Synagoge van Amersfoort bestaat 25 jaar I Vandaag Dr. Van Andel: geef kleine kerken plaats Pijorie' zet werk voort van Vierde Prinsenkind' Oudste asjkenazische sjoel van Nederland Onze adressen: Conferenties voorbijganger/1 LI DINSDAG 2S JANUARI 1977 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET Ét» door Simon van Adelberg AMERSFOORT In het begin van de 18e eeuw woonden in een huls tegenover de zeepzlederlj ..De Drie Ringen", op de hoek van de Korte Gracht en Muurhuizen in Amersfoort twee gezusters, Amarantia en Sophia Drakenburgh. Op die plek staat nu Amersfoorts synagoge, de oudste asjkenazische sjoel, die in Nederland nog in gebruik is. Zo noemen de Joden hun ..huis van samenkomst:" sjoel en dat woord geeft de betekenis beter weer dan het Griekse synagoge. Sjoel, een jiddi&J woord, verwant aan het Duitse „Schule", school. Asjkenazisch duidt op joden uit midden- en oost-Europa afkomstig. Foto hiernaast: De synagoge van Amersfoort, met rechts het beth hamidrasj (leerhuis) en links het huis waarin vroeger de mikweh (ritueel bad) was. 250-Jaar staat de sjoel in de Drlerin- p.enSWez en 250 jaar heeft de Amersfoortse Joodse gemeente dat gebouw trouw bewaard en gebruikt Alleen in de tijd tussen begin 1943 en met 1645 heeft de sjoel leeg gestaan. Letterlijk leeg. want op donderdag 25 januari 1643 is het interieur van het gebouw gesloopt: ook de Heilige Arke en de Torah-rollen zijn toen weggesleept. Na de oorlog is de Arke in stukken bij Amersfoortse opko pers teruggevonden: de rollen in Amsterdam. Welkom Op 18 december 1725 kochten zes bestuurders van de joodse gemeente het terrein en de huizen van de ge zusters Drakenburgh. Op 4 april 1726 gaf het stadsbestuur van Amersfoort toestemming om een synagoge te bouwen. Het was één van de vele besluiten van de stad ten gunste van de joden Amersfoort neemt wat dat betreft onder de provinciale dorpen en ste den een bijzondere plaats in. Vrijwel nergens waren de Joden welkom in de 17e en 18e eeuw. In Amersfoort (en ook in het nabij gelegen Nijkerk) wel. De stad heeft de Joden nooit iets in de weg gelegd na hun hervesUging in onze streken sedert ongeveer 1600 Het was niet allemaal koek en ei natuurlijk. Net zo goed als overal kwam er In Amersfoort anti- semlUsro? voor. soms werden er anti- joodse pampfletten verspreid en het is voorgekomen dat een joodse bur ger het stadsbestuur officiéél om be scherming vroeg tegen „insolentiên (onbeschaamheden) voor sijne woo- mnghe in scheltwoordenen anders", maar de stad is de joden altijd ter- wille geweest en de kleine ge meenschap heeft er in vrede geleefd. Tot ook hier de grote nacht kwam. Arme zwervers De Joodse gemeenschap in De synagoge van Amersfoort bestaat 250 jaar en dit jubileum viert de joodse gemeente donderdag 27 januari met een dienst in de sjoel en een receptie in het Berghotel te Amersfoort. Ter gelegenheid van deze herdenking schrijft Simon van Adel berg, journalist te Amersfoort, over de historie van de oudste asjkenazische sjoel in ons land. Amersfoort bestond voor het groot ste deef uit arme. soms straatarme mensen, levend aan de rand van de maatschappij, scharrelend en han delend m van alles en nog wat. trek kend van markt naar markt, van kermis naar kermis. Pas gaandeweg ontwikkelde zich daaruit een kleine middenstand. In Amersfoort zijn een tijdlang in de 18e eeuw tehuizen ingericht voor arme zwervers, die van elders kwa men. aanvankelijk met een scheef oog door het gemeentebestuur en de burgers bekeken, maar later toch wel getolereerd. Tot in de twintigste eeuw is er in Nederland een