Hervormd- gereformeerde
jeugd bezig met Zuid-Afrika
Geen kantoorbaan"
voor Eva den Hartog
Pijna elf miljoen voor
werelddiaconaat in '76
David du Plessis en paus Joannes
Vrijgemaakten
kopen
zendingsvliegtuig
Man gegrepen die
betonblokken op
spoorrails legde
VANDAAG
Voorbijgangers
Onderzoek naar
overlijden vrouw
DINSDAG 1 FEBRUARI 1977
KERK
Trouw/Kwartet 2
door ALDERT SCHIPPER
BILTHOVEN De hervormd gereformeerde jeugdbonden wllien dit voorjaar aandacht schenken
aan Zuid-Afrika Het wordt een actie van informatie en een geldinzameling onder de titel
..Helpmekaar". die minstens 115.000 gulden voor werk onder gehandicapte vrouwen in Noordoost
Transvaal moet opleveren.
Ten dienste van de Informatie
hebben vijf medewerkers van de
HGJB een boekje (Zuid-Afrika, land
van goede hoop samengesteld
Ik zal maar meteen zeggen dat Ik de
HGJB met dit werkje kan gelukwen
sen De samenstellers mogen dan
niet naar Zuld-Afrlka zijn gereisd
voor dit boekje, maar ze brengen er
heel wat meer van terecht dan mem
ge bereisde Roel. die maanden in dat
land heeft rondgeneusd
Zonder betwetering te doen. beschei
den en helder komen de schrijvers
tot de slotsom dat de kleine en de
..grote" apartheid van de zogenaam
de thuislanden immoreel en onhaal
baar is. Daarvoor gebruiken de
schrijvers daarvoor zijn het
HGJB-ers vooral veel bijbelse ar
gumenten.
Ds H. J Smit. een van de medewer
kers aan het boekje, haalt het in 1975
verschenen boek van dr W A. de
Klerk ..The Puritans in Afrika" aan.
die weergeeft dat de Afrikaners zich
met de apartheid van hun geestelij
ke stamvader CalvIJn hebben ver
vreemd ..Wanneer de burgerlijke or
de mensen in staat van onderwer
ping houdt, gaat zij haar perken te
bulten en is dat verraad aan de wer
kelijke erfenis van Calvijn. Dat ge
beurt in Zuid-Afrika", laat ds. 8mit
de Klerk zeggen. ..Iemand maakte
eens de opmerking" schrijft ds.
Smit ..Afrikaners zijn vaak vrome
mensen, maar telkens heb Je het
gevoel dat ze niet werkelijk weten
wat „de rechtvaardiging van de god*-
deloze door het geloof alleen" bete
kent, ook voor de prakUJk voor het
leven van alle dag. Dat is scherp
gezegd, maar daar zou wel eens de
sleutel kunnen liggen die opening
geeft voor een andere, meer christe
lijke samenleving in Zuid-Afrika."
De kern
Ds Smit raakt hier de kern aan van
de aarzeling die leder calvlnlsUsch
christen overkomt, zodra hij zich
gedwongen voelt, zich te keren te
gen een regering, die zich aldoor op
de bijbelse ethiek beroept, zoals die
van Zuid-Afrika doet. Wanneer Cal
vijn de overheid Gods dienaresse
noemt, betekent dat niet dat de
overheid verheven is boven alle kri
tiek. maar dat zij Juist voorwerp is
van bijbelse kritiek. Dat de overheid
Oods Dienaresse is betekent een da
gelijkse opdracht Elke morgen
moet een overheid weer beginnen
met het veroveren van het recht zich
Oods dienaresse te mogen noemen
Het is een eis, geen prijs. De onder
daan en diegenen die van bulten in
saamhorigheid zo'n overheid aan
het werk zien. kunnen op deze basld
de vrijheid vinden, deze overheid
aan haar normen te herinneren. Het
boekje van de HOJB stelt zich op
deze degelijke basis
Bevreemdend
Het bevreemdt echter dat zij welis
waar het kwaad van de apartheid
radicaal afwijzen, maar met
schroom spreken over de middelen
die we kunnen gebruiken om onze
Zuidafrikaanse broeders tot beke
ring te roepen. Enerzijds stelt ds.
