Rijken naar kinderen De roze tijger dolt maar door FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK 3" Rode piraat viel wat bleekjes uit 3 i-jm King, Queen, Knave, een knarsende driehoek Prolongaties en reprises Hier draaien de premières King Kong in een nieuwe vacht Eigen huis voor Cineclub V - i f V - K k-' Km Vie dan leeft, iie dan zorgt Assepoester Tien jaar en tbr geeist wegens moord na ruzie Nijmegen viert feest in juni Moord opgelost tIT^^L DECEMBER 1976 FILM TROUW/KWARTET 11 door 'ódw. Wielek-Berg ing t een V - Beren zijn los! en Bugsy Malone ind e] oofi stai i be- ïreld be- joni ld«eest n zaïfcs waarin een groot aantal iren belangrijke rollen n komen niet zo vaak Het toeval wil, dat de lijst kerstpremières er twee be- „De Beren zijn los!" („The new bears") en „Bugsy Ma- Bijna waren het er drie ist, maar Truffaut's char- „l'Argent de Poche" op het laatste ogenblik esteld. eren regisseren is een speciale t. Ze mogen zich dan in het ne leven allernatuurlijkst ge in, voor camera en microfoon en ze de neiging om met ver- de stem te gaan declameren, de jeugddige acteurs van „De zijn los" en „Bugsy Malone" ogenblik in die fout vervallen is eerste plaats te danken aan de seurs, Michael Ritchie en Alan er Beren zijn los lie heeft zich in zijn vorige films r meer „The Candidate". „Pri- :ut" en „Smile" doen kennen als nd die de Amerikaanse le- wijze met een scherp oog obser- Aangezien de wil om te winnen van de meest in het oog lopende tten is, houden zijn films zich naai met de concurrentiezucht die met een glimlach aan de wordt gesteld. Beren zijn los!" („The bad news s") gaat over een eenzelvige, op and van het alcoholisme zweven- 'oormalige baseball-ster op pro- iaal niveau, die zwembaden rei- voor zijn brood met bier en door ambitieuze politicus wordt aan- orven om een stelletje ongere- jong goed om te vormen tot een :esvol baseball-team. Die jon- hebben allemaal hun eigenaar- leden en gebreken: een kleintje !gt iedereen aan en wordt voort- md lens geslagen; een grote dik- eet zich bijkans te barsten; een rilde asthma-lijder spreidt een ekende theoretische kennis ten van alle sporten en ga zo maar r Ze hebben één ding gemeen: base-ball hebben ze geen kaas ie op het punt staan hun club te pinden wegens volstrekt gebrek vooruitzichten wordt de trainer |ns wakker: hij trekt twee sterren i, die allebei een uitstekende gooi r zich hebben, een meisje van elf een jeugdige delinquent, die zich een Harley-Davidson op de rtvelden pleegt op te houden. Bij- winnen ze de competitie en de Ike bijwerkingen van de winzucht ven niet uit: concurrentie blijkt 1 bevorderlijk voor de solidariteit sport verbindt de mensen niet. film is vooral opmerkelijk en jathiek,' omdat de regisseur (die baseerde op een boek van Bil :aster, de zoon van Burt Lancas- alle conventies van het thema ireekt door nóch het sportge- in, nóch de persoonlijke relaties [happy end te verschaffen. Watier 'thau speelt er een prachtige (drol in, terdege terzijde gestaan Tatum O'Neal en Jackie Earle ly als de twee sterren. Maar de :re kinderen doen nauwelijks {hen onder, ze spelen alsof er in en of wegen geen camera's te jennen zijn en ook voor onweten- I op baseball-gebied blijft de hning erin. Nada. Film van Claude Chabrol over sympathieke anarchisten die af- gelijden naar ontvoering en moord. De gehele week in Studio M., Eindhoven. Te gek om los te lopen. Ontroerende documentaire over nieuwe wegen om krankzinnigen in de maatschap pij te integreren, gemaakt door een Italiaans collectief. 