Nederland langzaam op weg naar televisiekrant Het dal der Craddocks Joachim Stiller Service voor gehoorgestoorden is pluspunt UIEUJDRTR WOENSDAG 16 FEBRUARI 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet =OE TV-COMM ENTAAR Hubert Lam po u hebt het gisteren kunnen lezen Is zo gelukkig als een kind met de wijze waarop Harry Kümel zijn boek De komst van Joachim Stiller heeft verfilmd. Een dergelijke opmerking hoor Je vaker dan het moord en brand schreeuwen van een auteur die het niet eens is met de bewerking van zijn geestelijk eigendom. Nu pleegt een kinderhand gauw gevuld te zijn en dat blijkt dan ook wanneer men roman en tv-spel met elkaar vergelijkt Dan wordt een andere uitspraak van de Belgische schljver onbegrijpelijk: „Mijn roman werd volkomen gerespecteerd Hoe kan iemand dat beweren als het aantal invoegingen en weglatingen niet is bij te benen Dit wekt de Indruk dat niet de uitslag geldt, maar slechts het doel alleen, namelijk in de publiciteit te blijven en te worden bijgezet in de archieven van de filmkunst, hoe dan ook. Lampo staat te boek als een magisch-realistisch schrijver. Hij kan daarover in schoolse volzinnen lyrisch uitweiden. Maar de magische rillingen willen daarmee niet over mijn rug komen. De film. die vanavond wordt uitgezonden, heeft dit effect al evenmin. Lampo wil doen voorkomen dat hij als schrijver ..vertrekt vanuit de realiteit" en dat zich daarin later bovenzintuiglijke elementen mengen. Eerst na het voltooien van Joachim Stiller zou hij bij Jung hebben ontdekt dat zijn in een soort Christus-figuur veranderende hoofdpersoon de kenmerken vertoont van een archetype. Ik heb er moeite mee dit te geloven. Over dergelijke, in het onderbewustzijn van de mens opgeslagen herinneringen aan oerbeelden, heeft Jung zelfs naar het oordeel van geleerden vaag geschreven. Wat Hubert Lampo er als leek van maakt, is psychologie van de koude grond. Het ten tonele voeren van Stiller als een Messias is een schijnvertoning; een banala door Ton Hydra nabootsing van verzoening en verrijzenis zonder te beseffen wat de verlossing inhoudt. De televisiebewerking van het boek zou je een vorm van ..jonassen" kunnen noemen. Belgische kijkers kregen na heel lang wachten en overschrijdingen van het budget een driedelige serie te zien. Achtergrondfiguren bleken tot hoofdpersoon te zijn gebombardeerd en ze hadden te wedijveren met nieuwe types. De commercie speelde een rol. want ingelaste erotische scènes werden bevolkt door de blootlljvige Willeke van Ammelrooy en Cox Habbema. die stuivertje wisselen met de nogal naakt opererende Hugo Metsers. Hoogstens speelde daarin mee de magie van de kassa voor het geval dlt'produkt een bioscoopfilm zou worden. De AVRO stak geld in de onderneming, maar stond op een afgerond spel. Geen bezwaar: de regisseur knipte er drie kwartier uit. Weer was Lampo content, want nu stond het bewegende beeld dichter bij zijn roman. Veel bloot verdween en geschrapt werden een aantal scènes van opgepepte figuren. De overbodigheid van de invoegingen werd daarmee bewezen, maar daarover hoor je niemand. Andere afwijkingen van het origineel zijn gebleven om redenen die met artisticiteit of effect