Hartstikke gezellig, dat wel
Theoloog licht schrijver een beentje
I
Vandaag
Nieuwe kinder
bijbel van
Sipke van der Land
Onze adressen:
Meier Just
geïnstalleerd
als opperrabbijn
Hervormde vrouwen
in VS niet in ambt
Uitverkoop in
de theologie?
B0EBK3AKH3111L
Conferenties
Beloning
voor
kerkgang
MAANDAG 10 JANUARI 1977
KERK
TROUW/KWARTET 2
door Marijke Bleij
WIJ mijn man en lk hebben het boek
„De Bijbelverhalen'' van 8lpke van der
Land en Bert Bouman ter recensie toeges
tuurd gekregen, en we hebben algesproken
eikaars mening niet eerder te lezen dan
afgedrukt In Trouw. In de hoop geen grote
theologische bokken te schieten per slot
ls Wonno de vakman en moet ik meer ge
voelsmatig oordelen hieronder enkele in
drukken.
Eerst een woord over de techische verzor
ging; deze vind ik boven alle lof verheven.
De lay-out is helder, er ls dankbaar gebruik
gemaakt van de vele, vaak zeer fraaie teke
ningen van Bert Bouman. Kortom, visueel
een boek. dat Je bijna niet ln de boekhandel
zult kunnen laten liggen.
Nu de Inhoud. Slpke van der Land is een
vlot. zeer vlot verteller; zijn taalgebruik is
modern, eigentijds, op de Jeugd afgestemd.
Sommigen zullen dit waarderen; persoonlijk
heb lk de Indruk dat deze eigenschappen
eerder belemmerend werken bij het maken
van een weergave van het Woord Gods. een
opgave waarmee, lijkt mij, met grote om
zichtigheid moet worden omgesprongen.
Van der Land geeft een aantal van de meest
aansprekende en bekende gedeelten van het
Oude en Nieuwe Testament ln zijn typische
stijl door: korte zinnen achter de meeste
zou Je een uitroepteken kunnen zetten
met hier en daar iets kreterigs Jeremla
bijvoorbeeld heeft „afknappers"; Jezus
(„met wie Je nog geknikkerd hebt") leest in
de synagoge een stuk uit Jesaja voor. „dat
meteen raak ls"; „daar baalde hij ontzetten
van"; Je doet Iets „voorde show", enzovoort.
Woorden en begrippen, die voor mij op geen
enkele manier een raakvlak hebben met de
taal van de Schrift. Een dergelijke manier
van populariseren van de Bijbel doet mij
een beetje denken aan het invoeren van een
combootje ln de viering van de Hoogmis of
Eredienst; hartstikke gezellig, dat wel. maar
met hoeveel goede bedoelingen ook ge
daan het heeft gewoon weinig met elkaar
te maken. Zo is ook met deze „Bijbelverha
len"; het leest lekker weg. ongecompliceerd.
soms met fijne vondsten, maar vaker wat te
vlot. een beetje er naast.
Daarnaast worden vooral in het Nieuwe-
testamentische gedeelte ook veel hoofd
stukken besloten met een soort „moraal",
welke na het vlotte verhaal wat stichtelijk
aandoen, zoals „Je hebt toch allemaal Ie
mand nodig, die je zonden vergeeft"; „Wilde
Je zelf ook bij Jezus horen"; „Nu is alles
mogelijk met Jezus". Een brokje opge
wekt geloofsleven, dat mij niet zo gemakke
lijk over de lippen komt Maar dat zal ver
moedelijk wel aan mij liggen.
Kortom: ik vind de opmerking „Het grote
Boek van God en de mensen opnieuw ver
teld" (zoals op de achterkant met grote
letters staat vermeld) wat pretentieus.
Bij Kok in Kampen ver
scheen ,,De Bijbelverha
len" door Sipke van der
Land, met tekeningen van
Bert Bouman (prijs
29,50). We hebben deze
kinderbijbel gestuurd naar
de lutherse pastorie in
Amstelveen, de woning
van synodepresident ds.