17 t.e.m. 19 dec. Filmhuis Breda. Barry Lyndon. Meesterlijke film van Stanley Kubrick over de verre, kou de, mooie wereld van het verleden. De gehele week in Rivoll- Amsterdam; Uitkijk-Den Haag; Se lect- Delft. Visconti-Marathon. Vier films van Luchino Visconti (Rocco en zijn Broers; Dood in Venetië; Violence et Passion; Senso) één van Vittoria de Sica (wonder van Milaan) en een van de Filipo (Fortunella) van zaterdag avond 18 december tot zondag 19 december in één ruk in Kljkhuis Den Haag. Met ontbijt toe. L'Année dernière a Mnriet.bad. Be roemde cerebrale droomfilm van Alain Resnais. 17 en 18 dec. Okto- pus, Amsterdam. Young and Innocent. Vroege film van Alfred Hitchcock (1938) uit zijn Engelse periode. De gehele week in Filmhuis Rotterdam. Die verlorene Ehre der Katharina Blum. Boeiende film over excessen bij Westduitse pers en politie van Völker Schlöndorff en Margarethe von Trotta, naar het boek van Hein- rich Böll De gehele week in Roxy, Amsterdam. 1900. I en II Schitterend epos van Bertolucci over het Italiaanse landleven van 1900 tot 1945. Deel I: Tuschinski 2. Amsterdam; Studio, Enschede; Orand, Rotter dam; Rembrandt 2, Utrecht. Deel II: Nöggerath. Amsterdam; Studio, Enschede; Studio, Rotter dam; Rembrandt. Utrecht Wajda-week. Trilogie van de be roemde Poolse regisseur Andrzej Wajda met oorlog en verzet als the ma („Een generatie"; „Kanaal"; As en Diamant") Van 18 t.e.m. 21 dec. Filmhuis. Amersfoort. La Notte. Beroemde film van Michelangelo Antonioni over een mislukkend huwelijk met Marcello Mastroianni. Jeanne Moreau en Mo nica Vitti. De gehele week in Al- hambra 2. Amsterdam. DE BEBEN ZUN LOS: Tuschinski 3, Amsterdam, a.l. BUGSY MALONE: Amsterdam- Cineac Reguliersbreestr.; Den Haag-Cineac Buitenhof; Rotterdam- Cineac NRC; Eindhoven-Select; Arnhem-Rembrandt Luxe; Hilver- sum-Euro; Maastricht-Midi, a.l. KING KONG: Amsterdam- Alhambra I, Cineac Damrak I en Rembrandtpleinth.; Den Haag- Passage en Rex; Rotterdam-Cineac Beurs en Thalia; Alkmaar-Victoria; Groningen-Palace; Heerlcn-Royal; Nijmegen-Centrum; Utrecht- Rembrandt I; Eindhoven- Rembrandt; Haarlem-Cinema Pala ce; Breda-Casino I; Tilburg-Chicago; Enschede-Metropole; Maastricht- Royal 2; Apeldoorn-Minerva; Delft- City; Oss-Cinema Royal; Deventcr- Cinema, 14 jr. THE PINK PANTHER STRIKES AGAIN: Amsterdam-Tuschinski I; Den Haag-Metropole; Den Bosch- Euro Cinema; Leidcn-Lido; Rottcr- dam-Corso; Utrecht-Rembrandt I, a.l. WIE DAN LEEFT WIE DAN ZORGT! Amsterdam-Calypso. Du Midi en Saskia; Den Haag-Asta en Odeon 23; Rotterdam-Cinerama en Calypso 2; Utrecht-Camera; Eindho- ven-Chicago; Nijmegen-Carolus- Groninger-Camera; Haarlem-Luxor; Arnhem-Luxor; Leeuwarden-Tivoli 1; Leiden-Luxor; Breda-Grand; Til- burg-Midi; Hilversum-Rex; Dordrecht-Luxor; Zwolle-Grand; Heerlen-Hl; Enschede-Alhambra; Maastricht-Festival; Delft-Delfia; Amersfoort-Grand; Den Bosch-Euro Cinema 2; Apeldoorn-Tivoli; Alkmaar-Harmonie; Palace-Almclo, a.l. DE RODE PIRAAT: Amsterdam- Cinema International en Bellevue- Cincrama; Rotterdam-Calypso I; Den Haag-Apollo I, 14 jr. ASSEPOESTER: Amsterdam-City I en Flora; Amersfoort-Cinema 