Hoe kan God het toelaten?
Solidariteitsplan
van rijke en
arme gemeenten
I
CW start 1977
Uit de kerkbladen
30.000 leden sterker
Vandaag
Ierse kerken
treuzelen
Kerkvoogdijen in Friesland
Internationaal beraad
over Z.-Afrika op komst
Onze adressen:
Leger des Heils
bestaat 90 jaar
Samen sterk binnen het
I
Het moet
komen van de
gewone leden
VOORBIJGANGERS
Dominee praat
voortaan Fries
MAANOAG 17 JANUARI 1977
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2
door ds. A.A. Spijkerboer
•Vanmorgen wordt voor de radio. In de NCRV-rubrlek „Plein publiek", gesproken over
3de vraag: „Hoe kan God het toelaten?". Ik dank dat de deelnemers aan dit gesprek
jilet tot voor ledereen bevredigende antwoorden zullen kunnen komen. Want ook de
■knapste tehologen hebben op deze vraag geen antwoord kunnen geven, dat ledereen
^jevredigt. Maar je kunt er wel Je gedachten over laten gaan, en lk kan me ook
eigenlijk geen christenmens Indenken, die er niet telkens weer over nadenkt.
398 Voo guten Machten
i—- i—L
l Doorgoc-dc mach-ten trouwen stil om-ge-ven,
_-i i_i 2VHj=i-^
■Moeten we de vraag, hoe God het toe kan laten,
kiel eerst vervangen door de vraag, hoe ménsen
|het toe kunnen laten? Ik denk bij voorbeeld aan
ide duizenden doden en de tienduizenden zwaar
gewonden die leder Jaar In het verkeer vallen.
Mijn vriend dr K.E.H. Oppenhelmer uit Lelden
heeft enkele Jaren geleden gepleit voor Intensie
ver toezicht, een stafbeleid dat aangepast zou
iljn aan de aard van de verkeersmlsdrijven. en
;de invoering van maximum-snelheden. Even,
-ten tijde van de olle-crisls, zag het ernaar uit
>lsof hij gehoor zou vinden, maar ook dat ls al
-weer verleden tijd, want het aantal doden en
2zwaar gewonden ln het verkeer neemt weer snel
»toe. Het kan wel zijn, dat wat Oppenhelmer
ïbepleltte, niet het beste was. maar men had
^tenminste kunnen proberen wat hij voorstelde,
'om dan eventueel andere en betere maatre
gelen te nemen.
Maar ln de grond van de zaak weigert men ln te
grijpen, en: ln te léten grijpen. Dat ls niet de
schuld van Ood. want dat ls menselijke nalatig
heid. Het eerste dat lk denk bij de vraag, waaro
ver ln „Plein publiek" gesproken wordt, ls: wij
mogen onze verantwoordelijkheid niet op God
afschuiven: er ls leed. b.v. In het verkeer, maar
look ln de persoonlijke betrekkingen van mensen
-onderling, dat wij kunnen voorkomen, wanneer
IwU dat willen.
Vraag blijft
een weet ervan. Zeil heb lk altijd veel gehad aan
de woorden uit het doopformulier: „Want als wij
gedoopt worden ln de Naam des Vaders, betuigt
en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons
een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot
zijn kinderen en erfgenamen aanneemt en daar
om met alle goed ons verzorgen en alle kwaad
van ons weren of ten beste keren wil." In die
laatste woorden zit het: daar staat niet dat God
Je het kwaad zendt, en daar staat zelfs niet dat
God het kwaad toelaat: daar staat alleen maar
dat HIJ het weert of ten beste keert.
Je mag, geloof ik. God en het kwaad ook niet op
één lijn zien. Dat Hij het kwaad ten beste keert,
kun je ook niet zo maar tegen een ander zeggen,
want dat kun Je alleen echt zeggen, wanneer Je
zelf door het kwaad getroffen bent, en ervaren
hebt dat Hij er toch nog Iets goeds uit gehaald
heeft.