W. Bleij en mevrouw Ma
rijke Bleij-Pel, die beiden
sinds jaar en dag radiokin-
derdiensten verzorgen
(eerst voor het IKOR, nu
voor de IKON). Onze vraag
was of één van hen deze
nieuwe kinderbijbel wilde
bespreken. Het is er van
gekomen dat beide echte
lieden een recensie schre
ven. Hun bijdragen staan
hierbij. De tekening van
Philippus, die de kamer
ling uit Morenland doopt,
is uit ,,De Bijbelverhalen"
overgenomen.
dtoor ds. Wonno Bleij
In de NCRV-gids las ik dat Van der Lands
boek „de nieuwe Anne de Vries" was. Nou
dat zit nog. Want ln de tijd van De Vries
betekende dat boek wat. Wie nu zo'n bijbel-
vertelllngenboek maakt, moet Iets schrijven
dat een herdruk van Anne de Vries als
achterhaald doet zijn. Deze tijd ls een ande
re dan die van De Vries. We hebben er wel
wat bijgeleerd Intussen; dat moet ook
merkbaar zijn ln „kinderbijbels".
Dit boek. met tekeningen van Bert Bouman
welke geheel ln het normale kader van zijn
werk liggen, is een honderd-tal na-
vertellingen ln eenvoudige taal van bijbelge
deelten. Soms ls er een gelukkige greep
gedaan, soms ls er een leegte. Daarom zijn
dit soort boeken eigenlijk altijd ln een geva-
renzóne. Uit de bijbel een keus doen k&n
niet Het kan helemaal niet wanneer men
dan ook niet tot de kern van die uitgekozen
stukken doorstoot
Dat vraagt om grondige tekstuitleg en
tekststudie, bij elke vertelling, hoe .Jicht"
ook. en is dat wel gedaan? Wat te denken
van de volgende omschrijving van Job 1
vers 20 (NBQ: Naakt ben lk uit de schoot
van mijn moeder gekomen, naakt zal ik
daarheen weerkeren. De Here heeft gege
ven. de Here heeft genomen, de naam des
Heren zij geloofd. In dit alles zondigde Job
niet en schreef God niets ongerijmds toe).
Van der Land: „Je weet niet wat Je zegt. Alle
goeie dingen komen van God en de kwaaie
moet Je op de koop toe nemen."
Sipke van der Land ls een uitstekend schrij
ver. hij heeft er niet de minste moeite mee.
maar is daardoor geneigd wel eens wat te
weinig kritisch ten opzichte van eigen werk
te zijn. Zo kan men de prachtigste vondsten
naast onzin vinden. Een voorbeeld bij de
12-Jarlge Jezus in de tempel (n.b. een „won
derkind" genoemd was Mozart niet een
wonderkind of zo?), waar Van der Land
Jezus naar het slachten van de lammetjes
laat kijken ln de bijbel staat daarover
niets, het ls ook echte Inlegkunde en Hem
naar het citeren uit de heilige boeken laat
luisteren „alsof zijn leven er van af hing":
d&t is een vondst. Maar dan volgt drie regels
verder de afknapper: er wordt verteld over
het slachtlam dat geofferd zou worden, en
dan: maar Jezus werd er helemaal wit
van" (pag 137).
Dat Jezus vóór de wonderbare spijziging
„een gebedje" uitspreekt wijst er op. dat
Van der Land zich niet geconcentreerd heeft
op wat de berachah (zegening) in de joodse
wereld beduidt. En dat hij niet vermeldt dat
Jezus Zacheus weer „een zoon van Abra
ham" noemt, ls genoeg om de lezer(tjes) de
pointe van het hele gedeelte te doen missen.
Wat dan met deze verteltrant overblijft ls
een boek zonder theologie. Want in dit boek
ls Jezus een algemene heilsfiguur die overal
vandaan kan komen, zonder wortels in de
Schrift en niet de Messias-van-Israël. Lucas
plaatst Jezus op de troon van Davld maar
Van der Land laat deze titel bij de roepende
blinde weg! Mattheus laat Hem ln de tole-
doth (verwekkingen) van hoofdstuk 1 staan
in de rij van David en Abraham, maar Van
der Land rept ln hoofdstuk 60: „GROOT
NIEUWS: het Jaar nul" niet van Israël. En
daar leggen we de vinger bij een zwak con
cept: wie ls Jezus nu eigenlijk? Dat ls een
vraag die ook een kinderbijbelschrijver voor
zichzelf beantwoorden moet en vervolgens
in zijn boek doorzichtig maken.
