uster Jesualda Kwanten: de ion die beeldhouwster werd s] Sporen van 'een man m PROBLEEM OOK HET ONZE laar lijfspreuk is: Inspiratie is elke dag werken Mode, parfum én cosmetica van Chanel 6 ■NDA3 7 FEBRUARI 1977 VARIA Trouw/Kwartet 7 i de. snsa- ver- uit- l een n het kan ie de r ai- ,.bo- kan ver- hem Stel door Fred Lammers 1LBURG Het klooster van pe Zusters van Liefde aan de Dude Dijk, direct achter de Til- burgse stadsschouwburg, is en indrukwekkend gebouw, owel aan de buitenkant als Van binnen. Gezellig kun je het piet ïoemen met zijn lange, Jioge gangen en vele kamers. Set naakt op mij de indruk van een ouderwets stadszie kenhuis, waarin alleen de zie kenhuisgeurtjes ontbreken. In dit negentlende-eeuwse gebouw wonen 240 kloosterzusters. Een van hen is /esualda Kwanten, een vrien delijke 75-jarige vrouw, gekleed in een zwarte rok en fleurige blouse, het keurig verzorgde haar van achteren met een zwarte strik samengebon den. Evenals haar meeste mede bewoonsters heeft zij haar habijt een pear jaar geleden verwisseld voor burgerkleding. „Die uiterlijke vorm doet niets af aan mijn levensideaal.'' vindt Jesu alda er zelf van. Zij komt er rond voor uit een groot voorstandster te zijn van de frisse wind die sinds enige tijd door de kloosters waalt. ..Ons leven is veel normaler geewor- den. Vroeger was het onnodig zwaar. Een leven zoals kloosterlingen toen leidden wordt echt niet van ons ver wacht." vervolgt ze. De reden d?tik op een mistige och- tend in het laatst van januari het klooster binnenstap om met Jesual da te praten fe echter niet het kloos terleven zelf. waarover zij met ruim 46 jaar ervaring het nodige weet te vertellen, maar het werk waarmee deze non zich de laatste twaalf jaar intensief is gaan bezighouden: beeldhouwen. Jesualda doet dat zo goéd dat tal van bekende landgeno- I ten reeds voor haar model hebben gestaan. Want je moet wel iets in je mars hebben wil koningin Juliana een dag Voor je uittrekken en willen figuren als Albert van Dalsum, An ton van Duinkerken. Toon Hermans, Hans Tiemeyer en heel recent Mary Dresselhuys het plezierig vinden in brons door je te worden vereeuwigd. De bronzen koppen van Van Dal- j sum. Toon Hermans en Hans Tie- I meyer zijn dicht bij huis èebleven. jesualda kan ze als ze dat wil zo in I het origineel gaan bekijken in de I TYburgse schouwburg, een plek die /nar heel vertrouwd is geworden. Zuster Jesualda heeft er zelfs een I vaste plaats: een stoeltje opzij van het tonee) waar ze wanneer ze maar wil kan gaan zitten tekenen ..Ik j maak d^p schetsen om mezelf te 1.^Z ZUSTER JESUALDA bevoorrecht Zuster Jesualda beeldhouwt graag kinderen. Dit werkstuk staat in de kloostertuin. trainen in het weergeven van de din gen die ik voor me zie. Zo heb ik onlangs nog een serie tekeningen gemaakt tijdens het optreden van een danstheater." „Het zat er als kind al in: ik was altijd aan het koppen tekenen. Moe der zei vaak tegen mij: 'Het is niet beleefd, dat je de mensen zo strak aan gaat zitten kijken.' Maar ik kon het niet laten." Tekenlerares Met het beeldhouwen begon Jesual da toen ze er al vele jaren op had zitten als tekenlerares aan een meis jesschool in Amsterdam. „Daar was ik door de communiteit geplaatst, nadat ik eerst een tekenopleiding in het Rijksmuseum in de hoofdstad had mogen volgen. Er waren toen ik was Ingetreden al gauw mensen die ontdekten dat ik voor tekenen veel aanleg had. Die opleiding in Amster dam was iets dat ik niet had durven hopen. Als ik in de wereld was geble ven had ik daartoe nooit de kans gekregen. Wij woonden in een dorp in Brabant. Mijn ouders vonden Den Bosch al ver. Daar mocht je als opgroeiend meisje al niet alleen naar toe omdat het niet verantwoord was. Naar Amsterdam gaan kwam hele maal niet bij Je op." „Ik kreeg in het Rijksmuseum kunstgeschiedenis van Huib Luns. de