Bidden voor een christelijk
I
Vandaag
Bij
id
e d
ood
van d
s. J
1. Gronloh
Ontvoerde Argentijnse
theoloog leeft nog
Onze adressen:
Zweeds verbod op
kloosters opgeheven
Brief bisschoppen
over r.k. onderwijs
Conferenties
Kerk afgebrokkeld
door gebruik van
slechte stenen
VOORBIJGANGER
Meer katholieke
Westduitsers
DONDERDAG 13 JANUARI 1977
KERK - BINNENLAND
door ALDERT SCHIPPER
Van Argentinië weten we. ook door de ontvoering van de theoloog professor Mauricio Lopez, in de
kerk iets af. Over Brazilië, het andere land waarvoor door de gereformeerde kerken in Friesland
gebeden wordt, hebben de plaatselijke bisschoppen een boekje opengedaan. Dit is gebeurd in een
herderlijke brief van de nationale bisschoppenconferentie.
Nog niet zo lang geleden was de
enige bisschop die je in het buiten
land hoorde klagen over zijn overhe
den de ..rode" bisschop van Olinda
en Recile. Dom Helder Camara
Sinds zijn aanklachten tegen het re
gime echter niet meer in de pers
mogen worden afgedrukt, hebben
zijn collega-bisschoppen zijn taak
overgenomen Het hoogtepunt is tot
dusver de herderlijke brief en de
eind vorig jaar gepubliceerde brief,
waarin de bisschoppen klagen, dat
in het Braziliaanse systeem het recht
en het geweten te koop zijn en dat de
armen geen recht van spreken
hebben
De kerk wordt door de regering
steeds meer beschouwd als haar te»
genstandster. Het gevolg hiervan is
dat priesters gemarteld worden, dat
predikanten zomaar verdwijnen en
dat bisschoppen onder censuur wor
den geplaatst of worden ontvoerd
Ruw
In hun herderlijke brief schrijven de
bisschoppen dat hun collega dom
Adriano Hipolito, de bisschop van
Nova Iguacu. op klaarlichte dag en
kele straten van zijn huis werd klem
gereden door twee auto's met vijf of
zes gewapende mannen met pisto
len. Op ruwe wijze dwongen zij de
bisschop in hun auto over te stap
pen. Ze zetten hem een kap op het
hoofd, boelden zijn polsen en dwon
gen hem zich te buigen, zodat hij van
bulten niet gezien kon worden, ter
wijl de wagen met grote snelheid
wegreed. De kidnappers sneden alle
knopen van de soutane van de
bisschop Na ongeveer dertig minu
ten stopten ze de auto en trokken de
bisschop al z'n kleren uit. zodat hij
geheel naakt was. Ze trachtten hem
de hals van een fles brandewijn In de
mond te duwen. Zodra de bisschop
zich daartegen verzette, lieten zij
hun idee varen Ondertussen
schreeuwden ze dat ze van de ..Brazi
liaanse Anti-Communistische Alli
antie" waren, dat de bisschop een
„verraderlijke communist" was en
dat „straks bisschop Calhelros aan
de beurt zal komen" (bedoeld wordt
Dom Waldyr Calhelros. bisschop van
Volta Redonda in de deelstaat Rio
de Janeiro) Later brachten zij de
bisschop naar een nogal afgelegen
plaats. Nadat ze de bisschop volge
spoten hadden met rode verf, zetten
ze hem weer in de auto. Ze lieten
hem vastgebonden achter op het
trottoir van een straat in de wijk
Jacarepeguó, ver van Nova Iguacu.
Gevonden
De bisschop werd gevonden door een
paar mannen die hem wat kleren
gaven en naar de dichtstbijzijnde
parochie brachten. Wie de bisschop
op deze behandeling hebben getrak
teerd is door de politie nimmer ach
terhaald.
In oktober brachten een priester, pa
ter Joao Bosco Penido Bumier en
bisschop Pedro Casaldaliga van Sao
Fellx een bezoek aan een politiebu
reau in een dorp. waar een Indiaanse
vrouw ernstig door de politie was
mishandeld. De twee geestelijken
wilden met een rustig gesprek met
de aanwezige politiemannen tegen
de marteling protesteren. De politie
reageerde met beledigingen en be
dreigingen. toen ze hoorden hoe deze
willekeurige behandelingen aan de
kaak werden gesteld. De pater kreeg
een vuistslag en een stoot met een
geweerkolf in het gezicht en een
schot met een dum-dum-kogel in het
hoofd. Gedurende de ongeveer drie
uur dat hij nog bij bewustzijn was
ontving pater Jaoa Bosco het sacra
ment der stervenden en droeg God
zijn lijden op voor het volk en de
Indianen. Nadat hij. helse pijnen lij
dend. naar de stad Goiania was ge
bracht, stierf hij op 12 oktober om 17
uur.