Wij zijn in Nederland in het bezit van uitste
kende mensen met uitstekende boeken:
Klink, Roolfs, Evenhuis/Bouhuljs. Je kunt
niet doen of Je neus bloedt, en gewoon doen
alsof er niets gebeurd is. Zo'n bijbelvertellin-
genboek staat of valt met het concept en dat
ls in de eerste plaats een theologisch con
cept. Ik kan ook niet helpen dat dit boek
over de Heilige Schrift wil handelen. De
theoloog van der Land heeft de schrijver
Van der Land een beentje gelicht, en dat is
Jammer, want vertellen kan hij. Maar wan
neer een boek het van de eloquente geluks
treffers moet hebben. Is er misschien een
ander arbeidsveld waar wat te schrijven
valt. Of: waarom laat Van der Land zich niet
door een theoloog vergezellen bij zijn werk?
Dat gebeurt tegenwoordig vaker en met
goed resultaat.
Men kan, samenvattend, de bijbel zó popu
lariseren. zó vlak dóórvertellen, dat er gaten
vallen in het te dun geworden weefsel. Met
een variant op Van der Lands vertelling over
Jezus' beproeving ln de woestijn door de
duivel, die verzucht „dat het destijds bij
Adam en Eva zo gemakkelijk gegaan was":
heeft Van der Land deze verzuchting ook
geslaakt toen hij dit laatste boek vergeleek
met zijn vorige werken?
UIT
VAN LEZERS
Ambtenaren (slot)
Helaas berust er een groot misver
stand tussen ambtenaar en publiek.
Het komt heel veel voor aan het
loket dat de ambtenaar uitkeringen
uitbetaalt. WW enz. waar zijn salaris
ln de verste verte aan kan ruiken.
Geen wonder dat bedrijven zitten te
springen om personeel. Nu we het
toch over ambtenaren hebben: wie
ls nog bereid. Iedere morgen om vijf
uur op te staan, zaterdag, zondag en
naohtdlensten te draalen voor een
zwaar belast salaris? Wie loopt ach
ter de vuilniswagen, politie. GAK-
controleur die met één been in het
graf staan? Maar. geliefd publiek,
het nieuwe Jaar ls er weer en we
staan weer voor u klaar om uitge
scholden te worden, bedreigd te
worden, maar de ambtenaar zal zich
moeten beheersen. En mocht er
door een ambtenaar toch eens een
klap uitgedeeld worden, dan hebben
AMSTERDAM
Postbus 059
Wibautstraal 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORORECHT
Postbus 940
Weslblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115580
DEN HAAG/LEIOEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Jullie het recht hem voor de rechter
te slepen.
Dr. Hoekstra
Energiebeleid
Naar aanleiding van uw artikel ln
het oudejaarsnummer het volgende.
De voorraad fossiele brandstof ls
onoverzienbaar groot, maar niet on
uitputtelijk. Wat het gebruiken van
kernenergie biedt, weet ik niet
Maar ik weet wel dat het uitzichten
opent op onbeperkte mogelijkhe
den. Zo dat wij kunnen leven zoals
het ons behaagt, tot ln het grenzen
loze. Dat wij ons levenspeil en onze
greep op de buitenwereld naar belie
ven kunnen uitbreiden, en dat wij de
glans van onze cultuur met nog gro
ter schittering kunnen laten schij
nen. Maar mogen wij voortsnellen
op deze weg? Of moeten wij ons
neerleggen bij de noodzaak van te
rugkeer? Tot een toestand van (la
ten wij zeggen gematigde) armoede?
En afzien van de afzichtelijke rijk
dom die vervulling van alle wensen
eist.
