In memoriam dr. M. Elisabeth Kluit Christelijk onderwijs wil meer aandacht van kerken Geref. zendingsbond gaat in Peru werken A Veel ideeën voor pastoraal overleg Oud-gereformeerden naar vaste bid- en dankdagen Baptistenkerk erft vijf miljoen Zeeuwse catechese in de oecumene Ontmoeting met een Chinees Geref. mannenbond groeit weer VANDAAG Voorbijgangers Meer samenwerking doopsgezinden en remonstranten UIT DE KERKBLADEN Waarom geen onderwijszondagen. en geen wijkavonden? MAANDAG 7 FEBRUARI 1977 KERK T rouw/Kwartet2 Op 73-jarlge leeftijd is te Deventer overleden mejuffrouw dr. M. Elisabeth Kluit (foto). Dr. Kluit is 35 jaar de secretaresse geweest van de Stichting Het Róveilarchlef en zij was de schrijfster van het standaardwerk over het Réveil: „Het protestantse réveil In Nederland en daarbuiten, 1815-1865". In bijgaand artikel schetst de hervormde kerkhistoricus dr. P.L Schram, verbonden aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, haar betekenis. door dr. P. L. Schram Een bijzondere vrouw ls heengegaan: dr. M. Elisabeth Kluit. In de overlijdensadvertentie afgelopen zaterdag stond niets over haar levenswerk. Inderdaad is zo Iets niet gebruikelijk, maar bij haar had het gekund. Haar naam zal verbonden blijven aan het Réveil-archief, waarvan zij 35 Jaar secretaresse was. In die kwaliteit is zij velen van dienst geweest. Van een onzer verslaggevers ZEIST De gereformeerde zendingsbond in de Neder landse hervormde kerk (GZB) treft de laatste voorbereidin gen om dit jaar nieuw zen dingswerk te beginnen in Peru. Secretaris buitenland ds C. J. P. Lam en penningsmeester drs O. Plaisier zijn naar Peru vertrokken om daar de synode bij te wonen van de evan gelisch presbyteriaanse kerk, waar mee de GZB zal gaan samenwerken. Op deze synode moet de definitieve beslissing vallen. Na 18 februari wor den zij weer terugverwacht Het contact met Peru is ontstaan, doordat de hervormd-gereformeerde Jeugdbonden enige Jaren een actie hebben gevoerd voor verschillende projecten daar. De GZB werkt van oudsher op het Indonesische eiland Celebes en sinds enkele Jaren ook in Kenia. DRIE PREDIKANTEN Dc OZB verwacht, dat vanuit Peru in ieder geval om drie predikanten zal worden gevraagd. Een voor werkzaamheden ten behoeve van de opbouw van de gemeenten, waarbij dan met name ook gedacht wordt aan evangelisatie-arbeid in weinig ontsloten gebieden. Een tweede predikant zal waar schijnlijk een taak vinden in de op leiding van aanstaande predikanten, terwijl de derde grvaagd wordt voor de begeleiding van studerende Jon geren. De laatste zal zijn arbeid gaan verrichten in een samenwerkingsver band met de Caralbische afdeling van de internationale gemeenschap van evangelische studenten (IFES), die ook in Nederland acUef is. Ds B. A. van Donkersgoed. die nu in Kenia werkt, is reeds bereid gevon den om naar Peru te gaan Ook de ontwikkelingen elders brengen mee. dat de GZB thans een betrekkelijk groot aantal nieuwe zendingswer kers kan gebruiken. Er wordt ook een nieuwe predikant- sccrctans binnenland gezocht, om-, dat ds. H. Harkema in 1978 65 jaar wordt en op medisch advies zijn werk nu al sterk moet beperken. Tevens is het de bedoeling, dat er naast de heer A. D. Goyert een'twee- de adjunct-secretaris binnenland komt KOERS Het maandblad van de GZB „Alle den volcke" ts met ingang van de nieuwe jaargang vergroot en (door dat op een ander drukprocedé is overgestapt) enkele tienduizenden guldens per jaar goedkoper gewor den In het Ten geleide schrijft ds Harkema. „Naar onze overtuiging heeft de bond in de huidige situatie geen andere keus dan de koers