heel de meqs" waqrin een echtpaar, waarvan de vrouw mul tiple sclerose heeft, met Han Peekei praat over bun leven). Speciaal vandaag De KRO presenteert het popu- lair-wetenschappelijke programma Daar \Taag je me wat. Ned. 2/19.25 In Nader Bekeken van de EO gaat het over: de stakingen (ge> sprekken daarover 'met CNV- voorzitter Lanser, een staker, een werkwillige en drs. H. Scheuten/ de opening van een evangelische hogeschool en de verspreiding van het Marcusevangelie Ned. 141.M De VPRO vertoont de Ameri kaanse film Mrs, Miniver; eeq vele malen bekroonde tekening van Brits familieleven in oorlogstijd. Aan het hoofd van een grote bezet ting gaan Greer Garson, Walter Pidgeon, Teresa Wright en D»me May Whitty. Ned. 1/21.50 Onderwerpen in Rrqndpunt zijn: de stakingen, de armoede in Engeland en een gesprek met de heer Samkalden als justitie-expert over het opsporen van oorlogsmis dadigers Ned. 2/22.00 Over het leren leven met multi ple sclerose gaat het in Heel de Mens. Ned. 2/22.40 Radio vandaag HILVERSUM I 1298 m en FM-**pale»l NCRV 1 «0 Nieuws 7 02 Het Ifvendr W^ord 7 08 (Si Te P>um Lauflamus. 7.30 K|euw» 7 41 (S) Vanda.it; donderdag actualiteiten, persoverzicht, informatie en lichte mu;ie|i i7 41 Hier en nui fc 24 Werk-Wooi^, praatje 8 30 Nieuws 8 36 Qymnactiek veer huisvrouv. i 45 (3> Tot uw djtnsl Ma»sieHe muziek 9 45 iS) Onder <fe hoegtczon muzi kaal pastoraal ziekenbezoek 10 S0 Nieuw». 10 33 iSi In 't zilver procramma vooroudere luisteraars J2 00 (Si Pr JuUina Hawauans Show 12.16 Boer en tuinder |f 26 Medede lingen t b v land-en tuinbouw 12 80 Nieuw» 12 41 (Sl Hier en nu. 12 95 (St Middagpauze d.oqst 13 15 iS) Metropol» Orkest 13 30 (Si nu 18 00 De kerk vandaag informatie over *erk en .amemevm* ié 30 iSl Van onae correspondenten 18 30 Nieuw». 18 41 We- rcldpanorarr.a 18 53 Zgjuut verschenen nieuwe boeken 19 00 iS) Leger des Heilskwartier 19 15 <S) De wefe|d nngt Gods kif verzwkplaienproframma van gr wijde p.uziek 20 00 (81 Goed grstemd voc« Ie muziek 20 40 Ee, twee. ujt dr maat wok» lijks programma over enderwija en opvoe ding 31 00 Ik zou be»i «rat meer willen vsi-ten documentaire 21 20 (Sl RcrkOfgrl concert 21 45 (Si spraakmaker} |2 tt Avon- doverdenking 22 30 Nieuws 82 40 (St Hier en nu 23 00 Rondom hei Woord 23 25 fS) Jarxlimr 23 6 5 24 00 Nieuw* HILVERSUM i«M m. ea AVRO 7 00 Nieuw* 7 11 Ochtendgymna» tick 7 »0 Op blote voeten, vraag en antwoor HILVERSUM IV iFM-kanalenl. KRO 7 00 Nieuws 7 02 <S> Badincr» klassieke ka mermuz. 9 00 Nieuws 9 0^ (Sl Aan woorden voorbij gedachten ter overweging 9.10 0 Promenadeorkest- 9 30 Ik sta hier met voer de banken te praten 10 00 (S> A«bad* klas- dspel (8 00 Nieuws 8 11-8 25 Radiojournaal' H 50 Morgenwijding 9 00 K'nd van de onge huwde moeder 9.35 Waterstanden 9 40 Schoolradio 10 08 Radio Lawaaipapegaai 10 10 Arbeidsvitamine en II1 00 Nieuw* 11 03-11 05 Radiojournaal) IJ-JO Rondom twaalf uur een uur allerlei voor iedereen l|90 Hersengymnastiek spelprogramma 1300 Nieuws 18 11 Radiojournaal 13 25 Beursplein a 13 30 n Middagje AVRO mu ziek informatie en service 116.