Smit terecht vast dat het zoeken
naar een gesprek met de kerken
ginds vruchteloos is. maar hij vindt
aan de andere kant dat het niet mag
worden afgebroken. Klopt dit wel
helemaal met Mattheus 18. waar de
Heer van de onbekeerlijke zondige
broeder zegt dat hij tenslotte als
heiden en tollenaar moet worden
behandeld?
Verbonden
Ds Smit zegt dat hij zich verbonden
voelt met „onze zwarte of gekleurde
mede-christenen, wanneer deze ui
ting geven aan hun gevoelens van
teleurstelling en verdriet, veroor
zaakt door een onchristelijke le
venshouding en onrechtvaardige
praktijken van blanken". Deze hou
ding spreekt uit het hele boekje.
Tegelijk kiezen ds. Smit en de zijnen
voor het gesprek en tegen confron
tatie. Wanneer je de zwarte mede
christenen zo belangrijk vindt, ligt
het dan niet voor de hand. dat Je aan
hen vraagt, hoe je strategie moet
zijn? Deze zwarte mede-christenen
hebben herhaaldelijk en met klem
w
Trek van een „ossewa" over de Drakensbergen.
gevraagd om economische druk als
teken van solidariteit en als een van
de laatste middelen om de blanke
tot Inkeer te brengen.
Ziet ds 8mlt de economische boy
cot niet teveel met de ogen van de
blanke Zuidafrikaan? Ik denk dat
hij zijn solidariteit met de zwarte
Zuidafrikaan niet helemaal ten ein
de heeft doorgedacht.
De illustratie komt uit het besproken
boekje, dat besteld kan worden bij
het Landelijk Centrum van de Her-
vormd-Gereformeerde Jeugdbonden,
Prins Bernhardlaan 1, Bilthoven, te
lefoon 030-785402.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Majoor Eva den Hartog heeft vorig jaar op eigen initiatief Bangladesj verlaten.
De functie, die het Leger des Heils haar in Nederland heeft aangeboden, was beslist geen
..kantoorbaan" en zou haar de gelegenheid hebben gegeven, zichzelf waar te maken.
Dit is de mening in het Leger des
Heils, waar men nogal verontwaar
digd is over de wijze, waarop me
vrouw Den Hartog zaterdagavond in
een tv-uitzending heeft toegelicht,
waarom zij haar officiersfunctie in
het Leger heeft neergelegd
Vorig Jaar mei keerde majoor Den
Hartog uit Bangladesj naar Neder
land terug ZIJ «rilde ln ieder geval
een Jaar hier blijven om op adem te
komen. De gebruikelijke verlofperlo^
de in het Leger des Hells in dergelij
ke gevallen U niet langer dan twee
maanden.
Daarom werd haar in Nederland een
functie aangeboden, waarin zij zich
zou moeten bezighouden met de re
organisatie van de hele fondswer
ving van het Leger des Heils. gebruik
makend van haar bekendheid en
haar ervaring in Bangladesj en daar
voor ln Afrika en Vietnam. Dit zou
beslist geen louter administratieve
functie geweest zijn. Zij zou er alle
mogelijkheden in hebben gehad, om
het land door te trekken om wat
zij wilde de mensen te confronte
ren met de noden ln de Derde We
reld ln deze aanstelling had zij
zichzelf goed kwijt gekund, aldus
een woordvoerder van het Leger des
Hells-hoofdkarartler ln Amsterdam.
In gereformeerde kerken
LEUSDEN Het algemeen diaconaal bureau van de gerefor
meerde kerken heeft in 1976 bijna elf miljoen gulden ontvangen
uit collecten in de kerken en aan individuele giften voor het
werelddiakonaat.
