Uitstekende politiefilm Nobele lord bij de Indianen m k\ Repeterende bewegingen 5630 GIDS NIET WEG. KUNST Opgeklopte spanning in de 23ste eeuw IIP" Soppen in tomatensap De verschrikkelijke man uit Saffie Logan's Run V Zweeds groepje in Mickery Tragiek uit de computer Recital zonder pauze door Leo Ferré VRIJDAG 11 FEBRUARI 1977 FILM Trouw/Kwartet 11 De Zweedse regisseur Bo Wi- derberg, die tweemaal in Can nes de speciale prijs van de jury verwierf, achtereenvol gens met de stajingsfilm „Ada- len 31" en het heroïsche ver haal van een Amerikaanse ar- beidersheld „Joe Hill" (beide films zijn op historische feiten I gebaseerd) heeft, vooral met zijn sublieme „Elvira Madi- gan" bewezen, dat romantiek sociaal engagement niet in de weg behoeft te staan. Zijn laatste film „De verschrikkelij ke Man uit Sflffle" is een politiefilm, een genre waaraan hij zich tot dus ver niet heeft gewaagd. Maar degene die weet dat een boek van het be roemde echtpaar Maj SJowfill en Per Wahlöö hem tot basis diende zal niet veel moeite hebben met zijn keuze. Sjöwall en Wahlöö hebben immers in hun tien „policiers" met inspecteur Beek als hoofdpersoon, de spanning van de detectiveroman (die ze met groot vakmanschap wisten op te roe den) gebruikt om de lezer argwaan in te prenten voor de kapitalistische maatschappij in het algemeen en het „Zweedse model" in het bijzonder. In hun laatste boeken sloegen ze wel eens door in oeverloze verbittering, maar „De verschrikkelijke man uit Sfiffle" behoort tot de goeden uit de reeks. Hij levert voor de liefhebbers een uitstekende plot, versterkt door psychisch inzicht en sociale veront waardiging. Het is meteen al typisch, dat „De verschrikkelijke man uit S&ffle" over wie de titel spreekt niet de moorde naar is maar het slachtoffer: een politieman die in de oorlog een speci aal commando opleidde voor sluip- moordenaarswerk achter het front en daarvoor met een goed geweten dieren martelde en mensen de grond intrapte. Een voorbeeldig huisvader, een gezagsgetrouw burger, gevormd uit de stof die fascisten oplevert. De man die hem doodt heeft hij ook tot wanhoop gedreven, maar diens iden titeit komen we, naar goed oud ge bruik. pas aan het eind van de film te weten, wanneer Beek en zijn man nen die tot de goede kern van het zeker niet onbesmette politiekorps behoren hun werk hebben gedaan. Widerberg heeft met deze film bewe zen, dat hij ook op dit gebied zijn mannetje staat. De spanning ver slapt geen moment, spectaculaire shots houden de aandacht gevangen en helpen de handeling voort, het bijwerk is met grote liefde en vak manschap doorgelicht. Wie van een politiefilm houdt waarin meer aan de orde wordt gesteld dan de jacht op een misdadiger, zonder dat de politieke en sociale bedoelingen de boeiende intrige overwoekeren, mag Thomas Hellberg in Wilderbergs Saffie" „De verschrikkelijke man uit Saffie" 1 niet missen. Amsterdam-Cinerama; Rotterdam- Calypso I; Den Haag-Asta; Den Bosch-Euro 1-18 jr. Er is niet veelvariatie in science-fictionfilms: bijna altijd confronteren ze ons met een dreigende dictatuur in de toekomst, die serviliteit eist en initiatief met de dood bestraft. De weglo pers moeten voor de spanning zorgen. In „Logan's Run" van Michael An derson is het al weinig anders. In de 23ste eeuw hebben de mensen die na oorlogen, hongersnoden en andere rampspoedzijn overgebleven zich ge concentreerd in overdekte steden waar het leven plezierig doch kort is: wie de leeftijd van dertig Jaar heeft bereikt wordt geliquideerd, al wor den de slachtoffers in de waan gela ten dathun een hergeboorte wacht. Weglopers worden geliquideerd door „Zandmannen" en tot dit gilde be hoort hoofdpersoon Logan (Michael York), die veel voldoening vindt in zijn werk. Maar als hij opdracht krijgt om weglopers op te sporen en op hun vlucht te volgen en als er te dien einde enige fatale Jaren aan zijn leeftijd worden