te volgen, die bij een oprichting nu Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tei 05200-17030 bijna 76 Jaar geleden werd vastgesteld. Toen sloten hervormde mensen zich aaneen om zending te drijven naar gereformeerd beginsel. Niet omdat men met alle geweld aan anderen eigen belevingspatroon meende te moeten opdringen, maar omdat men. zelf levend uit dat, wat in de belijdenis van de kerk der Reforma tie geschonken werd. zich geroepen wist de anderen te dienen met het beste, dat men zeil mocht ont vangen." UTRECHT De eerste fase van de voorbereiding op LPO-III, het derde landelijk pastoraal overleg van de r.k. kerkprovincie, ls afgesloten. De agenda-commissie heeft 1350 ideeën ontvangen over „samen geloven en kerk-zijn", het onderwerp voor LPO-III. Er zijn verhoudingsgewijze veel col lectieve reacties bij: van scholen, liturgie-, gespreks- en charisma tische groepen, bejaarden van een vormingscentrum, parochieraden en leefgemeenschappen van reli gieuzen. Van enkele schoolklassen heeft elke leerling een Idee ingestuurd. Van een eerste klas MAVO in het bisdom Breda hebben alle leerlingen hun reactie neergelegd in tekeningen. Een man uit het bisdom Haarlem zond elf bladzijden cartoons in on der het motto „Kerk ls.De agen dacommissie schat, dat achtdui zend mensen zich met de voorberei ding van LPO-III bezig hebben ge houden. De ingediende ideeën zullen de ko mende maanden worden geanaly seerd en daarna verwerkt tot een vervolgbrochure voor het landelijk pastoraal overleg. Het is de bedoe ling. dat deze in augustus ver schijnt. Van de eerste brochure, ge titeld ..Mijn idee!" zijn inmiddels 27.000 exemplaren verspreid. Van een onzer verslaggevers KRIMPEN - De classis West van de oud-gereformeerde gemeenten in Nederland heeft aan de komende synode (op 11 mei in Ede) voorge steld. om de bid- en dankdagen voortaan op vaste data te houden. Nu is het zo, dat de predikanten de maanden maart en november het hele land doorreizen, om In de vele vacante gemeenten de bid- en dankdagen te lelden. Door één vaste dag (de tweede woensdag in maart en de eerste woensdag in november, behoudens plaatselijke gebruiken in Zeeland) zou het karakter van deze dagen beter uitkomen. Nadeel zou wel zijn, dat de vacante gemeenten de hele dag leesdlenstzouden hebben. De 67 oud-gereformeerde gemeenten heb ben elf predikanten, van wie de Jongste 56. de oudste 84 Jaar ls. Onlangs is de 33-jarige heer A.P. van der Meer te Monster aanvaard als lerend ouderling. De gereformeerde gemeenten In Ne derland (54 gemeenten met acht pre dikanten) besloten reeds in 1974, de bid- en dankdagen op vaste data te houden. In de grotere denominatie gereformeerde gemeenten is het pre dik an ten te kort de laatste Jaren ver minderd Deze denominatie telt thans 51 predikanten op 155 ge meenten. Op de classisvergaderlng werd nog meegedeeld, dat de herdruk van de psalmberijming van Datheen deze maand van de pers komt Die velen, die allen tot vrienden wer den. ervoeren het bericht van haar overlijden als een schok. Toch had den wij het al lang zien aankomen, zij zelf trouwens ook. Toen zij ruim tien Jaar geleden het secretariaat van het Réveil-archief moest opgeven, werd reeds voor haar leven gevreesd. Maar haar enorme wilskracht hield haar overeind. Zij kon het niet helemaal goed zetten, geholpen te moeten worden. Telkens bleek toch hoe dankbaar zij was, voor haar zusters, voor een Haagse dame die zo maar enkele morgens kwam werken, voor een vrien- dengroet. Ten slotte accepteerde zij haar situatie. Toen gaf zij mij meer dan honderd volgeschreven dictaat cahiers mee, aan de