groot joods proletari aat en een schare van zulke kleine handelaars blijven bestaan. Ook in Amersfoort en omgeving had Je ze. de markten langs gaande en levend van de hand in de tand. Befaamd in Amersfoort waren twee gezusters, die in de jaren dertig met een weegschaal de huizen af gingen. Voor een cent konden de mensen zich laten wegen. ..De meisjes van stap op" werden ze genoemd. Prins van Oranje Op het laatst van de 18e eeuw woon den er een aantal joodse families in Amersfoort, die een „grote staat" voerden. Het waren rijke ta bakshandelaren en vooraanstaande burgers van de stad. Ook vooraan staand in de Joodse gemeente, want niet alleen hun geld. ook hun grote joodse kennis staan met gulden let ters in de annalen. De bekendste was Benjamin Cohen, de voorzitter van de gemeente, die betrokken is geweest bij de troebe len tussen prinsgezinden en patriot ten rond 1785. Hij was financieel adviseur van de stadhouder, prins Willem V. en toen de Prins met zijn vrouw. Wilhelmina van Pruisen, uit Den Haag was verdreven, vond hij een „onderduikadres" in het huis van Benjamin Cohen aan de Zuid singel. De Prins schonk de familie Cohen een portret van hemzelf (dat nu in het stadsarchief hangt, waar ook eens een familie Cohen woonde) en de Prinses gaf de gemeente een voorhangsel voor de Arke. dat, naar de traditie wil, gemaakt was van haar bruidsmantel. Het voorhangsel is nog in de Amersfoortse sjoel in gebruik. Sjabbath Teroemah De sjoel van Amersfoort is voor het begin van Sjabbath Teroemah 5487 (vrijdag 8 februari 1727) met het binnen dragen van de Torah-rollen in gebruik genomen. Het stadsbe stuur was daarbij aanwezig. Sjabbath Teroemah is net als alle andere sjabbaths genoemd naar éen van de beginwoorden van het bijbelgedeelte dat dan in de synago ge wordt voorgedragen. Teroemah staat in de eerste zin van Exodus 25 en betekent „heffing", in dit geval voor de bouw van het hei ligdom. Het bijbelgedeelte van deze Zo zag de Amersfoortse synagoge er vlak na de oorlog uit. Het interieur was er volledig uit gehaald in 1943. sjabbath gaat van Exodus 25 vers 1 tot Exodus 27 vers 9 en daarin wordt verhaald dat de joden in de woestijn van God de opdracht krijgen een heiligdom te bouwen. ..En zij zullen Mij een heiligdom ma ken en Ik zal in hun midden wonen" (Ex. 25 vers 8/9) Bijzonder gebouw De sjoel van Amersfoort is in ver scheidene opzichten een bijzonder gebouw. De synagoge staat met de woning van de koster, het verga derlokaal en het huis waarin vroeger de mikweh (ritueel bad) was op een door drie straten omsloten complex. Zo'n ligging tref je nergens anders aan. Ook de richting is bij zonder. De aslijn ligt namelijk pre cies naar het zuid-oosten: de rich ting van Jeruzalem. Behalve de gro te Portugese synagoge in Amster dam staan alle Nederlandse synago ge oost-west. Nieuwe toekomst De catastrofe van de oorlogsjaren heeft ook de joden in Amersfoort zwaar getroffen. Het was maar een klein groepje mensen, dat overbleef. Maar zij hebben, ondanks hun mate loze verdriet, het „Huls van Israël" in hun stad opnieuw opgebouwd. En dat met zulk een kracht dat de Amersfoortse gemeente nu één van de zeer weinige lokale gemeenten is. die compleet functioneren. In een van de laatste vergaderingen van de kerkeraad is besloten tot diepgaand overleg over de vraagstukken, die de groei en de uitbouw op tevangen en te continueren: hoe de toekomst te verzekeren. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kanl getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Ex-paus Ik weet niet of dit mogelijk is. maar ik zou het zeer op prijs stellen indien ik als bewuste vrijdenker even een kanttekening mocht plaatsen bij uw bericht, dat de enige paus die ooit vrijwillig afstand heeft gedaan van zijn ambt. Celestlnus V was. Ten Jare 1045 nl. verkocht paus Be- nedictus IX (Theophylactus vanTu- sculum) vrijwillig het pontificaat voor een hoog bedrag aan Johannes Gratianus (paus Gregorius VI). Voorts wou ik hier aan toevoegen, dat volgens de katholieke leer de paus de directe opvolger ls van Pe- trua, en dus van Jezus zelf. Welnu. In het licht van bovenstaand onloo chenbaar historisch feit vind ik dit. op zijn zachtst gezegd, een heel merkwaardige bewering, tenzij men er natuurlijk vanuit gaat dat de op volging van Jezus in de prijs begre pen was. Voorburg Paul Leysen Kernenergie (15) Dat de energiebronnen uitgeput ra ken, weten we allemaal, en als blijkt dat uranium een middel kan zijn om in de energiebehoefte te voorzien, moéten we dat met belde handen aangrijpen Dat er misbruik van ge maakt wordt is zeker. We zullen dat zover ln ons vermogen ligt moeten voorkomen Maar was en wordt dat ook niet gedaan met aardolie en andere energieprodukten? Als we deze problemen vanuit een christe lijke levensvisie en van ons persoon lijk geloof gaan belichten, dan we ten we. dat deze wereld voorbij gaat, maar dat de toekomst aan ons is. Want Jezus leeft en komt. De Heer regeert, Zijn koninkrijk staat vast Zijn heerschappij omvat de loop der tijden. Enter H. Ooslerveen AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tal. 020-913456 Tela* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 08200-17030 Breznjew De heer Breznjew heeft één dezer dagen in Toela gezegd, uit naam van de partij en het gehele volk. dat zijn land zich nooit zal verzamelen op de weg van agressie en nooit het zwaard zal opnemen tegen andere naties. Prachtige woorden die hope lijk gerealiseerd zullen worden. Toen de Russische partijleider ech ter inging op de ongerustheid in het westen ten aanzien van de uitbrei ding van de strijdkrachten ln de Sowjet-Unie en dit om een zo goed mogelijke verdediging tot stand te brengen, vergat hij natuurlijk, dat ook het westen het recht heelt.de strijdkrachten op een doeltreffend niveau te brengen en te behouden. Met alle respect voor het woordge bruik van de heer Breznjew, twijfel ik in hoge mate, want waarom wor den nog steeds de overeenkomsten, van Helsinki niet nagekomen, zodat ln zijn land de duizenden gevange nen en vervolgden de getuigen zijn van een beleid, waarvoor ook hij verantwoordelijk is. Utrecht D. C. J. Oostinf Blokkade Ik las dat een groep inwoners van Groningen een autoweg geblok keerd had door er een oud schip dwars op te zetten. Twee uur duurde deze aktle. Letterlijk staat er: Het uit de stad komende verkeer werd door de politie omgeleid. Is dit ei genlijk niet onzinnig? Volgens mij had het volgende moeten gebeuren: Binnen tien minuten had de brandweer de weg vrijgemaakt, ter wijl de politie de akttevoerders op een flinke afstand hield. De politie is er toch niet om zoete broodjes te bakken en te helpen om een aktie te laten slagen? Den Haag J. A. Hagen Voorstel Naar aanleiding van „Ds Hegger: groep-Masselink hoort bij .Credo' thuis", zou ik het volgende willen voorstellen Een leder die geen weg meer weet ln de veelheid van gere formeerde gezindten, wende zich, onder overlegging van voldoende gegevens, tot de heren ds H. J Heg ger en J. J. Rippen. Dit kerkelijk goed gefundeerde tweetal heeft door het vertrek van de groep-Masselink toch de handen wat meer vrij gekre gen. Deze heren adviseren hem waar