Amerongen P. Verburg
Onkies
Groeperingen van moslim-arbeiders
vonden de demonstratie met aan
bieding van een brief aan twee Rot
terdamse wethouders op eerste
kerstdag onkies en zinloos en
zorgden ervoor dat de opkomst te
genviel. Onkies omdat nodeloos
kwetsen van religieuze gevoelens
vermeden dient te worden en zinloos
omdat de binnenstad van Rotter
dam op zo'n dag uitgestorven ls,
aldus de moslims. Maar welk een
blamage voor de christenen die
meenden zo nodig aan de demon
stratie van de moslims op eerste
kerstdag medewerking te moeten
verlenen. Juist déze dag kiezend,
omdat dat zo prikkend werkt Nou,
bij mij hééft het geprikt en de vraag
opgeworpen welk doel ermee ge
diend ls solidariteit ten opzichte van
een vreemde godsdienst hoger te
stellen dan die tussen geloofsgeno
ten. Tolerantie ls een prachtig Iets,
maar. indien te ver doorgevoerd, te
vergelijken met een gebroken elas
tiekje: fut en spanning zijn eruit
Rotterdam P. de Ridders
AMSTERDAM In de naar zijn
voorganger genoemde synagoge aan
het Jacob Obrechtplein te Amster
dam is gistermiddag de heer Meier
Just geïnstalleerd tot operrabbijn
van Amsterdam. Hij werd bevestigd
door de nog maar part-time werken
de operrabbijn E. Berlinger van
Utrecht. In de Installatierede in de
bijzondere synagogale dienst, die
onder leiding stond van oppervoor-
zanger prof. dr. E. Bloemendal, zei
operrabbijn Berlinger dat ln
Amsterdam Gods heerlijkheid aan
wezig is. Daarom wordt de man
geëerd, die in Amsterdam tot opper
rabbijn wordt benoemd. Amster
dam met de erebenaming Moeder in
Israël is nauw verbonden met het
werkelijke Jeruzalem. De verbon
denheid tussen de joodse ge
meenschap en de andere Amster
dammers komt volgens opperrab
bijn Berlinger ook tot uiting in het
beeld van de Dokwerker.
In zijn intreerede ging operrabbijn
Just in op de zware taak die hem
wacht als leider van de orthodox-
joodse gemeenschap van Amster
dam, gebundeld in zijn gemeente de
Nederlands Israëlitische Hoofdsy
nagoge. Opperrabbijn Just achtte
het onmogelijk de gehele joodse ge
meenschap tevreden te stellen.
Daarvoor lopen de denkbeelden van
de gemeenteleden te veel uiteen.
Hoewel tolerantie een joodse waar
de is. kan zij niet als enige leidraad
voor een rabbijn gelden. Hij heeft de
aloude joodse wet te behoeden en
kan daar niet van afwijken. De tole
rantie zal niet zover kunnen gaan.
dat in beslissingen wordt afgeweken
van de eeuwenoude opvattingen.
omdat de moderne tijd nieuwe
ideeën in zich bergt.
De heer Just beklemtoonde ook. dat
hij veel waardering heelt voor de
Nederlands-joodse traditie, maar
dat hij geen hinderpaal in de weg zal
leggen van orthodox-joodse ideeën
die uit het buitenland komen. Hij
bracht daarbij in het bijzonder Is
raël ter sprake, „het geschenk van
God dat de joden na de catastrofe
hebben gekregen". De heer Just is
voor vijf jaar tot 'opperrabbijn
benoemd.
NEW YORK Voor de vijfde ach
tereenvolgende keer is in de her
vormde kerk in Amerika een voor
stel verworpen, om het ambt van
predikant voor vrouwen open te
stellen. De vrouw-in-het-ambt
kwam deze keer precies één stem
tekort
De hervormde kerk (de oudste kerk
van de Verenigde Staten en gesticht
door Nederlandse emigranten in de
zeventiende eeuw) telt 45 classes.
Om het vrouwelijk predikantschap
kerkordelijk mogelijk te maken is
een tweederde meerderheid vereist.
Vijftien classes stemden tegen.
Doordat in de classes Californië de
stemmen staakten, werd voor deze
classes ook een „tegen" genoteerd
en werd het vereiste minimum net
niet bereikt.