Het ls voor Iemand, die leed te verwerken heeft,
erg belangrijk om een paar mensen om zich heen
te hebben, die lief voor hem zijn en tegen wie hij
praten kan. Maar écht troosten kunnen wij men
sen elkaar niet, en de vraag blijft tot God Zelf er
antwoord op geeft.
Hoe vaak lees Je ook niet ln de psalmen dat de
mensen wachten? En wat heeft het boek Predi
ker niet ontzaggelijk veel aan geslagen mensen
gegeven!
'Hiermee ls de vraag niet beantwoord, maar
•verschoven. Want geen christenmens denkt, dat
het handelen van mensen helemaal bulten God
om gaat: de mens heeft dan wel een zekere
speelruimte, en daarom ls hij verantwoordelijk
voor wat hij doet en laat. maar God staat dan
toch altijd nog boven hem. Zodat je Je af kunt
vragen, waarom Ood eigenlijk geen paal en perk
stelt aan de wandaden van mensen. Je kunt
Jezelf dan antwoorden dat God Inderdaad paal
?en perk heeft gesteld doorzijn geboden te geven,
maar Je blijft zitten met het feit, dat die geboden
met voeten getreden worden, en dat mensen het
slachtoffer worden van bruut geweld.
Dan ls er het leed. waarvoor Je geen mens
verantwoordelijk kunt stellen. Het is voor mijn
gevoel onkies om voorbeelden te noemen: leder-
Hoofdzaak
Tenslotte wil lk de vraag stellen of wij niet Juist
ln het geloof teveel met oni eigen lot bezig zijn:
kom ik met mijn gezin behouden terug van de
vakantiereis? Enzovoort, enzovoort! Ik zal niet
beweren, dat ons eigen lot er ln de Bijbel niets
toe doet. want dat doet er wel toe. Maar de
hoofdzaak ls. dat wij leven van wat God ons ln
Jezus Christus gegeven heeft, en dat ls een leven,
waarin we ontdekken, dat Ood ons genadig
bevrijdt van ons verliefdheid op onszelf om het
ons te leren Hem en onze naaste lief te hebben.
Als dat voor ons niet de hoofdzaak ls, zullen we,
denk lk, de vraag hoe God het kan toelaten, niet
goed kunnen stellen.
be-hoed, ge-troost, zo woo-der-bjk enklaar,
—yi- j I j i I J j
zo wil ik graag met u, mijn bef - sten, le - vei
en met n in gaan in het nieu-we jaar.
2 Wil nog de oude pijn ons hart vernielen,
drukt nog de last van 'i leed dat ons beklemt,
o Heer, geef onze opgejaagde zielen
het heil waarvoor Gij zelf ons hebt bestemd.
3 En wilt Gij ons de bittrc beker geven
met gal gevuld tot aan de hoogste rand,
dan nemen wij hem dankbaar zonder beven
aan uit uw goede, uw geliefde hand.
4 Maar wilt Gij ons nog eenmaal vreugde schenken
om deze wereld en haar zonneschijn,
leer ons wat rs geleden dan herdenken,
geheel van U zal dan ons leven zijn.
5 Laat warm en stil de kaarsen branden heden,
die Gij hier in ons duister hebt gebracht,
breng als het kan ons samen, geef ons vrede.
Wij weten het, uw bcht schijnt in de nacht.
6 Valt om ons heen steeds meer het diepe zwijgen,
de eenzaamheid, die nergens uitkomst ziet,
laat ons dan allcrwcge horen stijgen
tot lof van U het wereldwijde bed.
7 In goede machten befderijk geborgen
verwachten wij getroost wat komen mag.
God is met ons des avonds en des morgens,
is zeker met ons elke nieuwe dag.
