Groeiende aandacht voor mensenrechten diakonaat Raad van kerken doet beroep op Husak PAAL, DUIF EN KAUWTJE Halverwege had ik een aardige droom int brieven van lezers Wycliffe mag blijven werken in Peru Koster wordt voorganger Brief aan Carter schokt pastores VANDAAG Voorbijgangers DONDERDAG 3 FEBRUARI 1977 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers Zondag aanstaande is het de dag van het werelddiakonaat. Dan wordt, zoals elk jaar, een beroep gedaan op de kerkgan gers in de grote protestantse kerken, hun beurs te trekken voor de verre naaste. De Stichting Oecumenische Hulp richt ttch vooral op de bezitters van giroboekjes Er «jn elk Jaar miljoe nen gemoeid met het werelddiako naat Alleen de gereformeerden ho pen dit Jaar bijna elf miljoen en de hervormden ruim drie miljoen bin nen te halen In de rooms-katholieke kerken wordt geld gevraagd voor de medische mtssieacUe. de Memisa Toch ligt het accent komende zon dag niet alleen op het geven van geld- Dit werd ons uiteengezet door dr J van Klinken, de directeur van het (gereformeerde) Algemeen Dia- konaal Bureau Er bestaat, zo vertel de hij, een toenemend pesaismisme over de hulp aan overzee. Steeds meer gaan we inzien dat practisch niemand ln staat is de allerarmste te benaderen Dat moet gebeuren via leiders en een van de kanten van het ontwikkelingsvraagstuk is dat het nogal eens aan kwaliteit bij de lei ders in de arme landen schort. De hulp moet daarom vooral ook ge richt worden op verbetering van het leiderschap en bewustwording. In dien we dat doen voelen wij ons genoodzaakt de vragen, die wij aan de arme landen stellen, ook aan onze rijke samenleving te stellen. Is het element van gerechUgheid in onze samenleving wel voldoende ontwik keld? Het kerkelijke ontwikkelingswerk kan niet zonder bewustwordings- werk ln ons eigen land Bij de her vormden is 15 tot 20 procent van het geld voor werelddiakonaat bestemd voor binnenlands werk en de gerefor meerden hebben vijf stafleden, die bezig zijn met de benadenng van de eigen gemeentes of met de be wustwording ten gunste van ontwik kelingssamenwerking. De laatste Jaren tekent zich volgens dr. Van Klinken steeds meer een nieuw soort acUviteit af: het werk dat samenhangt met de schending van mensenrechten in oost en west. Dr. Van Klinken noemt ln dit ver band vooral Latijns Amerika, maar ook Oost-Europa Het is moeizaam met de leiders van de Oosteuropese kerken samen te werken aan de strijd tegen de schending van men senrechten. omdat deze doorgaans een iets andere opvatting hebben van mensenrechten Zodra wij over de vrije meningsuiting in Oost- Europa praten beginnen zij over de posiUe van buitenlandse werkne mers ln onze landen. In Oost-Europa heeft men de neiging bij het horen van het woordje rechten van de mens te denken aan economische rechten, zoals het recht op arbeid. De mensen in Oost-Europa èn dege nen in de Derde Wereld, die hulp ontvangen uit West-Europa hebben de neiging ons te vragen, waarom wij zoveel geld te verdelen hebben. Is dat om Jullie eigen leegte te verber- Korte dixrtefcik geschreven befst aan een kant getypte. Oneven kunnen «worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw'Knwartet. Postbus 859. Amsterdam B<| Pubkkatie wordt de naam van de schrijver vermeld Progressief Als we de voorzitster van de PvdA moeten geloven is een progressief cabinet slechts zulk een kabinet, waarin na de verkiezingen het CDA en de PvdA hand in hand gaan. Zij duidt de opening, die het CDA nog heeft naar eventuele samenwerking met WD ln de nabije toekomst, aan als een lood-om-oud-ijzer theorie. Wat