Het leven delen met armsten (Sn Begroting hervormde kerk weinig omhoog Vandaag Het jongerenconcilie is: Nederlandse theologen op bezoek in Israël Vrouwen mogen geen priester zijn, maar hebben een verheven roeping Onze adressen: Adviseur van Simonis weg Congregatie voor de geloofsleer: Synode-uitspraak gevraagd over kernenergie interview met Boekovski VOORBIJGANGERS VRIJDAG 28 JANUARI 1977 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET door Aldert Schipper ..De wereldbevolking is een fami lie'. Deze slagzin komen we steeds weer tegen in het Concilie van de Jongeren, dat van Taizé uit over de hele aarde gaat Frère Roger sloeg het concilie gade vanuit Latijns- Amerika en schreef ..Het concilie lijkt een fris briesje, dat enkele zaadjes van gemeenschap met zich draagt. Je ziet het briesje niet. net als het concilie van de jongeren, dat ook een beginsel van ge meenschap brengt. Een beweging van gelijksoortige mensen begin nen is niet zo lastig. Het concilie is een poging een gemeenschap ie vormen van hen die over de hele wereld verdeeld en zeer ongelijk soortig zijn. terwijl zt| toch alle maal trachten Christus voor de mensen te beleven.' De eerste periode van het concilie duurde tot Pasen 1976. In Taizé en op alle continenten werden vierin gen gehouden. In een basisge meenschap in Guadalajara in Mexico, onder de armste boeren van Argentinië in Goya, in Vitoria in Brazilië, waar geen priesters zijn om de kerk te leiden, in een zwarte woonbuurt in Philadelphia, met Mexicaanse arbeiders in Cahfornie. in een arbeidersbuurt van Doeala in Kameroen, met werkelozen in Loemoembasji in Zaïre Vorig jaar kondigde frere Roger aan dat hij naar Azié zou vertrekken, naar Chittagong in Bangladesj en naar Calcutta in India Soberder Aan het concilie van de jongeren doen naast veel Franse vooral ook grote groepen jongeren uit Neder land en Duitsland mee. In deze welvarende landen zoeken velen naar een soberder leefwijze met meer gemeenschap. Voor zijn reis naar Azié koos. frère Roger als zijn vertrekplaats Duitsland. Op 22 en 2? oktober 1976 waren er vieringen in Ttlbingen en Münster, die in het teken stonden van een zoeken naar gemeenschap en soberheid. Tübingen geldt als een hoofdplaats van het protestantisme. Hier barstte de menigte uit de Stiftskirche. Er moesten luidspre kers In een nabijgelegen kerk wor den aangebracht In de dom van Münster waren tienduizend men sen. 's Avonds bezocht frere Roger de gezinnen van gastarbeiders. Hij sliep, zo meldt de „Brief uit Taizé". bij een Spaans gezin in Münster De volgende dag vertrok de groep naar Azié. In Bangladesj leefde de groep in Chittagong. Er waren veel ontmoe tingen met vertegenwoordigers van de cultuür van het land en met kerkelijke leiders. Twee aan twee gingen de leden van de groep naar de dorpen en 3praken daar met de mensen. In Calcutta werkte frère Roger in de sterfhuizen van de bekende rooms-katholieke religieuze moe der Teresa. Samen met een interna tionale groep jongeren woonde hij bij de armsten. Samen met de men sen uit India schreef de groep een Tweede Brief aan het Volk van Ood Deze brief is op 5 december van het vorige jaar in de Parijse Notre Da me voorgelezen onder aanwezig heid van duizenden jongeren en verscheidene kerkelijke leiders. Van het begin van het concilie van de jongeren trachtten de broeders van Taizé het kerkelijk esta blishment en niet van uit te sluiten. Het concilie omvat allen. Op zon dag 5 december zaten daar in de Notre Dame vooraan dan ook ver schillende kerkelijke leiders, zoals de aartsbisschop van Parijs, kardi naal Marty. Tijdens zijn verblijf in Calcutta werkte frère Roger samen met de rooms-kathoileke religieuze Moeder Teresa in de sterfhuizen. Hij adopteerde