De kinderen van Truffaut
r,
Rampenfilm
over Entebbe
pogezotg
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
ïmakelijke thriller met een knipoog
Voortreffelijke film over een Duits verleden
Fijne
kinder
film
S
)plossing puzzels en rebussen kerstkrant
Krakers moeten
villa verlaten
Boersma wenst verbod op asbest
AG 24 DECEMBER 1976
FILM
TROUW KWARTET 23
De oplossing van de linksboven op
de pagina onder de kop „Puzzels en
rebussen" geplaatste rebus luidt:
Kerstpagina's door en voor de lezers.
De twee ónder de doorloper ge
plaatste puzzels van leerlingen van
de christelijke scholengemeenschap
in Assen: „Een slag om de arm hou
den", en „De koe bij de horens
pakken".
De rechtsboven in de pagina ge
plaatste puzzel levert de volgende
tekst op: „Wie op God vertrouwt
heeft een eeuwig leven".
De rechtsonder geplaatste plaatsna
men-puzzel levert de volgende na
men op: 1 Hulst, 2: Maarssen, 3:
Uden, 4: Naaldwijk. 5: Finsterwolde,
6: Nijkerk, 7: Kloosterburen. 8: Den
Ham, 9: Oud en Nieuw Gastel, 10:
Den Dolder, 11: Piershil, 12: Keste-
ren, 13: Sneek, 14: Den Helder.
De daaronder geplaatste rebus:
„Prettige feestdagen".
Tenslotte nog een rectificatie. Me
vrouw G. M. Ouwerkerk-Dam te
Schipluiden maakt ons er op attent
dat een bijdrage van haar hand in
onze kerstbijlage onder een verkeer
de naam verschenen is. Het stuk,
geplaatst op pagina 29 en omvatten
de een herinnering aan een gang
naar de roomse kerk in de
kerstnacht, werd ten onrechte toe
geschreven aan mevrouw G. Kamer-
ling-Kokmeijer te Zuldhorn. Onze
excuses aan beide lezeressen.
HAARLEM Negen krakers moe
ten van de president van de
rechtbank in Haarlem de door hen
in gebruik genomen villa
Spaarnhorst aan de Scheltemakade
in Haarlem verlaten. De villa zal
worden afgebroken en op de plaats
ervan zullen drie eengezinswonin
gen gebouwd worden. B. en W. had
den de bouwvergunning al verleend,
maar de sloopvergunning nog niet
afgegeven, omdat zij eerst het von
nis van de president van de
rechtbank wilden afwachten. De
krakers waren jongelui van om
streeks twintig jaar.
DEN HAAG Minister Boersma
overweegt invoering van een asbest
verbod, waarbij het bewerken en
verwerken van asbest verboden
wordt.
Dit blijkt uit een ontwerp-
asbestbeslult, waarover de Sociaal-
Economische Raad (SER) heeft ge
adviseerd. Het asbest-verbod zal. zo
is de bedoeling, in fasen worden
ingevoerd, omdat veel bedrijven
waarin met asbest wordt gewerkt,
moeten omschakelen op andere ma
terialen.
in tijd tot tijd gooit Claude
riouch, de Franse filmer die
ekend staat om zijn modieu-
edelkitsch, er eens een aar-
ige lm tussendoor, waarbij
n onmiskenbare vakman-
hap hem goede diensten
ijst.
positieve uitzondering is „Le
it et la Souris", een uit de losse
ld vervaardigde komische thril
ler met veel knipogen, die zich con
centreert rond een paar speelse,
dwarse, lichtelijk bizarre politie
mannen en een weduwe wier man
onder geheimzinnige omstandighe
den stierf. De ene politieman is er
vast van overtuigd dat de weduwe
(ten tijde van het misdrijf nog een
bedrogen echtgenote) de moord
heeft gepleegd, de ander warrelt
slechts half overtuigd mee wanneer
zijn maat (die later zijn schoonva
der wordt) hardnekkige pogingen
doet om zijn stelling te bewijzen.
De film heeft vele dubbele bodems,
vermakelijke psychologische trek
jes van de hoofdpersonen en een
dolzinnige intrige, die zich langs
pittoreske kronkelpaden naar het
einddoel beweegt. Lelouch schuwt
de uitstapjes niet, herhaaldelijk
verlaat hij het misdaadverhaal om
te gaan grasduinen in de marge
(het huiselijk leven van de twee
speurders en de verdachte dame),
maar die dragen bij tot de lichtvoe
tige charme van „Kat en Muis".