Dietrich Bonhoeffer (UOM«4S)V
Vciuliog j. W. Scbultc Nordbolt. (eb. 19»
Ons ls niet beloofd, dat we het altijd gemakke
lijk zullen hebben, maar ons ls wel beloofd, dat
we ln alle dingen ook wanneer het leed ons
treft als Gods kinderen mogen leven. Dat God
déze belofte houdt ls óók een ervaringsfeit Ik
denk aan het prachtige gezang 398 uit het Nieu
we Liedboek. Bonhoeffer dichtte dit lied, toen
hij bij de Jaarwisseling 1944-45 (en wat was dat
een donkere tijd!) in de gevangenis van de Ge
stapo zat. Bonhoeffer heeft geweten wat leed ls,
en hij heeft tot zijn executie ln Flossenburg op 9
april 1945 als een kind van God geleefd.
Van een onzer verslaggevers
LEEUWARDEN In Friesland bespreken de hervormde
kerkvoogdijen een plan. om de opbrengst van het kerkelijk bezit
voortaan gezamenlijk te gaan beheren en ten goede te laten
komen aan die gemeenten, waar dat het meest nodig ls.
UIT
VAN LEZERS
Aboe Daoed (1)
Met diepe verontwaardiging en af-
schauw nam lk kennis van het feit
dat een van de grootste misdadi
ger», Aboe Daoed, wiens handen
druipen van het bloed van onschul
dige mensen, een vrijgeleide kreeg
naar Algerije. Oeld stink niet. Want
iojulst maakte de radio bekend, dat
Frankrijk een order Mirage vliegtui
gen kan leveren aan zijn Arabische
vrienden. Volgens mijn opvatting
hoort dit land niet thuis in onze
Europese samenleving.
Amstelveen J. Vos
Aboe Daoed (2)
Het was een laffe daad van Frank
rijk om Aboe Daoed de vrijheid te
hergeven. Het onrecht zegeviert hier
weer. en een klein land wordt de
dupe. Dit is een sein om meer
kerncentrales te bouwen om minder
afhankelijk te zijn van de corrupte
olielanden. Het ware ook te wensen,
dat meer bedrijven die aan Ara
bische landen leveren, weigeren de
Kort#, duidelijk geschreven. liefst
san één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 8S9. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
AMSTERDAM
Postbus 059
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telei 13006
ROTTEROAM/DORDRECHT
Postbus 948
Wesibiaak 9. Rotterdam
Tel 010-115580
OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
verklaring van niet-Ievering aan Is
rael te tekenen, al is het ook ten
koste van orders. Zakenlieden laat
uw principes niet voor geld te koop
zijn.
Zwolle A. Verwey.
Aboe Daoed (3)
Aboe Daoed ls weer vrij. Onze ge
dachten van „Is het mógelijk?! Na
Pleter Menten nu ook dat mees
terbrein van de misdaad tijdens de
Olympische Spelen van München
warempel gearresteeerd!". kunnen
we weer vergeten. En wat kan Is
rael? Zich eens te meer realiseren
wat de Spijkerboer voor de radio zei:
Ik ben hier aldus de 8pljkerboer
om Evangelisch commentaar te
leveren „bij de tijd". Welnu, zei hij.
mijn commentaar is dan: 1. Israël ls
ln Europa vogelvrij. 2. WIJ mogen
dat niet verdoezelen. Uiteraard
maakte hij duidelijk wat 2. onder
evangelisch gezichtspunt betekent.
En lk wenste wel dat deze korte
uiteenzetting in veler handen, veler
oren en harten kon komen. Waarop
wij dan zo graag aan de kerk zouden
willen vragen-, „kunt u niet spoe-.
dig, zonder verwijl ln deze, even-
gelische. zin, een schrijven richten
aan de Franse ambassade, om hun
duidelijk te maken dat niet alleen
„shalom" vanuit de bijbel tot ons
spreekt, maar evenzeer „tsadaka"
gerechtigheid.
Ommen J. S. van Hasselt
AMERSFOORT In mei komt er
op Kerk en Wereld ln Driebergen een
Internationaal beraad over de steeds
ernstiger wordende situatie in Zuld-
Amfrika. Aan de consultatie nemen
mensen deel uit de landen van de
Europese Gemeenschap. Zweden,
Zwitserland, de V.S. en Canada. De
bijeenkomst wordt georganiseerd
door de raad van kerken ln Neder
land.
