Zaak Menten maakte de meeste indruk op kijkers Het dal der Craddocks Veel documentaires voor AVRO-radio tesfftï Radio- en televisieprogramma's Jan van Eyck Onderzoek NOS-journaal Corrie ten Boom nog eens op tv Vanavond I Pleisterkade 171 dus zet de kaas uit het vuistje maar klaar! Twee landen nemen anti-rookserie van NCRV over TWl i KALK. mi 3^3IJA/J!KfiQFVAN EEKMEiER TWEi -JHfcSfiSLAVEU REUZE!DE MEItlSE MENHIR DE REUS ONDER DE MiiHIRS BEUStëH- Êm"K ,v:„ 'FERDINAND Even puzzelen DONDERDAG 30 DECEMBER 1976 RADIO/TV TROUW/KWARTET SERD Een visioen dat reeds meer dan vijf eeuwen zichtbaar is. maar nog altijd ondoorgrondelijke „plekken" vertoont, mag een wereldwonder worden genoemd Zo voel je het ook aan. wanneer Je ervoor staat, precies op de plaats waar het waarschijnlijk op 6 mei 1432 werd aangebracht. Ik bedoel van Eycks drieluik ..Het Lam Gods", dat overrompelende meesterstuk van vroege Vlaamse schilderkunst in de Sint. B3afs kathedraal van Gent Vanavond komt daarover een interessant programma op het scherm. U mocht willen, dat de beeldbuis voor één keer vele malen groter was. want het machtige retabel i altaarstuk» vraagt eigenlijk om projectie op cinerama-formaat De makers van de documentaire hebben dit eveneens beseft Met hun benaderingswijze wisten zij echter tal van bezwaren op te heffen Zij wilden niet een om totaalbeelden vragende kunsthistorische verhandeling houden, maar gingen op zoek naar de religieuze duidingen die in detailschilderingen besloten liggen Het resultaat op eep gewoon televisiescherm heeft me nogal verbaasd. Toen ik vele Jaren geleden het drieluik voor het eerst zag in de Vijd-kapel. voelde ik mij overweldigd door de kleurenweelde, de stofuitdrukking en de groepering van de figuren. De schoonheid van het uiterlijk boeide mij meer dan de geestelijke achtergronden. Ik ben nog een paar keer teruggekeerd, maar een religieuze beleving schonk deze uitstraling van schilderkunst destijds niet. Dinsdag heb ik de film van samensteller en presentator Guus van Hemert en regisseur Joes Odufré twee maal bekeken en als ik er vanavond een trio van maak. weet ik zeker dat ik weer andere christelijke symbolen zal ontdekken. Het merkwaardige was. dat de filmmakers eenzelfde ervaring hadden Zo hebben wij er samen over gepraat of het gelaat van de Christus-figuur gelijkenis vertoont met dat van Adam. en zo Ja. of Van Eyck daarmee de door Ton Hydra overgang van het oude naar het nieuwe verbohd heeft willen symboliseren. Een bedoeling ligt voor de hand. omdat de schilder de vele andere personen een eigen type heeft meegegeven. Met nog een Intrigerende uitzondering, namelijk in het Uierceel van de zingende engelen. Zangdeskundigen kunnen uit de mondstanden opmaken welke stemsoort de hemelse zangers hebben, maar voor het overige heeft het er alle schijn van dat Van Eyck ze naar één model heeft geschilderd. De gezichten lijken namelijk sprekend op elkaar. Ik vermoed een Interessante reden, maar kennen doe ik die niet. Guus van Hemert betrekt dekijker heel goed bij de zinnebeeldige détails, die Van Eyck aan zijn eigen tijd ontleende, maar die in feite een visualisering zijn van Bijbelse lijnen die uitmonden in de verlossing door Christus. Ook het paneel van de Moeder Gods. anders voorwerp van aparte devotie, wijst