Ontvlucht
Nadat de herderlijke brief gepubli
ceerd was. werd de vermoedelijke
moordenaar van pater Joao Bosco
gearresteerd. Hij wist echter op on
verklaarbare wijze uit zijn cel te
vluchten en is sindsdien onvindbaar
gebleven.
De Braziliaanse bisschoppen pro
beren er achter te komen wat de
oorzaken zijn van dit soort politiek
terrorisme, waar met alleen de kerk.
maar ook andere organisaties slach
toffer van zijn. Zij noemen als eerste
de rechteloosheid van de armen in
hun land. Het zijn voornamelijk ar
men en weerlozen die de gevange
nissen en politiebureaus bevolken.
Dom Helder Camara, een profeet tot zwijgen gebracht
In Brazilië opereert het zogenaamd
Eskader van de Dood. een organi
satie van politiemensen, die in hun
vrije tijd „orde" scheppen, met mid
delen, die officieel niet door de beu
gel kunnen. Deze groep is berucht
geworden. De bisschoppen wijzen er
op dat politiemannen die beschul
digd worden van moord, corruptie,
handel in verdovende middelen en
zedenmisdrijven, niet gestraft wor
den. maar bescherming van hoger
hand genieten, zogenaamd omdat
zij bruikbaar zijn bij het bestrijden
van politieke misdadigers. Op deze
wijze wordt het beginsel dat ieder
een gelijk is voor de wet basisbe
grip in elke samenleving met voe
ten getreden.
Indianen
De bisschoppen wijzen in hun her
derlijke brief ten slotte op het lot
van de indianen, die steeds meer
van hun grond verliezen aan grote
boeren en kolonisten. Hele stammen
gaan ten onder als gevolg van de
gedwongen aanpassing van de indi
anen aan de westerse cultuur.
waar zij regelmatig mishandeld wor
den; ze worden vastgezet omdat ze
geen identiteitspapieren bij zich
hebben of opgepakt tijdens grote
politieoperaties. Het zijn alleen ar
men die opgepakt en beschuldigd
worden als ze zonder beroep en vas
te verblijfplaats zijn.
Anders
Voor de invloedrijken is de situatie
totaal anders. Onder hen zijn misda
digers die niet gestraft worden, om
dat ze beschermd worden door de
macht van het geld en door hun
invloed ln de maatschappij; door
hierover te zwijgen wordt de gehele
maatschappij mede verantwoorde
lijk voor dit onrecht. Door dit meten
met twee maten wordt in onze maat
schappij de indruk gewekt dat het
verkrijgen van recht meer te maken
heeft met het bezitten van geld dan
met het feit dat men een mens is. Op
de onlangs gehouden algemene ver
gadering van de Orde van Advoca
ten in Bahia werd de bezorgdheid
om de huidige situatie als volgt ge
formuleerd: het strafrecht bestaat
allen voor de armen, niet dat het hen
beschermt maar omdat het slechts
op hen met grote strengheid wordt
toegepast.
Het erge en ergerlijke van deze
kerkvervolging is dat zij wordt uit
gevoerd door een regering die be
staat uit mensen die zich goede ka
tholieken noemen en onder sanctie
van een Lutherse president. Wij heb
ben hier niet te maken met Godloo
chenaars of blinde heidenen, maar
met mensen, die zich zelf beschou
wen als vertegenwoordigers van het
beste dat de christelijke cultuut
heeft voortgebracht. Het zijn vaak
trouwe kerkgangers, die vol zijn van
fraaie gedachten over het hierna
maals. Zij maken echter met hun
verwaten optreden geloof en chris
tendom tot een bespotting van de
Heer. die zij zeggen te dienen.
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan ééa kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus §59. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Overlevenden (1)
Trouw van 6 januari berichtte ons
over een wetenschappelijk opgezet
onderzoek naar de sterfte onder
overlevenden uit de concentratie
kampen met de „verrassende
conclusie" dat die beneden het ge
middelde van het gehele Neder
landse volk Ugt. Voorts dat de on
derzoekers. tastende naar de verkla
ring van dit verschijnsel, allerlei fac
toren opsommen, die voor henzelf
geen afdoende bewijskracht
hebben.