Het beraad ls bedoeld om een ge
meenschappelijk standpunt te vin
den om bij te dragen aan betere
toestanden ln Zuld-Afrika. Het be
raad zal onder meer spreken over het
terugtrekken van kapitaal uit Zuid-
af rikaanse bedrijven als middel om
bij te dragen aan een verbetering
van de situatie. Het Cristelljk Insti
tuut van dr. Beyers Naudé In Johan
nesburg heeft hiertoe kortgeleden
opgeroepen.
Het beraad ln Driebergen krijgt het
karakter van een gewetensberaad,
waarin stemmen uit Zuld-Afrika zelf
duidelijk gehoord worden. De gere
formeerde prfeses ds. C. Mak wil dat
vooral ook c.» nadruk wordt gelegd
op het aspeot van de verzoening en
op het vooifeerelden van de kerken
op een chaotische situatie ln Zuld-
Afrika. De.fe ^reformeerden spreken
eind april fet de kerken van de
Nederduits- gereformeerde familie
in Zuid-AfrJ i, een gesprek dat me
de van InvUpl kan zijn op het be
raad ln DrieC.rgen.
Voor het Driebergense beraad komt
er een gesprek met vertegenwoordi
gers van het bedrijfsleven, zowel
werkgevers als werknemers. Dit ge
sprek sluit aan op de reeds aan de
gang zijnde besprekingen. In maart
zal aan het beraad ook nog een hea
ring met Zuidafrikaanse christenen
voorafgaan.
Blijkens het onlangs door de provin
ciale kerkvoogdij-commissie en dia
conale commissie gepubliceerde me
morandum over de functie van geld
en bezit ln de kerk zijn er in Fries
land vrij sterke tegenstellingen tus
sen „rijke" en „arme" hervprmde ge
meenten. De „rijke" gemeenten heb
ben ln vroeger tijden het geluk ge
had, dat zij (soms forse) geschenken
of legaten gekregen hebben ln de
vorm van land of hulzen.
Het gevolg ls, dat er dorpen zijn,
waar hooguit 400 500 hervormden
met gemak de predikantsplaats met
alles wat daarbij hoort ln stand we
ten te houden, omdat zij kunnen
teren op de goedgeefsheid der vade
ren. Maar er zijn ook aanzienlijk
grotere gemeenten, aan wie dat niet
meer lukt, ondanks veel grotere fi
nanciële Inspanning van de leden.
Dit wordt ln toenemende mate als
onbillijk ervaren.
BELFAST De kerken ln belde
delen van Ierland schieten duidelijk
tekort. ZIJ stellen beslissingen uit en
hebben niet de moed te fungeren als
moreel leidsman. Aldus de Ierse mi
nister van buitenlandse zaken, dr.
Garrett Fitzgerald, ln een gesprek
voor de Ierse radio.
De minister noemde met name het
„onbegrijpelijke aarzelen" van de
kerken om de gezamenlijke verkla
ring over het geweld in Ierland tot
officieel document van de kerken te
maken. Deze verklaring werd ln ok
tober uitgegeven door een commis
sie van protestanten en rooms-
katholieken. Zij riepen daarin alle
christenen op, de overheid te steu
nen ln de strijd tegen het terrorisme
en mee te werken aan een verbete
ring ln de verhouding tussen protes
tanten en rooms-katholleken.
Het was de bedoeling, dat dit stuk
een officiële verklaring zou worden
van de gezamenlijke kerken, maar
een beslissing hierover is uitgesteld,
totdat alle kerken zich over het do
cument hebben gebogen.
Tijdens de radlo-ultzendlng zei mi
nister Fitzgerald, dat het erg onver
standig ls van de kerken geen haast
te maken met de behandeling van
het document. Toen bisschop Daly
hierop antwoordde, dat de kerken nu
eenmaal gewoon zijn de zaken rustig
te bekijken, zei de minister:
„Misschien moeten ze dat dan maar
afleren."