Op de bewering, dat de modeme
theologie uitverkoop houdt,
antwoordt drs K. Dijk ln de (gerefor
meerde) Groninger Kerkbode:
Hoeveel vergeten bijbelse gegevens
zijn niet Juist de laatste Jaren ko
men bovendrijven! De theologie van
vroeger Jaren (ook de geref. theolo
gie van Kuyper en Hepp) was een
theologie met een sterk wijsgerige
inslag. Toen kwam Berkouwer. die
ln navolging van Herman Bavinck
terug riep naar de Schrift. Ik denk
aan de verschijning van een groot
NT-isch woordenboek, waarvoor de
predikanten tegenwoordig duizend
gulden moeten neertellen, maar dat
ln leder geval een schat aan bijbels
materiaal biedt. Vele geleerden heb
ben daarin bepaalde bijbelse woor
den ln hun oorspronkelijke glas ge
toond. Ik zou zelfs de stelling durven
verdedigen, dat er geen tijd geweest
is waarin de bijbel zo serieus bestu
deerd wordt als nu! Met als risico,
dat men mogelijk tot verkeerde uit
leggingen komt. Vriend en vijand
van Herman Wlerslnga hebben er
kend, dat hij zijn nieuwe visie op de
verzoening gebaseerd heeft op bij
belse gronden al kan men dan over
de uitleg daarvan van mening ver
schillen. Niet één of andere filosofie,
maar juist de bijbel bracht Wlersln
ga tot zijn standpunt. Ik denk ver
der aan de boeken van prof. Herman
Ridderbos en alle boeken van prof.
Berkouwer telkens licht hij zijn
onderwerpen toe aan de hand van
uitvoerige bijbelstudies. En ln het
buitenland, wat verschijnt daar mo
menteel niet enorm veel aan bij
belstudies Men dient wel te weten
waar men het over heeft als men de
theologie van uitverkoop beschul
digt
Spanningen (1)
Het ls ln de christelijke gereformeer
de kerken niet zo rustig, als het
uiterlijk lijkt schrijft ds J. H. Vele-
ma ln het blad van deze kerken. De
Wekker:
Het probleem waar we voor komen
l i i
NIEUW TESTAMENT
(OODJ 590
OUD TESTAMENT
ZO GOED ncn
ALS NIEUW
te staan ln de eerstvolgende Jaren ls
m.l. de vraag naar de grenzen van de
verdraagzaamheid. Een grote mate
van variëteit in de verschillende
plaatselijke kerken bevordert de
duidelijkheid naar buiten niet en
geeft naar binnen geen helder beeld
van onze Identiteit als Chr. Geref.
Kerken, wier kracht steeds gelegen
heeft ln een leven naar Schrift en-
belijdenis, uitkomend in een schrif
tuurlijke geestelijke prediking, die
samenbindend heeft gewerkt en die
wanneer we haar door Gods genade
weten te bewaren samenbindend zal
blijven werken. Maar dan moeten
we het daar ook over eens zijn en
dan moet die prediking ook in alle
lagen van ons kerkelijke leven wor
den gevonden. Wat hebben predi
kanten en kerkeraden hier een zwa
re verantwoordelijkheid. Hoe nodig
ls het dat we het daar over eens zijn
en steeds meer worden. We konden
zo'n prachtige plaats hebben, waar
van een magnetische aantrekkings
kracht kon uitgaan: soms nog uit
gaat. Maar we moeten ook constate
ren dat bv. de Geref. Bond en de
Oeref. Kerken (vrijgemaakt) voor
sommigen meer aantrekkings
kracht bezitten dan onze kerken
vanwege het feit dat men onze ker
ken niet vertrouwt en meent dat wij
geen duidelijke positie (meer)
Innemen.
Spanningen (2)
Spanningen ook in de gereformeer
de gemeenten blijkens het jaarover
zicht in hun weekblad De Saambin-
der van drs A. Vergunst:
Er waren spanningen in ons kerke
lijk leven in het voorbijgegane Jaar.
Er was terecht bij velen zorg over de
gemeenten, waaraan we verbonden
zijn. We begeren te blijven bij de leer
van de Schriften, zoals die ons over
geleverd ls in de belijdenis van de
Vaderen. Aan die leer wensen we
vast te houden; zeker onbekrompen.
Niet ter rechter- noch ter linkerzijde
mogen we daarvan afwijken. In die
leer wordt de volle Raad Gods ge
predikt. Daarin wordt ons het werk
van de drie-enige God verkondigd.