een Indiaas kindje, dat de naam Marie-Louise kreeg en dat frère Roger bijna dagelijks opzoekt bij de onmiddellijke buren van Taizé. waar zij wordt opgevoed. In de Tweede Brief aan het Volk van God gaat het concilie meer in detail in op de nood in de wereld. De brief roept om radicaliteit, maar eist geen puriteinse gestrengheid, zonder schoonheid en vreugde. „Deel alles wat je hebt, je zult er vrijheid door vinden", zegt de brief. „Bied weerstand aan de con sumptie; door alsmaar te kopen, raak je gevangen. Het opbouwen van reserves voor jezelf en je kinde ren is het begin van de ongerechtig heid. Delen veronderstelt een rela tie van gelijke tot gelijke, die de ander nooit afhankelijk maakt." De brjef getuigt van een gevoel voor realiteit, wanneer gezegd wordt: Ret is niet mogelijk van de ene dag op de andere de le vensstandaard te wijzigen. De brief raadt daarom aan christelijke ge meenschappen aan een zeven- jarenprogram op te stellen van op elkaar aansluitende etappes, waar in men afstand doet van hetgeen niet absoluut noodzakelijk is. te beginnen met uitgaven die er slechts the dienen onze stand op te houden Je kunt al beginnen met je huis te vereenvoudigen, zonder tegelijk van oudere mensen hetzelfde te verlangen. Je kunt Vriendschapsbanden met buren en straatgenoten aanknopen. Nodig mensen uit aan tafel. Een feestelij ke stemming komt eerder uit de eenvoud dan uit de overvloed aan eten. De brief raadt sommigen als concreet gebaar van saamhorig heid van woonomgeving te veran deren en te gaan wonen bij vreem delingen en buitenlandse arbei ders. De brief roept op tot samen delen en af te zien van een carrière, rivaliteit, een hoog salaris. „Werk om te verdienen wat noodzakelijk is, nooit om op te potten. In de brief wordt ook de internatio nale goederenverdeling aanbevo len. De structuren, die ten grondslag liggen aan de internatio nale onrechtvaardigheid moeten tegen elke prijs gewijzigd worden. De kerk kan helpen de wonden van de mensenfamilie te helen, als zij afstand doet van alles wat voor haar leven niet absoluut wenselijk is. Ze zal de structuren van on rechtvaardigheid doen wijken, ze zal golven van pessimisme doen wegebben en ons van de huidige crisis van vertrouwen in de mens bevrijden. Niet concreet Toegegeven, het is allemaal nog steeds niet zo erg concreet. Er is echter blijkbaar een generatie jon geren, die in deze woorden iets nieuws horen, dat hen aantrekt. Vanaf Pasen zullen zij weer bij tien duizenden naar Taizé reizen, om met elkaar en de broeders hun mys terie te delen. Vragen naar succes is niet op zijn plaats. Frère Felix, een broeder die met Roger Schütz in Calcutta was, zei: „Bij het evangelie gaat het niet om succes, maar om vruchtdra- gen." Een ander woord, dat men in Taizé laat horen is vleeswording, incarnatie. Het woord van verzoe ning wil vleesworden door ons le ven Er zijn kennelijk veel jonge ren. die dat avontuur willen wagen. Maar ook voor hen die gewoon een willig oor zoeken om hun dromen te delen, staan straks op Taizé de poorten van het concilie van de jongeren weer wijd open. Dit is het derde artikel over de com- munauteit Taizé. De vorige stonden ih de krant van gisteren en eergis teren. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG De begroting 1977 van het landelijk kerkewerk van de Nederlandse hervormde kerk is maar 6,5 procent hoger dan die van 1976. Vrij algemeen hebben de hervormde landelijke en provinciale instanties gehoor gegeven aan het verzoek, zich zoveel mogelijk in hun uitgaven te beperken. Om alle plannen van de landelijke en provinciale organen (met inbegrip van het zendingswerk en de diakona- le hulpverlening) ten uitvoer te bren gen, is dit Jaar bijna dertig miljoen aan inkomsten uit de kerk nodig. Dit moet door de hervormde kerkle den worden opgebracht naast de ho ge bedragen, die nodig zijn voor het plaatselijke werk. Met de bijdragen uit de kerk zelf komt de landelijke kerk er overigens nog niet. In totaal is ruim 54 miljoen begroot. Aan overheidssubsidies voor speciale takken van werk wordt ruim zeven miljoen ontvangen, ter wijl uit andere inkomsten nog eens zeventien miljoen wordt geput. Voor het algemeen kerkewerk, waar onder vallen de algemene dienst van de generale synode, pastoraat en ere dienst. apostolaat en vorming, jeugdzaken, opleiding, oecumene en dienstverlenende arbeid, financiën en administratie, het werk van pro vincie en classes, is, wat de in komsten uit de kerk betreft. 10,8 miljoen begroot. Dit wordt vrijwel geheel opgebracht door de gemeen ten via een quota-systeem en het collecteplan. Subsidies Uit de generale kas (waaraan elke hervormde persoonlijk een bijdrage betaalt) wordt In 1977 een bedrag van 5,7 miljoen voor de landelijke kerk verwacht. Hiervan worden sub sidies aan gemeenten en landelijke hervormde instellingen verstrekt. De zending zal dit jaar 9,3 miljoen uit de kerk nodig hebben om haar werk te kunnen uitvoeren. Hierin is het werk van de gereformeerde zen- dingsbond niet begrepen. Voor dia- konale hulpverlening in binnen- en buitenland is ruim vier miljoen nodig. De generale financiële raad en de algemene kerkvoogdljraad zijn over eengekomen, dat het quotum van de hervormde gemeenten verhoogd wordt met elf procent (in 1976 was dat twaalf). Dit percentage houdt verband met de gemiddelde stijging van het levend geld in'de gemeenten volgens de gegevens van de laatste vier jaar. JERUZALEM In een land als Israël is het praktisch onmoge lijk, zich helemaal aan het geloof te onttrekken. Dat is een van de constateringen van het Nederlands-Belgische theologensemi- naar, dat deze maand in Jeruzalem is gehouden. UIT Kort*, duidelijk resehreven, liefst un één kont getypte, brieYen kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Raadsels Enkele dagen geleden toverden de ministers Boersma en Lubbers 16 miljoen gulden te voorschijn als te veel ontvangen premies sociale ver zekeringen. Nu al komen de sugges ties los over de besteding van deze miljoenen. De ene groep wil de pre mies omlaag hebben, de andere groep wil dit bedrag bewaren als appeltje voor de dorst na 1977. Ik vraag mij af of de regering het groot ste gedeelte van dit bedrag al heeft weggewerkt. In Trouw van 11-1-T7 las ik: „Zoals bekend neemt het rijk de Amsterdamse schulden ter groot te van 1645 miljoen gulden over. Daarnaast ontvangt de hoofdstad een extra uitkering van 200 miljoen gulden en een groot deel van de bouwkosten van het nieuwe stad huis." In Trouw van 13-1-77 stond dat b. en w. van Amsterdam in no vember "76 hierover een akkoord met het rijk heeft gesloten. Ik vraag me af of dit is bedisseld door een van de Sint Nicolazen in het Catshuis of ts ook de volksvertegenwoordiging daarin nog gekend? Als het rijk schuldbetekenissen van gemeenten wil overnemen dan heb ik het idee dat er In Hilversum ook nog heel wat miljoenen schuld zijn over te ne men. terwijl deze stad al tot de kop lopers van gemeentelijke belastin gen en heffingen schijnt te behoren. Hilversum J. Tobcr Vrij parkeren Toen ik nog een Jong meisje was (dat is lang geleden) vroeg ik eens aan mijn gTote broer: „Wat is nu eigenlijk het verschil tussen zuinig heid en gierigheid?" Hij zei: „O kind. dat is heel eenvoudig, als je zuuug bent. dan ben je niet alleen zuinig AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westbtaak 9 Rotterdam Tet 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tet 05200-17030 voor jezelf, doch ook vooreen ander. Als Je echter gierig bent, dan ben je krenterig als het je eigen portemon nee betreft, maar als het die van een ander aangaat, zeg je „O. die. die kan het wel betalen." Aan deze woorden moest ik denken toen ik het stukje van dr Drees las tegen het gratis parkeren van Kamerleden en de onbenullige reactie van het Ka merlid Nooteboom daarop. Ongeveer 8 maanden geleden kre gen de Kamerleden van min. De Oaay Fortman een verhoging van hun reiskostenvergoeding van 5.500.