(10 Nieuws 16 03 Radiojournaal) 17 00 (Si |3-Spcciaal. .nnrinnn kinderprogramma OVERH EIDSVOOR I V V3na<l3g LICHTING 17 40 Den Haag aan de lijn X AVRO |T 55 Mededelingen 18 00 Nieuw 18 11 Radiojournaal PP 18 80 Uitzending van de Boerenpartij IKON 18.30 Kleur mfprmaue en commentaar pvcr zaken van kerk en samenleving AVRO I9.0Q AVRO's Sportpanorama 88.00 Nieuws. 30 05 Radio journaal fO.I8(S)Ha«»a Vankdirigeert klas sieka muziek 2|.J0(S) Alert Op het vlak ven muziek en maatschappij 21 45 (S) Franfois Villon, de voorfoper van het chanson (3) 22 20 Aspecten, kunstrubriek NOS 23 00(5) Met hel dag op morgen met om 23 05 Actuali- Uiteneverzicht 23.20 Den Haag vandaag en 23 52 Even ontspannen voor het slapen gaan yoga 23.55-24 00 Nieuws. NILVBRM llDkH /St Vaak tS| M III |44I f> HfA UUR N1EI 1 's eehtnnd* 8 03 UWg TROI (8) De Hugo van Qcidaren-show 903 (Sl Gerard de \nes draait op verzoek 12 83 (S) Boter, Klpas en prijzen 14 9J'Ki Polderpopp^rade 10-03 (Sl Puroparode- NOS 18.83 (0) De vacature NEOERLANDI 10.45 NOS/NOTi Scbeetelevisie 15 00 EO Van had lot han 16.00 NOS/NOT: Schooltelevisie 11.15 TELE AC Wereldgodsdiensten, les 15 - slot 18 45 NOS: Bereboot 18.55 Journaal 19 05 EO: Oa Smdarkram 19.30 Het kleme hu-s. fv-sene >8.80 WwdhraoM 16 20 45 RandwrhordW. Mm bank |B 10 IS) ROB maal TRO0 1 «a.02 CSfl Poster 20 03 (S) Soul shew 12 0316> Sesjun ja:j en blues live 23 02 (0) Cleiw-yp Q 02 tSl De Hugo van Gelderen show 1 02-7 00(Sl De Nachtwacht 23.40 NOS: Journaal NEOERLANDU 18.45 N08: Toeristische tips 18.65 Journaal 18.05 KRO: Wefcie da Vilung 19 25 Oaar vraag je ma wat. populair wetenschappelijk programma 20 00 NOS: Journaal 20.25 KRO: Koningen en paupers tv-sene 11.10 Voor een bnetkean op de eerste rang 22.0» Brandpunt 22-40 Heel da mens out manseinke 21-16 NOS Journaal *1.50 VPRO: MrsMmiver speeluur 23.10 NOS: Oen Haag vandaag 23 25 Journaal NDERD4AO' 2E0 TEGEN J6 VVANNEN OkT ZE PJ CC «U GAAN STAAN DAN KBUS94 /ZE AU.EMAA1. EEN pome* sieke muziek 12.00 (S) Rondom Ravel (7) 14.00 Nieuws 14.02 Hoogachtend HERHA LINGEN VAN KRO programma's H 45 (Sl - 17 00 Ariadne auf Naxos. opera van Ri chard Strauss 122: Toen brigadier Piet even had staan kijken naar die sluwe Ales- sandro Fiasco, werd zijn aandacht plotseling getrokken door een zéér luxe sportwagen, die langzaam kwam aanrijden, omstuwd door honderden mensen, die geestdriftig riepen: „Viva Alfredo! Viva Alfre do!" „Wie is dat nou weer, die dure meneeF Alfredo?" vroeg Piet aan een welbesnord heer. die ook dapper meegilde. „Wat nou?" vroeg die heer verbaasd. „Kent u Alfredo niet? Nou, dan hebt u niet veel ver stand van voetbal. Dat is immers Alfredo Pinanti, de beroemde mid- voor van de Brindisi Fenomenali. Hij is