2; Eind hoven-Metropole; Den Haag- Calypso en Odeon 1; Groningen- Concerthuis; Den Bosch-Casino 1; Hilversum-City 4; Nijmegen-Luxor; Rotterdam-Lumière I en Lijnbaan; Utrecht-Scala, 14 jr. KING. QUEEN. KNAVE: Arnster- dam-Cinétol, 14 jr. Scène uit Bugsy Malone" taarten te smijten, men kan de room spuiten uit een „spurgle gun." Bugsy Malone, een eenzelvige kleuter komt Sam te hulp en weet tenslotte eèn veizoening tot stand te brengen, waarna hij in zijn trap-autootje weg rijdt met zijn grote liefde. Het is natuurlijk heel gek en ook wel leuk om Humphrey Bogart-teksten te vernemen uit tienjarige monden en kleine meisjes te zien ageren als ervaren gangster-liefjes maar zo'n foefje gaat gauw vervelen. Na twin tig minuten weet je het wel. Hetgeen niet wegneemt dat regisseur Parker in het oog gehouden dient te worden, want wat hij met zijn jonge talent bereikt is toch niet mis. igsy Malone fisseur Alan Parker „Bugsy Malo- (die ook het scenario schreef) is igaan van een origineel idee: hij tkte een gangstermusical in de van de jaren dertig, die uitslui- gespeeld wordt door kinderen. ee gangsterbendes bestrijden eh ir in duister New York: de een fdt aangevoerd door „Fat Sam", i luidruchtige Italiaan, de ander 1 k „Dandy Dan", een geaffecteer- fat. Sam dreigt het onderspit te fen, want Dan heeft een nieuw ten ontdekt, in het vervolg be- t men niet meer met slagroom- De klassieke King Kong-film van Cooper en Schoedsack uit 1932 heeft door de jaren heen veel fans verrukt door het raffinement van de truca ges en de vertedering die Het Beest opriep. Een regisseur die zich op maakt om zo'n „evergreen" in een nieuwe vorm te stampen zal dan ook wel wat scrupules moeten overwin nen, dunkt me. Al met al heeft John Guillermin het er met zijn nieuwe versie niet zo slecht afgebracht. Aan het verhaal is slechts weinig veranderd: de filmregisseur uit de oude King Kong, die naar een geheimzinnig eiland vaart om een film te maken, daar de reuzenaap King Kong ont moet die verliefd wordt op de hoofd rolspeelster. het beest gevankelijk naar New York voert en het als kermis-attractie uitbuit tot het zijn ketenen breekt en de halve stad wegvaagt voor het met mitrailleur kogels wordt geveld, is vervangen door een magnaat die olie ruikt, verder valt er over de inhoud weinig nieuws te melden. Wie denkt dat de moderne techniek voor een grotere schokwerking heeft gezorgd komt bedrogen uit: eens te meer valt op hoe voortreffelijk Cooper en Schóedsacks Beest plus voorwereldlijke consorten de schrik erin wisten te houden. Er is wel een verschil in de teneur van de films. De oude was opgezet als een simpele horror-movie, de tra giek, de waardigheid en het vermo gen om lief te hebben van Het Beest ontroerden buiten medeweten van de regisseurs, om het zo maar eens uit te drukken. In de nieuwe versie worden de menselijke hebzucht en ongevoeligheid van het begin af aan dik onderstreept en gesteld tegen over King Kong's woeste noblesse. Of de film daarvoor aan effect heeft gewonnen valt nog te bezien. Een grote zeeroversfilm is in jaren niet meer gemaakt en toch is het genre niet te versmaden. Niemand hoeft zich over subtili teiten het hoofd te breken, alles ligt stevig verankerd behalve de schepen op de rollende baren. De piraten hebben harten van goud idevakki— (met de zakkenrollers en i dige