Telkens als de spanning dreigt te
verslappen wordt er weer een mis
dadiger gevonden, die veel op zijn
kerfstok heeft, maar nou net niet
die moord. En wie bekend is met en
vereot is op de filmgeschiedenis
kan zijn hart ophalen aan het
schouwspel van twee beroemde
voormalige sterren in de hoofdrol
len: Michele Morgan en Serge Reg-
giani. Ze spelen alsof ze nooit weg
zijn geweest.
Amsterdam-City 6, a.l.
Eens te meer valt op, hoe natuur
lijk de kinderen in van der Meulens
film acteren. Ook de beroepsspe
lers (vele bekenden zoals Lex
Goudsmit. Martin Brozius, Rita
Corita, Joost Prinsen en Piet Ro
mer) doen zo gewoon mogelijk en
dat is meestal het beste. „Peter en
de vliegende autobus" is spannend
en mooi om naar te kijkén en me
dunkt dat kinderen van een jaar of
tien er veel plezier aan kunnen
beleven.
Amsterdam-City 2 en Rialto; Rotter-
dam-Lumière 2; Den Haag-Odeon 2
en Studio 2000; Utrecht-Filmac;
Rembrandt-Eindhoven; Arnhem-
Studio A, a.l.
e zaak Menten is er onge-
vijfeld niet onschuldig aan,
at de drie jaar oude Duitse
lm „Der Fussganger" („De
oetganger") van Maximilian
chell plotseling in Neder-
tnd wordt uitgebracht.
Film
werkelijkheid hebben, op-
irvlakkig gezien, wel iets
et elkaar gemeen. In beide
lat het om een rijke man
an gevorderde leeftijd, die
oor een krant van oor-
Dgsmisdaden wordt beschul
digd. Maar daarmee houdt de
gelijkenis dan ook wel op.
De hoofdpersoon van Schell's op
diverse niveau's spelende film is
Giese, een grootindustrieel, die tot
voetganger wordt gedegradeerd
omdat hem zijn rijbewijs werd af
genomen na een door hem veroor
zaakt ongeluk, waarbij zijn oudste
zoon om het leven kwam. Het is
alsof droefenis, schuldbesef en het
zich gedwongen bewegen onder het
..gewone volk" de poorten van de
herinnering openen- tussen beel
den van nu en kortgeleden (zijn
bloedende zoon) schuiven beelden
van toen, van Griekse vrouwen en
kinderen die door Duitse soldaten
werden afgemaakt
Tezelfdertijd is een sensatiejourna
list opzijn wijze bezig Giese's verle
den open te breken. Is hij een moor
denaar? Of was hij alleen maar
tioeschouwer? Hanteerde hij het ge
weer dat het kind doodschoot of is
hij schuldig omdat hij niet verhin
derde dat de misdaad werd ge
pleegd? Tot het einde toe wordt
Giese's rol niet duidelijk. Maar wel
worden er belangrijke vragen aan
de orde gesteld die nuances aan
brengen zonder dat de Duitse
misdrijven tijdens de bezetting op
enigerlei wijze worden goedge
praat.
Gruwelen
Had iemand tijd om te denken en
te voelen bij de snelle beslissingen'
over leven en dood, die toen werden
genomen? In hoeverre hebben de
gruwelen die na 1945 werden ge
pleegd. met name door de Ameri
kanen in Vietnam, invloed op ons
oordeel over de Duitsers in de twee
de wereldoorlog? Giese stelt
zichzelf die vragen ook. en naarma
te de film vordert nadert hij steeds
dichter de dood. die hem geen
angst meer aanjaagt doch een ver
lossing lijkt.
Maximilian Schell, bekend als ac
teur, heeft met deze film zijn gaven
als regisseur (en scenarioschrijver)
indrukwekkend bewezen. Een
voortreffelijke compositie paart
zich aan prachtig spel. vooral van
Gustav Sellner in de hoofdrol,
maar ook van bijna alle anderen.
Een verrukkelijke komische inlas
detoneert niet, maar helpt mee om
de onderbouw van de film te ver
sterken: sterren uit het verre verle
den (Frangoise Rosay. Peggy
Ashcroft, Elisabeth Bergner om er
enkele te noemen) geven als oerou
de, mondaine overlevenden hun
commentaar op de diverse oorlo
gen die ze hebben meegemaakt.