weinig te maken kunnen hebben. De even optredende astroloog van de krant, waarbij Freek Oroenevelt werkt, is voor de film omgezet ln een geëxalteerde vrouw. Uitgerekend ln de openbare leeszaal, waar Je stil behoort te zijn, doet Ninl te Boél luidruchtig als een Vlaamse hoerenmadam die Duits probeert te praten. Van onderkoeld acteren schijnt de regisseur nog nooit te hebben gehoord. De enkele mooie, met een bepaalde sfeer geladen beelden worden overwoekerd door een dik aangezet, oer ouderwetse rederijkerij en een Imitatie van elementen die de films van Ingmar Bergman een bovenzintuigelijk effect geven. door Riet Diemer HILVERSUM - In Nederland worden de eerste schuchtere stappen gezet naar een onder zoek naar Teletext, een soort televisiekrant. Daarmee wordt bedoeld een methode om via de televisie teksten in pagina- vorm over te brengen en te ontvangen in de huiskamer. Wordt voor Nederland de naam Teletext gebruikt, in Engeland experimenteert de BBC met een eigen systeem, onder de naam Ceefax. Het systeem dat de Britse PTT ontwierp, heet Viewdata. Al deze televisiesnufjes geven de be zitter van een niet te oud toestel de mogelijkheid om Informatie op te roepen,, die op het televisiescherm wordt geprojecteerd. Deze informa tie kan bijvoorbeeld zijn: nieuwsbe richten, weerbericht, sportnieuws, beurskoersen, overzicht van radio- en tv-programma's, toeristische tips, namen van toneelstukken die in de theaters worden gespeeld, dienstre geling van het openbaar vervoer. Op de opmerking: „Ja, maar dat kan ik zelf wel opzoeken" ls het radicale antwoord:' „Dit gaat veel sneller en daar vraagt onze eeuw om." Daar over kan men nu eenmaal van me ning verschillen, mflar Teletext is er ook voor nuttige zaken als de adres sen van ziekenhuizen, artsen, apo thekers enz. Positieve factor in deze service verlening is ln leder geval wel. dat een methode kan worden ontwik keld waardoor gehoorgestoorden ge bruik kunnen maken van ondertite ling van programma's. Met een druk op de toetsjes wordt hun iets gebo den waar andere kijkers geen ge bruik van hoeven te maken, lees: geen last van hebben. Organisaties van gehoorgestoorden zullen deze 'wTyl 'i I- am S Viewdata is een van de systemen. Op het kabelcongres in Den Haag was dit voor het eerst in Nederland te zien. ontwikkeling wel met belangstelling tegemoet zien, want vaak wordt ge vraagd of de televisieprogramma's ln de eigen taal kunnen worden onder titeld. De omroep antwoordt dan dat het maken van de tekstkaarten veel te kostbaar zou worden voor een te kleine groep Kosten Hoe duur het nieuwe systeem wordt, ls nog niet te zeggen, maar wel schijnt de prijs mee te vallen. Nodig ls een decodeermachientje bij de mensen thuis, verder een computer in Hilversum en personeel van een man of dertien dat daarmee omgaat. In Engeland zou de produktie een miljoen gulden kosten. Voor het Cee- fax-project alleen werd 650.000 gul den neergelegd. Schaft de particulier een dccodeerapparaatje aan dan kost hem dat tegen de drieduizend gulden, maar spelen meer kijkers het spel mee, dan daalt de prijs tot 250 gulden. In Engeland. Duitsland, Zweden en Frankrijk worden al proeven geno men met de