'De opstandelingen zijn Gods volk' Kerken grotendeels eens over doopleer Uit brieven van lezers Pinksterbeweging houdt liefdemaal t MAURICE NGAKANE: .Oecumenisch dooprapport':: Pinksterbijbelschool bestaat tien jaar VANDAAG Voorbijgangei VRUOAG 11 FEBRUARI 1977 Trouw/Kwartet door Aldert Schipper Als gevolg van het politionele geweld tegen de Zuldafri- kaanse scholieren en studen ten hebben veel jongeren de vlucht genomen Alleen in Botswana de kleine democra tische zelfstandige staat, die omringd wordt door Zuidafri kaans grondgebied, zijn meer dan tweeduizend vluchtelingen neergestreken. Het zijn in over grote meerderheid politiek be wuste jongelui, van wie de op leiding nog niet voltooid is. De vluchtelingen hebben geen noe menswaarde middelen van bestaan en Botswana beschikt nauwelijks over geld voor de opvang en voor de voortgezette scholing.van de school jeugd en deze is zeer gewenst. Want de Jongeren ln Botswana behoren vermoedelijk tot het toekomstige kader ln een vrij Zuld-Afrika. De kerken hebben van (Ol gezichtspunt uit programma's ln voorbereiding. Een van de mannen die zich hiermee heeft belast ls de eveneens ge vluchte Maurice Ngakane. de vroegere adjunct-secretaris van de raad van kerken ln Zuld-Afrika Na mens de Zuidalrlkaanse raad hield; hij zich bezig met evangelisatie en de' ontwikkeling van zwarte theologie ln Zuid-Afrlka. Uit dien hoafcto raakte hij zo zeer op de hoogte van de teleurstelling onder de zwarte Intel lectuelen en van het zwarte verzet tegen de apartheid, dat de politie belangstelling voor hem kreeg. Lan ge tijd hield hij zich vorig Jaar zomer verborgen om tenslotte ln september toch maar met zijn gezin de grens met Botwana over te gaan. Als lk met hem praat, op het kantoor van de werkgroep K air os ln Utrecht, heeft hij zojuist met Nederlandse kerkelijke organen gesproken over ean bijdrage uit ons land bij da hulp ain de Jongeren ln Botswana. De Zuidalrlkaanse studenten In Botswana hebben een vereniging op gericht. de „Hulporganisatie voor studenten (en scholieren» uit Sowe- to". Zodra deze organisatie een offi ciële toestemming daarvoor heeft ontvangen van de regering van Botswana, zal zij de hulpactie ter hand nemen. Maurice Ngakane ls lid van het bestuur van de hulporgani satie. Ngakane ls theoloog en komt uit de kring van de Vergadering van Oelo- vlgen. een fundamentalistische, leb wat naïeve groep, die ln Zuld-Afrika een zekere verbreiding heeft onder- dc zwarte bevolking. Ds. Ngakane'. heeft ook door zijn studie overzee een afstand van zijn geestelijk ..oest" gekregen. Ngakane ls een schrandere man. die zich gespeciali seerd heeft in evangelisatie en de theologische begeleiding van het zwarte emancipatieproces Toen ds. Ngakane uit Zuld-Afrika vluchtte, was hij Juist bezig met het organiseren van een studieconferen tie voor zwarte predikanten met als onderwerp de rol van deze dominees bij het streven van de zwarten naar vrijheid. Ds. Ngakane had veel contact met de activisten, die vorig Jaar aan het hoofd stonden van de volksopstan den in Soweto en andere zwarte woonsteden. „Hoewel Vors ter hen afschildert als gemene communis tische terroristen zie lk hen als Gods volk. want zij vochten voor een maatschappij, waarin de mens rech top kan staan voor God". Ds. Nga kane was tegenover de leiding van de kerken de woordvoerder namens de jongeren van Soweto. Hij heeft van de kerkelijke inspanning ten gunste van de activisten ook bin nen de kerk niet zo n hoge dunk. ..Net als de regering ls de kerk ge neigd. diegenen die lastig zijn naar een dorre verafgelegen plek over te - plaatsen. Daardoor denken heel wat dominees dat zij, terwille van hun baan, maar beter hun mond kunnen houden. Maar het