uitwerking waarvan zij toch niet meer zou toe komen. Een enkele maal kon zij er nog even uit, zoals in 1975 bij de promotie van dr. Holtrop (die haar had gevraagd te MEMPHIS (VS) - Een bsptls- tengemeente vsn 130 leden in het noordoosten van Mississippi (VS) heeft vijf miljoen gulden geërfd. Het geld moet gebruikt worden om het voorgangerssala- ris aan te vullen, het kerkje met baksteen te bekleden en de be graafplaats te onderhouden. Het geld kwam, zo meldt het baptistenweekblad De Chris ten, vrij na verkoop van een groot landgoed, dat een vrouwe lijk gemeenteiid had nagelaten. Bij testament is bepaald, dat de voorganger per maand 750 gul den dient te ontvangen boven het salaris, dat de gemeente hem reeds betaalt. De rente van de nalatenschap is alleen reeds ongeveer een half miljoen gul den per jaar. De jaarbegroting van deie gemeente sloot dit jaar op twintigduizend gulden. MIDDELBURG Een groep Zeeuwse Jongeren heeft het afgelo pen Jaar onder leeftijdsgenoten en onder priesters, predikanten en voorgangers gepeild in hoeverre er belangstelling is voor „oecume nische catechese", in de zin van in terkerkelijke vorming, niet ln de plaats van. maar néést de catechese van de eigen kerk. Vooral kerkelijke instellingen zagen nogal wat proble men. Maar ln enigerlei vorm wordt hier en daar in Zeeland toch al aan oecumenische catechese gedaan. De aanstaande jaarlijkse bijeenkomst van de provinciale raad van kerken (23 april, vermoedelijk ln Middel burg) zal aan dit onderwerp zijn gewijd. A. O. Delleman in de (gereformeer de) Friese Kerkbode: Als we naar „De Chinees" gaan. be doelen we te zeggen dat we naar een Chinees restaurant gaan om er eens lekker te eten. Maar bent u er ooit wel eens heen gegaan om heel an ders bediend te worden? Ik niet, totdat ik daar onlangs min of meer toe gedwongen werd. Ik kreeg nl. het vriendelijk verzoek van een diako- nie een brief te vertalen van een Chineesje, dat men had geadop teerd in het raam van het werelddia- konaat. Ik liet deze Chinese brief viermaal copiéren want, zo dacht ik, in Drachten zijn vier „Chinezen". Maar ik werd beschaamd, want zie bij de eerste de beste die ik aandeed trof ik een diakonaal oor. Een jonge kelner die mij te woord stond pro beerde ik de zaak uit te leggen. Hij bleek enkele woorden Nederlands te spreken. Hij informeerde belangs tellend naar de herkomst van het episteltje. Toen liet ik woorden val len als werelddlakonaat en zelfs dia- konie en diaken en de Chinees begon me met steeds meer oosterse gelatenheid aan te kijken. Deson danks voelde je zo aan dat hij niet dacht wat een rare Chinees. Ik be doel. wat een rare snijboon is dat Ik bracht hem eerder in volslagen ver warring. Na een paar dagen heb ik de vertaling mogen ophalen. Vele uren was hij met behulp van een woordenboek er mee bezig geweest. Blijft de vraag bij Je achter Doen wij veelal niet een te eenzijdig be roep op de vreemdelingen die onder ons vertoeven, waardoor wij hen te weinig tot hun recht laten komen als mens. als schepping van God met zijn vele mogelijkheden? Maar ais opponeren) en bij de Révelldag in Utrecht. Bij beide gelegenheden heeft zij zelf intens genoten en bleek ons. welk een betekenis voor een zwak lichaam een sterke geest en een scherp verstand hebben. Verder moest zij hebben van bezoeken. Die waren er dan ook, omdat velen haar dankbaar waren en niet vergaten. Zelf organiseerde zij nog vorige maand een gesprek met intimi. Daar hebben wij naar haar geluisterd en met haar gediscussieerd over het geen haar leven gestempeld heeft. Dat was, met zijn wortels en vertak kingen, het 19e-eeuwse