vader van de latere minister van buitenlandse zaken. Hij was een heel grote en ook heel wijze man. die evenals zijn zoon vol humor zat. Hij kon prachtig schilderen en was een groot kenner van de Italiaanse school. Daarvoor heb ik ook veel waardering, hoewel mijn grote be langstelling toch vooral uitgaat naar de oude Egyptische kunst. Die is zo sober en daarom zo mooi." Zuster Jesualda houdt van het sobe re. „Het is best mogelijk dat mijn gaan naar een klooster daar verband mee houdt. Ik was 29 toen ik intrad. Ik wilde voor God een daad stellen. Mijn omgeving vond dat niet zo leuk. Moeder zei: 'In de wereld kun je toch ook gelukkig worden' en onze huis arts noemde het 'bespottelijk' en zei al bij voorbaat dat als ik bij hem zou komen om een medisch attest ik dat van hem niet zou krijgen. Ik heb toch doorgezet, want het was een drang die in me zat. Spijt heb ik er nooit van gehad. Ik vind dat God mij een prachtig leven heeft gegeven. Ik voel me zelfs bevoorrecht omdat ik zulke grote kansen heb gekregen." Moed Het leven als kloosterling is niet gemakkelijk. Dat heeft zuster Noed Jesualda ook ervaren. „Het vraagt moed er niet uit te lopen. Ik ben erg levendig. Daarom zou ik nooit in een beschouwend klooster willen zitten. Dat had ik zeker niet volgehouden. Het moeilijkste heb ik altijd gevon den. dat Je In een klooster afstand doet van je vrijheid. Als ik daarmee in de knoop zat hield ik me voor: Je hebt voor dit leven gekozen, in Je kloosternaam Jesualda heb Je ook tot uitdrukking gebracht dat Je alles aan God wilt geven, daarom moet Je doorzetten. Je kunt wel denken: ik ga eruit, je kunt je eigen gang gaan. maar de praktijk valt denk ik erg tegen, vooral als je op latere leeftijd uittreedt. Je hebt dan een ander leven gehad dan de meeste mensen. Door de omstandigheden ben Je enigszins egocentrisch geworden." Jesualda is gebleven. Bij het ouder worden ging zij zich ook bezighou den met de vraag hoe zij haar leven moest gaan inrichten als zij 65 zou zijn en geen les meer zou geven. „Ik besloot mijn tekenkennis op te ha len. Veel vrij kreeg ik niet van de directrice, zodat ik het van de avont- uren moest hebben. Vijf jaar ben ik naar de rijksacademie gegaan om te tekenen te etsen, te lltograferen en te beeldhouwen. Daarvoor ging ik me Ineens ook interesseren en ik kreeg er zo n plezier in toen ik zag dat het lukte, dat er zelfs kleine opdrachten begonnen te komen. Op een dag kreeg ik te horen dat ik vijf Jaar eerder met les geven mocht ophouden en me helemaal aan het beeldhouwen kon gaan wijden. In Tilburg kreeg ik een atelier en alles wat ik verder nodig had." Filosoof De eerste grote opdracht voor Jesu alda was Albert van Dalsum te beeldhouwen. „Ik ben hem vaak gaan opzoeken in zijn huis in Eeni- genburg bij Alkmaar. Wij konden het goed met elkaar vinden. Van Dalsum kon over van alles en nog wat praten, zowel over politiek als over godsdienst Met Toon Hermans klikte het ook. HIJ is een echte filo soof en heel serieus, wat veel men sen niet achter hem zullen zoeken. Bij Hans Tiemeyer heb ik verwon derd gestaan dat iemand die zoveel heeft meegemaakt, in vijf con centratiekampen heeft gezeten en zelfs ter dood veroordeeld is. zo op gewekt is gebleven. Hij ziet hoe be trekkelijk alles op deze wereld is en is er een sprekend voorbeeld van hoe Je als je afstand van alles neemt, toch gelukkig kunt zijn." Koningin Juliana poseerde voor Je sualda in de Waterzaal van Soestdijk. „ZIJ heeft me veel verteld over het schilderen van haar moe der. Ze kwam op me over als een gewone lieve mevrouw, die ook wel Iets zorgelijks over zich had. Dat merkte ik als zij zich even onbespied waande in de periode dat ik haar op vele werkbezoeken volgde. De Ko ningin is een vrouw die het niet gemakkelijk heeft in het leven." Het borstbeeld dat Jesualda van de koningin maakte