inbrekers behoren ze tot de troetelkinderen van de vermaaksin dustrie), de potentaten die hen ver volgen zijn zwart van ziel, er wordt veel in gevochten bij voorkeur met zwaarden, de zuidelijke wateren vloeien voort in eindeloze deining en ergens in de zon hangt altijd wel een mooi meisje uit het raam dat om hulp verlegen zit. „The scarlpt Buccaneer" De rode pi raat houdt zich strikt aan bo venstaande code, er is veel werk ge maakt van schepen en entourage De vlijtige Cineclub, die ervoor zorgt dat veel goede politieke films Nederland bereiken, begon tien jaar geleden haar activiteiten op een zol derkamer. Nu wil zij eindelijk wel eens op eigen mat de vrije voeten vegen, vandaar dat op 16 december jl. een steunactie is gestart voor het opzetten van een distributie-, pro- duktie- en dokumentatiecentrum annex weekend-theater (Vrij heidstheater). Een gebouw is er al wel (in de Utrechtsedwarsstraat te Amsterdam), maar het benodigde geld nog niet. Vandaar dat giften, gaven en leningen uitermate wel kom zijn. Die kunt u storten op postgiro 2692929 onder vermelding van „steunactie". Wilt u meer weten over Cineclub dan kunt u bellen 020-250045 of 250057. Ook kunt u het Filmboek bestellen dat een beschrijving bevat van alle 130 films die Cineclub uitbracht, door 12,75 over te ma ken op bovengenoemd gironummer. Van harte aanbevolen! (Jamaica in het begin van de achttiende eeuw), er spelen uitste kende acteurs in mee (Robert Shaw, James Earl Jones, Genevieve Bu- Jold) en toch wil de film van regis seur James Goldstone niet swingen. Er hangt een sluier van sleur en verveling over, die pas wordt opge- trokk i wanneer aan het eind het gajes uit de sloppen, aangevoerd door een reus van een messenwerper, optrekt om de gevangenen uit het fort te bevrijden. Dan springen de vonken eraf en is alles eventjes pre cies zoals het zijn moet, maar helaas is kort daarna de rek er weer uit. Misschien moet er een nieuwe for mule worden gevonden voor oude avonturen. Peter Sellers in „The Pink Panter strikes again" Lang niet alle „Pink Panther'' films van Blake Edwards (regis seur en Peter Sellers (hoofdrolspeler) zijn geslaagd, maar om „The Pink Panther strikes again" heb ik hartelijk moeten lachen. En zo zal het ieder vergaan die houdt van een (wankel) evenwicht tussen slap stick, hardhandige grappen (die het moeten hebben van de herhaling) en besmuikte toespelingen die alleen door gevorderden in het filmwezen begrepen worden. .1 w 1 I üis de Funès, bekend als de bonte nd door zijn grimassen en buite gen en altijd goed voor volle zalen t kerstmis en aanverwante stdagen. werd door een hartin- ct een tijdlang uit de roulatie Stoten. In „Wie dan leeft, wie dan gt" (oftewel „l'Aile ou la Cuisse", tgeen eigenlijk wil zeggen „een ugeltje of een boutje"), een film Claude Zizi, viert hij zijn terug- er, ditmaal vermomd als keu- nprins, schrijver van vele culinai- boeken en artikelen, gevreesd ge- en nemer van gastronomische rren en toekomstig lid van de adémie Francaise s voorvechter van de Franse keu- n bindt hij driftig de strijd aan et een producent van vies fabrieks en die de hele markt op wil slok- n en tezamen met zijn zoon en volger Pierre (die overigens liever i clown in zijn circusje staat dan hter welgevulde tafels zit) weet hij n schitterende overwinning te halen. I Funès