- tot 7.700.- en dat in een tijd dat bezuinigingen moesten wor den toegepast. Maar toen hoorde je de heer Nooteboom niet. Rijswijk Mej. J. C. Hoekveen Nieuwe Spiegel Onze reactie op het eerste nummer van de Nieuwe Spiegel (anders dan de uwe!) is: Een grote duidelijke druk. wat heel belangrijk is voor bejaarde lezers. Een leuk verhaal voor de kinderen. Een rubriek voor tieners. Kortom een veelbelovend begin van een blad zonder sensatie, dat u rustig op tafel kunt leggen. Om u een idee van de behoefte te geven, In korte tijd konden wij der tig abonnees doorgeven. Dokkum E.M. Baalbcrgcn-Dwarswaard. Spanningan (3) In ingezonden stukjes stond on langs dat Jezus geen uitverkiezing leerde, althans niet van personen. Dat is dwaalleer, een miskennen van wat wij in de Dordtsche leerregels op grond van Gods Woord belijden en waarin o.a. staat: „..dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwig heid heeft uitverkoren welke Hij in de tijd, boven anderen met het ge loof in Christus en met volstandig heid zou begiftigen, gelijk geschre ven is: Ik heb uw naam geopenbaard de mensen die GIJ mij uit de wereld gegeven Hebt (Johannes 17 vers 6) en Handelingen 13 vers 48: Efeze 1 vers 4 Ie Exloërmond J. Tipker Spanningen (slot) Volkomen oneens ben ik het met de heer Witze, dat de Schrift geen uit verkiezing verkondigt Hiervoor ver wijs ik naar Romeinen 9 en Efeze 1 Voorts zegt Jezus in zijn redes over de laatste dingen, dat de antichrist, ware het mogelijk, ook de uitverko renen zou verleiden Overigens ben ik het met de heef Witsel eens. dat het offer van Christus genoeg is voor alle mensen Conferenties De androgyne samenleving en haat (heoiogisehe consequenties. Ho- geschooldag van de katholieke theo logische hogeschool te Amsterdam, vrijdag 4 februari, half twee. Kei zersgracht 105, Amsterdam, m.m.v. Anneke Rooselaar en Maria de Groot. Over het ideaal van een we reld zonder stereotiepe man-vrouw- rollen. Hoe neem je jezelf mee overzee? Bedoeld voor mensen die binnen kort „overzee" gaan werken. 4-6 fe bruari, Hendrik Kramer Instituut te Oegstgeest. Opg. en inl. Neder landse zendingsraad, tel. 020 - 717654. Voorbeeldig leven. Voor leidsters van evangelisatievrouwenkringen, dinsdag 1 februari van half elf tot half vijf, Toerustingscentrum, Leus den (tel. 033-43244, toest. 123). Mensen-wegen. Ingmar-Bergman- weekend op Den Alerdinck te Laag Zuthem (tel. 05290-541), 5-6 februari. Het thema van' deze studiebijeen komst, waaraan dertig reformato rische en r.k. theologen uit Neder land en Vlaanderen deelnamen, was „Traditie en Saecularisatie". De sprekers, merendeels hoogleraars van de Hebreeuwse universiteit, wa ren prof. Zw Werblowsky, Zwi Yaron, Moshe Kerem, dr. David Hartman en de schrijver-dichter Yehuda Amihai. Tussen saecularisatie in Israël en een land als Nederland bleken grote verschillen. Wel is waar, dat geloof en godsdienst in Israël niet minder aan betekenis hebben ingeboet dan in Nederland. Maar aan de andere kant zijn in het openbare leven van de joodse staat zoveel sporen van God te vinden (in de wetgeving en het onderwijs, de sabbat en de natio nale feestdagen, die bijna allemaal godsdienstige feesten zijn, en niet te vergeten de bijbel, de taal, het landschap en de