televisiekrant. Neder land kon eind vorig Jaar op het ka belcongres in Den Haag voor het eerst kennis maken met de Britse Viewdata. Een bepaald telefoon nummer in dat geval ln Londen werd opgeroepen en toen de verbin ding met de centrale computer tot stand was gekomen verscheen op het televisiescherm een Inhoudsop gave van de beschikbare informatie ln hoofdstukken, waaruit Je weer verder kon kiezen. Via een apart toetsenbord kon de gebruiker het gewenste hoofdstuk kiezen. Enkele seconden daarna ver scheen de pagina op het scherm. Op dit scherm kunnen 24 regels van 40 tekens. De tekens cijfers of letters worden gemaakt met puntjes. Wil men overgaan tot een luxer tijdver- idrijf, uitlopend op snobisme, dan kan er een kruiswoordpuzzel ge maakt worden of kunnen zelfs de spelletjes galgje en melk-boter-kaas worden gedaan. Maar dat kan met papier en potlood ook. Het Engelse Ceefax ls sinds 23 sep tember 1974 ln gebruik, liefst zestien uur per dag, op BBC-1. Honderd pa gina's kunnen worden geraadpleegd. Vla het decodeerapparaatje kunnen die worden opgeroepen. BIJ Viewda ta moet gebruik worden gemaakt van de telefoon. Maar de uitkomst van beide systemen voor de kijker is dezelfde. Nota Om bij deze ontwikkelingen niet he lemaal achteraan te komen hobbe- Speciaal vandaag Na ?e IKON-serie over bijbelse grondwoorden volgt Kenmerk, waarin gesprekken met bedrijfs- aalmoczeniers over de menselijke problemen in bedrijven waar sta kingen zijn uitgebroken of dreigen. Ook een reportage over boeren in Columbia, die al meer dan veertig keer het land van een groot grondbezitter bezetten, de strijd tenslotte wonnen en nu dat land bewerken. NED. 2/19.04 Om wille van de liefde is een Brits tv-drama van Terence Ratti- gan met in de hoofdrollen Claire Bloom en Kenneth More (hier be kend als Father Brown). Ned. 1/20.00 In een AVRO-documentaire wordt het voor en tegen van eind examens onder de loep genomen. Ned. 2/20.30 Over de problemen van geschei den vTOUwen gaat het in „Ot en Sien". Ned. 1/20.55 De AVRO toont dc tv-bewerklng van Lampo's boek De komst van Joachim Stiller. Ned. 2/21.15. Haakon Austbö speelt pianower- ken van Edvard Grieg. Hilv 4/12.00. Een aangereden meisje, de schuldige automobilist die zich niet om haar bekommerde .en de pompbediende die zwijggeld aan nam, worden geschetst in bet luis terspel Vluchtmisdrijf van Alfred Andersch. Hilv. 1/22.50 oude grar 12.00 Diest Radio vandaag HILVERSUM I (UI m FM-kanalenl. TROS. 7.00 Nieuws. 7.02 CS) Rustig byko- men. 7.30 Nieuw» 741 (S) Aktua- ochtendeditie. 8 30 Nieuws 8 35 Gymnas tiek voor de huisvrouw. 8 45 (S) Kom er maar eens bij gesprek en klassieke muziek 10 00 (S) Een oude bit in nieuwe snit 10.30 Nieuws 10 33 (S) Toerja-Toernee Streek-in. 11.45 (S) Café-chantanl. 12 28 Mededelingen tb v land- en tuinbouw. 1130 Nieuws. 12.41 Aktua II. 13.00 (S) Gaarne u« op zijn/haar nieuwste LP. 13.30 (S) Sport na sport magknne voor jongens en meisje» 14 00 (S> Specialiteiten la carle: muakaal wcnsprogramma 15.00 (S) Als dat zou kun nen: verxoekplatenprogramma met om 15.30 Nieuws 18.30 (S) Kernpunt OVER HEIDSVOORLICHTING 17.20 Nederland en dc Derde Wereld een programma van de Voorlichtingsdienst onlwikkclingssamen werking. TROS 17 30 Nieuws 17.33 (S)Ak- tua-magazine. 