Het huzarenstuk dat de Israë
li's in juli van dit jaar in de
hoofdstad van Oeganda vol
voerden zal menigeen zich
nog levendig herinneren. Voor
de goede orde: Israëlische
vliegtuigen vlogen in het
diepste geheim naar Entebbe
en redden daar het merendeel
van de meer dan honderd
joodse gijzelaars, die door Pa
lestijnse en Duitse terroristen
van de andere passagiers uit
een gekaapt Frans vliegtuig
waren gescheiden.
Nauwelijks waren de vliegtuigen
veilig op Israaische bodem geland,
of filmmaatschappijen togen drif
tig aan het werk, want zo'n specta
culair boutje moet wel heet van het
vuur worden genuttigd. Warner
Bros won de race: „Victory at En
tebbe" was het eerst klaar en werd
deze week in de bioscopen ge
smeten.
Beroemde sterren als Kirk Dou
glas, Richard Dreyfuss, Helmut
Berger. Burt Lancaster, Christian
Marquard, Elizabeth Taylor en Lin
da Blair (het enge kind uit „De
Exorcist") verklaarden zich bereid
om mee te doen. de negeracteur
Godfrey Cambridge, die president
Idi Amin moest vertolken, stierf op
de set en werd vervangen.door Juli
us Harris. Niet mis allemaal, maar
ja, straks komt de concurrentie
met een Entebbe-film waarin Char
les Bronson een belangrijke rol
heeft en dat is ook geen kattepis.
„Victory at Entebbe" is een rede
lijk spannende rampenfilm, niet
meer en niet minder. Leed en
vreugde zijn er zo dik opgekwakt
dat voor genuanceerde gevoelens
(laat staan voor enig nadenken) l||
geen plaats blijft en de politieke II
thesen die tussen neus en lippen I I
worden verkondigd kunnen met lil
een speldepunt gemakkelijk wor- lil
den doorgeprikt. Geen enkele fi
guur krijgt menselijke trekken, van
de bijkans ongelooflijke werkelijk
heid is een routinespelletje ge
maakt, waarin alles en iedereen zo
wel wordt opgepept als gladgestre
ken om tegemoet te komen aan de
smaak van de doordeweekse televi
siekijker. Geen wonder, draaiboek
schrijver Ernest Kilroy en regisseur
Marvin Chomsky hebben hun
naam grotendeels aan televisiese
ries te danken.
Arasterdam-Calypsoclub; Den Haag-
Apollo 2; Rotterdam-Calypsoclub;
Nijmegen-Luxor; Heerlen-Rivoli;
Hilversu ra-Euro I; Amersfoort-
Euro; Enschede-Alpha; Deventer-
Luxor; Leidne-Camera; Apeldoorn-
Centraal, 14 jr.
ADVERTENTIE
tor W. Wielek-Berg
ngois Truffaut begon in
19 zijn speelfilm-carrière
een film over een kind,
bij de filmminnaars in-
»eg als een bom: „Les qua-
cents coups". Daarna liet
het onderwerp varen tot
69, toen hij „l'Enfant Sau-
ge" maakte, een pure, in-
ukwekkende film die door
pers en publiek schrome-
Ic werd onderschat. Met
Argent de Poche" („Zak-
Id") is hij na een tussenpoos
n zeven jaar tot zijn oude
[de weergekeerd.
uffaut laat de lotgevallen zien
een aantal kinderen in een
in plaatsje in Frankrijk in de
tnertijd. Meer dan tweehonderd
idergezichten flitsen over het
maar enkelen worden dichter
ons toegehaald. De kleine
bij voorbeeld, die na een
benemende klauterpartij al
nd van de derde verdieping
beneden valt terwijl versteen-
volwassenen toezien.
stuitert als een bal. mankeert
ets, maar zijn toesnellende moe-
r valt prompt flauw. Of Richard,
het geld dat voor de kapper
stemd was leent aan twee zeer
tgeslapen Italiaanse schoffies en
iet een verminkt kapsel thuis-
jmt. En Patrick, die verliefd
ordt op de moeder van zijn
iendje, zonder dat het mens er
eet van heeft. En Martine die haar
rste kus krijgt in de vakantieko-
nie. En Sylvie, die niet mee mag
iar het restaurant, maar door luid
Julius Harris als president Idi Amin in Entebbe.
ik
ADVERTENTIE
(ronder de oplossing van de puzzel en de rebussen die op
gina 33 van de op 17 december verschenen kerstbijlage van
krant geplaatst werden.