Op onze beurt vragen wij ons ietwat
verbaasd af of niet een eerste, voor
de hand liggende factor vergeten is.
Bi die van de „survival of the fit
test" De ontberingen veroorzaak
ten o.l. een natuurlijke selectie, zo
dat de overlevenden (ook de zieken
en verzwakten, die er tóch nog bo
venop kwamen) een groep van ge
harde. bijzonder sterke mensen
vormden met goede kansen op oud
worden
llardegarijp C. Mak
Overlevenden (2)
In uw bericht over overlevenden uit
concentratiekampen wordt ver
meld. dat aan „ontbering" ln 1945
het sterfte-cljfer tien maal zo hoog
was als bij de overlevenden van de
hongerwinter Voorts bij t.b.c. twee
maal zo hoog? Men noemt dit dan
een uitzondering.
Men heeft er achtduizend onder
zocht. Uit het overzicht in Trouw
blijkt niet. welke overlevenden men
heeft onderzocht. Ik bedoel, uit wel
ke concentratiekampen?
Spreekt men dan nu over een naar
verhouding lager sterfte-
gemiddelde op dit moment, dan be
treft dit voornamelijk de z g. „ster
ken", die nog ln leven zijn. Maar
vraag niet onder vaak welke
omstandigheden en in welke situa
tie! Denk maar eens aan de „geeste
lijke" handicaps! Ik acht dus de
..ondersterfte" een dubieuze conclu
sie. Volledigheidshalve moge ik er
aan toevoegen, dat ik zelf een over
levende uit Auschwitz ben en volle
dig in het „arbeidsproces" na dc
oorlog ben opgenomen, althans tot
één jaar vóór mijn pensioen.
Amsterdam Mr Herman Boasson
Vesper
Wie heeft eigenlijk uitgemaakt, dat
de tv-vesperviering de meest4 geëi
gende presentatie van het evangelie
AMSTERDAM
Posfbus 059
Wibauistraai 13i
Tel 020 913456
Tele* 13006
ROTTEROAM/DORDRECMT
Postbus 948
WesiWaah 9 Rotterdam
Tel 010-115500
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE /GRONINGEN
Postbus 3
Meikmarki 56 Zwolle
Tel 05200-17030
is? Is daar ooit een onderzoek naar
ingesteld, ook bij ouderen en lang
durig zieken? Voor hen die nog in
staat zijn de morgendiensten ln hun
kerk bij te wonen, mag zo n vesper-
uitzending zoiets zijn als „het snoep
je van de week". Ik weet, dat velen
verlangend uitzien naar een „gewo
ne" kerkdienst op de tv. waar geen
select groepje, maar de gemeente de
blijde boodschap hoort en bezingt
Dan kunnen ze meezingen met de
prachtige liederen uit het nieuwe
liedboek Ook voor de rand- en bui
tenkerkelijken. voor wie soms de
kerk een afgeschreven zaak is kan
het goed zijn. wanneer ze zien en
horen, hoe ook nu nog vele duizen
den door het evangelie geboeid wor
den en God in gebed en Lied danken
voor Zijn onuitsprekelijke genade in
Christus, de Heer.
Arnhem M. de Groote
Supporters (1)
Tot mijn verwondering legt nie
mand de vinger bij de ooizaak van
de vernielzucht: de drank! Even
wordt het vermeld; veertien tot vijf
tienjarigen die danig de drankfles
hadden aangesproken: de drank
maakte hen van mensen tot wilde,
verscheurende beesten. Waarom
zwijgt men over deze oorzaak? Is het
alcoholprobleem taboe geworden?
Hoe komt dat, hebben die jongens
thuis al „hun pilsje" geleerd te drin
ken? Laten we toch wakker worden;
stoppen er mee! Oeen alcohol meer
te koop in de stadions en de treinen
en dat is het enig nodige!
Emmeloord E. Visser-Bloem
Supporters (2)
Het moet toch mogelijk zijn deze
jongeren duidelijk te maken dat ze
door hun gedrag op de verkeerde
weg zijn. Wil men van deze ellende
afkomen dan zoeke men onverwijld
contact met deze Jongeren en prate
met hen over hun beweegredenen.