Réveil, die rekenbeweging van schrijvers, poli tici, historici, filantropen, die trachtte in kerk en maatschappij het evange lie gestalte te geven. Haar boeken en artikelen daarover zijn too aangevend. Zij was ln kennis van dit Réveil ons allen vooruit. Zij heeft er een beeld van opgebouwd dat alge meen is geaccepteerd, al zal er door Dit is in het kort de conclusie van de vooizitter van de Unie School en Evangelie, drs. T. M. Gilhuis. Het moderamen van de Unie heeft zich onlangs tot de kerken gericht met het verzoek het christelijk onderwijs eens wat meer aandacht te geven. „Waarom niet zogenaamde onder- wijszondagen georganiseerd, waarop christelijke opvoeding centraal staat? Of door de week op wijk- of gemeenteavonden het christelijk on derwijs aan de orde gesteld? De Unie ls gaarne bereid bij het organiseren daarvan hulp te bieden," zo liet de Unie de kerken weten. In twee artikelen in het christelijk schoolblad „Onze Vacatures" gaat Gilhuis nader op deze problemen in. Onlangs heeft hij in de Zaanstreek een aantal stellingen verdedigd, op een opvallend verschil tussen her vormde en gereformeerde Kerk. Weet de eerste zich verantwoordelijk voor zowel openbaar als bijzonder onderwijs, in de gereformeerde ker ken laat men zich altijd zeer positief uit over het christelijk onderwijs. „Dat betekent niet dat ze een chris ten die zoveel mogelijk via zijn gezin en de kerk z'n doopbelofte nakomt. Bisschop Möller dat zo is zullen wij ze ook nooit echt ontmoeten en leren kennen. En zij ons niet als christenen! Twee stapeltjes Mgr. dr J. Möller, bisschop van Gro ningen, ln 121, het informatiebulle tin van de r.kkerkprovincie in Ne derland: Op mijn bureau liggen twee sta peltjes brieven en artikelen. Rechts ligt een stapeltje met de volgende inhoud: de bisschoppen maken zich druk over onrecht in andere landen, zij protesteren tegen het gevangen houden van mensen, maar over het onrecht dat duizenden ongeboren levens wordt aangedaan, wordt niet voldoende gesproken. Aan de linker kant ligt een ander stapeltje. De bisschoppen maken zich druk over het ongeboren leven, maar het zou beter zijn. als zij zich meer bekom merden om het geboren leven, om mensen die ln grote armoede leven of verdrukt worden. Een mens voelt zich soms een ezel tussen twee schelven hooi, twijfelend of hij naar links of naar rechts moet kijken. Eigenlijk hebben zowel de schrijvers van het linker stapeltje als die van het rechter gelijk, wel niet helemaal, maar wel voor een groot deel. Zij wijzen erop. ieder vanuit een andere voortgezet onderzoek natuurlijk aan geschaald worden. De overledene deed dit door het bijeen brengen en verwerken van archlvaria. In onze dagen weet vrij wel iedereen dat archiefstukken kostbaar zijn. Toen zij in 1930 het Réveil-archief opzette, was ze één van de weinigen. Natuurlijk was er vanaf het begin een bestuur en een raad van bijstand om haar heen, maar steeds was zij hart en ziel. bleef dit ook als anderen door haar tot eigen studie aangezet werden. Wijlen prof. Van Rhijn zei tegen zijn studenten: „Gaat u maar naar Juffrouw Kluit als u een dissertatie schrijven wilt". Diversen hebben de ze raad goed in het oor geknoopt. Haar overgrootvader was de litera tor Willem de Clercq, schrijver on der andere van het reisdagboek naar Rusland. Dr. Kluit gaf dit met ruim tweehonderd aantekeningen uit. Deze Willem de Clercq wordt wel „koopman-christen" genoemd. De achterkleindochter zou vergeleken kunnen worden met koningin Wil- helmina. In haar denken en doen had zij iets van onze vorige ko ningin. ZIJ leefde ln de 19e eeuw, zonder de 20ste