Van dc welgeteld 10.760 000 gulden
was 9 460 000 gulden bestemd voor
hu „gewone" werk van het werelddi
aconaat. de hulp ln de vorm van geld
of uitgezonden medewerkers aan
meer dan tweehonderd diaconale
programma's en projecten van de
kerken in de derde en de tweede
wereld (Oost-Europa) Dit bedrag
was een miljoen hoger dan ln 1975 en
meer dan twee mtljoen ln 1974 Daar
naast werd in 1976 voorde hulpverle
ning bij de aardbevingsramp ln Gua
temala een bedrag ontvangen van
1 300 000 gulden
Voor dit Jaar hebben de deputaten
voor de algemeen diaconale arbeid
van de gereformeerde kerken een
begroting voor het werelddiaconaat
van Uen en een half miljoen gulden
aangenomen. Zij hopen hiervoor van
de leden van de kerken via collecten
en giften de nodige medewerking te
krijgen Voor het werelddiaconaat
wordt In alle kerken de eerste zon
dag In februari (de komende zondag)
en de derde zondag ln oktober gecol
lecteerd.
Ook in 1977
Ook ln 1977 wil het gereformeerde
werelddiaconaat weer ruim twee
honderd diaconale programma's en
projecten van de kerken ln de twee
de en de derde wereld steunen. Het
gaat hierbij vooral om hulp bij de
opbouw van het diaconaat, aan dia
conale instellingen (zoals kinderte
huizen). hulp aan vluchtelingen,
maatschappelijk werk. vrouwen- en
gezlnswerk. landbouwvoorlichUng.
sociaal-medische zorg, beroepson
derwijs. hulp bij het werk van de
kerken dat gericht is tegen de in
steeds meer landen toenemende
schending van de mensenrechten en
(meestal sülle) hulp aan mensen die
gevangen zitten om hun godsdienst!-
ge of poliUeke overtuiging
Voor de verschillende diaconale
werksoorten heeft het gereformeerd
werelddiaconaat ook een kleine der-
Ug uitgezonden deskundigen aan de
kerken ln de derde wereld ter be
schikking gesteld. Hierbij gaat het
vooral om de begeleiding van
landbouvrvoorlichtlngswerk. vrou
wen- en gezlnswerk en maatschappe
lijk werk
Mevrouw Den Hartog geeft er echter
de voorkeur aan. haar eigen program
op te stellen. Zo is zij afgelopen na-
Jaar geruime tijd ln de Verenigde
8taten geweest op uitnodiging van
de Amerikaanse hulporganisatie
World Vision.
Consequentie van haar weigering,
haar nieuwe aanstelling te aanvaar
den. was. dat zij zichzelf daarmee
officier-al maakte. Wie officier vdfe.
het Leger des Hells wordt, belooft
daarbij, zich te stellen onder de dis
cipline van het Leger, „en «dj zijn
een van de weinige organisaties,
waar de dlscpline nog gehandhaafd
wordt." aldus woordvoerder Dick
Verpoorte.
Kaartsysteem
„Ik ben verpleegster, verloskundige,
maar administratief ben ik helemaal
met aangelegd. Als ik de hele dag ln
een kantoor aan een kaartsysteem
zou moeten werken, zou het voor mij
onmogelijk zijn. er 's avonds nog
eens op uit te trekken om lezingen te
houden." aldus mevrouw Den Har
tog tegenover ons.
„Ik ben naar Nederland teruggeko
men. omdat lk allergische proble
men had met de vaccinatie, als een
soort verlengd verlof. Ik had zo graag
een Jaar verlof gekregen om overal
door spreekbeurten en dergelijke de
mensen te motiveren. Want er is wel
liefde voor de Derde Wereld, maar zo
weinig begrip voor de situatie daar.
Zo ben ik voor dit Jaar uitgenodigd
voor tournees in Finland. Duitsland.
Zwitserland en de Verenigde 8taten.
In Amerika weten ze het beter, hoe
ze dit werk moeten aanpakken. Erop
los met lezingen, de mensen motive
ren en dan komt het geld vanzelf «rel.
Commandant Verwaal had alle be
grip voor mijn verzoek, maar kon het
niet aanvaarden, want als hij mij zou
toegeven, dan moet hij het ook ande
ren doen. Overigens zal tk als ge
woon zuster net zo hard werken. En
ik blijf beschikbaar Dat heb ik ver
leden Jaar ook al tegen generaal Cla
rence Wiseman (de internationale
leider van het Leger des Heils) ge
zegd. Als er maar ergens in de wereld
AMSTERDAM De gereformeerde
kerken (vrijgemaakt), die zending
drijven op West-Irian, zijn van plan
dit Jaar een amfibie-vliegtuig te
kopen en aan te bieden aan de Missi
onary Aviation Fellowship (MAF).