geschiedenis), dat het praktisch onmogelijk is, zich he lemaal aan het geloof te onttrekken. ROTTERDAM De Nijmeegse godsdienstpsycholoog prof. dr W. J. Berger heeft ontslag genomen uit de benoemingsadviescommissie voor de r.k. bisdommen Haarlem en Rot terdam. Aanleiding tot zijn besluit is de schenking van twee ton, die bisschop Simonis heeft gedaan aan het door bisschop Oijsen opgerichte seminarie te Rolduc. Deze commissie heeft tot taak de bisschoppen te adviseren over de geschiktheid van kandidaten voor het priesterschap. In een brief aan bisscjiop Simonis zegt de commissie bezwaren te hebben tegen de Rol- ducse opleiding. De bezwaren gel den vooral de praktijk in Rolduc, om aspirant-priesters eerst tot dia ken te wijden, voordat zij hun stages in de praktijk gaan maken. Daar door wordt aldus de brief niet alleen de priester-kandidaat belem- 1 de benoemingsadviescommissie wordt belemmerd in haar vrijheid van advies, de kandidaat al dan niet te aanvaarden. De diakenwijding bindt de pneSter-kandidaat name lijk reeds ambtelijk aan de kerk met alle daaraan verbonden verplich tingen. Confrontatie Het was reeds voor het derde jaar, dat het Nederlandse Interkerkelijk Contact Israël een dergelijk semi- naar organisseerde. Behalve de colle ges in Jeruzalem bood deze leertocht de theologen een brede confrontatie met het godsdienstige, maatschap pelijke en politieke leven ln Israë. Daartoe doorkruisten zij het land in de lengte en breedte. Zij bezochten een talmoedschool en vierden de sabbat mee in een syna- gogedienst. Meer dan één kibboets, waaronder de christenkibboets Nes Ammim, werd aangedaan. Zij baden de Hebreeuwse vespers mee van de zusters van Onze Vrouwe van Sion in Ein Kerem en bezochten de Neder landse pater Willebrands op zijn bergtop. Op het programma stonden voorts een excursie naar de opgravingen bij de tempelberg in Jeruzalem en een bezoek aan de ontwikkelingsstad Ma'alot in het uiterste noorden, een lezing over de islam, een bezoek aan een Arabische familie en een gedach- tenwisseling met docenten van de pas opgerichte Arabische universi teit, even buiten Jeruzalem.' Van een onzer verslaggevers ASSEN Vijf hervormden in Assen hebben de hervormde synode ge vraagd om een duidelijke uitspraak over het gebruik van kernenergie. In 1962 sprak de hervormde synode een „radicaal neen" uit tegen de kernwapens. De vijf Assenaars (een predikant, een fysicus, twee psychi aters en een ingenieur) zijn van me ning, dat een keuze voor het vreemdzaam gebruik van kernsplij tingsenergie momenteel een even groot, zo niet groter gevaar voor de schepping inhoudt. Dat deze ont wikkeling zich zo geruisloos voltrekt, noemen de briefschrijvers onheilspellend en verontrustend ge noeg om op een uitspraak aan te dringen. Ook gemeenteleden in Vlissingen hebben de synode terzake benaderd. fADVERTENTIE Hervormd Nederland ROME _In een verklaring voor de bisschoppen heeft de curie-congregatie voor de geloofsleer in Rome uitdrukkelijk vastgesteld, dat het priesterambt voorbehouden is aan mannen. Over het diakonale ambt in de r.k. kerk spreekt de congregatie zich niet uit. Aan de bisschoppen wordt opgedragen de verkla ring uit Rome uit te leggen aan de kerkleden in hun bisdommen, omdat zij het beste op de hoogte zijn van de opvattingen, die daar leven. Rotterdam S. Riet Deze week in Hervormd Nederland o.a Minister Trip: Er is direfcl verpand lussen kernenergie en kernwapens. Oppositie in Oosteuropa ruikt de lente Prol. Lammems over kertt en poli tiek. Harry Zeidenrust Je moet met te gauw zeggen „ik ben geweldloos' Radio Vrij Beig<e zet alles op z'n kop Ik abonneer mij op HN vraag een proefnummer Naam- Straat Plaats Tet nr Ab pnjs f 34— per halfjaar Zonder postzegel