onbehagen ls er en wordt steeds groter onder de Jon ge predikanten." De kathalieke en de anglicaanse kerk hebben hun Mank enderwijs sinds kort opengesteld voor zwarte leerlingen. Betekent dat dat deze kerken sich meer bewust zijn van hun rol? De zwarte man is niet meer geïnte resseerd ln dit soort concessies. Wat hij nodig heeft ls een alomvattende verandering van de maatschappelij ke structuur van het land. Het openstellen van scholen voor zwarte kinderen brengt een schelding in de zwarte gemeenschap en maakt dat een kleine groep zwarte kinderen ge assimileerd worden tot een soort zwarte gekleurde blanken. Zij ver vreemden daardoor van het zwarte zelfbewustzijn. Welke rot speeh de kerk in de zwarte bewustwording? De kerk staat wat dat betreft nog ln de kinderschoenen. Men moet niet vergeten dat de kerk lange tijd een „van God gegeven racisme" heeft aangehangen, doordat zij chris- tendom en de n de normen en waarden van de westerse cultuur vermengde. No« «tedds zie Je ln het kerkelijk leven tn Zuld-Afrika dat de blanke de voorzitter en penningmeester is! Öe zwarte U.de ezel. die bet stomme werk moet doen. Door de westerse beïnvloeding van de kerk kan zij in Zuid-Afrlka op dit moment nog geen betekenisvolle rol spelen in de be vrij ding van de zwarten. De zwarte dominee ziet zichzelf nog onvoldoen de als slachtoffer van de blanke the ologie. Hij heeft de theologie uit de Derde Wereld nog niet ontdekt, die aan de zwarte man zijn vrijheid en integriteit kan teruggeven. Bestaat er een typisch Afrikaanse manier van geloven, die anders is dan de Europese? De zwarte kerken moeten in hun godsdienstoefeningen ruimte geven voof het Afrikaanse gevoel, waarin het lichaam veel meer een rol speelt. Bijvoorbeeld de dans en het klappen in de handen. De zwarte man kent de taal van het lichaam en drukt met het lichaam uit wat hij van binnen voelt In de Europese kerken moet hij stil en strak luisteren naar een langdurige preek. Dat gaat in tegen de Afrikaanse cultuur en dat maakt dat de zwarte man zich ln deze ker ken als een vreemde voelt. Dit moet als muziek in de oren van (de apartheidsaanhangers klinken. Er ls een verschil tussen apartheid en afzonderlijkheid. Als de schei ding aan mij opgelegd wordt door de onderdrukkende macht is dat op zijn voorwaarden. Maar wanneer wij zelf scheiding tot stand brengen, doen wij dat op onze eigen condities, dan ls het niet gebaseerd op rassen onderscheid, maar dan hoort bij ons iedereen, die gebukt gaat onder het Juk van de onderdrukker, zonder onderscheid naar huidskleur. Als wij alleen maar een eind zouden maken aan de apartheid, dan zou dat betekenen dat wij zwarten ons onderwerpen aan de Europese nor men. Ik weet helemaal niet zo zeker of lk wel een multiraciale maat schappij en kerk wlL Als wij nu in de kerk de rassen samenbrengen, bete kent het dat de zwarten gewoon mee gaan doen aan een blanke kerkdienst, die niets te maken heeft met ons Afrikaanse levensgevoel. Multiraciale kerkdiensten vormen een gevaar voor het geloofsleven van de zwarten. Zij kunnen er niet aan meedoen zoals zij zijn: onder drukte of vervolgde gelovigen. Overdrijft u de zwarte wrok niet een beetje. Het is nu toeh weer kalm in Zuid-Afrika? In elke opstand heb je een rustige periode. Tijdens de revolte denken de mensen niet na over de volgende stap. Daarvoor is weer een kalm moment nodig. Maar het gaat slecht met de economie van Zuid-Afrika. Het front van de nationalisten ver toont een barst en zij zijn het niet eens hoe zij verder moeten. Komt de rust niet door de conces sies van de blanke regering na de opstanden? Het lijkt wel op een succes, maar het ls voor allen van nu af aan duidelijk dat de apartheidspolitiek gefaald