te vergeten. Bekend is haar wens nog jong te mogen zijn, om mee te doen met de Dolle Mina's. veroordelen als deze uit zijns inziens principiële redenen kiest voor het openbaar onderwijs. Het betaamt niet zo Iemand dan de christennaam te ontzeggen," aldus Gilhuis. De Unievooizitter benadrukt dat Van een onzer verslaggevers NUNSPEET Voor het eerst na vele jaren gaat het ledental van de gereformeerde mannenbond weer vooruit. In de kring van de bond gelooft men. dat het Jarenlange pro ces van vergrijzing tot stilstand ls gekomen. Onder de nieuwe leden zijn relatief veel Jongeren. Het ledental bedraagt thans rond drieduizend. In het begin van de jaren zestig had de gereformeerde mannenbond nog tienduizend le den. Een belangrijke factor ln de bescheiden groei, die in 1975 en 1976 zichtbaar werd, ls het feit, dat naast mannenvereniglngen nu ook ge meentekringen zich kunnen aanslui ten, die uit mannen en vrouwen bestaan. kant, dat Je consequent moet zijn. Je kunt niet nee tegen abortus zeg gen, als Je niet ook van de bewape ning een echt ethisch probleem maakt En het omgekeerde kan ook niet. WIJ mensen kunnen alleen vei lig op deze aarde zijn, wanneer het menselijk leven als iets onaan tastbaars, iets heiligs wordt be schouwd. Heel dikwijls is de mens geneigd menselijk leven te doden en te vernietigen omwille van iets dat hij erg verheven of belangrijk vindt. Dat kan het vaderland ijn, een be paald politiek ideaal, economische belangen. Maar dat kunnen ook de moeilijkheden of de nood zijn die aan de geboorte van een kind ver bonden kunnen zijn. Wanneer je de geschiedenis overiet, is de mensheid tot op de dag van vandaag te kort geschoten in eerbied voor het men selijk leven. Deze eerbied ls op het ogenblik meer nodig dan ooit ZIJ moet in onze cultuur het tegenwicht vormen tegen de beangstigende mo gelijkheden die de mens heeft om menselijk leven te vernietigen of het te manipuleren. Ruimte Prof. dr C. Trimp ln De Reformatie (gereformeerd, vrijgemaakt): Ook al komen wij 's zondags samen in een klein zaaltje, niettemin staan wij met onze liturgie in een zeer wijde ruimte. De Middeleeuwse ka thedralen hebben aan dit ruimtebe sef op Indrukwekkende wijze vorm gegeven: nóg komt het van alle kan ten op ons af, wanneer wij een derge lijk imponerend bouwwerk binnen gaan. Maar men behoeft niet een kathedraal ter beschikking te heb ben om de heerlijke ruimtewerking van de eredienst voor God te erva ren. Wij pleiten niet voor het kleine zaaltje, maar we verachten het even min. In boerenschuren en zalen met rekstokken en meer van dergelijke gymnastiektoestellen aan de wand is vaak meer echte, nieuw testamen- tische liturgie aan God gepresen teerd dan in de machtigste kathe- Intens voelde ze zich bij veel betrok ken. Haar levensenthousiasme uitte zich ook ln de keuze van geloof en kerk. ZIJ werd steeds meer ortho dox, sloot zich tenslotte uit overtui ging bij de hervormde kerk aan. Op bijeenkomsten van historici was zij vaak de enige vrouw, uiteraard bij iedereen bekend. Daar kon zij gedegen referaten leveren. Maar ook gezellig praten. En declameren, als zij Willem Bllderdijk Het bulderen of Isaac da Costa profeteren. Eveneens kon zij kosteUJk over détails vertel len, zoals een goed historica betaamt. Het Réveil-archief, met zijn schat aan brieven, documenten en portretten blijft haar levenswerk, waarmee zij wetenschap en kerk heeft gediend. Aan een artikel voor een lustrum over de geschiedenis van dit archief was zij nog begon nen. Het zal niet worden voltooid. Dat heeft iets te zeggen. De studie moet worden voortgezet. Wij kun nen leren van