hij thuis hoort en wat het daarbij passende kerkelijk tijdschrift is. Dit advies is niet bindend, maar moet wel worden opgevolgd. Intussen blijft „Schrift en Getuigenis" zich Inspannen om te komen tot de Ene Reformerende Kerk. tot welke t z.t. de toelating mogelijk is, nadat belij denis ls afgelegd ten overstaan van ds H. J Hegger en de heer J. J. Rippen Dit lijkt mij namelijk de enige weg om kerkscheuring kort na de instituerlng te voorkomen. Het enige risico dat er nog in zit is dat ds H. J. Hegger net als bij Masselink het mandaat van J. J. Rippen als voorzitter van „Schrift en Getuige nis" niet als zodanig continueert. Rotterdam J. de Lange Fries (2) Mevrouw Groot Nibbelink-van Dijk is van mening, dat in de hemel geen taalverschil is. In de Bijbel is echter sprake van een „grote schare uit alle geslacht en taal en volk en na tie." Ik neem aan. dat er in de hemel geen taalbarrières meer zullen zijn; de vloek van de verdeeldheid van spraak zal zijn opgeheven. Maar be tekent dit nu ook. dat de ethnische en culturele identiteiten van hen die voor de Troon mogen juichen, zullen worden uitgewist? In elk geval is aan de Kerk op aarde de opdracht gegeven het Evangelie uit te dragen aan alle volken in hun eigen taal. In de zending wordt dat ijverig betracht. Ten aanzien van het Friese volk ls de Kerk echter ernstig ln gebreke gebleven. Wan neer nu een predikant zich dat be wust wordt eri de taal gaat spreken van het volk temidden waarvan hij zijn roeping heeft, mag men toch wel spreken van bekering? En dat is een reden tot blijdschap, wellicht het eerst en het meest in de hemel. Oranjewoud mrL.H. Bouma Zwarte lonen In uw blad schreef een redacteur over het Nederlandse handels- en bedrijfsleven ln en met Zuld-afrika. Een van zijn bronnen was de Anti- Apartheids-Beweging-Nederland (AABN), die lonen, betaald door het Nederlandse bedrijfsleven aan hun zwarte arbeiders in 1973 komt aan dragen. Waarom niet uit 1977? Ik werkte vijf jaar tot 1976 in Zuid- Afrika. als uitvoerder bij het grote bouwbedrijf Roberts, door het hele land dagelijks met zwarte arbeiders. Loon in de bouw voor zwarte arbei ders 760 tot 840 gulden per maand. Belasting 1,4%, huishuur 14 tot 22 gulden per maand, ziekenfonds gra tis. Melk kostte in 1976 een pak van 2 liter 98 cent. brood 2 kilo 1,12, vlees biefstuk 8,40 per kilo, benzine liter super 74 cent. Waarom publiceert het AANB nooit vergelijkende lonen uit de anderen zwarte staten? Nico Kussendrager schreef in Trouw, dat een zwarte mijnwerker in Zambia 250 gulden per jaar verdient. Wel een verschil met de zwarte lonen ln Zuid-Afrika. ZIJ wijzen altijd op het verschil in de lonen van de zwarte en blanke arbeiders, maar vergeten da t de blanken minstens 21 procent belasting betalen, ziekenfonds niet gratis ls en de huishuur veel hoger. Amsterdam J. W. Nieuwenhuis Doodstraf Met begrip en instemming heb ik uw commentaar omtrent de „terecht stelling" van de Amerikaan Gary Gilmore ln Trouw van 18 Januari gelezen en overdacht. Ik voelde ech ter ook een stuk onbehagen; naar mijn gevoel veroorzaakt door enkele passages in het commentaar, die een erg ongenuanceerde indruk maakten en achterlieten. Nu is dat gezien het uiterst emotio nele karakter van het hele gebeuren een voor de handliggende reaktie. temeer daar er gesproken kan wor den van primair reageren en becom mentariëren. Voor mijn gevoel mis ik -een groot en belangrijk aspect ln dit alles: wat ls en kan onze eigen bijdrage zijn in het tegengaan van deze trieste en teleurstellende ontwikkelingen? Het probleem ver amerikaniseren en