verzenden aan Antwoordnummer 1776 Oen Haag Bellen kan ook: 070 912111 MN Is ook in de loase verkoop ver- Ti In haar verklaring neemt de congre gatie niet de conclusies over. die de pauselijke bijbelcommissie in haar studie over de kwestie van de vrouw in het ambt heeft getrokken. In dit rapport (ten behoeve van de congre gatie voor de geloofsleer gemaakt) zei de meerderheid van de pauselijke bijbelcommissie, dat er niet voldoen de bijbelse gronden zijn om de moge lijkheid van de vrouw in het ambt uit te sluiten. „Mislukt" De congregatie voor de geloofsleer neemt echter niet de motiveringen over. welke in het verleden wel eens werden gebruikt om de vrouw van het ambt uit te sluiten. Met name niet die van de middeleeuwse theolo gen. die de vrouw minderwaardig noemden en soms zelfs „een misluk te man" vonden Maar zo zegt de congregatie uitdrukkelijk niemand heeft ooit bewezen, dat de uitsluiting van de vrouw van de priesterwijding uitslui tend op culturele en sociale gronden stoelt De congregatie acht het ook onmogelijk dit bewijs te leveren In tegendeel. vrijwel allen die deze tra ditie hebben verdedigd, hebben zich gebaseerd op de plicht van de kerk. trouw te blijven aan het type van gewijd ambt. dat is gewild door Christus en welbewust gehandhaafd door de apostelen. In tegenstelling tot de bijbelcommis sie wijst de congregatie voor de ge loofsleer. die in opdracht van de paus heeft te waken over de zuiver heid van de leer in de r.k. kerk, erop, dat het Nieuwe Testament wel dege lijk aanwijzingen geeft inzake de uitsluitende roeping van de man tot het ambt. Christus gedroeg zich te genover vrouwen op een manier, die een contrast vormde met die van zijn milieu. HIJ week af van de wet van Mozes door gelijke rechten van man en vrouw in het huwelijk te onder strepen. Een en ander aldus de verklaring van de congregatie ver leent bijzondere overtuigingskracht aan het feit. dat Christus de opdracht van de twaalf apostelen niet aan vrouwen heeft verleend. De congregatie zegt, dat de aposte len het voorbeeld van Christus heb ben gevolgd, ofschoon zij toch in landen kwamen waar de discrimina tie van de vrouw niet bestond, zoals b.v Griekenland Sociale en culture le Invloeden hadden dus helemaal geen rol gespeeld. Teken Bij het verrichten van ambtshande lingen. waarvoor het priesterschap vereist is b.v. het voorgaan in de J1 DE DRIE SLEUTELS ie Van Rabbi Jochanan (gestorveioe 279) is het woord: „Drie sleutels zijon ln Gods Jiand, die niet in handevje van een lasthebber gegeven worder£ namelijk de sleutel tot de regen, sleutel tot de moederschoot en sleutel tot de opwekking deïii doden". Ik denk dat wij mensen vage deze tijd die drie gemakkelijke ver^o geten. We hebben het zo heerlijk vei gebracht! Hoewel juist dat „heeihjt lijk" de laatste tijd terecht opnieuvec aangevochten wordt. We hebben '|er wel ver gebracht, maar, eerlijk geier zegd, zitten we er op allerlei fronterjtu verlegen mee. We hebben methode» ontwikkeld om de aarde op de mees^a efficiënte wijze van z'n bodemschat10l ten te ontdoen. Het kan vrijwel nietoe sneller en uitputtender, maar we zit^tL ten wel met de brokken. Onze voor uitgang is in veel opzichten een pro bleem geworden. We weten er geeiP6 raad mee. We spreken elkaar fundaint menteel tegen als het erom gaaf^c bepaalde maatregelen voor te stelBa len. Het duurt mijn tijd wel, mag dë51 naam van een programma zijnPe maar iedereen zal zich wel eens o^e< meermalen op die mentaliteit be-ac trappen. Het gaat ons .kunnen te(E boven. Zo denken we er vaak over.er En dan is daar ineens die rabbi vanv' wie we het sterfjaar blijkbaar wetenvc en die vertelt ons iets dat we ons_ naar mijn mening, maar weer eens heel goed moeten realiseren. Regen- 