het eerste betreft ben ik van oordeel dat een kabinet van CDA en VVD na 25 mei a s niet bij voorbaat als een conservatief kabinet mag worden gezien Mevrouw Van den Heuvel heeft niet het recht (voor recht) van progressiviteit uitslui tend op te eisen voor de linkse par tijen. met name de PvdA Dat zweemt naar een nogal irritante ar rogantie Wat die lood-om-oud ijzer theorie aangaat anders gezegd het kan vriezen of dooien, 't kan zus maar ook zo daar behoeft het CDA. zich niets van aan te trekken; het Is zijn recht een mogelijk samen gaan voor te staan met een andere partij dan die van de socialisten. Wanneer houdt de PvdA nu eens op met het steeds gebezigde stopwoord ..progressief"? Dan zou zij m.L wel licht een gewilliger oor vinden bij het CDA of welke partij dan ook S. de Jong Amsterdam Eieren Naar aanleiding van het artikel „Be tere voorlichting over eieren nodig" vragen wij van de belangengroep ..Rechten voor ai wat leeft" ons af waarom er wél uitgebreid onderzoek wordt gedaan naar het verband dat er zou bestaan tussen het eten van eieren en de ontwikkeling van het cholesterol gehalte in het bloed, maar niet als er nu ook eens iets goeds over de eieren te zeggen valt. In Engeland is bevestigd dat er in eieren uit stroolseischuren (scharrel eieren) twee maal zoveel vitamine B 12 zit als ln eieren uit legbatterijen, een gegeven dat voor vele zieken en ook voor vegetariërs toch erg be langrijk ls We hebben ons best ge daan dit ook in Nederland te laten onderzoeken en bevestigen, maar nOch het Ministerie, nóch het T N O - Den Haag. nóch Spelderhoit zagen hier de noodzaak van in. Het Centraal Instituut voor Voedlngson- F. W. J. Veerman Parij kiezen De Vlugt Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 In uw krant van 22 Januari sugge reerde de heer Klei dat burgemees ter De Vlugt van Amsterdam in 1928 op zondag ln het Olympslch Stadion was geweest. Dat had hij vernomen. Maar het tegendeel is waar! Tijdens de Olympische Spelen was ook het Jaarlijks koninklijk bezoek aan Amsterdam Op de laatste dag (zon dag) zou de Korungin de prijzen uitreiken. Zondagsmorgens was dr. De Vlugt met de koninklijke familie ter kerke geweest, doch om 's mid dags mee te rijden in de stoet en aanwezig te zijn ln het stadion heeft de burgemeester geweigerd' Dat weet ik heel zeker. In de lijn der geslachten is ondergetekende een achternicht van de genoemde bur gemeester Aaltra P. C. Ier Htnl4( Vlug! Zuid-Afrika Uw vooringenomenheid is zo groot dat Zuid-Afrika in uw ogen geen enkel goed kan doen. Het was dan ook een verademing om het artikel te lezen waarin de uitspraken van de heer Boot waren vermeld. gen veronderstellen zij. Zijn Jullie wei voldoende bezig met de vragen van de gerechtigheid in eigen land? Dr. Van Klinken meent dat werelddi akonaat ons dwingt te werken voor de zwakste groepen hier en dat wij de nood in de wereld weerspiegelen in onze persoonlijke levensstijl. Hij benadrukte echter tevens dat de ker kelijke hulp aan overzee gericht moet zijn op voortgaande inspan ning. Dc gironummers van de diakonale organen lijn: Algemeen Diakonaal Bureau van de Gereformeerde Kerken in Nederland, Leutden, giro 2211. Generale Diakonale Raad van de Ne derlandse Hervormde Kerk, Utrecht, giro 8685. Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen, Utrecht, gi ro 5261. Stichting Mensen in Nood (Caritas Neerlandica), 's-Hertogenbosch, giro 1111222. Stichting Wilde Ganzen, Hilversum, giro 40.000. Memisa, Rotterdam, giro 51360. Hervormd Nederland Daze week in Hervormd Nederland o a Interview met Maarten 't Hart Het noorden als vuilnisvat1 PvdA kiest voor droom en daad tegelijk Het bed is nog steeds de plaats waar het mmste wordl gezegd en gedacht o King Kong en de folklore van de eeuw Conflict ln huis van bewanng te Assen. Ik abonneer mij op HN vraag een proefnummer Naam: Straat Plaats: Tel nr.: Ab priis 31,- per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Den Haag. Bellen kan ook. 070 - 512111 HN Is ook In de losse verkoop ver krijgbaar TS AMERSFOORT - De raad van kerken in Nederland heeft een dringend beroep gedaan op de Tsjechoslowaakse partijlei der Gustav Husak, om de ver volging van de ondertekenaars van Charta 77 onmiddellijk te staken en met hen in gesprek te treden. De brief, die ondertekend is door prof dr H. Berkhof en dr. H A. M. Fiolet. voorzitter en secretaris van de raad van kerken, is ook toege stuurd aan de drie ondertekenaars van Charta 77, Pavel Kohout, Ludvig Vaculik en Ivan Klima. In de tijd tussen de ondertekening van het slotdocument van Helsinki en de evaluatie van dit document in juni 1977 in Belgrado is Charta 77 een van de positieve gevolgen van Helsinki, welke grote waardering en navolging verdient in andere landen van oost en west. aldus de raad. De reactie van de Tsjechoslowaakse regering wekt onze verwondering en diepe teleurstelling, zo vervolgt de raad van kerken. Terwijl de onderte kenaars op legitieme wijze internati onale verdragen op hun naleving toetsen, wordt een aantal van hen door de politie verhoord en onder arrest gesteld. De officiële pers in Tsjechoslowakije beschuldigt de on dertekenaars van ongeoorloofde contacten met personen in het bui tenland. Intussen ls de tekst van Charta 77 in Tsjechoslowakije nog steeds niet officieel gepubliceerd. De raad van kerken wijst erop, dat hij zich ook meermalen duidelijk heeft uitgesproken over de naleving van de mensenrechten in landen als Chili, zuidelijk Afrika en Brazilië. derzoek (CIVO-TNO) te Zeist wilde het onderzoek wel doen. maar dan met kwarteleieren (volgens ons een heel ander procédé dan met kip- peeieren) èn als onze Belangengroep tussen de 5000 en de 50 000 gulden op tafel wilde leggen, wat voor ons als gewone consumenten natuurlijk een onmogelijkheid is. Wij begrijpen niet dat. waar in Engeland reeds in 1969 dit verschil ln vitamine B 12 - gehalte is aangetoond, een Neder landse bevestiging zó lang op zich laat wachten en wij als consumen ten hier zóveel geld voor zouden moeten betalen! Alkmaar Mw E. de Beer Bonafide U meldt de oprichting van de ..SUchting Hulp Oost-Europa". Als motivering is een citaat uit de „Waarheidsvriend" opgenomen. Het niet noemen van de bestaande niet- bonafide organisatie op dit terrein is een onvolledigheid, die beschuldi ging mogelijk maakt aan het adres van de wel-bonalide hulpverlening op dit terrein. Huilen LEEUWARDEN - De heer G. Kuperus (62), koster van de Orote Kerk in Leeuwarden, wordt per 1 mei voorganger tian de kleine hervormde ge meente in Warns in de Friese Zuidwesthoek. De Leeuwardense koster preekt overigens al sinds 1950, toen hij zijn acte godsdienstonderwijs haalde. Zijn zondagse verplichtingen als koster maakten wel. dat hij van deze bevoegdheid weinig gebruik kon maken. Hij had het geluk, dat de Grote Kerk acht Jaar wegens herstel werkzaamheden niet gebruikt kon worden voor kerkdiensten. Door de week was hij administratief werkzaam op het bureau van de kerkvoogdij en zondags preekte hij soms wel vier keer alleen tot nu toe in Leeuwar den zelf niet. Op 20 maart zal hij voor het eerst in Leeuwar den voorgaan. De functie van de heer Kupe rus in Warns wordt die van ..katecheet