Het werk des Vaders in Zijn vrij
machtige en soevereine verkiezing;
het werk des Zoons, Die een genoeg
zame, volkomen en gewillige Zalig
maker is; het werk van de Heilige
Geest, Die Gods genade in dode
zondaren vrijmachtig verheerlijkt.
In die leer wordt de eer van het
zallgmaken aan God alleen toege
kend. Daarin is alle roem uitgeslo
ten. Die leer hebben onze ou
den gepredikt; en in die prediking
zijn onze gemeenten gebouwd. La
ten sommigen die prediking be
schimpen; dat doet ons leed, maar
we mogen het ons toebetrouwde
pand ons niet laten ontnemen door
een „natuurlijke godsdienst", die
ten diepste 's mensen doodstaat
loochenen wil en over geloof en gelo
ven spreken, alsof er nog mogelijk
heden in de gevallen mens zijn over
gebleven. Neen, voor ongeloof mo
gen we nooit pleiten, maar waar
genade heerschappij verkrijgt, be
gint de worsteling die ons de werke
lijkheid van dat kwaad kennen en
een leven lang daarmee strijden
doet.
Spanningen (3)
Maar alle spanningen in de gerefor
meerde gezindte zijn kinderspel ver
geleken bij die in de pinksterbewe
ging. als we het blad Euroflame (ge
citeerd via Kracht van omhoog) mo
gen geloven:
Zo wordt „pinksteren" gehinderd
door hen die zich „overwinnaars"
noemen, door hen die slechts de
eigen groep bij „de opname der ge
meente" betrekken, en door hen die
het huwelijk minachten. Dan ko
men allerlei soort perfectionisten,
zij die in gemeenschap van goederen
leven en in communes, die beweren
zonder zonde te zijn. Dan heb je de
„bruidsgemeente", de „Jesus-only"-
scheuring, zij die weggingen om vijf
tig onbeduidende oorzaken: vanaf
het geloof om alleen op harde ban
ken te zitten tot zij die het noodza
kelijk vinden het avondmaalsbrood
te breken en die het snijden ervan
verbieden. Een gemeente ln een gro
te plaats „toverde" met een geheim
zinnig en griezelig „gezondheidskas
tje", waardoor weer velen erin tuin
den. Dan zijn er de hyper
calvinisten en de Armenische ractio-
nalren, de huisgroepen, de Glory-
boys, de in de handen klappende
opwekkingspredikers, de „love-in"-
kringen, zij die demonen uitbraken
in papieren zakken, de still-
tijdluisteraars met hun vreemde im
pulsen en de anti-
evangelisatlegroepering. Zij die te
gen gevoelsuitingen zijn, en zij die je
dagelijks kwellen met hun belijde
nissen en geloofsverdedigingen. die
veel vasten en hun heiligzijn beoor
delen naar de lengte der dagen dat
zij geen vast voedsel gebruiken, en
zij rüe nergens anders aan denken
dan aan wonderen. We hebben de
handen gezien die zalfolie tot gene
zing afscheidden, denken aan hen
die diepzinnige visioenen kregen
aangaande kleding en haardracht.
Dan aan hen die het voorgan
gersschap overtrekken en de diepe
onderworpenheid aan dezen leren,
aan de voortdurende belijders van
hun kwaad, die begeren hun naakte
ziel (door „sharing") publiekelijk
tentoon te stellen. De persoonsver
heerlijking is bijna niet te vermijden
en de mannen Gods trekken hun
disclpelén mee. zoals een zeeschip
een bepaald soort vissen in zijn kiel
zog krijgt. Er zijn vertegenwoordi
gers van een cultus aan wie Je je
spaarcenten kunt sturen, die voor je
bidden, als je de ingesloten cheque
opzendt. Zij hebben de priesterlijke
bediening bij God. zodat ze je beter
helpen als je voorganger, want Je
eigen gemeente is niet voldoende
noch goed genoeg.
WEG IN DE WILDERNIS
En tot hem trok uit
de hele Judeeese streek
en alle Jerusalemmers.
en ze werden door hem gedoopt
in de rivier de Jordaan
waarbij ze hun zonden beleden
(Markus 1.4)
Johannes treedt op in de wildernis.