In „Herfoarmd Fyslftn" doet ds. H. J.
N. Zuldersma, secretaris van de pro
vinciale kerkvergadering van Fries
land, het voorstel om een gezamen
lijk provinciaal steunfonds te stich
ten, waarin voortaan alle opbrengst
van bezit gestort wordt.
De kerkvoogdijen zouden met elkaar
af moeten spreken, om de predi
kantsplaatsen voortaan alleen te fi
nancieren met het levend geld van
de leden der gemeente. Hierdoor
wordt een ongelijkheid rechtgetrok
ken. Bovendien vervalt zo een ver
schil met andere kerken, zoals de
gereformeerde, die als regel ook het
pastoraat met alles wat daarbij
hoort direct uit hun beurs moeten
betalen.
Zou dat betekenen, dat de in
standhouding van een eigen predi
kantsplaats niet meer mogelijk zou
zijn, dan vraagt ds. Zuldersma te
overwegen, of het onder deze om
standigheden toch niet eerlijker en
reëler ls, met een of meer nabuurge
meenten een fusie aan te gaan en
samen een predikant te onderhou
den. Vervoersproblemen zijn er ln
deze tijd toch niet meer, terwijl het
tevens de mondigheid der gemeente
leden en de activiteiten van de ker-
keraadsleden zou bevorderen, om
dat de dominee niet meer alles kan
en hoeft.
Via het te stichten gezamenlijk
steunfonds zouden de opbrengsten
uit het bezit dan geheel ten goede
kunnen komen voor pastoraat en
apostolaat ln die gemeenten en stre
ken. waar het andere al haast niet
meer mogelijk ls.
Rechtstreeks
Ook noemt ds. Zuldefsma de moge
lijkheid van rechtstreekse hulpverle
ning. HIJ wijst op het voorbeeld van
een gemeente ln Noord-Holland, die
de Jaarrekening 1975 afsloot met een
batig saldo van rond twintigduizend
gulden. Dit bedrag werd toen spon
taan ter beschikking gesteld van de
hervormde gemeente van Amster
dam ten behoeve van pastoraat en
apostolaat ln de Bijlmer.
AMSTERDAM Dit Jaar bestaat
het Leger des Hells in Nederland
negentig Jaar. Een Jonge onderwij
zer, Gerrit Govaars, was de eerste
Nederlandse heilssoldaat. Op zon
dag 8 mei zal het jubileum ln de
plaatselijke korpsen gevierd wor
den. Op landelijk niveau vindt de
herdenking plaats op de nationale
trefdag op tweede pinksterdag. De
ze dag zal geleld worden door com
missioner en mevrouw Geoffrey
Dalziel, leiders van het Britse terri-
torie.
Vesper (2)
Gehandicapt zijnde, kan lk het ge
heel eens zijn met M. Groote. Toch
ben lk bang, dat de oorzaak van het
weinig uitzenden op t.v. van gewone
kerkdiensten te maken heeft met de
angst dat de kerken vooral bij slecht
weer helemaal leeg zullen blljnven.
Ik krijg wel eens de Indruk, dat er
met degenen die aan het huls gebon
den zijn, toch te weinig rekening
gehouden wordt.
Amsterdam B. Gaastra
ADVERTENTIE
Kies voor sociale gerechtigheid en rechtvaardige
verdeling. Kies het beste voor u en uw naaste.
30.000 nieuwe leden gingen u met ingang van 1977
al voor. Daarom: met 15 vakbonden en organisaties
Bel 030941041 of stuur de bon op!
Noteert u mij maar als lid Graag eerst inlichtingen
Naam:m/v
S Adres
^5 Plaats:
Bedr. tak:
In open envelop zonder postzegel aan: CNV. Antvvoocdnr. 1096. Utrecht.