met preekbevoegd- heid". Van een onser medewerkers DRIEBERGEN De Wycliffe Bijbel vertalers kunnen blijven werken in Peru. Het Peruviaanse ministerie van opvoeding heeft het Zomerinstituut voor de linguïstiek (ZIL), de zusteror ganisatie en academische tak van de Wycliffe Bijbelvertalers, toestemming gegeven, zijn werk in dat land de komende vijf jaar ongehinderd voort te setten. Dit werd medegedeeld tijdens de jaar lijkse Wycliffedag in Driebergen. Aan de beslissing is een diepgaand onder soek naar het werk van het Zomer instituut voorafgegaan, naar aanlei ding van de kritiek als sou het ZIL in dienst staan van de Amerikaanse CIA en de Indianen van hun cultuur ver vreemden. De Wycliffe Bijbelvertalers kregen steun van onder andere de krant Expreso, die sprak van een „absurde campagne" van politieke extremisten tegen het ZIL. Het ministerie van opvoeding heeft nu verklaard, dat de. werkzaamheden van het Zoraerinsti-' tuut nodig zijn om het programma van de integratie van de taaiopvoeding in de Peruviaanse cultuur te voltooien. De Wycliffe Bijbelvertalers werken thans in zeshonderd taalgroepen en in vijfentwintig landen. Op de jaarlijkse conferentie in Nederland brachten het echtpaar Jaap en Jelly van der Op de foto: Familie Van der Wilden. Wycliffe Bijbelvertalers op West-Irian. Wilden uit West-Irian en Tineke Bosch uit Suriname, die allen hun eerste termijn op het zendingsveld achter de rug hebben, verslag uit. De heer Van der Wilden zal tijdens zijn verlof de Nederlandse directeur Piet Koen vervangen, die met zijn gezin een jaar zal doorbrengen in Aus tralië en Papoea-Nieuw Guinea. Het echtpaar Koen hoopt op die manier ter plekke sendingservaring op te doen, die hen verder zal bekwamen bij het recruteren en begeleiden van nieuwe zendelingen. Op dit ogenblik werken er 23 Nederlanders voor Wycliffe op acht zendingsvelden. Nog eens negen zullen binnenkort worden uitge zonden. DEN HAAG - Honderdveertig in de werkgroep Synagoge en Kerk voor Israël verenigde pastores van rooms-katholieke en protestantse signatuur hebben het CDA dringend verzocht, zich nog deze week duide lijk publiek te distantiëren van de handelwijze van het kamerlid J. van Eisen (KVP). In een brief aan prof. dr. P. A. J. M. Steenkamp zeggen de predikanten en pastores geschokt te zijn door het medeondertekenen door Van Eisen van de „brief aan Carter". In deze brief verzoeken enkele kamerleden de president van de Verenigde Sta ten de economische en militaire hulp aan Israël te gebruiken, om dit land te dwingen tot concessies aan de Palestijnen en de Arabische staten. „Indien kamerleden van de KVP, AR of CHU met dergelijke leugen achtige stellingen Israël blijven ver raden. zullen wij ons genoodzaakt voelen ons tegen het CDA op te stellen," aldus de briefschrijvers, die vóór 7 februari een verklaring van het CDA willen hebben. Het gaat nu tijd worden dat elke christen partij gaat kiezen. Een christelijke partij uiteraard. Dat is men aan die naam verplicht. En dit geldt ook voor de zich christen noe mende socialisten, radicalen, paci fistisch socialisten en wat dies meer zij En zullen dan bij de komende kamerverkiezingen onze stemmen alleen naar de kleinere christelijke partijen moeten gaan1 Want zoals de zaken er nu voor staan heeft het er immers alle schijn van dat de keuze voor het CDA. opnieuw Den Uyl in het zadel zal helpen. Moge in de komende maanden alsnog duide lijk het tegendeel blijken. Alleen dan kunnen wij (ook) voor het CDA kiezen. Weet wel niemand kan twee heren dienen Ook niet in de poli tiek. Capelle a. d. Ussel P. dc Bruyn De