toegevoegd, schrikt hij toch wel erg. HIJ neemt zelf de benen, vergezeld van zijn lievelings partner, een groot-ogig meisje in een leikleurige, summiere tuniek (Jenny Agutter). Er is niet veel fantasie ge bruikt voor de aankleding van de toekomstwereld. Hij lijkt nog het meest op een luxueus winkel centrum (en daar is die film warem- i ook opgenomen) terwijl de kos- 'tuums zo kunnen worden gebruikt in een goedkope showfilm. De kamer- Jas die Michael York op een gegeven moment draagt is weliswaar magni fiek, maar zou in een sjieke boetiek anno 1077 niet opvallen. Enfin, als het paar de stad eenmaal is ontvlucht stijgt de spanning, te meer omdat ze worden achtervolgd door een vroegere vriend van Logan die op wraak zint. Na een tocht door wild stromend water die alleen door filmfiguren overleefd kan worden, komen ze in een ijsspelonk waar een verwaande robot mensen in de diepvries gooit om als proviand te dienen. Hebben ze hem verslagen dan bereiken ze een verlaten en door onkruid overwoekerd Washington waarin alleen een oude man huist (Peter Ustinov) met een leger katten. Daarna voert hun plicht hen terug naar de stad, alwaar ze binnen het kwartier het regime voorgoed omver weten te werpen. Het hoe en waarom daarvan blijft een mysterie. Zolang de spanning in de ontsnap pingsscènes met veel bombarie wordt opgeklopt en Peter Ustinov converseert in vreemde, aan de lite ratuur ontleende zinnen, kan men wel enig plezier aan „Logan's Run beleven. Maar eerst moet Je Je door een berg vervelende humbug heen- Jenny Agutter en Michael York in „Logan's Run" eten. Als je hem vergelijkt met supe- aardige „Westworld" dan blijft er rieure voorbeelden van het genre als vrijwel niets van over. - „Alphaville" en „A Clockwork Oran- •Amsterdam-Du Midi; Botterdam- ge", of zelfs met de niet meer dan Grand - 14 jr. Er was eens een film die „A Man called Horse" heette en zich bezighield met een Engelse lord genaamd Morgan, die door Indianen gevangen werd genomen en bij hen een harde doch vruchtbare leerschool doorliep. Regisseur Irvin Kershner, die een wisselvallige carrière achter zich heeft waarin hij slechts zelden een film maakte die boven de middel maat uitstak, fabriceerde een ver volg, „The Return of a Man called Horse" („De terugkeer van een man die Paard wordt genoemd") Zoals uit de titel al blijkt voegt Morgan zich hierin opnieuw bij de Indianen. De stam, verdreven van de jachtgron- den, is op sterven na dood, doch de lord weet er weer strijdlust in te blazen en de wraak op de vijand is zoet. De film munt niet alleen uit door extreme saaiheid (men zou on getwijfeld indutten als de muziek van Laurence Rosenthal Je niet voortdurend keihard in de oren ram melde) maar ook door een nare men taliteit en ongepaste pretenties. Hij bulkt van de filosofie: de „nobele wilde", de „blanke man die de last op zich neemt" en de Germaanse voor keur voor vechten en martelen om kerels te stalen vormen een vreemd allegaartje. ^Er wordt voortdurend gestreden ih „A Man called Horse" en pijn geleden voor een of ander goed doel, maar er zit geen greintje spanning in. Dat mocht misschien wel niet van Kershner, hij wilde een „kunstfilm" maken zoals dat heet. Waarschijnlijk valt „The return of a man called Horse" daardoor (ver diend) tussen de wal en het schip. Zij die komen voor een lekker robbertje plukharen zitten alras te draaien op hun stoel en de bezoekers met hoge re verwachtingen vergaat het even zo. Een irritante en overbodige film- Amsterdam-Rembrandtpleintheater, 14 jr. Richard Harris in „A Man called Horse" Prolongaties en reprises Sophie Deschamps, de hoofd rolspeelster in „Bloedverwanten" („de eerste Frans-Nederlandse co productie", „de eerste Nederlandse horror-film", „het regie-debuut van Wim Lindner") beweegt zich sierlijk en heeft een lief gezichtje, Ralph Arliss, als politie-agent die veizot is op ongelukken, weet wat karakter in zijn