A
In het gereformeerde diakenenblad
Het Diakonaat schrijft ds. P. Jansen
over de opvang van Surinamers:
Maar het belangrijkst is toch wat
gedaan wordt door „gewone ge
meenteleden", door mensen die
daar waar Surinaamse gezinnen
vaak zeer eenzaam ln afgelegen dor
pen of streken komen te wonen,
proberen om persoonlijk kontakt te
zoeken en waar nodig de helpende
hand uit te steken. Dat gebeurt
soms door gewone „burenhulp",
soms door mee te gaan naar de
winkels (verwarrende dingen voor
velen!); door te assisteren bij het
klaarmaken van „hollandse" groen
ten, door de weg te wijzen ln de
doolhof van papleren waar onze
maatschappij niet bulten kan, of
door samen met Surinamers die
daar zin ln hebben, volkstuintjes
aan te leggen, waar geëxperimen
teerd wordt met het verbouwen van
hollandse én Surinaamse groenten,
of door zoals steeds meer gebeurt
er (mede) zorg voor te dragen dat
kinderen die nog ln Suriname zijn
en waar men vaak een groot heim
wee naar heeft, naar Nederland kun
nen overkomen.
Schokkend
In Wending bekijkt Maria de Groot
het Liedboek voor de kerken feml-
nologisch:
Het ls schokkend om te bedenken
hoeveel duistere symbolen met de
vrouw worden verbonden en hoeveel
lichte met de man. Het lijkt wel of
de oeroude rijken van het licht en de
duisternis vla de literaire, my
thische traditie onze cultuur blijven
bepalen, ondanks de heelwordlng en
eenwording die Tenach en Evange
lie hebben aangezegd. De duisternis,
de aarde, het stoffelijke en de dood
worden geassoclaeerd met de
vrouw. Het licht en de hemel, geest
en leven hebben een mannelijke
kleur. Uit het Liedboek voor de Ker
ken, om één voorbeeld te noemen,
komt deze tweedeling ons ook voort
durend tegemoet Hoezeer vrouwen
Meegaan naar de winkels
ook geprezen worden om hun
vruchtbaarheid, als het erop aan
komt, gaat het om een andere ge
boorte, een baren dat aan de vrouw
ontnomen wordt en aan Abraham
gegeven. Zo kan Willem Barnard ln
zijn lied Uit Oer ls hij getogen
zeggen: „Uit Abraham geboren die
zo gezworven heeft is. wie om God te
horen gestorven ls en leeft: het volk
van de profeten, de stam van het
verbond, het vok dat hier beneden
de stem van God verstond." De man
uit de man geboren: de symboliek
laat de gedachte aan vrouwen nau
welijks toe. In het lied wordt geen
vrouw uit de heilsgeschiedenis ge
noemd. maar wel: Jacob, Mozes. Jo-
zua, Simson. Davld. Hizkla. Er zijn
zoveel voorbeelden in het Liedboek.
dat de mannelijke traditie in naam
geving. symboliek en waarden
normgevend ls, dat het Je pijn gaat
doen als Je het eenmaal ziet en hoort
en zingt. Vrijwel alle liederen zijn
door mannen geschreven. Hoezeer
het rijk van het licht en het rijk van
de duisternis, het mannelijke en het
vrouwelijke, nog steeds met elkaar
worstelen tot diep in de christelijke
traditie, toont een enkele strofe aan
uit lied 200, een lied van Nikolaus
Herman ln de vertaling van W. J. van
der Molen. Het ls een opstandings
vers:
Die eens de buit was van de dood, en
weerloos lag in aarde's schoot, Hij
heeft het licht teruggebracht. Hij
schenkt het leven overmacht. Halle
luja. Pil Dahlerup heeft gelijk: in
ons eigen Liedboek staan de vrou
welijke symbolen van duisternis
zusterlijk bijeen, onontkoombaar
gerangschikt rondom het woord
„schoot". „Hij" is het die het licht
terugbrengt en het leven doet
winnen.