er heen Op de achtergrond waartegen zij is geschilderd, kunt u enkele malen het woord Jesus lezen. Let u ook eens op de tegeltjes in het vertrek waar de engel het orgel bespeelt. Overal afbeeldingen van het Lam en het Christus-monogram I.H.S. (in dit teken zult gij overwinnen). In nog geen hall uur wisten Van Hemert en Odufré mede dankzij voortreffelijk camerawerk van Han Huyskens en authentieke koorzang veel van een eeuwenoud visioen dichterbij te halen. Wanneer u zich afvraagt waarom het interieur van de Sint Baaf niet in beeld is gebracht, volgt hier het antwoord. Odufré had dit graag gewild, maar de juiste belichting van deze Imposante kathedraal zou de film tien tot vijftienduizend gulden duurder hebben gemaakt. OBELIX CO Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Van de nieuwsfeiten van het afgelopen jaar heeft de zaak Menten de tv-kijkers persoonlijk het meest beziggehouden. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gedaan voor het jaaroverzicht van het NOS-journaal. Menten werd genoemd door 44.3 procent van de onder vraagden. HILVERSUM - ..Achter de Schuil plaats" heet de film. die regisseur Leo Slingerland van de EO maakte over een andere film, namelijk de Amerikaanse ..Hiding Place" over het leven tijdens de oorlog van de evangeliste Corrie ten Boom. De ..Hiding Place" was het meest bekeken programma van de EO het afgelopen jaar. Ruim twee miljoen mensen keken en gaven als cijfer ruim een zeven. „Achter de Schuilplaats" die vana vond wordt uitgezonden om 21.50 uur op Nederland I. toont situaties tijdens de opnamen en zeer frag mentarisch beelden uit de film. Ver der is er een gesprek met Corrie ten Boom. opgenomen in Los Angeles, over de achtergronden van haar leven (ADVERTENTIE) (21.15- I KRO Ned. 2) Daarna volgden de Lockheed-affaire (12.2) aardbevingen en natuurram pen (10.2), gijzelingen Zuid- Molukkers (8.2). abortus-kwestie' (4.7), (vliegtuig)-kapingen (4.1), presi dentsverkiezingen USA (3.5). gebeur tenissen in Zuid-Afrika (3.2). binnen landse politiek: CDA (2.9). 23.6 pro cent wist geen antwoord op de vraag over de persoonlijke betrokkenheid. De enquête is gehouden onder 343 personen van vijftien en ouder, die representatief worden genoemd voor de Nederlandse bevolking boven vijftien jaar. Verondersteld wordt dat de zaak-Menten door zo'n extreem groot aantal mensen wordt genoemd omdat het een recent ge beuren is. Opvallend is dat de gijze lingen worden genoemd. Deze waren in december 1975. maar in de herin nering van de mensen wegen deze gebeurtenissen kennelijk zo zwaar, dat ze naar 1976 zijn gehaald. Werd bij de beantwoording in het eerste geval de vrijheid gelaten aan de persoonlijke herinnering, daarna werd een lijstje van tien belangrijke nieuws-onderwerpen uit 1976 opge steld. De aardbevingen, die daarin werden genoemd, kwamen op de eerste plaats met 52.2 procent, daar- Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM „Het kind in de welvaart" is de eerste radiodo cumentaire van een grote serie die de AVRO de komende tijd gaat samenstellen. Vanmorgen om negen uur wordt „Het kind in de welvaart" uitgezonden op Hilversum 2. Van een verslaggever HILVERSUM Het tweede Duitse televisieprogramma ZDF zal de an ti-rookserie die de NCRV in augus tus uitzond, overnemen. De uitzen