rol te leggen en voor de rest is de film zo slecht dat Je er onnoemelijk treurig van wordt. Een komische horror-film waarom Je noch kunt griezelen, noch kunt lachen dat is doffe ellende. En het had zo aardig kunnen worden, iets in de trant van Polanski'8 „Fearless Vampire Kil lers" want het basismateriaal, een verhaal van Belcampo, la veelbelo vend. Een stelletje brave vampiers, die hun bloedlust keurig eens in de week stillen uit flessen van de bloedbank en een bigotte verpleegster, die haar leven over heeft om ze te vernieti gen het lijkt me toch niet zo'n bovenmenselijke opgave om daar lets vah te maken. Helaas, helaas, het heeft niet zo mogen zijn. Zelfs als je Je oren goedgunstig sluit voor de allerbelabberdste na-synchronisatie (de film is oorspronkelijk In het En gels opgenomen) die de indruk wekt dat elk woord uit de derrie moest worden opgetrokken, is alles kom mer en kwel. De film heeft geen ritme, hij hobbelt voort in een soort hink-stap-sprong tempo waardoor elke vijf minuten wel een half uur lijkt te duren. Scènes die opbouw behoeven worden plompverloren op het doek gesmeten zodat elke pointe de mist Ingaat, terwijl uitvoerig aan dacht wordt besteed.aan wandelin getjes en ditjes en datjes die de handeling noch ondersteunen noch versleren. Zelfs cameraman Walter Bal en acteur Eddy Constantlne, die werd aangesleept om de pastoor te spelen, kunnen met hun vakkennis geen kant uit. Onder deze omstan digheden kun Je het de Nederlandse acteurs nauwelijks kwalijk nemen dat ze het ook niet verder brengen dan smiespelen en schmieren. „Bloedverwanten" is reeds na het eerste kwartier reddeloos verzopen in de tomatensap met oranje weerschijn, dus laten we er verder maar het zwijgen toe daan. Amtterdam-Kriterion, 14 jr. Een Schijn van Twijfel. Documen taire van Rolf Orthel over de droefe nis van de concentratiekampea 10 t.e.m. 13 febr. Filmhuls Den Bosch. Nashville. Briljant panorama van Amerika in een film van Robert Altman, gesitueerd in de stad van de country- en Western-jnusic. De ge hele week in Studio K, Amsterdam. De Komedianten. Meesterwerk van Theo Angelopoulos over een bewo gen tijdvak van de Griekse geschie denis dat zich spiegelt in de weder waardigheden van een reizend to neelgezelschap. 15 ilm 19 febr. Filmhuis Breda. Mr Klein. Film over identiteitsver lies en meedogenloze onverschillig heid in bezet Parijs van Josep Lo- sey, met een prachtige hoofdrol van Alain Delon. De gehele week in City 4, Amsterdam en Lido, Lelden. Mlleatones. Documentaire van Ro bert Kramer over Jonge mensen in Amerika, die na Vietnam en de ne derlaag van Mc Govern proberen enige zin aan hun leven te geven. 16 febr. Filmhuis Rotterdam. Barry Lyndon. Schitterende film van Stanley Kubrick over de verre, koude, mooie wereld van het verle den. De gehele week in Amlcitia, Sneek. Dillinger ia Dood. De beste film die Marco Ferreri ooit maakte over een man die uit verveling zelfmoord pleegt. 11 febr. Filmhuis Rotterdam. Zakgeld. Charmante film van Fran cois Truffaut met en over kinderen. De gehele week in Tuschinskl 4, Amsterdam. Het Zout der Aarde. Zeer sociaal geëngageerde film van Herbert Bi berman (een der slachtoffers van senator McCarthy) over een staking in Nieuw Mexico. 12 febr. V. H. Zandhoeven, Bergen. Kort geding In een kort geding bij de rechtbank in Amsterdam heeft Carel Briels woensdagmiddag van de actrice Jo sephine van Gasteren geëist hem niet langer te beledigen. Volgens Briels heeft mevrouw van Gasteren hem vorig jaar in een radio uitzen ding beticht van wanbetaling aan acteurs en toneelmedewerkers. ZIJ heeft dit onlangs in vraaggesprek ken in de pers herhaald. Briels er kende wel dat hij nog schulden heeft, maar niet aan mevrouw Van Gasteren die in het verleden 12.000 gulden ontving voor haar rol in Ba- deloch bij de Gljsbrecht- opvoeringen onder Briels. Deze vroeg nu de president, mr. W. J. Borgerhoff