18 30 Nieuws. 18.41(S) De een net het zus en de ander zo 10 00 (S) Mu- zicktnpUek. van zeven tot tien. met om 19 00 (S) Jazz-Sir; om 20 00 (Si Eight o'clock speci al en om 21 00 CS) Kruis en mol 22.00 (S) Een mondje Frans 22-30 Nieuws 32 40 Aktua III 22 50 (S) Vluchtmisdrijf, hoorspel. 23.55- 34 00 Nieuws felLVERSUM II (482 m en PM-kanalen). VARA 7 00 Nieus 7.11 Ochtendgymna* tick. 7 20 In de Roode Cirkel: rue uw» pro gramma (8.00 Nieuw» 9 35 Water»tanden 9 40 Schoolradio. 10.00 Radiowcekblad |100 Nieuw» 1103 Johan van Minnen Pmbudsman. II 15 Even ..tenig" draalen Centraal: gesprekken. 13 00 Nieuws. 13.11 Dingen van de dag 13.30 Een middagje Stoomradio, een programma vol goede jeugdherinneringen- 16.00 Nieuws 16.03 Reis naar het gehik. monoloog. 16 45 Lichte grammofoon muziek 17.00 (S) Uit het muzie- kalbum van Paul Godwin. RVU: 17.35 We tenschap In bewegsng II. VARA 17 55 Me dedelingen en SOS-berichten. 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag PP.: 1820 Mede delingen en SOS-bench ten. 16.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. P.P.: 18Z0 Uitzen ding van D'66. VARA: 18.30 (S) Tussen start en finish: sport en muziek. 19 30 (S) Vnje tijd, blije tijd Portret. 20.00 Nieuws. 20.05 (S) VARA-Klassiek: Russisch Operaconcert door het Groot Omroepkoor en het Omroe porkest. met solisten 21J5 Johan van der Woude vertelt over zijn leven en werk (4. 22 05 (S) VARA Klassiek: Dianah Walsh, piano. NOS: 2220 Gamma van Alpha en Béta. nieuws uit de wereld van wetenschap en technologie- 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Aktualiteitenovcr- zicht; 23 20 Oen Haag vandaag en 23.25 Even ontspannen voor het slapen gaan yoga. 23.35-24 00 Nieuws HILVERSUM III <445 m en FM-kanalen). KRO 7 02 (S) Drie op je boterham, muziek en informatie voor de werkmens 9.02 (S> Pop-op-drie. 11 03 (S) Drie draait op ver zoek 12.03 (S) Dne tussen de middag 14.03 (S) Pop-kontakt: de Theo Stokkink show 16.03 De Hitmecsters NOS 16.03 De vaka- turebank 18 10 (S> NOS-maaL 19 30 (S) Langs de lijn. sport cn muziek. (19 38 Paar- dekoerscn 23.02 (S) NOS-jazz. 002 (S) Me tros Midnight Music. 102 (S) Take it easy 2.02 (S) Dat wordt weer nachtwerk. 4 02-7 00 (S) Dc achternacht HILVERSUM IV NCRV TOO Nieuw* 7 02 Het levende woord. 7.08 (S) Te Deum Lau- damus; gewijde muziek. 7.30 (S) Preludium; klassieke muziek. 9.00 Nieuws. 9.02 CS) On der schooltijd. 10.00 (S) Internationaal Bruckner Festival Ltnz 1976 (2). Aanslui tend 11.30 <S) Platennieuws. 12.00 (S) Piano- TV vandaag 20.00 NOS: Om wffl» van de liefde, tv-fittn *1 20.55 Ot en hoe zit dat nou met Sien? NEDERLAND I 9.30-10-25 NOS/NOT: Schooltelevisie 10.45-1125 Schooltelevisie 15.00 TELEAC: Dieren verzorging les 3 (hert») 1520 AVRO: Oe hotie boHe boom 16.15 Muzikaal intermezzo 1620 Een bezoek aan de goudzoeker, tümreporlage 16.45 Supersonic, pop- en {ockmuz«k 17.10-1720 Gitaar spelenderwijs, cursus, les 8 18.15 TELEAC: Moderne elektromca les 19 16.45 NOS Bereboot 16.55 Journaal 19.04 Van gewest tot gewest 1920 PP U.rzend«g van de poMiefce parfj 21.35 Journaal 21.50 Den Haag vandaag 22-05 Panoramiek 2225 