staat in het kan tongerecht in Tilburg en afgietsels in het Tilburgse stadhuis en in Hele- naveen, op een sokkel in het dorpscentrum. Ook op een plein, en wel op de Grote Markt In Den Bosch, staan haar Janus en Bet, twee figuren die in het Brabantse grote bekendheid kregen door een rubriek in een lokale krant, 't Gebét (geklets) van Janus en Bet." Titus Brandsma Naast op de voorgrond tredende fi guren, waartoe ook de verzetsstrij der Titus Brandsma behoort (zuster Jesualda kende hem persoonlijk uit haar begintijd bij het onderwijs en beeldhouwde hem gebruik makend van haar herinneringen en foto's) heeft zij ook veel gewone mensen uitgebeeld, vooral kinderen. De gip sen modellen van haar cliënten in haar atelier getuigen ervan. Ook in de kloostertuin staan werkstukken van Jesualda kinderen voorstellend. „Kinderen zijn zo eerlijk en open en komen zo leuk over," meent zij. Aan opdrachten heeft Jesualda geen gebrek. Ze neemt lang niet alles aan," ik weiger herhaaldelijk verzoeken, omdat ik met zo'n per soon geen binding voel. Ik moet echt innerlijk van iemand kunnen doordringen, anders begin ik er niet aan. Ik zeg dan maar dat ik geen tijd heb en dan spreek ik eigenlijk geen onwaarheid." Op het schoolbord in haar atelier staat met krijt een heel lijstje van toekomstige „slachtoffers" onder wie de dirigent Hans Vonk. onder de woorden die zuster Jesualda als haar lijfspreuk heeft aangenomen: Inspiratie is elke dag werken." door Mink van Rijsdijk Er stond iemand van het mannelijke geslacht bij ons op de stoep. Hij zat nadrukkelijk goed in de kleren. Om zijn uiterlijke verzorgdheid zou hij stellig recht hebben op het predikaat heer, maar ik vind het altijd een beetje bedenkelijk een heer van een man te maken op grond van een bepaalde uitmonstering. Er stond dus een man. Nu is het natuurlijk niet zo bijzonder een persoon voor je pand aan te treffen, per slot van rekening staan er in den lande per dag duizenden mensen bij voordeuren. Alleen niet in ons goede dorp. Wij plegen bij elkaar achterom te komen en hebben de voordeur uitsluitend voor „het mooi". Er zijn perfectionistische uitslovers die een bel bij hun achterdeur monteren. Gelukkig komt dat type mens bij ons niet zo veelvuldig voor. De gewoonte is om flink hard te kloppen, binnen te stappen en ondertussen je komst aan te kondigen door luid „volluk" te roepen. Als er geen briefje voor de bakker klaar ligt over het aantal te leveren broden, meldt hij zich, als. uitzonderingsgeval met „de bèèèkkeerr". Verder komt iedereen achterom, of het nou de dominee of de mevrouw van het Leprafonds is (dat is altijd een vrouw, typisch is dat). Zelfs Jehovah- getuigen beginnen bij de verkoop van hun boodschap met het dorpse ritueel van volk roepen. Ik juich deze huiselijke traditie van harte toe, temeer omdat het bij onze voordeur niet al te best toeven is. Dat zit hem niet in de deur zelf, maar in de klimop erom heen. Daarin huist, ongeacht het seizoen, altijd een menigte vogels, wat niet louter romantiek betekent. O zeker, op droeve dagen dwingen ze met hun vrolijk gekwin keleer ook nog even tot dankbaarheid; en is het pure vreugde in je hartje, bevestigen ze, fluitend en sjirpend, je gevoelens. Maar ja een droef noch een blij mens vermag enige invloed uit te oefenen op bepaalde lichamelijke functies van een vogel. Waar ik maar mee zeggen wil, dat onze stoep een publieke stortplaats voor vogelpoep is geworden. Driemaal per dag boenen en dweilen zou de enige remedie zijn om waar te maken dat puien en stoepen in Holland werkelijk schoon zijn. Wij gaven dat fraaie image van zindelijkheid al jaren geleden op. Vanzelfsprekend willen we de vogeltjes ook niet kwijt. Zodoende stond die keurige vreemdeling met zijn glimmend gepoetste schoenen middenin de vogelmest. De eigenaar van die schoenen vond dat niet leuk, hij