zojuist gekoeht door de Fio- renza Boys en hij speelt vandaag voor het eerst mee, vlak naast die Hollandse snoeshaan, die óók zo goed moet wezen. Dót kan me een wedstrijd worden vandaag1" „Hebben jullie hem nog nooit eerder gezien?" vroeg Plet. „Welnee, hij is hier nog nooit geweest," antwoor dde de heer. „Brindisi is immers zó ver weg! We weten alleen uit de krant, dat hij in een knalrode open superluxe sportwagen zou komen Dat moet hij dug wel zijn. Maar eh neemt u me nou niet kwalijk, dat ik u in de steek laat, want ik Zie. dat Alfredo handtekeningen begint uit te delen aan zijn bewonderal Daar moet ik ook bij wezen, wanr ben dol op zulke dingsigheidjes't Piet keek het toneeltje eens aani stelde verheugd vast. dat Alfr^ Pinanti op losse en ongedwoni urijze op de treeplank van zijn af' geleund stond, goedmoedig hantf keningen uitdelende aan ieder^ die daarom vroeg. „Het kan beter," grijnsde Piet. „Het kan i beter, want Alfredo Pinanti h£ daar de belangrijkste kaart op[n grond laten vallen, die iemand n kan laten vallen Op een stille avond trof hij haar aan met een grote zak vol verge groen ten, brood en tabak, die ze de lange helling afdroeg. Ze vertelde „ik mot naar een beessie in een hol. verder op." Nieuwsgierig liep hij haar ach terna en zag dat ze de zak leegschudde tussen de struiken langs de snelstroipende beek aan de westkant van het meer. Toen besef te hij dat het „beessie" een man moest zijn en niemand anders dan haar voortvluchtige broer Smut. Hij wist zich geen raad. Moest hij haar trouw zijn of zijn idool mr Craddock? Er gingen geruchten dat dat de laatste ruzie met zijn vrouw en lord Gilroy had, over die Smut R F neldertielrt Potter. Hij zag haar iets op een lei krabbelen, deze op een plank binden en in de stroom leggen. Hij slikte even. Toen vermande hij zich en zei: „Er is Smut die der zit, hè? Em zit in et hol." Ze lachte en legde een vinger op haar lippen. „Zo isset. Et ken me niks schele as jij et weet. Nou. ga mee. dan kijke me effe na de jqnge dasse innet bos." Ikey lag die nacht op zijn hooizolder te draaien en te woelen. Hij kon niet slapen De volgende morgen viel zijn besluit. Met rocje ogen en gapend van de doorwaakte nacht Uep hij naar de bibliotheek, waar Paul zat te werken. Hij wilde iuist aanklop pen toen hij iemand achter zich hoorde. Het bleek mrs Craddock te zijn. Haar zou hij het nieuws ook wel kunnen toevertrouwen, dacht hij. Voordat ze haar mond kon open doen gooide hij er uit: „Ik kwam effe zegge dattik an de weet ben gekom- me waar Smut uithangt, mevrouw." Enigszins bevreemd keek hij naar haar dodelijk verschrikte gezicht. „Heb je hem dan gezien." „Nee, mevrouw, maar ik weet waar- em zit. Hij heb zich verstopt an de waterkant vannet meer, der is een hol achter die ouwe omgevalle boom en daar zit-em in." Hij liet Hazel er met opzet buiten. Als ze het nodig vonden konden ze zelf uitzoeken in