heeft. De blanken doen niets anders dan pogen de huidige verhoudingen te handhaven. Zij hebben hun hoop op de toekomst verloren en leven in angst. Het is net als met andere revoluties in de wereldgeschiedenis. De onderdrukkende partij tracht de druk op de ketel te verminderen, maar dat is alleen maar uitstel. De vraag is, hoelang zij dat zullen vol- - houden. Tenslotte zullen zij niét meer verder kunnen en dat weten zij. Kijk maar naar het snel stijgen de militaire budget. Dat wijst er op hoe kwetsbaar het systeem is. Het systeem gelooft ln niets anders meer dan macht en als er geen hoop en geen vertrouwen in de toekomst meer is, keert dat machtsdenken zich tegen de blanken zelf. Gegeven de militaire kracht van de blanken en de weigering van de zwarten zich in deze omstandig heid te schikken, kun je niet an ders dan een bloedbad ver wachten. Met militaire overmacht kun je niet reageren op een volksopstand. Ze houden zichzelf voor de mal door zo te denken, want ze zijn zo kwetsbaar als wat ondanks hun wapens^ zeker wanneer zoals reeds enkele keren is gebeurd de opstand gebracht wordt naar het centrum van de blan: ke steden. Er is altijd een manier om de wapens te vermijden en de kwetsbare plek te treffen.. Tast de militair» overmacht het zwarte" zelf vertrouwen niet aan? Ik denk van niet. want de zwarten zijn door wat deze zomer gebeurd is, vertrouwd geraakt met de gedachte aan de dood. ZIJ stellen zich nog maar één vraag: wat heb ik te verlie zen? Moetik IéVen als een Verneder de of sterven als een waardig per soon. Tegen mensen die zover zijn, doe je niet veel met een kogel. Als je hoort, kan men denken te maken te hébben mét de opvattingen vèn' ééti kleine élite on^er de zwarte bevolking: De gewone zwarte man, die faüsscfiien. niet zoveel opleiding heeft, mist misschien de woorden pm <Je situatie te omschrijven, maar Maurice Ngakane hij heeft dezelfde gevoelens ais ik. Hij heeft als zwarte dezelfde erva ring. Ik.heb piisschien een-voordeel dat ik gestudeerd heb. Ik kan econo- mische en maatschappelijke samen hangen begrijpen. Mijn eigen men sen gaan voor honderd procent met Blij mee. Ik moet alleen uitkijken dat ik mijzelf niet als een bourgeois ka gedragen en los kom van mijn mensen. Dan kan ik gaan functione ren als een hinderpaal Maar er is toch verdeeldheid onder de zwarten, gezien de botsingen die er geweest zijn tussen studenten en trekarbeiders? Er is een zwarte man, die zover ge bracht is, dat hij alleen nog maar aan een stuk brood denkt. In de twee gevallen dat zoeloe-arbeiders v tegen de radicale studenten optrok ken, kregen zij van de politie brood en sigaretten aangeboden. De poli tie gaf hen wapens en beloofde hen van alles, indien zij de studenten zouden aanvallen. De regering heeft deze mensen zover gebracht; hun gezinnen leven ver beneden een aan vaardbaar minimum. Het is een be schamende strategie van de rege ring. Zij gebruikt het verdeel en heers-beginsel. Maar dat doet zij al leen voor de zwarten. De blanke groep bestaat uit Engelsen, Neder- landers, Duitsers, Italianen, Ameri kanen. Maar er zijn geen aparte ge bieden voor Engelsen en Nederlan ders. De verdeeldheid- onder de zwarten'is kunstmatig. Wat kan de kerk hier dóén voor de vrijheid van de zwarte Zuidafri kanen? In de eerste plaats zou de kerk er op moeten aandringen dat de cul turele betrekkingen met de Afri kaners verbroken worden. Verder zouden zij hier onder de bevol king heel duidelijk moéten ma ken hoe de zwarten lijden. Ten derde zouden de kerken druk moeten uitoefenen om de investe ringen te stoppen en geen kerne nergie binnen het bereik van Vorster te brengen. Als de kerk daar in zou slagen, zou zij een belangrijke rol ten goede