dingen worden aan de Duitse situa tie aangepast. De Hamburgse zus terorganisatie van de Nederlandse stichting „Leven en Oezondheid" zal met het ZDF samenwerken op dezelfde basis als bij de NCRV- uitzending in Nederland gebeurde Ook de Belgische televisie BRT heeft de NCRV laten weten de serie, te willen overnemen in een voor Bel gië aangepaste vorm. Uitgangspunt is de vraag: in hoever re worden kinderen beschadigd door de huidige welvaart? Een vraag van kinderen bij de bureaus van de Raad voor Kinderbescherming is nogal eens: „Hebt u geen nieuwe ouders die iets anders kunnen dan autorij den en televisiekijken? Een andere documentaire is gewijd aan de „Werkgelegenheid en rentabi liteit van de onderneming?" Daarbij wordt uitgegaan van de tegenstel ling tussen ondernemers en vakbon den De bonden menen dat de renta biliteit van een onderneming niet meer alleen doorslaggevend is voor het voortbestaan ervan. Uitzending: 4 januari. 18.55 uur. Hilversum 1. „De mens en de sociale voorzienin gen" staat gepland op donderdag 6 januari negen uur. Hilversum 2 „Be staat er een relatie tussen de stijging van de werkloosheid en de toename van zelfmoorden, misdaad en ziek ten?" is de volgende vraag op (ADVERTENTIE) 'n winkel vol kleur dinsdag 11 januari om 18.55 uur op Hilversum 1. Verder is er een serie gesprekken met ministers, getiteld „Op het eind van de rit". Datums van uitzending zijn: 10 februari, 10 maart, 14 april. 12 en 19 mei. Almere In de maand februari worden in weer andere AVRO-documentaires de vragen gesteld: „Voelen de eerste bewoners van Almere zich thuis?", over „Landbouw en landschap". „Het kind van de ongehuwde moe der", „De visie van W. Drees sr. en jr." en „De mens en de sociale voor zieningen". In maart worden „Taalarmoede". „De ontwikkeling van het begrip passende arbeid", „Op weg naar de Europese verkiezingen" en „Eure- gio". nog steeds achtergebleven ge bied?" belicht. Verder hoort men ..De visie van vader en zoon Van Beveren" (respectievelijk journalist en keeper van pSV). In „Het kind en echtscheiding" gaat het erover hoe het kind denkt over de echtschei ding van zijn ouders. In de maand april wordt vooral de defensie nationaal en internationaal onder de loep genomen. „De evalua tie Helsinki" en „Ons leger nu en straks" zijn twee onderwerpen die daarmee in verband staan. In een driedelige serie wordt aandacht be steed aan „Verkiezingen voor de Tweede Kamer". RADIO VANDAAG HlLVERSl'M I (2M m rn FM-kanalen) NCRV 7 00 Nieuw». 7 02 Het levens woord 708 (S) Te deum Uudamus gewijde muziek 7 30 Nieuw». 7 41 (S) Vandaag Donderdag Gevarieerd programma. 8 24 Op de man af Evangelisch commentaar bij de lijd. 8.30 Nieuws 8.3® Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S) Tot uw dienst Klas sieke kamer- en orkestmuziek 9 45 (S) On der de hoogtezon Muzikaal ziekenbezoek 10.30 Nieuws 10 33 (S) In 't zilver Program ma voor oudere luisteraars. 12 00 (S) De Kilima Hawaiian* Show. 12.15 Boer et» Tuinder 12 26 Mededelingen tb.», land- en tuinbouw 12 30 Nieuws 12 41 (S) Hier en nu. 12 55 (Si Middagpauzedienst 13.15 (8) Metropole Orkest Amusementsmuziek. 