Mulder, een dwangsom van 1.000 gulden vast te stellen voor elke keer dat mevrouw Van Oaste ren zich beledigend over hem uit laat. De uitspraak in dit kort geding is bepaald op donderdag 17 februari. door Andre Rutten „De verschrikkelijke man uit Kanker (en vooral leukemie) is de laatste tijd in bepaalde boeken en films tot een soort mode-ziekte ver klaard, zoals eens longtuberculose. In „Griffin and Phoenix" van scena rioschrijver John Hill en regisseur Daryl Duke (in het Nederlands blij moedig vertaald met „De mooiste uren van hun leven") vindt een toe vallige ontmoeting plaats tussen een man en een vrouw die jong en ongeneeslijk ziek zijn. In het begin weten ze niets van eikaars kwaal, wanneer na een crisis het geheim wordt onthuld besluiten ze samen allerlei dingen te doen die ze vroeger niet durfden. Ze sluipen een bios coop binnen, ze beschilderen een gashouder, ze spriopo Op een rij dende goederentrein. Het zijn zaken die gepaard gaan met hollen, klim men en veel krachtsinspanning en het is uitermate vreemd, dat geen van beiden een spoor vertoont van moeheid of pijn of ademnood, ter wijl ze toch erg ziek zijn. Dit is een van de ongeloofwaardige dingen die de film zo'n merkwaardig kil, com puterachtig karakter geven. Hun krampachtige loltrapperij om niet te hoeven huilen zou best navrant kunnen zijn, als je er een ogenblik in kon geloven. Helaas, dat is onmoge lijk. Peter Falk en Jill Calyburgh, die de hoofdrollen spelen, dragen daaraan niet de schuld. Weliswaar acteren ze als robots, die op de voorgeschreven momenten razen of huppelen, maar het scenario stelde ze ook nauwe lijks in staat om iets anders te doen. Er is slechts één schokkend mo ment, aan het eind, wanneer Griffin, na de dood van Phoenix, alle auto's kapot beukt die voor het ziekenhuis geparkeerd staan. De rest kun je vergeten. De stroopsaus van „Love Story" ontbreekt, maar ook in „Grif fin and Phoenix" is alles alleen maar slim uitgekiend. Waardoor de even tuele waarde als taboe-breker tot nul wordt gereduceerd. Amsterdam-Nöggerath, 18 jr. AMSTERDAM Een Zweeds groepje drie actrices, twee acteurs in Mickery, t.m. 20 februari. Maar ze noemen zich Maniac Production en de enkele zinnen, die zij op een gegeven ogenblik herhalen, zijn ook Engels, evenals de titel van hun voorstelling: „Mouse in repetitive structure". De muis in een repeterende structuur zoiets als een repeterende breuk. Hun programma bestaat inderdaad uit ritmisch-mechanische herhaalde bewegingen, die in wezen heel simpel en alledaags zijn, maar door die rit misch-mechanische herhaling uit het alledaagse veband worden ge haald en daardoor een spel worden, zoals knappe constructeurs dat ook wel via uurwerken met poppetjes maakten, of zoals je soms in teken-, of animatiefilms tegen komt. Nu le vende acteurs het doen kan het na tuurlijk verder ontwikkeld worden. Om het iets duidelijker te maken, haal ik er een detail uit. Een actrice in lange zwarte japon zit op een stoel, handen op een zwart tasje in haar schoot. Met lange tussenpozen beweegt ze even haar rechterwijsvin ger, wat later haar linkerhand, weer wat later maakt ze het tasje open, kijkt er in, sluit het weer, verschikt iets aan de hals van de japon, legt de handen weer op het tasje, zit weer bewegingloos. Een poosje later her haalt ze die bewegingen. En zo ver schillende malen. Dan verandert er iets. Als zij, na vinger- en handbewe ging, het tasje weer open maakt, haalt zij er een opgerolde dweil uit, die zij naast zich uitwringt. Er klet tert heel wat water uit Wat later is zij de vloer aan het dweilen. Intussen zijn de anderen aan eigen bewegingspatronen bezig, die alleen ritmisch met elkaar gelijk lopen, op basis van geluiden en muziek, die ook langdurige herhalingen zijn. Dat gebeurt onder het blauwe licht van een variërend aantal Ll.