als zodanig be schouwen lijkt me een onjuiste hou ding als het. zoals nu. om leven en dood. beter nog, leven óf dood gaat en onze zeggenschap daarin op basis van het begrip „recht". Want daar gaat het wezenlijk om. dwars door alle juridische problematieken heen. (Zoals in de zaak Gilmore) Daarom vind ik dat het hier niet mag blijven bij een commentaar ln de krant, waarin gepraat wordt over het geestelijk peil van mensen uit Utah en Amerikanen in het alge meen. maar dat wij hierin onze stem moeten laten horen. Als het blijft bij stukjes in de krant dan heb ik het gevoel dat het met ons geestelijk peil ook wel eens'niet helemaal in orde kan zijn. Mijn gedachten gaan uit naar het plaatsen van een open brief ln een aantal van de grote dagbladen van Amerika in combinatie met een brievenaktie. Graag verneem ik de gedachten en reukties hierop van andere Trouw-lezers. Ook sugges ties ten aanzien van andere moge lijkheden zijn uiteraard welkom. Vooral hier geldt: „Laat uw stem niet verloren gaan!" Amsterdam J. D. Scholing Burenhulp De beschuldigend uitgesproken vraag van een Soembanese socio loog. aangehaald in het artikel „Waarover praken zij?" van Jac. B. Looijen mag m i. niet onbeantwoord blijven. De burenhulp is namelijk in Oost Nederland nog een levende zaak en volgens de Summa Encyclo pedie ook nog in andere delen van ons land. En daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen kerks en niet-kerks. zoals ik onlangs nog van nabij heb meegemaakt. Rijssen C. Visser Celebes-dag van de hervormde zending met Informatie over haar werk daar. zaterdag 29 januari van half elf tot half vier in het Zendings huis te Oegstgeest. Opgave schrifte lijk Postbus 12. Oegstgeest. Geluk zit in een klein hoekje. Cur sus met predikantsvrouwen, m.m.v. prof. dr P. J. Roscam Abblng. 31 Januari-2 februari, Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Wycliffe Bijbelvertalers. Landelij ke dagconferentie, zaterdag 29 Janu ari. 11,2 en 4 uur. Inf. tel. 03438-7455. Niet werken, da's geen werk. Utrechtse christelijke plattelands Jongerenorganisatie (tel. 023- 281353), zaterdag 29 januari vanaf twee uur ln de Milandhof, Zegveld, m.m.v. ds J. van Drenth. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Dr. C. P. van Andel, secretaris van de her vormde raad voor kerk en theologie, pleit voor een structuur binnen de hervormde kerk, waardoor kleine kerken, zoals doopsgezinden, lutheranen en remonstranten, binnen die kerk een eigen plaats zouden kunnen vinden. schaalvergroting betekenen ten kos te van de zwakken, maar zal altijd behoud van het waardeovlle implice ren. Binnen een pluriforme oecume nische samenleving in Nederland mogen daarom de stemmen van re monstranten. doopsgezinden en lu theranen volgens hen niet ont breken. Het zou voor de hervormde kerk structureel mogelijk zijn binnen haar organisatie één of meer catego riale classes te vormen voor de klei ne kerken. Zij zouden dan binnen de hervormde kerk een soortgelijke plaats krijgen als de waalse gemeen ten. Deze vormen één waalse classis, verspreid door het hele land en met een eigen vertegenwoordiger in de synode. In de wandelgangen is daar al eens over gepraat. Maar dr. Van Andel schrijft, dat deze oplossing voor de kleine kerken niet aantrekkelijk schijnt te zijn. Dat geeft volgens hem te denken. De grote kerken wekken blijkbaar wei nig vertrouwen. Ze worden eerder als een bedreiging dan als een hulp in nood ervaren. Dr. Van Andel vreest, dat deze groe pen anders zullen verdwijnen. Hij zou dat „haast rampzalig" vinden, omdat het handjevol lutheranen