1 makers of niet, de sleutel van de I regen en van de vraag of we een i toekomst hebben ligt elders. Men behoeft daarmee niet opnieuw een oud godsbeeld op te poetsen om zich door zo'n uitspraak tot bezinning geroepen te weten. Mensen zeggenve te gemakkelijk: wij willen de eerste^0 jaren geen kinderen. Zij voor wieui later de sleutel onbereikbaar bleekge kennen de domheid van zo'n uit-*e spraak. En of we een toekomst heb-W( ben of niet, wie heeft dat in zijnL. hand. God, zegt rabbi Jochanan. En* gelukkig maar. zullen velen het henïQ, nazeggen. de lei Beroepingswerk ,ni NED. HERV. KERK Beroepen te Dordrecht: J. den HoedP te Sliedrecht. f" Bedankt voor Pernis (nadere beslii sing): D. W. Koelman, te .Katwijtp' aan Zee. |d< Afscheid op 30 januari van OldebertiP' als vie. kand. W. Bousema ber. tejre Woudsend. c a. 'd< Intrede te 's-Gravenzande: G. Ha-ih' moen uit Heusden; te Alblasserdamld" H. Veldhuizen uit Wapenveld; Zaamslag: A. Schellevis uit Holten;^ te Berlikum: Chr. S. Verwoerd uilis Leerdam; te Markelo: H. L. Boon|Vi stra uit Hillegom; te Rijnsaterwou N de: kand. G. G. Kruijf uit Utrëcht; te Serooskerke (classis Zierikzee) (bij stand in het pastoraat): B. Baks sinds 16 jan. em. pred. van Pernis D eucharistieviering en het vereoenen van zondaars (de biecht) treedt de priester niet louter als zichzelf op De priester is het daadwerkelijke teken van Christus, die hij vertegenwoor digt en die door hem handelt. En Christus is nu eenmaal een man. Dit kan niet verdoezeld worden, aldus de congregatie voor de geloofsleer De congregatie meent tenslotte, dat de controverse over de priesterwij ding van de vrouw de vrouwelijke christenen zou kunnen beletten ten volle de verhevenheid van haar zen ding te beseffen, terwijl zij juist zo veel kunnen doen voor de vernieu wing en vermenselijking van de sa menleving en voor de herontdekking van het ware gelaat van de kerk GEREF. KERKEN Afscheid van Warffum: H. Hoeksi ma wegens emeritaat; van H. I. Amjv bacht; J. L. Delbaas wegens benoelE ming tot staffunctionaris (program-o mamaker/redacteur) bij de IKON;u van Zevenhuizen (Gr): J. Nie-b mantverdriet ber. te Meppel B Intrede te Stadskanaal: G. F. Hooij-2' er uit Bruchterveld; te Kollum-a merewaag: A. Veldhuizen uitHonse-d lersdijk. z< Beroepen te Heemstede (bijz. werkz.d op het instituut voor epilepsiebe-n strijding): L. J Wolthuis te Drach| ten, die dit beroep heeft aangep nomen. d GEREF. KERKEN (VRIJG.( a Intrede te Rijnsburg; G. Zomer; teb Steenwijk: G. van Rongen ,ui(j' Grand Rapids (VS) v GEREF. KERKEN (VRIJG: B.V.) C Intrede te Den Haag: J. D. Janse uilB Haarlemmermeer-Oostzijde; ten Steenwijk: J. Verhoeff, legerpred. q Zuidlaren. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 2 febr. te Capelle aan dei| j IJssel: kand. W. Kok uit Ben; t nenkom. c GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Ermelo: B. Reinders te e Hardinxveld-Giessendam; te Melis- sant: H. Ligtenberg te Terwolde; te p St-Annaland; J. Karens te Op-fc heusden. t BAPT. GEMEENTEN Afscheid van Apeldoorn: A. Ac Boeschoten wegens benoeming tota legerpred. in lang verband mele standplaats Ede. I Ds M. Wilschut Op 63-jarige leeftijd is te Soest over leden ds. M. Wilschut. Op 14 novern ber j.l. was hij daar na veertif dienstjaren met emeritaat gegaail als predikant van de gereformeerd' kerk. Ds. Wilschut werd in 1936 pre dikant. Hij werkte achtereenvolgen in Oosternijkerk. Delfzijl. Hilveij sum. Amsterdam-West en Soestdijk-Soest. In Amsterdam West. waar hij stond van 1951 to 1966, had hij een belangrijk aandee in de opbouw van kerkelijk leven n Amsterdam-Nieuw West D: Wilschut was lid van de laatste ge nerale synode-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2