keek alsof hij eraan gewend was overal rode lopers voor hem uitgerold aan te treffen. Of ik de vrouw des huizes was? Ik mocht de man niet. Hij fleemde zo en dat maakte me wantrouwig. Duidelijk was wel dat hij van de poep af en naar binnen wilde. „Ik zou u graag even rustig spreken... eh, over iets heel bijzonders." zei hij. Een zwart leren diplomatenkoffertje werd heen en weer gezwengeld. Een encyclopedie, was het eerste dat me te binnen schoot. „Wij hebben er al verschillende," begon ik, „encyclopedieën, bedoel ik". Daar bleek hij helemaal niet mee te leuren. Geheel onnodig zette hij met een vertrouwelijk gebaar zijn modieuze, naar mijn smaak volstrekt clowneske hoedje af en onthulde een glazend zwarte vetkuif. „Vogeltjes", smeekte ik zacht, doch vurig, „vogeltjes, toe nou. één wit kwakje zou zo vreselijk welkom zijn". Maar niks hoor. Alle dagen van het jaar moeten ze zo nodig aan de lopende band. maar toen het mij eens. een keer prima van pas kwam. hoefden ze net niet. Geen van allen. Het was kwinke leren en verder nop. Er reed heel langzaam een donkerblauwe stationcar langs, waarin drie ernstige mannen zaten. Ik zag duidelijk dat er een in een soort telefoontje zat te praten Vetkuif keerde zich toen om en zag wat ik zag. Hij zette zijn malle hoedje weer op en sprintte >n een noodgang weg, richting eigen snelle automobiel. Daarna verwijderde hij zich in tegenovergestelde richting van de stationcar met een vaart alsof hij in een James Bondfilm meespeelde. Wat de man nou eigenlijk van me wilde, zal wel een van de grote mysteries van mijn leven blijven. Het pad van man nen met diplomatenkoffertjes is weieens meer duis ter, nietwaar. Dat ik niet droomde, is nog even bewijsbaar op onze stoep. Even, want vogels laten vaak iets vallen. Op dit moment zijn ze er nog, de sporen van een man, schoenmaat 44... Een van de werkstukken van zuster Jesualda is deze kop van Toon Hermans De legendarische Coco Chanel woonde boven haar salon in de rue Cambon in Parijs, in een twee-kamer-appartement dat, nadat zij in 1972 op 86-jarige leeftijd overleed, bewaard bleef als een eerbetoon aan de beroemdste vrouwelijke mode-ontwerper van deze eeuw. Zij leefde daar alleen temidden van haar kunstvoorwerpen en haar souvenirs. Wie de kleine hal van het appartement binnenkomt raakt overweldigd door de eerste indruk. Antieke kamerschermen bedekken de muren en de deuren zijn bekleed met spiegels tot het plafond. Op een glazen tafel voor een andere spiegel staan een paar imposante koperen leeuwen. Chanel werd op 19 augustus geboren, onder het teken leeuw. De leeuwen komen overal in het appartement terug en ook aan haar beroemde kettingen zijn meestal leeuwtjes terug te vinden. No. 19 is de naam van een van haar drie bekende parfums. (No. 5,19,22). In een hoekje staat een versleten leren "stoel zonder armleuningen; dat was de stoel waarop zij haar collecties bedacht. De zitkamer ademt een sfeer alsof er nog dagelijks in gewoond wordt. Centraal staat een grote suède bank die rondom is volgebouwd met glazen tafels, boeken, ontelbare beelden en objecten. Ook hier weer antieke kamerschermen langs de muren en schitterende antieke Spaanse en Venetiaanse spiegels met kransen van kristallen bloemen. Chanel ging zelden uit, maar aan de fraaie antieke tafel midden in de eetkamer ontving ze haar vele beroemde vrienden onder wie Picasso, Cocteau, Satle, Dali en Ravel. Een slaapkamer ontbreekt, want Mademoiselle vertikte het om in de flat boven de salon te slapen. Iedere avond stak ze de straat over om in haar suite in de Rltz te logeren. Na haar dood is haar werk voortgezet en de couture-collectles zijn de laatste vijfentwintig jaar vrijwel onveranderd gebleven. Er ls bijna geen stijl die over de hele wereld zo gekopieerd is als het Chanelpakje van pastelkleurige tweed, afgezet met