Sprekershoek 2220 Studto Sport NEDERLANDH 10.45 NOS: Staatsloten) 10.55 Journaal 1924 IKON: W« oren heelt, kl 1929 Kenmerk 20.00 NOS: Journaal 20.25 Film van de Nederlandse Stichting c Dargaud SA' 1976 Tekst: Goscinny Tekeningen: Lde len heeft de zogeheten kabelcommis sie met aan het hoofd AVRO- vooreitter M. J. Keyzer een nota op gesteld om te bezien wat voor moge lijkheden er zijn voor de Neder landse omroep. De fiota heeft inmid dels het fiat gekregen van het NOS- bestuur, nadat VARA-voorzitter A. H. Kloos problemen zag liggen voor de kranten en TROS-bestuarslid mr. J. M. Landré zich afvroeg hoe de toekomst van de programmabladen voor radio en televisie er uit zal zien als complete programmagegevens rechtstreeks op het scherm worden gebracht. Overigens bleek wel weer dat de pers in krantedirecteur drs. A. A. V. Tummers van de Gelderlander- pers als NOS-bestuurslid geen goede verdediger hoeft te verwachten op dit gebied. Hij viel Kloos eerder af dan bij. En dan, Nederland ls geen Engeland, waar de BBC wat makkelijker plan nen kan maken dan met ons zuilen- rijk bestel het geval is. Kroonlld ds. F. H. Landsman bracht naar voren, dat misschien elke omroeporganisa tie rechten kan doen gelden op een bepaald aantal pagina's Teletext. De kleuren van de omroepen zullen dan wat tot uiting kunnen komen, een factor die bij het tot stand komen van De Open School ook zo'n be langrijke rol speelt. Zo zijn er al aardig wat voetangels en klemmen waarover redelijke afspra ken moeten worden gemaakt voor er een Teletext in Nederland komt. De eerste stappen zijn gezet „naar een bespreking op lange termijn". Het aangehaalde is van NOS- voorzitter mr. E. M. Jurgens. Het duurt dus nog wei even voor Neder land het systeem televisiekrant heeft, met de geruststellende notitie dat in 1990 de zaak wel „rond" zal zijn. Nog Jaren om te sparen dus. werken uit de Romantiek. 12.30 (S) Zan ders portret 13.00 (S) In de schaduw van de meesters. 14.00 Nieuw». 14.02 (S) nieuws. 14.02 (S) Een uur natuur. 15.00 (S) In kleine bezetting. 18.00-17.00 (S) Profiel (4): De kom- ponist Sylvano Bussotti. 121: „Jonge Jonge, ze lijken hier wel stapelgek", mompelde brigadier Piet. „Ach, ach, wat zag die arme Karei Kleuntjes er zielig uit. Zouden ze hier dan helemaal niet begrijpen, dat Karei geen man ls om met zo veel poespas door de stad gereden te worden? Maar hoe krijg lk die arme Jongen hier nu weg?" Zo peinzend en piekerend liep Piet langzaam de stad door naar de buitenwijk, waar het stadion gelegen was. Dat was gemakkelijk te vinden, want Je hoef de niets anders te doen dan de stroom mensten te volgen, die blijk baar óók daarheen op weg was. De trams zaten tjokvol en de passagiers hingen zelfs als druiventrossen aan het achterbalkon. De krantenjon gens schreeuwden hun keel schor met het laatste nieuws over de opstelling, waarin Karei Kleuntjes als linksbinnen genoteerd stond. Het was werkelijk een krankzinnige drukte daar in Fiorenza en dat alle maal om een doodgewone wedstrijd die door tweeëntwintig Jonge kerels zou worden gespeeld. Zo ver was het dus al gekomen, dat het publiek een twintigtal van zulke jonge jongens niet meer rustig zijn gang kon laten