Utrecht D. C. J. Oosting
Supporters (3)
Een oplossing is om zo'n stelletje
een gewapende macht van 25 mari
niers mee te geven om de orde te
handhaven Tweede oplossing: zet
voor deze lieden een trein klaar die
bestaat uit een diesellocomotief
plus een aantal gesloten goederen
wagons. Ik wil dan wel vragen aan
de rangeerders deze wagons niet te
strak te koppelen, en aan de machi
nisten om bij het remmen niet te
voorzichtig te wezen. Het resultaat
kunt u zien bij aankomst op het
station.
Wassenaar J. E. Oosterling
Gein
De heer Looijen vond de lijst van
bijbelse persoons- en plaatsnamen
lang niet ver genoeg gaan en haalde
ook nog woorden aan als tov en
mazzel. Mag ik hem wijzen op een
boekje genaamd Uit Mokum en. de
Mediene. Joodse woorden in Neder
landse omgeving, geschreven door
H. Beem
Heiloo F. E. Jansen-Deen
Provincies (2)
Het wetsontwerp. Ingediend door
minister De Oaay Fortman en
staatssecretaris Polak voor de her
indeling van het regionaal bestuur is
een miljarden verslindend wets
ontwerp waar de belastingbetaler
niet mee is gediend. Het levert mo
gelijk een paar hoge posten op voor
oud-ministers. Om het dan nog iets
aannemelijk te maken: er zal dan
meer aandacht geschonken worden
aan het milieu, het stokpaardje van
minister De Gaay Fortman. Iedere
•Nederlander die niet aan politiek
doet zou daar wel intrappen. Laten
ministers die verkondigen „iedere
Nederlander een stapje terug" een
daad stellen door dit wetsontwerp te
schrappen. Die vier miljard, en nog
meer zouden beter besteed kunnen
worden aan het bedrijfsleven.
Zeist D. Hoekstra
Provincies (3)
Er zijn eerder voorstellen geweest
voor de vorming van 66 gewesten en
daarna voor 44 gewesten en vervol
gens voor 26 provincies. Nu is er een
voorstel voor 24 provincies, waarbij
de minister zelf stelt, dat het voor
stel ook voldoende ruimte biedt
voor indeling in een aantal tussen de
15 en 30. Als met de aantallen zo
willekeurig kan worden omgespron
gen. dan zou het ook wel eens 11
kunnen worden. Die zijn er al en dat
spaart dan miljarden, die dan in
plaats van voor het opbouwen van
een bureaucratie kunnen worden ge
bruikt om iets te doen. Er is geen
reden langer te wachten. De reorga
nisatie van het politie-apparaat tot
provinciale politie kan nu reeds
plaatsvinden. De herindeling kan
in versneld tempo doorgaan. De
zogenaamde pregewesten blijven
gemeenschappelijke diensten voor
gezondheid, onderwijs, brandweer
enz. behartigen. De provincies wor
den Intern gereorganiseerd bijvoor
beeld door Instelling van provinciale
streekcommissies en het benoemen
van meer dan zes gedeputeerden.
Nu op rijksniveau de ene dwaling
volgt op de andere, is er reden voor
een gezamenlijke actie van de 11
provincies.
Arnhem II. H. Bod
Rectificatie
In de brief van de heer Van der
Hoeven in de krant van gisteren
stond een zetfout. Hij bedoelde, dat
Jezus geen uitverkiezingsleer ver
kondigde.
(ADVERTENTIE)
Deze week in Hervormd Nederland
o.a.:
Interview met
Pater van Kilsdonk
Opjaagsystcem breekt boeren de
nek
Geweld ais middel tot verande
ring
Werkgevers dreigen zich te over
spelen.
Israel en de Palestijnen; onvermij
delijke toenadering.
Kinderen krijgen hoe gaat dat?
ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
ab.pnjs 28,50 per halfjaar
Zonder postzegel verzenden aan:
Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel
len mag ook: 070-512111. Ook in df
losse verkoop.
LEUSDEN/GENÊVE Mauricio Lopez, de ontvoerde Argentijn
se theoloog, die op de loonlijst staat van de gereformeerde
zending, leeft nog. Zijn familie heeft een handgeschreven brief
ontvangen, waarin hij meldt dat hij gezond is en goed wordt
behandeld.
De wereldraad van kerken heeft ten
tweeden male aan de Argentijnse
president Videla een onderzoek ge
vraagd naar de verblijfplaats van
STOCKHOLM De nieuwe Zweed
se regering heeft het verbod op het
vestigen van kloosters opgeheven.