Speld
Het Orgaan van de bond van Neder
landse predikanten neemt de activi
teiten van beroepingscommissies
kritisch onder de loep. Ds. C. Blom-
aard:
In een gemeente (we noemen geen
namen, dat ls duidelijk) heeft men
de volgende excellente methode be
dacht om zo objectief mogelijk in
lichtingen te ontvangen over ds. X
te Y. Men neemt het telefoonboek
met de namen van de in Y aangeslo
ten telefoonabonnees ter hand. Met
behulp van een speld of een ander
puntig voorwerp wordt op één der
bladzijden een naam geprikt Deze
persoon wordt opgebeld met de
vraag of hij of zij wellicht Hervormd
is. Is het de eerste keer raak. dan
spaart dat een volgend telefoontje
uit en dat ls altijd meegenomen in
de dure beroepingsprocedure. Is de
DE STERKERE
En hij verkondigde en zei:
Komen zal de sterkere, na mij.
voor wie ik niet de man ben
om. mij bukkende,
de leren schoenriem
van zijn sandalen
los te maken.
Ik heb Jullie gedoopt met water,
maar die zal jullie dopen
met de Heilige Geest.
(Markus 1. 7, 8)
Op grond van dit laatste woord zou
Je misschien kunnen spreken van
een tweede doop voor de mensen die
Johannes gedoopt heeft, maar uiter
aard geldt dat niet voor hen die later
gedoopt zijn. Wij zijn Immers niet
door Johannes, noch met de doop
van Johannes gedoopt. Johannes
wil zeggen dat het niet aan hem
staat om de Heilige Geest aan men
sen te geven. Hij kan alleen een
teken maken met water, maar de
sterkere, die na hem komt. die geeft
de Heilige Geest. Zelfs het woord
dopen wordt hier in dit geval anders
gebruikt. Het ls ook een doop, maar
dan geestelijk. En die laatste doop
hebben ze nodig. Daarvoor komt de
Messias, om de geestelijke band met
God te heretellen. Weliswaar wordt
die doop op Pinksterdag begeleid
door bijzondere tekenen en ook
daarna nog. maar die behoren blij
kens het verdere verhaal van de
kerk niet tot het wezenlijke. En hoe
zeer de kerk ook terecht begrepen
heeft dat zij de gelovigen met water
moest dopen, nimmer ls die doop
onmisbaar verklaard voor het ont
vangen van de Heilige Geest. Wat
Johannes wil zeggen is, dat Hij zelf
niet de Messias is. Die komt na hem.
Die is de sterkere. Die heeft Gods
kracht bij zich om die op mensen te
leggen.
aangeroepen abonné niet Her
vormd, dan wordt vriendelijk geïn
formeerd of hij wellicht ln Y kennis
sen heeft die tot bedoeld kerk
genootschap behoren. Meestal heb
Je als Nederlander wel een kennis,
die bij de „grote kerk" of hoe die
heten mag. behoort. Opgemeld per
soon noemt een naam en vervolgens
wordt deze persoon opgebeld om
nadere Inlichtingen te verstrekken
over ds. X. Op deze manier komt er
„objectieve" Informatie tot stand
'over een predikant Het be
drijfsleven kan nog heel wat van de
Kerk leren, dat ls wel duidelijk. Of
zouden ze ln de boze wereld om ons
heen in de gaten hebben, dat het op
deze manier niet moet?
Oneerlijk
Onlangs oefende ds. 8. Gerssen ln
het Jubileumnummer van Woord en
Dienst kritiek op het „schaduwkabi
net" van de gereformeerde bond ln
de hervormde kerk met haar eigen
secretaris(-generaal). Daarop rea
geert ds. A. Vroegindewelj ln het
(hervormde) Gereformeerd
Weekblad:
Ds. Gerssen had goed kunnen weten
waarom vanuit de gereformeerde
bond al die takken van arbeid zijn
aangevat. Vanwege de ontrouw van
de kerk en van de kerkelijke verga
deringen en organen. Wat is er ln de
andere sectoren van de kerk van het
Jeugdwerk overgebleven, van het
evangelisatiewerk en van verschil
lende andere takken van arbeid?