gaan bij het doen van een aardig spelletje met een bal op een gras landje Doch hoe Piet de zaak ook keerde of wendde er was weinig aan te veranderen en daarom be sloot hij maar eens goed uit te kij ken naar onraad, want hij was nog niet vergeten, wat inspecteur l sandro Fiasco hem die nacht vertj had. En ja hoor, op een gegeV moment zag Piet de ferme lnspj teur daar staan. De slimmerd 1 zich listig opgesteld bij het waar alleen maar spelers en officie door mochten. Gewone menidi mochten daar niet door en de slin me Fiasco had dus niets anders' doen dan scherp uit te kijken ol zich geen verdachte elementen j hielden onder de voorbijgangers, v' over zijn stoepje liepen. De br?k' man kweet zich vol ijver van dia taak en hij keek sommige voorkei gangers zó scherp aan, dat deza, waarlijk een beetje schrokken 20.30 AVRO:E'nde»amens ja of nee? informatief programma 21.15 De komst van Joatfum SbUer. tv-spei 22.55 NOS: Journaal 99 - „Of het zo is of niet, het moet gezegd worden. Ze proberen Je op alle mo gelijke manieren op Je plaats te zet ten en zouden er zelfs een man le venslang voor achter de tralies zet ten om hun doel te bereiken. Dat was de hele opzet: Jou verdacht maken." „Je overdrijft," zei hij, maar voelde zich tegelijkertijd niet op zijn ge mak. „Als lk Smut ooit ergens zie zal lk meteen de politie waarschuwen, en niet Kitchens." „O, dat weerhoudt niemand ervan, hem geen eerlijke berechting te gun nen," zei ze. „Grace, houd nu eens eindelijk op. Hij heeft het gezicht van Buller ka potgeslagen." „Wat zouden ze met 8mut hebben gedaan ais ze hem ln handen had den gekregen? Toen ik nog klein was hebben ze een stroper met opzet doorzeefd met kogels en laten doodbloeden op Oilroys grond. Het gerechtshof noemde het „dood door ongeval", maar iedereen wist dat het expres was gedaan." „Niemand kan me ertoe brengen na te laten wat lk het Juiste acht en lk vertrouw erop dat men zo beschaafd is Juist te handelen." „Ja, dat weet ik. Daarom zou het goed geweest zijn als JU eens een UJdJe in de stad had gewoond," zei ize en liep de kamer uit. Pas toen ze in bed lagen begonnen ze er weer over. „We moeten hier geen ruzie over krijgen, Grace." zei hU.„Nee, Paul," zei ze. „Gelukkig voor ons is de zaak al rond. Smut Potter is er vandoor en nu moeten ze weer een nieuwe zondebok zoeken die tegen de Tien Geboden zondigt en de Wetten op het Grondeigendom van de adel. Slaap lekker, Paul." Ze draaide zich om. Hij lag wakker, ot tdaan omdat er opeens een kloof tu. >en hen gaapte. Maar Grace had h t niet bij het rechte eind toen ze C cht dat Smut in veiligheid was. Hij vat maar een paar kilometer van h grote huis. Als de Valleibewoners erkten sliep hij en als zij sliepen zi hij bij de vossen in het oosten of o otters die onder de houtblokken bU zijn schuilplaats visten. Hij had zich al lang uit ce voeten kunnen maken, de grens o 'er. naar Ierland of zelfs naar Amerika, want Meg schraapte alle stuivers bijeen die ze kon overhouden sinds Hazel met het nieuws was thuisgekomen dat hij op het landgoed verborgen zat. Ze had al voldoende bijeen gegaard om hem buiten bereik van de arm der wet te krijgen, als hij R. F. Delderlield „De