galon, versierde vergulde knopen, de blouse, de strikkraag en de lange kettingen. Vroeg men Chanel wat een vrouw in haar klerenkast behoorde te hebben dan was haar antwoord: „Een marine-tailleur voor overdag, een wit tailleur voor de avond en een derde tailleur voor als Je geen zin hebt in de andere twee." Vanuit dezelfde filosofie is de Chanel cosmetica opgebouwd die over enkele weken in Nederland te koop ls. De keuze uit de produkten voor de huidverzorging. In een luxueuze zwart-goud en wlt-zwart verpakking, ls dan ook niet zo moeilijk want er zijn altijd maar twee mogelijkheden: er ls er een voor de normale en een voor de gevoelige huid. De zachte relnlgingscrème, de lotion en de opbouwende crème (celopbouw) vormen de basis voor een goed verzorgde huid Naast het gewone masker ls er ook een drie-mlnuten-masker, dat zo vaak als men behoefte heeft kan worden gebruikt. De keuze ls niet zo bescheiden wat betreft de kleuren voor de make up, poeder, lipstick, oogschaduw en nagellak. De stijl van Chanel ls een jeugdige teint, volle lippen, glanzende ogen. maar vooral een stralende blik. VRAGEN uitsluitend in envelop sturen nssr postbus 507 Voorburg Per vrssg eon gutden in postzegeU. hel liefst In weerden ven SS en 45 ets bijvoegen, en beslist niet sen de buitenkant opplakken. Geheimhouding verzekerd. Brtefkeerten worden terzijde gelegd saij VRAAG: Ongeveer 40 jaar geleden was er een apparaat in de handel, dat men op het klavier van een orgel kon zetten. Door op een knopje te drukken kreeg men een akoord. Het apparaat heette Organola. Er hoorde een muziekboek met cijfer schrift Wj. Zijn die apparaten er nog en hoe zou ik weer in het bezit kunnen komen hiervan? ANTWOORD: Uw vraag is voor alle mensen, die we geconsulteerd heb ben een moeilijke geweest. Nu de elektronische orgels met al hun mo- flelijkheden er zijn (en dat is vrij ang» is er voor de door u genoemde apparatuur geen afzetmogelijkheid. Ook wij zouden graag nog eens zo'n Prganola zien en hanteren. In onze vroege jeugdjaren mochten we van grootmoeder iets dergelijks: Klok kenspel was voor ons de naam. be spelen: Het karakterstuk. de smidse m het Bosch imet ch». compleet met het zuchten van de blaasbalg en Vogelgezang op het dak. was daarbij een groot succes, maar de Slag bij Waterloo, waarbij het klagen der gewonden overstemd werd door flar den van allerlei volksliederen was te zwaar voor het hondje van groot moeder. dat jammerlijk begon te gillen en te keffen De oma van toen reageert precies als die van nu Zet die TV herrie alsjeblieft zachter en Kinders, ik word doof. HULP VAN EEN LEZERES Ook ik had last van verhuizende kleedjes op het vaste tapijt. Een doe-het-zelf- winkelier heeft mij aangeraden een tweezijdig kleefband van 4 centime- ber breed (5 meter lang) over de hele lengte van het vloerkleedje aan de onderkant te bevestigen en nog 3 over de breedte op een afstand van ongeveer 10 centimeter. Of er vlek jes ontstaan door deze strips, wist onze briefschrijfster nog niet. Maar het kleedje heeft rust in elk geval en dat was de bedoeling VRAAG: Bestaat er in ons land een amateurarcheologenvereniging voor jongeren? ANTWOORD: Richt u schriftelijk tot de heer P. Richardus. Kwartel straat 47. te Utrecht Ned. Jeugdbond ter bestudering van de geschiedenis. Dit is een landelijke vereniging, zodat u daar zeker in lichtingen kan vragen over het ray on waar u woont. Het tijdschrift heet: Fibula. Postbus 378. Utrecht. VRAAG: Ik kreeg een vuile oude melkbus van een boer Hoe krijg ik die schoon en mooi9 ANTWOORD: Wij zouden zeggen Met alle u ten dienste staande mid delen. Met een stevige borstel met zand of schuurpoeder gaat het erg ste vuil eraf; dan met petroleum en fijne staalwol. dan met soappads en als alles glad en glimmend is met wat olie nawrijven. Zorg dat de bin nenkant droog blijft, na de