ereerst de oplossing van de
stdoorloper:
rizontaal:
rstfeest vredefeest eersteling
leklokje .roest rede sik passer signum
tt ka pit rp twee rato erg ik
epe eel rk cri ene er mier mr
rte co smet u eet slag aria rijn
uw mensa ko nieren are iel naaste
man egel tarief erg os hemd eden
taf leges ar ode ie tap me ir dd #l. y-
er laken aa in en de lak put spa n'
esp ga pand eris ra roe sta aap
io pro dos pi alpen si po vaart
st lg goal tl sim rata te nep leven u
avond als inter vel va aster leder gij
erker ever erf stal tol nor ek vol
ader blijde dagen
Vertikaal:
kerstevangelie esp las ee oi weer
ier ernstig ls rr egel riek gg dd pa
niet ss snert armoede agenda tt turk ere
oss galop tel ferm accijns slaap alert
elektron hap appel ergo ei dooi amerika
ijl snee stram nest even bd tg eem •Jüt-
ren dorp dril nero la borneo sul krijg
vb getuige elten pi ave ede rest uw eed
room varken editie 11 eik si ev dek kk
rem neep spar navo ek pad meent nar
raadsel fl ap uit naast aorta tra eosine
ss areaal tal eed ekster las ir paard
sr re sjerp mak team in oost fr terp ergo effen geste
Met regelmaat levert Karst
van der Meulen zo rond de
feestdagen een kinderfilm af,
maar nog nooit maakte hij er
een die zo kostbaar is en zo
groot opgezet als „Peter en de
vliegende Autobus".
Hij doet enigszins Walt Disney -
achtig aan: wonderlijke dingen ko
men erbij te pas en toveruitvindin-
gen, het belerend element ont
breekt niet, hoewel het wel erg aan
de oppervlakte blijft
Calvé weet alles van pinda's.*
En Calvé weet alles van
saus. Dat moet ook wel,
wil je de ideale pinda
satésaus maken. In
pastavorm, zoals alleen
Calvé dat doet. Lekker om altijd in
huis te hebben. Zo'n potje zorg.
Eén spannend moment in de film 1'Argent de poche van Truffaut.
getoeter in de megafoon van haar
vader de buren tot geven van veel
en lekker eten weet te bewegen. Al
die tragi-komische evenementen
zijn voor volwassenen klein, maar
voor kinderen niet: zij kunnen niet
objectiveren, zij moeten hun weg
door de gevoelens nog vindên, hun
huid moet nog harder worden.
Geheim
Tussen al die kinderen, die hun
normale leventje leven, loopt er één
rond met een geheim. Wat is er met
Julien aan de hand, die midden in
het jaar op school kwam? Wat
speelt er zich af bij hem thuis, in
het krot bij de brug? Hij zwijgt,
zoals kinderen die slecht worden
behandeld plegen te zwijgen: zij
voelen zich namelijk schuldig. Als
blijkt, dat hij door zijn moeder en
grootmoeder dagelijks wordt afge
ranseld steekt de onderwijzer een
speech af. waarin Truffauts ideeën
over kinderen en de intensiteit
waarmee ze kunnen lijden glashel
der worden verwoord.
Hoeveel Truffaut van kinderen
houdt en hoe goed hij ze kent blijkt
uit de wijze waarop hij hen obser
veert en met onfeilbare zekerheid
typische gebaren en houdingen, die
door iedereen herkend zullen wor
den, vast legt. „l'Argent de poche"
mag dan niet een van Truffauts
„grote" films zijn, hij is wel bijzon
der charmant en vertederd. En nog
leerzaam bovendien.
Amsterdam-Alhambra 2, a.l.
Peter, die na een ongeluk verlamd
is geraakt en vervreemd van zijn
vroegere vriendjes, ontdekt dat er
zich in het huis van professor Quiri-
nius vreemde dingen afspelen, die
wel eens nuttig zouden kunnen zijn
voor de schoolopvoering van een
operette met zwevende elfjes. Maar
hij is niet de enige die het op het
geheim van Quirinius en zijn zoon
heeft voorzien: rond het huis
dwaalt, in diverse vermommingen,
een onguur individu dat binnen
poogt te dringen. Alles wordt
vreemder en vreemder: eerst stij
gen mensen op in de lucht alsof het
maar niets is, daarna een hele auto
bus. Die daalt neer in een pretpark
en daar komt ook de ontknoping.
Naar goed oud thriller-gebruik is
die anders dan werd verwacht.