Dit is de organisatie, die in vele
delen van de wereld door de lucfet
verbindingen onderhoudt met moei
lijk bereikbare zendingsposten. Vijf
Jaar geleden heeft de vrijgemaakte
zending de MAF ook al eens een
vliegtuig geschonken uit erkente
lijkheid voor het werk, dat deze
Amerikaanse organisatie verricht
ten dienste van het vrijgemaakte
zendingswerk.
Archieffote van Eva den Hartog met een van de adoptiekinderen.
een ramp gebeurt, ben ik onmiddel
lijk bereid, erin te springen. Ook ga
lk zo weer terug naar Bangladesj. als
daarvoor een beroep op mij wordt
gedaan."
Morgenmiddag heeft Eva den
Hartog in Londen een gesprek met
generaal Wiseman in Londen in de
kleine hoop. dat zij haar offi
ciersfunctie toch nog zal kunnen be
houden.
Boek
Binnenkort komt in Londen een
boek uit. waarin haar leven beschre
ven wordt. Verwacht wordt, dat een
Nederlandse vertaling hiervan nog
voor de zomer verkrijgbaar zal zijn.
EDE Een 26-Jarige man uit Ede is
ln een psychiatrische inrichting op
genomen. nadat hij tegenover de
Edese politie had bekend vorige
week tweemaal stukken beton op de
rails van de spoorlijn Ede-Lunteren
te hebben gelegd. De man zei uit
wraakgevoelens te hebben gehan
deld. De politie hield de man aan na
een tip. HIJ bekende ook eind vorige
week nog van plan te zijn geweest
een blok beton op de spoorbaan te
leggen.
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 ZwoOe
Te! 05200-17030
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De internati
onaal bekende voorman van de
pinksterbeweging David J. du
Plessis gelooft niet, dat de paus
onfeilbaar is. Wel gelooft hij,
dat God gebruik heeft ge
maakt van het feit, dat zeshon
derd miljoen r ooms
katholieken geloven, dat hij
onfeilbaar is.
Naar aanleiding van een uitspraak
van Du Plessis over de pauselijke
onfeilbaarheid, die wij enige tijd ge
leden op gezag van een Amerikaans
persbureau doorgaven, trad de heer
P van der Woude. voorganger van de
christengemeenschap gemeente
Oods te Rotterdam, in correspon
dentie met Du Plessis. HU zendt ons
het volgende fragment uit een brief
van Du Plessis aan de directeur van
het persbureau EPNS. dat ver
antwoordelijk was voor de versprei
ding van het eerste bericht Hierin
wordt Du Plessis' kijk op de vernieu
wing in de r.k kerk duidelijker
Du Plessis „Zoals een mens ln zijn
hart denkt, zo is hij Uit het diepste
kerken kan niet spreken in de naam
van alle protestanten en ook de
World Evangelical Fellowship kan
niet spreken voor alle evangelischen.
Ook de wereld pinksterconferentie
kan dit niet doen voor alle pinkster
mensen
Vernieuwing
David du Plessis
van mijn hart kan lk zeggen, lk heb
nooit geloofd dat de paus onfeilbaar
is. en lk heb het nooit gezegd. Even
wel heb lk nooit ontkend, dat miljoe
nen rooms-katholieken wel geloven,
dat hij onfeilbaar ls Daarvandaan ls
de paus de enige kerkelijke leider,
die de erkenning heeft van ongeveer
Paus Joannes
zeshonderd miljoen rooms-
katholieken.
Er is geen protestant, die die invloed
op de protestantse wereld heeft en er
is geen plnksterman. die kan
spreken namens miljoenen pinkster-
mensen Zelfs de wereldraad van
BALLET
Gisteren vertelde de krant van die
jongeman ln Slttard. een heethoofd
natuurlijk, die tijdens een balletop
voering van het Zwanenmeer van
Tsjalkowsky het toneel kwam opge
rend. Hij had zich onherkenbaar ge
schminkt en ontrolde weldra een
spandoek met de woorden „Mijn
werkers pensioenen-omhoog" Ui
teraard werd hij „afgevoerd" Ik
weet niet wat voor publiek er bij het
Zwanenmeer in Slttard zit. maar het
zou best eens kunnen zijn dat er
mensen bij zijn geweest, die zich ten
onrechte geërgerd hebben. Want al
gauw geldt zo'n balletopvoering
voor Iets heiligs. Ik geef toe. het
geeft een lelijke deuk in de schone
bewegingen, maar ik lees dat de
uitvoering niet werd onderbroken.