Boekerij. Baarn" maar 's nachts zou reizen. Maar tot haar ontsteltenis bleef hiji zitten. Hij lag overdag in zUn schuilplaats en zwierf 's nachts rond door de bossen, levend van zijn buit en van het eten dat Hazel hem placht te brengen. Ze had hem al opgespoord op de dag nadat hU was betrapt. Ze spraken af gebruik te maken van het feit dat er- een sterke stroom langs de opening van zijn grot vloeide. HiJ^iad al een deken van haar gekre gen, een kookpot, tabak en lj- zerdraad om strikken te zetten, brood en zout en een kapotte lei waar hij een boodschap op kon schrijven. Ze had ze op een vlot gebonden zodat hij ze kon grijpen toen ze op een afgesproken ogenblik langsdreven. Smut was er niet toe te brengen, weg te gaan. Hij hoopte op een wonder, dat zijn kansen zou doen keren. Hij voelde er niets voor om tussen vreemden te leven. Het was Ikey Palfrey die hem a dekte, doordat zijn zintuigen d< de omgang met Hazel Potter wal gescherpt. Hij zag haar sinds li kennismaking in de sneeuw paar maal per week. Zij leerde h» alles wat ze van het bos en de nati wist. Hij bewonderde haar om hl kracht en beweeglijkheid, haar i mogen om vogelgeluiden na te dl en de roep van de dieren. Soms z< ze voor hem, in een mengelmoes 1 het streekdialect en de zigeunerti Uiterlijk vond hij haar ook aantii kelljk. Ze leek helemaal niet op I deren die in Het Diepe Duin sch gingen. Ze was altijd smerig en sl zig, maar boeide hem door h schoonheid, met haar ogen die 1 kleur schenen te veranderen in 1 voorjaarszonlicht, haar verwa haren, haar naakte benen, haar bl kend witte sterke tanden. Op i beurt vertelde hij haar over Lonó „over het stof en het stinkende si straat" waar hij vandaan kwi over de voertuigen die zomaar 2 der paarden ervoor, door de strt reden en over de „ouwe kont Vicky" in haar rijtuig met de lakt die hij eens had zien langs rijt' In ieder vrij ogenblik zocht hij dat voorjaar op bij haar lieveli plekje tegenover de oude nami pagode, die ze hardnekkig „et kerkerrekie" bleef noemen. Ze ir vond hij, net als een priesterei61 vertelde niemand dat zij zulke f**1 de vrienden met elkaar waren. 1° Wordt vervfw Horizontaal: 1. zilt vocht. 5. knaag dier. 7. godin van de tweedracht. 8. dwaas, 10. tocht, 11. duikereend, 12. muzieknoot, 13. pers. voornaamw., 14 vernis. 15. vrouw van Jacob, 16. houten bakje, 17. gordel, 18. soort gebakje, 20. durf, 21. muzieknoot,, hoofddeksel. 24. titel (afk), 25. re muzieknoot, 27. ent, 28. deel vax jaar. 29. telwoord, 30. Turkse ta Verticaal: 1. verlof. 2. plaat^ Pennsylvanië, 3. kleefstof, 4. 1 land, 5. teken in de dierenriei voertuig. 8. opperste rand van)3 dak. 9. venster, 11. stuk stof^< smart, 14. tussenzetsel. 15. vera^ troefkaart, 17. water in Limbu gehoororgaan, 20. schijf vis,] smaad, 23. koppelriem gershonden, 25. rund, 26. ko Chinese lengtemaat, 28. fan Oplossing van vorige puzzel. Horizontaal: 1. kentering, 2. lakei, 3 kar-aal-ast, 4. Edom-nol 5. lor-alm-tra. 6. brak-Ees-er. T.f1 eed-dia, 8. niet-oer-ar, 9. toespif Verticaal: 1. kakelbont, 2 evaf rio, 3. Nero-rak-Ee, 4. tra-mak-ej elan-lee-op, 6. ral-om-Eder, 7 arts-dra, 8. nes-prei-Aa, 9. gitaa) -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4