De laatste jaren neemt de belang
stelling voor het kloosterleven, voor
al ook onder protestanten, toe. In 15
jaar zijn er tien religieuze huizen
bijgekomen. Er zijn 12 katholieke
kloosters in het land, die met een
speciale toestemming zijn opge
richt.
New York Het kerkbezoek in de
VS is in achttien jaar niet zo hoog
geweest als vorig jaar. Gallup heeft
bekendgemaakt dat 42 percent van
de Amerikanen in een ondeizoek
zeiden dat zij de voorgaande zondag
naar de kerk waren geweest. Voor
katholieken was het getal 55. voor
protestanten 40 procent. Ameri
kaanse vrouwen gaan meer naar de
kerk dan mannen en jongeren gaan
minder naar de kerk dan de
ouderen.
UTRECHT De r.k. bisschoppen
zullen volgende maand een herder
lijk schrijven over het katholiek on
derwijs publiceren. Het is de bedoe
ling. dat deze brief zondag 13 februa
ri op grote schaal wordt verspreid in
de parochiekerken. De tekst is deze
week door de bisschoppenconferen
tie goedgekeurd. Er is lange maan
den aan gewerkt. Zestig ouders en
personen uit de onderwijswereld
zijn erbij betrokken geweest.
door prof. dr. C.
H. Lindijer
Gisteren was in Arnhem de begrafenis van ds. J. Gronloh. Zeer onverwacht is hij, tijdens een
buitenlandse vakantie, overleden. 65 jaar oud. De lutherse kerk in Nederland heeft in hem een
bekwaam en zeer toegewijd dienaar verloren.
Nadat hij in de vooroorlogse Jaren
theologie had gestudeerd in Amster
dam, was hij predikant in Bodegra
ven, Deventer en vele Jaren, tot
aan zijn emeritaat ln Arnhem. Hij
was een enthousiast en hartelijk pas
tor ln zijn gemeenten. De theologie
was niet het terrein dat hem speciaal
boeide, wel het werk ln de gemeente
en in de landelijke kerk. en bijvoor
beeld ook liturgie en het religieuze
toneel.
Zijn organisatorische gaven toonde
hij o.a als organisator van de luther
se kerkdagen en vooral ook daarna
als secretaris van de synode en de
synodale commissie. Het was in
een kleine kerk als de onze werk
dat moest gebeuren naast het predi-
kantswerk. vaak in de zogenaamde
„vrije tijd".
Oeweldig veel arbeid heeft ds. Oron
loh in zijn synodale jaren veizet,
vergaderend, brieven schrijvend en
telefonerend en zijn kerk vertegen
woordigend op vergadering of confe
rentie. En het fijne was dat hij hier
bij niet de allure^ kreeg van een
kerkelijke autoriteit die het wel eens
vertellen zou. Hij bleef menselijk,
bescheiden en hartelijk.
Maar heel kort heeft ds. Gronloh van
zijn emeritaat geprofiteerd. Het ging
vorig jaar in en hij bleef nog het werk
voor de synode doen. Velen zullen
hem met verdriet nu missen, in zijn
vroegere gemeenten, in de bestuurs
organen, in de oecumene.
Ik heb ds. Gronloh op een kerkdag
eens horen preken over de tweede
slaaf uit de gelijkenis van de talen
ten: de man die twee talenten had,
die nooit opvalt naast de slaaf met
de vijf talenten en de luie slaaf, maar
tot wie de Heer toch ook zei: welge
daan. jij goede en getrouwe slaaf.
Over weinig ben je getrouw geweest,
over veel zal ik je stellen, ga in tot
het feest van je Heer. Deze tweede
knecht lijkt misschien wat op ds.
Oronloh. In elk geval: hij preekte en
leerde nooit om meer te zijn dan zo.
Dr. C. H. Lindijer is hoogleraar aan
het Luthers seminarie aan de Univer
siteit van Amsterdam.
Koffie
In een gezellige gelegenheid waar ik
's morgens vertoef zitten we op het
koffieuur te genieten van de on
volprezen koffie Zegt er plotseling
iemand: „En nu wordt de koffie weer
goedkoper t Stond ln de krant,
hoorde ik. 't zou geloof ik veertig
centen wezen." 'k Lees wel twee
kranten maar op dat prille uur had
Ik die toch niet helemaal uit gelezen.