hebben gespeeld. En misschien zouden de Nederlandse kerken hier een be raad voor zwarte dominees kun nen houden om na te gaan wat het streven naar een multiraciale oplossing oplevert aan vruchten. Dan kunnen we vaststellen of dit idee ons vooruit geholpen heeft of niét. De gereformeerden gaan binnen kort in Zuid-Afrika praten. Is dat zinvol? Ja. Het kan leiden tot steviger banden met de jongens van de zwarte gereformeerde kerk. Als er maar geen blanke gereformeer den bij zitten, want dan kunnen de zwarten bang zijn dat hun woorden overgebriefd worden aan de regering. Maar dan zullen dc blanken weer zeggen, dat de Nederlanders hen hebben opgeruid. Ja dat is iedere keer het geval. De regering heeft ook steeds volge houden dat er achter de opstan den vorige zomer ook blanke agi tators en communisten zaten. Ze denken aldoor dat de zwarte niet in staat is tot intelligente actie en verklaringen. Korte duidelijk geschreven, gesluud naar Secreiens puObkatie word» de naam liefst aan «azjllunt getypte, brieven kunnen gorden Mootdredecne Trouw/Kwartel. Postbus 859. Amsterdam Bij |van de schaver vermeld. RPF In „Vandaag" van 27 Januari ls dt" (RPF genoemd als een nieuwe chris- ■lijke partij. De benadering vrat let erg vriéndelijk, want. er stond iet woord „chantage" bij. De heei Rietkerk, de lijsttrekker yan de RPF, vertelde ln een radlo-intervlew iets over de wens Van de RPF om daar ontwikkelingssamenwerking tot stand te brengen waar de gehele bevolking ervan zou profiteren. In dit verband zei hij ook dat de2e hulp niet gegeven moet worden aan lan den waar de kerk vervolgd wordt en het evangelie wordt tegen gestaan. Is dat Iets nieuws voor een christelij ke politieke partij? Mogen we niet meer opkomen voor hen die ver drukt en vervolgd worden om wille van het Evangelie? Is dat soms chantage? De RPF vindt het ook inderdaad Met goed. met veel meer andere christelijke politici, dat er' hulp gegeven wordt aan de opbouw van een marxistisch scholen complex in Vietnam en aan ge zondheidszorg ln Cuba, waardoor weer geld vrU komt om Angola te Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Te» 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WesttXaak 9 Rotterdam Te» 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN; Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 bezetten. Maar dat werd ln dat lnter- .vicw niet genoemd. De heer Riet kerk heeft zelf vier Jaar in de rimboe (Ontwikkelingswerk gedaan, dus hij weet heel goed waar hij over spreekt. De RPF hoopt, dat veel ontwikkelingswerk samen met de verkondiging van het evangelie ge daan kan worden. H'eiep 4rs. H. Visser Palestina-comité Het Palestina-comité ontvangt geen subsidie. Dat is goed gedaan door de minister. Er zijn wel Palestljnen ln vluchtelingenkampen misschien en in 't zuiden van Libanon die gehol pen moeten worden. Dat zijn allen Arabieren behoudens uitzonderin gen. In de Arabische staten zou toch wel levensruimte aanwezig zijn om te helpen en geld hebben de olie- magnaten plentle. Maar deze men sen zijn als stukken op het schaak bord der Internationale politiek. In 'de westerse wereld is veel sympathié voor -deze Palestljnen, ik heb daar wel begrip voor. Maar laten wij er vooral op letten dat deze niet ln mindering wordt gebracht op onze sympathie voor het volk Israël. OudkanpH J. J. Vellum Bluyssen en de kerk Bisschop Bluyssen is ernstig be zorgd over de of fidéle kerk Wat ls de officiële kerk? Een Instelling van paysen en blschoppen? Dat zijn mensen waarop men geen vertrou wen kan en mag stellen. Doet men dat, dan komt men bedrogen uit Hij vraagt door de fouten heen te kij ken, maar doet men dan niet beter die fouten op te ruimen en de bijbel alleen te Jaten