gedraagt zich in „Wie dan Gina Lollobrigida en John Moulder-Brown in „King, Queen, Knave". Soms is men geneigd tot tandenknarsen over te gaan als men hoort, dat een prachtige film Nederland niet bereikt, maar dat „King, Queen, Knave" (Koning, Vrouw, Boer") van de van oorsprong Poolse regisseur Jerzy Skolimowski meer dan vijf jaar op de plank is blijven liggen mag geen verontwaardiging wek ken, want veel genoegen valt er niet aan te beleven. Louis de Funès in „Wie dan leeft, wie dan zorgt". leeftnogal ingetogen voor zijn doen. een hele serie tics heeft hij thuisgelaten. Dat op zichzelf is al zeer aangenaam, maar bovendien afgewerkte intrige, aardige grappen en goede acteurs in de bijrollen (on der andere Michel Coluche en Ann Zacharias). Zodat men zich er best heeft de film nog een uitstekend mee kan vermaken. Het is een „film noir", een thriller vol zwarte humor, gebaseerd op een ro man van Wladimir Nabokov, maar Skolimowski heeft samen met David Shaw en David Seltzer zolang aan het scenario gemorreld dat er van Nabokov's mentaliteit weinig is overgebleven. Het lang niet originele gegeven (drie hoeksverhouding tussen rijke oom, mooie tante en stuntelig neefje waarbij moordplannen worden be raamd die geheel anders uitpakken dan was voorzien) is niet origineel en moet het hebben van een subtiele uitwerking. Van subtiliteit evenwel is in „King, Queen, Knave" weinig te merken: David Niven, Gina Lollobr. glda en John Moulder-Brown lijken warempel wel geleend van een ama teurgezelschap. ze spelen in een knarsende stijl die Je meermalen het zweet naar de handen drijft. En als Mario Adorf als gekke profes sor met een heel arsenaal van moei zame aanwendsels het doek op komt sluipen, stijgt de ellende helemaal ten top. 8kolimowski. die al in jaren geen film heeft gemaakt, moet maar eens gauw met wat beters voor de dag komen. Hij kan het best, dat heeft hij onder andere in „Deep End" bewezen. Voor het laatste kan men vooral te recht bij de introductie-titels, die in een notedop een prachtig staaltje van parodistische filmkarakteristiek laten zien, maar ook later wordt met inside-information gegoocheld: het kan echt geen toeval zijn dat een gekidnapte Duitse professor luistert naar de naam Fassbender. Er gebeurt veel in de film en het is allemaal erg zot. Eeven de hoofdlij nen schetsen. Hoofdinspecteur Clou- seau van de Franse recherche, die rfeeds in de weg een sufferd was en sindsdien niets heeft bijgeleerd, wordt met verschrikkelijke vasthou dendheid naar het leven gestaan door zijn krankzinnige voorganger Dreyfus. Door ongelooflijke ver dwaasdheid en harkerigheid weet Clouseau de vele valstrikken te ont lopen Zelfs wanneer de geheime agenten aller landen achter hem aanzitten om hem te vermoorden (Dreyfus heeft de hand weten te leg gen op een machientje waarmee hij de wereld kan vernietigen zonder een spoor achter te laten), zodoende blijft hij kerngezond. Peter Sellers, die zich voor deze gele genheid een zeer apart taaltje heeft aangemeten, is op zijn best. De film is net een volgestouwde luchtbel, die ondanks zijn lading vederlicht blijft En wie dat voor elkaar kan toveren moet wel wat in zijn mars hebben. Bij de kerstvreugde hoort een her- vertoning van een van Walt Disney's klassieken. Ditmaal is „Cinderella" uit 1950 aan de beurt. „Assepoester" In