Dus, 't was niet tegen te spreken. Als
het toch in de krant gestaant heeft!
Tot ik in het middaguur dat stukje
in Dichtbij en Verder las met als kop
erboven ..de koffie woordt goetko-
per". 'k Heb in mezelf gegrinnikt en
ervaren de grote kracht van een
krantenbericht, 't Stond in de krant
en in dit geval niet eens ln een
sensatieblad, dus 't wordt geloofd.
Zelfs in een kinderspelling! Geluk
kig het land waar men zich over de
prijs van de koffie nog druk kan
maken.
Schiedam-Kethel J. Vink
Stervensbegeleiding. 21-24 januari
in Putten. Inf. en aanm. ICCC-
jeugdcontact. postbus 80. De Bilt.
zuid-Afrika, spiegel van onze sa
menleving. Regionale studie dag. za
terdag 15 januari tien uur tot half
vier in Groningen-Helpman.
Opstandingskerk. m m v Horst
Kleinschmidt. K Maartense. dr P
Wlepkema. prof dr H N. Ridderbos
en ds Ntoane
Anders gelo-ven. Conferentie voor
ouderlingen over de ruimte in de
kerk. m m v. drs. N. A. Schuman.
zaterdag 22 Januari van half elf tot
vijf uur. Toerustingscentrum te
Leusden (tel. 033-43244).
Zin in zelfstandigheid, wee-
kendcursus met zelfstandig wonen
den van 30 jaar en ouder. 22-23 janu
ari. Den Alerdinck. Laag Zuthem
(tel. 05290-5411.
Een duidelijk boekje
Men behoeft niet het gehele boek)
„Ras, volk en natie, en volkerenvej
houdingen in het licht van
Schrift", goedgekeurd en aanvaai
door de Algemene Synode van
Nederduitse Gereformeerde Kerf
oktober 1974 (Kaapstad-Pretoria
gelezen te hebben om vooral uit hi
laatste hoofdstuk over huwelijk a
gemengd huwelijk te weten te kl
men waar het om gaat. De in Zui/
Afrika bestaande kerkelijke weigf
ring om een zg. gemengd huwelijk
te zegenen wordt hier conseque
een „waarschuwing genoemd
uitspraak van de Gereformeerde C
cumenische Synode (Lunteren). c
kerk en staat zich moeten weerho
den om zulke huwelijken te verb
den. omdat zij geen recht hebben o
de vrije keuze van de huw
lijkspartners te beperken, wordt hi
als „eenzijdig en een oververeenvc
diging van de feiten" gekwalificeei
De kerk heeft een pastorale roepi
om tegen zulke huwelijken
waarschuwen „met het oog op
gunstige complicaties van zulk e
huwelijk voor de echtelieden z
maat vooral voor hun nageslachlj
Die waarschuwing komt neer op v
gering van inzegening. Wat bedoi
men met complicaties voor het r
geslacht? Wie dat wil weten worl
hier niet wijzer. Het uitspreken vÉ
deze complicaties zou misschien v#
dere complicaties in de verhoudif
tot andere kerken opleveren. Wel
ideologie steekt hierachter? 1 4
Zuidafrikaanse kerken proberen e 1
paar geloofsartikelen in de belijd
nis te smokkelen. Zoals: „de eige
heid van ieder ras". „De door G(
gegeven verscheidenheid en iden
teit." ,.De maatschappelijke stn
tuursituatie". „De geestelijke encifa
turele schatten die zij in een proc je
van eeuwen verworven hebben". ,,1^
staat mag huwelijken die hierai»
tekort doen verbieden. Terwille va"
de „vrede". Dat zijn de zaken die
Zuid-Afrika meer gezag worden te
gekend dan het evangelie.
Lopez. Hij werd in de vroege ochtend
van nieuwjaarsdag door acht gemas
kerde mannen uit zijn huis in Men-
doza ontvoerd.
Nu Lopez blijkbaar nog leeft en er
geen losprijs voor hem is geëst be
staat het vermoeden dat hij toch
door semlpolitie is gearresteerd. Te
genover de ambassadeurs van de
Bondsrepubliek en de Verenigde
Staten, die naar Lopez" lot hebben
geïnformeerd, heeft de president van
Argentinië echter gezegd dat hij op
geen enkele zwarte lijst voorkomt en
te goeder naam bekend staat.