13 30 tS> Globaal Gevarieerd programma 115.30 Nieuus 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu 18.00 De kerk vandaag 18 20 (S) Van onze correspondent™ 18.30 Nieuws 18 41 Wereldpanorama 18-53 Zojuist verschenen 19 00 (S) l-nger des Heils kwartier 19.15 <S> De wereld zingt Gods lof Vertoekpla- tenprogramma van gewijde muziek. 20 00 «S> Goed gestemd. 30.40 Een. twee. uit de maat Programma over onderwijs en opvoe ding 21 00 Anders ouder worden. Docu mentaire 21.20 (S) Orgelconcert. 21 45 iS) Spraakmaken 22 25 Avondoverdenking 22 30 Nieuw» 22 40 (S) Hier cn nu 27 00 Rondom het woord 23.25 <S) Jazztime 23 55 24 00 Nmwi 'tiek 720 Op blote voeten vraag en antwoordspel (8 00 Nieuws 8.11-8.25 Radio journaal8 50 Morgenwijding. 9 00 Kind in de welvaart, documentaire. 9.33 Waterstan den. 9 40 Arbeidsvitaminen, populair ver- zoekplatenprogramma (10.00-10.10 Radio Lawaaipapegaai. 1100 Nieuws 11.03-1105 Radiojournaal11.30 Rondom het randge- beuren. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. muziek, informatie en service. (16 00 Nieuws 16.03 Radiojournaal17.00 (S) 13- spectaal kinderprogramma 17 40 De vrije Gedachte 17.55 Mededelingen. 18 00 Nieuws 18.11 Radiojournaal P.P.: 18 20 Uitzending van de Pacifistisch Socialis tische Partij IKON 18.30 Kleur informatie en commentaar over zaken van kerk en samenleving AVRO 19 00 AVRO's sportpanorama. 20 00 Nieuws 20.05 Radio journaal. 20.10 (S) Cor de Groot bespeelt de Pieyelvleugel van het Gemeentemuseum in Den Haag klassieke muziek 20 40 lgrpl) 21 05 iS) Jazzspectrum. 21.55 Essay, kunstprogramma 22 20 Aspecten, kunstru briek NOS 23 00 <S) Met het oog op mor gen t23.05 Actualiteiten overzicht- 23.20 Den Haag vandaag 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan 23 55-24 00 Nieuws HILVEBSl'M III 1445 m en FM-kanaleni TROS 7 02 (S) Vaak s ochtends 9 03 tSl Pep op drie 1103 (Si Gerard de Vriea draalt op verzoek-12-03 (S) Boter. Klaas en prijzen 14 03 (S) Polderpopparade. 16.03 (S) Euro- parade NOS 13 03 De vacaturebank. 16.10 (Si NOS-rr.aal TROS: :9 02 (S) Poster 20 02 (Si Ferry Maat s Soul Show 22.02 iSi Ses- jun Jazz en blues. 23.02 (S)Clofe-up 0 02 fS De Hugo van Gelderenshow 1.02-7 00<S) De Nachtwacht. HILVERSUM IV iFM-kanalen) KRO 7 00 Nieuws 7 02 (S) Badinerie. klassieke kamer- en orkestmuziek. 9.00 Nieuws 9 02 (S) Gedachten ter overweging. 9.10 (S) Con certgebouw Pianokwartet. 9.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 10.00 <S> Aubade: klassieke en moderne muziek 12 00 (S) Rondom Haydn. 14.00 Nieuws. 14.02 Hoogachtend; herhalingen van pro gramma's. 15.00-17.00 (S) Die Umkehrung Amerikas. hoorspel. TV VANDAAG NEDERLAND I 14.00 VPRO: Da Roverssymphofve. film 1S.3S EO: Oa Wattons. tv-sene 19.30 TELEAC: Introductieprogramma Weienschap in beweging II 16.46 NOS: Bereboot 18.55 Journaal 19.05 VPRO: Pcpeye. tekenUm 19.15 Landgenoten1 19.30 Mary Hartman. Mary Hartman, tv-sene 20.10 Machiavem. poliiiek en cultureel magazine 21.35 NOS: Journaal 21.50 EO: Achter de schuilplaats, msefvww 22.40 Oudafaarstoaapraak 22.50 NOS: Journaal NEDERLANO H 18.45 NOS: Toenstische tips 18.55 Journaal 19.05 KRO: Wickie de Viking 19 30 Ci|fers 4 Letters, spelprogramma 20.00 NOS: Journaal 20.25 KRO: Oe terugkeer van de wrekers 21.15 Pleisterkade 17 22.05 Hei spei en de knikkers, sportprogramma 22.35 Het visioen van Jan van Eyck. portret van aan schiderstufc 23.00 NOS: Journaal ïra gis c Dargaud SA 1976 Tekst: Goscinny Tekeningen: Uderzc l ge no SMIDJE VERHOLEN na volgden de milieurampen (che mische fabrieken in Seveso en in Tiel) (49.0). problemen in ons land met werkloosheid (46.9), Lockheed (42.9). droogte van de afgelopen zo mer (40.6), beslissing over abortus bij regering en in Tweede Kamer (34.5). problemen met lonen en prijzen in ons land (30.0), ontwikkelingen in Zuid-Afrika (24.9). presidentsverkie zingen in de US (21.9). burgeroorlog in Libanon (20.7). Het blijkt dat jongere mensen min der vaak te kennen geven zich sterk persoonlijk met deze zaken bezig te houden dan oudere personen. Beziet men de antwoorden in de verschil lende opleidingsniveaus, dan blijkt dat vooral de lager opgeleiden zeg gen zich sterk met onderwérpen in de sfeer van de directe levenscondi tie te hebben beziggehouden Voortzetten Zeer controversieel was de reactie op de vraag: Vind u dat de onderzoekin gen in de Lockheed-affaire moeten worden voortgezet of niet? Bijna een even groot aantal ondervraagden was voor „doorgaan" als voor „stop pen" (45.1 tegen 45.7 procent). Iets meer wilde dus dat het onderzoek zou ophouden. Van 15- tot en met 29-jarigen is 52 procpnt voor voort zetting en 36 procent voor stoppen, van de 30- tot en met 49-jarigen is 38 procent voor voortzetting en 55 pro cent voor stoppen. Het zijn dus voor al de midden-categorieën naar leef tijd. die vinden dat er maar niet verder in de pot moet worden geroerd. Verder blijkt dat er meer mensen dan vorig jaar geneigd zijn om voor het militaire apparaat meer geld te bestemmen, zij het dat het een min derheidsstandpunt blijft. Een jaar geleden was negen procent voor ver meerdering. nu is dat zeventien procent. Een groter aantal mensen vindt dat minder moet worden uitgetrokken voor ontwikkelingshulp (35 procent), tegen 24 procent die voor hogere uitgaven is. 38 procent is voor gelijke uitgaven. Voor meer uitgaven tegen milieuvervuiling is 74 procent. 18 procent wil evenvèel en vier procent wil minder. Meer uitgaven voor •werkgelegenheid wil 85 procent, twee procent wil minder en tien pro cent evenveel. Gelet op de leeftijden valt op. dat 15- tot en met 29-jarlgcn het meest er voor zijn dat meer geld wordt be steed aan ontwikkelingshulp, en dat bij 30- tot en met 49-jarigen de mees ten worden gevonden die willen dat minder geld wordt besteed aan ont wikkelingshulp. Van vijftig-plussers is 23 procent voor meer en 36 procent voor minder De middencatergorieën stellen zich het minst principieel of idealistisch op. 82: „Waar komt die tunnel eigenlijk uit?" vroeg brigadier Piet. „In Italië, bij het grensstationnetje Campanella," antwoordde Pepi Zu- gentapperl schor. „Vroeger, voordat wij in Ottoburg een treinverbinding hadden, ging de lijn van Parijs naar Italië door deze tunnel. Als die schurken hun goederenwagen door deze tunnel hebben laten rijden, dan zijn ze al lang op Italiaans grondge bied. Vergeet het dan maar en streep Karei Kleuntjes maar door in je opschrijfboekje„Niks doorstrepen!" brulde kapitein Fritzl von Köpenick. „Wat zijn we eigen lijk? Papkinderen of helden? Haha! Ik neem Italië en ik haal Karei Kleuntjes even op. desnoods met geweld van wapenen! Ik zal die mac- caroni-happer daar wel eens even laten zien, dat er met de Slavonische legereenheden niet te spotten valt! Vooruit, mannen! Grijp