en doopsgezinden in ons land belangrij ke wereldtradities vertegenwoor digen. In het blad „Tenminste" schrijft hij. dat deze groepen in de Nederlandse kerkelijke samenleving slinkende minderhaden zijn. Volgens de volkstelling namen de lutheranen tussen 1960 en 1971 af van 0.6 pro cent naar 0.3 procent, de doopsgezin den van 0.5 naar 0,3 en de remon stranten van 0,3 naar 0,2. Wat ls er te doen om een bepaald geluld, een bepaalde inbreng, een bepaalde traditie die door allerlei historische ontwikkelingen in Neder land niet sterk is vertegenwoordigd, toch voor het geestelijk leven in Ne derland te bewaren? Dat is een vraag, die de zogenaamde grote (en voor een deel ook steeds kleiner wor dende) kerken uit eigen belang niet naast zich neer mogen leggen, meent dr. Van Andel. Oecumene kan nooit De Interkerkelijke werkgroep wordt binnenkort opgevolgd door een alge mene stichting onder dezelfde naam. Overheidssubsidie maakt het onder meer mogelijk een vaste eigen funcUonaris aan te trekken. In de projectgroep „Pijorie" hebben de afdelingen voor recreatie van het hervormd en het gereformeerd dia- konaat en de protestantse vereni ging Philadelphia de handen ineen geslagen ter voortzetting van het kampwerk van de stichting Het vier de Prinsenkind. Deze neutrale organisatie, open voor alle gezindten, werd in 1947 opge richt voor het opvangen van oor logswezen. De laatste jaren werden vakantiekampen voor gehandicapte WAT HEET GEWELD? Het kan misschien geen kwaad c van tijd tot tijd eens wat duldelijkei inzicht te verschaffen ln wat mensen| kunnen bedoelen met „structurf geweld". Het is namelijk dat geweldl dat de huidige vorm van onze sa?! menleving en wat die vorm mogelijk! maakt, kenmerkt. In het geschrift! „Burgwallen vogel vrij", aanzet totl een bestemmingsplan voor het ge-1 bied rond de Burgwallen-Oude Zij-r de. uitgegeven door het wijk-l centrum d'Oudë Stadt te Amster-1 dam, lees ik: „De Burgwallen-Oude" Zijde vormen het oudste deel van o< Amsterdam. In dat deel is de midde- fid I leeuwse unieke stedebouwkundige oei structuur voor een groot deel nogjnd< bewaard gebleven. De bebouwing. verscheidenheid aan functies, de le vendigheid etc., spreekt velen aan... In de buurt bestaat echter grote /y bezorgdheid en onzekerheid over de hulsige en toekomstige ontwikkelin gen. een duidelijk en consequent gemeentelijk beleid ontbreekt en de geldende regeles en wetten bieden geen of onvoldoende bescherming. Voor velen wordt het dagelijkse le ven met de dag onaangenamer. Het gevolg is dat er steeds meer bewo ners (vooral gezinnen met kinderen) en bedrijven wegtrekken, met in C hun spoor de winkeliers. Beleggers, speculanten, e.a. grootschalige plan- nenmakers die de boel laten ver krotten en/of slopen zijn medeve rantwoordelijk voor de verpaupe-ji ring en ontregeling van de samenle- ving in de binnenstad. Door het ont- iRI breken van een bestemmingsplanfipj voor de buurt, is het principe van,te wildgroei van velerlei soort moge-! lijk". Wie zich een beetje inlaat met' deze problematiek kan met eigen be ogen aanschouwen hoe de structuur )s9( van onze samenleving een dergelli-^ei ke wildgroei nauwelijks de baas'infj kan. Iedereen die belust op geld is'rs* en zich nimmer bekommert om hetrec' levensgeluk van zijn medemens kanlSe' hier zijn gang gaan. En zinnige plan-".2 nen kunnen met succes jarenlang"" gedwarsboomd worden. Mensenfen met modale inkomens behoeven^-. zich vaak in geen enkel opzicht meer illusies te maken dat voor hen ooit huizen gebouwd zullen worden in de buurten die zij van oudsher woonden. i 11 NED. HERV. KERK Bedankt vóór Oud Vossemeer: D.D. Lucas te Waardenburg. GEREF. KERKEN Beroepen te Delft (past. medewer-' king) M. Schreuder uit Oude water die dit beroep heeft aangenomen. Q, Benoemd tot predikant in alg. dienst|C voor alg. sociaal cultureel werk: J.j Kuiper te Doorn. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN In het vakantieseizoen 1977 organiseert de inter kerkelijke projectgroep „Pijorie". evenals ln 1976 vijl tiendaagse kampen voor lichamelijk en voor dubbel gehandicapte jongeren, t gebeurt in de aangepaste jeugdherberg te Oldebroek. De leiding van deze ln de schoolvakantie te houden kampen berust bij een jonge stat. die al enkele jaren ervaring met dit werk heelt. jongeren georganiseerd. Deze dreig den in het gedrang te komen toen de stichting in 1975 toch nog vrij spoe dig haar bestaan beëindigde. Het gereformeerde en hervormde ini tiatief heeft een tijdelijke oplossing gebracht, waardoor de vakantiekam pen voor zo'n 250 gehandicapten ge waarborgd waren. Zodra de algeme ne stichting „Pijorie" ter voortzet ting van dit kampwerk een feit is. treden de protestantse initiatiefne mers als zodanig terug. De kampen worden tussen 25 juni en 13 augustus gehouden voor jongeren in verschillende leeftijdsgroepen. Adres voor informatie: „Pijorie". p/a Dienstencentrum gereformeerde kerken, afdeling recreatie, postbus 2211. Leusden. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Ermelo: H. E. Nieuwen-Pr huis te Zuidwolde (Gr.) &rc Bedankt voor Zutphen: M vanjp Doorn te Hattem. nv; CHR. GEREF. KERKEN I ei Beroepen te Apeldoorn C. en Droge-Llst ham: J. Brons te Veenendaal. i di udt GEREF. GEMEENTEN tra Beroepen te Haamstede: drs A. VeNt I gunst te Veen soi Bedankt voor Berkenwoude: Raak Boogaard te Leiden: voor Nieuw- to dorp: H. Ligtenberg te Terwoldede voor Hoofddorp: A. Hoogerland te Krabbendijke. w klc GEREF. GEM. IN NED. k: Aangenomen naar Gouda: A.v.dJ. I Berg te Bruinisse. I o nii te Ds. G. Julius .JJ Te Nunspeet is op 67-jarige leeftijqt de hervomde emeritus-predikanüei G. Julius overleden. Ds. Julius, dil k zijn maatschappelijke loopbaan oj gl een kantoor begon, behaalde ln 194^ei het diploma godsdienstonderwijzertoi Hij kwam in dienst van het evengeli satie-comité voor de provincie GeL^ derland, met als standplaats Doe11' tinchem. Vervolgens trok hij naadst Beetsterewaag en was daar evange in list-voorganger van de Van de Cor gi nelia-stichting, welke uitging van déai hervormde buurtevangellsatte U h Nijbeets (in '53 is dit de wijkgemeenk te Beetsterzwaag geworden). Inmi<*>n dels voltooide ds. Julius zijn theold I gische studie aan de rijksuniversti teit te Groningen. Hij werd in 195öe vlootpredikant te Rotterdam en wa w daar tenslotte van 1956 tot aan zijiini emeritaat in 1974 „gewoon" predba kant van de hervormde gemeent«lc Nadien heeft hij nog de hervormd» evangelisatie (thans buitengenwonj— wijkgemeente) in 't Harde gedien<^ Ds. A. van den Berg n Op 65-jarige leeftijd is de gerefo» 1 meerde emeritus-predikant A. vaKJ den Berg uit Wolphaartsdijk, wa»— hij verleden jaar augustus met em« ritaat ging. overleden. Ds. Van deu* Berg was van 1938 tot 1942 hulplel 6( der van de geestelijke verzorging het jeugdwerklozenkamp te OrtC? men dat uiting van de raad va\ kerken voor praktisch christendon^ N Daarna was hij hulpprediker voql de geestelijke verzorging in het gKT: bied van de Noordoostpolder, fr— 1946 werd hij predikant van de gerfcu formeerde kerk te Hellevoetslufcm vanwaar hij in 1966 na%ji| Wolphaartsdijk vertrok.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2