En dan zou lk me best kunnen in
denken dat, hoewel het steuncomité
er zich van heeft gedistantieerd, zo'n
dansende en springende jongeman
met een wild spandoekje er heel
goed bij kan horea Het maakt het
ineens eigentijds. Zo vind ik ook
niet vreemd, dat iemand die het
helemaal niet meer kan houden eens
iets ln de kerkdienst roept. Vaak
kijken dan veel mensen verstoord,
maar dat is nergens voor nodig.
Daar is iemand, die zich opwindt.
Belangrijker is de vraag: waarover
windt hij zich op? Verstoring van de
openbare „godsdienstoefening" ls
mij dan een veel te geruststellend-
juridische term. Ik denk dat er veel
mensen zitten te wachten op het
moment, dat de godsdienstoefening,
die zij regelmatig bijwonen eens ge
stoord wordt. En dan goed. met een
zinnig spandoek of een interruptie
terzake. Ja. maar een kerkdienst is
toch heilig? Och, ik denk dat een
kerkdienst twee kanten heeft. Voor
zover het ons betreft kan een storing
geen kwaad. Er ls niets heiligers in
een kerkdienst dan in ballet. Als Je
maar in de gaten houdt waar het
evangelie op uit is. Gerechtigheid.
En daar is. mede blijkens de televi
sie uitzending over het opkomend
socialisme ln Zuid-Limburg van zon
dagavond, nogal wat over te doen
geweest.
Daarom ls het voor mij duidelijk, dat
Ood paus Joannes XXIII liet zeg
gen: de kerk heeft behoefte aan ver
nieuwing en voor deze vernieuwing
moet er een nieuw Pinksteren ko
men, om de kerk terug te brengen-
naar het beeld van de kerk in het
boek Handelingen. Welk eerlijk
mens. gelovige of nlet-gelovige. zou
durven ontkennen, dat de r.k. kerk
op haar traditionele fündament ge
schud wordt sinds het tweede Vati
caans concilie. De katholieke charis
matische vernieuwing ls een duide
lijk bewijs hiervan.
De enige oecumene, die lk aanvaard,
is die van de Heilige Qeest, die uitge
stort wordt op alle vlees. De enige
katholieke kerk. waar tk aan behoor,
is de christelijke katholieke kerk. die
geschapen is door de Heilige Qeest. I
Korinthlèrs 12 vers 13 Aldus David
Du Plessis
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Oud Beijerland: A.
Vlletstra te Doornspijk, die be
dankte voor Ouderkerk a.d. IJssel;
te Utrecht (parttime pastoraat voor
bejaarden en ln verpleegtehuizen;
toez.): P. Oussoren, leraar Willem de
Zwijger College te Bussura.
Aangenomen naar Waddlnxveen: J.
Verwellus te Veenendaal.
Bedankt voor Strijen: G. L. Verbaas
te Krabbendljke.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Sneek: F. Fennema te
ZwlJndrechL
Aangenomen naar Leens en
Hornhulzen: W. J. Wlgboldus te
Genderen, die bedankte voor Ui-
rum; naar Ruinerwold: C. Terpstra
te Oos term eer.
Bedankt voor Oldekerk: J. v.d. Ploeg
te Drogeham.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Spakenburg-Noord: P.
K. Meijer te Noord be rgum.
GEREF. KERKEN (VRIJG.; B.V.)
Beroepen te Dronten: A. Koers te
Wonner.
Bedankt voor Arnhem: Z. G. van
Oene te Zwolle.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Rotterdam-Zuid: H.
Blesma te Amsterdam Nleuw-West.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Lelystad: P. Honkoop
te Kampen.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Vlaardingen: M. van
Beek te Opheusden.
DOOPSGEZ. GEM.
Aangenomen naar Koudum en
Warns: H. T. Araent te Holwerd en
BUja.