Groen en Heldering, van Jan de Liefde en Van der Brugghen, al waren zij soms erger lijk conservatief. Zelf sprak dr. Kluit nog bij het 40-Jarig jubüeum over de „fakkel die moet bUjven branden en verder gedragen worden". Dat klinkt theatraal, maar nee in de mond van deze dynamische en ge leerde vrouw was het écht. Juist deze visie door de gereformeer den in de oecumenische samenwer king zal moeten worden ingebracht. De samenwerking hoeft om het ver schil ln inzicht inzake het onderwijs aüermlnst te worden opgezegd. „In tegendeel wil er iets aan oecume ne gestalte krijgen, dan zal deze juist op het grondvlak moeten aan vangen." Deputaatschap Tenslotte dringt Gilhuis er bij de gereformeerde kerken op aan een deputaatschap op te richten ten aan zien van kerk en onderwijs, zoals de hervormde kerk de raad voor zaken van kerk en school heeft. Gilhuis wijst op wat de wereldraad van ker ken in Nairobi in 1975 over onderwijs heeft aanbevolen aan de kerken („waarover, voor zover mij bekend, in onze kerkelijke bladen geen letter te vinden was"). „Het is mijns inziens dringend geboden een vorm te vin den waarin de discussie op gang kan komen." Ter aanvulling op het artikel van de heer Gilhuis melden wij dat de rooms-katholieke bisschoppen de laatste tijd zeer aktief steUing ne men op het terrein van het onder wijs. dralen, waar de geschoolde koorzan gers en de Latijn-sprekende pries ters hun stem verhieven, terwijl aan het volk van God de levende verkon diging van het Woord en de psalmo die onthouden werd. Want om de ruimte van de Uturgie te zien, moet men „verlichte ogen van het hart" (Ef. 1:18) ontvangen van de HeiHge Geest. Extremen Prof. dr P. Smits ln het blad van de vrijzinnig hervormden, Kerk en Wereld: Een van de allerbelangrijkste ont- wikkeUngen in het godsdienstige le ven van het voorbije Jaar lijkt mij dat er in velerlei groepsverbanden een Identiteitscrisis zich büjkt voor te doen, die een nieuwe bezinning op de inhoud en taak van het christe lijk geloof en van reUgie überhaupt, op gang heeft gébracht. We zien het in ons land op het terrein van het bijzonder onderwijs, waar de vraag aan de orde is naar de identiteit van zowel de protestants-christelijke als de katholieke school. We zien het ook in de kringen van het vrijzinnig protestantisme en bij het voortgezet onderwijs op vrijzinnige grondslag waar voortdurend de vraag aan de orde is naar de inhoud en doelstel ling van het begrip „vrijzinnig' in déze tijd en als werkzame factor in onze huidige samenleving. Ja, we mogen zelfs concluderen dat het chistendom als zodanig thans in een identiteitscrisis verkeert in onze he le westerse wereld. Zulke crises ge tuigen enerzijds van onzekerheid, maar zijn anderzijds heilzame teke nen van geestelijke heroriëntatie en vernieuwingsdrang. Er schuilt een veel groter gevaar ln een starre handhaving van een traditionele Identiteit, die geestelijk de aanslui ting mist op een radicaal verander de wereld. En Juist dit laatste heb ben de extreem rechtse en linkse godsdienstige groepen met elkander tot htin, maar niet ónze verbazing gemeen! ONTZET En zij kwamen in Kapernaum; en terstond op de sabbat naar de synagoge gaande. leerde Hij. En ze ontzetten zich over wat Hij leerde. want Hij was bezig hen te leren met gezag en niet als de schriftgeleerden. (Markus 1. 21. 