schoon maak. Laat er een flink blok hout of een paar bakstenen in zakken. Daar op een diep bord en dan heel voor zichtig een vaas of een weckfles ge vuld met water Daarna gaat u uw bloemen schikken. Als u nl. uw vaas gaat vullen en daarna probeert alles in de melkbus te laten glijden, ko men er ongelukken, met het water of met de bloemen VRAAG: Hoe maak je nu vlot. zon der beschadigingen van fles of ring, een weckfles elegant (zonder zuch ten en lelijke woorden) open9 ANTWOORD: Plaats de pot op een roostertje in een pan met warm wa ter. dat u een minuut of tien op een sudderplaatje warm laat blijven. Met een scherp voorwerp (een lange speld of iets dergelijks kan men nu gemakkelijk voldoende lucht in brengen en daarna het deksel eraf lichten. VRAAG: Hoe maak ik een sporen- afdruk van een paddestoel, zonder dat het een vieze boel wordt? ANTWOORD: Dit was nu een echt probleem voor Henk van Halm: Wanner men de hoed van een plaat- jeszwam op een stuk wit papier legt en dat afdekt met een glas of beker, zodat er geen toch bijkomt, ziet men de volgende dag een prachtige stra- lencirkel, gevormd door de sporen. Nu dekt men papier en sporen voor zichtig af met breed cellotape. 't Gaat best na de eerste mislukkin gen (als er lucht onder blijft zitten). Dit cellotape verkleurt echter op den duur. Tegenwoordig is er kleur loos boeklon. dat aan één kant kleeft. Het lijkt wel ideaal materi aal, al weet Henk van Halm. niet of dit misschien ook niet gaat verkleu ren. In het donker bewaren is misschien het beste. Op deze manier kan men tenminste iets van de pad destoel bewaren, de kleuren aflezen. wat een belangrijk determinatie- kenmerk voor plaatjeszwammen is en je hebt een negatieve afdruk van de plaatjes, die in breedte, grofheid en plaatsing nogal uiteenlopen. Har telijk dank, Henk! VRAAG: In Trouw van 24 december 1976 op pagina 11 komt een artikel van Fred Lammers voor waarin de Dissertatie van Aurelia 8tapert (L'Ange Roman dans la Pansée et dans l'Art) besproken wordt. Waar is deze dissertatie uitgegeven en waar is het boek te koop? ANTWOORD: Als u niet slaagt bij Brill te Leiden, zou u kunnen schrij ven naar Berg International Editors, 28 Rue Henri Barbusse 57005. Parts (tel. 3258443). Aanvulling van leier over Abraham koeken: U weet er helemaal niets van (Ja, dat blijkt wel we gingen kennelijk te veel op het uiterlijk af). De Noordhollandse Abraham is een soort speculaas, met een verrukke lijke vulling met roomcaramel, amandelen en hazelnoten, echter geen speculaas-krulden. Utrecht claimt echter weer een ander, maar nog veel echter recept, en tevens Abraham als een Utrechtse speciali teit. Abrahammen uit Noordholland en Utrecht en waar ook maar Denkt als de koek op is. aan uw lijn. VRAAG: Hoe maakt men een brood- kist? Houtsoort, constructie Nie mand weet dit. ANTWOORD: Tot deze conclusie kwamen we zelf ook. tot wij in het Culinair Historisch Museum te Amsterdam (Uitgaande van de Ned Ver. van Brood- en Banketbakkers) de volgende inlichtingen kregen Een broodkist is onbekend, maar niet de Taaitaaiklst. Die is van gaaf eikenhout, gevoegd met zwa- luwstaartjes. Van binnen met blik bekleed In die kist werd geruime tijd een stoof gezet, waarin een gloeiende kool was. overvloedig met speculaaskruiden bestrooid. Daarna werden taai of/en speculaaspoppen in vetvrij papier in de geurige, kurkdroge kist opgestapeld, steeds weer bestrooid met kruiden. Het goedpassende deksel ging erop en met grote zorg werden nu alle moge lijke luchtgaten bij scharnieren, enz. en het sleutelgat helemaal dichtge plakt met deeg. Maandenlang ble ven de poppen vers. VRAAG: Waar kan men zich opge ven om een kindje in het buitenland te adopteren (financieel)? ANTWOORD: Terre des Hommes Sweelinckstraat 45 Den Haag, tel 070-390095

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 7