de krukken in de dubbele! Te wapen en óp-naar Campanella!" En voordat briga dier Piet en Pepi konden ingrijpen, was de strijdlustige kapitein Von Köpenick al weggesprongen. Hij wipte op het handbedieningswagen tje en begon zelf zó onmogelijk hard aan de krukken te rukken, dat het ding wegschoot als een op hol gesla gen straaljager. „Halt! Stomme- rik!" brulde brigadier Piet nog. „Hier blijven! Geen grensincidenten verwekken!" Maar Piet brulde tevergeefs, want daar verdween het wagentje al in de gapende muil van de oude tunnel„Nou, nou zucht Piet. „Dat wordt me daar een grensconflict van heb-ik- jou-daar! En het wordt schieten ook wat ik je brom. Kom mee, Pepi, wij moeten die tunnel ook in. Als we op tijd kunnen ingrijpen, is de we reldvrede misschien nog te red den En zie. daar liepen Piet en Pepi al in de stikdonkere tunnel. Behoedzaam tastten ze voor zich uit en struikelend over dwarsliggers en stukken steen zochten ze zich een ,weg naar de andere kant pap oon; iluel mai -59- Ze zat kaarsrecht naar haar lieve ling te kijken, die het hof maakte aan Margy Voysey, de dochter van een slager uit de Valleibaai. Ze vroeg zich af of hij ooit echt zou trouwen en kwam tot de slotsom dat Margy nog zo'n slechte partij niet zou zijn. vanwege de wettige dekmantel die dit vak voor hem bood. Ze keek toe hoe hij de dikke slagersdochter bij de hand naar de dansvloer leidde en wijdde toen haar aandacht aan de dansenden. Dit was geen dansen, oordeelde ze. De mensen hielden el kaar omklemd en schuifelden of hosten maar wat. Nee. zij wist wat dansen was, dansen in het licht van denneoortsen en grote, woest op laaiende vuren, dansen ter ere van zigeunerbruiloften, die ze lang gel den had meegemaakt. Een enkel ogenblik had zer spijt van dat de jaren zo snel voorbijgegaan waren. Toen gleed Smut voorbij met het meisje. Haar ogen begonnen te stra len van trots. Smut was de vergoe ding voor al het harde werk en haar verloren vrijheid, twintig jaar lang. Claire Derwent nam haar glas limo nade mee naar een stil hoekje waar ze buiten de drukte zat, maar niet te ver er vandaan. Ze wilde enkele ogenblikken alleen zijn om van haar triomf te genieten. Paul was de held van de avond en ze was er trots op dat zij hiertoe de doorslag had gege ven. Sinds hij haar brief had be antwoord was ze hoe langer hoe on misbaarder voor hem geworden, tot dat hij het kennelijk plezierig begon te vinden haar om raad te vragen. Ze was er voor zichzelf nu wel heel zeker van, innige liefde voor hem te koesteren. Zij was de enige in de allei die wist welke mogelijkheden in hem scholen. Daar zat ze In haar eentje aan te denken en ze vroeg zoch af of hij haar zou lopen zoeken. Over een minuut of twintig zou er vuurwerk worden afgestoken, dus zou hij zich misschien een paar mi nuten aan zijn verplichtingen kun nen onttrekken, om naast haar te staan In het donker en naar de eerste vuurpijlen boven de kastanje bomen in de laan te kijken. Paul verscheen niet. maar wel haar zuster Rose, die haar hartelijk complimenteerde. „Het ls een echt geslaagde avond, Claire, ledereen zegt het. zelfs vader!" En daarna voegde ze er voorzichtig aan toe: „Ik hoop dat mr. Craddock alles wat jij hebt gepresteerd naar «aarde zal schatten. Maar je zult vanavond nog wel geen gelegenheid hebben