22) Het verhaal gaat verder. Altijd weer dat typerende woordje „en". Dat hoort erbij. Dat zegt. dat 't verder gaat en dat het niet wil stil staan in een soort systeem. Wie God is wordt hier verteld in verhalen. En zij kwa men. Het zijn er al meer dan één. Tot nu toe ging het over Jezus, hier is hij samen met die Hij bij zich riep. Samen komen ze in Kapernaum. Samen gaan ze naar de synagoge, het huis van de samenkomst. Waar meer mensen bijeen zijn, want het is sabbat. De dag hiervoor gewijd, dat mensen samenzijn om te gedenken aan hun God. En Hij leerde. Zonder meer staat het er. Hij heeft iets bij zich dat mensen niet weten en moe ten leren. Iets nieuws, dat vóór Hem niet verteld is, dat verborgen Is ge weest, maar dat met Hem aan het licht komt. Geen wonder dat de mensen ontzet raken. Uit hun oude zetting, waarin ze zich thuis voelden omdat er nooit iets in gebeurde, werden ze ont-zet, ontregeld, ont hutst. Door elkaar gehutst. Om ze wakker te maken. Zo beleefden ze het. Er gebeurde wat met hen. wat nog niet gebeurd was. Met name niet onder de eindeloze beschouwin gen van de schriftgeleerden. Iemand schudde aan hen, trok aan hen. En dat deed God in Jezus. Want zo is Hij. Een God die aan mensen trekt. Beroepingswerk EVANO. LUTHERSE KERK Aangenomen de benoeming, tot schoolpastor en docent godsdienstleer aan het christeUjk college „Marnix van Sint Aldegon- de" te Haarlem, drs. Th. A. Fafié, thans werkzaam op de Prinses Christinaschool voor christelijk MA VO te Haarlem. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Apeldoorn-Oost. H. Blesma te Amsterdam-Nleuw- West Ds Hans Bouma Hans Bouma doet méér dan geen vlees eten en het milieu bescher men. Tenslotte is hij „gewoon" gere formeerd dominee (in Hilversum) en voorts: een dichtende dominee. Hij heeft nu een boek gemaakt dat „Met het oog op Israël" heet en waarin hij bij goede (en correct van bijschrift voorziene) kleurenfoto's van W. P. Weijland dichterlijke teksten plaatst. Zelf zegt ds Bouma (teke ning) over dit opmerkelijke foto boek: „U moet van dit boek niet te veel verwachten althans niet van de teksten. U krijgt van mij geen afgerond betoog over Israël, geen visie op Israël, geen theologie over Israël. Ik zou ook niet weten hoe ik u hieraan zou moeten helpen. Is dit land, dit volk er niet veel te geheim zinnig en complex voor om in een betoog, visie of theologie onderge bracht te worden? Op reis door Is raël heb ik alleen maar wat losse aantekeningen gemaakt. Nu ik ze nog eens doorlees, herken ik ze als min of meer poëtische invallen, die één ding gemeen hebben: mijn di recte betrokkenheid bij Israël. Dit land, dit volk raakt me heel persoon lijk. Israël roept Iets bij mij op, het daagt mij uit, het stelt me vragen, het verbijstert me, het verrast me het geeft me eindeloos te denken. Gaandeweg werd het mij steeds dui- deHjker: wat ik over Israël zeg, zeg ik over mijzelf. Vandaar ook de titel van dit boek. Met het oog op Israël ontdek ik wie ik ben. Ik hoop, dat dit boek u mag helpen ontdekken, wie bent." „Met het oog op Israël" ls uitgege ven bij Kok in Kampen en kost 19,90 (na 1 mei is de prijs 24,50). AMSTERDAM De besturen van de remonstrantse broederschap en de algemene doopsgezinde sociëteit I hebben een gezamenUJke brief aan hun gemeenten gezonden. Ach tergrond is de uitbreiding van het aantal samenwerkende gemeenten 1 van beide geloofsgemeenschappen (z.g. Do-Re-gemeenten). Van onze onderwijsredactle AMSTERDAM De protestantse kerken hebben zich tot nu toe weinig aan het onderwijs gelegen laten liggen. De Nederlandse Hervormde Kerk heeft wel een raad voor de zaken van kerk en school, maar die functioneert niet geweldig, de gereformeerde kerken hebben zelfs zo'n orgaan niet. Alleen de Christelijke Oereformeerde Kerken maken een goede beurt Zij houden een jaarlijkse onderwijsdag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2