spreken? Dan komt men nooit bedrogen uit, want God die Zich ln de bijbel openbaart, is de Onveranderlijke. En zou die boodschap wel zo aansluiten btj het diepste verlangen van de mens? Ik betwijfel het. De boodschap is: geef u restloos aan Mij over. verlies u ln, MIJ De mens wtl zichzelf blijven, niet één stapje terug doen. laat staan geheel terugtreden Rotterdam Chr. Berger Pennings AMERSFOORT Tussen de verschillende kerken'is tamelijk grote overeenstemming over de doopleer. Er bestaan echter grote meningsverschillen over de bediening van -de doop. Aldus de commissie, die ln opdracht van de raad van kerken een „oecu menisch dooprapport" heeft opge steld. De meningsverschillen gaan met name over de vraag of kinderen gedoopt mogen worden. De commis sie merkt hierbij op dat deze ver: schillen niet alleen bestaan tussen de kerken, maar ook binnen de ker ken zelf. Het „oecumenisch dooprapport". dat woensdag in eerste Instantie aanvaard ls door de raad van kerken, wil een leidraad zijn voor de kerken op weg naar de eenheid. Het is ook bedoeld voor het groeiende aantal gemengd gehuwden en voor dé vele christenen, die. zich .afvragen of zij hun kipderen zullen laten dopen. Het rapport noemt de doop een ont moeting met God ln Christus., Het zegt ook dat de doop niet alleen een gebeuren tussen God en mens is. De doop kan alleen gebeuren b&inen de kerk. Daar immers ls de plaats waar de boodschap, van geslacht op ge slacht wordt doorgegeven. Door de. doop wordt dé mens ook deelgenoot van het leven vaa Jezus, dat Vanaf dc doop ln de Jordaan, door lijden en sterven heen, uitliep op de verhoging. „In deze levensgang wordt de mens als het ware inge doopt". De handeling van de doop maakt duidelijk dat de mens niet langer onderworpen is aan de mach ten van de; wereld, maar dat hij staat onder de heerschappij van Jezus Christus. Waar het moment van de doop moet liggen, op vrij jeugdige leeftijd of pas later, acht het rapport geen we zenlijk punt. De doop heeft te ma ken met. het hele leven. Of het toe dienen vroeg of laat gebeurt, de mens zal toch steeds weer moeten vechten voor deze beslissing. Het rapport komt tot de conclusie. Van een onzer verslaggevers - Z V v l AMSTERDAM Voorgangers, oudsten en andere geestelijke werkers uit het hele veld van de Nederlandse pinkster- en voile evangelie-beweging zullen elkaar ontmoeten tijdens een groot „liefdemaal", dat volgende week zaterdag ln het Utrechtse Jaarbeurscongrescentrum zal worden gehouden. Praktisch alle pinkstergroeperingen in Nederland scharen zich nu achter de Europese conferentie. De- voor- conferentie zal gehouden worden van 29 tot 31 juli 1978 en de conferen tie zelf van 1 tot 6 augustus, in de Haagse Houtrupthallen. Er worden vijfduizend tot achtduizend mensen verwacht. De gemeente Den Haag heeft al toestemming gegeven, een camping in te richten op een aan grenzend terrein. De voorzitter van bet .Europese PEK-comité, de Zwit ser Jakob Zopfi, zal ook tijdens het liefdemaal aanwezig zijn om de laatste informatie te geven. Op deze dag zullen de plannen be sproken worden voor de Pinkster Europa-conferentie (PEK), die voor bereid wordt voor volgend jaar zo mer ln Den Haag. Rond 250 leidinggevende pinkster- mensen hebben zich (dikwijls met hun echtgenoten) al aangemeld voor bet liefdemaal van volgende week, dat de naam „Agapé 1977" heeft gekregen. Vorig Jaar werd voor het eerst een dergelijk liefdemaal gehou den Dat was toen ter gelegenheid van het feit, dat zeventig Jaar gele den de pinksterbeweging ln Neder land begon. Toen waren er tweehon derd mensen. De organisatoren ho pen, dat het een Jaarlijkse traditie zal worden. Oastspreker ls volgende week Juan Carlos Ortiz, predikant van