-buizen. Er zitten abrupte breuken in. Het slaat donker, het spel wordt daarna op een andere manier weer hervat. Enkele keren is er op twee monitoren iets bewegends te zien. Het duurt ander half uur. Dan is er een korte pauze. Na afloop daarvan is het heel anders. Een acteur kiest uit een boordvol kippebeentjes er een uit en breekt of bijt dat kapot. De andere acteur pakt uit enkele rijen gereed staande borden er één op en gooit dat stuk. Dan weer een krakend kip- pebeentje. Dan weer een stuk ge gooid bord. Dit twaalf keer. Er liepen zo nu en dan wat mensen weg de eerste na een goed half uur Met een aantal anderen ben ik tof het eind gebleven. Ik wilde het toch wel allemaal zien. Waarom eigenlijk, dat weet ik niet. De repeterende beweging van het tellen van een stapeltje-bankbiljetten (in de linkerhand) Briels viert jubileum met regie Elckerlyc AMSTERDAM De algemeen ar tistiek leider van de stichting trAl het nog goede", Carel Briels, gaat ln april negen voorstellingen brengen van „Elckerlyc". Briels die self regis seert houdt momenteel audities voor beroepsartiesten die aan de uit voering willen meewerken. Met „Elckerlyc" viert Briels het feit dat hij veertig Jaar toneelregie bedrijft Hij wil „Elckerlyc" in de Paasweek uitvoeren omdat hij vindt dat de strekking van het stuk tegen de ge dachte van de Matthaeus Passie aanleunt. Op 1 april wordt in Tilburg de gala- première gegeven. Daarop volgen opvoeringen in Maastricht, Delft, Utrecht, Apeldoorn, Breda en Amsterdam. Briels meent „dat 'Elckerlyc' ons in deze tijd van zor gen en teleurstellingen, van vreem de kunstuitingen en ongezonde le venswijze, de gedachte voor diepe inkeer geeft." De stichting „Al het nog goede' heeft ook oog voor de vrolijke kant van het leven: Dit Jaar wil zij tijdens de zomermaanden, waarschijnlijk in Utrecht of Rotterdam, voorstellin gen geven van Shakespeare's „De vrolijke vrouwtjes van Windsor". Van 26 september tot 3 oktober wil Briels in het Nieuwe de la Mar- theater ln Amsterdam „Maria Stu- art" van Joost van den Vondel op voeren. AMSTERDAM Leo Ferré de be faamde Franse chansonnier en com ponist zal vrijdag 18 februari in de grote zaal van de Rotterdamse Doe len exclusief voor de Benelux een recital met 32 chansons presenteren. Dit recital zal niet worden onderbro ken door een pauze. Ferré wil dat niet; hij acht het hinderlijk zowel voor de concentratie van de artiest als van het publiek. Koffie kan het publiek na de voorstelling om half elf in de foyers van De Doelen ge bruiken. Het recital begint om onge veer acht uur. Twee uur en een kwar tier zingt hij zowel zijn eigen teksten als door hem gekozen teksten van beroemde Franse dichters als Verlai- ne en Baudelaire. Ferré kwam tot het schrijven en zin gen van chansons doordat hij met zijn klassieke werken (o.a. het orato rium La chanson du Mal Aimé) geen droog brood kon verdienen. Pas de laatste Jaren krijgt Ferré meer er kenning als „klassiek" componist en met zijn uitsluitend klassieke pro gramma „Toute la musique" stond hij ruim vier weken in het Palais de Congres te Parijs. Twee keer per maand treedt hij op met zijn chan son-recital, waarvoor de nu 60-jarige musicus nog steeds nieuwe chansons maakt. De teksten van alle 32 chansons uit dit recital zijn vanaf heden aan de kassa van De Doelen verkrijgbaar. Op de avond van de voorstelling zullen alle nog leverbare L.P.'s van Ferré (ongeveer dertig) in De Doelen te koop zijn. ADVERTENTIE Vandaag wisselt u uw omroepgids. Met Mash en de Jordaches wordt de week van 5-11 februari uitgeluid. En wat er morgen komt staat in de nieuwe gids. Maar: gooi die oude gids niet weg voor u zeker weet dat u de geefkaart van het Nederlands Lepra Fonds die daar in zit, hebt ingevuld en weggestuurd. Een gift die hoop betekent voor honderdduizenden in alle werelddelen. Kaart kwijt? Stort dan direkt op bank (alle banken) of postgiro nummer Nederlands L«pra Fonds t« Wassenaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 11