In die wildernis heeft God aan Israël
ln overoude tijden zijn bedoelingen
bekend gemaakt, zijn verbond ge
geven. De Messias is de vervulling
van dat verbond. Hier wordt Hij
aangewezen door Johannes. Dat is
de betekenis van zijn doop. Een
nieuw begin. Nu niet alleen voor
heidenen die proselyten worden,
maar voor joden zelf. Een verbijste
rende gedachte. Een radicale nieu
we inzet. Vandaar dat hier grote
woorden gebruikt worden. Het hele
land en alle Jerusalemmers! Er is
iets nieuws op handen! Dat nieuwe
is het definitieve van de messiaanse
tijd. die hiermee begint. Daarbij
moet het oude verdwijnen. Dat
heeft afgedaan. Zonden die als ban
den knellen worden losgemaakt en
vergeven. Nieuwe, gedoopte mensen
gaan een nieuwe tijd in. In een ono
verzichtelijke veelheid. Het volk
Gods gaat opnieuw door de Jor
daan. nu onder de handen van Jo
hannes door. Handen die zich uit
strekken naar Hem om wie het in
het goede verhaal gaat, Jezus. Het is
een meeslepende gebeurtenis. Het
heeft ook de bedoeling dat we mee
genomen worden. Het volk trekt uit I
naar de wildernis. Uit het veilige
land naar de volstrekte wegloos
heid. waar Hij de weg is. de waar
heid en het leven. Een nieuwe weg.
een nieuwe toekomst. Vol hoop voor
alle donkere dagen die nog volgen.
Oma Maasbach
Vandaag wordt de moeder van
pinkster-evangelist Johan Maas
bach honderd jaar. Mevrouw L.
Maasbach-Brandwijk heeft veertien
kinderen gehad Johan was de
dertiende plus vijftig kleinkinde
ren en vele achterkleinkinderen, v
Oma Maasbach. zoals ze door velen u
genoemd wordt, is nog goed gezond >r
en getuigt aan ieder die het horen
wil.
Fulltime-diaken jj
De gereformeerde kerk van Venlo e
krijgt een fulltime-diaken. De heer
S. T. P. Drost is benoemd tot evan- j,
gelisatie-jeugdwerker. De kerkeraad !c
gaf er daarbij de voorkeur aan. ,r
dat hij dit werk ambtelijk zou kun-
nen doen. Omdat diakonie Q
„dienstbetoon" is. besloot de kerke- n,
raad, de heer Drost diaken met bij- e
zondere opdracht te maken. Ko-
mende zondag zal hij worden beves
tigd. Hij kreeg zijn opleiding aan het
Nederlands bijbelinstituut te
Bilthoven.
Ontwikkelingssamenwerking. Vijf
maandagavonden (17 en 31 jan., 14
en 28 febr., 21 maart) in De Oude
Tram, Stationsplein, Amersfoort,
m.m.v. mr. P. van Tongeren, drs. G. M
Faber, R. W. F. van Drimmelen, H.
Lourens en G. H. Terpstra. Volksu-u
niversiteit Eemland (tel. 033-33178).
Bijbelwetenschap geloof ge-
meente. 17-19 jan. in De Oorspronga
in Sint-Nicolaasga m.m.v. drs. G. F.
Fey, drs. T. Kruyne en dr. C. J.'
Labuschagne. Bedoeld voor pasto
res in Noord-Nederland. Inl. 050-
134036. e|
>0
Weg van de gemeente, Weekend^
met hervormde en gereformeerde^
ambtsdragers, 15-16 jan. in Den^
Alerdinck, Laag-Zuthem (tel. 05290-..
541). M
WEST-SALEM (VS) Om de
jeugd weer in de kerk te krijgen
heeft een dominee in West-
Salem in de Amerikaanse staat
Illinois xijn jeugdige gemeente
leden uitgenodigd, hem mc(
taarten te komen bekogelen. De
taarten worden door de 23-jarige
dominee Randy Whitehead per
soonlijk gebakken. De 25 jonge
lui van tussen de tien en de
achttien jaar die zijn uitgeno
digd, mogen hun vrienden mee
nemen. Het is wel de bedoeling,
dat ze de kerkdienst, die aan het
taartfestijn voorafgaat, bij
wonen.