recensent die een moeilijk dik boek moet bespreken, heeft behoefte aan een totaalbeeld van wat de schrijver zegt en bedoelt. Het gaat in dit stukje over het werk van een Amerikaanse psychiater van Nederlandse afkomst. Hij heet Paul W. Pruyser en zijn boek is getiteld Tussen geloof en ongeloofeen psychologische studie van de twijfel (uitg. Ambo, Baarn, 307 blz., 29.50). Onder het lezen is men eigenlijk al bezig lijnen voor zo'n totaalbeeld te ontwerpen. alweet men dat men het boek eerst uit moet hebben, wil een totaalbeeld mogelijk zijn. Ongeveer halverwege de lectuur had ik een aardige droom, ergens in een hotelkamer, tegen de morgen; een droom waarin dit totaalbeeld zich in symbolische vorm aan mij presenteerde. Het ijzeren afdakje van een lanterenpaal draaide plotseling heel snel om zijn as Even verder, in mijn richting, zat een grote witte duif en weer iets verder, van mij af. een kleine zwarte vogel zonder duidelijk identiteit. Voor het gemak noem ik het een kauwtje. De duif keek naar die wervelende beweging, die niets dreigends had. eerder iets speels. Ineens deed de duif hetzelfde. Even was het stil, als een soort verstandhouding tussen het tot rust gekomen afdakje en de weer stil zittende duif. De kleine zwarte vogel zag het aan en op zijn beurt maakte ook hij die snelle cirkelende beweging. Tot het weer even stil werd. Er was nu een soort contact gelegd tussen paal. duif en kauwtje. Toen ging de kleine zwarte vogel ineens naast de grote witte duif zitten. Als ze het toch eens waren, was het blijkbaar gezelli ger bij elkaar te zijn. Overigens zaten de twee vogels nu met de rug naar de paal toe. Voorzichtige poging Nu ik het boek uitgelezen heb is het duidelijk dat de paal het heelal, het universum voorstelt, een term die de auteur herhaaldelijk gebruikt. Wie zegt dat een lantarenpaal met een afdakje wel een erg schrale voorstelling is van het univer sum. d)ene te bedenken dat hij dat geweldige heelal samenvat in één woord, universum, of nog korter het Al Twee letters, kan het schraler? door dr. C. Rijnsdorp De duif verzinnebeeldt het geloof en de kleine zwarte vogel het ongeloof. Duif en kauwtje ver mengen zich niet tot een grijze vogel van mid delgroot formaat; van syncretisme (vermenging van geloven) is bij de schrijver geen sprake. Zijn boek is een voorzichtige en uitgebreide poging tot harmonisatie, of liever integratie van geloof en ongeloof tot een weloverwogen tolerantie (verdraagzaamheid). De vogels bleven die ze waren, al zaten ze nu vlak naast elkaar. Die rondcirkelende beweging bete kende zelfbevestiging. Een kunstrijder of - rijdster op de schaats, die om zichzelf heer wervelt, vliet niet uit elkaar, maar herneemt, alsof er niets gebeurd is en zonder enige zichtba re duizeligheid, de snelle beweging op weg naa- een nieuwe figuur. Hij of zij heeft alleen maar, gedurende enkele adembenemende seconden de grenzen van de menselijke mogelijkheid getoond. Geloof en ongeloof behouden dus hun identiteit en ook het universum blijft wat het is. Maar bij Pruyser ls het heelal, respectievelijk de natuur niet zo volkomen onverschillig voor de mens al in de versregels van Racine, waar het heet: „Lr nature se rit des souffrances humainesj Ne con templant Jamais que sa propre grandeur", wa* betekent: De natuur lacht om het menselijk lijden; ze beschouwt alleen aandachtig haar ei gen grootheid. Nee, bij Pruyser lijkt er een soort verstandhou ding mogelijk. De schrijver maakt de indruk afkomstig te zijn uit een orthodox protestants milieu, maar zich te hebben ontwikkeld tot een vriendelijk agnosticus, de man