Waar ls daar de trouw aan Gods
Woord en aan de gereformeerde be
lijdenis? We zullen er maar niet
meer van schrijven. Nog eens, we
slaan onszelf werkelijk niet op de
borst Maar we komen op tegen deze
oneerlijke vooretelling van zaken.
De vrijzinnigen hebben Jarenlang
een vrijgestelde secretaris gehad.
Daar heeft men niets van gezegd. Nu
de gereformeerde bond ln Ir. Van der
Graaf een man heeft gevonden die
wil staan voor de gehoorzaamheid
aan de Schrift en voor de gerefor
meerde belijdenis van de kerk, een
man die voor de hervormde kerk pal
staat, maar dan voor de hervormde
kerk met haar gereformeerde belij
denis. nu moet er tegen hem aange
schopt worden. Wij voor ons spre
ken hier duidelijk uit dat we
dankbaar zijn voor het feit dat de
Heere aan onze kerk en aan de gere
formeerde bond een man als Ir. J.
van der Graaff heeft geschonken.
Michael Zhidkov
De taktlek van de leiding van de
Russische unie van baptistenge
meenten tegenover de staat is die
van „kloppen op de deur, zonder
lawaai, beleefd maar vasthoudend".
Aldus zei Michael Zhidkov, senior
voorganger van de baptistenge
meente vaa Moskou, tijdens een re
cent bezoek aan de Verenigde Sta
ten, volgens het baptistenweekblad
De Christen. Zhidkov zei. dat de
kerkleiding ln Rusland het eens is
met het beleid van de baptisten we-
reldalllantie, dat regeringen per
soonlijk benaderd moeten worden.
„WIJ blijven staan op de rechten van
de gelovigen, maar niet door het
aannemen van resoluties, luide pro
testen enzovoort." Volgens Zhidkov
ls de houding van de overheid ten
aanzien van de godsdienst de
laatste jaren liberaler geworden.
Amerikaanse druk op Moskou om
meer godsdienstvrijheid te bewer
ken is volgens hem niet nodig en
kan zelfs Juist averechts werken.
Pastoor Th Moleman
Na 43 jaar heeft pastoor Th. Mole
man te Zaandam node een punt
moeten zetten achter zijn redactio
nele werkzaamheden voor het blad
„De Oud-Katholiek". In 1933 kwam
hij bij de redactie. Van 1946 tot 1962
was hij hoofdredacteur. Daarna
bleef hij tot 1972 gewoon redacteur
en vervolgens verrichtte hij nog de
correctie. Zijn afnemend ge
zichtsvermogen noodzaakte hem nu
ook dit werk op te geven.
Pannenberg
Prof. dr Wolfhart Pannenberg. de
leider van het instituut voor dogma
tiek ln München. heeft een beroep
gekregen naar Claremont in Califor-
nié, een van de belangrijkste theolo
gische instituten in de Verenigde
Staten.
GAAST De hervormde domi
nee van Gaast (bij Bolsward),
ds. S. Boonzaayer, en zijn
vrouw hebben besloten voor
taan Fries te praten.
In 1973 kwam het echtpaar
Boonzaayer in Gaast, bun
eerste gemeente. „Wij beiden
zijn het er over eens, dat wel al
een paar jaar eerder hadden
moeten beginnen," schrijft de
predikant in De Kerkklok, het
hervormde kerkblad van de ring
Bolsward. Zijn vrouw is al een
paar maanden aan de taalstu
die, ds. Boonzaayer is pas eind
december begonnen.
Commentaar van het Friestali
ge streekblad Kontakt: „Lyk as
der yn 'e himel blydskip is om
ien sunder, dy't him bikeart, sa
is deryn Fryslan freugde om ien
dümny, dy't bigjint Frysk to
praten. En miskien ha se deryn
'e himel trouwens ek wol wille
om, bwa sil't sizze."
De zaterdag in onze editie Den
Haag/Leiden aangekondigde vergade
ring van de afdeling Den Haag van de
Vereniging voor Vrouwenbelangen
blijkt niet, zoals gemeld, vandaag 17
januari gehouden te worden maar op
17 februari.