gehad, even met hem te spreken." R. F. DeWerfjeld „We hebben een keer met elkaar gedanst," zei Calire, zo dromerig dat Rose moest lachen. „Ik heb zo'n ieaec dat hij tijdens het vuurwerk wel naar me toe zal komen." „Dat doet hij vast," zei Rose, en vervolgde schrichtig, angstig omte- veel te vragen: „Heeft hij heeft hij nog iets gezegd. Claire? Je bent hier de laatste tijd zo vaak over huis geweest." Ditmaal moest Claire zelf lachen. „Nu ja, zo'n feest als dit moet tenslotte door Iemand op touw wor den gezet. Nee, gezegd heeft hij nog niets, maar moet dat per sé? In dit stadium?" „Tja, ik weet niet zei Rose Claire, uitgelatener en zelfverze kerder dan ooit. sloeg haar armen om de hals van haar zusje en riep uit: „O, lieve Rose, wat ben ik blij dat Je er bent. En voor jou komt de ware Jacon ook nog eens. let maar op. Ik zal Paul zover zien te krijgen dat hij allerlei stevige, sportieve ke rels in huis gaat halen, lui die goed kunnen paardrijden, van het slag dat meer aandacht aan jou dan aan mij besteed. Dan kiezen we er een0r uit die geschikt voor je ls en pinnen hem vast zodat hij niet aan ons kan' ontkomen." ^kre ine „Ach wat, nonsens," zei Rose ern-gal stig. „Als ik niet trouw kan ik ookjCjat gelukkig worden, maar jij bent anTjg ders. Ik hoop, dat Paul Craddock zo verstandig zal zijn ln te zien hoeveer jij waard bent. voordat een andei*or£ meisje hem strikt. Kom, ga meefore vermoedelijk loopt hij je overal te zoeken. Het vuurwerk kan elk! ogenblik beginnen. js f Hans in hand gingen ze naar bene-m(j, den en kwamen Paul tegen die naarl- boven ging. Claire riep. „Ha, Paul!" Rose, die al heel wat teleurstelingenr te verduren had gekregen, werdl to opeens onzeker, want zijn ge-nini zichtsuitdrukking was heel andersU c dan ze had verwacht. Hij straalde en keek tegelijkertijd sullig. Zonder moeite te doen zijn opwinding tei. verbergen, zei hij: „Ze zijn gekomen.i Ze zijn hier," en toen Rose vroegpen over wie hij het eigenlijk had, greep lie hij Claires hand en antwoordden „Grace Lovell en haar stiefmoeder.lt Ze zitten beneden een kop chocola-j ai de te drinken. Stel je voor. ze kwa men in een open sjees." De hemelse uitdrukking op Claires^— gezicht verdween als sneeuw voor de zon. Uit de klank van Pauls stem en, zijn manier van doen maakte ze veelf meer op dan Rose. Ze trok haar] hand weg uit de zijne en zei rustig:^? „Neem me niet kwalijk. Paul, maarNfe' er zijn geen schone glazen meer (wordt vervolgd) Horizontaal. 1. Javaans dorp, 4. grond, 7. kleur, 9. vleesketel, 11. wild zwijn, 13. oevergewas, 15. buiten dijks land, 16. ontkenning, 17. wand versiering, 18. Europeaan, 20. plaats, in Gelderland, 22. oorlogsgod. 24. smart. 25. kamhagedis, 28. menigte, 29. bijna loodrecht, 30. meer ln Finland. Verticaal. 1. hinderen. 2. boom. 3. bloeiwijze. 4. jongensnaam. 5. bij bels figuur, 6. kleur, 8. eerzuchtig. 9. snljwerktuig, 10. metaalsoort, 12. be zem, 14. plaats in Drente, 18. huisgo den, 19. ogenblik. 20. telwoord, 21. nobele. 23. hall, 24. dreef. 26. bitter vocht. 27. Noorse god. Oplossing van vorige puzzel 1. temptatie. 2. nijverheid, 3. nader hand, 4. kleingeld, 5. hoeksteen, 6. radiogram, 7. personeel, 8. eensdeels, 9. gegeneerd. De zegswijze luidt: Tijd is Geld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 4