van het „ik weet het niet". Wel toont hij veel respect voor geloof, m welke vorm dan ook en hier zit natuurlijk het kritieke punt omdat zijn klinische prak tijk hem de waarde heeft getoond van geloof ln moeilijke omstandigheden Bedoeling Zijn bedoeling ls zowel geloof als ongeloof, en de bij beide voorkomende twijfel, in kaart te bren gen. Daarbij komt hij tot de voor hem verrassen de ontdekking, dat het geloof en het ongeloof, hoezeer ze blijven die ze zijn. structureel dat wil zeggen naar hun structuur, hun opbouw overeenkomst vertonen. Zowel geloof als onge loof zijn als verschijnsel erg ingewikkeld, en aan slingeringen onderhevig. Beide kennen hun periodieke onzekerheid en daarom mag het kauwtje naast de duif gaan zitten. Ook het universum is innerlijk tegenstrij dig; de natuur voedt èn verwoest, in de samenle ving spelen goed en kwaad door elkaar heen, Ja dat ls zelfs zo met de enkele mens, die noch een complete engel, noch een complete duivel is. Pruyser wil met zijn boek en bijdrage leveren tot de psychologie van de godsdienst. Het spreken over „de" godsdienst ls natuurlijk al een oordeel vooraf. De stilzwijgende voorwaarde ls, dat geen enkele godsdienst als de ware. de enige wordt voorgesteld. Pruyser toont grote waardering voor ritueel, spel en mythe Met instemming citeert hij Einstein, die van zichzelf heeft gezegd: „Ik ben een diep religieus ongelovige." De grote voorbeelden van de auteur zijp de Amerikaanse filosoof William James (1842-1910), de oostenrijker Sigmund Freud (1856-1939) en voorts enkele denkers uit de angelsaksische we reld, wier namen onze lezers weinig zouden zeg gen. Hij paart Nederlandse werkelijkheidszin aan een (getemperd) Amerikaans optimisme, hoewel hij zowel optimisme en pessimisme als zodanig als emotioneel en onwetenschappelijk afwijst. Belangrijk ls natuurlijk de duidelijke, zij het wat omslachtige, manier waarop de schrijver de in- gewikkeldheid van het menselijk geloven aan toont. Hiermee is hij in de lijn van Job, de Psalmen en Paulus. Het is immers altijd een mens die gelooft, die zich elke dag geconfron teerd ziet met andere piensen, met zijn leefwe reld en met zijn lot Verder geeft het boek ln en tussen de regels veel informatie over het vak van de schrijver en toont het zijn brede belezenheid. Wie zijn orthodoxie voor inteelt wil behoeden velen lezen alleen wat hun naaste geestverwan ten schrijven doet er goed aan een boek als dit te lezen. Maar dan ontdekt hij ook de Achilles hiel van het humanisme: het komt niet tot een keus. En voor mij is. zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, keus een der sleutelwoorden. 1886 Het lijkt me geen luxe om nog even op de televisieuitzending „Voor waarts en niet vergeten" van zondag Jl. terug te komen. In die uitzending kwam de ontwikkeling van de arbei dersbeweging in de Jaren zeventig en tachtig uit de vorige eeuw ter sprake. Het trof mij dat het jaar 1886 daar als een jaar van bijzonder heftige sociale spanningen werd ge noemd. Dat het mij trof hangt onge twijfeld samen met het feit dat ik ben opgevoed bij de gedachte dat heel de wereld in dat Jaar draaide om de Doleantie en het conflict in de Nederlandse Hervormde Kerk. waaruit dan op den duur de Gerefor meerde Kerken zijn ontstaan. In eens krijg Je een ander beeld. Een andere dominee speelt daar een rol Z n standbeeld staat nog altijd vlak bij een paar bekende arbeiderswij-' ken van Amsterdam, nl. op het Nas- saupleln. De uitzending hield zich met name bezig met de toestanden die ln die tijd heersten bij de aarde werkfabriek Regout in Maastricht. Je realiseert