een pinkstergemeente ln Buenos Aires (Argentinië) en een van de hoofdsprekers op het wereldevange- llsatlecongres in Lausanne In 1974. De organisatie van het liefdemaal berust bij het comité, dat ook de. Pinkster-Europa-conferentie voor bereidt Maar Uefst tién Nederlandse plnkstergroeperingen zijn in dit co mité vertegenwoordigd. Het zijn de', broederschap van pinkstergemeen ten, de volle evangelie gemeenten, de volle evangelie groepen, de yölle evangelie gemeenschap Nederland, de federatie van volle evangelie ge meenten. de plnkstergroepen, de pinksterzending, de Indische pinkstergemeenten, In de Ruimte en Johan Maasbach-werelcfeeriding. Voorzitter ts Herman van Amerom. Hij ls voorganger van de pinksterge meente Immanuel in Haarlem en ltter van de broederschap van iten. DEN HAAG De centrale pinkster bijbelschool ln Schevenlngen, die uitgaat van de broederschap van pinkstergemeenten, bestaat Uen Jaar en viert dit deze week met een reeks koorconcerten tn het land. Vrijdag is men ln Stadskanaal, za terdag ln Haarlem en zondag 's mor gens ln Rotterdam en 's middags in Vlissingen. De bijbelschool heeft momenteel tachtig studenten, ver spreid over drie Jaren. Besloten ls tol verbouwing, waardoot meer les- en kantoorruimte beschikbaar komt. IRONIE Het kan soms z'n nut hebben herinnerd te worden aan de vo heid waarvan onze gevoelens jeg< anderen, en dan graag in groep verdeeld, getuigen. We kennen da voor een onthullend spreékwoo wiens brood met eet, diens wo< met spreekt. Een ieder denke h maar verder over na. Ik werd opnieuw op gebracht door nog et te lezen in „In oorlogstijd" van St Streuvels. Hij houdt daarin een d boek bij van de eerste oorlogsma den van 1914. „Onze sympati wordt ons opgedrongen zoowel onze haat Enige dagen geledeh.i onze onmiddellijke levensbelang op he spel stonden, mochten wij d Duitscher beschouwen als een oui re broer en onze genegenheid toon voor de Duitsche Kultuür. Nu 2 zulke belijdenis klinken als t vloek en men hoort niets dan d roem, de heldhaftigheid verkon gen van het Fransche en Engelse volk. Vroeger voelden wij ohs vi want met Duitschland en mocht erop rekenen aldaar een krachtig steun te vinden. Het was een jong gezond volk. sterk en rechtschap* wat brutaal in zijn optreden, ma vatbaar voor verfijning. Van Frat rijk kwam het verderf de overl schaving, de rotheid van het hooi re bestuur, de goddeloosheid en de ondeugden van een ras dat uit leefd en welhaast vergaan moest, heet Frankrijk weer het oude, loy volk, met zijn spontane opwelling edelmoedigheid! Engeland het i met de oud-adellijke eigenschapp en het breede gebaar dat. onrec wreekt tot het uiterste. Van den R zelfs durft niemand nog eei kwaad vermoeden. Wij zelf ook ht ben die landen, door onze krani houding, een gewichtigen dienst l wezen onze eigenliefde wordt g vleid en wij worden opgenomen de vriendschap van 't verbond d drie gtote mogendheden Wij gen ons mede in den bres en zuil vechten al gaat heel ons land t onder en al verliezen we d laatsten onzer mannen, Want reeds wekken wij de bewondert der gansche wereld" (16 august 1914) Een stukje ironie dat van aO oproept als je de wereld van vi daag bekijkt. dat de verschillen niet zo groot zijn, dat ze een onderlinge dooperken- ning Ih de weg mogen staan, Een herhaling van de doop bij overgang naar een ander kerkgenootschap wijst het rapport af. Verschillen ln doopbediening kunnen bovendien ook gezien worden als een verrij king: een meervoudige doopprak tijk kan. de rijkdom van de doop beter tot zijn recht laten komen, aldus het rapport dat ls opgesteld door een commissie onder leiding van mevrouw dr E. Flesseman-van Leer. In zijn bespreking plaatste de raad van kerken enige