Bisschop Bluyssen
Bisschop Bluyssen van Den Bosch
maakt zich ernstig zorgen over het
„image" van de officlèle kerk. „Er
zijn veel mensen, die uitdrukkelijk
of stilzwijgend te kennen geven in
„de officiële kerk" moeilijk te kun
nen geloven." zo schrijft hij ln zijn
bisdomblad. „Zij denken dan meest
al. als lk het goed zie. aan de kerk
van wetten en voorschriften, aan de
kerk van de paus en bisschoppen,
aan de kerk van de Romeinse curie
en andere curies, aan de kerk die
niet schijnt te verstaan «rat een mo
dern mens bezielt en bezig houdt
Het gezicht van deze kerk zien zij als
grimmig en koud. er straalt geen
liefde en geen warmte uit, er zijn
geen tekenen van herkenning De
taal van deze kerk komt over als een
vreemde, wereldvreemde taal," al
dus de bisschop, die vraagt om door
de fouten heen te kijken en de lei
ders ln de kerk niet met Christus te
vereenzelvigen. De boodschap van
het evangelie sluit juist zo aan bij
wat mensen ten diepste verlangen,
dat het een boodschap voor en van
alle tijden genoemd moet worden.
Hans Küng
De Westduitse bisschoppenconfe
rentie acht het dringend geboden,
dat professor Hans Küng enige ui
teenzettingen over Christus in zijn:
boek „Christen zijn" aanvult om
misverstanden te vermijden. Küng
heeft zich bereid verklaard, „op re
delijke wijze bij te dragen tot verhel
dering van de besproken vragen."
Dit werd meegedeeld na een twee
daags gesprek tussen de omstreden
theoloog en een delegatie van de
Westduitse bisschoppen onder lei
ding van kardinaal Höffner van
Keulen. „Christen zijn", dat in 1974.
verscheen en inmiddels een Duitse
oplaag van 160.000 exemplaren
heeft bereikt, is ln acht talen ver-'
taald, ook ln het Nederlands. Eerder
hadden de Westduitse bisschoppen
gesteld, dat het boek correcties be
hoefde inzake de leer over de dri-
eëenheid, over Christus, de kerk en
de sacramenten.
Anne Marinus
In het gisteren gepubliceerde artikel
over het boekje „De Bunker" van
Anne Marinus (onder de titel: Geen
bezwaren tegen een gepast humoris
tisch spel) zijn een paar regels weg
gevallen. Daardoor is niet geheel
duidelijk geworden dat in dit ge
schrift de historie van he£ na
oorlogse evangelisatiewerk in het
Groningse Opende wordt verhaald
en dat het citaat uit de notuelen van
1949 betrekking had op een verzoek
van een hervormde jeugdvereniging
aan het gereformeerde bestuur van
„De Bunker" om daar een to
neelstuk te mogen opvoeren.
Ds. B. G. Mees ten
Oever
Na een ernstige en langdurige ziekte
is op 58-jarige leeftijd overleden ds.
B. G. Mees ten Oever, gereformeerd
predikant te 's-Hertogenbosch.
Voordat hij in 1969 in Den Bosch
kwam, was hij achtereenvolgens te
Kam «rik, Wageningen en Bussum
predikant.
ROTTERDAM De directie van
het Dijkzigtzlekenhuis jn Rotter
dam heeft de officier van justitie en
de inspecteur van de volksgezond
heid verzocht een onderzoek in te
stellen naar de doodsoorzaak van
een 44-jarige vrouw, die dezer dagen
tijdens een operatie ln het zieken
huis is overleden.
De vrouw wilde zich na de bevalling
van haar zevende kind laten sterili
seren. Tijdens de Ingreep deed zich
een complicatie voor. waardoor de
vrouw in een coma raakte en niet
meer bij kwam.
Uit het onpartijdig onderzoek zal
moeten blijken of er tijdens de ope
ratie mogelijk fouten zijn begaan
Volgens een woordvoerder van het
ziekenhuis behoort een dergelijk on
derzoek niet tot de gebruikelijke
procedure. „Maar in dit geval be
staat er onvoldoende duidelijkheid
over de doodsoorzaak", aldus het
ziekenhuis.