hoeverre de Potters hierbij betrok ken waren, vo^d hij. urace dacnt even na. „Goed," zei ze toen, „wacht even, wil je?" Ze liep het kantoortje in en toen hoorde hij hen binnen praten. Even later kwam Paul zeggen dat Ikey Rudd moest gaan halen." Maar denk eraan Ikey. mondje dicht te gen iedereen, hoor." „Natuurlijk zeg ik nik»." Rudd nam het nieuw» stoïcijn» op „Ik had niet ander» verweeht dan dat hij vlak in de buurt zou zitten," zei hij. Hij stuurde Ikey naar diens „De Boekeiij Raarn" werk en ging snel naar Paul en Grace. „We kunnen Smut het beste zover zien te krijgen dat hij zich bij de commissaris gaat melden," zei Rudd. „Dat vind ik ook, John, maar Grace is er erg op tegen." „Wat wil ze dan?" vroeg Rudd. Ze snauwde hem toe: „Laten we Ikey naar hem toesturen om hem te waarscbuwen, dan kan hij vannacht de benen nemen. We hoeven tenslolr te niet als bloedhonden van lord Gilroy te fungeren „Ikey moet er niet heen. Hij moet buiten die zaak blijven," zei Rudd kalm. „Als het ooit zou uitkomen wprden zowel hij als je man mede plichtig verklaard." Grace glimlachte. Ze was er nieti van onder de indruk, dacht Rul „Moet het dan per se uitkomeri „Potter is tenslotte voortvluclj mrs Craddock." Rudd vond het ellendig voor I die iets wilde zeggen maar zichi dacht. Grace keek de beide manj aan. Met een vlakke lage stem zei „Dus jullie laten hem in de sM Tja, de wet is nu eenmaal de wetj Het is het veiligste voor ieder i ons, behalve Smut." „Verdomme nog an toe," GraceJ verdraait de feiten", barstte P opeens los. „Rudd en ik laten H niet ln de steek. In zijn eigen beU moet hij zich gaan melden, dal alles." „In zijn eigen belang, zei Je? Vijf in een stinkende cel." „Hij krijgt geen vijf Jaar, zelfs drie," zei Paul. „Hoogstens een jaar. Hij heeft gestroopt en gev< ten, dat is alles." „Kun jij garanderen dat hij hien( wordt aangeklaagd?" vroeg ze. Rudd merkte op dat zijn kar^ beter stonden als hij zichzelf T melden. Paul was het er geheel 1 eens. „Hij kan immers niets be[| nen," zei hij „Hoe kan een i leven met de dagelijkse angst ii kraag te worden gepakt? En hieifp hij zich in dat geval ook nooit ni durven vertonen." J Wordt verv4 2 3 i 14 7 was Horizontaal woorden invullenP- 1 betekenen: boi I. medeklinker, J. zangstem reeks, 4. vakje in een kluis, f vaans orkest, 6. zeezwaluw, 7.t hangteken, 8. buitendijks laj medeklinker. Bij juiste invulling leegt men v eaal 1 de naam van een berc I Oplossing van gisteren: lar 7 Hor. 1. pekel, 5. rat, 7. Eris, 8. nafmi rit. 11 lom, 12. la. 13. me, 14 la#M Lea. 16 nap. 17 riem, 18 soesJ moed, 21. sol. 22. hoed, 24. ir^xü koor. 26. re. 87. loot, 26 mei. 29. >de 30 mal». rir Vert. 1. permissie, 2. Erie, 3. kit, UJ 6. ram. 6. ar. 8. nok, 9. raam. M II. leed. 14. las. 15. lied, 18. nel t. Roer. 19. oqr, 20. moot, 22. hoonf** Iels. 25. koe, 16 rei, 27 li, 28 i*ei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4