kanttekeningen bij het rapport. Leden van de raad vroegen zich af, of niet te veel was geprobeerd in het rapport een compromis tevinden tussen de ver schillende opvattingen. Ook hadden sommige leden behoefte aan meer verwijzingen naar de bijbel en meer aansluiting bij het wereldgebeuren. Besloten is. dat de commissie met deze opmerkingen aan het werk gaat en een tweede lezing van het rapport opstelt, die kan worden doorgestuurd naar de kerken. Vloeken De raad van kerken besloot verder een werkgroep In te stellen, die een analyse gaat maken van de ontheili ging van Gods naam ln deze tijd. De raad deed dit op voorstel van de synode van de gereformeerde ker ken. die naar aanleiding van een brief van de classis Hoogeveen in november uitvoerig over het vloe ken heeft gesproken. De raad van kerken ls Ingegaan op een uitnodiging van de evangelische kerken in Oost-Duitsland voor een bezoek in juni van dit Jaar. In 1975 bracht een Oostdultse delegatie een bezoek aan ons land. De delegatie van de raad van kerken zal uit onge veer zes personen bestaan. Het ls de bedoeling, dat de raad een indruk krijgt van het kerkelijk leven ln de DDR. Voor de tweede kerkenconferentle ls een tijdschema opgesteld. In sep tember 1978 start de voorbereiding ln plaatselijke groepèn. Omstreeks Pasen 1979 worden de regionale bij eenkomsten gehouden. De be- leldsconferentie kan dan plaatsvin den ln oktober 1979. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Ingen E. W. Tuin! voorheen zendingspred. te Ami te Oegstgeest; te Santpoort J. F. Woerden te Delft. Bedankt: voor Daarle en voor Ntn wen G. Boer, voorheen zendito pred. te Ambon, te Zoetermeer. Afscheid: 13 febr. van Amhent Ooms, ber. te 's-Gravenzande; i Rhenen P. L. J. Wapenaar. benoei tot geest. verz. Nw. Vrijthof te T> van Havelte J. A. Labrie ber. Apeldoorn; van De Bilt J. Ki pershoek, ber. te Epe (buiten# wijkgem). Intrede: te Groningen (pastori onder vrijzinnigen) J. de Zwaan Zweeloo; te Woudsend kand. Bousema uit Oldebert; te Den H der (vlootpred.) J. de Roo uit Uith zermeeden; te Utrecht (bej. pas raat en verpl. teh.) P. Oussoren Utrecht. GEREF. KERKEN Intrede: te Meppel J. Niemantsv driet uit Zevenhuizen (Gr); te Vo schoten J. D. A. de Zwart uit Ma lang (Ind.); te Heerhugowaard kat P. Vllegenthart uit Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid: van Spakenburg K. Kapteijn ber. te Pretoria (I Afrika). GEREF. KERKEN (VRIJG. BV) Benoemd: als legerpred. P. Deki te Zaanstad. Intrede: te Hardinxvt Giessendam kand. A. van der D sen te Rotterdam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Nijkerk R. Boogai te Leiden. Afscheid: van Oostkapelle J. Dril sen ber. te Moerkapelle. Pastoor Javorsky Pastoor Stefan Javorsky uit Mui (Tsjechoslowakije) is tot twee j vrijheldsverlies veroordeeld, omi hij parochieleden aanmoedii naar de Vaticaanse radio te lui ren. Ook vertoonde hij films, strekte hij lectuur en speelde geluidsbanden af op religieus bied. De pastoor moet twee jaar d uitmaken van een „heropvoedii groep". E. R. Smit-de Cock Bij de Vereniging tot verspreid van de Heilige Schrift (N.Z. K 19-21, Amsterdam) is een herd verschenen van „In de ruimte", bundeltje overdenkingen van vrouw E. R. Smit-de Cock (721 prijs 3,95). Mevrouw Smit, die net voorjaar van 1975 overlt schreef in het maandblaadje van Haagse hervormde wijkgemee „Vogelwijk" (waarvan haar man M. N. W. 8mit, thans emeritus, wijkpredikant was) de stukjes, ln dit boekje verzameld zijn. In kort voorwoord vertelt ds. Smit, Zijn vrouw altijd blij was wanneet vernam dat haar boekje Iemand holpen had: „Daarom zou zij ook verheugen over deze herdf zoals lk daar ook blij om ben'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2