het Nederlands (lk dacht altijd dat het „Assepoetster" moest zijn, maar enfin) naar het sprookje van Charles Perrault. Disney's zoet- kwelende mens-figuren druipen meestal van de fondant, het zijn de dieren die in ons hart kruipen. De helden van „Assepoester" zijn de muizen die in het huis van de boze stiefmoeder achter de muren musi ceren, met Jac en Gus aan het hoofd. Ze brabbelen met Nederlandse stemmetjes zeer koddig over „Assie- poessie" en mogen als paarden de pompoen-koets van hun geliefde verschoppeling trekken En vlak ook de vette, valse kater Lucifer niet uit, een karakterspeler die er wezen mag! Voor te veel griezelighedeid hoeft men ditmaal niet bang te zijn, er vloeit geen bloed, de lelijke stief zusters laten hun voeten heel. Van een verslaggever ZWOLLE Tien jaar gevangenis straf met aftrek van voorarrest en terbeschikkingstelling van de rege ring heeft de officier van justitie bij de rechtbank te Zwolle gisteren geeist tegen de 20-Jarige J. W. H. uit Hoogeveen wegens moord. Tegen de 20-jarige M. S. uit Breda eiste de officier wegens medeplichtigheid aan moord acht jaar. In de nacht van 5 op 6 Juni doodde het tweetal In het Overijsselse Balkbrug de 19-jarige Oezinus Paas- man uit Koekange met vuurwapens. Aanleiding was een ruzie. H. en 8. waren met twee andere jongelui uit het woonwagenkamp te Hoogeveen naar Balkbrug getogen. H. kreeg daar ruzie met één van de jongeren uit de directe omgeving toen hij probeerde bij een bar een bromfiets te stelen. De auto van S. liep in de ruzie schoppen op, wat voor S. aanleiding was voor te stel len in Hoogeveen hun vuurwapens op te halen. Terug bij de bar loste H. een aantal schoten, waarvan er een de dood van Paasman veroorzaakte. Voor de rechtbank verklaarde het tweetal onder invloed te hebben ge handeld. S. zei alleen de bedoeling te hebben gehad om dreigend met de wapens de schade aan zijn auto op de jongens te verhalen. De rechtbank zal woensdag 29 de cember uitspraak doen. Van een verslaggever NIJMEGEN - Ter gelegenheid van het dertig jarig bestaan van de Gel derse federatie van schuttersgilden. Sint Hubertus, wordt volgend jaar in Nijmegen op 3, 4 en 5 juni het tweede Europees koningsschieten gehouden. Tijdens dit festijn zullen naar schatting 25.000 leden van schuttersverenigingen uit vele lan den zich meten in het schieten met oude wapens, zoals kruis-, hand- en voetbogen, de beste schutter wordt tot koning uitgeroepen, aldus de or ganisatie. In de gildestad. zoals Nijmegen deze drie dagen heet, zullen ook andere evenementen te zien zijn. Vanaf de Waalkade gaat zaterdag 4 Juni de 33ste International Holland Bal loonrace van start. Aan deze race zullen in twaalf ballonnen uit bin nen- en buitenland vele bekende Ne derlanders als passagiers worden vervoerd. Van een verslaggever VENRAY De moord op de 77- jarige smid S. Zeegers uit Venray, is opgelost. Het slachtoffer werd vrijdagavond J.L op de binnenplaats tussen zijn huis en de smederij, gevonden Hij bleek door drie messteken om het leven te zijn gebracht. Een twintig jarige werkloze jongeman uit Ven ray, die na een tip werd aangehou den, heeft volgens de politie een volledige bekentenis afgelegd Het motief voor de moord is waarschijnlijk roof geweest Zeker heid daarover bestaat nog niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 11