In de brief die Lopez aan zijn familie
heeft gestuurd zegd, hij verder nog
dat hij hoopt dat alles goed zal aflo
pen en dat hij zijn verwanten bin
nenkort weer zal zien. „Mijn geweten
is schoon. Ik ben niets anders ge
weest en ik zal niets anders zijn dan
een christen, gewijd aan getuigenis
en dienst aan de mensen, zoals ons
geloof van ons vraagt".
De wereldraad vraagt aan alle ker
ken en kerkelijke organisaties, druk
te oefenen op de Argentijnse autori
teiten. teneinde Lopez' vrijheid te
verkrijgen. Vanavond spreekt het
moderamen van de gereformeerde
synode over het lot van prof. Lopez.
van een onzer verslaggeefsters
ROTTERDAM De oorzaak van
het afbrokkelen van stenen van de
toren van de St.Laurenskerk in Rot
terdam komt door het gebruik van
slechte stenen (met haarscheurtjes)
tijdens de wederopbouw van deze
toren, die bij het bombardement in
de meidagen van 1940 grotendeels
verwoest werd. Dit heeft het onder
zoek van de dienst van gemeente
werken van Rotterdam uitgewezen,
nadat afgebrokkelde stukken steen
op straat en op de torentrans waren
gevonden.
Tijdens de restauratiewerkzaam
heden, die van 1948 tot 1968 duur
den, heeft men gebruik gemaakt
van de na het bombardement over
gebleven stenen, mede omdat er
grote schaarste was aan zandsteen,
men heeft evenwel verzuimd de
kwaliteit van de „oude" stenen en
de nog overeind staande muren na
te gaan. Toen vorig najaar
brokstukken van de toren naar be
neden kwamen, werd aanvankelijk
gedacht dat dit het gevolg was van
de aanhoudende droogte tijdens de
zomermaandea
Een onderzoek heeft evenwel uitge
wezen dat er haarscheurtjes in de
stenen zitten, die moeten zijn ont
staan door de grote hitte waaraan
de stenen hebben blootgestaan tij
dens het bombardement.
Door die haarscheurtjes hebben de
weersomstandigheden veel meer in
vloed op de torenwanden dan in
normale omstandigheden het geval
is. De Laurenskerk is aan de plein
zijde inmiddels afgesloten met hek
ken, terwijl ook de rondleidingen in
de toren zijn gestaakt. Welke maat
regelen genomen moeten worden
om verdere afbrokkeling te voorko
men. wordt nog onderzocht.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Krimpen a d. Lek,:
K. Korporaal te Willige-Langer^
te Zeist: G. Bos te Terheijde;
Waddinxveen. J. Verweüus te Vf
nendaal.
Bedankt voor Wezep en Kinderdijl
C. A. v.d. Sluijs te Poederooijen
Beroepbaar: G. Boër, laatstelijk zê
digspred. te Ambon Van Boisotrii
5, Zoetermeer. L
GEREF. GEMEENTEN IJ
Bedankt voor Wageningen: A. Ho
gerland te Krabbendijke.
M. Fink
De opperrabbijn van de joodse f4*
meente in Den Haag, M. Fink. ho»j-
een benoeming aanvaard tot rl",
bijn in Engeland. Hij wordt rabh
van de Saint Johnswood-synaga311
de centrale synagoge van LonclMJ
De heer Fink (30 jaar oud en ztro
van de opperrabbijn van Halna
kwam zes jaar geleden naar Nediog
land, omdat hij tot opperrabijn tms
Den Haag benoemd was. Hij hfeei
veel gedaan om het contact tusfacl
de kerk en het orthodoxe jodendeva
te intensiveren. Verwacht wordt, Itre
hij in april of mei zal vertrek# a<
Het is nog niet zeker, of zijn opïeft
ger ln Den Haag weer de rang au
opperrabbijn zal krijgen. Op bvc
ogenblik telt het Nederlands Isfcgei
lisch Kerkgenootschap twee opfcn
rabbijnen, M. Just te Amsterquig
die afgelopen zondag werd ge"n^_
leerd, en Fink.
WIESBADEN - De Westduitse»
tholieken hebben hun protestai
landgenoten in 1976 getalsmatig
passeerd. Er zijn nu 27,3 mil]
katholieken tegen 27 miljoen prd
tanten in de Bondsrepubliek,
verschuiving wordt toegesc!
aan beëindiging van het kei
maatschap en het immigrerei
mensen.
pro g
ek.
*ta