Je dat nauwelijks als Je zo'n oude. eerlijke, witte schaal in handen houdt met achterop het door velen begeerde merk. De werktijden alleen al (niet zelden zes tien uur per dag) onthullen een zee van de diepste ellende. Buurten met kroegen „vingen die ellende op" en vergrootten op die manier het leed voor duizenden. Schrijnend was het tot twee keer terugkerend adagium van: de geestelijkheid die de men sen dom en de directie die de men sen arm hield. In die exacte kortheid had ik het voordien niet gehoord Het kwam uit de mond van zeer bejaarde mensen, na alle strijd met een zekere mildheid op het gezicht. Wie komt daarmee klaar? Mensen worden dom en arm gehouden, uit hun huis gezet en volstrekt zonder middelen aan de meest doffe ellende prijsgegeven en intussen scheurt een kerk. Beide zaken spelen zich naast elkaar af. Nog steeds zijn er mensen die vinden dat Je je nest bevuilt als je zulke dingen naar vo ren haalt. Het zou ons ook kunnen waarschuwen. Hoe zullen ze over honderd jaren over de jaren zeven tig en tachtig van deze eeuw de mogelijk dan nog levenden be richten? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bleskensgraaf (toez G, H. van Kooten te Delft; te Heemse: R. Heusinkveld te Maassluis. GEREF. KERKEN Beroepen te Heerhugowaard: kand. P. Vliegenthart aldaar. die dit be roep heeft aangenomen; te Schoonh oven-Willige Langerak R Oranje te Oldenzaal. (verb ben; te Hooge- veen: J. van der Klaauw te Veendam en H. Bijlsma te Bedum. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Rozenburg: W Scherff te Marum-Kornhorn. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Emmeloord: J. M. Kleppe te Woerden, voor Lemmer: J. van Vliet te Aagtekerke. Beroepen te Rockanje: L. Bouman te Venlo. Reinhard Brückner De Zuidafrikaanse ambassade in Bonn heeft telefonisch aan de Westduitse dominee Reinhard Brückner laten weten, dat hem geen toestemming is verleend naar Jo hannesburg terug te keren. Ds. Brückner is leider van de christelijke academie van zuidelijk Afrika in Jo hannesburg. Hij werd 25 november in Johannesburg gearresteerd, tege lijk met medewerkers van de Zuidaf rikaanse raad van kerken, het Chris telijk Instituut en andere kerkelijke instellingen. Hem werd meegedeeld, dat er genoeg materiaal tegen hem was om hem in het kader van de terreurwet te veroordelen. Ds. Brückner werd daarna tot zijn ver rassing in de gelegenheid gesteld Zuid-Afrika te verlaten. Luis Corvalan In een interview met de Italiaanse televisie heeft de verbannen Chileen se communistenleider Luis Corvalan de rooms-katholieke kerk in zijn land geprezen. Corvalan. die onlangs naar Moskou „emigreerde" in ruil voor de Russische dissident Boe- kowski, zei: „De kerk is een grote hulp voor het Chileense volk op het ogenblik en lk geloof, dat de kerk in de toekomst een nog belangrijker rol moet gaan spelen". Volgens de com- munistenieider is de kerk de enige mogelijkheid geworden voor mensen om hun angsten, frustraties en ver driet te uiten. Hij prees met name het comité „ontwikkehngs- en hulpwerk vanwege de katholieke kerk", dat onder de persoonlijke ver antwoordelijkheid van de aarts bisschop van Santiago, kardinaal Silva Henriquez. veel werk verzet ten behoeve van gearresteerden en poli tieke gevangenen Conferenties Ede A. A. v. d. Berg Jongercnconferentie over Israel. Vrijdagavond 25 - zaterdagmiddag 26 februari in de Ernst Sillem Hoeve te Lage Vuursche. m m v prof dr. C Graafland, dr. U. H. Kollaard en ds. S. P Tabaksblatt Aanm herv gerei, jongerenbonden. tel. 030-785402

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2